Jakohihna 156 2.5 V6
Valvoja: Moderators
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Onko busson kampiakselin päässä nokkahihnapyörälle kiilaa?
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Tarvis Thesiksen jakohihna vaihtaa... kolmelitrainen V6 busso siis.
Mitäs paikkoja Turku-Tampere-Pori akselilla nykyään löytyy Filaron lisäksi?
Mitäs paikkoja Turku-Tampere-Pori akselilla nykyään löytyy Filaron lisäksi?
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 03 Loka 2017, 19:59
- Car(s): Brera 3.2 Q4, 166 2.5
- Paikkakunta: Espoo
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Tuli hankittua 166 pikku-Bussolla ja myyjä kertoo mm. tehneensä jakopääremontin hiljattain. Myyntiehtojen mukaan takuu loppui tallista ulos ajettaessa. Epämääräistä vikakoodia alkoi kuitenkin ilmenemään (niinkuin 1., 2. ja 3. sylinterien sytytyshäirlöitä) ja tyhjäkäynnillä hieman täristää. Ja lämpötila-anturi pitää ainakin vaihtaa. Nyt kysymys kuuluu, jos jako on pielessä, niin minkälainen remontti on tiedossa ja kuka tuollaisen osaisi tehdä ja tietenkin mahdollisimman halvalla?
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Nuo sytytyshäiriöt sekä tärinä viittaa taaimmaiseen sylinterilohkoon, veikkaan pakonokan ajoituksen olevan pielessä, tietty jos itse tekee niin ei mene muuta kuin aikaa, muuten siinä 1000€ paikkeilla.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 03 Loka 2017, 19:59
- Car(s): Brera 3.2 Q4, 166 2.5
- Paikkakunta: Espoo
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Huh, melkein puolet auton hinnasta. Itse tekeminen ei valitettavasti ole mahdollista (esim. kun en osaa). No, katsotaan ensin, mitä sanoo lämpötila-anturin vaihdon jälkeen.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Ei kyllä korjaannu nuo mainitut vikakoodit/viat anturin vaihdolla. Jakopään ajoitus kuntoon lukkopaloilla.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 03 Loka 2017, 19:59
- Car(s): Brera 3.2 Q4, 166 2.5
- Paikkakunta: Espoo
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Näin kai se on. Lienee muuten alfa 156 v6:lle tuttu yksilö: https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/166/9317145alfa 156 v6 kirjoitti:Ei kyllä korjaannu nuo mainitut vikakoodit/viat anturin vaihdolla. Jakopään ajoitus kuntoon lukkopaloilla.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
On, mun ex-166Lord Keystroke kirjoitti:Näin kai se on. Lienee muuten alfa 156 v6:lle tuttu yksilö: https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/166/9317145alfa 156 v6 kirjoitti:Ei kyllä korjaannu nuo mainitut vikakoodit/viat anturin vaihdolla. Jakopään ajoitus kuntoon lukkopaloilla.
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Noin epämääräsen takuun puitteissa jotain nyt osaa odottaakin. Oma takuuni kattaa sentäs niin pitkälle kun perävalot näkyy..Lord Keystroke kirjoitti:Tuli hankittua 166 pikku-Bussolla ja myyjä kertoo mm. tehneensä jakopääremontin hiljattain. Myyntiehtojen mukaan takuu loppui tallista ulos ajettaessa. Epämääräistä vikakoodia alkoi kuitenkin ilmenemään (niinkuin 1., 2. ja 3. sylinterien sytytyshäirlöitä) ja tyhjäkäynnillä hieman täristää. Ja lämpötila-anturi pitää ainakin vaihtaa. Nyt kysymys kuuluu, jos jako on pielessä, niin minkälainen remontti on tiedossa ja kuka tuollaisen osaisi tehdä ja tietenkin mahdollisimman halvalla?
Tekemällä oppii..vähän tarttee työkaluja, "pientä" purkamista, lukkopalat paikoilleen, parin pultin löysäys, heittokellolla jakokohilleen jos kerta osat vasta laitettu.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Kerran joutu antamaan takuun joka loppui siihen kun avainta ekan kerran kääneettiin. Kelpas asiakkaalle Anjovis, jonka jakopään yks paja oli purkanut, toinen vähän parsinut, ja sitte se tuli mulle kasattavaks... Öljypohjasta löytyi kouranpohjallinen alumiinihilettäJVTL kirjoitti: Noin epämääräsen takuun puitteissa jotain nyt osaa odottaakin. Oma takuuni kattaa sentäs niin pitkälle kun perävalot näkyy..
