Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ei ole kone pois-jumppa. Veemäinen ja tuskallinen, mutta ei niin isoa. Jos "da pultti" on väärin päin, se pitää joko pätkästä tai sit kone pois - jos taas "oikein päin", laturi mahtuu pihalle ilmankin.
Ilmausproput on muovia ja hajoavat jossakin vaiheessa, aiheuttaen jäähdytysnestesuihkun.
Vanhemmissa käytetty tehtaalta eri ohjaustehostinöljyä, kuin konehuoneessa käsketään - loppuversioissa oikein.
Jouset ja iskarit heikko kohta, samoten ilmastointipömpelin säädön tullessa metriensä päähän duuni on iso (koko kojelauta pois, ml. etupenkit ja kai keskikonsoli melkein koko matkalta) - ilmeisesti myös toimii sitten verho hajonneena siten, että puhaltaa suht tasaisesti jokaisesta rööristä kerrallaan.
Niin, siellä on verho, ei perinteisiä läppiä.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei kai kuunelkku niin paljoa jousia katko kuin etoveto. Mutta yhtä etupyörännapaa voi pitää varuiksi hyllyssä, niitä viisysit joskus syö.

Ja se rekkarikilven valojen tökkeli takapuskurin takana kuran uhrina ottaa ja kuolee.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Onko normaalia, et obd:stä katsottuna imuilman lämpötila heittää 5'c todellisesta?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Finnish Stallion
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Tammi 2018, 20:54
Car(s): Alfa Romeo 156 Sportswagon 2.5 V6 24v

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Finnish Stallion »

jyskyed kirjoitti:"eräs kaverini kertoi..." :lol:
Jep jep :roll: :roll:

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

wileythecoyote kirjoitti:Seuraava pirssi on tod näk ryslerin 300c, mutta sille on vaihtoehtona 159 2.4 q4.
Mitäs noissa on tyyppivikaa?
Tiedän moottorin aika hyvin ja sen oikut, mut mitäs muuta?
Jouset oista tuppaa katkeileen ja laturin vaihto tarkoittaa vissiin koneen ulkoiluttamista.
Minulla ei ole yhtään jousta katkennut. Tosin Ti eli vieterit ovat erilaiset (Eibachin). Laturin vaihtoon ei tarvitse konetta irrottaa.

Aika pitkälle samat jutut kuin etuvedossakin. Loppupelissä aika huoleton auto etenkin jos ohittaa DPF:n ja EGR:n.

Nelivedossa on tietty ominaisuutensa. Pitkittäisvälys on aika yksilöllinen eli saattaa "tumpsauttaa" tosi kovastikin kaasua nostettaessa. Tuota oppii käyttämään omistaja-asteella parissa päivässä. Ilmeisesti välys ei muutu kilometrien myötä koska 260 tkm taulussa se on sama kuin 50 tkm kohdalla Germaaniassa ekalla koeajolla oli. Näillä kilsoilla on kardaani ja jakolaatikko kertaalleen vaihdettu. Molempien rikkoutuminen tosin saattoi olla seurausta huoltovirheestä eli vetarin tripodin vaihtanut korjaamo ei laittanut jakolaatikkoon öljyä. Ensin meni jakoloota ja sen täristys varmaan rikkoi kardaanin. Meni pajan vakuutuksesta.

Kuunelonen on painostaan huolimatta mahdottoman hauska laite etenkin talvella ja matka-ajossa muutoinkin. Jatkuvan nelivedon ominaisuudet ovat loistavat.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

MKT kirjoitti:Kuunelonen on painostaan huolimatta mahdottoman hauska laite etenkin talvella ja matka-ajossa muutoinkin. Jatkuvan nelivedon ominaisuudet ovat loistavat.
Jäiset tiet ovat parhaat. Mukavasti lähtee perä irti verrattuna Subaruun (joka sekin on hauska ajettava). Me like :-D

VDC vaan pois käytöstä niin alkaa auto kulkemaan sinne minne haluaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Ghost
Viestit: 456
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Bensa Q-nelosesta oli molemmat takajouset poikki 140tkm paikkeilla ja just oon kahvitauolla, kun jumppaan 2,2 etuvetomallin etujousia (173tkm)... Oma kokemus sanoisi, että jousia menee :?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Kuulemma TBin venttiileitä on vaikea saada, vaihdattakaa hihnaa siis. Vesipumpun laakeri porsii kuulemma.

liikala
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Tammi 2018, 15:12

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja liikala »

Moro. Uusi Alfan omistaja kyselee että löytyykö mistään 159:n naviin kartta päivityksiä?

