Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

^onkohan huohotin ollut hieman jäässä tai map-anturi hieman kohmeessa, eikö silloin noita ilmoituksia tule?

Onko multiairin öljynvaihdossa jotain erityistä mitä tulee huomioida?

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

jkk kirjoitti:Noni, nyt teki sitten giuliettakin temput viideltä aamulla. Normaali käynnistys ja 1,5 h roikassa. Lähdin liikkeelle ja 100m ajon jälkeen check engine, steering connector error, ESC not available, ss not available, DNA not available...lappu lattiassa pääs 40 kmh teboilin pihaan. Annoin hetken lämmetä normaaliin käyntilämpötilaan ja muutama uudelleenstartin jälkeen rupes taas toimii...

Onko multiairin pakkasominaisuuksia vai vai??
Imupuolella jäätä? Kerran on tehnyt tuon saman 2,5 vuoden aikana. Nyt on toiminut yllättävän hyvin vaikka on myös pakkasen armoilla ja johdon päässä..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

@jmi
Ainoa erikoisuus on se, että öljyn pitää olla oikeaa. Lisäksi multiairin syötön suodatin hyvä putsata tai vaihtaa toisinaan (jakohihnakopan alla)...

@jkk
Ongelma ei kuulosta tutulta (kop kop) ja nyt on myös viimasuoja ja lisäksi huohotin puhdistettu mönjästä...

Perinteisesti moiset oireet tulee herkästi liian tyhjästä akusta tai huonosta lautauksesta, mut ylläolevien replyjen perusteella voi olla jäässä jostain :o MA on hauska laite...

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

Aquatica kirjoitti:@jmi
Ainoa erikoisuus on se, että öljyn pitää olla oikeaa. Lisäksi multiairin syötön suodatin hyvä putsata tai vaihtaa toisinaan (jakohihnakopan alla)...

@jkk
Ongelma ei kuulosta tutulta (kop kop) ja nyt on myös viimasuoja ja lisäksi huohotin puhdistettu mönjästä...

Perinteisesti moiset oireet tulee herkästi liian tyhjästä akusta tai huonosta lautauksesta, mut ylläolevien replyjen perusteella voi olla jäässä jostain :o MA on hauska laite...
Multiairin suodatin on varmaan putsattavissa vain jakohihnan vaihdon yhteydessä?
Tässä uudessa multiairissa v.2017 on taas peltinenkuorinen suodatin, kun ainakin bravossa on muovisuojan alla oleva vaihdettava kangassuodatin. Miksiköhän tehdas näitä vaihtelee vai onko alkupään Giulietoissakin peltikuorinen suodatin?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jkk »

Varasin huollon tuohon, määräaikaishuolto, jakopää ja jarrujen huolto.

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pentti »

jmi kirjoitti:Multiairin suodatin on varmaan putsattavissa vain jakohihnan vaihdon yhteydessä?
Tässä uudessa multiairissa v.2017 on taas peltinenkuorinen suodatin, kun ainakin bravossa on muovisuojan alla oleva vaihdettava kangassuodatin. Miksiköhän tehdas näitä vaihtelee vai onko alkupään Giulietoissakin peltikuorinen suodatin?
Se Multiairin suodatin on jakopään yläkopan alla kannen päädyssä, on irroitettavissa vaikka jakopäähän ei koskisikaan (ainakin MiTossa). Yläkoppa taitaa olla parilla pultilla kiinni, jonka jälkeen suodattimelle jo pääseekin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pentti kirjoitti:
jmi kirjoitti:Multiairin suodatin on varmaan putsattavissa vain jakohihnan vaihdon yhteydessä?
Tässä uudessa multiairissa v.2017 on taas peltinenkuorinen suodatin, kun ainakin bravossa on muovisuojan alla oleva vaihdettava kangassuodatin. Miksiköhän tehdas näitä vaihtelee vai onko alkupään Giulietoissakin peltikuorinen suodatin?
Se Multiairin suodatin on jakopään yläkopan alla kannen päädyssä, on irroitettavissa vaikka jakopäähän ei koskisikaan (ainakin MiTossa). Yläkoppa taitaa olla parilla pultilla kiinni, jonka jälkeen suodattimelle jo pääseekin.
Just näin. Multiairin suodatin on siis jakopään yläkopan kannen alla, ei vaadi jakopään purkua.

