Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Valvoja: Moderators
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Eiköhän se ollut pääasia, että TM otti mukaan Stelvion koko testiin ja samalla Alfa sai ilmaista mainosta. Montaa Stelviota ei Suomen teille ole myyty ja ei tulla valitettavasti myymäänkään. Toivotaan, että joku liberaalin autopolitiikan talossa työskentelevä liisari-autoilija innostuu TM:n hehkutuksesta ja pistää Stelvion tilaukseen. Stelvio oli nopein, paras pysähtymään, paras ajaa. Mitä merkitystä muulla on? Mitä merkitystä sijoituksella tai tähdillä on, kun Stelvio todisti, että se on Alfamaisin katumaasturi mitä markkinoilta löytyy.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mielestäni tuossa testissä Stelvio pärjäsi ihan hiton hyvin, kun ottaa huomioon että se on Alfa Romeo ja toiseksi että se on Alfan ihan ensimmäinen katumaasturi ikinä. Tietty joku Audi nyt voittaa sen, mutta Audia ostaakin erilaiset ihmiset. Stelviolta hyvä suoritus ja mielestäni TM:n vertailu oli kyllä aika neutraalisävytteinen.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Just näin.Farina kirjoitti: Mitä merkitystä sijoituksella tai tähdillä on, kun Stelvio todisti, että se on Alfamaisin katumaasturi mitä markkinoilta löytyy.
Olettaisin mutuna, että aika harva ihminen perustaa ostopäätöksensä TM:n tähtiin. Tunteet ja järkisyiksi verhotut tunteet ratkaisevat autovalinnan. Tai työnantaja. Tai vaimo.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^tämäShuttle kirjoitti:Mielestäni tuossa testissä Stelvio pärjäsi ihan hiton hyvin, kun ottaa huomioon että se on Alfa Romeo ja toiseksi että se on Alfan ihan ensimmäinen katumaasturi ikinä. Tietty joku Audi nyt voittaa sen, mutta Audia ostaakin erilaiset ihmiset. Stelviolta hyvä suoritus ja mielestäni TM:n vertailu oli kyllä aika neutraalisävytteinen.
Ja jos jollekin tulee paha mieli siitä että Alfa oli "vasta" neljäs (häviten kahdelle parhaalle ihan kokonaiset neljä kymmenystä), niin ainahan voi painottaa taulukon uusiksi. Ääritilanteille ja kiihtyvyydelle 25 prosenttia, ja muille 5, niin Stelvio on jaetulla ykkössijalla Volvon kanssa

932 937 955
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
AR Suomen Facebook julkaisusta:
TM arvostelun pisteet olivat yllättävän hyvät, suurin yllätys kyllä tuo kulutus. Ainakin speksien perusteella pitäisi olla muun muassa GLC:tä taloudellisempi tai vähintäänkin tasoissa.OHITTAMATON UUDEN VUODEN LUPAUS;
UUDEN ALFA ROMEO STELVION OSTAJALLE
nyt 3000 €:lla varusteita kaupan päälle!*
Kysy lisää Alfa Romeo jälleenmyyjältäsi.
*koskee rajattua erää autoja
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Spekseillä ja todellisuudella ei välttis ole paljoakaan tekemistä keskenään. Kun en juttua ole lukenut niin en tiedä, mutta oletan, että kulutus perustuu testiukkelien ajeluun? Voi olla että Alfa on saanut hiukan enemmän kenkää kuin GLC.
Itsehän en ole koskaan millään autolla päässyt lähellekään ilmoitettuja kulutuksia, kaikkein vähiten MiTolla
Itsehän en ole koskaan millään autolla päässyt lähellekään ilmoitettuja kulutuksia, kaikkein vähiten MiTolla

932 937 955
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
mä en päässy 156sella ilmoitettuihin. oli niin prk kovat lukemat jostain keksitty, väkisin aina alle vaikka miten ajoi
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Sama homma.V6 kirjoitti:mä en päässy 156sella ilmoitettuihin. oli niin prk kovat lukemat jostain keksitty, väkisin aina alle vaikka miten ajoi
Noni
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Miksi olisi saanut enemmän kenkää kun tarkoitus on selvittää mahdollisimman pieni kulutus? Testaajilla on kyllä mahdollisuus kenkiä noita vehkeitä muulloinkin kuin kukutusmittauksen aikana. Lisäksi testissä mitataan tasaisen nopeuden kulutus ja siinä ei kenkiminen vaikuta yhtään. Tasaisen nopeuden kulutuskäyrällä Alfa on korkeimmalla 60km/h kohdalla, toiseksi korkeimmalla 100km/h saakka ja kolmanneksi korkeimmalla siitä eteenpäin. Kuudessakympissä eroa on jotain 0,8l parhaaseen (4,2 vs. 5,0) ja 120km/h kohdalla ero on samaa luokkaa (7,4 vs. 8,2).juri kirjoitti:Spekseillä ja todellisuudella ei välttis ole paljoakaan tekemistä keskenään. Kun en juttua ole lukenut niin en tiedä, mutta oletan, että kulutus perustuu testiukkelien ajeluun? Voi olla että Alfa on saanut hiukan enemmän kenkää kuin GLC.
Itsehän en ole koskaan millään autolla päässyt lähellekään ilmoitettuja kulutuksia, kaikkein vähiten MiTolla
Mittauslenkillä Stelvion kulutus kaupungissa on toiseksi pienin mutta maantiellä sitten toiseksi suurin.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
onks tossa se ajotilanvalitsin? ja jos on vaikuttaako se kulutukseen? Quottroroutessa tosiaan aika eri kulutukset vrt muihin
edit joo piti lukasta lehti, Alfassa ei ole varsinaista ECO moodia,kuten joissakin noissa on, ja pitäähän sen tehon ja väännön varmaankin jotenkin kulutuksessa näkyä.
"polttoaineen kulutus vaihtelevassa maantieajossa keskinoipeudella 77 km/h ja vaihtelevassa taajama-ajossa keskinopeudella 40 km/h." Mitenhän toi keskinopeus toteutetaan? vai onko nämä rullilla ajettu?
edit joo piti lukasta lehti, Alfassa ei ole varsinaista ECO moodia,kuten joissakin noissa on, ja pitäähän sen tehon ja väännön varmaankin jotenkin kulutuksessa näkyä.