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Tuota, mitenkäs näissä alkuperäiset jäähdytysnesteet (1.9 JTS), pientä vajausta paisarissa, punaista on sisällä ja ohjekirja sanoo Selenia Paraflu Up, joka on ilmeisesti OAT -neste. Onko tuo punainen Selenian väri ja sopiiko siihen sotkea G12 tavaraa? Valvoline Maxlife neste näköjään täyttää eLearnin antamat speksit ja sitä tuossa olis sopivasti litran purkki.
Operating at the speed of dark

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Ghost kirjoitti:Bensa Q-nelosesta oli molemmat takajouset poikki 140tkm paikkeilla ja just oon kahvitauolla, kun jumppaan 2,2 etuvetomallin etujousia (173tkm)... Oma kokemus sanoisi, että jousia menee :?
Mulla on näitä 159:sejä ollut kaksi, ja molemmista molemmat takajouset olleet poikki. Eli ei ihan harvinainen tauti.
Kimmo / alfatune.fi

oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Teddy kirjoitti:Tuota, mitenkäs näissä alkuperäiset jäähdytysnesteet (1.9 JTS), pientä vajausta paisarissa, punaista on sisällä ja ohjekirja sanoo Selenia Paraflu Up, joka on ilmeisesti OAT -neste. Onko tuo punainen Selenian väri ja sopiiko siihen sotkea G12 tavaraa? Valvoline Maxlife neste näköjään täyttää eLearnin antamat speksit ja sitä tuossa olis sopivasti litran purkki.
Jos on punaista niin sekaan vaan . Pienen vajauksen voi täyttää vedelläkin .

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Onko kukaan vaihtanut itse hehkutulppia? Lähteekö nätisti ja olisko jotain hyviä vinkki vitosia jotta välttyisi pahemmilta mokilta? :)
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Muistaakseni pitkä 9mm hylsy, jatkovarsi ja pieni räikkä riittää.
Hehkujen johdot lähtee vetämällä irti.

Kannattaa vääntää varovasti auki ettei hehkutulppa katkea.
Jos on pakkasta niin johtojen liitinkin voi haljeta.

Sitä en osaa sanoa onko parempi tehdä vaihto kylmälle vai lämpimälle koneelle.

Helppo homma. Yksi hehku taisi olla vähän tiukassa paikassa, mutta ei minuuttia kauempaa silti senkään irrotus vie.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Koulun penkillä kun hehkuja vaihdettiin, yritettiin saada lämpöselle koneelle. Tai siis kuumalle. En tiedä onko se oikeasti parempi, mut "joku sanoi" niin ja ei saatu katkeilemaan.
Sen kerran kun hehkua joku vaihtoi kylmään koneeseen, napsahti poikki. Ehkä vaan huonoa tuuria, en tiä...

Raispe
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Syys 2016, 19:14
Car(s): AR 159 2.4jtdm sw Q4 -07& Mercedes Benz W201 2.5d -87 (museoitu)
Ex AR 159 2.0jtdm Q2 -10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raispe »

Ite vaihtelin hehkut muutama kk sitten. Kuumalla/lämpimällä koneella ehkä helpommin lähtee aukeamaan. Eikä tosiaankaan heti metrin jatkolla väännellä hehkuja auki vaan varovasti ja nätisti. Itellä lähti kyllä oikein mukavasti kaikki irti. Vikakoodit joutuu sitten nollaamaan, jos on päässyt jo ilmoittelemaan hehkuista.