Mutta tuleeko tuolta öljyt pihalle, jos haluaa putsata? Eli jos siihen haluaa koskea, pitääkö ensin valuttaa öljyt koneesta (brittifoorumi hyvin epäselvä aiheesta)?

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja AVe »

^ saattaa sieltä hieman öljyä tulla mitä yläkertaan on jäänyt. Mutta ei se lappoa koko moottoria tyhjäksi.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Asia pihvi. Mietin vaan, että pitäisikö tuota vilkaista vai suosiolla vaan vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä tuoreeseen. En usko, että koko härveliin on koskettu kertaakaan 150tkm matkan aikana... Brittifoorumeilla oli aika karuja kuvia noista suodattimista :p

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Pieni tilkka tulee, ei todellakaan tarvitse valuttaa konetta tyhjäksi. Taisin selvitä parilla paperinpalalla itse kesällä kun sinne kurkkasin.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja puuha »

Paljonko tuo MA filsu maksaa marmorilla ?
Makaroonia jo vuodesta -98

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pentti »

55238665 - 47,74 €, tuossa osanumero ja paljonko maksoi kesällä Hämeenlinnan Autokeskuksesta. Hain tuon MiToon mutta eiköhän ole sama osa Giuliettaankin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Osanumero on sama. Huomenna käyn kyselemässä Mäkelän Koneesta tuota.

Mutta nyt sitten huohotinboksin tapaukseen, se näyttää maksavan jonkin verran enempi... Onko jollakulla varmaa muistikuvaa siitä tiivisteestä? Se mun laittama kuva = repeytynyt, onko tuo nyt ongelma vai eikö (putsauksen jälkeen btw. ei ole tullut öljynkäryä laisinkaan kabiiniin?)

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja puuha »

Se huohotin + o-rengas maksaa Vaunula Raisio n.90€
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Aqu, onko tuo MA - filtteri kuinka kallis ja mistä tilasit? Olen varmaan puusilmä kun en ole huomannut. Ajattelin että voisin vaikka vaihtaa sen Puntoon, kun siinä on on liki 150tkm mittarissa ja tuskin koskaan on tuota vaihdettu.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

Mitä olette maksaneet 1. vuosihuollosta, 230€ tuntuu paljolta, kun mitään ei edes vaihdeta paitsi öljyt.
Huoltokirjan mukaan öljyt vaihdetaan vasta 2.vuotena, mutta merkkihuollon mukaan joka vuosi :shock:

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Shuttle kirjoitti:Aqu, onko tuo MA - filtteri kuinka kallis ja mistä tilasit? Olen varmaan puusilmä kun en ole huomannut. Ajattelin että voisin vaikka vaihtaa sen Puntoon, kun siinä on on liki 150tkm mittarissa ja tuskin koskaan on tuota vaihdettu.
Pari postia ylempänä osanumero ja hinta, 55238665 - 47,74 €. :)

Gusse
Viestit: 682
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Proceed Gt -19 & Niro -18 & Miata -90 ex: Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Gusse »

jmi kirjoitti:Mitä olette maksaneet 1. vuosihuollosta, 230€ tuntuu paljolta, kun mitään ei edes vaihdeta paitsi öljyt.
Huoltokirjan mukaan öljyt vaihdetaan vasta 2.vuotena, mutta merkkihuollon mukaan joka vuosi :shock:
Suosittelisin kyllä vaihtamaan öljyt vuosittain, niin pysyy MA yksikkö parempana. Tai riippuu toki vuosittaisista kilsoista.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

jmi, lueppas se manuaali.

Öljyt vaihdetaan aina HUOLLON (30tkm välein) yhteydessä ja kerran vuodessa, jos ajoa tulee vähemmän. Käytännössä 15tkm/1v on öljynvaihtoväli, aina. Huonosti muotoiltu lippuseen...
230€ tuosta ei ole edes paha: Seleniaa jos laitetaan, se on sen 14€/l + puoltoistatuntia tms. töitä (tuossa tarkastellaan ja tsyygataan asioita muutenkin paljon).

