Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Jakke kirjoitti:2.2jts tuntuu kylmänä huomattavasti ärhäkämmältä kuin lämpimänä. Jotenkin tuntuu, että tuo oire on ollut aina, mutta nyt kovilla pakkasilla korostui entisestään. En tietenkään rääkännyt kylmää konetta, mutta ero lämpimään moottoriin oli selvästi havaittavissa kovempina menohaluina. Viittaisko tämä siihen, että ei saa soppaa tarpeeksi lämpimänä ja mistäs tämä vois johtua? MAF-anturi likainen/hiipunut? Ilmavuotoon en oikein jaksa uskoa, kun pikaisen silmäilyn perusteella imuputket on kuin uudessa autossa. Kilsoja takana 118tkm ja auto on joulukuulta -07.
Kyseisen mallin tyyppivika on että kaasupolkimen painaminen ei avaa kaasuläppää aina yhtä paljon eli kylmällä koneella kaasuläppä avautuu enemmän kuin lämpimällä samanlaisella kaasupolkimen painalluksella . Näin ollen auto tuntuu tehokkaammalta .
Voi tehdä myös muutamia testejä . Jos auto kiihtyy nopeudesta 80 km/h nopeuteen 120 km/n n. 10 - 11 sek. kuutosvaihteella on tehot tallella .
Kunnossa olevalla moottorilla auto kulkee n. 220 km/h todellista nopeutta , myös dynamometritestin voi tehdä , lisäksi päästötesti kertoo jatain moottorin kunnosta .
Onko ilman putsaria vaihdettu koskaan , tosin sen tukkoisuuden ei pitäisi vaikuttaa näin .

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Joo voisin laittaa ostetaan ilmon, kysyn kuitenkin.

Kellään nurkissa lojumassa ehjää ohjaustehostimen pumppua jättidieseliin?

Ranttall
Viestit: 195
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): BMW 520iA -05
Ex: Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Kyselläänpäs taas täällä kun tuntuu että kaikki ongelmat kasautuu nyt kerralla.

Elikkä auto kävi tuossa joku aika sitten sisäpesussa ja ilmeisesti mattoa ei oltu laitettu kunnolla paikalleen. Eilen kävi meinaan niin, että reippaammassa kiihdytyksessä kaasupoljin jäi maton alle pohjaan. Kone kerkesi hakata rajottajalle aika reippaastikin ennen kuin tajusin mitä tapahtui ja vaihdoin ison vaihteen ja aloin kiskoa mattoa. Nyt ajon aikana ja sen jälkeen konepellin alta tulee auton ulkopuolelle vähän niin kuin palaneen haju, ei oikein muuten osaa kuvailla. Yritin paikallistaa hajua avaamalla konepellin siinä onnistumatta. Sisälle haju ei tule mutta saattaa johtua siitä, että sisäpuhallin on edelleen rikki.

Mitäköhän nyt hajosi ja onkohan vakavaakin? Lämmöt pysyy kurissa ja öljy oli normaalia kun katsoin.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^kytkinlevyt aika kovilla , jos vaihdon aikana isot rundit päällä...?
Jos kytkimen toiminta normaalia niin nou hätä :wink:
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Ranttall kirjoitti:Kyselläänpäs taas täällä kun tuntuu että kaikki ongelmat kasautuu nyt kerralla.

Elikkä auto kävi tuossa joku aika sitten sisäpesussa ja ilmeisesti mattoa ei oltu laitettu kunnolla paikalleen. Eilen kävi meinaan niin, että reippaammassa kiihdytyksessä kaasupoljin jäi maton alle pohjaan. Kone kerkesi hakata rajottajalle aika reippaastikin ennen kuin tajusin mitä tapahtui ja vaihdoin ison vaihteen ja aloin kiskoa mattoa. Nyt ajon aikana ja sen jälkeen konepellin alta tulee auton ulkopuolelle vähän niin kuin palaneen haju, ei oikein muuten osaa kuvailla. Yritin paikallistaa hajua avaamalla konepellin siinä onnistumatta. Sisälle haju ei tule mutta saattaa johtua siitä, että sisäpuhallin on edelleen rikki.

