APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 22 Tammi 2017, 09:33
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Q-Tronic -08
Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM -10
APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Vähän taustaa, sataviisysistä napsahti laturin hihna poikki ja meno hyytyi tielle. Hinuri paikalle ja auto pajalle. Pajalla pienen selvittelyn jälkeen; laturin vapaakytkin rikki, apulaitehihnan riekaleet oli löytyneet jakopään sisältä. Tämän seurauksena jako mennyt sekaisin. Huoltoliikkeeltä ehdotettiin suoraan vain uuden koneen etsimistä ja sen paikoilleen vaihtoa. Hinautin auton pois ja aloin nyt itse selvittelemään tilannetta. Tarkoituksena mitata sylinterien puristuspaineet ja tarvittaessa koneistaa kansi.
Autoa purettu nyt sen verran, että jakopää ja laturi esillä. Nyt ongelmana kuinka ajoittaa jakopää kohdalleen, että pääsisi pyörittämään konetta ja mittaamaan sylintereiden puristuspaineet. Hihnapyöriltähän löytyy ajoitusmerkkejä mutta itse lohkosta en ole kunnon merkkejä löytänyt, joiden avulla jakopään ajoitus onnistuisi. Tai itse en hoksannut kuinka se onnistuisi.
Olisko teillä arvon forumilaisilla hyviä neuvoja kuinka lähteä hommassa etenemään, ettei tulisi tehtyä turhaa työtä.
Autoa purettu nyt sen verran, että jakopää ja laturi esillä. Nyt ongelmana kuinka ajoittaa jakopää kohdalleen, että pääsisi pyörittämään konetta ja mittaamaan sylintereiden puristuspaineet. Hihnapyöriltähän löytyy ajoitusmerkkejä mutta itse lohkosta en ole kunnon merkkejä löytänyt, joiden avulla jakopään ajoitus onnistuisi. Tai itse en hoksannut kuinka se onnistuisi.
Olisko teillä arvon forumilaisilla hyviä neuvoja kuinka lähteä hommassa etenemään, ettei tulisi tehtyä turhaa työtä.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Tuo jakopää on aika simppeli laittaa paikoilleen.
Koneen venttiilin nostimet/keinut on suunniteltu katkeamaan vikatilanteessa, joten voi olla ettei kantta edes tarvitse avata.
http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_JTDm ... oken.shtml
Tuolta löytyy lisää tietoa.
https://www.ebay.com/itm/ALFA-ROMEO-GM- ... SwQVZZfIi0
Itsellä on tuollainen työkalusetti jakopään lukitsemiseen oikeaan asentoon.
Koneen venttiilin nostimet/keinut on suunniteltu katkeamaan vikatilanteessa, joten voi olla ettei kantta edes tarvitse avata.
http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_JTDm ... oken.shtml
Tuolta löytyy lisää tietoa.
https://www.ebay.com/itm/ALFA-ROMEO-GM- ... SwQVZZfIi0
Itsellä on tuollainen työkalusetti jakopään lukitsemiseen oikeaan asentoon.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Tuntuu noita laturin hihnoja kuluvan../
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 22 Tammi 2017, 09:33
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Q-Tronic -08
Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM -10
Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Eli ajoitustyökalulla yläpäästä nokka kiinni. Alapäästä lukitusraudalla kampiakseli kohdalleen. Ajoittaako ykkössylinterin yläkuolokohtaan vai jonkun muun sylinterin?
Vai menikö ajatukseni aivan harhaan?
Vai menikö ajatukseni aivan harhaan?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Ei mennyt, ilmeisesti kampiakselin rauta on turha jos voi heittokellolla hakea ykkösen yläkuolon. Toki rauta on helpoin.Biscione kirjoitti:Eli ajoitustyökalulla yläpäästä nokka kiinni. Alapäästä lukitusraudalla kampiakseli kohdalleen. Ajoittaako ykkössylinterin yläkuolokohtaan vai jonkun muun sylinterin?
Vai menikö ajatukseni aivan harhaan?
Kannattaa myös tulkata tämä sivu, siellä on juttua että nokka-akselin ratas on joskus pyörähtänyt hieman jakohihnan rikkoutuessa. Eli nokan ratas pitäisi löysätä, ja kiristää sen jälkeen kun jako on haettu kohdalleen ja hihnasta otettu löysät pois.
Pultin momentti on 120Nm ja tarvitaan työkalu jolla ratasta pidetään kiristäessä, lukitustyökalua tai hihnaa vasten ei saa vetää.
