Mi.To

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja peksu »

Mielenkiintoinen moottorivaihtoehto MiTo:ssa...

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... e8ed441b81

billy
Viestit: 264
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

JT Newman kirjoitti:
billy kirjoitti:
Isola kirjoitti:Tuskinpa FCA:lla kovin monta erilaista adaptiivista iskunvaimennusta on. Katselepa vaikka ePeristä täsmäävätkö kiihtyvyysanturien osanumerot vaikka Thesiksen kanssa.
Tässä tää systeemi on (kuulemma) apinoitu Maseratilta, jossa se oli "Skyhook" -nimellä.
Jep, Thesiksessä myös Skyhook. Numerot eivät natsaa.

Tuossa suora linkki 2011-2013 MiTon sensoreihin ePerissä:
http://www.pekidi.com/navi?SGRP_COD=9&M ... IST_PART=0
Kopioi riville ja enteriä. Kun herjaa, että liikaa käyttäjiä, paina OK kunnes päästää sisään ja heti perään kopioit linkin uudestaan.
Jos vm meni väärin, niin seuraa vaan tuota osoiteriviä, "Alfa Romeo » MITO » QZ MITO MY2011 (2011-2013) » 555 APPARATUS AND ELECTRIC CONTROLS » 55509 SUSPENSION SYSTEM CONTROL » 55509-010 CONTROLLED DAMPING SUSPENSIONS"
Kiitos tästä! Nyt löyty osille oikeat numerot ja googlesta jopa pari osumaakin. Nyt vain sormet ristissä kohti huomista ja toivotaan että vika olisi noissa tai jossain takakontin ohjainlaitteen liittimissä tms.

billy
Viestit: 264
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

Jatketaan vielä iskariyksipuhelua siltä varalta että joku muukin joutuu joskus tappelemaan näiden kanssa.

Tosiaan nämä QV:n sähköisen iskunvaimennuksen osat ovat jotain aivan sairaan hintaista, pelkkä iskunvaimentimen kiihtyvyysanturi 180e netistä (Ricambi Italia) tilattuna, kotimaamme maahantuojalta 226e. Iskunvaimentimet ebaystakin luokkaa 600-800e / kappale. Käytettyinä osia ei löydy mitään, mistään. Eli kannattaa todellakin vältellä routakuoppia ja muita tienpinnan vaurioita näiden QV:n kanssa, hehe :silent:

Niin ja jostain syystä toisen puolen kiihtyvyysanturi maksaa 90e ja toisen 180e??? Eikä noistakaan hullukaan ota selvää miksi näin tai sitä että käyvätkö ristiin :crazyeyes: Testailtiin eilen Petrin kanssa (josta hänelle vielä tätäkin kautta todella iso kiitos) ja hänellä oli vasemmalla edessä anturi jonka osanumero (50710580 / 50513826) antaa hinnaksi 180e. Oikealla edessä olevan anturin osanumeroa emme tajunneet tsekata sillä ei tullut mielen viereenkään että niiden hinta olisi eriävä, saatika puolet kalliimpi.

EDIT: Niin ja perinteisesti pajalla oli vedetty aluvanteiden pultit aivan sairaaseen momenttiin :roll:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Olipa kiva puuhastella :-D . Ohessa muutama vinkki noin niin kuin yleisestikin
billy kirjoitti: iskunvaimentimen kiihtyvyysanturi ... jostain syystä toisen puolen kiihtyvyysanturi maksaa 90e ja toisen 180e???
Kyllä QV:ä jossakin on purkuautona. Tsekkaa Euroopan tarjonta mukaan lukien Britit. Voisi löytyä sopuhintaan toimivat sensorit. Jännä juttu, vielä muutama päivä sitten taisi olla Italian eBayssa noin 50 eurolla tarjolla anturia/antureita. Mun autossa olevan anturin osakoodi on 50710580 vaikkakaan ePer ei sitä tunne. Numerolla 50513826 löytyy kyllä. Hämmästyttävää on saamasi tieto siitä, että vasen ja oikea puoli ovat erihintaiset vaikka osa ja osanumerot ovat samat :crazyeyes:. Etsiskelin vanhoja kuvia ja ne vahvistavat käsitykseni tästä. Olisikohan myyjä sekoittanut iskarissa ja korissa olevien sensoreiden tiedot keskenään? Niillä on eri osanumerot, vaikka ulkoisesti ovatkin saman näköisiä.
billy kirjoitti: Iskunvaimentimet ebaystakin luokkaa 600-800e / kappale
Kannattaa kysyä tarjousta Pilot Motorsilta Tallinnasta (paikallinen marmori). Siitä voi tulla jopa iloiseksi. Ehkäpä sensoreitakin voisi sieltä kysyä. Puhuvat viroa ja ainakin englantia. Sähköpostin nakkaaminen ei maksa mitään.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Kungen
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Kesä 2017, 20:16