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Määräaikaishuolto 2 vuoden välein ja välissä suositeltava vuosihuolto.

hapankaali
Viestit: 34
Liittynyt: 21 Syys 2017, 14:09
Car(s): Saab 9-3 Aero 2.8T XWD -08
Ex: Alfa Romeo Giulietta QV -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hapankaali »

Nyt olen taas jännän äärellä, kun ensimmäistä kertaa italialaista omistan... Koitin männä viikonloppuna saada Giuliettaa ensimmäistä kertaa piuhaan, vaan eipäs ollutkaan niin läpihuutojuttu. Sama lohkolämppärin piuha, jolla kaikki edelliset Saabit ovat lämmenneet (ja kaikki muutkin autot), ei sopinutkaan Giuliettan pistokkeeseen. Minkähänlainen piuha tuossa italian ihmeessä pitää olla?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jkk »

hapankaali kirjoitti:Nyt olen taas jännän äärellä, kun ensimmäistä kertaa italialaista omistan... Koitin männä viikonloppuna saada Giuliettaa ensimmäistä kertaa piuhaan, vaan eipäs ollutkaan niin läpihuutojuttu. Sama lohkolämppärin piuha, jolla kaikki edelliset Saabit ovat lämmenneet (ja kaikki muutkin autot), ei sopinutkaan Giuliettan pistokkeeseen. Minkähänlainen piuha tuossa italian ihmeessä pitää olla?
Näitä taitaa olla defaa ja calixia. Molemmissa giuliettoissani oli kalixin laitteet

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Sen pitäisi lukea ihan töpselin kannessa. Defa tai Calix.

@jarsan

"Suositeltava" pitäisi kääntyä, oikeasti, pakolliseksi. Ts. ei kai kukaan ole niin tyhmä, että ajaa huoltovälin samoilla öljyillä? Eihän?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Shuttle kirjoitti:Aqu, onko tuo MA - filtteri kuinka kallis ja mistä tilasit? Olen varmaan puusilmä kun en ole huomannut. Ajattelin että voisin vaikka vaihtaa sen Puntoon, kun siinä on on liki 150tkm mittarissa ja tuskin koskaan on tuota vaihdettu.
Se filtteri maksaa Mäkelässä 54,07€ (osa 55238665) - ainakin yhden foorumilaisen kautta marmorihinta muutaman euron halvempi :P
Huohotinpönttö kustantaisi 104,78€ (osa 55219081).
Ja takalasinpyyhkijän varsi sulkineen 34,70€ (osa 50509442).

Vähän kiroili tyyppi, että tuo Multiairin filtteri kuuluu osastoon "Moottorilohko, kansi" eikä öljynkierto. :D
Samoin huohotinpönttö kuului öh, polttoainejärjestelmän keruu-osioon tmv. loogiseen. Ei ihme, ettei tuolta ePeristä ikinä mitään löydä ilman valmiita osanumeroita....

EDIT:
Korjattu tosiaan nyt se hinta. Ei se ollut kuin toista sataa, ei toista tonnia :D
Ja käsikirjanpitäjä (minä) kirjottanut ihan itse väärin päin koodit. Pärkele tätä päätä.
Viimeksi muokannut Aquatica, 06 Helmi 2018, 20:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja puuha »

Kilon huohotin? Puhutaanko nyt samasta osasta? Mulla on ihan eri osanro.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Aquatica, Onko tosiaan niin, että huohotinpönttö maksaa Mäkelän autossa toista tonnia? Toivottavasti on kirjoitusvirhe. Ebay taikka pari muuta nettikauppa tarjoaa sitä 30-40 punnan haarukassa + postaget. Oisko tuossa lisäksi mennyt osanumerot vahingossa väärinpäin (filsu ja pönttö)?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja puuha »

Toi 081 loppuinen on huohottimen nro, vaunula raisiossa n.90€
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Pentti kirjoitti:
Shuttle kirjoitti:Aqu, onko tuo MA - filtteri kuinka kallis ja mistä tilasit? Olen varmaan puusilmä kun en ole huomannut. Ajattelin että voisin vaikka vaihtaa sen Puntoon, kun siinä on on liki 150tkm mittarissa ja tuskin koskaan on tuota vaihdettu.
Pari postia ylempänä osanumero ja hinta, 55238665 - 47,74 €. :)
Ja hän kiittää. Miten voi olla näin käsi.. :|

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nonni. Hyvin mä taas vedän (TM).