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... marks.html
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Autodata antaa nokkapyörän pultille 29-32Nm momentin joka on aika kaukana tuosta 120Nm. Mikähän mahtaa olla oikea momentti?
Giulia Super -69
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Minkä kokoinen pultti siinä on? Taulukosta katsoo sitte sille sopivan momentin, pikavilkaisulla M12 10.9 on 128Nm. Tosin en kyllä tiedä sen pultin kokoa, kunhan peilasin tuohon mainittuun 120 NmGasolina kirjoitti:Autodata antaa nokkapyörän pultille 29-32Nm momentin joka on aika kaukana tuosta 120Nm. Mikähän mahtaa olla oikea momentti?
Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Oikea momentti on 2,9-3.2 + 40ast. , molempiin päihin! Usein kun venttiilit on käyneet kannessa, menee akseleiden keskeinen ajoitus myös sekaisin, jolloin on käytettävä kahta ajoitustyökalua, molemmille akseleille omansa, ja ajoitettava näin myös imupuolen akseli. Se on hiukan hankalampi koska työkalun paikka ei ole vapaa, vaan siinä edessä on putkistoja.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Ok, sori väärästä infosta momentin suhteen, linkissä väärä tieto tai ymmärsin väärin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
ja sitten huomattava että noi Sepon laittamat momentit on ymmärtääkseni daNm, eli 29-32Nm+40°
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Kyllähän aiemmassa linkissä brittipojat ovat 120Nm käyttäneet nokan rattaan pulttiin.
120Nm on varmasti hyvin lähelle sama asia kuin 29-32Nm+40°
120Nm on varmasti hyvin lähelle sama asia kuin 29-32Nm+40°
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Jotakuinkin, vanhalle 10v koneelle tehdas antoi 10,2 - 12,6 daNm. Autodataan ei siis kannata uskoa 

- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Eiku kyllä autodata varmasti on oikeassa myös. Tuohon 30Nm kun nykäistään 40 astetta päälle niin voi hyvinkin tulla 120Nm momentin edestä vääntöä. Sama asia esitetty eri tavalla. Nuo +jotain astetta momentit tulee kai sieltä että on esim. haluttu saada oikea tiukkuus riippumatta siitä onko pultti öljyisen liukas tai kuiva.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 22 Tammi 2017, 09:33
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Q-Tronic -08
Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM -10
Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Asia etenee. Työkiireiden takia moottoriasiaan pitäisi päästä paneutumaan loppuviikosta. Kysyisinkin nyt jo ennakkoon muutamia kiristysmomentteja. Teillä forumilaisilla varmasti asiasta tietoa.
- ruiskujen kiristysmomentti?
- kampiakselin hihnapyörän kiristysmomentti?
- hammashihnan kiristysrullan kiristysmomentti?
- hammashihnan ohjainrullan kiristysmomentti?
- moniurahihnan hihnakiristimen kiristysmomentti?
- ruiskujen kiristysmomentti?
- kampiakselin hihnapyörän kiristysmomentti?
- hammashihnan kiristysrullan kiristysmomentti?
- hammashihnan ohjainrullan kiristysmomentti?
- moniurahihnan hihnakiristimen kiristysmomentti?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Nokka-akselit on kytketty toisiinsa hammaspyörillä. En ihan heti usko että nokkien välinen ajoitus voisi muuttua vaikka jako menisi sekaisin.seppo kirjoitti:Oikea momentti on 2,9-3.2 + 40ast. , molempiin päihin! Usein kun venttiilit on käyneet kannessa, menee akseleiden keskeinen ajoitus myös sekaisin, jolloin on käytettävä kahta ajoitustyökalua, molemmille akseleille omansa, ja ajoitettava näin myös imupuolen akseli. Se on hiukan hankalampi koska työkalun paikka ei ole vapaa, vaan siinä edessä on putkistoja.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Ainakin Fiatin Fire-moottorissa tuossa toisessa rattaassa on mahdollista säätää hammasvälystä. Eli jos periaate on vähänkään saman tapainen, niin voi tuo ajoitus muuttua. Ja tiedän Sepolla olevan näistä kokemusta sen verran, ettei ihan turhaan huutele 

"No smoke => no power => no hope"
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 22 Tammi 2017, 09:33
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Q-Tronic -08
Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM -10
Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Homma etenee taas....