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Kungen »

Vedin tuossa ostohousut jalkaan ja hain koeajolle Mito QV:n 2010. Muuten ostohalut vaan kasvoivat mutta huolta herättää ainoastaan nykiminen. Nykimistä siis esiintyy kun isolla vaihteella painaa kaasun pohjaan kierrosten ollessa matalalla ja loppuu kun kierrokset nousee yli 2500n. Uhka vai ominaisuus? Kellään hajua mikä tuon voisi aiheuttaa? Muuten auto näytti, kuulosti ja tuntu hyvältä. Kiitoksia neuvoista jo etukäteen.

billy
Viestit: 264
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

Kungen kirjoitti:Vedin tuossa ostohousut jalkaan ja hain koeajolle Mito QV:n 2010. Muuten ostohalut vaan kasvoivat mutta huolta herättää ainoastaan nykiminen. Nykimistä siis esiintyy kun isolla vaihteella painaa kaasun pohjaan kierrosten ollessa matalalla ja loppuu kun kierrokset nousee yli 2500n. Uhka vai ominaisuus? Kellään hajua mikä tuon voisi aiheuttaa? Muuten auto näytti, kuulosti ja tuntu hyvältä. Kiitoksia neuvoista jo etukäteen.
Ei toi omakaan QV tykkää jos sillä lähtee jollain 4. / 5. / 6. vaihteella vedättämään jostain .... hatusta heitettynä 1200rpm?

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Taitaa tuo omakin hieman nykiä jos noin alhaalta lähtee isolla kaasulla kiskomaan isommalla vaihteella. Muistelin että Multiair-/kansirempan jälkeen ei olisi nykinyt, mutta palannut sitten hiljalleen takaisin. Tekeekö tulpat vanhetessaan tuon? Joku aiempi auto joskus tainnut tehdä samaa, että vanhoilla tulpilla vähän nypyttää joskus isolla kaasulla ja pienillä kierroksilla.

Toki kylmänähän nämä saattaa muutenkin vähän nykiä, se lienee enemmänkin Multiairin ominaisuus.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itse olen G:ssä huomannut, että ainakin E10:llä (95) Multiair tykkää todellakin nypyttää kylmänä ja muutenkin todella lahna... E5:llä (98) ei ole huomattu samaa edes kylmästartin jälkeen. Selvä persdynolla havaittava ero.

Sen sijaan oudosti tuntuu 98E5 olevan enempi kuluvaa sorttia vrt. 95E10?

Kungen
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Kesä 2017, 20:16

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Kungen »

Juu, tosiaan pakkasta oli sen 20-astetta. Tein kyllä pidemmän koeajolenkin ja kone oli kunnolla lämmennyt niin silti nykäisee muutaman kerran ennen kuin kierrokset on 2500ssa. Onko muuten mitään erityistä huomioon otettavaa kun tuollaista on hankkimassa?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Mun Mito ei kyllä nyi taikka nykäise. Kokeilin asian tänään aamulla työmatka-ajossa. MiTo lähtee ihan normaalisti kiihtymään isollakin vaihteella alhaisillakin kierroksilla (esim n. 1000rpm). Toki, jos tuosta alkutilan kierrosluvusta mennään tarpeeksi alas, niin alkaa rytkyttämään väännön puutteessa. En osaa sanoa, mitä Kungenin esittämälle asialle pitäisi tehdä, mutta kaipa se vikakoodien luku olisi ensiksi ihan asiallinen toimenpide. Jos sieltä vaikka sattuisi jotakin löytymään, mene ja tiedä.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

billy
Viestit: 264
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

billy kirjoitti:Jatketaan vielä iskariyksipuhelua siltä varalta että joku muukin joutuu joskus tappelemaan näiden kanssa.