"polttoaineen kulutus vaihtelevassa maantieajossa keskinoipeudella 77 km/h ja vaihtelevassa taajama-ajossa keskinopeudella 40 km/h." Mitenhän toi keskinopeus toteutetaan? vai onko nämä rullilla ajettu?
Viimeksi muokannut V6, 30 Joulu 2017, 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tekstin mukaan Stelviossa ei ainakaan ole erillistä taloudellisen ajon ohjelmaa.
- _rico
- Viestit: 1178
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Se nyt vielä puuttuisi, että Alfan takaluukussa lukisi Eco Boost..
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kuten totesin, en ole juttua lukenut, enkä tiedä miten tuo kulutus on mitattu, joten spekuloin.TeroPee kirjoitti:Miksi olisi saanut enemmän kenkää kun tarkoitus on selvittää mahdollisimman pieni kulutus? Testaajilla on kyllä mahdollisuus kenkiä noita vehkeitä muulloinkin kuin kukutusmittauksen aikana. Lisäksi testissä mitataan tasaisen nopeuden kulutus ja siinä ei kenkiminen vaikuta yhtään. Tasaisen nopeuden kulutuskäyrällä Alfa on korkeimmalla 60km/h kohdalla, toiseksi korkeimmalla 100km/h saakka ja kolmanneksi korkeimmalla siitä eteenpäin. Kuudessakympissä eroa on jotain 0,8l parhaaseen (4,2 vs. 5,0) ja 120km/h kohdalla ero on samaa luokkaa (7,4 vs. 8,2).juri kirjoitti:Spekseillä ja todellisuudella ei välttis ole paljoakaan tekemistä keskenään. Kun en juttua ole lukenut niin en tiedä, mutta oletan, että kulutus perustuu testiukkelien ajeluun? Voi olla että Alfa on saanut hiukan enemmän kenkää kuin GLC.
Itsehän en ole koskaan millään autolla päässyt lähellekään ilmoitettuja kulutuksia, kaikkein vähiten MiTolla
Mittauslenkillä Stelvion kulutus kaupungissa on toiseksi pienin mutta maantiellä sitten toiseksi suurin.
Tasaisen nopeuden kulutuksen erot on helpointa selittää välityksillä, jotka on Alfaan valittu tietyllä nopeusalueella jokin muu kuin kulutuksen optimointi mielessä. Tai jos laatikko tulee tehtaalta kaikkiin autoihin samoilla hampailla, niin sitten on perissä ja/tai moottorissa tehty valinnat esim. kiihtyvyys edellä.
932 937 955
- Ipi76
- Viestit: 815
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
- Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
- Paikkakunta: Kyröskoski
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
GT:llä olen päässyt jopa 7 litraa alle luvatun kulutuslukeman, ei niitä aina olla liioiteltu 

- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Suurimman välityksen pituus Stelviossa on testattujen autojen joukosta toiseksi pisin, vaihteita on toiseksi eniten (pisin on Land Roverissa joka kuluttaa saman tai enemmän kuin Stelvio), punnittu omamassa ja ilmoitettu Co2 on pienin. Noiden speksien perusteella testin mitattu kulutus on suhteessa muihin huono.juri kirjoitti:Kuten totesin, en ole juttua lukenut, enkä tiedä miten tuo kulutus on mitattu, joten spekuloin.TeroPee kirjoitti:Miksi olisi saanut enemmän kenkää kun tarkoitus on selvittää mahdollisimman pieni kulutus? Testaajilla on kyllä mahdollisuus kenkiä noita vehkeitä muulloinkin kuin kukutusmittauksen aikana. Lisäksi testissä mitataan tasaisen nopeuden kulutus ja siinä ei kenkiminen vaikuta yhtään. Tasaisen nopeuden kulutuskäyrällä Alfa on korkeimmalla 60km/h kohdalla, toiseksi korkeimmalla 100km/h saakka ja kolmanneksi korkeimmalla siitä eteenpäin. Kuudessakympissä eroa on jotain 0,8l parhaaseen (4,2 vs. 5,0) ja 120km/h kohdalla ero on samaa luokkaa (7,4 vs. 8,2).juri kirjoitti:Spekseillä ja todellisuudella ei välttis ole paljoakaan tekemistä keskenään. Kun en juttua ole lukenut niin en tiedä, mutta oletan, että kulutus perustuu testiukkelien ajeluun? Voi olla että Alfa on saanut hiukan enemmän kenkää kuin GLC.
Itsehän en ole koskaan millään autolla päässyt lähellekään ilmoitettuja kulutuksia, kaikkein vähiten MiTolla
Mittauslenkillä Stelvion kulutus kaupungissa on toiseksi pienin mutta maantiellä sitten toiseksi suurin.
Tasaisen nopeuden kulutuksen erot on helpointa selittää välityksillä, jotka on Alfaan valittu tietyllä nopeusalueella jokin muu kuin kulutuksen optimointi mielessä. Tai jos laatikko tulee tehtaalta kaikkiin autoihin samoilla hampailla, niin sitten on perissä ja/tai moottorissa tehty valinnat esim. kiihtyvyys edellä.
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Niin on.TeroPee kirjoitti: Suurimman välityksen pituus Stelviossa on testattujen autojen joukosta toiseksi pisin, vaihteita on toiseksi eniten (pisin on Land Roverissa joka kuluttaa saman tai enemmän kuin Stelvio), punnittu omamassa ja ilmoitettu Co2 on pienin. Noiden speksien perusteella testin mitattu kulutus on suhteessa muihin huono.
932 937 955
- flapjack
- Viestit: 473
- Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
- Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Eikö oikeasti ole DNA:n A asentoa? Vai eikö sitä voinut/osannut käyttää?TeroPee kirjoitti:Tekstin mukaan Stelviossa ei ainakaan ole erillistä taloudellisen ajon ohjelmaa.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^
Se ei ole varsinainen ecotila, vaan "huonon sään tila"... Ei kelpuuteta testissä, uskoisin.