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Kiitos vastauksista, ei se nyt niin pelottavalta kuulosta tehdä itse :)
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Emmi ja hehkut..... Muistetaan se poikkiväänetty vetolenkki :wink: :roll:
tuu tallille juomaan kaljaa :drinking: :mrgreen:

Taavetson
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Tammi 2018, 09:32
Car(s): 159 SW 1,9JTDm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Taavetson »

Moro voorumin väki, tuore naama taipui heti alottaan ongelmilla hädän edessä. Eli apukuskin etusatula jumii siihen malliin ettei herkistelykään auta, ja ainakin autokeskuksen kautta hinta oli sitä luokkaa että hirvitti. Eli mistä kannattaisi lähteä metsästään näitä 1,9JTDm nelimäntäisiä satuloita taikka korjaussarjaa? Pahoittelut, jos tullu jo aiemmin keskustelussa esille, kaikkea en saanut kahlattua läpi :-D

Avatar
JT Newman
Viestit: 334
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Taavetson kirjoitti:Eli mistä kannattaisi lähteä metsästään näitä 1,9JTDm nelimäntäisiä satuloita taikka korjaussarjaa?
Meneekö edes lähelle? https://spareto.fi/t/vehicles/alfa-rome ... arrusatula

Kannattaa varmistaa osanumerot vaikka tuolta ePERin kautta, http://www.pekidi.com , syöttämällä VIN-koodi. Antoi nimittäin aika monta vaihtoehtoa.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Taavetson kirjoitti:Moro voorumin väki, tuore naama taipui heti alottaan ongelmilla hädän edessä. Eli apukuskin etusatula jumii siihen malliin ettei herkistelykään auta, ja ainakin autokeskuksen kautta hinta oli sitä luokkaa että hirvitti. Eli mistä kannattaisi lähteä metsästään näitä 1,9JTDm nelimäntäisiä satuloita taikka korjaussarjaa? Pahoittelut, jos tullu jo aiemmin keskustelussa esille, kaikkea en saanut kahlattua läpi :-D
Itsellä oli sama ongelma kuskin puolella. Uusi Brembon 305 mm satula maksaa sen 600 €. Löysin Italian ebaysta sopivan käytetyn alle 200 euron. Alfisti.net myy korjaussarjaa, jos on kätevä käsistään: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :7925.html

Jos Italian ebaysta haet, niin ”pinza freno” on jarrusatula. Huomioi sitten että ostat oikealle puolelle sopivan.

EDIT: Esim tässä apukuskin puolelle.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Tuossa ehkä 1,5 kk sitten kun vaihdoin talvirenkaat alle niin sen jälkeen on ollut sellaista oiretta, että tuossa 50-60 km/h vaudissa auto on ruvennut "nypyttämään" eli ajaessa sellainen fiilis, että joku rengas olisi soikea. Näin ei pitäisi olla koska toimi näillä renkailla edellisen vaihdon yhteydessä ihan hyvin. Nyt rupesin miettimään, että voisko siellä olla jotkut pultit vähän löysällä ja siitä syystä tässä 50-60 vauhdissa *ittumaisesti pomputtaa / nypyttää. Siis ratti oikein heiluu vähän...

Voiko löysä pultti aiheuttaa tuota oiretta oikeastaan vain tuossa taajamanopeudessa?

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Vielä lisää tähän liittyen...

Mitä kokoa nuo Alfa 159:n pultit on?

Käviskö tämä?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/808840/ ... -19--21-mm

oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Waverunner kirjoitti:Tuossa ehkä 1,5 kk sitten kun vaihdoin talvirenkaat alle niin sen jälkeen on ollut sellaista oiretta, että tuossa 50-60 km/h vaudissa auto on ruvennut "nypyttämään" eli ajaessa sellainen fiilis, että joku rengas olisi soikea. Näin ei pitäisi olla koska toimi näillä renkailla edellisen vaihdon yhteydessä ihan hyvin. Nyt rupesin miettimään, että voisko siellä olla jotkut pultit vähän löysällä ja siitä syystä tässä 50-60 vauhdissa *ittumaisesti pomputtaa / nypyttää. Siis ratti oikein heiluu vähän...