Mitäköhän nyt hajosi ja onkohan vakavaakin? Lämmöt pysyy kurissa ja öljy oli normaalia kun katsoin.
Tuttu juttu että kaasupoljin jää jumiin eteenpäin siirtyneen maton takia . Ei siinä mitään yleensä hajoa , sen takiahan rajoitin on . Paljon ajetuissa autoissa saattaa venttiilikopan tiiviste tiputella hieman öljyä pakosarjan päälle ja siitä voi pienet palaneen hajut tulla .
Kytkinlevy voi pitkään luistattaessa haista mutta ei enää sen jälkeen ellei luista koko ajan ja sen kyllä huomaa .

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Saakohan takanavan alapuslaa (alatukivarren ulkopää) jostain edukkaammin kuin silentblocksilta 80 euroa pari?

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Joo muukkoselta saa. 35e kpl
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

No eipä tullut mieleenkään että Suomesta saisi :mrgreen:

Otetaanpa selvää.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei ollut Muukkosella halvempaa, mutta sikäli kun toivottavasti tavaraa on hyllyssä niin saapunee sentään perille ripeämmin kuin Portugalista.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Tuomas K kirjoitti:Ei ollut Muukkosella halvempaa, mutta sikäli kun toivottavasti tavaraa on hyllyssä niin saapunee sentään perille ripeämmin kuin Portugalista.
Oliko minkälainen varaosanumero?

KimmoKo
Viestit: 185
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

https://www.autosklep24.pl/pl/p/Tuleja- ... acie/18130

Tuolta omaani tilailin, Ale koodi 80f2b0cf7b (Maaliskuu) -10%

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

FInestC kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Ei ollut Muukkosella halvempaa, mutta sikäli kun toivottavasti tavaraa on hyllyssä niin saapunee sentään perille ripeämmin kuin Portugalista.
Oliko minkälainen varaosanumero?
00028287. Valmistaja Tedgum. Nevöhööd.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Tuomas K kirjoitti:
FInestC kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Ei ollut Muukkosella halvempaa, mutta sikäli kun toivottavasti tavaraa on hyllyssä niin saapunee sentään perille ripeämmin kuin Portugalista.
Oliko minkälainen varaosanumero?
00028287. Valmistaja Tedgum. Nevöhööd.
Virossa näyttäis olevan nuo 22,48€ kappaleelta. Muutin itse Tallinnaan ja käyttänyt tähän asti tyytyväisenä aeromotors.ee sivustoa, mutta eivät näköjään lähetä ulkomaille ollenkaan. Toimitusaika näyttäisi olevan 2 päivää: https://aeromotors.ee/kataloog/search/00028287/TEDGUM/

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Voin silloin tällöin treidata aeromotorsin kautta Suomeen, jos olen itse tilaamassa jotain. :wink:

Avatar
JT Newman
Viestit: 334
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Tuomas K kirjoitti: Valmistaja Tedgum. Nevöhööd.
Puolalainen firma. Tuotoksia olen pusertanut pitkin ja poikin Thesiksen alustaa, hyvin pelaavat. Yksi tosin korkkasi melko pian, mutta muuten bueno.
Autosklep24:sta olen tilannut kampetta nyt 3 kertaa, hyvin pelaa.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Onko 159:iin saanut ruskeaa nahkasisustaa?
Giulia Super -69

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Beigeä nahkaa ainakin . Ti:nä ja tavallisena
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Beigeä, punaista ja mustaa tosiaan on, ruskeaa ei taida olla.
Giulia Super -69

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Normaaleja nahkaverhoiluja oli kuusi, 402 musta, 403 sininen, 406 harmaa, 445 beessi, 401 punainen ja 465 ruskea. Näiden lisäksi oli tilattavissa kolme erikoisverhoilua "Freu Leather Pieno Fiore" 908 musta, 903 harmaa ja 905 beessi. Näin kertoo alkuperäinen esite. Näitä kaikkia ei tietenkään ole meille tilattu.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joo, kattelinkin eperistä että listalla on myös sininen.

Olisiko tämä?

