Airbagin ecun diagnostiikka, dokumentaatio ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
JiiPee
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98

Airbagin ecun diagnostiikka, dokumentaatio ?

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Heitänpä tärpin, josko apua löytyisi täältä.

Brittiläinen Adam Carter on onnistunut lukemaan ja nollaamaan myös Airbagin ecun vikakoodit ohjelmansa protoversiossa. Tämä ohjelma ei kuitenkaan yrityksistä huolimatta keskustele 156:n airbagin control unitin kanssa. Airbagin ecun tyyppi 156:ssa on siis Allied signal, Allied signal2 tai Allied My97. Jokin asiassa vielä mättää, koska KWP200/ISO 9141 -protokollilla jää jotain vielä biteistä uupumaan (="synchronization bit missing").

Mitä siis puuttuu ? eli Kyseisten/kyseisen airbagin ecun dokumentaatio kommunikaatioprotokollista vast. tulisi saada haltuun, jotta sen voisi laittaa sitten eteenpäin. Netistä olen etsiskellyt, sähköposteja olen lähetellyt, mutta tulos on tähän mennessä kaikkiaan NOLLA.

Saisikohan palstalaisilta apuja/tietoja asiaan ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Rasvis
Spiderman
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla ei ole tarjota apua :oops: mutta oliko se bagi, johon AJCarter sai yhteyden, TRW:n valmistetta? Mulla näkyy olevan ainakin jotain muita TRW:n komponentteja autossa, ehkä ne ilmakassitkin. Saisikohan ECUun yhteyden jollain järkihintaisella softalla?
- Epäkelpokeräilijä -

JiiPee
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Mulla näkyy olevan ainakin jotain muita TRW:n komponentteja autossa, ehkä ne ilmakassitkin. Saisikohan ECUun yhteyden jollain järkihintaisella softalla?
Moikka,

AJ:n yhteydet pelaavat hänen omaan 145:een (3-napainen diagliitin) ja ainakin johonkin 147:aan (16-napainen diagliitin) . Jos kyseessä on 16-napainen OBD-liitin, tulee interfacessa liittää pinni kohtaan nro 3 (Airbag) ja se rinnankytkennällä pinni 7:aan (ecu). Ohjelma kutsuu vain haluttua ecua, joka sitten vastaa tai ei. 3-napaisessa liittimessä ovat kaikki auton ecu:t rinnan samalla linjalla. Alfa 145:ssa airbagin kaikki ecut ovat TRW:n valmistetta (ainakin TRW MY97 ja joku muukin TRW:n malli).

Ohjelman hinta on muistaakseni 45€, sisältäen ecu-kohtaisen lisenssiavaimen. Ei todellakaan paha hinta ja ohjelma pyörii vieläpä melko "köyhässä" tietokoneessa.

Ohjelma on rakennettu niin, että sen täytyy ensin tunnistaa lisenssin mukainen ecu ennen kuin voit käynnistää airbag ecu toiminnon. Tämä Airbagin sisältävä ohjelma ei ole vielä ainakaan myynnissä hänen sivustollaan, mutta tullee piakkoin. Kannattaa seurata www.alfa145.co.uk/obd.html

Mutta siis edelleen kaipaan ensimmäisen viestini mukaisia dokumentteja, onkohan niitä kellään tai tietoa mistä sellaiset voisi saada ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Vastaa Viestiin