Tosiaan nämä QV:n sähköisen iskunvaimennuksen osat ovat jotain aivan sairaan hintaista, pelkkä iskunvaimentimen kiihtyvyysanturi 180e netistä (Ricambi Italia) tilattuna, kotimaamme maahantuojalta 226e. Iskunvaimentimet ebaystakin luokkaa 600-800e / kappale. Käytettyinä osia ei löydy mitään, mistään. Eli kannattaa todellakin vältellä routakuoppia ja muita tienpinnan vaurioita näiden QV:n kanssa, hehe :silent:

Niin ja jostain syystä toisen puolen kiihtyvyysanturi maksaa 90e ja toisen 180e??? Eikä noistakaan hullukaan ota selvää miksi näin tai sitä että käyvätkö ristiin :crazyeyes: Testailtiin eilen Petrin kanssa (josta hänelle vielä tätäkin kautta todella iso kiitos) ja hänellä oli vasemmalla edessä anturi jonka osanumero (50710580 / 50513826) antaa hinnaksi 180e. Oikealla edessä olevan anturin osanumeroa emme tajunneet tsekata sillä ei tullut mielen viereenkään että niiden hinta olisi eriävä, saatika puolet kalliimpi.

EDIT: Niin ja perinteisesti pajalla oli vedetty aluvanteiden pultit aivan sairaaseen momenttiin :roll:
HUOM HUOM HUOM!

Meikäläinen on yllä olevassa postauksessa sekoillut osanumeroiden kanssa. Osa 50710580 / 50513826 on iskunvaimentimeen vasemmalle JA oikealle menevä anturi. Mainitsemani halvempi anturi ( 51848965) on korin kiihtyvyysanturi tms. Siinä on pieni auton kuva etiketin oikeassa yläkulmassa:

Kuva

Kun iskunvaimentimeen tulevassa anturissa on vastaavassa kohtaa selkeä iskarin kuva.

billy
Viestit: 264
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

Tsekattiin kaverin kanssa oikeasta etunurkasta tuo kiihtyvyysanturin numerosarja ja samalla paljastui ettei mainitsemani Alfaspesialisti ollut tämän puolen johtoja katsonut (avannut) tipan vertaa. Olivat sellaisessa paskakuoressa jollaista ei varmasti tule talvipakkasilla 100km ajomatkan (huollosta) aikana.

Lisäksi oikealla puolella roikkuu jokin irtonainen liitin, mikähän tämä voisi olla? Tulee samasta johtonipusta kuin iskarin kiihtyvyysanturin sekä -solenoidin johdot.
Liitteet
IMG-20180228-WA0001 v2.jpg
(55.25 KiB) Tiedosto ladattu 6713 kertaa

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Voisiko olla niinkin yksinkertaisesta asiasta kysymys, että sinulla ei ole jarrupaloissa kuluneisuustunnistinta ja näin ollen sen johto on kytkemättä?

Edit: Otin tänään työn alle takaluukun johtosarjan. Huomasin, että useaa johtoa oli jo korjailtu. Yhden poikki menneen johdon korjasin. Nyt autokin tunnistaa takaluukun olevan kiinni. Haitarikumin sisällä oleva nippu oli sen verran karseen oloinen jatkoksineen, että korjaussarjakaupoille on mentävä kohtapuoliin taikka sitten nykerrän uudet johdot. Ehkä se korjaussarja olisi kuitenkin kätevin :? .
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

billy
Viestit: 264
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

Jatketaas tätä iskarikeissiä jälleen. Eli nyt oli käyttämälleni firmalle tullut Fiat Europelta tai Italialta (tms.) vastaus, ettei noita kiihtyvyysantureita eli "50513826" ole varastossa?! Vaikka niin Alfan Suomen maahantuoja (SCC) kuin Viron (Pilot Motors) sekä esimerkiksi Ricambi Italia kaikki antoivat vastauksen että tilaamalla kyllä löytyy :?