Korjattu nyt osanumerot oikein päin (käsikirjanpidossa väärin päin, koska minä) ja se hinta tohon huohotinpöntölle. Ei vaan jaksa onnistua näemmä aina... :oops:

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

Aquatica kirjoitti:jmi, lueppas se manuaali.

Öljyt vaihdetaan aina HUOLLON (30tkm välein) yhteydessä ja kerran vuodessa, jos ajoa tulee vähemmän. Käytännössä 15tkm/1v on öljynvaihtoväli, aina. Huonosti muotoiltu lippuseen...
230€ tuosta ei ole edes paha: Seleniaa jos laitetaan, se on sen 14€/l + puoltoistatuntia tms. töitä (tuossa tarkastellaan ja tsyygataan asioita muutenkin paljon).
Huolto-ohjelma on manuaalin mukaan 1v/15tkm eikä 30tkm. Mistä te tuon 2v/30tkm olette löytäneet?
Eihän tuossa ekassa huollossa tehdä muuta kuin vaihdeta öljyt, obd-mittaus ja muu on vaan tarkastelua esim. onko pakoputki vielä paikallaan. :-D

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^Meillä wanhojen mallien omistajilla ohjekirjassa lukee 30tkm/2vuotta. Samoin jakohihnat kestää kirjan mukaan ikuisuuden jne. Sittemmin näissä on alettu käyttää järkeä ja hihnan vaihdot on puolitettu ja on tullu tuo välihuolto 15tkm/1v jossa nyt ainakin öljyt vaihdellaan. Eli vähän riippuu minkä vuosimallin kirjaa luet, että mitä siellä sanotaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Niin tosiaan, manuaalit on päivittyneet uudempiin - tämä hyvä.
Mutta mitenhän tuo jakopää kestää, nyt kohta 70tkm takana =D (edellisen kerran vaihdettu 77tkm:ssä kun aika tuli täyteen)...
Kirjan mukaan jakopää tosin 120tkm/5v ja huonoissa oloissa 120tkm/4v, jos en ihan väärin muista.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

matti_vuorio kirjoitti:^Meillä wanhojen mallien omistajilla ohjekirjassa lukee 30tkm/2vuotta. Samoin jakohihnat kestää kirjan mukaan ikuisuuden jne. Sittemmin näissä on alettu käyttää järkeä ja hihnan vaihdot on puolitettu ja on tullu tuo välihuolto 15tkm/1v jossa nyt ainakin öljyt vaihdellaan. Eli vähän riippuu minkä vuosimallin kirjaa luet, että mitä siellä sanotaan.
Tosiaan v.2017 manuaali pitäisi olla.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^Mitäs sulla lausutaan jakopäästä siinä uudessa kirjassa?

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jmi »

Alueet,joilla ei ole pölyä:suositeltu enimmäiskilometrimäärä 120000km. Kilometrimäärästä riippumatta hihna on vaihdettava 6 vuoden välein. Pölyisillä alueilla ja/tai raskaassa käytössä(kylmäilmasto,kaupunkiajo,pitkäkäyttöjoutokäynnillä):suositeltu enimmäiskilometrimäärä on 60000km.Kilometrimäärästä riippumatta hihna on vaihdettava 4 vuoden välein.