Voiko löysä pultti aiheuttaa tuota oiretta oikeastaan vain tuossa taajamanopeudessa?
Olisi pyörä jo irronnut jos olisi pultit löysällä ja ainahan ne voi tarkistaa . Jos ratissa tuntuu tärinä on kyse etuakselin renkaista eli tasapainoitukseen rengasliikkeeseen mahd. nopeasti ettei tapahdu mitään isompaa vauriota .

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kyllä sitä voi pitkäänkin ajaa pultti löysällä.... Kokeiltu. Ihmettelin käännöksissä tapahtuvaa kolahdusta varmaan viikon, ennen kuin älysin pulttien kireyden tarkistaa.... Oli melkein irti!

Lisäksi jos vanne on likaantunut, voi ravistaa. Lisäksi runkovaurio renkaassa (ajanut routamonttuun esim) aiheuttaa sitä.
Tai sulla on irronnut tasapaino tai pari.

Ja sanoi ihmiset ihan mitä tahansa, niin 159 ja 156 kuten Giulietta on sellaisia autoja, että ainakin minä havaitsen jo 5g heiton tasapainossa. Se ei montaa hiekanjyvää ole.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Mitä tuuma kokoa noi Alfa 159.n pultit on?

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

^ Ne on 17 mm. Tässä tarkemmat speksit pultille: Linkki.

Avatar
Manu
Viestit: 510
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Manu »

Täällä etelässä ei tosin ole kummoista talvea ja pakkasia ollut mutta kysympä kuitenkin.
Viime talvena oli porukkaa kyydissä ja valittelivat takapenkillä että jalat jäätyvät eli eikös penkkien alta pitäisi lämmintä tulla vai onko minulla tukos tai joku siellä?

Nummika
Viestit: 44
Liittynyt: 01 Tammi 2017, 21:11
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Nummika »

Manu kirjoitti:Täällä etelässä ei tosin ole kummoista talvea ja pakkasia ollut mutta kysympä kuitenkin.
Viime talvena oli porukkaa kyydissä ja valittelivat takapenkillä että jalat jäätyvät eli eikös penkkien alta pitäisi lämmintä tulla vai onko minulla tukos tai joku siellä?
kyllä ainakin minulla puhaltelee, jos lämmityslaite full auto asennossa niin puhaltelee oikeinkin mielellään jalkatiloihin.
Ei jouluna yli -20 asteessa pohjoisen reissulla kukaan valittanut takana jalkojen palelua.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Cloverleaf kirjoitti:^ Ne on 17 mm. Tässä tarkemmat speksit pultille: Linkki.
Kiitos taas KAIKILLE jeesistä.

Mä tosiaan menin vaimon autolla Motonetiin ja ostin jonkun 9,90 € maksavan pultinavaajan kun edellisen poljin rikki ;=D

Vaihdoin eturenkaan taakse ja nyt tuo rattiin tuleva tärinä väheni / loppui mutta kyllä siellä joku rengas taitaa vähän soikea olla koska kyllä siinä ajaessa kuitenkin huomaa sellaista pientä tärinää mutta tosiaan tuon eilisen voimistelun jälkeen tilanne parani huomattavasti.

Pakko muistuttaa kaikkia, että tämä on kyllä hieno palsta ja olen saanut täältä usemman kerran apua moottori ym. ongelmiin ja siitä ISO KIITOS kaikille aktiivisille ja ystävällisille lukijoille! Keep up the good work, Dudes!

oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Waverunner kirjoitti:
Cloverleaf kirjoitti:^ Ne on 17 mm. Tässä tarkemmat speksit pultille: Linkki.
Kiitos taas KAIKILLE jeesistä.

Mä tosiaan menin vaimon autolla Motonetiin ja ostin jonkun 9,90 € maksavan pultinavaajan kun edellisen poljin rikki ;=D

Vaihdoin eturenkaan taakse ja nyt tuo rattiin tuleva tärinä väheni / loppui mutta kyllä siellä joku rengas taitaa vähän soikea olla koska kyllä siinä ajaessa kuitenkin huomaa sellaista pientä tärinää mutta tosiaan tuon eilisen voimistelun jälkeen tilanne parani huomattavasti.