Kyllä voi olla hankalaa :silent:

urhoilija
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 14:27

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja urhoilija »

MiTo houkuttelisi yhtenä vaihtoehtona tulevan kesän Euroopan reissulta, mutta perhana kun useimmat ovat tuolla M32-laatikolla. Taitaa olla QV ja 1.6JTDm ainoat, jotka on C635:lla varustettu? Pitänee katsella niitä.

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 177
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): Giulietta -11, Mito Multiair 135hp -12, Mito Multiair 135hp -11, 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 1.6TS -01, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Mito Multiair 135 hv on 5-vaihteisella.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Urhoilija, ei tuo C635 tee autuaaksi. Ehjä M32 on oikein kiva ja vika on myös helppo löytää tai havaita. Jos on yli 100tkm menty korjaamatta ja vikaa ei ole, niin tuskin tuleekaan..

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 177
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): Giulietta -11, Mito Multiair 135hp -12, Mito Multiair 135hp -11, 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 1.6TS -01, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Aquatica kirjoitti:Urhoilija, ei tuo C635 tee autuaaksi. Ehjä M32 on oikein kiva ja vika on myös helppo löytää tai havaita. Jos on yli 100tkm menty korjaamatta ja vikaa ei ole, niin tuskin tuleekaan..
Täysin samaa mieltä, minulla ei ole ollut mitään ongelmia M32:n kanssa ja laatikoita on ollut rajussakin käytössä.

urhoilija
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 14:27

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja urhoilija »

RaceAlfa kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Urhoilija, ei tuo C635 tee autuaaksi. Ehjä M32 on oikein kiva ja vika on myös helppo löytää tai havaita. Jos on yli 100tkm menty korjaamatta ja vikaa ei ole, niin tuskin tuleekaan..
Täysin samaa mieltä, minulla ei ole ollut mitään ongelmia M32:n kanssa ja laatikoita on ollut rajussakin käytössä.
Onko tuossa siis joku selkeä kaava, jossa rikkoutuvat laatikot hajoavat "hyvissä ajoin" ja toimivat kappaleet toimivat ongelmitta kaiken aikaa? Yleensähän heikot rakenteet porsivat periaatteella ennemmin tai myöhemmin...

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 177
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): Giulietta -11, Mito Multiair 135hp -12, Mito Multiair 135hp -11, 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 1.6TS -01, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

urhoilija kirjoitti:
RaceAlfa kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Urhoilija, ei tuo C635 tee autuaaksi. Ehjä M32 on oikein kiva ja vika on myös helppo löytää tai havaita. Jos on yli 100tkm menty korjaamatta ja vikaa ei ole, niin tuskin tuleekaan..
Täysin samaa mieltä, minulla ei ole ollut mitään ongelmia M32:n kanssa ja laatikoita on ollut rajussakin käytössä.
Onko tuossa siis joku selkeä kaava, jossa rikkoutuvat laatikot hajoavat "hyvissä ajoin" ja toimivat kappaleet toimivat ongelmitta kaiken aikaa? Yleensähän heikot rakenteet porsivat periaatteella ennemmin tai myöhemmin...
Käsittääkseni tehtaalta on lähtenyt laatikoita, joissa on ollut väärä laakerivälys alunpitäen.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

RaceAlfa kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Urhoilija, ei tuo C635 tee autuaaksi. Ehjä M32 on oikein kiva ja vika on myös helppo löytää tai havaita. Jos on yli 100tkm menty korjaamatta ja vikaa ei ole, niin tuskin tuleekaan..
Täysin samaa mieltä, minulla ei ole ollut mitään ongelmia M32:n kanssa ja laatikoita on ollut rajussakin käytössä.
Oma 159 sai kyllä 122tkm -> 176tkm matkalla melkoista runtua ja hyvin se laatikko pelasi. Nyt sillä on mittarissa yli 200tkm seuraavalla omistajalla ja edelleenkin laatikko on alkuperäinen ja toimii. Ei se M32 ole mikään pommi satasen varmuudella...

