No sittenhän kaikki mailman sähköjohdot pitäisi vaihtaa 5-10 vuoden välein?Aquatica kirjoitti:^
Toisaalta kyllähän se sähköjohtokin hapettuu vuosien varrella, vaikkei autolla mihkään ajeltaisi koskaan?
Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Se on suhteellisen pitkä aika tulpille vaikka kilometrejä ei olisi tullutkaan sen 100 t. Jos autossa ei olisi sytytyshäiriöitä ei sitä tarvisi sen kummemmin spekuloida vaan kovaa ajoa. Hyllyssä tietysti jos osat olisivat paremmin suojattuna elementeiltä ne säilyy kieltämättä paremmin kuin koneessa jossa on kuumaa/kylmää/kosteaa jne.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei, vaan toin esiin tosiasian. Ainakin ulkona (vaikka olisi ns kuivassa tilassa) kosteutta on aika paljon ilmassa ja vesi tekee asioita. 10v vanhat sähköjohdot on haperoita uusiin verrattuna - en ole kemisti, fyysikko tai mitään siltä väliltä joten en osaa sanoa varsinaisen sähkövirran vaikutusta vs seisonta, noin niin kuin esimerkiksi. Minä vaan kerroin asian, minkä muistan jostain lukeneeni (ohjekirja se tuskin oli), mahdollisesti tulppavalmistajan suositus?fahlsjy kirjoitti:No sittenhän kaikki mailman sähköjohdot pitäisi vaihtaa 5-10 vuoden välein?Aquatica kirjoitti:^
Toisaalta kyllähän se sähköjohtokin hapettuu vuosien varrella, vaikkei autolla mihkään ajeltaisi koskaan?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Fysiikkaa: sähkövirta lämmittää ja magnetisoi, ainakin teoriassa se vähentää kosteutta. Käytännön vaikutus 0, jos johto on oikein mitoitettu.
Kemiaa/fysiikkaa: Johtimen kuoresta eli eristeestä voi haihtua asioita, jos väärään paikkaan on laitettu sinne sopimaton johdin. UV ja väärä lämpötila on pahoja asioita. Käytännön vaikutus 0, jos johto on oikein valittu
Kokemusta: oikea johto oikeassa paikassa tai oikein (tai edes jotenkin järkevästi) säilytettynä kestää ja toimii ongelmitta kymmeniä vuosia. Niin autossa, kiinteistössä, maahan upotettuna kuin ulkonakin. Sekä energiansiirrossa että signaalitienä.
Edit: lisätty maininta UV:sta ja lämpötilasta keskikohtaan.
Fysiikkaa: sähkövirta lämmittää ja magnetisoi, ainakin teoriassa se vähentää kosteutta. Käytännön vaikutus 0, jos johto on oikein mitoitettu.
Kemiaa/fysiikkaa: Johtimen kuoresta eli eristeestä voi haihtua asioita, jos väärään paikkaan on laitettu sinne sopimaton johdin. UV ja väärä lämpötila on pahoja asioita. Käytännön vaikutus 0, jos johto on oikein valittu
Kokemusta: oikea johto oikeassa paikassa tai oikein (tai edes jotenkin järkevästi) säilytettynä kestää ja toimii ongelmitta kymmeniä vuosia. Niin autossa, kiinteistössä, maahan upotettuna kuin ulkonakin. Sekä energiansiirrossa että signaalitienä.
Edit: lisätty maininta UV:sta ja lämpötilasta keskikohtaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Eli autoissa pääsääntöisesti siis EI käytetä oikeita johtoja, tai sitten käytetään sen verta edullista kamaa että ei kestä ihan niin kauaa? Tietysti pääkaapelit on kovemmalla kuormallakin kun on laturi/startti/akku-alue hoideltavana, jossa taitaa virran määrä tehdä oman osansa hapertumiselle? Kaikki 10v+ autosähkökaapelit, joihin olen kokemuksiani saanut, on olleet hapertuneita haperoja ja hapettuneita.. Sitikkaa lukuun ottamatta.
Eli autoissa pääsääntöisesti siis EI käytetä oikeita johtoja, tai sitten käytetään sen verta edullista kamaa että ei kestä ihan niin kauaa? Tietysti pääkaapelit on kovemmalla kuormallakin kun on laturi/startti/akku-alue hoideltavana, jossa taitaa virran määrä tehdä oman osansa hapertumiselle? Kaikki 10v+ autosähkökaapelit, joihin olen kokemuksiani saanut, on olleet hapertuneita haperoja ja hapettuneita.. Sitikkaa lukuun ottamatta.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
En todellakaan sanoisi pääsääntöisesti. Tottakai aivopieruja tapahtuu etenkin säästöbuumissa tyyliin Giuliettan takaluukkupiuhat, mutta keskimäärin ne alkuperäiset autopiuhat elää melko pitkään, vaikka olosuhteet ovat väkisin haastavat, etenkin jos autosta pidetään muutenkin oikein huolta (ts. tulva-autot, asentajan virhesohimiset yms jätetään pois).
Moneenko yli 10v autoon tiedät, että olisi tarvinnut vaihtaa 10% piuhoista? Entä 20 tai 30v?
Suojaamattomien maapisteiden hapettuminen on toki ihan oma lukunsa. Niissä se suojaamattomuus on virhe.
Moneenko yli 10v autoon tiedät, että olisi tarvinnut vaihtaa 10% piuhoista? Entä 20 tai 30v?
Suojaamattomien maapisteiden hapettuminen on toki ihan oma lukunsa. Niissä se suojaamattomuus on virhe.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kymmenisen vuotta vanha diskovalo-A8 josta pesin näppini kävi ammattilaisharrastajan katsottavana ja "puolet" ecun johdoista oli poikki tai rikki. Annoin palautetta ettei vaikuta ihan premiumille.
Liekö kiinalainen kierrätyskupari löytänyt noihinkin vai nyky-ympäristösäädösten mukainen eristemuovi.