Pakko muistuttaa kaikkia, että tämä on kyllä hieno palsta ja olen saanut täältä usemman kerran apua moottori ym. ongelmiin ja siitä ISO KIITOS kaikille aktiivisille ja ystävällisille lukijoille! Keep up the good work, Dudes!
Tarkista se vaihdettu rengas sillä siinä saattaa olla kudosvaurio joka on aina riski , ainakin tasapainoitus on pielessä , suosittelen käyntiä rengasliikkeessä .

Avatar
Cadamuro
Viestit: 1056
Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex)
Paikkakunta: Mänttä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cadamuro »

Moro!

Talven aikana pitäs tohon 2.4 pannuun vaihtaa jakopään hilppeet. Mistä ootte osat tilaillut? Heikalta ei taida enään saada..

E: Takajouset kanssa vähän kuoleentuneet niin pitäisi samalla tilata iskarit ja jouset ainakin taakse. Muistaako joku TI:n jousien pituutta? Täytyy eberistä kattella vielä kun kerkiää.

Ee: Ei löytynyt eperistäkään oikeata osanumeroa Ti jousille. Ulkomaan foorumeilla aika moni on laittanut noi eibachin prokit jouset alle. Siihen kaveriksi B4/B6/B8 iskarit. Onko kokemuksia b4 ja b6 erosta? Vissiin jonkunverran jämäkämpi pitäisi tulla noilla B6/B8 iskareilla.
Kantapään kautta vuodesta -93..

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

En tiiä onko ti:ssä eri iskarit, mutta ainakin jo b4 on tuntuu kovemmalta kuin vakio iskari.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Ghost
Viestit: 456
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Cadamuro kirjoitti: Ulkomaan foorumeilla aika moni on laittanut noi eibachin prokit jouset alle.
Ja sitten saa taistella katsastuksen kanssa, kun kulmia ei saa "vihreälle". Ei kulmat varmaan arvoissa ole TI-alustallakaan, muttta sitä ei tarvitse muutoskatsastaa. Harmi juttu kun Eibach-jousisarjan saisi yhden TI-jousen hinnalla.

http://ricambi.alfisti.net/product_info ... s_id=11525

Avatar
Cadamuro
Viestit: 1056
Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex)
Paikkakunta: Mänttä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cadamuro »

Joo ei saanu TI:n alustallakaan menemään arvoihin. Vähän houkuttelisi toi b6 setti ostaa jokanurkkaan. Vähän saisi olla varsinkin takaa jäykempi kuin vakioilla.

E: Täytyy katsastusasemalta vähän tiedustella asiaa, että saisko ton meneen millään.
Kantapään kautta vuodesta -93..

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

Cadamuro kirjoitti:Joo ei saanu TI:n alustallakaan menemään arvoihin. Vähän houkuttelisi toi b6 setti ostaa jokanurkkaan. Vähän saisi olla varsinkin takaa jäykempi kuin vakioilla.

E: Täytyy katsastusasemalta vähän tiedustella asiaa, että saisko ton meneen millään.
Minulla on Ti-vietereiden tilalla Eibachit. Muistelisin että se olisi täsmälleen sama jousi eli Ti-jouset ovat myös Eibachin tekemät. Jouduin aikoinaan muutoskatsastamaan "kun jouset ovat punaiset". Ei auttanut selitys että samat jouset mutta eriväriset. Silloin ei tarvinnut vielä suuntauslappuja - ei Ti:llä kyllä niihin arvoihin pääse jos ei osta etutukivarsiin säädettäviä narinapuslia. Iskareina on B6:set ja vaikka ovat merkittävästi vakiota paremmat niin ovat edessä hieman liian löysät. Jos nyt valitsisin niin keltaiset Konit. Takatikut ovat ok. Minulla tietty on joka nurkasta raapiva urheiluvankkuri joten on tässä painoakin.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Cadamuro kirjoitti:Moro!

Talven aikana pitäs tohon 2.4 pannuun vaihtaa jakopään hilppeet. Mistä ootte osat tilaillut? Heikalta ei taida enään saada..