Kuva
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Omissa 159:seissä on molemmissa nahkojen väri aikalailla sama. Väri on kaiketi beige. Tummempi kuin normaali vaaleanruskea sisusta.
Joskus kun olen katsellut, mikä väri oikeasti voisi olla niin vastaan on tullut sanat TAN ja COGNAG.

Tämä väri on vielä kuitenkin huomattavasti vaaleampi kuin kaverin E-mersussa, jossa penkit ovat lähes maitosuklaan väriset.

Kuvassa facelift version penkit, jotka ovat mielestäni rumemmat ja huonommat kuin toisen auton penkit.
Liitteet
ilman kojelautaa.JPG
(207.45 KiB) Tiedosto ladattu 5410 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Joo, mulla on myös sellainen fiilis, että Maunu sun penkit on beige. Tuollainen 465 Ruskea voisi olla hieno, tosin onnistuin löytämään vain pari kuvaa joissa sävy on selkeästi tummempi ruskea. No katsellaan.. Mersun sisustus väreissä tumma ruskea on Brazil Brown ja vaaleampi Cognac, joka on sellainen keskiruskea ja sävynä mielestäni erittäin hieno.
Giulia Super -69

Enska
Viestit: 5
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:59

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Enska »

Miten harvinaisia suomessa on nuo 159 Tbi Farmarit punaisena mustalla nahkasisustalla?

Vai pitääkö tyytyä mitä nettiautossa on?

Löytyykö tuota 159 punaista eri sävyisenä?

esim

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/9241307

vs

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/9317287

Myllytysvehkeet löytyy, eli jos toi toinen on vain "haalistunut".

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Virallisesti punaisia taitaa olla 2 - Alfa Rosso ja Rosso Rubino. Nuo on molemmat Alfa Rossoa, kuvien sävyero johtuu mitä todennäköisimmin haalistumisen lisäksi valotus- ja kuvausteknisistä nyansseista.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Enska kirjoitti:Miten harvinaisia suomessa on nuo 159 Tbi Farmarit punaisena mustalla nahkasisustalla?
Paljon harvinaisempia kuin luulin, tai sitten mokasin jotakin. Trafin avoin data on pahasti puutteellista, koska se ei sisällä tietoa sisustan väristä ja materiaaliasta :) , mutta punaisia 159 TBi farmareita näyttäisi olevan vain 24. Voiko niitä olla noin vähän? Kerrottakoon samalla triviatietona, että sinisiä ei ole yhtään. Jos siis tein hakuni oikein.
Järkiautoilija

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Jokin aika sitten oli yksi Tbi farkku kyseisellä väri combolla myynnissä yksityisellä ja spekulaation kohteena täälläkin. Beige nahkaverhoilu taitaa olla yleisin.

Itselläni on sininen, Blu Aurora, sedan ja toistaiseksi saman väristä ei ole tullut vastaan.
Giulia Super -69

Enska
Viestit: 5
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:59

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Enska »

Kiitos asiallista vastauksista, en tässä yksisarvista metsästä mutta hyvä tietää että niitä nyt ei ole kauheasti liikenteessä. Täytynee ehkä tyytymään vähän huonompaan sisustaan, ja sit tilailee nahat güntheriltä. :lol:

Avatar
DragonForce
Viestit: 243
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DragonForce »

Onko muilla ollu 159 tbi:n kanssa turbo ongelmia? Jos on niin onko ollut kallista korjauttaa? Itsellä hajos turbo ilmeisesti, kun työntää öljyt pakoputkeen. :bad-words: Kerkeshän auto minulla oston jälkeen olla 2 vk ennenku hajos.
"Having no way as way, having no limitation as limitation"

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos liikkeestä ostit, niin sinne yhteyttä.

Ja kyllä, TBissä on ollut suhteellisen paljon ongelmia turbojen kanssa. Lienee siitä syystä vaihdettu öljysuositusta mm Giuliettan kohdalla... Lie 159 sama juttu? Manuaalissa toki vanha suositus kaiketi. Kännykällä en nyt pysty kaivamaan parempaa dataa...

