JTS sivuääni

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja ismout »

Moro.

Liitteessä ääninäyte.

Moottoriin on vaihdettu kuluneet nostajat, kummatkin nokka-akselit ja variaattori.

Ääni näyttäisi häviävän n. 2000 kierroksessa ja tulevan takaisin vähemmillä kierroksilla. Välillä äänestä tulee "kaiku" joka saa miettiämään, että se ei olisi 1:1 kierrokset.

Olisiko tarjolla vinkkejä?

[Edit] Foorumi ei näköjään salli audiotiedostojen lisäämistä. Pitänee miettiä miten äänet saa tänne näytille. Ylläpito voisi muuttaa vähän asetuksia?

Tässä Google Drive linkkinä

https://drive.google.com/open?id=1ut2Us ... ZNBvXulYDD
https://drive.google.com/open?id=1x1KHK ... cwcOnTG8Cf
Viimeksi muokannut ismout, 12 Maalis 2018, 21:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Sen kun youtubeen laitat tarjolle... Linkki tänne vaan.

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja ismout »

Linkki nauhoituksen lisätty ensimmäiseen postiin.

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

ismout kirjoitti:Linkki nauhoituksen lisätty ensimmäiseen postiin.
Oho olipas outo saundi. Ihan kun jonkun analoogisynan pulputusta. Enpä olis tunnistanu edes moottoriksi,,onkohan jotku ääniasetukset nyt hieman viturallaan??? Täällä tai siellä?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja palkus »

Eikö tähän moottoriin ole tehty alakerran tarkistus? Ääni vaikuttaa kovasti veivin laakerivälykseltä. Onkoham menny väärät liuskat, tai jotain. Ääni turhan "painava" venttiilin painimeksi mielestäni.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Komppaan palkusta siinä, että ei tuo minunkaan korvaan painimelta tai muutenkaan venakoneistolta kuulosta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja V6 »

joo alakerran ääneltä kuulostais
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja ismout »

Alakertaa on koneistettu 5000 eurolla 3 vuotta sitten.

Ääni häviää kierroksilla, eikä siihen vaikuta myöskään se, onko veto päällä vai ei.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kyllä ääninäytteen mukaan ääni on kokoajan taustalla. Remontista siis 3v? Veikkaan edelleen alakertaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja ismout »

Anteeksi paska äänen laatu aikaisemmissa. Ei näissä uusissakaan ole hyvä, mutta parempi. Äänet kuulostavat suunnilleen oikeille, eivätkä korostu väärin.

Tuossa ekassa ja tokassa linkissä taustaääni häviää mielestäni 20 sek kohdalla ja palailee kun kierrokset laskevat ja häviävät kun kierrokset nousevat jälleen.

https://drive.google.com/open?id=1ut2Us ... ZNBvXulYDD
https://drive.google.com/open?id=1x1KHK ... cwcOnTG8Cf
Viimeksi muokannut ismout, 12 Maalis 2018, 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja palkus »

Jos olis mun jtässä varustettuna moisella soinnilla, niin ottaisin öljypohjan irti ja tutkisin vahingot. Yhtään en enää käyttäisi/ ajelisi ennen tutkintaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

ismout kirjoitti:variaattori
= Ajoituksen muunnin?

Eikös tästäkin aiheudu rikki ollessaan jonkinlaista naputusta.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja ismout »

Kerrataanpa vielä

3 vuotta sitten on vaihdettu kaikki alakerran laakerit ja mäntien öljyrenkaat. Kytkin, vesipumppu jne. Rempalle tuli hintaa aika paljon.

Tämän jälkeen kone ei ole kuluttanut öljyä. Aikaisemmin kone kulutti öljyä 1l/1000km. Alakerran remontti johtui siitä, että öljyä lisättäessä sisään oli tippunut öljykanisterin suulla oleva pyöreä alumiini sinetti ja se kulkeutui öljysihtiin. Öljynpaineita oli sen verran että valo ei syttynyt, mutta ei kuitenkaan riittävästi.

