Ime kitinää kulmasta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Kurvailija
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48

Ime kitinää kulmasta

Viesti Kirjoittaja Kurvailija »

Mistähän mahtanee johtua jousista (ta tuennoista vai mistä) tuleva kitinä kun oikeanpuoleista kulmaa painelee?
Katsastuksessa sai hyvät arvot iskaritestissä, huolto ei löytänyt mtään poikkevaa tuennoista yms.
Matkaa ajettaessa ei nitkuttele luonnollisestikaan mutta kun kanttareita ylitellään niin johan narisee.
Itse epäilen jotain kumipuslaa mutta kun sellasta ei vielä ole paljastunut nitinän aiheuttajaksi... Liekkö vakavaa?

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Tod.näk. tukivarret ovat kuivia; koeta sitä vanhaa kikkaa eli injektioruiskulla moottoriöljyä pusliin => narinat loppuu!
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

He-Man
Viestit: 1
Liittynyt: 20 Touko 2005, 12:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja He-Man »

Jep.Mulla tota samaa kitinää ja vikinää ku menee esim. ajohidasteesta.Oon huomannu että kun vaikka aamulla lähtee ajoon niin kitinä on kova, mutta pienen ajon jälkeen se katoaa.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Juu, tämähän on tosiaan alfojen "ominaisuus". Oma 166:ni kitisee myös ja tuntui kotoisalta ajella sijaisautona olevalla 147:lla, kun siinäkin on samat tutut saundit. ;-)

Täytyypä tosiaan etsiä jostain injektioruisku... tai itse ruiskuja olisikin, mutta ei neuloja. Apteekkiin vaan ja tätille selittämään, että pitäis päästä autoa piikittelemään. :-)

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

He-Man kirjoitti:Jep.Mulla tota samaa kitinää ja vikinää ku menee esim. ajohidasteesta.Oon huomannu että kun vaikka aamulla lähtee ajoon niin kitinä on kova, mutta pienen ajon jälkeen se katoaa.
Sama homma mulla. Ajattelin vkoloppuna ruikkia rasvaa ja katsoa auttaako. http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... oruiskulla
Tuolla asiasta lisää kuvan kanssa.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

MrKirby kirjoitti:Täytyypä tosiaan etsiä jostain injektioruisku... tai itse ruiskuja olisikin, mutta ei neuloja. Apteekkiin vaan ja tätille selittämään, että pitäis päästä autoa piikittelemään. :-)
Jep, kun itse hain ruiskun ja neuloja apteekista, niin sanoin tätille, että "autoa vaan rokottelen" => mummu katsoi kuin halpaa makkaraa..

:-D


Terv. CC
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ciancarlo kirjoitti:
MrKirby kirjoitti:Täytyypä tosiaan etsiä jostain injektioruisku... tai itse ruiskuja olisikin, mutta ei neuloja. Apteekkiin vaan ja tätille selittämään, että pitäis päästä autoa piikittelemään. :-)
Jep, kun itse hain ruiskun ja neuloja apteekista, niin sanoin tätille, että "autoa vaan rokottelen" => mummu katsoi kuin halpaa makkaraa..

:-D


Terv. CC
Olen testannut ostaa noita ruiskuja... eivät myy ... ainakaan minulle :roll:

Sanovat että yliopiston apteekista saa, ja jostain huumeriippuvaisten palvelupisteestä :shock:

Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja HerraR »

oma 164 aloitti kitinän pari pvää takaperin vasemmalta edestä. Syy paikallistui iskariin; vaihto lienee jossain vaiheessa edessä, mutta ensiapuna toimi aseöljy suojakumin läpi.

maru
Viestit: 45
Liittynyt: 30 Tammi 2005, 11:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja maru »

Omassa 156: sessa alkoi toissa päivänä kitinä edessä vasemmalla.
140000 km mittarissa. vm.98

Ensin sen huomasin rattia kääntämällä, sen jälkeen menin sivusta painelemaan ja samalla käsi ylti pitämään kiinni ylemmän tukivarren nivelestä. Sama toiminpide rattia kääntämällä aina narisi sama nivel.
En laittanut öljyä kun tuo nivel oli väljä eli uusi varsi tilalle.
Laakkosen pikahuollossa laittoivat passattiin injektiruiskulla MOS: sia, molybdeenidisulfirasvaa, alatukivarren palloniveleen ja auttoi.
Tuo ruiskun ostaminen voi todellakin saada apteekin tädin/sedän naaman
epäjärjestykseen.
Ottaa sen mossituubin ja tukivarren mukaan ja selittelee.
MOS on juoksevampaa kuin "yleisrasvat" menee paremmin neulan läpi.
Laakkosen sedän neula ei ollut mkään pieni.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Kurvailija, jokos löyty kitinän syy? Itsellä kanssa alkanut kuulumaan epäilyttävää ääntelyä oikeasta etukulmasta, 75:nhan sullakin oli? Töyssyissä ja painellessa kitisee tai oikeammin narisee, vuosi sitten oli leimalla kaikki kunnossa, omat aavistelut johtaisi ylätukivarren pusliin mutta en ole pakkasella viitsinyt mennä tutkailemaan tarkemmin vielä :oops: Jos siis sulla olis vinkkiä antaa niin oma urakka helpottuis huomattavasti :wink:

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Nyt alkaa jo olemaan hermo pinnassa ja usko loppu tämän kitinän kanssa.
156 alkoi kitisemään/narisemaan kuskin puoleisesta etukulmasta helmikuussa varsinkin isoista heitoista yliajettaessa, jolloin jousitus ja tukivarret pääsevät kunnon liikkeeseen.
Foorumin ansiokkaiden viestiketjujen ansiosta annoin puslille injektioruiskulla öljyhoitoa sekä ylä-että alatukivarsiin.
Tämän tempun olen nyt kahdesti tehnyt ilman, että mitään mainittavampaa olisi tapahtunut. Kitinän määrä alkaa olla jo siinä pisteessä, että autolla ei enää kehtaa tämän metelin kanssa vieraita kuljetella.
Mitähän seuraavaksi? Puslia vaihtoon, vai?

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

TommiS kirjoitti:Nyt alkaa jo olemaan hermo pinnassa ja usko loppu tämän kitinän kanssa.
156 alkoi kitisemään/narisemaan kuskin puoleisesta etukulmasta helmikuussa varsinkin isoista heitoista yliajettaessa, jolloin jousitus ja tukivarret pääsevät kunnon liikkeeseen.
Foorumin ansiokkaiden viestiketjujen ansiosta annoin puslille injektioruiskulla öljyhoitoa sekä ylä-että alatukivarsiin.
Tämän tempun olen nyt kahdesti tehnyt ilman, että mitään mainittavampaa olisi tapahtunut. Kitinän määrä alkaa olla jo siinä pisteessä, että autolla ei enää kehtaa tämän metelin kanssa vieraita kuljetella.
Mitähän seuraavaksi? Puslia vaihtoon, vai?
Oletko öljynnyt varmasti kaikki puslat/kumit?
Myös sen renkaan takana olevan, mihin on vaikea päästä käsiin nostamatta autoa ylös?
Faktahan on, että jos sitä öljyä menee sinne missä nitisee, se nitinä myös loppuu, ainakin hetkeksi :)
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Kaikkein todennäköisin kitinän aiheuttaja on kallistuksenvakaajan puslat.
Rasvaa väliin tai uudet kehään.

Ex-56 kitisi ja kitisi. Rasvasin ensin ja vaihdoin sitten ylätuet. Ei vaikutusta.
Kunnes...

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Jaahans. Tuota kallistuksenvakaajaa en ollutkaan vielä noteerannut.
Koitanpa öljytä nuokin puslat vielä, kiitos vaan vinkistä.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Pasi kirjoitti:Olen testannut ostaa noita ruiskuja... eivät myy ... ainakaan minulle :roll:

Sanovat että yliopiston apteekista saa, ja jostain huumeriippuvaisten palvelupisteestä :shock:
Sun kuuluu sanoa että pitääkö mun nyt sitten piikittää sillä maasta löytyneellä ruiskulla...

Eiköhän täti helly :lol:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Heps

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Itellä kans kitisee joku alustassa melko pienestäkin töyssystä. Tuntuu että kuuluu oikealta puolelta pelkästään, mutta en varmaksi uskalla sanoa.

Niin siis sitä piti kysyä kun itsellä ei kitinää saa aikaseksi auton kulmia painellessa. Eli ääni syntyy vaan ajossa? Pienissä nopeuksissa ja kun radio on kiinni alkaa pikkuhiljaai olla aika rasittavat vinkunat... kun tuntuu että kasvaa vaan... Mutta siis pusliin öljyä pitäis auttaa vai?

Ja vähän muuten harmittaa kyyditä kavereitakin kun on tullu vielä aika paljon kettultua kaverin hondasta kun vikisee aika samalla tavalla... :roll: Mankka täysille vaan aina kun ei yksin alfonsossa istu..

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Jos kuluu edestä , niin yläpään kolmiotuen pallonivel, mulle vaihdettiin just ennen kuin vaihdoin koko auton , kyllä loppu kitinä.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Samaa mieltä kuin Laku.

Tuo ylätukivarsi siellä usein narisee. Minullakin loppui äänet kun vaihdoin molemmat tukivarret.

Vastaa Viestiin