
Mi.To
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Mi.To
Motonjetissähän on noita vaikka minkälaisia, tietämättä sen tarkemmin voisi kuvitella, että vakaa käsi ja siinä terävä puukko saisivat aikaan ehkä jopa kauniinkin sovituksen.
http://m.motonet.fi/fi/kategoria/2054/7 ... oiskelapat
Itsellä on aikoinaan ihan noista suorista "Jacky" -läpistä leikellyt, istuivat nätisti ja suoriutuivat erinomaisesti siitä tärkeimmästä tehtävästä eli tuon kurakaaren takaosan suojaamisesta kiveniskemiltä. Rapahan roiskuu kylkeen ja kivet pomppii takapyörän etupuolella olevaan levennykseen, oli kuraläppä sitten minkälainen vaan.
http://m.motonet.fi/fi/kategoria/2054/7 ... oiskelapat
Itsellä on aikoinaan ihan noista suorista "Jacky" -läpistä leikellyt, istuivat nätisti ja suoriutuivat erinomaisesti siitä tärkeimmästä tehtävästä eli tuon kurakaaren takaosan suojaamisesta kiveniskemiltä. Rapahan roiskuu kylkeen ja kivet pomppii takapyörän etupuolella olevaan levennykseen, oli kuraläppä sitten minkälainen vaan.
932 937 955
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mi.To
156 2.4JTD sai tästä parin: http://m.motonet.fi/fi/tuote/401251/Roi ... i-60x100cm
Toinen pari tuli kuljetinhihnan remmistä (todella jäykkää tavaraa). Tuo on joustavaa, mutta ajanee asiansa ja antautuu ennen lokasuojaa tai peltiä...
Toinen pari tuli kuljetinhihnan remmistä (todella jäykkää tavaraa). Tuo on joustavaa, mutta ajanee asiansa ja antautuu ennen lokasuojaa tai peltiä...
Mi.To
MiTo kävi tänään insinöörin tarkastettavana. Muuten kirkkaasti läpi, mutta kuskinpuolen etuiskarista korjauskehotus, vuotaa. Arvot oli kyllä vielä ihan linjassa muiden keppien kanssa. Joku terävä kopsahdus tuolta etunurkan suunnalta kyllä välillä montuissa kuuluu, liekö nestevajeen aiheuttamaa.
Laitoin jo Autokeskukselle ihan verrokkihintaa varten kyselyn iskariparista, valmistaudun lentämään perseelleni nähtyäni hinnan, nuo sähköiskarit eivät ole ymmärtääkseni ihan kympeillä tai edes parilla satasella lunastettavissa.
Laitoin jo Autokeskukselle ihan verrokkihintaa varten kyselyn iskariparista, valmistaudun lentämään perseelleni nähtyäni hinnan, nuo sähköiskarit eivät ole ymmärtääkseni ihan kympeillä tai edes parilla satasella lunastettavissa.
Re: Mi.To
Noniin, vastaus tuli. 814,77 €/kpl. Ihan hyvä hinta iskarista. Olikos netissä jossain jotain kauppoja josta saisi orkkisosia tilattua?Pentti kirjoitti:MiTo kävi tänään insinöörin tarkastettavana. Muuten kirkkaasti läpi, mutta kuskinpuolen etuiskarista korjauskehotus, vuotaa. Arvot oli kyllä vielä ihan linjassa muiden keppien kanssa. Joku terävä kopsahdus tuolta etunurkan suunnalta kyllä välillä montuissa kuuluu, liekö nestevajeen aiheuttamaa.
Laitoin jo Autokeskukselle ihan verrokkihintaa varten kyselyn iskariparista, valmistaudun lentämään perseelleni nähtyäni hinnan, nuo sähköiskarit eivät ole ymmärtääkseni ihan kympeillä tai edes parilla satasella lunastettavissa.

- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
Laitahan kysely Pilot motorsiin Tallinnaan esim Karol Ahjalle emailina. Jos hinnat ovat samat kuin toissatalvena, niin voit jopa yllättyä
.

Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 264
- Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
- Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01
ex. 911 '08 & Fiat 500 '10 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Mi.To
Tuttu fiilis, kyselin samaa tossa aiemmin tänä vuonna. Netistä löytyi halvimmillaan jotain 580 puntaa eli euroissa +600e. On kyllä jäätävä summa jostain pikkuauton iskunvaimentimesta, en voi hyvinPentti kirjoitti:Noniin, vastaus tuli. 814,77 €/kpl. Ihan hyvä hinta iskarista. Olikos netissä jossain jotain kauppoja josta saisi orkkisosia tilattua?Pentti kirjoitti:MiTo kävi tänään insinöörin tarkastettavana. Muuten kirkkaasti läpi, mutta kuskinpuolen etuiskarista korjauskehotus, vuotaa. Arvot oli kyllä vielä ihan linjassa muiden keppien kanssa. Joku terävä kopsahdus tuolta etunurkan suunnalta kyllä välillä montuissa kuuluu, liekö nestevajeen aiheuttamaa.
Laitoin jo Autokeskukselle ihan verrokkihintaa varten kyselyn iskariparista, valmistaudun lentämään perseelleni nähtyäni hinnan, nuo sähköiskarit eivät ole ymmärtääkseni ihan kympeillä tai edes parilla satasella lunastettavissa.

- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
^Neliapila-kuskien iskareista: eikös näihin voisi vaihtaa ihan normitolpat? Vai onko iskunvaimennuksen säätö niin merkittävä ominaisuus että siitä ei voisi luopua? On jäänyt QV ajamatta, mutta en osaa tuossa mukavuuspainotteisessa itsevaihtavassa ainakaan kaivata kovempaa alustan settausta. Hmm, pitänee muuten vaan jossain välissä testata QV... Ei kyllä itselle tule, kun käyttöautoon ei ylimääräistä poljinta jalkoihin kaipaa - mutta mielenkiinnosta että minkälainen ero malleilla mahtaa olla.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
^ Ilman muuta voi, mutta ensin täytyy ymmärtää järjestelmää, jotta tietää mihin se johtaa taikka mitä muuta normi-iskareiden kanssa tarvitaan.
Iskunvaimentimissa on solenoidi, jolla ohjataan öljyn virtausta vaimentimessa. Sillä säädellään tilanteenmukaista iskunvaimennuksen jäykkyyttä. Tähän järjestelmään liittyy kiihtyvyyssensorit (5kpl, joista 2 iskareissa ja 3 auton rungossa) ja jokaisessa iskarissa oleva solenoidiventtiili. Nämä kytkeytyvät toisiinsa alustan ecun kautta, joka on yhteydessä moniin auton eri järjestelmiin can-väylän kautta. Tässä noin niin kuin lyhyesti.
Mikäli iskarit vaihdetaan johonkin muuhun kuin originaaliin iskariin, niin voisin kuvitella, että
* tilanteen mukaan adaptoituva iskunvaimennus ei toimi
* DNA-ei kytkeydy päälle, joten muutkaan siihen kytkeytyvät ominaisuudet eivät toimi (responsiivisempi kaasu, herkistynyt jarru, ohjauksen jäykistyminen, ja olikohan vielä sähköinen Q2?). Tarvitseeko näitä, onkin sitten oma kysymyksensä. Netistä löytyy järjestelmän speksejä.
* saat jatkuvasti erroreita/vikaviestejä kojetaulun kautta (pysyviä ilmoituksia)
Tietääkseni järjestelmään on olemassa solenoidin liitäntään laitettavia huijauspalikoita, joita tarvitaan 4 kpl. Näitä käytettäessä menetetään ymmärtääkseni vain alustan adaptiivinen ominaisuus. En tiedä, onko joku tehnyt laskelmaa originaalin alustan ja vaihtoehtoisen alustan hinnoista?
Edit: typojen korjauksia
Iskunvaimentimissa on solenoidi, jolla ohjataan öljyn virtausta vaimentimessa. Sillä säädellään tilanteenmukaista iskunvaimennuksen jäykkyyttä. Tähän järjestelmään liittyy kiihtyvyyssensorit (5kpl, joista 2 iskareissa ja 3 auton rungossa) ja jokaisessa iskarissa oleva solenoidiventtiili. Nämä kytkeytyvät toisiinsa alustan ecun kautta, joka on yhteydessä moniin auton eri järjestelmiin can-väylän kautta. Tässä noin niin kuin lyhyesti.
Mikäli iskarit vaihdetaan johonkin muuhun kuin originaaliin iskariin, niin voisin kuvitella, että
* tilanteen mukaan adaptoituva iskunvaimennus ei toimi
* DNA-ei kytkeydy päälle, joten muutkaan siihen kytkeytyvät ominaisuudet eivät toimi (responsiivisempi kaasu, herkistynyt jarru, ohjauksen jäykistyminen, ja olikohan vielä sähköinen Q2?). Tarvitseeko näitä, onkin sitten oma kysymyksensä. Netistä löytyy järjestelmän speksejä.
* saat jatkuvasti erroreita/vikaviestejä kojetaulun kautta (pysyviä ilmoituksia)
Tietääkseni järjestelmään on olemassa solenoidin liitäntään laitettavia huijauspalikoita, joita tarvitaan 4 kpl. Näitä käytettäessä menetetään ymmärtääkseni vain alustan adaptiivinen ominaisuus. En tiedä, onko joku tehnyt laskelmaa originaalin alustan ja vaihtoehtoisen alustan hinnoista?
Edit: typojen korjauksia
Viimeksi muokannut JiiPee, 03 Touko 2018, 15:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Mi.To
Katsoin niin KW:lta saa tuota "Cancellation kitiä", hintaan 299 €. Itselle voisi teoriassa olla vaihtoehto, mutta toisaalta olen niin hölmö, että olen sitä mieltä, että jos autossa joku ominaisuus on, sen kuuluu toimia. Käytännössä tämän myötä ei siis kuitenkaan vaihtoehto itselle.
Tuossa mitä nettiä pengoin, niin sumujen saarilta näyttäisi etuiskariparin saavan hieman alle tonnilla kotiin kannettuna. Luulen, että siihen suuntaan tässä taivun.
Tuossa mitä nettiä pengoin, niin sumujen saarilta näyttäisi etuiskariparin saavan hieman alle tonnilla kotiin kannettuna. Luulen, että siihen suuntaan tässä taivun.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mi.To
^
Mahtaakohan nuo erikoisiskarit mennä luokkaan "voidaan korjata"?
En toki tiedä, paljonko moinen operaatio ylipäänsä voisi kustantaa ja mikä korjatun kesto voisi olla. Joskus vaan kuullut puhetta firmoista, mitkä hoitaa tällaista....
Mahtaakohan nuo erikoisiskarit mennä luokkaan "voidaan korjata"?