Nyt tuohon vaihdettiin kumpikin nokka-akseli, osa nostimista ja VARIAATTORI. Olivat ilmeisesti ottaneet siipeensä tuosta aikaisemmasta öljynkierron häiriöstä.

Variaattori vaihdettiin koska nokkarempan tekijä oli sitä mieltä, että ääni tulee ylhäältä ja variaattorissa oli väljää. Joten variaattori vaihdettiin nokka-akselien vaihdon jälkeen.

Parasarvaus ammattimieheltä on nyt että ääni tulee ylhäältä, mutta 100% varma hän ei ollut.

Itsekkään en oikein usko äänen tulevan alhaalta. Ei siksi että sen rempattu kolme vuotta sitten vaan koska oireet ovat niin erillaiset. Ääni yltyi kun kierroksia nosti tai oli veto päällä ja hävisi kun kone kävi tasaisesti. Oli siis ihan mahdollista ajella 50km/tunnissa ilman kolinoita, olivat kierrokset sitten 1500 tai 2500 kunhan veto ja kierrokset olivat tasaiset.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja A Bart »

No eikai se paha rasti ole laittaa kello tulpanreikään ja pyöräyttää kampiakselia joka pytyn kohdilla?
Tuo kyllä taitaa heti kertoa onko siellä löysää.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Näinkö sitten saisi selvitettyä öljypohjaa avaamatta onko alakerrassa jotain vikaa?

Itsellänikin on sivuääninen JTS jonka tuomio on tällä hetkellä kuluneet nokka-akselit ja nostimet venttiilikopan aukikäytön jälkeen. Jotenkin pitäisi saada varmuus suotuisasta lopputuloksesta ennen tuon hintaiseen tekohengitykseen lähtemistä, kun auton rahallinen arvo ei kummoinen ole.

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja ismout »

Konetta on nyt kuuntelutettu useammalla ammattilaisella ja parilla harrastajalla.

Tuosta äänityksestä saa ehkä vähän väärän kuvan siinä mielessä, että ääni ei ole niin kova kuin tuosta voisi päätellä.

Kun kierroksia nostaa, ääni välillä häviää ja välillä ei.

Tähän mennessä kukaan ei ole ollut aivan varma äänen lähteestä, mutta kukaan ei ole pitänyt alakertaa todennäköisimpänä syynä.

Tänään yksi ammattimies arvioi, että hänen veikkauksensa olisi männän tappi, tai venttiilin nostaja. Todennäköisyys tuossa järjestyksessä. Myös tasapainoakselia mietittiin, mutta se pyörii sen verran paljon nopeammin että ääni ei olisi tuollainen suhteellisen rauhallinen.

Annan siis ajan näyttää mitä käy. Ajetaan autolla niin pitkään kun se toimii ja myydään sitten osina pois.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

No niin, kuutelimpa minäkin. Toki syy voi olla moninainen mutta paljon kuulostaa samalle kuin yhdessä ts koneessa oli. Kylmällä koneella ei hei kuulunut, läpöisellä kyllä ja kierroksilla ei juurikaan. Ääninäytteestä voisi sanoa että 95% sama kuin omani.

Varsinaista vikaa ei ollut, mutta tasapainoakselin kiristäjähän on jousikuormitteinen. Kiristin oli asennettu hihna hommassa sattumalta, juurikin semmoiseen asentoon että se viisari joka kireyden osoittaa, hakkasi yläkireyden rajaan, eli toppariin.
Pitkään luulin alakerran ääneksi ja kuului todella kovana, en olisi itse kyllä uskonut mutta ääni oli välillä yllättävän kova.

Tämä nyt vain tämmöisenä heittona, että tästäkin lähtee vastaava ääni liikkeelle.

edit. Tässä taisikin olla hihnat parikin kertaa pois ja ääni jatkui, tuskin kiristin osuu samaan ääntävään kohtaan peräkkäisillä kerroilla.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mitse jos se on rikki tai ei osata laittaa oikein, vaikka moneen kertaan laitettais?

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Tässä nokka-akselivikaisen ääninäyte. Kylmäkäynnistys.

https://youtu.be/b75Ld-t8mHw

Lämmetessä säksätys hiljenee / pehmentyy, mutta ei poistu kokonaan. Voimakaimmillaan 2000-3000 kierrosalueella.