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

DragonForce kirjoitti:Onko muilla ollu 159 tbi:n kanssa turbo ongelmia? Jos on niin onko ollut kallista korjauttaa? Itsellä hajos turbo ilmeisesti, kun työntää öljyt pakoputkeen. :bad-words: Kerkeshän auto minulla oston jälkeen olla 2 vk ennenku hajos.
ex TBI:stä hajosi turbo. Turbotukusta korjattu ~770€, uusi ~1000€ + tiivistesarja + työt.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Alkaa jo ärsyttämään apulaitehihnan vinkuminen kylmällä koneella. Kirkuu yleensä sen 0-20sec kylmänä käynnistettäessä ja lakkaa heti liikkeelle lähdettäessä. Silti ajossakin saattaa vinkua ensimmäisen 5km:n matkalla kerran pari risteyksiin tultaessa.
Jakopää ja ilmeisesti apulaitehihnat vaihdettu 1,5v sitten. Viime syksynä uusittu laturi ja hihna ja hullulta tuntuisi, että vaihdettaessa ei olisi kiristäjistä sanottu mitään.

Mikä tuossa vinkuu? Ja onko vaarallista? Ajaakko hihnan vaihtaneeseen huoltoon ja kysyä? Voiko väärä/huono/halpa hihna tehdä tuota? Toistakymmentä tuhatta olen kyllä ehtinyt ajamaan vaihdon jälkeen, kun ei ole saanut aikaiseksi tehdä mitään tuolle :crazyeyes:

Netissä tuntuu löytyvän laidasta laitaan juttua tuosta 2.4jtdm:n vinkumisesta. Toiset vaihdelleet hihnoja päivän välein, toiset rullia... toisilla äänet hävinneet, toisilla palanneet vaihdoista huolimatta. Joku puhui jopa huonosta akusta :crazyeyes: Tosin kyllä oma Exxiden huoltosilmä näyttää mustaa vaikka päivittäin webasto huutaa tunnin vähintään ja ajoa vähintään pari tuntia. :drinking:

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Jos on alkanut vinkumaan niin ei parane kuin vaihtamalla laturin hihna. Kannattaa painaa lämmityslaite pois päältä startin ajaksi, jolloin 900w sähkövastus ei lähde päälle hehkutuksen aikana.
Hihnan kun vaihtaa niin kannattaa ostaa SKF:än hihna. Tiettävästi kestää parhaiten. Contitech vinkaisee yleensä jo ensimmäisellä startilla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

OmegaAlfa kirjoitti:Viime syksynä uusittu laturi ja hihna ja hullulta tuntuisi, että vaihdettaessa ei olisi kiristäjistä sanottu mitään.
Ei ole paljoa sanomista, kun ei sillä laturin hihnalla ole kiristäjää. Varmaan siinä se vinkunan syykin, pelkän venyvän hihnan kireys taitaa käytännössä jäädä vähän hilkulle tarpeeseen nähden.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

SKF juu. Tuntuu näppiinkin ihan eriltä kuin vaikka contin koppura remmi. Muljahtaa ehkäpä helpommin paikalleenkin.
SKFllä ajellu ny reilun vuoden - vaikko kaks. Ei inise ees pakkasilla.
Ot-nesteenä shitikan LDS - ei mourua.

oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Tuomas K kirjoitti:
OmegaAlfa kirjoitti:Viime syksynä uusittu laturi ja hihna ja hullulta tuntuisi, että vaihdettaessa ei olisi kiristäjistä sanottu mitään.
Ei ole paljoa sanomista, kun ei sillä laturin hihnalla ole kiristäjää. Varmaan siinä se vinkunan syykin, pelkän venyvän hihnan kireys taitaa käytännössä jäädä vähän hilkulle tarpeeseen nähden.
Minulla on vm. 2007 159 mallissa laturin hihnalla kiristin , ohjaustehostimen hihna on venyttämällä asennettava , on siis kaksi hihnaa .

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Se on tuo 2.4JTDm missä venyvä hihna laturilla.