.
Nimarkilta gatesin setti reilu 220€. 156:n pannu, mut tuskin yks hammas lisää ihan kauheita maksaa. Saattavat vaan soittaa perään, et tuote loppu ja laitetaan 100% kalliimpi kama tilalle XD
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Nykyään taitaa olla aika yleistä (ja käytännössä pakko) että otetaan kulmalappu auto hieman kevennettynä (pitäisi saada säädettyä arvot vihreälle). Sitten tipautetaan jousituksen varaan ja säädetään sinne oikeat kulmat.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

ojis
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Tammi 2018, 18:35
Car(s): 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ojis »

Tervehdys tällekkin foorumille!

Tuossa joku aika takaperin palasin takaisin alfan omistajaksi. Kyseessä on 159 2.4 jtdm -06. Auto on minulle ensimmäinen ko. mallia ja ensimmäinen auto, joka ei käy 98:lla. Etupyörien ripsutusten kanssa jumpatessani sain pienimuitoisen paskahalvauksen kun havaitsin, että apupojan puolelta oli havaittavissa öljyä pohjapanssarissa ynnä muualla ko. puolella.

Auto on toiminu toistaisesi moitteeta ja öljyä ei vaikuta tippuvan paljoa. Öljyn pinta ei ole vähentynyt eikä parkkipaikka kastunut. Pienen tutkistelun jälkeen syyttävä sormi osoittaa kuvissa ympyröityyn kohtaan. Kysymys tietävisimmille kuuluukin, mitähän komponenttiä tässä syytellään ja onko mahdollisesta viasta muilla kokemuksia?
Liitteet
konehuone1.jpg
Tuonne kurkistamalla löytyy syyllinen
(170.95 KiB) Tiedosto ladattu 3887 kertaa
mahdollisesti syyllinen1.jpg
Syyttävä sormi osoitta tähän
(115.26 KiB) Tiedosto ladattu 3887 kertaa

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ahtopaineletku? Turbo vähän vanhuuttaan falskaa.

ojis
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Tammi 2018, 18:35
Car(s): 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ojis »

Tuota, ei ole aikasemmin turbollista autoa ollut, eikä ole tullu vaivattua päätä sen toimintaperiaatteella sen enempää. Meneekä tuossa isossa letkussa turbon voiteluun käytetty öljy? Onko tuo yksi iso letku vai onko se suojana muille osille?

Tarkotus tulevina päivinä purkaa ja kahtoo miten tuon sais paikattua. Ei vihti ihan ummikkon lähtiä räpläämään.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ilma siellä virtaa. Vuoto ei ole paikattavissa muuten kuin kunnostamalla vanha tai uudella turbolla. Vaan Eipä tuo ole juuri kosmeettista vaivaa pahempi kun turbo vielä pelaa.

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

Jalamari kirjoitti:Eipä tuo ole juuri kosmeettista vaivaa pahempi kun turbo vielä pelaa.
Näin juuri! En lähtisi laukalle vielä tuosta. "Kuivataan ja seurataan".

samu_m
Viestit: 67
Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja samu_m »

ojis kirjoitti:Tuota, ei ole aikasemmin turbollista autoa ollut, eikä ole tullu vaivattua päätä sen toimintaperiaatteella sen enempää. Meneekä tuossa isossa letkussa turbon voiteluun käytetty öljy? Onko tuo yksi iso letku vai onko se suojana muille osille?

Tarkotus tulevina päivinä purkaa ja kahtoo miten tuon sais paikattua. Ei vihti ihan ummikkon lähtiä räpläämään.
Toi kuva on turbon imupuolen liitoksesta, epäilisin että tuo öljy on peräisin huohotuksesta. Imuputken liitoskaulus on melko matala ja näyttäisi tuo klemmari kuvan perusteella olevan pikkasen liian ylhäällä. Imuputkea kun heiluttelee kädellä vähän, niin tuo liitos ei saisi liikkua. Jos liikkuu niin sitten se on huonosti paikoillaan tai klemmari löysällä ja öljyt pääsee ulos. Jos tuo turbon laipan ja liitoskauluksen välinen liitos tosta vähän alempaa on joskus avattu ja kasattu vanhalla tiivisteellä niin voi vuotaa sieltäkin. Mulla oli tuo kohta samannäköinen, laitoin paremman klemmarin ja uuden tiivisteen sinne laipan väliin. Taisin laittaa sinne myös tiivisteliimaa.