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja ismout »

gtvaj kirjoitti:No niin, kuutelimpa minäkin. Toki syy voi olla moninainen mutta paljon kuulostaa samalle kuin yhdessä ts koneessa oli. Kylmällä koneella ei hei kuulunut, läpöisellä kyllä ja kierroksilla ei juurikaan. Ääninäytteestä voisi sanoa että 95% sama kuin omani.
Mitenkäs tämän pystyisi toteamaan? Mitä pitää purkaa?

yritän tästä kuvasta katsoa missä tuossa olisi tasapainoakselin jousi kiristys, mikä voisi ko. äänen aiheuttaa.

Kuva

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Oikealla alhaalla. Lukitusmutteri on takapuolella 10mm kannalla, etupuolen isosta "mutterista" ainoastaan säädetään kireus kun lukitus takaa on ensin avattu. Siinä etupuolen "mutterissa" on "osoitin" ja sille hahlo veistetty mutterikantaan.

Jollen nyt ole muistoissani väärässä Alfa mallissa..
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tasapainoakselien hihnan voi ottaa pois, helppo todentaa sillä.
VMP

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja ismout »

Sen verran päivitystä tilanteeseen, että koppa avattiin, venttiilin nostajien kunto tarkastettiin ohjeiden mukaisesti. Kannesta ei löytynyt huomautettavaa. Ei siinä, ei pitäisikään kummatkin nokka-akselin on vaihdettu ja iso osa nostajista.

Tasapainohihna poistettiin.

Konetta pyöriteltiin startilla eikä mitään ylimääräisiä ääniä kuulunut.

Ainoa mihin kiinnitettiin huomiota oli se, että nokan ajoitusta säätävän variaattorin solenoidi käyttäytyy omituisesti ja jumii. Jäimme miettimään voisiko tämä aiheuttaa ääntä? Ikävästi emme saaneet konetta käytettyä "normaalisti" kun yksi puolista hajosi ja auto käy siis nyt 3 pytyllä. Joten se jäi testaamatta mitä tapahtuu jos solenoidista ottaa virat pois.

Katselimme rakenne kuvia ja toiminta on sinänsä helppo ymmärtää, mutta emme silti ymmärtäneet miten tuo toimii tuon solenoidin osalta. Mitä solenoidin pitäisi tehdä? Solenoidissa on vain ON / OFF asennot, joten miten sen pitäisi käyttäytyä tyhjäkäynnillä? Erikierroksilla, pitäisikö sen napsua lähes koko ajan? Solenoidi myös jumii, kun auton sammuttaa kuulee äänestä, kun tappi "imaistaan" takaisin sisään.

Konetta on kuunnellut useampikin ihminen ja heidän mielestään ääni kuuluu ylhäältä, vaikka 100% varmasti he eivät sitä uskalla sanoa.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Alfa Romeo system

In 1970, Fiat patented a variable valve timing system, however it was Alfa Romeo who first applied VVT in 1980[2] to the long-established Twin Cam engine used in the Alfa Romeo Spider.[3] The technique derives from work carried in the 1970s by Ing. Giampaolo Garcea and in Italian the device is termed variatore di fase.[3] The Alfa Romeo Twin Spark engine, introduced in the 1987 Alfa Romeo 75, also uses variable valve timing.[4][5]

The Alfa system varies the phase (not the duration) of the cam timing and operates on the inlet camshaft.[6]

Alfa Romeo's variator is a cylindrical chamber that contains a pressure chamber and piston along with helical splines. Engine oil pressure, moves the internal piston which rotates slightly due to the helical splines and advances the inlet valve timing by 25 degrees. Oil flow to the variator is controlled by a solenoid valve. When engine speed reaches a certain speed, normally 1500-2000 rpm in the Twin Spark application, the solenoid energises, causing pressurised oil to be directed through the inlet camshaft into the variator. The inlet camshaft position is advanced 25 degrees, thus increasing valve overlap. It remains in this advanced state until about 5000 rpm when the solenoid switches off, and the variator piston returns the valve timing to its natural state. The variable timing increases the engine's mid-range flexibility and reduces emissions. Exact changeover points depend on version. It is notable that this relatively early system only has two settings: unchanged and fully advanced.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja ismout »