Eli kyllä tuo Suomessa on 4v./60tkm.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

matti_vuorio kirjoitti:^Meillä wanhojen mallien omistajilla ohjekirjassa lukee 30tkm/2vuotta. Samoin jakohihnat kestää kirjan mukaan ikuisuuden jne. Sittemmin näissä on alettu käyttää järkeä ja hihnan vaihdot on puolitettu ja on tullu tuo välihuolto 15tkm/1v jossa nyt ainakin öljyt vaihdellaan. Eli vähän riippuu minkä vuosimallin kirjaa luet, että mitä siellä sanotaan.
Pistää miettimään että onko oman auton oikea huolto sen vuoden manuaalissa vai uusimmassa manuaalissa!
Monta tapaa tulkita. Esim. manuaali on kenties saman auton uudemmalle vm.lle päivitetty, mutta niin on myös auto itse. Eli onko oikein käyttää v. 2018:n ohjeistusta v. 2010 autolle.

156 JTS:n tapauksessahan alkupään öljysuositukset olivat mitä myöhemmin poistettiin listoilta ja nykyään virallisesti väärät öljyt!

Kyllä Luigi luistaa vastuullisuuden verkon läpi kuin rasvattu silakka valaanpyyntöverkon läpi. :mrgreen:
Kuva

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Ei ole yhtä oikeaa vastausta tuohon mikä on oikea huolto-ohjelma. Konserni nyt tuppaa lähtemään soitellen sotaan ja sitten pakitetaan. Hyvä esimerkki vaikka tuo Fire-moottorin jakohihnasarja 71736717, mikä esiteltiin vuonna 1997 Puntoon, niin sama käy edelleen 2010 Giuliettaan ja kait vielä 2018 vuosimalliinkin. Melkein aina uuden automallin kanssa käy niin, että luvataan 120tkm vaihtoväli ja sitten myöhemmin tiedotetaan vaihtovälin puolittamisesta jos tietyt poikkeusolot täyttyvät. Muistelen, että meille tuli kotiin tiedote maahantuojalta tuosta vaihtovälin puolituksesta Bravon osalta. Kollegan Bravasta se taisi katketa jotain 70tkm ajettuna.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

MkII Bravon T-Jetissä (vm 2008) alun perin 60 tkm/3 vuotta, mutta se nostetiin muutamaa vuotta myöhemmin lukemaan 120 tkm/4 vuotta. Tieto suullisena (ettei jää todisteita?) AK:n marmoritiskiltä eikä puhettakaan mistään puolituksista kylmässä ilmastossa. Aluperäinen huoltovälikin on hieman huvittava, 20 tkm/1 vuosi, etenkin yhdistettynä 15 tkm öljynvaihtoväliin. Lisäbonuksena suositus puolittaa vaihtoväli raskaassa käytössä. Eli 2 öljynvaihtoa huoltojen väliin? Ei ole ollut inkkarien teltassa kaikki matot suorina tuon speksin laatijalla.

Giulietallakin oli tuo 120 tkm/4 vuotta, mutta huoltokirjassa taisi tosiaan olla epäselvät löpinät pölyisestä ilmastosta. Eipä silloin leikannut, että se pöly = nastapöly. 90 tkm (vuodet täyteen) tuli alkup. remmillä vedeltyä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
sataviisysi
Viestit: 211
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Juuri kyselin spostilla 60tkm huoltohintoja ja samalla hihnan vaihtoa niin Autokeskus, Vaunula ja Filaro kertoivat kaikki hihnan vaihtovälin olevan 4v/120tkm eli hihnanvaihto jäänee ensi vuoteen kun kuitenkin vuosittain ölpit vaihtuu niin tehdään sitten hihna samalla 2019, jos vielä auto silloin on omistuksessa. Tuo hinan vaihtohan ei paljoa maksa eli sen puolesta saatan teeettää sen jo etupellossakin vaikka autolla on vasta 2,5 vuotta ikää.
Auto G 170MA 2015

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jkk »

Maahantuojan vastaus eilen kun kyselin sähköpostilla omiin huoltoihini liittyen.