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

urhoilija kirjoitti:
RaceAlfa kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Urhoilija, ei tuo C635 tee autuaaksi. Ehjä M32 on oikein kiva ja vika on myös helppo löytää tai havaita. Jos on yli 100tkm menty korjaamatta ja vikaa ei ole, niin tuskin tuleekaan..
Täysin samaa mieltä, minulla ei ole ollut mitään ongelmia M32:n kanssa ja laatikoita on ollut rajussakin käytössä.
Onko tuossa siis joku selkeä kaava, jossa rikkoutuvat laatikot hajoavat "hyvissä ajoin" ja toimivat kappaleet toimivat ongelmitta kaiken aikaa? Yleensähän heikot rakenteet porsivat periaatteella ennemmin tai myöhemmin...
Aika selkeä.

Siellä on lähtenyt väärillä shimmeillä laatikoita markkinoille (ja niitä on sit lähtenyt *paljon*, tuotahan on mm. monessa ooppelissa yms). Toisilla ongelmat tulee heti, toisilla joskus. Mutta jos 100tkm on päästy murheitta, voi jo melkein uskoa kyseessä olevan oikeilla shimmauksilla liikkeelle lähtenyt aski. Tietysti mullakin hajosi MiTosta M32 156tkm kohdalla, tosin ääntä piti jo aikaisemmin ja en vain havainnut vikaa heti.

Jos vaihdekeppi liikkuu veto päälle/pois, jos vaihteisto *yhtään* surisee tai jollottaa, siinon vikaa. Mulle kun uudelleenlaakeroitiin alkoi vaihteet menemään silmään todella nätisti ja kaikki sivuäänet katosi täydellisesti, eikä myöskään keppi enää liikkunut veto päälle/pois kuin n. 1mm aikasemman muutaman sentin sijasta...

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

MiToon on olemassa sulakekaaviot manuaalissa, mutta mistä löytyisi relekaaviot? Notta tietäisi mikä rele on mitäkin tarkoitusta varten. En ole onnistunut löytämään niitä netistä.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 177
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): Giulietta -11, Mito Multiair 135hp -12, Mito Multiair 135hp -11, 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 1.6TS -01, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Itse tuskailin saman ongelman kanssa. Jos pääset jotain kautta Autodatan tietokantaan, niin sieltä löytyy.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitos, täytyypä tiedustella hieman.
Kyseessä ei ole akuutti tarve, mutta noin niin kuin vastaisuuden varalle. Harmittaa kun nämäkin tiedot täytyy onkia, noh alfaan on tosi kova luotto :silly: .
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Mikähän mahtoi neitokaiselle tulla, starttasin niin kävi vähän hassusti, sitten alkoi moottorin vikavalo vilkkumaan ja dynamic- ja all weather-moodit pois käytöstä. Sammutin ja starttasin uudelleen niin vikavalo vilkkui vielä hetken aikaa, sammui sitten itsestään ja kaikki pelas taas kuten kuuluukin.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

@Pentti,
Jossakin lukemassani tekstissä on mainittu, että DNA-ajomoodi menee automaattisesti normaaliin asentoon, kun auton jossakin järjestelmässä havaitaan poikkeama. En tiedä paikkansapitävyyttä taikka mistä järjestelmistä on kyse, mutta sinuna katsoisin vikakoodit moottorin vikavalon vilkahtamiseen liittyen. Itse keskityn oman auton osalta vakkarijärjestelmään vähän niin kuin vastaavasta syystä.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

urhoilija
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 14:27

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja urhoilija »

Aquatica kirjoitti: Siellä on lähtenyt väärillä shimmeillä laatikoita markkinoille (ja niitä on sit lähtenyt *paljon*, tuotahan on mm. monessa ooppelissa yms). Toisilla ongelmat tulee heti, toisilla joskus. Mutta jos 100tkm on päästy murheitta, voi jo melkein uskoa kyseessä olevan oikeilla shimmauksilla liikkeelle lähtenyt aski. Tietysti mullakin hajosi MiTosta M32 156tkm kohdalla, tosin ääntä piti jo aikaisemmin ja en vain havainnut vikaa heti.
Jep. No ehkä sitä ei niin hirveästi tarvitse sitten pelätä. Mietin kyllä semmoistakin vaihtoehtoa, että ostaisi tuon 1.6JTDm-koneella. Se on kai niin matalalla viritysasteella, että kevyelläkin ohjelmoinnilla 150-160hv irtoaa helposti, tosin voimalinjaa täytynee varoa sen verran, ettei millään lastulla ota tuota irti.