Liekö kiinalainen kierrätyskupari löytänyt noihinkin vai nyky-ympäristösäädösten mukainen eristemuovi.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vastaan itse itselleni. Pikkutulppa nelosesta vaihdettu. Ongelmat loppuivat.Bensankulutus pieneni. Eli pikkutulppa ei näköjään antanut vikakoodeja. Ainakaan tässä yksilössäStiletto kirjoitti:Auto on oikeestaan 147 mutta 2litranen TS koneena. Alkanut nykyttämään ikävästi 2000-3000rpm kiihdyttäessä. (eli kuormalla muuten käynti ok)Vikavalo ei syty,,mutta jossainvaiheessa tuli koodi 4 sylinteristä sytytyskatkoksesta. Tulpat oli ok mutta sen nelosen pienempi tulppa oli mustahko. Täytyy se vaihtaa.. Puola sitte seuraavaksi? Bensasuodatinta ei taida 147 ollakkaan. Eli jos pikkutulppa on pimee niin ei riitä laukasemaan vikavaloako ??

Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Lukeehan tuossa sun omassa lainauksessakin, että tuli vikakoodi sytytyskatkoksesta.
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
No oli "tulevissa vikakoodeissa" josta sen löysin. Mutta ei sytyttänyt missäänvaiheessa moottorin vikavaloa. Sitä tarkoitin.Tuomas K kirjoitti:^Lukeehan tuossa sun omassa lainauksessakin, että tuli vikakoodi sytytyskatkoksesta.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valon syttyminen vaatinee jonkun raja-arvon ylittämistä havaittujen sytytyskatkosten määrässä.
- -ROADRUNNER-
- Viestit: 92
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 19:57
- Car(s): 156 3.2 V6 GTA sw 147 2.0 ts
Ex 156 2.5 V6 sedan - Paikkakunta: Imatra
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Hei, GTA tartteisi alustanpäivitystä tarkoituksena jokin korkeussäädettävä setti vaihtaa jonka jälkee voisi viedä katsastukseen. Tuolta completos.fi sivustolta oon noita katellu, ihmetyttää vain kun kaikki sarjat tuntuvat käyvän melkein kaikkiin 156 malleihin..Aina nämä netin sopivuudet ei pidä paikkaansa mitä luvataan..Eihän siinä jos kantavuus jousissa riittää mutta muistelisin jostai kuulleeni että sedan-sw malleissa olisi erilaine yläpää takana? Käykö alkuperäiset iskarin yläpäät (laakeri/kumityyny) uusien iskarien kanssa? En siis aikasemmi ole näitä alustasarjoja autoihi vaihdellu niin vähä ummikkona tässä mennään joten jos hyviä vinkkejä alustoista tai kyseiseen revohkaan liittyviä vinkkejä on niin mielelläni otan vinkkejä vastaan
Eteen jo tilasin kaikki uudet tukivarret,koiranluut,raidetangonpäät..Iskarin yläpäät olisi varmasti viisainta vaihtaa samalla mutta tilailen samalla alustan kanssa kunhan sopivuudet varmistuu..Viisainta voisi olla tietysti soittaa suoraan tuonne completokselle kun taitaa saada ihan suomenkielistä palvelua mutta kysellään ensin täältä ja mietiskellään vielä alustasarja vaihtoehtoja 


- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vapun jälkeen aion tutkia nokkakeppien kunnon. Voiko venttiilikopan irrotusta sössiä mitenkään? 
Edit. Nestevuoto paikantui jäähdyttimeen. Pitääkö päästä auton alle kun sen vaihtaa vai onnistuuko yläkautta?

Edit. Nestevuoto paikantui jäähdyttimeen. Pitääkö päästä auton alle kun sen vaihtaa vai onnistuuko yläkautta?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Aika helppo homma oli tuo, kun vaihdoin tulppakuilujen o-renkaat. Tosin, jos tiivisteet ovat vanhat ja kovettuneet, kannattaisi ne uusia, eipähän tarvi ihmetellä öljyvuotoja jälkeenpäin.Kertsu kirjoitti:Vapun jälkeen aion tutkia nokkakeppien kunnon. Voiko venttiilikopan irrotusta sössiä mitenkään?
Edit. Nestevuoto paikantui jäähdyttimeen. Pitääkö päästä auton alle kun sen vaihtaa vai onnistuuko yläkautta?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jäsen Jiitee:lle vastaus toisaalla esitettyyn kysymykseen etuvakaajan puslien vaihdosta, olen kirjoitellut tämän tänne joskus vuonna 0:
" tekniikka oli lyödä sivusta isolla talttapäällä se puslan ympärillä oleva panta kahteen osaan, lähtee ihan kohtuudella, panta on prässätty yhteen ruuvin reikien ympäriltä. Sitten vain pihdeillä vetämällä se pusla pois ja uusi tilalle. Kallistuksenvakaajan pulteilla saa sitten vedätettyä sen pannan kasaan uuden puslan päälle. Noin kun tekee niin ei sinne puslalle asti tarvi edes sormilla yltää. Panta on vain niin lähellä rintapeltiä että sen takia pitää apurunkoa laskea hieman että haljennut panta mahtuu paikalleen ennen kiristystä.
En muista onko virallisissa ohjeissa ohjaustehostimen irrotuskin, sitähän ei tarvi tehdä, koska jos apurunkoa laskee vain vähän tehostin kestää olla apurungossa kiinni koko ajan."
" tekniikka oli lyödä sivusta isolla talttapäällä se puslan ympärillä oleva panta kahteen osaan, lähtee ihan kohtuudella, panta on prässätty yhteen ruuvin reikien ympäriltä. Sitten vain pihdeillä vetämällä se pusla pois ja uusi tilalle. Kallistuksenvakaajan pulteilla saa sitten vedätettyä sen pannan kasaan uuden puslan päälle. Noin kun tekee niin ei sinne puslalle asti tarvi edes sormilla yltää. Panta on vain niin lähellä rintapeltiä että sen takia pitää apurunkoa laskea hieman että haljennut panta mahtuu paikalleen ennen kiristystä.
En muista onko virallisissa ohjeissa ohjaustehostimen irrotuskin, sitähän ei tarvi tehdä, koska jos apurunkoa laskee vain vähän tehostin kestää olla apurungossa kiinni koko ajan."
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Kiitti ja kumarrus .... pitää kokeilla tuota niksiä tässä kevään aikana.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ahinää se vaatii myös jonkun verran ja uuden nahkan rystysiin muistaakseni mutta noin se on onnistunut.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Ei tarvitse apurunkoon koskeakaan. Ahdasta tulee sitten, mutta minä vaihdoin nuo ilman et hipasinkaan apurunkoa... Eturenkaat pois, pultit auki ja ruuvimeisselillä lyönti sivusta ja panta auki. Sitten toki taisin ihan tylsästi sormilla, pihdeillä, ruuvimeisselillä ja vaikka millä änkeä väliin ja repiä vanhat pois.
Tai jotain - projektiketjuun ein taunnut saada aikaiseksi, mutta puslienvaihtoketjuun kylläkin kommenttini jaoin.
Ei tarvitse apurunkoon koskeakaan. Ahdasta tulee sitten, mutta minä vaihdoin nuo ilman et hipasinkaan apurunkoa... Eturenkaat pois, pultit auki ja ruuvimeisselillä lyönti sivusta ja panta auki. Sitten toki taisin ihan tylsästi sormilla, pihdeillä, ruuvimeisselillä ja vaikka millä änkeä väliin ja repiä vanhat pois.
Tai jotain - projektiketjuun ein taunnut saada aikaiseksi, mutta puslienvaihtoketjuun kylläkin kommenttini jaoin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Heippa. Konehuollon jälkeen huomattiin huonossa kunnossa olevan putken, johon laitettiin nyt väliaikaisesti teippiä korjaamolla, kunnes varaosa löydetään ja vaihdetaan.
Kysymys kuuluukin; millä ihmeen nimellä tämä osa kulkee nykyaikana, esim. varaosakyselyissä autopurkaamoihin?
Puhutetaanko tuota nimellä "Moottorin ilmanottoputki/imuputki"?
Auto siis 2.0 JTS 156.
Kysymys kuuluukin; millä ihmeen nimellä tämä osa kulkee nykyaikana, esim. varaosakyselyissä autopurkaamoihin?
Puhutetaanko tuota nimellä "Moottorin ilmanottoputki/imuputki"?