Tuo ei oikeastaan auta. Solenoidi napsuu heti kun konetta pyörittää vaikka startilla 300rpm? Se myös napsuu useamman kerran, joten ohjaako se painetta jatkuvasti vai jotenkin vähän kerrallaan? Se myös jää ilmeisesti auki asentoon kun pyörittämisen lopettaa ja sitten 15- 30 sek sisään imaisee itsensä takaisin kiinniasentoon.

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja ismout »

Konetta on tutkittu lisää.

Kaikki nostajat on vaihdettu.
Nokan päässä oleva variaattori/ajoituksen säädin on kokeiltu niin että vanha hitsattiin lukkoon ja katsottiiin vaikuttaako mihinkään.

Näillä ei ollut vaikutusta ääneen.

Alun perin tyhjäkäynnillä kuului sellainen "rauhallinen" napsunta, joka on nyt sen verran paljon kovempi että se kuuluu sisään.
Uutena äänenä on tullut sellainen "läpsytys" ääni, joka kuuluu kun painaa kaasua. Alun perin se hävisi kun kone lämpeni, mutta nyt se kuuluu koko ajan.

Kaikki konetta paikan päällä kuunnelleet ovat olleet sitä mieltä, että ääni kuuluu ylhäätä. Nyt mietitään että olisiko mahdollista että jokin öljykanava olisi niin tukkeessa, että jokin nostajista ei sen vuoksi toimisi?

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja a-m »

Alakerran ääniä voi myös kuunnella öljypohjan kautta esim. sopivalla meisselillä. Näin diagnosoin omastani viallisen kiertokangen laakerin. Kuului muuten todella hyvin eikä moottorin muut murinat häirinneet kuuntelua.

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja ismout »

Alakerran ääniä voi myös kuunnella öljypohjan kautta esim. sopivalla meisselillä. Näin diagnosoin omastani viallisen kiertokangen laakerin. Kuului muuten todella hyvin eikä moottorin muut murinat häirinneet kuuntelua.
Juuri näin äänen alkuperää on yritetty etsiä, joten hyvä tietää että öljypohjasta ääni kuuluisi selkeästi, mitä se ei nyt tee.

Jos olisi kiertokangen laakerit niin :

-Öljyn paine häviäisi, nyt puhaltaa mittarin tappiin asti, eli on vähintään 7bar.
-Ääni kovenisi, jos veto olisi päällä ja lisäksi se on sellainen "lonksutus", tai näin ainakin oli, kun ne uusittiin 3,5 vuotta sitten.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Olikos näissä kampiakselin päässä apulaitehihnapyörässä kumivulganointi ? Onko käytetty ilman apulaiteremmiä?

Ei oikein kuulosta sellaiselta säksätykseltä, että olisi pakosarjassa halkeama.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja ismout »

Ajellut pari kuukautta ilman tasapainoakselin hihnaa ja en kyllä ole huomannut mitään omituista. Ehkä sisustus vähän resonoi helpommin tms?

Vika näyttäisi nyt löytyneen.

1. sylinterin mäntä on niin kulunut että se ottaa kiinni kanteen.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Siis männäntappi väljä? Mulla saattaisi olla jos tarvetta, siis mäntiä kiertokankineen.

Olisiko mitenkään voinut mennä rempassa jotain pieleen, kun en ole moisesta kuullut.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja ismout »

Ei männäntappi, vaan mäntä on kulunut niin, että väljää on 0,8mm. Kannesta näkee että ottaa kiinni.

Jännää kun, ohivuotoa ei ole, paineet OK ja ei syö öljyä.

JTS on tainnut mennä pieleen jos suunnittelupöydällä.

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Kuvat ois nyt kivoi. :shock:
Jos mäntä on noin kulunut, niin ensin tarkastaisin suuttimet.