Kylmissä ilmastoissa, pölyisissä olosuhteissa, pitkää tyhjäkäyntiä, paljon kaupunki ajoa niin suosituksena 60tkm/ 4v. Omaan huoltopakettiin kuuluu Jakopää 600, isohuolto 680 ja jarruhuolto 415. Mielummin hoidetaan kaikki kerralla 8)

Avatar
sataviisysi
Viestit: 211
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Tää on varmaan joku ikuisuuskysymys ja milloin noi ehdot täyttyy. Kylmä ilma - tänä vuonna omassa mittarissa kerran -15 onko se kylmä 9kk vuodesta kuitenkin plussalla, pölyä joo ehkä joskus mutta esim. vs. Espanja jossa hiekka pölisee jatkuvasti ympäri vuoden, kaupunkiajoa paljon ei kai oikeasti voi toteutua kun Helsingissä samoin kun tyhjäkäynti ellei joku aja G:llä taksia.

Maahantuoja ja merkkihuolto vastailee ilmeisesti jollain tikkataulun heitolla, olishan se hienoo jos olisivat samalla sivulla kun ovat kuitenkin kai molemmat edistämässä saman auton myyntiä - vaikka useimmin se ei kyllä näytä siltä. Omasta puolestani en tuosta enempää jaksa murehtia - murehtikoot isopäisemmät.

Noita huoltohintoja kun katselin niin meillä Varsinais-Suomessa ei kumpikaan merkkihuoltokaan pyytänyt lähellekään tuollaisia summia ja Filaro nitisti niistäkin vielä hiukan ja siellä se huolto on varmaan parhaiten tehty eli sinne oma menee kunhan lumet sulaa.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja jkk »

Vaikee sanoa, mutta pohjolassa on kylmä ilmasto ja Italiassa lämpimämpi...

Avatar
Touho
Viestit: 99
Liittynyt: 05 Syys 2011, 12:40
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Touho »

Viime viikolla laitettiin Aritan toimesta viimeisiä takuuhommia kuntoon ja autoa viedessä huomautin, että välillä tulee pakokaasun/öljyn käryä sisään. Kukaan ei varmaan ylläty, että huohotin oli täynnä. Ilmeisen hyvällä tuurilla mentiin pakkaskaudet auton hankinnasta lähtien. Kilometrejä tällä erää 69k.

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Kukaan ei tunnu varmasti tietävän mikä on oikea huoltoväli. Taannoin vein Giulietan Autokeskukselle 60 tkm huoltoon ja kysyin että mitenkä hihnan kanssa, niin vastaus oli: 120 tkm vasta ajankohtainen tai 5 vuotta. Olikohan vuosi 2015 (silloin autolla oli ikää muistaakseni 2 vuotta). Kahdella MA koneella (Mito/Giulietta) ajettiin uudesta melkein 120 tkm eikä hihnoja vaihdeltu kumpaankaan kun ei ollut ajankohtaista maahantuojan ohjeen mukaan. Joulukuussa 2016 kun Giulietta myytiin melkein 120 tkm ajettuna niin automyyjä tarkisti järjestelmästä että kohta olisi ensimmäinen jakohihnanvaihto edessä.....

Dam
Viestit: 126
Liittynyt: 05 Maalis 2017, 15:24
Car(s): Giulietta 2015

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Dam »

Nyt on saatu auto taas käyttöön, olis sitä jo odotettukin. Korjauksen aikana toki vuokra Volvo V40 mistä hyvää sanottavaa sen verran että oli ihan OK valot, 4 pyörää ja ratti ja sillä pääsi liikkumaan. Parasta oli se että siitä pääsin tänään eroon :silent: Tunteita herättävä auto siis, tavallaan.