- Liitteet
-
- 85e3e21b-0d08-4747-8dcc-f3270bd0658f.jpg
- (80.1 KiB) Tiedosto ladattu 5416 kertaa
- Turre
- Viestit: 274
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Salo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jotain sellastaSapapa kirjoitti:Heippa. Konehuollon jälkeen huomattiin huonossa kunnossa olevan putken, johon laitettiin nyt väliaikaisesti teippiä korjaamolla, kunnes varaosa löydetään ja vaihdetaan.
Kysymys kuuluukin; millä ihmeen nimellä tämä osa kulkee nykyaikana, esim. varaosakyselyissä autopurkaamoihin?
Puhutetaanko tuota nimellä "Moottorin ilmanottoputki/imuputki"?Auto siis 2.0 JTS 156.

Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kyllä niissä näyttäisi olevan eriteltynä 4-syl, 6-syl, diesel, 2.5, 3.2, riippuen tuotteen valmistajasta.-ROADRUNNER- kirjoitti:Hei, GTA tartteisi alustanpäivitystä tarkoituksena jokin korkeussäädettävä setti vaihtaa jonka jälkee voisi viedä katsastukseen. Tuolta completos.fi sivustolta oon noita katellu, ihmetyttää vain kun kaikki sarjat tuntuvat käyvän melkein kaikkiin 156 malleihin..Aina nämä netin sopivuudet ei pidä paikkaansa mitä luvataan..Eihän siinä jos kantavuus jousissa riittää mutta muistelisin jostai kuulleeni että sedan-sw malleissa olisi erilaine yläpää takana? Käykö alkuperäiset iskarin yläpäät (laakeri/kumityyny) uusien iskarien kanssa? En siis aikasemmi ole näitä alustasarjoja autoihi vaihdellu niin vähä ummikkona tässä mennään joten jos hyviä vinkkejä alustoista tai kyseiseen revohkaan liittyviä vinkkejä on niin mielelläni otan vinkkejä vastaanEteen jo tilasin kaikki uudet tukivarret,koiranluut,raidetangonpäät..Iskarin yläpäät olisi varmasti viisainta vaihtaa samalla mutta tilailen samalla alustan kanssa kunhan sopivuudet varmistuu..Viisainta voisi olla tietysti soittaa suoraan tuonne completokselle kun taitaa saada ihan suomenkielistä palvelua mutta kysellään ensin täältä ja mietiskellään vielä alustasarja vaihtoehtoja
Konin, ST (Kw:n halvempi tuoteperhe) ja Kw:n sivuilta varmaan löytää vielä tarkemmin oikean sarjan. KSporttia ehkä itse kokeilisin noista
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Asia selvä, kiitoksiaTurre kirjoitti:Jotain sellastaSapapa kirjoitti:Heippa. Konehuollon jälkeen huomattiin huonossa kunnossa olevan putken, johon laitettiin nyt väliaikaisesti teippiä korjaamolla, kunnes varaosa löydetään ja vaihdetaan.
Kysymys kuuluukin; millä ihmeen nimellä tämä osa kulkee nykyaikana, esim. varaosakyselyissä autopurkaamoihin?
Puhutetaanko tuota nimellä "Moottorin ilmanottoputki/imuputki"?Auto siis 2.0 JTS 156.
Haitariletku/putki-termiä näkyy myös käytettävän. Teipillä on täälläkin haitariosa paikkailtu, tuntuu olevan yleinen ilmiö ja ehjät haitariosat haluttua kamaa sen mitä olen forumilla seuraillut. Uutena löytyy ainakin tuolta: http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=9981