En toki tiedä, paljonko moinen operaatio ylipäänsä voisi kustantaa ja mikä korjatun kesto voisi olla. Joskus vaan kuullut puhetta firmoista, mitkä hoitaa tällaista....
Re: Mi.To
Mielessä on käynyt sama kyllä. En vaan tiedä suoraan yhtään firmaa joka noita korjaisi, ja on ollut muka muuta puuhaa koko ajan, niin ei ole tullut selviteltyä. Lisäksi, auto olisi pois ajosta sen ajan kun tolpat on entrattavana, jos se ylipäänsä on mahdollista.Aquatica kirjoitti:^
Mahtaakohan nuo erikoisiskarit mennä luokkaan "voidaan korjata"?
En toki tiedä, paljonko moinen operaatio ylipäänsä voisi kustantaa ja mikä korjatun kesto voisi olla. Joskus vaan kuullut puhetta firmoista, mitkä hoitaa tällaista....
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
Kiitokset vastauksista! Tällä asialla on käytännön merkitystä siksikin, että työkaverini innostui Mitosta koeajolenkillä ja ajattelikin moista hankkia. Olen puoltanut MA-malleja ja neliapilaa nyt erityisesti, kun polkimien määrä ei hänelle ole kynnyskysymys. T-jetin sortaminen suosituspuolella johtuu lähinnä M32:sta, Giuliettassa T-jet toimi hienosti - niin miksei sitten MiTossakin. Toki olen avannut moni-ilman mahdollisia harmeja sekä tätä QV:n iskareiden erikoisuutta - tässäpä hänelle nyt hieman lisätietoa aiheesta.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
Tänään etsiskelin vasemmalta edestä tulevaa narinan lähdettä. Kuulostaisi kovasti alatukivarren etumaisesta puslasta olevan lähtöisin. Joko tukivarsi taikka pusla vaihtoon. Täytyypä tutkailla asiaa netin syövereistä ensin.
Samalla huomasin, että eipä se laatikon ja rungon välinen maadoituskaapelikaan kovin priima enää ole, joten siinäpä seuraava työmaa odottaa näpsäkästi. Kun en tajunnut ottaa maadoituskaapelin strategisia mittoja, niin mahtaisko jollakulla olla tietoa asiasta? Lähinnä kyselen siksi, jos vaikka uuden tekisi / teettäisi. Enää en jaksa avata paikkoja, vaan seuraavan kerran kun "arkku" avataan, niin osa vaihdetaan.
Samalla huomasin, että eipä se laatikon ja rungon välinen maadoituskaapelikaan kovin priima enää ole, joten siinäpä seuraava työmaa odottaa näpsäkästi. Kun en tajunnut ottaa maadoituskaapelin strategisia mittoja, niin mahtaisko jollakulla olla tietoa asiasta? Lähinnä kyselen siksi, jos vaikka uuden tekisi / teettäisi. Enää en jaksa avata paikkoja, vaan seuraavan kerran kun "arkku" avataan, niin osa vaihdetaan.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- nsrmies
- Viestit: 55
- Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
- Car(s): Alfa Romeo MiTo QV
Exät: AR 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS - Paikkakunta: Turku
Re: Mi.To
Terve! Tässä on nyt reilu kuukausi ajeltu QV mitolla ja onhan se mahtava peli!
Kuitenkin nyt on herännyt huoli, että onkohan vaihteistossa ja/tai kytkimessä vikaa.. 1 vaihteen huono kytkeytyminen oli jo tiedossa ja tätä sattuu paikoitellen, mutta eniten huolettaa etupäästä vaihteiston tietämiltä pienemmissä vauhdeissa kuuluva kolahdus tilanteissa, joissa veto alkaa tai loppuu suht nopeasti (esim. kytkimen nopea painaminen pienen kiihdytyksen jälkeen). ONko tällaista ongelmaa ilmennyt muilla? Myös vaihteiston vaihtojen äänet tuntuvat etenkin 1 ja 2 vaihteiden kohdalla kumman raaoilta, usein vaihto tapahtuu pienen rusahduksen säestämänä.
Kuitenkin nyt on herännyt huoli, että onkohan vaihteistossa ja/tai kytkimessä vikaa.. 1 vaihteen huono kytkeytyminen oli jo tiedossa ja tätä sattuu paikoitellen, mutta eniten huolettaa etupäästä vaihteiston tietämiltä pienemmissä vauhdeissa kuuluva kolahdus tilanteissa, joissa veto alkaa tai loppuu suht nopeasti (esim. kytkimen nopea painaminen pienen kiihdytyksen jälkeen). ONko tällaista ongelmaa ilmennyt muilla? Myös vaihteiston vaihtojen äänet tuntuvat etenkin 1 ja 2 vaihteiden kohdalla kumman raaoilta, usein vaihto tapahtuu pienen rusahduksen säestämänä.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Mi.To
Onko minkä vuosimallin auto? C635 -laatikon alkutaipaleella on noita kuvauksen mukaisia oireita, mutta rusahduksia ei saisi kuulua. Meinaatko sellaista karahdusta kuin jos yrittää vaihtaa vaihdetta ilman kytkintä?