Mitä Giuliettalle nyt sitten oli tapahtunut? Huohotin jäätynyt ja sen seurauksena ongelmia. Tästähän on ollut pienimuotoista ihmettelyä jo muutamalla muullakin ja onhan tämä tavallaan ihan tunnettu ongelma, riippuen tosin keneltä kysyy. Huollon vastaanotossa ei ilmeisemmin kovin tunnettu ja FCA luultavammin sama. No, nyt tietävät vähän enemmän. Tällä kertaa huohottimen jäätyminen johti siihen että tehot kadoksissa ja check engine mittaristoon; oli kerännyt liikaa painetta ja venttiilikopan tiiviste antautunut. Outoa sinänsä ettei tuossa ole lämmitystä tai eristystä. Tai mitään anturia siihen että painetta on liikaa vaikka autossa muuten on sensoreita ympäriinsä. Tai edes varoventtiiliä. Tai no, onhan siinä eli tuo venttiilikopan tiiviste minkä korjaus ei tainnut kovin halvaksi tulla. Tulpat meni myös vaihtoon vaikka ne kait oli vaihdettu noin 17 tkm sitten 60 tkm huollossa. Samassa huollossa missä kysyin vaihdetaanko hihna myös. Ei kuulemma tarvitse vaihtaa kuin vasta 120 tkm huollossa, 60 tkm vain tarkistetaan että on kunnossa.
Ipi76 kirjoitti:Kukaan ei tunnu varmasti tietävän mikä on oikea huoltoväli.
Ei tiedä ei. Mun auto hajosi edellämainitusta syystä Oulussa ja täällä kyllä huomioitiin melko nopeasti ettei hihnaa ole vaihdettu ja oli yliviivattuna kun menin lappusia katsomaan. Heidän mukaansa hihna oli jo löysä. Eikä voi kiristimellä saada kuntoon. Suomeksi siis hihna venynyt, ei löysä. Seuraavana päivänä olikin hieman muutosta puheisiin, heillä vaihdetaan KAIKISSA merkeissä hihnaa lyhyemmällä km määrällä kuin muualla ja mainittiin maaginen Kemi - Raahe. Tietämättömille, tuo tie on punainen todennäköisemmin rautapölystä ja todennäköisin syy siihen että alueella hajoaa hihnat perin nopsaan.

Laitoin palautetta reilu viikko sitten FCA:lle mutta ei vieläkään ole tullut mitään vastausta. Vaunulasta sain sen verran vastausta jo aikaisemmin että heillä on ollut 120 tkm hihnan vaihtoväli ja nyt ilmeisesti ovat keskustelleet FCA:n kanssa ja saattaa olla että suositukseksi vaihdetaankin tuo 60 tkm. Manuaalissahan on se perus vastuuvapauslauseke mihin voidaan vedota kun hihna napsahtaa ennenaikaisesti. Kylmät alueet voi olla siperia tai sitten sellaiset seudut missä vesi jäätyy. Tai ainakin huohottimet jäätyy umpeen. Pölyiset sahara tai mikä tahansa suomen kunta missä keväällä harjakoneet pöllyttää vanhat sorat ja hiekat pois kaduilta. Eli ihan riippuu siitä keneltä kysyy ja ketä laskun maksaa. Sen verran olen puhelimitse saanut vastausta etteivät ole vielä voineet vastata kysymyksiini koska ne sisältävät liian teknisiä tietoja ja niitä pitää ensin vahvistaa. Mistä pitääkin seuraava "valitus" tehdä, voisivat laittaa edes jonkun autoreplyn että ovat vastaanottaneet viestin ja palaavat asiaan, hyvää päivänjatkoa tms? Muuten Alfan tiepalvelu ja aspa on hoitanut asian kyllä erinomaisesti. "Suosittelen", en siis kuitenkaan toivo että kenenkään tarvitsee sinne ottaa yhteyttä. Varsinkaan ensi talvena tuon huohottimen jäätymisen merkeissä...