Tietääkseni edelleen ajossa tyytyväisellä omistajalla
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Oikein siistin näköinen 166:nen.
Kun tässä moottorissa on hihnapyörä / nokka-akseli toteutettu ainoastaan kartiopuristuksella (kiilaura on tallella mutta ei käytössä) niin jos löysyttää pultit naputtaa hammashihnapyörät hiukan irti ja laittaa jaon kohilleen kääntämällä nokista, tähän pitää kyllä lukkopalat olla että saa jaon kohilleen ja sen jälkeen kiristää hammashihnapyörien pultit (ohjeen mukaan tietty) niin ei tarvii irroittaa hammashihnaa ollenkaan. Tämä tietysti sen takia kun on jo äsken jakopää tehty ja uusien hilujen laittaminen ei ole tarpeen.
Ennen toimenpidettä tietysti kampiakselin jakomerkki kohilleen.
Lukkopalat sekä heittokello on syytä käyttää muuten hommasta ei tule mitään.
Tämä operaatio tietysti olettamalla että hihnankiristin on just oikeassa kireydessä....
Kun tässä moottorissa on hihnapyörä / nokka-akseli toteutettu ainoastaan kartiopuristuksella (kiilaura on tallella mutta ei käytössä) niin jos löysyttää pultit naputtaa hammashihnapyörät hiukan irti ja laittaa jaon kohilleen kääntämällä nokista, tähän pitää kyllä lukkopalat olla että saa jaon kohilleen ja sen jälkeen kiristää hammashihnapyörien pultit (ohjeen mukaan tietty) niin ei tarvii irroittaa hammashihnaa ollenkaan. Tämä tietysti sen takia kun on jo äsken jakopää tehty ja uusien hilujen laittaminen ei ole tarpeen.
Ennen toimenpidettä tietysti kampiakselin jakomerkki kohilleen.
Lukkopalat sekä heittokello on syytä käyttää muuten hommasta ei tule mitään.
Tämä operaatio tietysti olettamalla että hihnankiristin on just oikeassa kireydessä....
- Liitteet
-
- PICT0002_1.jpg
- Sylinterit 1,2,3 "oikea lohko".
- (259.76 KiB) Tiedosto ladattu 2542 kertaa
-
- IMG_3413_1.jpg
- Lukkopalat.
- (160.08 KiB) Tiedosto ladattu 2542 kertaa
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 03 Loka 2017, 19:59
- Car(s): Brera 3.2 Q4, 166 2.5
- Paikkakunta: Espoo
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Aiemmin mainittu 166, jossa on jokin 156:sta pelastettu moottori, on nyt jaon korjauksessa. Korjaajaj viestittelee, että pitäisi tietää moottorin koodi, että eri vaihtoehdoista löytäisi tälle moottorille kuuluvat säädöt. Onko tosiaan niin, että 156:n pikkubussoissa on mekaanisesti erilaisia versioita, jossa jako voi vaihdella? Ja mistä moottorin koodin voi löytää?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Vanhimpien ja uusimpien kesken hieman eroavaisuuksia esim. päästöjen vuoksi, mutta samat lukkopalat käy kaikkiin 2.5 24V ja 3.0 24V koneisiin vuosimallista riippumatta, eikä muut muutokset vaikuta jakopään ajoitukseen. Mikäli käytössä ei ole lukkopaloja, ei pielessä olevaa jakoa saa kohdalleen käytännössä mitenkään.
Jos ymmärrykseni aiheesta meni pieleen, niin joku korjaa.
Jos ymmärrykseni aiheesta meni pieleen, niin joku korjaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 03 Loka 2017, 19:59
- Car(s): Brera 3.2 Q4, 166 2.5
- Paikkakunta: Espoo
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Eilen sai korjaaja nokat kohilleen, kun olin lainannut ystävälliseltä alfaklubilaiselta ensin lukkopalat, mutta käynnistyksessä kävi niin, että toinen imupuolen nokkahihnapyörä oli hajonnut palasiksi tai siis neljäsosa siitä oli murtunut. Mitenkähän tämäkin on yleensä edes mahdollista? Mitähän damagea tästäkin seuraa - korjaaja lupasi soitella, kun selviää.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Liekö valurautapyörä vaurioitunut kun sitä on hakattu irti kartiosta turhan kovakätisesti Ei mitenkään tavatonta, joskus ovat lujassa ja jos väärään kohtaan hivauttaa vasaralla niin saattaa särkyä.Lord Keystroke kirjoitti:Eilen sai korjaaja nokat kohilleen, kun olin lainannut ystävälliseltä alfaklubilaiselta ensin lukkopalat, mutta käynnistyksessä kävi niin, että toinen imupuolen nokkahihnapyörä oli hajonnut palasiksi tai siis neljäsosa siitä oli murtunut. Mitenkähän tämäkin on yleensä edes mahdollista? Mitähän damagea tästäkin seuraa - korjaaja lupasi soitella, kun selviää.
