Mekaaniset erot jtdm koneissa
Valvoja: Moderators
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Mekaaniset erot jtdm koneissa
Onkos kellään tietoa, mitä mekaanisia eroja on 1.9, 2.0 ja 2.4 koneissa. Lähinnä liittyy kulutukseen vaikuttavat asiat. Moottorirhan ovat Fiatin modulaarista perhettä, joten samoja osia lienee paljon. Periaatteessa 1.9 on pätkäisty 2.4, tai 2.4 jatkettu 1.9. Miten mahtaa olla nokkien asteiden kanssa? Onko eroja? Saksassa näyttää olevan 159:ä 1.9 Eco -merkinnällä kaupan, jonka kulutusarvot ovat varsin pieniksi merkattuja.
Kimmo / alfatune.fi
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mekaaniset erot jtdm koneissa
Eperistä vakoillen 2.0 JTDm:ää olisi olemassa kahdella eri imunokalla: 55206503 (125 kW) ja 55206425 (103 kW). Pidemmälle en kahlannut kun heti ensimmäinen koepallo osui. Jos on tarjoilla VIN tai suomalainen rekisterinumero kiinnostavasta vertailuparista, niin ePeristä selviää vähällä vaivalla.
Järkiautoilija
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Mekaaniset erot jtdm koneissa
2.0Jtdm on multijet 2 moottorilla. Onkohan niin että moottorinohjaus ja suuttimet ovat se isoin ero, vai onko tehty jotain myös mekaniikkapuolelle? Yksi tapa verrata sukupolvien eroja olisi katsoa mitä eroa on 1.9 2007 ja 2011 malleissa. Kulutuksessa näkyy iso muutos, sekalaisessa 6.0/6.1 -> 5.3/5.2, joka on aika hurja muutos. 2.4 konetta ei kai koskaan päivitetty multijet 2 koneeksi?
Kimmo / alfatune.fi
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Mekaaniset erot jtdm koneissa
Näyttää olevan 2.0Jtdm samalla EDC16C39 ohjainyksiköllä kuin vanhemmat 2.4 moottorit. Suuttimet ovat vihtuneet uudemmiksi, jotka ilmeisesti sulkeutuvat nopeammin/täsmällisemmin, mikä mahdollistaa hyvin lähellä toisiaan olevat ruiskutuksen ajoitukset. Huvittavaa että 2.0 softassa on tehty samoja temppuja ruiskutukseen, joita olen itsekin väkertänyt viimeisen vuoden aikana
Muita mekaanisia eroja en vielä ole löytänyt, kuin suuttimet. Boksin softassa on toki eronsa, mutta muuta merkittävää ei ole löytynyt multijet --> multijet 2 päivitykseen liittyen.

Kimmo / alfatune.fi