Offtopiccina, pientä jännitystäkin toki oli tämän korjausjutun kanssa tänään. Eilen tuli tietoa että auto on korjattu, seuraavaksi hommataan autorekan kyytiin tilaa ja ensi tiistaina lähtisi viimeistään. Soitto aspaan ja kysymys voiko sen rekkareissun vielä perua eikä autoa tuotaisi alkuperäisen suunnitelman mukaan Turkuun kotio vaan voisin sen hakea ja samalla palauttaa vuokra-auton Ouluun mistä sen sainkin enkä jättäisi Turkuun; heidän ei tarvitsisi siis maksaa vuokra-autosta siirtosummaa eikä sitä rekkakuljetusta. Avaimet oli kuulemma jo haettu mutta auto oli vielä Wetterillä. Muuten auto olisi ollut tänään aamulla Turussa noudettavissa ja olisi pitänyt tuo vuokra-auto dumpata. Eli avaimet pitäisi mahdollisesti vain noutaa jostain. Päivällä vielä varmistussoitto Haapajärven kohdilla, ovatko jo saaneet avaimet vai mistä ne haen. "Avaimet? Ei täällä mitään avaimia ole. Eikä näemmä enää autoakaan pihassa." Kerroin mitä oltiin sovittu ja kysyin "arvaa missä olen ja mihin menossa?". "joo" vastauksena. Onneksi se oli siirretty vain sen verran vähän ettei päätynyt rekan kyytiin saakka ja sain alkuperäisesti sovitusta paikasta haettua. Hetken aikaa ehti tosin tunteet olemaan muuta kuin riemukkaat. Mutta voi sitä riemua kun näpäytti auton avaimesta käyntiin ja pääsi pihalta pois. Hieman verrattavissa siihen kun sain ensimmäistä kertaa avaimet käteen sen jälkeen kun nimi paperiin. Nyt vaan vieläkin iloisempi olo kun tiesin mitä olin parin viikon aikana menettänyt.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Top tunne kun saa Alfan avaimet takaisin ja istahtaa taas ratin taakse... Tuttu :)
Kuva

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^^oliko Giulietassa viimasuojia edessä kun huohotin jääty, itsellä ei enää ongelmia ole ollut kun hommasin viimasuojat. syksyllä kun huollossa putsasivat huohotinkotelon niin oli kuulemma puolillaan öljymoskaa. Autolla oli silloin ikää vajaa 4 vuotta ja ajettu 45 tkm.

Dam
Viestit: 126
Liittynyt: 05 Maalis 2017, 15:24
Car(s): Giulietta 2015

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Dam »

Ipi76 kirjoitti:^^oliko Giulietassa viimasuojia edessä kun huohotin jääty, itsellä ei enää ongelmia ole ollut kun hommasin viimasuojat. syksyllä kun huollossa putsasivat huohotinkotelon niin oli kuulemma puolillaan öljymoskaa. Autolla oli silloin ikää vajaa 4 vuotta ja ajettu 45 tkm.
Ei. Ei ollut viimasuojaa, ainoat paikat missä siitä edes on ollut puhetta on tämä forum, kahvipöytäkeskustelut ja #alfabbs"irc.inet.fi. Voisi kuvitella että vuonna 2000 luvulla ei enää moista tarvitsisi. 45 ja 60 tkm huollossa putsasivat pyynnöstäni huohottimen mutta nyt 75 tkm en tainnut sitä erikseen vaatia joten en tiedä onko sitä tehty laisinkaan. Tuollainen tyyppivika pitäisi ottaa huolto-ohjelmaan joten se pitäisi tehdä aina.
Pujazuba kirjoitti:Top tunne kun saa Alfan avaimet takaisin ja istahtaa taas ratin taakse... Tuttu :)
Pientä kultakutri ja 3 karhua tunnetta oli kun pääsin autoon. Kuka on koskenut mun penkkiin? Kuka on säätänyt puhaltimen suuttimia? Kuka on jättänyt valot päälle? Oli kyllä paras synttärilahja aikoihin kun pääsi omalla autolla jatkamaan matkaa.

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^Saisivat laittaa Alfalla auton mukaan viimasuojat kun uusi auto luovutetaan asiakkaalle. appiukon Qashgaihin ja työkaverin uuteen Passattiin tuli mukana kun uutena autot ostivat.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Koska muualla maailmassa ei ole ongelmia, ei kiinnosta pienet markkinat. Pösö yms käyttää lämmittimiä ym kivaa, joilla sit poltetaan koko auto... Mut eipähän huohotin jäädy.

Mut joo, eipä onneksi kallis ole tuo mallikohtainen suoja. Helppo käyttääkin. Vois tänään koettaa jaksaa ottaa kuvan ihan valoisalla, ei tuo ole edes paha vrt valtaosa muista...

Vastaa Viestiin