Osaisi vain päättää mikä kiinnostaa eniten. Alfoista Breraa, Giuliettaa ja MiToa pyöritellyt, toisaalta Mersun E-melistä ja E61-bemaristakin olen vähän haaveillut. Taitavat olla ylläpidon suhteen tosin vielä kalliimpia autoja kuin Alfat, päinvastaisesta maineesta huolimatta. Pervoin fantasia liittyy Citroën C6:n, mutta ei ehkä vielä tällä reissulla...

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja jalittam »

C6 fetissi. Pervoako?
Uuh.

juri
Viestit: 510
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

urhoilija kirjoitti: ...Taitavat olla ylläpidon suhteen tosin vielä kalliimpia autoja kuin Alfat, päinvastaisesta maineesta huolimatta. Pervoin fantasia liittyy Citroën C6:n, mutta ei ehkä vielä tällä reissulla...
Käytettyä ostaessasi voit ihan suoraan uhohtaa nuo kuulopuheet ja jopa tilastot pitämisen kalliudesta. Merkki kuin merkki, käytetty on joko kallis pitää, tai sitten ei. Se on ihan fifty-sixty.

Ostat sen mistä tykkäät eniten, ja sitten KUN se leviää käsiin, olet sitä mieltä että se toinenkin merkki olisi levinnyt.
932 937 955

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Brera on sitten tankki. Se on siis painoltaan rahtilaivaan verrattavissa omamassaltaan - luokassaan sinänsä ei niin kamala, mutta sporttisuuden voi unohtaa aika monin osin :) Giulietta ja MiTo molemmat pieniä ketteriä autoja (molemmat omistanut, nykyinen Giulietta). Käy kokeilemassa ja tee juuri kuten suositeltiin - osta se, mikä tuntuu parhaalta. Käytetty hajoaa tai sitten ei. Käytetyn myyjä on asiallinen tai sitten ei (virhevastuu, jos liike). Sitä joko osuu tai uppoaa :)

urhoilija
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 14:27

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja urhoilija »

jalittam kirjoitti:C6 fetissi. Pervoako?
Uuh.
Onhan tuo äärimmäisen perverssi laite. Suunniteltu jo 90-luvun puolella ja verrattuna saman ajan S-Mersuun ja 7-sarjan Bemariin, niin onhan tuo hemmetin kallis. Bensaversiosta on jo tullut jonkin sortin klassikko, diesel-voimalinja tosin on tuossa huono ja siksi noita saa halvalla.

Ja juu, olen kyllä oppinut, että Esson baari on Esson baari ja jos haluaa autoilusta nauttia, niin täytyy tehdä muita kuin tylsiä ratkaisuja. Kaikenlaista on tullut omistettua ja hieman yllättäen Mk1 Citroen C5 on ollut luotettavin auto mitä minulla on ollut, huonosta maineesta huolimatta. Yksilöitähän autot toki ovat.

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja karila »

Aquatica kirjoitti:Brera on sitten tankki. Se on siis painoltaan rahtilaivaan verrattavissa omamassaltaan - luokassaan sinänsä ei niin kamala, mutta sporttisuuden voi unohtaa aika monin osin :) Giulietta ja MiTo molemmat pieniä ketteriä autoja (molemmat omistanut, nykyinen Giulietta). Käy kokeilemassa ja tee juuri kuten suositeltiin - osta se, mikä tuntuu parhaalta. Käytetty hajoaa tai sitten ei. Käytetyn myyjä on asiallinen tai sitten ei (virhevastuu, jos liike). Sitä joko osuu tai uppoaa :)
just näin.
- Kari

Avatar
rlonn
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Maalis 2018, 22:22
Car(s): Mito 135 TCT

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja rlonn »

About 15 vuoden jahkailun, epäonnen ja kaikkien muidenkin Alfan hankkimisen estäneiden tapahtumien jälkeen sellainen viimein eksyi pihaan. :-D

Hymy on leveä, eikä ajamisesta saa tarpeekseen. Käytettyhän tuo on, joskin päälisin puolin 7-vuotiaaksi siisti, ja lienee pidetty pumpulissa ja pois ajosta, sillä kilsoja on mittarissa vasta 70th.