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Aika yleistä ikääntyvässä autossa. Itse löysin saman osan käytettynä eBaystä aikoinaan kohtuulliseen hintaan.Sapapa kirjoitti:Asia selvä, kiitoksiaTurre kirjoitti:Jotain sellastaSapapa kirjoitti:Heippa. Konehuollon jälkeen huomattiin huonossa kunnossa olevan putken, johon laitettiin nyt väliaikaisesti teippiä korjaamolla, kunnes varaosa löydetään ja vaihdetaan.
Kysymys kuuluukin; millä ihmeen nimellä tämä osa kulkee nykyaikana, esim. varaosakyselyissä autopurkaamoihin?
Puhutetaanko tuota nimellä "Moottorin ilmanottoputki/imuputki"?Auto siis 2.0 JTS 156.
Haitariletku/putki-termiä näkyy myös käytettävän. Teipillä on täälläkin haitariosa paikkailtu, tuntuu olevan yleinen ilmiö ja ehjät haitariosat haluttua kamaa sen mitä olen forumilla seuraillut. Uutena löytyy ainakin tuolta: http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=9981
Tässä muutama: https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_osac ... e&_sacat=0
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Lämppärin puhaltimen nopeudensäätö rinkula lopetti toimintansa.
Säätö kyllä toimii itsekseen, kun on ilmastointi automaatilla, mutta siitä kiekon manuaalisesta pyörittämisestä ei tapahdu mitään.
Jonkun verran tää ottaa pattiin. Varsinkin aamulla saa hiukan taistella, että saa kikkailtua huurut pois lasista.
Säätö kyllä toimii itsekseen, kun on ilmastointi automaatilla, mutta siitä kiekon manuaalisesta pyörittämisestä ei tapahdu mitään.
Jonkun verran tää ottaa pattiin. Varsinkin aamulla saa hiukan taistella, että saa kikkailtua huurut pois lasista.
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
- Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta... - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Nettiautossa myytävänä 156 Super, jonka jakohihna huoltokirjan ja myynti-ilmoituksen mukaan vaihdettu 5/2007
Kilsoja silloin 63 tkm, nyt 146 tkm. Eli ei sitä kolmen vuoden välein kannata vaihtaa 


- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kuinkas FL:n isojen mittaritaulujen ( nopeus- ja kierroslukumittari) taustavalojen polttimot vaihdetaan?
Onko edessä sellainen keskinopea kojelaudan irroita-kiinnitä-operaatio Luigilta
Kiekkamittarista näemmä molemmat polttimot nyt out...
Onko edessä sellainen keskinopea kojelaudan irroita-kiinnitä-operaatio Luigilta

Kiekkamittarista näemmä molemmat polttimot nyt out...

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Voiko olla yhtä helppo kuin vanhemmissa: Mittariputken yläreunassa on ruuvi, se pois niin mittarin saa ulos. Mittaritaulun takan on sitten irroitettavia lamppuja x määrä
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
ei se vanhemmissakaan noin helppo ole, pelkkä kehys kiinni sillä yläruuvilla ja mittari kahdella ruuvilla alareunoistaan... Mutta erinomaisen helppo irrottaa siltivesamaan kirjoitti:Voiko olla yhtä helppo kuin vanhemmissa: Mittariputken yläreunassa on ruuvi, se pois niin mittarin saa ulos. Mittaritaulun takan on sitten irroitettavia lamppuja x määrä

- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiva juttu näin, polttimoja pitää ostaa ripakopallinen ja sitten vaihtamaan . Kiitos vinkeistä,alfa 156 v6 kirjoitti:ei se vanhemmissakaan noin helppo ole, pelkkä kehys kiinni sillä yläruuvilla ja mittari kahdella ruuvilla alareunoistaan... Mutta erinomaisen helppo irrottaa siltivesamaan kirjoitti:Voiko olla yhtä helppo kuin vanhemmissa: Mittariputken yläreunassa on ruuvi, se pois niin mittarin saa ulos. Mittaritaulun takan on sitten irroitettavia lamppuja x määrä