venttiilit solmussa isolla todennäkösyydellä... mulla on pari uutta nokkapyörää jos tarvis.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 03 Loka 2017, 19:59
- Car(s): Brera 3.2 Q4, 166 2.5
- Paikkakunta: Espoo
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Kiitos tarjouksesta, mutta täytyy vielä miettiä, miten paljon tuohon yksilöön kannattaa enää investoida. Kipuraja alkaa olla jo lähellä.
https://www.dropbox.com/s/6pimma4x2njwk ... 1.jpg?dl=0
Kävin katsomassa vauriota ja irronneista paloista saattoi jollakin varmuudella päätellä, että valuraudassa oli myös vanhempi murtuma. Silloin se olisi hajonnut piankin joka tapauksessa.
Korjaaja lupasi yrittää katsoa jollakin kamerasondeerauksella, näkyykö männissä jälkiä venttiilien iskemistä. Jos näkyy, operaatio taitaa olla liian kallis auton arvoon nähden.
https://www.dropbox.com/s/6pimma4x2njwk ... 1.jpg?dl=0
Kävin katsomassa vauriota ja irronneista paloista saattoi jollakin varmuudella päätellä, että valuraudassa oli myös vanhempi murtuma. Silloin se olisi hajonnut piankin joka tapauksessa.
Korjaaja lupasi yrittää katsoa jollakin kamerasondeerauksella, näkyykö männissä jälkiä venttiilien iskemistä. Jos näkyy, operaatio taitaa olla liian kallis auton arvoon nähden.
Viimeksi muokannut Lord Keystroke, 29 Maalis 2018, 23:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Kuvalinkki on vain kirjautuneille...
Ikävä keissi
Ikävä keissi
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
tuo pyörä on levinny kyllä kunnolla!Lord Keystroke kirjoitti:Kiitos tarjouksesta, mutta täytyy vielä miettiä, miten paljon tuohon yksilöön kannattaa enää investoida. Kipuraja alkaa olla jo lähellä.
https://www.dropbox.com/s/6pimma4x2njwk ... 1.jpg?dl=0
Kävin katsomassa vauriota ja irronneista paloista saattoi jollakin varmuudella päätellä, että valuraudassa oli myös vanhempi murtuma. Silloin se olisi hajonnut piankin joka tapauksessa.
Korjaaja lupasi yrittää katsoa jollakin kamerasondeerauksella, näkyykö männissä jälkiä venttiilien iskemistä. Jos näkyy, operaatio taitaa olla liian kallis auton arvoon nähden.
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Huh, irroittaminen on syytä tehdä ulosvetimellä navasta, niin kuin tehdas on ajatellut sen suuressa viisaudessaan.
Multa muistaakseni löytyy nuo pyörät etummaiseen kanteen
Multa muistaakseni löytyy nuo pyörät etummaiseen kanteen
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 03 Loka 2017, 19:59
- Car(s): Brera 3.2 Q4, 166 2.5
- Paikkakunta: Espoo
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Kyllä tässä on nyt syntynyt venttilisillisalaattia. Jos auto olisi muuten virheettömässä kunnossa, saattaisin tuohon vaihtomoottoria harkitakin, joka olisi kuitenkin halvempi vaihtoehto. Näin ollen tämä Busso-seikkailu on minun osaltani ohitse.
Jos jollakulla olisi tarvetta ja moottori tällaiseen, niin nyt saisi aihion edullisesti. Rikkoutuneesta moottorista voisi irrottaa uudet jakopään kilkkeet hihnaa lukuunottamatta ja vasta laitettua kytkintä ym. Ja vielä törkeät 19 tuuman pornovanteet ja hyväkuntoiset Linglongit.
Jos jollakulla olisi tarvetta ja moottori tällaiseen, niin nyt saisi aihion edullisesti. Rikkoutuneesta moottorista voisi irrottaa uudet jakopään kilkkeet hihnaa lukuunottamatta ja vasta laitettua kytkintä ym. Ja vielä törkeät 19 tuuman pornovanteet ja hyväkuntoiset Linglongit.