Lisäksi ainakin Giulietta kuluttaa A:lla enempi mitä D:llä, jos saman pätkän osatrippiä on uskominen. Johtunee varmasti siitä, että A:lla on vähemmän vääntöä käytössä, evt.
Se ei ole varsinainen ecotila, vaan "huonon sään tila"... Ei kelpuuteta testissä, uskoisin.
Lisäksi ainakin Giulietta kuluttaa A:lla enempi mitä D:llä, jos saman pätkän osatrippiä on uskominen. Johtunee varmasti siitä, että A:lla on vähemmän vääntöä käytössä, evt.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
on se ainakin Giulia Qssa "Driving modes include "Dynamic", "Natural" and "Advanced Efficiency" modes"n
onko tossa testissä nyt sitten virhe kun väittävät ettei ole ECO asentoa? kai se dieselissäkin on?
-Any new Alfa model is incomplete without the DNA Drive Mode Selector. The system allows you to easily switch your driving experience between three modes - Dynamic (Sporty), Natural (Normal), and Advanced Efficiency (Economic).
-Quadrifoglio also provides a four-mode Alfa DNA Pro Drive Model Selector with a 'Race' setting
-Stelvion user manualista a=AdvancedEfficiency(ECO driving mode for maximum fuel savings).
onko tossa testissä nyt sitten virhe kun väittävät ettei ole ECO asentoa? kai se dieselissäkin on?
-Any new Alfa model is incomplete without the DNA Drive Mode Selector. The system allows you to easily switch your driving experience between three modes - Dynamic (Sporty), Natural (Normal), and Advanced Efficiency (Economic).
-Quadrifoglio also provides a four-mode Alfa DNA Pro Drive Model Selector with a 'Race' setting
-Stelvion user manualista a=AdvancedEfficiency(ECO driving mode for maximum fuel savings).
- -Oksid-
- Viestit: 254
- Liittynyt: 03 Syys 2016, 21:14
- Car(s): Ajossa: Abarth 595 turismo ”70th Anniversary” ’19
Mennyt: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16
Ennen sitä: erinäisiä ajoneuvoja - Paikkakunta: Kotka
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kuten V6 tuossa kirjoittaa niin eiköhän sama kytkin löydy tuosta Stelviosta kuin Diesel-Giuliastakin.
- Kiulussa ainakin A:lla kaasun vaste muuttuu ekoksi / omituiseksi, lapun saa painaa melkein pohjaan että tapahtuu yhtään mitään, coasting -toiminto tulee automaatissa käyttöön ja muutenkin jurnutetaan pienillä kierroksilla
- kulutussäästöjä ei ole tullut mitattua, voisi joskus huvin vuoksi katsoa paljonko tuolla onnistuu säästämään, jos vaan hermo kestää em. moodissa ajella
- Kiulussa ainakin A:lla kaasun vaste muuttuu ekoksi / omituiseksi, lapun saa painaa melkein pohjaan että tapahtuu yhtään mitään, coasting -toiminto tulee automaatissa käyttöön ja muutenkin jurnutetaan pienillä kierroksilla
- kulutussäästöjä ei ole tullut mitattua, voisi joskus huvin vuoksi katsoa paljonko tuolla onnistuu säästämään, jos vaan hermo kestää em. moodissa ajella

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
juu voihan se olla ettei paljon säästöä synny mutta ajosta tulee ärsyttävää .) . Ei netistä oikein löydy mitään mittauksia eri asennoista. Laitoin muuten TMlle asiasta sähköpostia, katsotaan tuleeko vastausta.
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kyllä on työtä ja tuskaan tuo mieleisen Stelvion speksaaminen netissä. Muilla merkeillä, jopa ihan yhtä vähän myyvillä Jaggella ja Land Roverilla, on toimivat konfiguraattorit mutta Alfa Romeolla ei.
Joka tapauksessa speksailin Exceliin nykyistä perhelossia vastaavasti varustellun (koska varusteista ei voi tinkiä) Stelvio Dieselin 1.1.2018 hinnaston perusteella.
Perusauton hinta 54669,09 euroa
Lisävarusteet yhteensä 13845,76 euroa
Kokonaishinta varusteineen 68514,85
Lisävarusteet:
Pack Sport
FSD-iskunvaimentimet
Kääntyvät bi-xenonit
Punaiset jarrusatulat
Pack Convience
Pack Veloce Interior
Pack Business
Metalliväri
Pack Driver assitance plus
Sähköllä taittuvat peilit
Adaptiivinen vakionopeudensäädin
Irrotettava vetokoukku
Tavaratilan kiinnityskiskot
230V tavaratilaan
19" Sport vanteet
Nykyinen auto on siis perhefarkku ja meidän autoa vastaava maksaisi nyt uutena 64,5k ja saman merkin katumaasturi 65,8k. Näissä hinnoissa on tosin varusteita, joita ei saa Stelvioon rahallakaan, esim. valokuviota muokkaavat ajovalot ja sähköisesti esiin tuleva vetokoukku. Lisäksi voimaa on melkein 15 % enemmän ja vääntöäkin reilut 6 % enemmän. Ei isoja eroja mutta väärään suuntaan kuitenkin.
Noh, jatketaan vielä nykyisellä ajamista ja katsotaan millainen peli aikanaan tulee perhelossin tilalle.
Joka tapauksessa speksailin Exceliin nykyistä perhelossia vastaavasti varustellun (koska varusteista ei voi tinkiä) Stelvio Dieselin 1.1.2018 hinnaston perusteella.
Perusauton hinta 54669,09 euroa
Lisävarusteet yhteensä 13845,76 euroa
Kokonaishinta varusteineen 68514,85
Lisävarusteet:
Pack Sport
FSD-iskunvaimentimet
Kääntyvät bi-xenonit
Punaiset jarrusatulat
Pack Convience
Pack Veloce Interior
Pack Business
Metalliväri
Pack Driver assitance plus
Sähköllä taittuvat peilit
Adaptiivinen vakionopeudensäädin
Irrotettava vetokoukku
Tavaratilan kiinnityskiskot
230V tavaratilaan
19" Sport vanteet
Nykyinen auto on siis perhefarkku ja meidän autoa vastaava maksaisi nyt uutena 64,5k ja saman merkin katumaasturi 65,8k. Näissä hinnoissa on tosin varusteita, joita ei saa Stelvioon rahallakaan, esim. valokuviota muokkaavat ajovalot ja sähköisesti esiin tuleva vetokoukku. Lisäksi voimaa on melkein 15 % enemmän ja vääntöäkin reilut 6 % enemmän. Ei isoja eroja mutta väärään suuntaan kuitenkin.