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mistään mitään laiskana tarkistamatta, mut eihän sitikan LDS käy seleen?
Tuli vaan just mieleen...
Tuli vaan just mieleen...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
CS-Speed on DEXRON III pohjaista öljyä, ja sitä sinne voi hätätapauksessa lisätä. Tarkoitit kai Citikan LHM-hydrauliöljyä joka on mineraalipohjaista mutta vanhoissa ID/DS malleissa oli LHS-öljyä, joka oli synteettistä? Dexron III on niin yleistä, ettei ole syytä tehdä kokeita muilla 

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Alfa 156:n avaimen koodauksesta kyselen. Mulla on pimentynyt toinen kaukkariavain ja eikä ko. sirua voi enää ohjelmoida uusiksi (tutkittu on merkki- ja lukkoliikkeessä). Voiko tuohon mykistyneeseen, mutta lähes käyttämättömään avaimenperään siirtää sirun esim. paaliin menevän/menneen alfan toimivasta avaimenperästä ja koodata siitä kloonin alkuperäiseen? Minulla on kyllä tuo koodi tallessa.
Tehdasuusi avain maksaa about 400 euroa eikä ns. kylmä avain toimi, koska varashälytin vaatii jostain syystä kaukkarin kuittautuakseen. Varashälytintä ei myöskään saa pois päältä irrottamalla sulakkeen, koska samalla katoaa keskuslukitus. Ideoita/ohjeita? Vai onko vaan mentävä marmoritiskille?
Tehdasuusi avain maksaa about 400 euroa eikä ns. kylmä avain toimi, koska varashälytin vaatii jostain syystä kaukkarin kuittautuakseen. Varashälytintä ei myöskään saa pois päältä irrottamalla sulakkeen, koska samalla katoaa keskuslukitus. Ideoita/ohjeita? Vai onko vaan mentävä marmoritiskille?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Älä vaan mene suoraan marmoorille ennen kuin olet tiedustellut muualta. Autonavaimet.fi muistaakseni hoitaa myös erilaiset Alfojen avaimet kaukoohjaimella tai ilman.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eipä ollut lukkoliikkestä tässä kohtaa apua. Näin vanhaan ei saa kaukkariperää sieltä...
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ihan synteettistä LDSsää meinasin...seppo kirjoitti:CS-Speed on DEXRON III pohjaista öljyä, ja sitä sinne voi hätätapauksessa lisätä. Tarkoitit kai Citikan LHM-hydrauliöljyä joka on mineraalipohjaista mutta vanhoissa ID/DS malleissa oli LHS-öljyä, joka oli synteettistä? Dexron III on niin yleistä, ettei ole syytä tehdä kokeita muilla
Mutta taas.
Mistäpä korjauspellinpalasia sais edullisesti?
Siis muotoon prässättyjä, ei suoraa levytavaraa...
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mikäs matolaatikko ohjaa keskuslukitusta, ja missä se sijaitsee? Tällä hetkellä tilanne: kuskin ovi+virtalukko toimii samalla avaimella, muihin lukkoihin ei ole avainta. Ainoan avaimen kunnosta päätellen se ei ohjaa käynnistyksenestoa. Purkuautosta on tarkoitus siirtää lukot+ecu+käynnistyksenestoboksi, sais kahdet avaimet. Purkuautossa+ajoautossa on molemmissa tehdasvaruteena tullut keskuslukko kaukoohjauksella. Tuleeko kauko-ohjaus ecun mukana, vai onko sille jossain erillinen ohjausboksi?
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mannerheimintiellä jossain Tilkan tienoilla oli ainakin joskus avainliike, jossa aika monet tuollaiset hommat onnistuivat. Johonkin Alfaan/Lanciaan siellä teetin uuden koodiavaimen, eikä ollut ihan törkyhintainen.tsorm kirjoitti:
Ideoita/ohjeita? Vai onko vaan mentävä marmoritiskille?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- catharsis
- Viestit: 113
- Liittynyt: 24 Huhti 2016, 22:36
- Car(s): ex-156 2.0 JTS SW boselift
e61 525 -07
S80 2.4 -00 - Paikkakunta: Helsingin MLK
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^ tämä kaveri on toistaseks onnistunut kaikessa mun kohdalla : http://www.autoavainhonkasola.tietosivu.fi/
Kallion kirjaston kupeessa.
Kallion kirjaston kupeessa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Taisi olla muistaakseni purkki M35 ja sijainti riippunee vuosimallista mutta mää etsisin sitä takaluukusta hanttarin puolelta renkaan takaa.vesamaan kirjoitti:Mikäs matolaatikko ohjaa keskuslukitusta, ja missä se sijaitsee? Tällä hetkellä tilanne: kuskin ovi+virtalukko toimii samalla avaimella, muihin lukkoihin ei ole avainta. Ainoan avaimen kunnosta päätellen se ei ohjaa käynnistyksenestoa. Purkuautosta on tarkoitus siirtää lukot+ecu+käynnistyksenestoboksi, sais kahdet avaimet. Purkuautossa+ajoautossa on molemmissa tehdasvaruteena tullut keskuslukko kaukoohjauksella. Tuleeko kauko-ohjaus ecun mukana, vai onko sille jossain erillinen ohjausboksi?
Näin ainakin molemmissa méidän pitkäkattoisissa.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
meinasin tossa omassa postauksessa esittää jotain niinkin loogista paikkaa kuin takakontin sivu
oikeilla jäljillä olin siis
Nyt vaan sitten pitäis hyökätä raadon/ajoauton kimppuun ja ruveta tonkimaan...