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja ismout »

Jos mäntä on noin kulunut, niin ensin tarkastaisin suuttimet.
Mitä suuttimia tarkoita?

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Kumpaakin vissiin :-D Jos bensasuutin vuotaa se pesee öljyt pois, mutta se pitäisi näkyä palotilan karstoituksessa erona muihin. Jos männän öljysuutin kammessa/lohkossa (kumpi lie?) on tukossa remontin jäljiltä niin ei sekään hyvää tee.

Olisin luullut, että näissä on sen verran puristusvyöhykkeellä korkeutta jottei tuollainen saa osumaa aikaan, mutta kai kaikki on mahdollista. Vai voisiko kumminkin olla kangen ylä tai alapäässä väljää, joko moottori on ihan palasina?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja ismout »

Tässä männän heilutus video. :) Mukana äänikin, jos siinä ensimmäiseksi näytettävän videon päällä klikkaa uudestaan.

https://photos.app.goo.gl/A2yHArEH6brL77Mq8

Mäntää hiottu, jolloin läpsyttävä ylimääräinen ääni hävisi ja kolkotus häviää jälleen, kun on sopivasti kierroksia.

Ääni ei myöskään enää kuulu sisään, mutta kuuluu kyllä selvästi.

ariajj
Viestit: 1
Liittynyt: 19 Helmi 2019, 12:25

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja ariajj »

Tämä auto päätyi mutkien kautta omistukseeni. Ei muuta kuin kansi pois ja männät ylös. Ykkösen männästä oli lohjennut helmasta iso pala pois. Siitä se ylimääräinen ääni tuli. Nyt kone käy hienosti.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Sain kuulla että omasta ex-JTS:stä oli löytynyt sama vika kuluneiden nokka-akseleiden lisäksi ehjätessä. Yhden männän helmasta uupui iso pala. Sylinterissä ei mitään kummempaa jälkeä tapahtuneesta. Olisi loppunut taidot kesken tuon kanssa, joten hyvä että päätyi osaavalle tekijälle.

Mikähän noita aiheuttaa?

Jarppa gt
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Elo 2019, 14:40
Car(s): Gt, jts 2.0

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja Jarppa gt »

Moro. Onko kellään ideoita missä vikaa kun jts. 2.0 ei tuu kipinää? Sulakkeet käyty jo läpi.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Siä on jotain vikaa.

Yks pytty vai kaikki pytyt? Mitä sanoo vikadiagnostiikka? Tietääkö moottorinohjaus että moottori pyörii?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Jarppa gt
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Elo 2019, 14:40
Car(s): Gt, jts 2.0

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja Jarppa gt »

Näin on..

P0340 nokka-akselin asentotunnistin.. Kaikki sytkät..

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Käy ihan järkeen, että ECU ei käske kipinöitä töihin jos moottorin asennosta on liikaa epäselvyyksiä. Ensin siis se asentoanturointi kuntoon, niin voi kipinääkin alkaa löytymään.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Jarppa gt
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Elo 2019, 14:40
Car(s): Gt, jts 2.0

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja Jarppa gt »

Anturi tuli vaihettua ja jako tarkistettua. Vikakoodit nollattu mutta ei lähe käymään muutakun hörähtämällä.. Ja vikakoodit kun lukee niin antaa samaa anturia..

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja palkus »

periaatteessa nenäakselin asentotunnistin ei estä kipinää, mutta viallinen kampiakselin asento/pyörintätunnistin kyllä estää täysin. Johdotukset tarkastettu ? Siis syyllinen voi olla tuo kampuran tunnistin.
"puhun niin totta kuin osaan"

Jarppa gt
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Elo 2019, 14:40
Car(s): Gt, jts 2.0

Re: JTS sivuääni

Viesti Kirjoittaja Jarppa gt »

Antaako se saman vikakoodin siitä? Pitää tutkia sekin mt nyt löyty toinenkin syy että ei tuu bensaa tankista.. Liekkö siirtopumppu sökö tai estääkö ecu senkin..kipinä kylläkin tulee kun koodin nollaa.

Vastaa Viestiin