Noh, jatketaan vielä nykyisellä ajamista ja katsotaan millainen peli aikanaan tulee perhelossin tilalle.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
En oo suomenkieliseltä AR-sivustolta tsekannut yhtään mitään liittyen uusien Alfojen spekseihin, mutta ainakin saksankielisessä versiossa sekä MiTon että Giuliettan speksailu toimi ihan ok, kun kokeilin joskus. Ja sitä myöten varmaan myös Stelvion. Eli ainakin toimiva sivu on olemassa yhdellä kielialueella, mutta ilmeisesti sitten sen sivun fixaaminen suomenkieliseksi ja täällä myytävien autojen versioita ja varusteita vastaavaksi on liian raskasta.TeroPee kirjoitti:Kyllä on työtä ja tuskaan tuo mieleisen Stelvion speksaaminen netissä.
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
- Car(s): Japanilainen kulkinen
ex-Alfa Romeo 156 SW - Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^^Oli aamun lehdessä mainos, että nyt saa Stelvioon 3000e:lla lisävarusteita kaupan päälle.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Olisi ihan mielenkiintoista tietää mihin tässä stelviota verrataan? Varmaan joltain toiselta merkiltä saa paremmilla varusteilla olevan auton samaan rahaan. Saako sitten yhtä hyvillä ajo-ominaisuuksilla, ulkonäöllä ja suorituskyvyllä? Nämä osittain makukysymyksiä tietysti. Mitä kukakin pitää kuinka tärkeänä.TeroPee kirjoitti:Kyllä on työtä ja tuskaan tuo mieleisen Stelvion speksaaminen netissä. Muilla merkeillä, jopa ihan yhtä vähän myyvillä Jaggella ja Land Roverilla, on toimivat konfiguraattorit mutta Alfa Romeolla ei.
Joka tapauksessa speksailin Exceliin nykyistä perhelossia vastaavasti varustellun (koska varusteista ei voi tinkiä) Stelvio Dieselin 1.1.2018 hinnaston perusteella.
Perusauton hinta 54669,09 euroa
Lisävarusteet yhteensä 13845,76 euroa
Kokonaishinta varusteineen 68514,85
Lisävarusteet:
Pack Sport
FSD-iskunvaimentimet
Kääntyvät bi-xenonit
Punaiset jarrusatulat
Pack Convience
Pack Veloce Interior
Pack Business
Metalliväri
Pack Driver assitance plus
Sähköllä taittuvat peilit
Adaptiivinen vakionopeudensäädin
Irrotettava vetokoukku
Tavaratilan kiinnityskiskot
230V tavaratilaan
19" Sport vanteet
Nykyinen auto on siis perhefarkku ja meidän autoa vastaava maksaisi nyt uutena 64,5k ja saman merkin katumaasturi 65,8k. Näissä hinnoissa on tosin varusteita, joita ei saa Stelvioon rahallakaan, esim. valokuviota muokkaavat ajovalot ja sähköisesti esiin tuleva vetokoukku. Lisäksi voimaa on melkein 15 % enemmän ja vääntöäkin reilut 6 % enemmän. Ei isoja eroja mutta väärään suuntaan kuitenkin.
Noh, jatketaan vielä nykyisellä ajamista ja katsotaan millainen peli aikanaan tulee perhelossin tilalle.
Eikä pelkän voiman numeerinen vertailu ole ehkä tarkoituskenmukaista jos suorituskyvystä puhutaan. Tehopainosuhteen vertailu mielekkäämpää.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Passatti ja Tikkari 2.0biTDI 4Motion on vertailukohtana. Painoja en ole katsonut enkä tarkkoja suoritusarvoja. Paikaltaan lähtemisellä tai tehopainosuhteella ei ole merkitystä vaan sillä, miten vauhti nousee esim. ison kärrin kanssa tai tavanomaisessa ohitustilanteessa. Passatin 240hv ja 500Nm on riittäneet kohtuullisesti mutta yhtään ylimääräistä voimaa ei tässäkään ole.
Tikkari ei ole meille mikään oikea vaihtoehto, mutta vaikealta tuntuu ajatus Stelviosta mihin joutuisi lyömään tuollaisen kasan rahaa lisävarusteisiin, jotta ei tarvitsisi luopua asioista, joihin on tottunut. Arvonalenema varusteissa on vielä karumpaa kuin autossa itsessään.
Tikkari ei ole meille mikään oikea vaihtoehto, mutta vaikealta tuntuu ajatus Stelviosta mihin joutuisi lyömään tuollaisen kasan rahaa lisävarusteisiin, jotta ei tarvitsisi luopua asioista, joihin on tottunut. Arvonalenema varusteissa on vielä karumpaa kuin autossa itsessään.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Mutta Alfahan on tunnepohjainen valinta jos mikä. Jos siitä Stelviosta tykkää, niin antaa asioita anteeksi ja keskittyy olennaiseen: ajamisen täydellistä , sormen päissäkin tuntemaa tatsia siihen mitä renkaitten ja tien välillä tapahtuu ja intohimoa saada sitä lisää. Ei kai tässä Volkkarin, Kian tai Toyotan valintakriteerejä ole tällöin. Oma mielipide on se että ihan liikaa rupeaa nykyautoissa olemaan sähköanturia,- aivoa ja - nippeliä , jotka vievät osan ajamisen riemua. Vähempikin riittää, koska tuon nippelirunsauden toinen pää on autonominen auto, mitä en halua niin kauan kun itse pystyn vielä ajamaan.TeroPee kirjoitti:Passatti ja Tikkari 2.0biTDI 4Motion on vertailukohtana. Painoja en ole katsonut enkä tarkkoja suoritusarvoja. Paikaltaan lähtemisellä tai tehopainosuhteella ei ole merkitystä vaan sillä, miten vauhti nousee esim. ison kärrin kanssa tai tavanomaisessa ohitustilanteessa. Passatin 240hv ja 500Nm on riittäneet kohtuullisesti mutta yhtään ylimääräistä voimaa ei tässäkään ole.