- nsrmies
- Viestit: 55
- Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
- Car(s): Alfa Romeo MiTo QV
Exät: AR 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS - Paikkakunta: Turku
Re: Mi.To
Tää on 2010, eli alkupuoleltahan tuo on. Rusahdus on nimenomaan ehkä lievästi kuvailemasi karahduksen tyylinen ääni. Esiintyy lähinnä vain suht hitaissa vauhdeissa ja 1,2 ja 3 vaihteilla.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Mi.To
Irrottaako kytkin tai tuntuuko kytkimen toiminta normaalilta? Parkissa kun auto on käynnissä, niin voitko kytkeä minkä tahansa vaihteen päälle ilman karahdusta ja tunnetta, että auto lähtee liikkeelle heti vaihteen kytkeydyttyä?
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Mi.To
Omassa (olikoha vm -11) MiTossa oli samaa. Ensin vaihdettiin vaihteensiirron vaijeri, jotka ilmeisesti helposti takkuilevat. Samalla tsekattiin vaihteistoöljy, joka ylläripylläri oli ilmeisesti speksiltään väärää (mistälie tiesivät...).
Alkuun ainakin tuntui auttavat, mutta lopulta ongelma palasi, ja parin kuukauden päästä ei meinannut mennä 2. vaihde enää millään päälle. Laatikko irti ja synkro vaihtoon. Asentaja sanoi, että uusi oli silminnähden erilainen kuin hajonnut, joten jotain tuolla alkupään C635:n palikoissa on modattu.
Alkuun ainakin tuntui auttavat, mutta lopulta ongelma palasi, ja parin kuukauden päästä ei meinannut mennä 2. vaihde enää millään päälle. Laatikko irti ja synkro vaihtoon. Asentaja sanoi, että uusi oli silminnähden erilainen kuin hajonnut, joten jotain tuolla alkupään C635:n palikoissa on modattu.
932 937 955
- nsrmies
- Viestit: 55
- Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
- Car(s): Alfa Romeo MiTo QV
Exät: AR 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS - Paikkakunta: Turku
Re: Mi.To
Kyllä parkissa voi kytkeä minkä vaan ongelmitta. Vaihteen kytkemisääni vaan on ajossa ehkä kovempi kuin johon tottunut. Välillä tuntuu että vaihteen vaihdon jälkeen kytkintä nostaessa, että kytkin irrottaa todella nopeasti.
Oliko nuo vaihteiston huolto-operaatiot minkä hintaisia suunnilleen? Seuraavassa huollossa viimeistään voisin joka tapauksessa vaihdattaa vähintään vaihteistoöljyt.
Oliko nuo vaihteiston huolto-operaatiot minkä hintaisia suunnilleen? Seuraavassa huollossa viimeistään voisin joka tapauksessa vaihdattaa vähintään vaihteistoöljyt.
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Mi.To
Hinnoista ei kyllä valitettavasti ole mitään muistikuvia, enkä tiedä oliko tietoakaan missään vaiheessa kun menivät kaikki takuuseen... C635:n sisuksiin mentäessä täytyy koko paketti moottoreineen päivineen kai tipauttaa alas, ei ollut ihan yhden päivän homma. M32 on ilmeisesti tuossa suhteessa huomattavasti helpompi.
Semmoinen spesiaali oli vielä omassa ongelmassa, että loppuaikoina kakkosvaihde saattoi pompata pois päältä heti vaihtamisen jälkeen. Tuntui kyllä menevän päälle, mutta kun kytkimen nosti niin sproing...
Uudellakin synkrolla vaihtaessa saattoi tuntua kepissä rusahdus, mutta mitään sen kummempaa ei ollut, hyvin meni päälle ja pysyikin. Tuo ilmeisesti on ihan ominaisuus.
Semmoinen spesiaali oli vielä omassa ongelmassa, että loppuaikoina kakkosvaihde saattoi pompata pois päältä heti vaihtamisen jälkeen. Tuntui kyllä menevän päälle, mutta kun kytkimen nosti niin sproing...
Uudellakin synkrolla vaihtaessa saattoi tuntua kepissä rusahdus, mutta mitään sen kummempaa ei ollut, hyvin meni päälle ja pysyikin. Tuo ilmeisesti on ihan ominaisuus.
932 937 955
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
Hämmästelin tovin että missä se perhanan turbo boostin näyttö nykyisessä MiTossa luuraa. Kunnes kytkin pois päältä radion viestit kojelautaan. Sitten alkoi taas spoolaamisen tasot näkymään ajossa! Tärkeä detalji on tämä. 

-
- Viestit: 264
- Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
- Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01
ex. 911 '08 & Fiat 500 '10 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Mi.To
Tuo 1. vaihteen kytkeytyminen on kyllä oma juttunsa, ulkolämpötilalla tai auton lämpötilalla ei ole mitään vaikutusta. Eikä sillä oletko ajanut 400km vai 40m. Joskus menee kuin elokuvissa, joskus harvoin pitää suostutella kaksikin kertaa (kun väkisin tai vihaisesti voimaa käyttämällä en viitsi runnoa). Vinkkinä: rallihommista tutulla pienellä välikaasun antamisella imaisee ykkösen paljon sulavammin. Jännä homma näissä on se, että alaspäin vaihdot eli 6 - 5 - 4 - 3 - 2 laatikko imee vaihteet silmään todella mallikkaasti, ei mitään ihmettelyä tai muuta. Ylöspäin toiminta ei ole yhtä jouhevaa.nsrmies kirjoitti:Terve! Tässä on nyt reilu kuukausi ajeltu QV mitolla ja onhan se mahtava peli!