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Vaimon 159 2.0 Jtdm, 2010 on nyt pari kertaa tehnyt sen, että auto on liikkeelle lähdön jälkeen 1-2 km ajon jälkeen sammunut.
Jos yrittää käynnistää ilman, että ottaa avaimen pois, niin auto jää starttaamaan kai ikuisesti, eikä käynnisty.
Sitten kun ottaa avaimen pois ja starttaa niin heti käynnistyy.
Mutta, mutta ... ei kestä kierroksia vaan sammuu heti jos yrittää antaa hanaa. Ja sama juttu avaimen kanssa.
Sitten kun antaa tyhjäkäynnillä lämmetä kunnolla niin ongelma poistuu. Vikakoodi jää muistiin ja moottorin kuvan valo palaa.

Tänään katsoin koodit näytti vain P0190
P0190= Fuel Rail Pressure Sensor A Circuit (kuva).

Mistähän alkaisi ratkoa ongelmaa? Nyt viimeiset tahtuivat kovalla (-15) pakkasella ja autolla ajettiin vain 1-2 km, ei siis lämpimäksi asti.
Eilen sammuit kivasti liikenneympyrään 200 kaupasta lähdön jälkeen...
Tänään pakkasesta käyntiin, korttelin ympäri (800m) ja talliin =>jännite tuo kuvan 11,5V
Liitteet
Alfa159_vikakoodi_P0910.jpg
(141.18 KiB) Tiedosto ladattu 3619 kertaa

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No, tutkimatta tarkemmin vikakoodia tai sen todennettua paikkaa, tuo viittaisi polttoainepainesensoriin. Katsoppas huviksesi, mitä se tarjoilee polttoaineen paineeksi kiskossa (Fuel Pressure tai Rail Pressure, en muista... MES:ssä). Jos siellä on heittoa paljon, voi johtua siitä - luulee, että kiskossa on ylipainetta ja sitten katkasee syötön, ettei paikat hajoa.
Ulkomuistista heittelen, että 156 tarjoilisi jonnekin 600bar luokille maksimikuormalla ja tyhjäkäynnillä 100-200 välillä... 159 sitten enemmän, kun on järeämpää rautaa.

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Mites toi akun jännite? Se on alle 12v mutta onko se ok pakkasessa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onhan tuo alhainen. Tuohan on ECU:n päässä, joten siinä voi jotain eroa olla navalta - navalta mitatessa tuossa voi olla likemmäs 12V - onko tuo nyt siis auto sammuksissa? Silloin ei paha.
Jos auto käynnissä tarjoilee tuommosta, niin sit on jotain ongelmaa, olettaisin...

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Isola »

11,5 V akun napajännitteenä tarkoittaa tyhjää tai vainaata, jos mittaustulos on oikea. Alla ollut 800 m ajosuorite ei nyt suoranaisesti akkua lataa, ja kun jännite on mitattu kuormitettuna, ilmeisesti auto sammuksissa, niin jännite on väistämättä matala. Tuo olisi parempi mitata yleismittarilla ilman kuormaa. Kuollut akku ei vain oikein mitenkään selitä noita oireita. Varsinkin jos pakkasesta vielä käynnistyi, niin ei se aivan kuollut edes voi olla.
Järkiautoilija

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

alamajy kirjoitti:Tänään katsoin koodit näytti vain P0190
P0190= Fuel Rail Pressure Sensor A Circuit (kuva).
Eikös toi oo aika perinteinen vikakoodi kun on naftafiltterissä vettä tahi kesälaatua tankissa.
Mun 159:stä hajosi viime kesänä tankissa oleva siirtopumppu ja sekin pukkasi samaa vikakoodia kun ei nafta kulkenut korkeapainepumpulle saakka.

Vastaa Viestiin