Tikkari ei ole meille mikään oikea vaihtoehto, mutta vaikealta tuntuu ajatus Stelviosta mihin joutuisi lyömään tuollaisen kasan rahaa lisävarusteisiin, jotta ei tarvitsisi luopua asioista, joihin on tottunut. Arvonalenema varusteissa on vielä karumpaa kuin autossa itsessään.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Olin katsovinani aiemmin, että Stelvioonkin saa sähköisesti taittuvan koukun, tai sitten se on poistunut hinnastopäivityksen myötä. Tai ei se taitu muissakaan vastaavissa mutta tipahtaa alas eikä tarvitse irrottaa.
Stelvio oli kyllä selvästi nopein joukosta, Bemari ei paljoa hävinnyt ja Audi taas on masentavan tylsä kaikilla mittareilla. GLC hybridi oli liukas peli ja hybridi kiehtoo jollain tasolla, mutta kontti jää taas siinä pieneksi.
Stelvio oli kyllä selvästi nopein joukosta, Bemari ei paljoa hävinnyt ja Audi taas on masentavan tylsä kaikilla mittareilla. GLC hybridi oli liukas peli ja hybridi kiehtoo jollain tasolla, mutta kontti jää taas siinä pieneksi.
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Autonomisuus on ihan hyvä asia. Tästä syrjäisestä kalastajakylästä kun lähtee melkein minne vaan niin edessä on likemmäs 200km moottoritietä. Siellä ei tosiaankaan halua tuntea jokaista uraa ja kuoppaa. Jos sellaista haluan tuntea niin ajelen kesähäristimellä. 
Vaikka kuinka Stelvio on tunnepohjainen valinta niin pakko on ottaa reaaliteetit huomioon. 13k lisävarusteisiin on järjetön määrä rahaa, toki ei nuo Tikkari ja Passatikaan ihan perusvarusteilla noin paljon maksa, mutta ei sentään tuollaista määrää tarvitse laittaa perusasioihin.

Vaikka kuinka Stelvio on tunnepohjainen valinta niin pakko on ottaa reaaliteetit huomioon. 13k lisävarusteisiin on järjetön määrä rahaa, toki ei nuo Tikkari ja Passatikaan ihan perusvarusteilla noin paljon maksa, mutta ei sentään tuollaista määrää tarvitse laittaa perusasioihin.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Pointti kommeteillani on se, ettei niitä kaikkia lisävarusteita tarvitse. Jokainen toki tekee omat valintansa niinTeroPee kirjoitti:Autonomisuus on ihan hyvä asia. Tästä syrjäisestä kalastajakylästä kun lähtee melkein minne vaan niin edessä on likemmäs 200km moottoritietä. Siellä ei tosiaankaan halua tuntea jokaista uraa ja kuoppaa. Jos sellaista haluan tuntea niin ajelen kesähäristimellä.
Vaikka kuinka Stelvio on tunnepohjainen valinta niin pakko on ottaa reaaliteetit huomioon. 13k lisävarusteisiin on järjetön määrä rahaa, toki ei nuo Tikkari ja Passatikaan ihan perusvarusteilla noin paljon maksa, mutta ei sentään tuollaista määrää tarvitse laittaa perusasioihin.
auton sielusta kuin lisähilpetööristä. Tässä pappaiässä vaan olen pikku hiljaa koittanut keskittyä vain olennaiseen ja jättää kaikki turha tauhka pois



Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kaikkea ei toki tarvitse, mutta kun tiettyihin elämää helpottaviin juttuihin tottuu, niin niistä ei halua luopua. Omalta kohdalta näitä ovat mm. avaimeton kulku, kuolleen kulman varoitin, tehdasnavi, adaptiivinen vakkari ja mukautuvat valot.
Omaan käyttöön ladattava hybrid dieselkoneella olisi paras voimalinja. Arkiajot sähköllä (halliin on tulossa latauspistokkeet) ja pitkää matkaa sitten dieselin mukavasta väännöstä nauttien. Tarjolla ei vaan taida olla kuin Q7. Ne maksaa käytettynä Saksassa alle 70k, verot on luokkaa 7k. Vuoden kuluttua samalla hinnalla saa käytetyn Q7 e-tronin mitä uusi Stelvio mieleisenä maksaa. Ja jos autovero poistuu niin pienempi tappio kuuseiskalla tulee.
Toki ihan eri luokan ja tyypin autoja nuo kaksi ovat. Kumpaakaan ei pääse järkivalinnaksi kehumaan.
Omaan käyttöön ladattava hybrid dieselkoneella olisi paras voimalinja. Arkiajot sähköllä (halliin on tulossa latauspistokkeet) ja pitkää matkaa sitten dieselin mukavasta väännöstä nauttien. Tarjolla ei vaan taida olla kuin Q7. Ne maksaa käytettynä Saksassa alle 70k, verot on luokkaa 7k. Vuoden kuluttua samalla hinnalla saa käytetyn Q7 e-tronin mitä uusi Stelvio mieleisenä maksaa. Ja jos autovero poistuu niin pienempi tappio kuuseiskalla tulee.
Toki ihan eri luokan ja tyypin autoja nuo kaksi ovat. Kumpaakaan ei pääse järkivalinnaksi kehumaan.

- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kuolleen kulman varoitin.
Mun kategoriassa se on sama ku sukkahousut vaimolla jalassa. 


- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Sulle voi olla. Mulle, ja erityisesti vaimolle, se on tärkeä varuste kun suhaa muksujen kanssa useampikaistaisilla teillä. Ei ole kiva saada kosketusta kylkeen tai takanurkkaan.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Oman ympäristön ja oman käyttötarkoituksen mukaan auton speksaaminen ei ole ainoastaan järkevää vaan rehellistä itselle. Haavekuvan mukaan käyttöauton ostaminen johtaa jollain aikavälillä tyytymättömyyteen... Jäsen JiiTee on kyllä oikeassa siinä, että sielutonta autoa ei sielukkaaksi saa varusteilla taikka suorituskyvyllä! Sinänsä sääli tosiaan, että Stelvio on edelleen (tietyissä olosuhteissa) jonkinlainen joko/tai valinta kiinnostavuuden ja käytettävyyden välillä. Omaan käyttöön Stelvion kilkkeet sopisivat mainiosti, mutta suburbiasta on helppo huudella. Jäsen TeroPeen huudeilla kaikki huomioavut ovat käyttövarusteita eivätkä hienouksia. Ymmärrän täten tuskaisuuden Stelvion suhteen ja asia on laajemmastikin harmillinen, sillä tässä saattaa hyvinkin olla edustava näyte suuresta potentiaalisen asiakaskunnan siivusta. Caterointi listattuihin tarpeisiin olisi ollut tästä näkökulmasta toivottavaa.
Oma Stelviohaaveilu on holdissa. Nykyinen auto on liian arvoton vaihdon välineenä (mutta käyttöarvo on mainio). Tässäkin ollaan omakohtaisesti sen äärellä, että sieluttomuus on helpompi kestää kuin rahattomuus!
Oma Stelviohaaveilu on holdissa. Nykyinen auto on liian arvoton vaihdon välineenä (mutta käyttöarvo on mainio). Tässäkin ollaan omakohtaisesti sen äärellä, että sieluttomuus on helpompi kestää kuin rahattomuus!

- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Minä niin kovin haluaisin hankkia sielukkaan auton perheen käyttikseksi. Siksi Stelvio ylipäätään roikkuu listoilla, jolle eivät ole päässeet mm. GLC, X3 tai Macan minkäänlaisena versiona.
Mutta jos sen sielukkuuden vastapainona joutuu tekemään liikaa kompromissejä arjen sujuvuuden suhteen, pelkkä sielukkuus ei riitä. Yhtenä kompromissinä näen esim. tiettyjen itselle tärkeiden varusteiden puuttumisen tai jonkin tietyn varusteen koplaamisen monen muun varusteen kanssa yhteen. En todellakaan tarvitsisi autoon yli 450 euron maalattuja jarrusatuloita, mutta ne on koplattu yhteen Pack Sportin kanssa. Mitään toiminnallista yhteyttä en noilla kahdella näe. Sen sijaan jos, sinänsä kohtuullisesti hinnoiteltu, Pack Sport (578e) olisikin hinnaltaan 1030e ja se sisältäisi nuo maalatut jarrusatulat, olisi se henkisesti fiksumpi diili.
Nykyinen auto on meidän käyttöön erittäin hyvä, juuri oikein varusteltu, riittävän tilava ja käyttökuluiltaan edullinen (takuu 2v, maksuton huoltosoppari 3v) mutta samalla liian geneerinen. Sen takia tässä katselee jo nyt korvaajaa, samalla tosin autotyyppi vaihtuu perusfarkusta johonkin vähän korkeampaan versioon. Meillä on alle 2v kaksoset ja se asettaa paljon rajoituksia hankittavalle autolle.
Auto ei saa aiheuttaa yhtään ylimääräistä vaikeuskerrointa arkeen. Ei vaan saa. Sen sijaan auton pitää pystyä suoriutumaan monesta hyvin erilaisesta tehtävästä. Perheen kuljettaminen on yksi, kärryn vetäminen on toinen. Kulujen pitää olla edulliset ja autoa ei saa näkyä liikaa taksitolpalla (niin, milloin muuten viimeksi näitte Passatin tolpalla?) ja siinä pitää olla ominaisuuksia sekä luotettavuutta niin paljon, että sillä voi ihmeemmin ajattelematta lähteä perheen kanssa kolmeksi viikoksi Saksaan tai Espanjaan. Tai Italiaan. Tai minne nyt mieleen juolahtaa lähteä.
Stelviossa on paljon hyvää. Mutta onko se meille oikea? En tiedä vielä. Tässä varmaan seuraavien kuukausien aikana otetaan vaimon kanssa "autokauppalauantai" ja käydään katsomassa erilaisia vaihtoehtoja. Reilun vuoden kuluttua tästä hetkestä voisi olla uusi auto alla. Pitkä prosessi, mutta varmistaa sen että tulee tehtyä hyvä hankinta.
Mutta jos sen sielukkuuden vastapainona joutuu tekemään liikaa kompromissejä arjen sujuvuuden suhteen, pelkkä sielukkuus ei riitä. Yhtenä kompromissinä näen esim. tiettyjen itselle tärkeiden varusteiden puuttumisen tai jonkin tietyn varusteen koplaamisen monen muun varusteen kanssa yhteen. En todellakaan tarvitsisi autoon yli 450 euron maalattuja jarrusatuloita, mutta ne on koplattu yhteen Pack Sportin kanssa. Mitään toiminnallista yhteyttä en noilla kahdella näe. Sen sijaan jos, sinänsä kohtuullisesti hinnoiteltu, Pack Sport (578e) olisikin hinnaltaan 1030e ja se sisältäisi nuo maalatut jarrusatulat, olisi se henkisesti fiksumpi diili.
Nykyinen auto on meidän käyttöön erittäin hyvä, juuri oikein varusteltu, riittävän tilava ja käyttökuluiltaan edullinen (takuu 2v, maksuton huoltosoppari 3v) mutta samalla liian geneerinen. Sen takia tässä katselee jo nyt korvaajaa, samalla tosin autotyyppi vaihtuu perusfarkusta johonkin vähän korkeampaan versioon. Meillä on alle 2v kaksoset ja se asettaa paljon rajoituksia hankittavalle autolle.
Auto ei saa aiheuttaa yhtään ylimääräistä vaikeuskerrointa arkeen. Ei vaan saa. Sen sijaan auton pitää pystyä suoriutumaan monesta hyvin erilaisesta tehtävästä. Perheen kuljettaminen on yksi, kärryn vetäminen on toinen. Kulujen pitää olla edulliset ja autoa ei saa näkyä liikaa taksitolpalla (niin, milloin muuten viimeksi näitte Passatin tolpalla?) ja siinä pitää olla ominaisuuksia sekä luotettavuutta niin paljon, että sillä voi ihmeemmin ajattelematta lähteä perheen kanssa kolmeksi viikoksi Saksaan tai Espanjaan. Tai Italiaan. Tai minne nyt mieleen juolahtaa lähteä.