Kuitenkin nyt on herännyt huoli, että onkohan vaihteistossa ja/tai kytkimessä vikaa.. 1 vaihteen huono kytkeytyminen oli jo tiedossa ja tätä sattuu paikoitellen, mutta eniten huolettaa etupäästä vaihteiston tietämiltä pienemmissä vauhdeissa kuuluva kolahdus tilanteissa, joissa veto alkaa tai loppuu suht nopeasti (esim. kytkimen nopea painaminen pienen kiihdytyksen jälkeen). ONko tällaista ongelmaa ilmennyt muilla? Myös vaihteiston vaihtojen äänet tuntuvat etenkin 1 ja 2 vaihteiden kohdalla kumman raaoilta, usein vaihto tapahtuu pienen rusahduksen säestämänä.
Oma on otettu käyttöön 09 / 2010 eli alkupään QV. Mittarissa 127tkm.
- nsrmies
- Viestit: 55
- Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
- Car(s): Alfa Romeo MiTo QV
Exät: AR 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS - Paikkakunta: Turku
Re: Mi.To
Pitää tosiaan nuo vaihteistoöljyt vaihtaa, josko jotain muutosta tulisi. Itsekin olen huomannut, että alaspäin vaihdot onnistuvat huomattavasti paremmin. Myös dynamic-modella jos tekee liian "laiskoja" vaihtoja, eli keirrokset tipahtavat kytkimen ollessa pohjassa, vaihtoääni on selkeästi voimakkaampi.
Edelleen eniten kuitenkin huolettaa tuo kolahdus, vedon alkaessa ja/tai loppuessa äkillisesti. Tuntuu ja kuulostaa siltä, kuin jossain olisi klappia. Vetareissa? Vaihteiston kiinnityksessä? Onko joku saanut tuota paikannettua tai peräti korjattua?
Edelleen eniten kuitenkin huolettaa tuo kolahdus, vedon alkaessa ja/tai loppuessa äkillisesti. Tuntuu ja kuulostaa siltä, kuin jossain olisi klappia. Vetareissa? Vaihteiston kiinnityksessä? Onko joku saanut tuota paikannettua tai peräti korjattua?
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
^ Bravossa tuollaisen kolahduksen aiheuttajaksi paljastuikin väljyys pallonivelessä/raidetandon päässä. Ei vielä kannata heittää kirvestä kaivoon vaihdelaatikon suhteen.
BTW missä vaiheessa C635 synkronointi on pistetty uusiksi? Väkisin vaihdettavana ei lootasta ole käyttökokemuksia, mutta 2012 alkupuoliskon TCT Giulietallahan oli joskus hauska taipumus tehdä vaihdemissejä 2. vaihteella.
BTW missä vaiheessa C635 synkronointi on pistetty uusiksi? Väkisin vaihdettavana ei lootasta ole käyttökokemuksia, mutta 2012 alkupuoliskon TCT Giulietallahan oli joskus hauska taipumus tehdä vaihdemissejä 2. vaihteella.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mi.To
Tuo vaihteisto on ihan identtinen mulla Giulietassa. Alaspäin heittää liikkeestäkin ihan kiltisti vaikka ykkösen, mut ylöspäin onkin sit ihan eri tarina. Pahimmillaan S&S:ää käytettäessä joutuu oikeasti vetäsemään kakkosen silmään ja aavistuksen höllätä kytkintäkin ensin, ennen kuin yrittää ees ykköstä pesään.billy kirjoitti: Jännä homma näissä on se, että alaspäin vaihdot eli 6 - 5 - 4 - 3 - 2 laatikko imee vaihteet silmään todella mallikkaasti, ei mitään ihmettelyä tai muuta. Ylöspäin toiminta ei ole yhtä jouhevaa.
Rasittava ominaisuus C635:ssä...Ilmeisesti uudemmissa parempi tms.
EDIT:
Puuttunut quote lisätty.
Viimeksi muokannut Aquatica, 23 Touko 2018, 05:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Mi.To
Mulla tuo auto on 12/2010 tuotantoa, joten siinä on suurin osa laatikon osista vanhaa versiota. Klonks kuuluu vaihdossa 1->2->3 ja sitten 4-5-6 on äänettömiä. Samoin laatikon välyksiä voi kolisuttaa varsinkin D -moodilla kaasua pumppaamalla. Vaihdot sujuu ylös ja alas helposti, mutta tosiaan 1-vaihteen kytkeytyminen on vaikeaa kylmillä öljyillä. Öljynvaihto parantaa laatikon toimintaa hieman ja ne on vaihdettu 90k välein. Laatikon päällä oleva vivusto vaikuttaa ratkaisevasti millainen tuntuma siinä laatikossa on ja meneekö ne vaihteet päälle (edellyttäen että sisus on ehjä). Putsasin laatikon sekä vivuston viime kesänä oikeen perusteellisesti bräkleenillä ja painepesurilla sillä seurauksella, ettei vaihteita meinannu saada ollenkaan päälle. Ongelma poistui kun vivuston voiteli taas kunnolla.
Tässä muutoshistoria ePerin mukaan. Otettu Giulietan runkonumerolla, mutta kaippa nämä sopii myös MiTo QV:n laatikkoon.
Lower secondary shaft
Sleeve / 21.10.2010
Synchronizer / 03.12.2010
Sleeve / 14.06.2011
Synchronizer / 14.06.2011
Countershaft / 14.11.2011
Gear 1 / 24.12.2012
Gear 6 / 05.08.2013
Upper secondary shaft
Sleeve / 06.07.2010
Gear 3 (gear ratio change) / 24.09.2010
Sleeve / 21.10.2010
Synchronizer / 03.12.2010
Synchronizer / 14.06.2011
Sleeve / 14.06.2011
Primary shaft
Gear 3 (gear ratio change) / 24.09.2010
Tässä muutoshistoria ePerin mukaan. Otettu Giulietan runkonumerolla, mutta kaippa nämä sopii myös MiTo QV:n laatikkoon.
