Jakohihna 156 2.5 V6

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
atm
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja atm »

Onko busson kampiakselin päässä nokkahihnapyörälle kiilaa?

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

On.

132 Coupe
Viestit: 247
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

Tarvis Thesiksen jakohihna vaihtaa... kolmelitrainen V6 busso siis.

Mitäs paikkoja Turku-Tampere-Pori akselilla nykyään löytyy Filaron lisäksi?

Lord Keystroke
Viestit: 14
Liittynyt: 03 Loka 2017, 19:59
Car(s): Brera 3.2 Q4, 166 2.5
Paikkakunta: Espoo

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Lord Keystroke »

Tuli hankittua 166 pikku-Bussolla ja myyjä kertoo mm. tehneensä jakopääremontin hiljattain. Myyntiehtojen mukaan takuu loppui tallista ulos ajettaessa. Epämääräistä vikakoodia alkoi kuitenkin ilmenemään (niinkuin 1., 2. ja 3. sylinterien sytytyshäirlöitä) ja tyhjäkäynnillä hieman täristää. Ja lämpötila-anturi pitää ainakin vaihtaa. Nyt kysymys kuuluu, jos jako on pielessä, niin minkälainen remontti on tiedossa ja kuka tuollaisen osaisi tehdä ja tietenkin mahdollisimman halvalla?

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Nuo sytytyshäiriöt sekä tärinä viittaa taaimmaiseen sylinterilohkoon, veikkaan pakonokan ajoituksen olevan pielessä, tietty jos itse tekee niin ei mene muuta kuin aikaa, muuten siinä 1000€ paikkeilla.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Lord Keystroke
Viestit: 14
Liittynyt: 03 Loka 2017, 19:59
Car(s): Brera 3.2 Q4, 166 2.5
Paikkakunta: Espoo

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Lord Keystroke »

Huh, melkein puolet auton hinnasta. Itse tekeminen ei valitettavasti ole mahdollista (esim. kun en osaa). No, katsotaan ensin, mitä sanoo lämpötila-anturin vaihdon jälkeen.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ei kyllä korjaannu nuo mainitut vikakoodit/viat anturin vaihdolla. Jakopään ajoitus kuntoon lukkopaloilla.

Lord Keystroke
Viestit: 14
Liittynyt: 03 Loka 2017, 19:59
Car(s): Brera 3.2 Q4, 166 2.5
Paikkakunta: Espoo

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Lord Keystroke »

alfa 156 v6 kirjoitti:Ei kyllä korjaannu nuo mainitut vikakoodit/viat anturin vaihdolla. Jakopään ajoitus kuntoon lukkopaloilla.
Näin kai se on. Lienee muuten alfa 156 v6:lle tuttu yksilö: https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/166/9317145

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Lord Keystroke kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Ei kyllä korjaannu nuo mainitut vikakoodit/viat anturin vaihdolla. Jakopään ajoitus kuntoon lukkopaloilla.
Näin kai se on. Lienee muuten alfa 156 v6:lle tuttu yksilö: https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/166/9317145
On, mun ex-166 :)

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Lord Keystroke kirjoitti:Tuli hankittua 166 pikku-Bussolla ja myyjä kertoo mm. tehneensä jakopääremontin hiljattain. Myyntiehtojen mukaan takuu loppui tallista ulos ajettaessa. Epämääräistä vikakoodia alkoi kuitenkin ilmenemään (niinkuin 1., 2. ja 3. sylinterien sytytyshäirlöitä) ja tyhjäkäynnillä hieman täristää. Ja lämpötila-anturi pitää ainakin vaihtaa. Nyt kysymys kuuluu, jos jako on pielessä, niin minkälainen remontti on tiedossa ja kuka tuollaisen osaisi tehdä ja tietenkin mahdollisimman halvalla?
Noin epämääräsen takuun puitteissa jotain nyt osaa odottaakin. Oma takuuni kattaa sentäs niin pitkälle kun perävalot näkyy.. :mrgreen:

Tekemällä oppii..vähän tarttee työkaluja, "pientä" purkamista, lukkopalat paikoilleen, parin pultin löysäys, heittokellolla jakokohilleen jos kerta osat vasta laitettu.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

JVTL kirjoitti: Noin epämääräsen takuun puitteissa jotain nyt osaa odottaakin. Oma takuuni kattaa sentäs niin pitkälle kun perävalot näkyy.. :mrgreen:
Kerran joutu antamaan takuun joka loppui siihen kun avainta ekan kerran kääneettiin. Kelpas asiakkaalle :lol: Anjovis, jonka jakopään yks paja oli purkanut, toinen vähän parsinut, ja sitte se tuli mulle kasattavaks... Öljypohjasta löytyi kouranpohjallinen alumiinihilettä :shock: :lol:
Tietääkseni edelleen ajossa tyytyväisellä omistajalla :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Oikein siistin näköinen 166:nen.

Kun tässä moottorissa on hihnapyörä / nokka-akseli toteutettu ainoastaan kartiopuristuksella (kiilaura on tallella mutta ei käytössä) niin jos löysyttää pultit naputtaa hammashihnapyörät hiukan irti ja laittaa jaon kohilleen kääntämällä nokista, tähän pitää kyllä lukkopalat olla että saa jaon kohilleen ja sen jälkeen kiristää hammashihnapyörien pultit (ohjeen mukaan tietty) niin ei tarvii irroittaa hammashihnaa ollenkaan. Tämä tietysti sen takia kun on jo äsken jakopää tehty ja uusien hilujen laittaminen ei ole tarpeen.

Ennen toimenpidettä tietysti kampiakselin jakomerkki kohilleen.

Lukkopalat sekä heittokello on syytä käyttää muuten hommasta ei tule mitään.

Tämä operaatio tietysti olettamalla että hihnankiristin on just oikeassa kireydessä.... :?
Liitteet
PICT0002_1.jpg
Sylinterit 1,2,3 "oikea lohko".
(259.76 KiB) Tiedosto ladattu 2542 kertaa
IMG_3413_1.jpg
Lukkopalat.
(160.08 KiB) Tiedosto ladattu 2542 kertaa
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Lord Keystroke
Viestit: 14
Liittynyt: 03 Loka 2017, 19:59
Car(s): Brera 3.2 Q4, 166 2.5
Paikkakunta: Espoo

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Lord Keystroke »

Aiemmin mainittu 166, jossa on jokin 156:sta pelastettu moottori, on nyt jaon korjauksessa. Korjaajaj viestittelee, että pitäisi tietää moottorin koodi, että eri vaihtoehdoista löytäisi tälle moottorille kuuluvat säädöt. Onko tosiaan niin, että 156:n pikkubussoissa on mekaanisesti erilaisia versioita, jossa jako voi vaihdella? Ja mistä moottorin koodin voi löytää?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vanhimpien ja uusimpien kesken hieman eroavaisuuksia esim. päästöjen vuoksi, mutta samat lukkopalat käy kaikkiin 2.5 24V ja 3.0 24V koneisiin vuosimallista riippumatta, eikä muut muutokset vaikuta jakopään ajoitukseen. Mikäli käytössä ei ole lukkopaloja, ei pielessä olevaa jakoa saa kohdalleen käytännössä mitenkään.

Jos ymmärrykseni aiheesta meni pieleen, niin joku korjaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Lord Keystroke
Viestit: 14
Liittynyt: 03 Loka 2017, 19:59
Car(s): Brera 3.2 Q4, 166 2.5
Paikkakunta: Espoo

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Lord Keystroke »