-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Talvi mietitiin miten saa klemmarin auki. Lidlin tarjouksesta löytyi tällä viikolla monitoimihärveli jonka kivellä hioen sain klemmarin poikki. Uuden letkun asennus ruuvikiinnitteisillä klemmareilla olikin sitten helppo nakki.heme kirjoitti:Nettiä nyt selanneena ei ole vielä yhtään tilanne parantunut. Ei ole selkeää apua miten letkut vaihtuu löytynyt. Aiutare, per favore. Tai jotain sinnepäin, työväenopiston italian perusteet kuitenkin luettuheme kirjoitti:Jaahas, jäähdytinnesteet alkoi tulla pihalle höyryn kanssa. 2.5 V6 siis kyseessä. Kesti ajaa kotio 15 km, lämmöt pysyi normaalissa. Pihassa nostettu pukeille sen verran että vuoto paikallistui koneen taakse, öljynjäähdyttimen tienoille. Joko siis jompikumpi sen letkuista vuotaa tai sitten itse jäähdytin (lienee epätodennäköistä). Mutta tilaahan ei tuossa ole, milläs tuo jäähdytin on kiinni, onko se vain puristettu öljynsuodattimella paikoilleen, vai löytyykö sieltä kiinnityspultit kun öljynsuodattimen irroittaa? En nyt oikein tiedä miten noiden letkujen vaihto onnistuu kone paikoillaan, onko kellään kokemusta asiasta? Mutta talliin taitaa mennä talveksi koko vehjes, huomenna töihin sitten Rangella.
- Liitteet
-
- Klemmari-pieni.jpg
- (169.79 KiB) Tiedosto ladattu 4060 kertaa
-
- Multitool-lidl.jpg
- (188.51 KiB) Tiedosto ladattu 4060 kertaa
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mistäs häthätää pyörän napa taakse. Piti ripustukset ja alusta vaihtaa, mutta kuskin puolelta (apparii ei edes aloitettu) pultti oli täysin yhtä puuta tukivarsien, holkkien ja pyörän navan kanssa. Kaikki muut osat oli paitsi tuo pyörän napa. Vaikka pultista on jäljellä vain nysät kummassakin korvakkeessa, ei ne tule ulos edes lämmön, kylmän ja mosan avituksella. Keulaan meni 4 tuntia ja tuohon pulttiin liki vuorokauden yhtä soittoa, eikä se ole vieläkään ulkona!
En voi mitenkään uskoa, miten kierteetön tangon pätkä voi vastustaa kaikkia universumin lakeja, eikä tuu kolostaan millään konstilla. Oli kuitenkin pulttimopot, kosaanit, öljyt, kylmäöljyt, pora, dremeli, 10" katkaisulaikka, puolentoista kilon mosa ja tuurnat. Puhumattakaan käytetystä ajasta!
Niinku, vittu häh?
En voi mitenkään uskoa, miten kierteetön tangon pätkä voi vastustaa kaikkia universumin lakeja, eikä tuu kolostaan millään konstilla. Oli kuitenkin pulttimopot, kosaanit, öljyt, kylmäöljyt, pora, dremeli, 10" katkaisulaikka, puolentoista kilon mosa ja tuurnat. Puhumattakaan käytetystä ajasta!
Niinku, vittu häh?