Lower secondary shaft
Sleeve / 21.10.2010
Synchronizer / 03.12.2010
Sleeve / 14.06.2011
Synchronizer / 14.06.2011
Countershaft / 14.11.2011
Gear 1 / 24.12.2012
Gear 6 / 05.08.2013
Upper secondary shaft
Sleeve / 06.07.2010
Gear 3 (gear ratio change) / 24.09.2010
Sleeve / 21.10.2010
Synchronizer / 03.12.2010
Synchronizer / 14.06.2011
Sleeve / 14.06.2011
Primary shaft
Gear 3 (gear ratio change) / 24.09.2010
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
Laitetaanpa tähän omaa tarinaa tuosta C635:sta (tulkittakoon vaikka avautumiseksi):
* kolahtaa jokaisella vaihdolla vaihteilla 1-4 vaikka kuinka hellästi työntäisi vaihteen silmään. Aivan kuin se loppuvaiheessa imaisisi vaihteen "päätyyn"
* suunnan vaihdoissa esim pihassa kuuluu hyvin terävä kolahdus, joka on eri ääni kuin vaihteita vaihtaessa. Tämä ääni ei tule pallonivelestä vaan oikeasti laatikosta, diffiä veikkaan
* 5 ja 6 vonkuu hiljaa vain tietyllä nopeudella ja tietyllä kaasun annostuksella, 80-100km/h vastaavaa vain 6 vaihteella ja silloin hyvin hyvin vienosti
* 6 vaihteella kaasua höllättäessä / kiihdytettäessä keppi heilahtaa.
Eihän siitä ole kuin 40tkm ja 1 vuosi 11 kuukautta kun tuo laatikko laakeroitiin SCC:llä. Mun mielestä boxi alkaa olla kirjaimellisesti loppu. Melkeinpä ajaisin mieluummin vaikka Stilolla. Vaikka se on jo rullattu noin 230tkm, niin laatikko on hiljainen ja toimii erinomaisesti.
* kolahtaa jokaisella vaihdolla vaihteilla 1-4 vaikka kuinka hellästi työntäisi vaihteen silmään. Aivan kuin se loppuvaiheessa imaisisi vaihteen "päätyyn"
* suunnan vaihdoissa esim pihassa kuuluu hyvin terävä kolahdus, joka on eri ääni kuin vaihteita vaihtaessa. Tämä ääni ei tule pallonivelestä vaan oikeasti laatikosta, diffiä veikkaan
* 5 ja 6 vonkuu hiljaa vain tietyllä nopeudella ja tietyllä kaasun annostuksella, 80-100km/h vastaavaa vain 6 vaihteella ja silloin hyvin hyvin vienosti
* 6 vaihteella kaasua höllättäessä / kiihdytettäessä keppi heilahtaa.
Eihän siitä ole kuin 40tkm ja 1 vuosi 11 kuukautta kun tuo laatikko laakeroitiin SCC:llä. Mun mielestä boxi alkaa olla kirjaimellisesti loppu. Melkeinpä ajaisin mieluummin vaikka Stilolla. Vaikka se on jo rullattu noin 230tkm, niin laatikko on hiljainen ja toimii erinomaisesti.
Jep, muuten sama, mutta välityksissä on hyvin todennäköisesti eroja, kun laatikkokoodit eroavat. Mitossa (170hv) C635.6.35.07 ja Giulietassa (170hv) muistini mukaan C635.6.35.12. Jos meni väärin niin tietäjät korjannee.Aquatica kirjoitti:Tuo vaihteisto on ihan identtinen mulla Giulietassa...
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
^^ Eihän se laatikko kunnossa ollessaan ääntele, eihän?

Moikka, mites se laatikko sieltä irtoaa? Vähän on ajatuksissa nyppästä MiTo:sta laatikko pois ja suoraan vaihdelaatikkospecialistille tutkittavaksi. Taikka onko MiTon omistajilla / ammattiasentajilla tietoa laatikon poiston työvaiheista? Esimerkiksi mahtaisko tulla pois apurunkoa irrottamatta?matti_vuorio kirjoitti:...Putsasin laatikon sekä vivuston viime kesänä oikeen perusteellisesti bräkleenillä ja painepesurilla ...
Viimeksi muokannut JiiPee, 23 Touko 2018, 06:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Mi.To
^En minä sitä laatikkoa irti käyttäny. Tuossa on sen verran tilaa, että mahtuu puuhastelemaan ilman purkamista.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mi.To
Joo, tarkoitin tosiaan siis toiminnallisuudeltaanJiiPee kirjoitti: Jep, muuten sama, mutta välityksissä on hyvin todennäköisesti eroja, kun laatikkokoodit eroavat. Mitossa (170hv) C635.6.35.07 ja Giulietassa (170hv) muistini mukaan C635.6.35.12. Jos meni väärin niin tietäjät korjannee.

Ja näemmä koko quote jäänyt bittiavaruuteen siihen viestiin, joten lisätäänpäs se.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
^ Sorry, nyt ymmärsin mitä tarkoitit. Hieman väsyneenä kun ymmärtää asian omalla tavallaan niin siinä loopissa on haasteellista nähdä muita näkökulmia. 

Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Re: Mi.To
Sykysllä tulee 8. vuosi täyteen MiTon omistamistamista ja sitä myöten TOINEN jakohihnan vaihto. Kilsojahan tolla härvelillä on takana hieman yli 54 000.
Himpun verran naurattaa ajatus toisesta hihnan vaihdosta noilla kilsoilla, mutta huolto-ohjelman mukaan mennään, hemmetti sentäns.
Himpun verran naurattaa ajatus toisesta hihnan vaihdosta noilla kilsoilla, mutta huolto-ohjelman mukaan mennään, hemmetti sentäns.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
Onko MiToon kanssakärsijät miten vaihdelleet laakereita? Omassa kuusivuotiaassa on nyt 82tkm taulussa. Ja paranoija alkaa valtaamaan alaa - ihan kuin kuuluisi renkaiden pyörimisnopeuteen liittyvää jurraavaa laulua... Mahtaako Korealaiset vetää kuorossa säveliä, Kumhoa tuolla alla kierros pyörii. Vai onko jenkkapeli vain ollut hetken liian hiljaisella? Eikai näillä kilsoilla laakereita vaihdella? Vai vaihdellaanko? Jännittävästi olen kahden vaiheilla siitä vaikuttaako asfaltin koostumus ääneen, jolloin syytän Kumhoja. Jos mikään ei muutu, niin tällä mennään ja katsotaan sitten kun talvitassut pitää nykäistä alle. Jos laakerit äänilähteenä, niin eiköhän realisoidu väkisin ennen talvea... Ärsyttää silti. Tekis mieli laittaa Kumhot kiertoon ja hankkia BFG:t alle. Mutta entä jos onkin syynä laakerit (vai kuulenko omiani)... Tana näiden vanhojen romujen kanssa. Jos ei olis näin köyhä niin odottaisin muiden tapaan 7kk uutta bensagiuliaa!
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
Mittarissa nyt 137tkm ja molemmat takapyörien laakerit on vaihdettu omin pikkukätösin. Epäilisin, että kilometrit autossa ovat tuolloin olleet naftisti päälle 110tkm, tjsp.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
^Ok, kiits. Periaatteessa siis mahdollisuuksien rajoissa että kun rengasmelu pieneni niin voi olla että kuulen alkavaa rallatusta - ihan kuin tulisi takaa... Seurataan ja pidetään mielessä, laakerit taitaa olla menossa. Mitä mahtoi moiset maksaa? (Joudun kyllä vaihtotyön ulkoistamaan, sitten kun se lopulta realisoituu.)
- RaceAlfa
- Viestit: 177
- Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
- Car(s): Giulietta -11, Mito Multiair 135hp -12, Mito Multiair 135hp -11, 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 1.6TS -01, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72
Re: Mi.To
Laakerivaurion tuntee aika hyvin, kun nostaa pyörän ilmaan ja pyörittää sitä kädellä. Käteen tuntuu lievä "tärinä", jos laakeri on rikki. Erityisesti takapyörissä helppo tarkistaa.
- ItALFA
- Viestit: 90
- Liittynyt: 15 Huhti 2011, 09:09
- Car(s): ex Mito 1.4 TB Multiair 135 hv
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Mi.To
Takalaakerit olen vaihdettu noin 70tkm, molemmät paskana, rutikuivat (ei tippakaa rasva). Kun laitoin uudet, samalla laitoin reilusti laakerirasva kupissa, ja joka vuosi olen tarkistanut kuppi ja lisännyt rasvaa jos oli tarve. Nyt 136tkm ajettu ja kaikki ok.
Multiair TB 1.4 135 hv
Nokian Hakkap7/Dunlop Sport Maxx RT 215/45R17
Webasto Evo 4 Telestart
Nokian Hakkap7/Dunlop Sport Maxx RT 215/45R17
Webasto Evo 4 Telestart
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
@ Sanctus
Mun ajatukseni oli, että jos vaihdat, niin olisin kysellyt ajoituskaluja vuokralle. Meinaan itse vaihdella, ehkä nyt kesällä taikka 2019 kesällä.
@ muut 1.4 MA -koneisella autoilevat
Mahtaisko jollakin olla ajoituskamppeita 1.4 MA koneeseen? Eihän ne netistä paljoa maksa, mutta kun niitä tarvitsee vain harvakseltaan niin vuokraus olisi oiva vaihtoehto.
Mun ajatukseni oli, että jos vaihdat, niin olisin kysellyt ajoituskaluja vuokralle. Meinaan itse vaihdella, ehkä nyt kesällä taikka 2019 kesällä.
@ muut 1.4 MA -koneisella autoilevat
Mahtaisko jollakin olla ajoituskamppeita 1.4 MA koneeseen? Eihän ne netistä paljoa maksa, mutta kun niitä tarvitsee vain harvakseltaan niin vuokraus olisi oiva vaihtoehto.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mi.To
Kyllä niitä takalaakereita tuppaa kulumaan ja kuivat ovat kuten itALFA tuossa mainitsi. Mitollani on nyt ajettu n. 157tkm. Toinen takalaakeri vaihdettu kertaalleen ja toinen kahteen kertaan.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
Kiitokset selvennyksistä laakerien suhteen! Pitää pyöräyttää rengasta, mutta aika selkeä taitaa olla diagnoosi takalaakereiden tilasta. Tarkistan kumminkin vielä ennen kuin varaan aikaa vaihdolle.