Lukuisien Fiiaattien kokemuksella pienet oikut ja vastoinkäymiset kuuluu asiaan, joten niitä odotellessa. :)

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

rlonn kirjoitti:About 15 vuoden jahkailun, epäonnen ja kaikkien muidenkin Alfan hankkimisen estäneiden tapahtumien jälkeen sellainen viimein eksyi pihaan. :-D

Hymy on leveä, eikä ajamisesta saa tarpeekseen. Käytettyhän tuo on, joskin päälisin puolin 7-vuotiaaksi siisti, ja lienee pidetty pumpulissa ja pois ajosta, sillä kilsoja on mittarissa vasta 70th.

Lukuisien Fiiaattien kokemuksella pienet oikut ja vastoinkäymiset kuuluu asiaan, joten niitä odotellessa. :)
Onnea hankinnasta!

Mulla on vuotta vanhempi manuaaliversio samalla moottorilla. Ihan hyvin fiilistä tuova autohan toi on ainakin manuaalilaatikolla.

Yleisiä ongelmakohtia ainakin etuiskareiden yläpäät ja niistä ongelmista seuraava etujousien katkeaminen ja karmittomien ikkunoiden jäätyminen. Tunnettuja mutta ehkä harvinaisempia on sähköisen ohjaustehostimen putoaminen pois päältä ja bensamittarin taustavalon sammuminen. Itselläni on ollut kaikki em. ongelmat ja mukavasti löytänyt niihin vastauksia googlella.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onnea hankinnasta!
Tosiaan tuosta iskarien yläpäiden hajoamisesta - heti, jos vaikka parkkipaikalla tuntuu nypytystä ohjauksessa käännyttäessä/kuuluu kumiseva "bong", äkkiä pistämään kuntoon. Yläpäät on halvat vs jouset ja yläpäät :)

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

@rlonn,
Onnittelut uudesta Alfasta :-D .
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

MiTo:sta löytyi vikakoodi C1311 Brake node (NFR) intermittent. MES ja internet eivät kerro tuosta koodista sen enempää. Mahtaisiko joku teistä tietää mistä tässä on kysymys? En ole huomannut, että se olisi vaikuttanut auton toimintaan mitenkään. Oman haasteensa tuossa aiheuttaa vian ajoittaisuus.

Tähän mennessä olen MES:llä tutkinut seuraavat jarrujärjestelmään liittyvät kohteet, eikä näistä ole löytynyt sen kummempaa:
1) Jarrupolkimen kytkin, reagoi jarrupolkimen painallukseen, OK
2) ABS-sensorit (4 kpl), signaalit loogiset toisiinsa verrattuna, OK
3) Jarrupainesensorin toiminta, reagoi jarrupolkimen painallukseen ja signaali looginen, OK

Hydrauliyksikön ecua ja sen johtosarjaa/liittimiä en ole vielä tutkinut, enkä järjestelmään liittyviä sulakkeita taikka mahdollisia releitä. Onko järjestelmässä vielä joitakin muita sähköisiä komponentteja?. Olisiko jollakin teistä antaa vinkkejä vian etsintään?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 177
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): Giulietta -11, Mito Multiair 135hp -12, Mito Multiair 135hp -11, 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 1.6TS -01, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Tuo saattaisi viitata CAN -väylään, eli brake noden yhteys pätkii. MES näyttää muistaakseni brake noden tilan CAN info-toiminnolla...sitä voisi aluksi kurkkia.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Isola »

ABS-ECU:n liittimen putsaus voisi olla hyvä alku.
Järkiautoilija

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ ja ^^, Kiitokset, tutkitaan nuo seuraavaksi [peukkuhymiö].