Enska
Viestit: 5
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:59

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Enska »

Jatketaan näitä tyhmiä kysymyksiä,

TBI;ssä oleva manuaalivaihdelaatikko, google kertoi että se saattaa jossain vaiheessa laueta.
Paljonko tuollaisen oletetaan kestävän ja löytyykö siihen korjaus-sarja vai laitetaanko vain uudet romut sisään.

Onko tuolle korjaukselle jokin hinta arvio olemassa. n1000€ vai jopa yli 1000€

Lähinnä tässä yritän harukoida paljonko käytetyn TBI hankintaan pitää varata korjaus merkkejä.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Osassa M32 laatikoista yksi sivuakseli on shimmattu liian tiukalle mikä aiheuttaa ulomman laakerin kulumisen.
Yleensä kohinan alkamisen jälkeen laatikko kestää vielä kymmeniä tuhansia kilometrejä. Mikäli yli satkun ajetun auton laatikko on äänetön se luultavasti kestää vielä pitkään.

Pelkät päätylaakerit maksaa kymppejä ja koko laakerisarja n.200e
Kunnostettuja laatikoita saa alta tonnin.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Enska kirjoitti: TBI;ssä oleva manuaalivaihdelaatikko, google kertoi että se saattaa jossain vaiheessa laueta.
Paljonko tuollaisen oletetaan kestävän ja löytyykö siihen korjaus-sarja vai laitetaanko vain uudet romut sisään.

Onko tuolle korjaukselle jokin hinta arvio olemassa. n1000€ vai jopa yli 1000€
Mulla on kuulunut aina jonkinlainen suhina vaihteistosta, samanlainen tasainen ääni ainakin 5-6 vuotta ja yli 50tkm, eikä ole tässä ajansaatossa miksikään muutunut... niinpä se on saanut pitää äänensä. Ehkä jos tulee kytkin remppaa tms. niin sitten pitää ottaa vakavaan mietintään pitäisikö kurkata syvemmälle laatikkoon.

Kunnostettua laatikkoa katsoessa kannataa varmistaa, ettei samaa virhettä ole tehty uudelleen, joka oli jo tehtaalta lähtiessä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Postataan vielä tännekin että exä lähti vaihdossa yli 170tkm mittarissa M32:ssa, jotain sihinää siitä kuului tai jotain ja hyvin se vieläkin toimii. Nyt miltei 200tkm mittarissa ja alkuperäinen laatikko shimmeineen käytössä. Ei näitä kannata liiaksi pelätä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Shuttle kirjoitti:Ei näitä kannata liiaksi pelätä.
Potentiaalinen kahden tuhannen euron remontti ei hirveän paljon arvokkaampaan autoon on kyllä minusta asia jota voi hyvällä omallatunnolla pelätä. Oletettavasti suurin osa ei hajoa, mutta vian mahdollisuus ei kuitenkaan ole mitenkään häviävän pieni.

Avatar
Manu
Viestit: 510
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Manu »

Onkohan turbon siivekkeet jumissa vai mikä kun välillä pitää kaasupolkimeen koskea vakkarinkin päällä ollessa kun nopeus putoaa. Minullahan tuo myös viheltää kylmänä ja lämpimänäkin hiukan kun lähtee parkista ja sitten loppuu että onko turbo sit elinkaaren päässä?

Olen juuri miettinyt turbon vaihtoa joten millanen turbo kannattaa hankkia tähän 2.4jdtm 200hp? Oliks se Garretti vai mikä vai olisko joku muu parempi?

Edit. Kylmänä kun painaa kaasua niin ahdot nousee aika huonosti ja hitaasti?
Viimeksi muokannut Manu, 22 Maalis 2018, 20:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ei se nilkka pitäisi pystyä nopeutta korjaamaan sen enempää kuin vakkarikaan. Samalla asteikolla siellä liikutaan joko polkimen tai vakkarin käskemänä.
Jos auto liikkuu reippaasti vaikka 60-100 kiihdytyksessä ja ahtopaine mittari nousee ja pysyy asteikon yläosassa niin kai se ahdin silloin on suurinpiirtein kunnossa.

Vakkarihan voi tippua pois päältä jos se huomaa, tai luulee pyörän sutivan, tai saa jarrusignaalin jostain syystä.