"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Se pitkä pultti? Se on ilkeä.
Mää avasin sellasen ihan isolla pajavasaralla - 3h paukutusta per puoli. Pajavasara oli siis 3 tai 5kg versio, että ihan kevyesti ei irronnut. Mulla oli se pultti vielä semmonen, että kanta oli suora neliö eikä perinteinen hylsykanta. Tietenkään en ees kokeillut hylsyä ja ISOA (1200nm+) mopoa, kun ei tullut pieneen päähän lainkaan et kyllähän siihen olis sopiva hylsykin käynyt...
Mut mä tosiaan temmoin sen siten, että ensin hakkasin n-kertaa takaata eteenpäin ja sit edestä taaksepäin, kunnes alkoi liikkumaan ensin millin, sitten kaks, ja sit sen kolmannen tunnin nurkilla paukahti läpi niin et helähti. Ei ees silmillä nähty kunnolla, että mistä kohti se olis jääny kii.
Uudet pultit ei sit oo ihan ilmasia btw
Oisko ollu jonkun tyylii 40€/kpl.
Mää avasin sellasen ihan isolla pajavasaralla - 3h paukutusta per puoli. Pajavasara oli siis 3 tai 5kg versio, että ihan kevyesti ei irronnut. Mulla oli se pultti vielä semmonen, että kanta oli suora neliö eikä perinteinen hylsykanta. Tietenkään en ees kokeillut hylsyä ja ISOA (1200nm+) mopoa, kun ei tullut pieneen päähän lainkaan et kyllähän siihen olis sopiva hylsykin käynyt...
Mut mä tosiaan temmoin sen siten, että ensin hakkasin n-kertaa takaata eteenpäin ja sit edestä taaksepäin, kunnes alkoi liikkumaan ensin millin, sitten kaks, ja sit sen kolmannen tunnin nurkilla paukahti läpi niin et helähti. Ei ees silmillä nähty kunnolla, että mistä kohti se olis jääny kii.
Uudet pultit ei sit oo ihan ilmasia btw

- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei lupaustakaan liikkeestä ja 20 tuntia. Normaalisti olisin antanut periksi helpommmin, mutta tänään ois ollu aamusta aika tuulilasin vaihtoon.Aquatica kirjoitti:Se pitkä pultti? Se on ilkeä.
Mää avasin sellasen ihan isolla pajavasaralla - 3h paukutusta per puoli...
Uudet pultit ei sit oo ihan ilmasia btwOisko ollu jonkun tyylii 40€/kpl.
Ja uudet pultithan ostin koko takapäähän ja ne maksoivat 160€. Kun olis tajunnu ostaa navatkin!
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mulla olis kuskin puolen napa lähes irrallaan. Melkein uusi laakeri paikallaan. Orimattilassa
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^ ja ^ jos vaihtaa vain takapyörän laakerit ja jarrulevyt niin ei kai napaa tarvii vaihtaa... tilasin juuri myös
uudet laakerit, levyt ja palat taakse... mä toki ulkoistan tämän(kin) homman mutta kiinnostaa tietää...
http://www.alfaworkshop.co.uk/156-147-G ... ring.shtml
Ei tuo nyt ihan pahalta jobilta näytä... jos napamutterin saa auki
uudet laakerit, levyt ja palat taakse... mä toki ulkoistan tämän(kin) homman mutta kiinnostaa tietää...

http://www.alfaworkshop.co.uk/156-147-G ... ring.shtml
Ei tuo nyt ihan pahalta jobilta näytä... jos napamutterin saa auki


Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Oletuksena napaa ei tarvi vaihtaa eikä irrottaa, mutta on vastaan tullut niin väljä napakin, ettei siihen enää uutta laakeria kannattanut laittaa paikalleen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Napahan tulee siis laakerin sisäkooliin kiinni, tässä on taisteltu iskarin ja laakerin välissä olevan rautamöykyn (mikälie oikee nimi) alimman kiinnityspultin kanssa