Eilen sai korjaaja nokat kohilleen, kun olin lainannut ystävälliseltä alfaklubilaiselta ensin lukkopalat, mutta käynnistyksessä kävi niin, että toinen imupuolen nokkahihnapyörä oli hajonnut palasiksi tai siis neljäsosa siitä oli murtunut. Mitenkähän tämäkin on yleensä edes mahdollista? Mitähän damagea tästäkin seuraa - korjaaja lupasi soitella, kun selviää.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Lord Keystroke kirjoitti:Eilen sai korjaaja nokat kohilleen, kun olin lainannut ystävälliseltä alfaklubilaiselta ensin lukkopalat, mutta käynnistyksessä kävi niin, että toinen imupuolen nokkahihnapyörä oli hajonnut palasiksi tai siis neljäsosa siitä oli murtunut. Mitenkähän tämäkin on yleensä edes mahdollista? Mitähän damagea tästäkin seuraa - korjaaja lupasi soitella, kun selviää.
Liekö valurautapyörä vaurioitunut kun sitä on hakattu irti kartiosta turhan kovakätisesti :roll: Ei mitenkään tavatonta, joskus ovat lujassa ja jos väärään kohtaan hivauttaa vasaralla niin saattaa särkyä.
venttiilit solmussa isolla todennäkösyydellä... mulla on pari uutta nokkapyörää jos tarvis.

Lord Keystroke
Viestit: 14
Liittynyt: 03 Loka 2017, 19:59
Car(s): Brera 3.2 Q4, 166 2.5
Paikkakunta: Espoo

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Lord Keystroke »

Kiitos tarjouksesta, mutta täytyy vielä miettiä, miten paljon tuohon yksilöön kannattaa enää investoida. Kipuraja alkaa olla jo lähellä.

https://www.dropbox.com/s/6pimma4x2njwk ... 1.jpg?dl=0

Kävin katsomassa vauriota ja irronneista paloista saattoi jollakin varmuudella päätellä, että valuraudassa oli myös vanhempi murtuma. Silloin se olisi hajonnut piankin joka tapauksessa.

Korjaaja lupasi yrittää katsoa jollakin kamerasondeerauksella, näkyykö männissä jälkiä venttiilien iskemistä. Jos näkyy, operaatio taitaa olla liian kallis auton arvoon nähden.
Viimeksi muokannut Lord Keystroke, 29 Maalis 2018, 23:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kuvalinkki on vain kirjautuneille...

Ikävä keissi :(

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Lord Keystroke kirjoitti:Kiitos tarjouksesta, mutta täytyy vielä miettiä, miten paljon tuohon yksilöön kannattaa enää investoida. Kipuraja alkaa olla jo lähellä.

https://www.dropbox.com/s/6pimma4x2njwk ... 1.jpg?dl=0

Kävin katsomassa vauriota ja irronneista paloista saattoi jollakin varmuudella päätellä, että valuraudassa oli myös vanhempi murtuma. Silloin se olisi hajonnut piankin joka tapauksessa.

Korjaaja lupasi yrittää katsoa jollakin kamerasondeerauksella, näkyykö männissä jälkiä venttiilien iskemistä. Jos näkyy, operaatio taitaa olla liian kallis auton arvoon nähden.
:shock: tuo pyörä on levinny kyllä kunnolla!

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja seppo »

Huh, irroittaminen on syytä tehdä ulosvetimellä navasta, niin kuin tehdas on ajatellut sen suuressa viisaudessaan.
Multa muistaakseni löytyy nuo pyörät etummaiseen kanteen 8)

Lord Keystroke
Viestit: 14
Liittynyt: 03 Loka 2017, 19:59
Car(s): Brera 3.2 Q4, 166 2.5
Paikkakunta: Espoo

Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja Lord Keystroke »

Kyllä tässä on nyt syntynyt venttilisillisalaattia. Jos auto olisi muuten virheettömässä kunnossa, saattaisin tuohon vaihtomoottoria harkitakin, joka olisi kuitenkin halvempi vaihtoehto. Näin ollen tämä Busso-seikkailu on minun osaltani ohitse.

Jos jollakulla olisi tarvetta ja moottori tällaiseen, niin nyt saisi aihion edullisesti. Rikkoutuneesta moottorista voisi irrottaa uudet jakopään kilkkeet hihnaa lukuunottamatta ja vasta laitettua kytkintä ym. Ja vielä törkeät 19 tuuman pornovanteet ja hyväkuntoiset Linglongit.

Vastaa Viestiin