Edit:
1. Katsoin MES:llä CAN-infon ja siitä ei tullut hullua hurskaammaksi. Näytti olevan ihan ok brake system noden osalta samoin kuin muidenkin autossa olevien boxien suhteen. Ei siis mitään, mistä pääsisi tarttumaan asiaan kiinni.
2. Seuraavaksi otin otin akun pois, jotta pääsin paremmin käsiksi ABS-ecun johtosarjaan. Pientä nirhaumaa johtosarjan suojateipeissä aina johtojen suojakuoreen asti, mutta en havainnut mitään muuta erityistä - en edes suurennusluupilla katsoessani. Teippasin kohdan uudelleen. Johtosarjan liittimen katsoin myös ja laitoin siihen vähän contact cleaneria. Kävin vielä läpi hydrauliyksikön alla olevat kaksi maadoituspistettä. Niihin käsiksipääsy on todella hankalaa, mutta rauhallisesti tehden sekin onnistui. Kontaktipinnoissa oli selkeää hapettumaa, mutta oliko se syy jää nähtäväksi.

=> Toistaiseksi löydöksistä ei mikään vaikuttanut niin selkeältä, että olisi voinut sanoa varmasti sen olevan vikalähde. Täytyy seurata asiaa, ja kun hetkellinen vika muuttuu jossakin vaiheessa pysyväksi, niin sitten vian haku on jo selkeämpää.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Jonkun sininen MiTo on kosahtanut ja nyt olis osia tarjolla.

https://www.autopurkaamot.com/varaosaha ... a+Romeo&q=

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Millä MiTon vaihdekepin pussin pitäisi olla kiinni alaosastaan?
Mulla se on irti, mutten löytänyt oikein mitään kiinnikkeitä, jotka olisivat siitä irronneet.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Jollain klipsuilla tuo ymmärtääkseni kiinni on. Tosin varmaan jokainen on poikki, jos sitä on aiemmin availtu.

juri
Viestit: 510
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Pahus kun ei ole enää MiToa, olisin voinut kurkata. Silloin kun vielä oli, tuon pussukan sai kyllä ihan ilman väkivaltaa irti ja helposti takaisin paikoilleen. Ei kyllä ole mitään muistikuvia siitä millainen kiinnistyssysteemi oli, ja noissa voi tieten olla vielä vuosimallikohtaisiakin eroja.

Pahoittelen tämän viestin heikkoa informaatiosisältöä.
932 937 955

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Mulla lähti imuroidessa irti, eikä enää mene kiinni.
Mitään kiinnitysosien jälkiä siellä ei näy, vaikka siinä rungossa sellaisia reikiä kyllä on melko tasaiseen, joihin jotkut kiinnikkeet voisi sopia.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Vaihdekepin pussin kehyksessä on muoviset hakaset, jotka painuvat keskikonsolin vastaaviin hahloihin. Mun auton vaihdekepin pussin kehyksessä niitä on jäljellä enää 1 kappale. Kaikki muut ovat poikki. Siinä se heiluu mukavasti mukana. Nämä Italialaiset alihankintana tehdyt muoviosat ovat siitä vinkeitä, että kun niitä riittävän pitkään tuijottaa, ne menee rikki :mrgreen:.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

billy
Viestit: 264
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja billy »

Kuraläpät, tämä on jo toinen Mito josta olen nettiautossa bongannut aivan selkeät sekä hyvin istuvat muoviset helmasuojat, ei siis "kuraläpät":

Kuva

Kuva

Mistä noita vastaavia löytää? Millään fiksulla englanninkieliselläkään hakusanalla ei tule kuin yleismaailmallisia "leikkaa, liitä ja vedä popniiteillä kiinni" -ratkaisuja?? :silent:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mahtaisko korja-kumilta löytyä...? En kyllä tiedä, kuinka kovakumisia ne on jne.

Avatar
Stilo
Viestit: 399
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): Fiesta ST -19
Paikkakunta: Lahti

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Tuossa kuvaassa näyttää olevan legendaariset Motoralin tarvikeläpät jotka ei todellakaan istu Mitoon nätisti lähemmin tarkasteltuna. Lisäksi nuo ei kestä yhtään pakkasta ja on ihan silppuna kuten lähikuvasta näkeekin.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

Vastaa Viestiin