Edit: ai niin ja vielä, kuvailemasi kaltainen vihellys voi näissä tulla pakosarjan tiivisteen välistä, koska näistä tuppaa joskus katkeamaan pinnapultteja kanteen. Tarkistappa onko kaikki pultit ehjiä, erityisesti vaihdelaatikon puolen päässä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Manu kirjoitti:Onkohan turbon siivekkeet jumissa vai mikä kun välillä pitää kaasupolkimeen koskea vakkarinkin päällä ollessa kun nopeus putoaa. Minullahan tuo myös viheltää kylmänä ja lämpimänäkin hiukan kun lähtee parkista ja sitten loppuu että onko turbo sit elinkaaren päässä?

Olen juuri miettinyt turbon vaihtoa joten millanen turbo kannattaa hankkia tähän 2.4jdtm 200hp? Oliks se Garretti vai mikä vai olisko joku muu parempi?

Edit. Kylmänä kun painaa kaasua niin ahdot nousee aika huonosti ja hitaasti?
Kannattaa katsoa turbon alipaineletkut ja solenoidin kunto. Noin 30e osa ja vaikuttaa auton käyttäytymiseen todella paljon.
Voi olla, että vakkari tunnistaa liian korkean ahtopaineen ja katkaisee toimintansa.

Itsellä vinkuu 210hp koneessa turbo aina kylmänä. Näin teki myös edellinen 159 samalla koneella.

Tuo pakosarjan kiinnitys kannattaa kyllä tarkastaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Kuntotarkastuksessa löytyi öjjyä oikean vetoakselin kieppeillä. Yhdistän tähän kummallisen "woblaavan" äänen jota on kuulunut syksystä saakka. Tuon tyyppisen äänen vois kuvitella syntyvän jos renkaissa ois epätasapainoa tai muuta häikkää, sellainen wow wow, mutta ääni esiintyi sekä kesärenkailla että tuliterillä talvirenkailla joten se selitys menee pois. JKK täällä aikanaan kertoi samantapaisesta äänestä. Eli kai tämä äänikin tuohon vetariongelmaan jotenkin liittyy. Mitään tärinää tai vastaavaa ei tunnu. Mikähän ois diagnoosi? Mistä päin kannattas mahdollisesti tarvittavia varaosia katsella? Auto on 159 2,2 JTS aj 120tkm.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Jos öljy on siellä enemmänkin vänkärinpuolella niin se on luultavasti tihkunut jakopään kopan välistä, eikä sinänsä oo vaaraallista.
Toinen mahdollisuus on vetoakselinstefa vaihdelaatikon puolelta, mutta ammattimies kyllä osaa todeta sen sata varmasti..
Ääni voi kuulua myös pyöränlaakerista ja ajomääräänkin se sopisi.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Enska
Viestit: 5
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:59

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Enska »

Kävin koeajamassa tuollaista 159 Tbi farkkua. Kuuluuko tuon vaihtaminen olla pirun jäykkää, melkein sai iskeä ykkösen silmään ja 5 ja 6 vaihteet meni vaivalla sisään. Myyjän mukaan alfan ominaisuus?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Enska kirjoitti:Kävin koeajamassa tuollaista 159 Tbi farkkua. Kuuluuko tuon vaihtaminen olla pirun jäykkää, melkein sai iskeä ykkösen silmään ja 5 ja 6 vaihteet meni vaivalla sisään. Myyjän mukaan alfan ominaisuus?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=26443

Kaipa se on ominaisuus, että porsii :lol:
VMP

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Vertaa vaihteita auton paikallaan ollessa ajossa vaihtamiseen, paikallaan ei synkronointi ole syynä häiriöön, vaan kytkin (jos käynnissä) tai vaihteiston mekaaninen vika, ajossa taasen on syy huonoon kytkeytymiseen melkein aina synkronoinnin ja tietysti myös kytkimen.

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

Ei nuo minun autossa mitenkään erityisen jäykät ole. Noihin myyjän sanomisiin kannattaa suhtautua varauksin.. 8)

Vastaa Viestiin