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Mi.To
En tiedä varmaksi toimiiko linkki, mutta kokeillaan: http://www.lehtiluukku.fi/lue/kaasujalk ... 82449.html
Ellei toimi niin www.lehtiluukku.fi --> etsi Kaasujalka Pääkaupunkiseutu 6/2018 --> siirry sivulle 18.
Ellei toimi niin www.lehtiluukku.fi --> etsi Kaasujalka Pääkaupunkiseutu 6/2018 --> siirry sivulle 18.
Re: Mi.To
Suht alleviivaavaa tekstin laatijan pienimunaisuutta ja itsetunto-ongelmia havaittavissa artikkelissa, mutta hyvähän se on, että tääkin automalli saa elinkaarensa loppupuolella positiivista huomiota.TeroPee kirjoitti:En tiedä varmaksi toimiiko linkki, mutta kokeillaan: http://www.lehtiluukku.fi/lue/kaasujalk ... 82449.html
Ellei toimi niin http://www.lehtiluukku.fi --> etsi Kaasujalka Pääkaupunkiseutu 6/2018 --> siirry sivulle 18.
Viimeksi muokannut sanctus, 07 Kesä 2018, 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
^^No jopas. Tyttöjen autolla ajelen kyllä ylpeästi vailla häpeän tunteita!
Muutoin ihan osuva arvostelu.
...vai että MiTo = #MeToo - eipä siinä mitään, vahva kyllä tasa-arvolle, joten jatkossakin pää pystyssä MiToillaan.

Muutoin ihan osuva arvostelu.
...vai että MiTo = #MeToo - eipä siinä mitään, vahva kyllä tasa-arvolle, joten jatkossakin pää pystyssä MiToillaan.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
@FinPat: erittäin hyvin sanottu
"In basic terms the Q2 uses the braking system to maintain optimal traction when cornering hard or in low grip conditions. That means, for example, when accelerating out of a bend the Q2 can apply the brakes to the inner wheel to limit wheelspin and maximise traction of the outer wheel."
Tuolla sisäkaarteen pyörän jarruttamisella nimenomaan minimoidaan aliohjautumista. Kun en oikein näitä tunne, vaikka tuollaisella ajelen, niin mitäs mieltä asiantuntijaraati on?

Heh, olipa hieman naiivia tekstiä, mutta kyllä siitä ihan asiaakin löytyi (vähän). Mutta eikös tuossa tekstissä ole asiavirhe? Siinä sanotaan, että Q2 välittää voimaa sisäkaarteen vetävälle pyörälle. Luettuani alla olevan tekstin eräästä artikkelista, niin voisinpa väittää asian olevan toisin päin tai ainakin osittain:TeroPee kirjoitti:http://www.lehtiluukku.fi --> etsi Kaasujalka Pääkaupunkiseutu 6/2018 --> siirry sivulle 18.
"In basic terms the Q2 uses the braking system to maintain optimal traction when cornering hard or in low grip conditions. That means, for example, when accelerating out of a bend the Q2 can apply the brakes to the inner wheel to limit wheelspin and maximise traction of the outer wheel."
Tuolla sisäkaarteen pyörän jarruttamisella nimenomaan minimoidaan aliohjautumista. Kun en oikein näitä tunne, vaikka tuollaisella ajelen, niin mitäs mieltä asiantuntijaraati on?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
^Ei merkitystä sillä kumpi rengas menettää pitoa - sitä jarrutetaan joka pyörii vinhemmin. Tämähän ei "siirrä" pitoa tai vetoa minnekään, kun jarruilla pelataan. Ei siis ole oikea lukko - mutta ihan pätevä arkiliikkumiseen kumminkin, liukkaalla varsinkin. Taitaa tosin aktivoitua MiTossa vain ruutulippumoodissa, joka on hiukan skitsofrenistä talvikäytössä... (Onko tästä vastakkaista tietoa? Mielellään en käyttäisi talvella D-moodia, edellisellä omistuskerralla sillä mentiin - ratti jäykkänä ja kierrokset korkealla.)
"...(Brake based electronic) systems are alternatives to a traditional limited-slip differential. The systems harness various chassis sensors such as speed sensors, anti-lock braking system (ABS) sensors, accelerometers, and microcomputers to electronically monitor wheel slip and vehicle motion. When the chassis control system determines a wheel is slipping, the computer applies the brakes to that wheel. A significant difference between the limited-slip differential systems listed above (*https://en.wikipedia.org/wiki/Limited-slip_differential) and this brake-based system, is that brake-based systems do not inherently send the greater torque to the slower wheel, plus the added brake friction material wear that results from the use of such a system if the vehicle is driven in an environment where the brake-based system will activate on a regular basis..."
"...(Brake based electronic) systems are alternatives to a traditional limited-slip differential. The systems harness various chassis sensors such as speed sensors, anti-lock braking system (ABS) sensors, accelerometers, and microcomputers to electronically monitor wheel slip and vehicle motion. When the chassis control system determines a wheel is slipping, the computer applies the brakes to that wheel. A significant difference between the limited-slip differential systems listed above (*https://en.wikipedia.org/wiki/Limited-slip_differential) and this brake-based system, is that brake-based systems do not inherently send the greater torque to the slower wheel, plus the added brake friction material wear that results from the use of such a system if the vehicle is driven in an environment where the brake-based system will activate on a regular basis..."