Stelviossa on paljon hyvää. Mutta onko se meille oikea? En tiedä vielä. Tässä varmaan seuraavien kuukausien aikana otetaan vaimon kanssa "autokauppalauantai" ja käydään katsomassa erilaisia vaihtoehtoja. Reilun vuoden kuluttua tästä hetkestä voisi olla uusi auto alla. Pitkä prosessi, mutta varmistaa sen että tulee tehtyä hyvä hankinta.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tolpasta en osaa niin sanoa, mutta tästä byroon ikkunasta näkyy kohde, jossa pirssejä pyörii taajaan. Kolme eri Passattia muistuu näin ulkomuistista mieleen, nyt kun kerran kysyit.TeroPee kirjoitti:(niin, milloin muuten viimeksi näitte Passatin tolpalla?)

Tuo kuolleen kulman varoitin on kyllä arveluttava tapaus, en vielä tämän päivän tekniikalla toteutettuun luottaisi. Kerran olin vähällä tulla kiihdytyskaistalta jonkin VAG:n etukulmaan ja se opetti kerrasta katsomaan sivuilleen, eikä sen koommin ole tilanteita esiintynyt. Toisaalta nykyvehkeet on useimmiten niin perseelleen suunniteltu, että näkyvyys kuskin pallilta ulos on kehno; hyvä se on täältä W201:n ratin takaa huudella. Sinänsä huvittavaa, miten erilaiset tarpeet tai halut eri ihmisillä on autojensa varustelun suhteen. Minä kun esimerkiksi kaipaan toisinaan käyttöautooni sähkölaseja, muita vimpaimia onkin sitten aivan riittävästi. Toivottavasti tuleva kesä olis sen verran edellisiä lämpimämpi, että osais edes muutamana päivänä ilmastointia kaivata.
Operating at the speed of dark
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Työpaikan lämpötolpilla on Passatteja noin kahdestakymmenestä autosta reilu neljäsosa, Octavioita 3-4 jaTeddy kirjoitti:Tolpasta en osaa niin sanoa, mutta tästä byroon ikkunasta näkyy kohde, jossa pirssejä pyörii taajaan. Kolme eri Passattia muistuu näin ulkomuistista mieleen, nyt kun kerran kysyit.TeroPee kirjoitti:(niin, milloin muuten viimeksi näitte Passatin tolpalla?)
Tuo kuolleen kulman varoitin on kyllä arveluttava tapaus, en vielä tämän päivän tekniikalla toteutettuun luottaisi. Kerran olin vähällä tulla kiihdytyskaistalta jonkin VAG:n etukulmaan ja se opetti kerrasta katsomaan sivuilleen, eikä sen koommin ole tilanteita esiintynyt. Toisaalta nykyvehkeet on useimmiten niin perseelleen suunniteltu, että näkyvyys kuskin pallilta ulos on kehno; hyvä se on täältä W201:n ratin takaa huudella. Sinänsä huvittavaa, miten erilaiset tarpeet tai halut eri ihmisillä on autojensa varustelun suhteen. Minä kun esimerkiksi kaipaan toisinaan käyttöautooni sähkölaseja, muita vimpaimia onkin sitten aivan riittävästi. Toivottavasti tuleva kesä olis sen verran edellisiä lämpimämpi, että osais edes muutamana päivänä ilmastointia kaivata.
Avensis/Rav4 oliko 4. Yksi Citikka C5 ja meikän JTD kyllä erottuu porukasta


Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tero puhuu asiaa. Kun tekstiä lukiessa hahmottaa sen, että tämä on oikeasti se tapa, jolla moni muukkn autoaan valitsee, alkaa vähitellen ymmärtää että miksi uusia asiakkaita ei pulpahtele omistajalistoille ja myyntitilastoihin kuin sieniä sateella.
Mitä enemmän jotain asiaa rakastaa, sitä helpompi siitä on antaa puutteita ja epäkäytännöllisyyksiä anteeksi. Mutta niitä uusia rakastajia voi olla vaikea löytää, jos käytännön elämään ei tarjoa samaa kuin kilpailija. 60+ke hankintaa on vaikea tehdä puhtaasti tunteella, vielä vaikeampi jos tunnetta ei historian ansiosta ole valmiiksi olemassa.
Mitä enemmän jotain asiaa rakastaa, sitä helpompi siitä on antaa puutteita ja epäkäytännöllisyyksiä anteeksi. Mutta niitä uusia rakastajia voi olla vaikea löytää, jos käytännön elämään ei tarjoa samaa kuin kilpailija. 60+ke hankintaa on vaikea tehdä puhtaasti tunteella, vielä vaikeampi jos tunnetta ei historian ansiosta ole valmiiksi olemassa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Työsuhdeautot ja työkaluna käytettävät autot erikseen. Just taisin lukea että Skoda Octavia on suosituin työsuhdeauto jollain leasing-firmalla. Ja miksipä ei olisi. Kohtuullisella rahalla paljon tilaa ja varusteita. Mallisto on laaja joten jokaiseen tarpeeseen ja hintaluokkaan löytyy vaihtoehto. Ja jos ei Octavista löydy niin Fabia alapuolelta ja Superb yläpuolelta hoitaa tilanteen.Jiitee kirjoitti:Työpaikan lämpötolpilla on Passatteja noin kahdestakymmenestä autosta reilu neljäsosa, Octavioita 3-4 jaTeddy kirjoitti:Tolpasta en osaa niin sanoa, mutta tästä byroon ikkunasta näkyy kohde, jossa pirssejä pyörii taajaan. Kolme eri Passattia muistuu näin ulkomuistista mieleen, nyt kun kerran kysyit.TeroPee kirjoitti:(niin, milloin muuten viimeksi näitte Passatin tolpalla?)
Tuo kuolleen kulman varoitin on kyllä arveluttava tapaus, en vielä tämän päivän tekniikalla toteutettuun luottaisi. Kerran olin vähällä tulla kiihdytyskaistalta jonkin VAG:n etukulmaan ja se opetti kerrasta katsomaan sivuilleen, eikä sen koommin ole tilanteita esiintynyt. Toisaalta nykyvehkeet on useimmiten niin perseelleen suunniteltu, että näkyvyys kuskin pallilta ulos on kehno; hyvä se on täältä W201:n ratin takaa huudella. Sinänsä huvittavaa, miten erilaiset tarpeet tai halut eri ihmisillä on autojensa varustelun suhteen. Minä kun esimerkiksi kaipaan toisinaan käyttöautooni sähkölaseja, muita vimpaimia onkin sitten aivan riittävästi. Toivottavasti tuleva kesä olis sen verran edellisiä lämpimämpi, että osais edes muutamana päivänä ilmastointia kaivata.
Avensis/Rav4 oliko 4. Yksi Citikka C5 ja meikän JTD kyllä erottuu porukasta
Nykyautojen suunnittelu tosiaan on mitä on. Sivutörmäyssuojan parantuminen tekee ovista paksumpia ja pilareista vahvempia. Autoissa myös istutaan lähempänä keskilinjaa ja varsin alhaalla. Se ei voi olla vaikuttamatta näkyvyyteen sivuille. Siksi korkeammat autot ovatkin suosittuja, niistä näkee paremmin ainakin eteenpäin, jossain määrin myös sivulle.
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
TeroPee nosti Skodan esille ja niiden kanssa touhuavana en malta olla kysymättä, kävisikö Kodiaq?
En tiedä näkyykö tämä (kliks) muille, mutta rakentelin nopsaa hyvin varustellun version ja hinnaksi jäi 59K€. Eihän tuo Stelvio ole, mutta rehdin käyttiksen tarpeet varmasti täyttäisi.
En tiedä näkyykö tämä (kliks) muille, mutta rakentelin nopsaa hyvin varustellun version ja hinnaksi jäi 59K€. Eihän tuo Stelvio ole, mutta rehdin käyttiksen tarpeet varmasti täyttäisi.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- sataviisysi
- Viestit: 211
- Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
- Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Teropeelle - jos Stelvio ei iske lopullisesti niin F-Pace voisi täytellä nuo tarpeet ja toiveet aika kivasti ja jos pakka on oikein hyvässä iskussa niin saman konsernin samalle pohjalle tehty RR Velar on kyllä ainakin omaan silmään pysäyttävän hieno laite. Tämä nyt menee Alfa foorumilla maanpetoksen puolelle, mutta vähän erilaisia vaihtoehtoja noille harmaille saksalais vehkeille, joista ainakin omaan silmään X3 ja Q5 muuttuivat uudistuksen myötä rumemmiksi kun edelliset (tekniikkaan en ota kantaa). Tuon rumentumisen myötä tuli itselle ainakin syy vaihtaa X3 Evoqueen, mutta F-pacekin oli mielessä ja jäi pois kun en tarvitse tavaratilaa tai takapenkin tilaa ja Evo on omaan silmään edelleen hieno.
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kodiak on listoilla, tosin tuo 190hv diesel ei houkuttele ja samaa kuin nykyisessä olevaa 240hv konetta ei Skodaan saa. Rahalle kyllä sinänsä saa vastinetta ja Passatin sijaan meillä olisi nytkin Superb Combi mutta siihen aikaan L&K varusteltuun autoon ei saanut kuin beigen tai tummanruskean sisustan. Kumpaakaan ei haluttu joten ei tullut kauppoja. Superb olisi tullut lisäksi bensakoneella.
Velar, F-Pace, Disco sport ja RR Sport on listoilla myös. Ovat vaan aika tyyriitä laitteita. Myös XC90 sekä Q5 ja Q7 e-tron on vielä pelissä mukana. Velarin, Disco sportin ja RR sportin esitteet tulikin tilattua jo kotiin oikein paperiversiona.
Velar, F-Pace, Disco sport ja RR Sport on listoilla myös. Ovat vaan aika tyyriitä laitteita. Myös XC90 sekä Q5 ja Q7 e-tron on vielä pelissä mukana. Velarin, Disco sportin ja RR sportin esitteet tulikin tilattua jo kotiin oikein paperiversiona.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Yllä oleva kuvastaa hyvin tilannetta, vaihtoehtoja tässä luokassa on huimasti. Stelvio on halvimmasta päästä, Velar kaikessa hienoudessaan on jo miltei tuplahintainen. Vakaampaa autoa en ole ajanut, mutta edes 300 heppaisella dieselillä ei vielä kulje erityisesti liukkaasti vaan on Rangemaisen tanakka.
Fakta on kuitenkin se, että Stelvio on 5-10ke muita halvempi lähtöhinnaltaan, joten toivottavasti kauppa käy. Ja hintaero vastaavaan Giuliaan yllättävän pieni.
Fakta on kuitenkin se, että Stelvio on 5-10ke muita halvempi lähtöhinnaltaan, joten toivottavasti kauppa käy. Ja hintaero vastaavaan Giuliaan yllättävän pieni.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
tossa muuten ihan ok video Stelvio ja Velar, ihan hyvin se Stelvio pärjäilee, jotenkin toi Velari näyttää siltä kuin joku lippisjannu olisi tuunannut musta vanteet ja keulan
https://www.youtube.com/watch?v=_wgNxzmh0T8
https://www.youtube.com/watch?v=_wgNxzmh0T8
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ekan kerran bongattu livenä Stelvio. Todella mitäänsanomaton oli kyllä. Toisaalta, ei tän luokan vehkeiltä voikaan odottaa mitään omistushaluja ulkonäön perusteella 
EDIT: Pirkkalan Partolassa bongattu pari tuntia sitten. Kuskina niskavammainen, kuuskymppinen mummeli.

EDIT: Pirkkalan Partolassa bongattu pari tuntia sitten. Kuskina niskavammainen, kuuskymppinen mummeli.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tuohon ei mikään muu kuin Stelvio sopisikaan! 

- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ei mitenkään mahdu, kun on noin lyhyt kärri.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- sataviisysi
- Viestit: 211
- Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
- Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.