Jakopää ajoitettu uudelleen. Hommahan meni niin, että ajoitustapilla yläkerrasta nokka kiinni ja alakertaan ajoitusrauta. Ja imupuolen akselia ei tarvitse ajoittaa aivan kuten Tuomas K sanoi, akselit on kytketty toisiinsa hammaspyörillä.
Puristuspaineet mitattu, kaikki sylinterit pimeinä. Tänään nostettu venttiilikopan kansi ylös. Eipä tiedä olisiko itkenyt vai nauranut mutta yläkerta aivan tohjona. Kaikki keinuvivut paskana. Huomenna pitäisi saada nostettua kansi ylös, että pääsee näkemään kuinka paljon vauriota tullut muualle koneeseen. Purkamistahan tuossa tuntuu riittävän, kansi näyttäisi olevan työläs irrotettava. Onkohan joku jo tuon jumpan tehnyt ja olisiko jotakin vinkkejä viskata, ettei tulisi hakattua päätään italian peltiin purkuhommissa
Päivittelen tilannetta sitä mukaa kun homma etenee.
PS. kaikki tämä jumppa vain yhden vitun laturinhihnan katkeamisen ansiosta.
Jakopää ajoitettu uudelleen. Hommahan meni niin, että ajoitustapilla yläkerrasta nokka kiinni ja alakertaan ajoitusrauta. Ja imupuolen akselia ei tarvitse ajoittaa aivan kuten Tuomas K sanoi, akselit on kytketty toisiinsa hammaspyörillä.
Puristuspaineet mitattu, kaikki sylinterit pimeinä. Tänään nostettu venttiilikopan kansi ylös. Eipä tiedä olisiko itkenyt vai nauranut mutta yläkerta aivan tohjona. Kaikki keinuvivut paskana. Huomenna pitäisi saada nostettua kansi ylös, että pääsee näkemään kuinka paljon vauriota tullut muualle koneeseen. Purkamistahan tuossa tuntuu riittävän, kansi näyttäisi olevan työläs irrotettava. Onkohan joku jo tuon jumpan tehnyt ja olisiko jotakin vinkkejä viskata, ettei tulisi hakattua päätään italian peltiin purkuhommissa

Päivittelen tilannetta sitä mukaa kun homma etenee.
PS. kaikki tämä jumppa vain yhden vitun laturinhihnan katkeamisen ansiosta.
Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Biscione kirjoitti:Kaikki keinuvivut paskana.
Edit:Maunu kirjoitti: Koneen venttiilin nostimet/keinut on suunniteltu katkeamaan vikatilanteessa, joten voi olla ettei kantta edes tarvitse avata.
http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_JTDm ... oken.shtml
VMP
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 22 Tammi 2017, 09:33
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Q-Tronic -08
Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM -10
Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Ja homma etenee....
Tänään jumpattu kansi irti lohkosta. Nostin kannen ylös imu ja pakosarjan kanssa. Imu- ja pakosarjat purin pöydällä irti kannesta. Männät olivat onneksi säilyneet ehjinä, muutaman männän päässä nähtävissä venttiilin "hipaisu". Seuraavaksi kansi suunnistaa koneistettavaksi.
Venttiilikopan tarkempi syynäys paljasti, että nokka- akseleiden keskeinen ajoitus oli mennyt pieleen. En olisi uskonut, että ajoitus voi mennä pieleen kun akselit yhdistetty hammaspyörillä.
Päivittelen tarinaa sitä mukaa kun remontti taas etenee
Tänään jumpattu kansi irti lohkosta. Nostin kannen ylös imu ja pakosarjan kanssa. Imu- ja pakosarjat purin pöydällä irti kannesta. Männät olivat onneksi säilyneet ehjinä, muutaman männän päässä nähtävissä venttiilin "hipaisu". Seuraavaksi kansi suunnistaa koneistettavaksi.
Venttiilikopan tarkempi syynäys paljasti, että nokka- akseleiden keskeinen ajoitus oli mennyt pieleen. En olisi uskonut, että ajoitus voi mennä pieleen kun akselit yhdistetty hammaspyörillä.
Päivittelen tarinaa sitä mukaa kun remontti taas etenee

-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 22 Tammi 2017, 09:33
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Q-Tronic -08
Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM -10
Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus
Kevät kiireet puskeneet päälle ja jäi päivittämättä viistoistaysin tilanne. Kansihan koneistettiin Kiteen moottorikoneistamolla. Kiitokset heille nopeasta ja hyvästä työstä.
Tuli tuon kansijumpan aikana puhdistettua imusarjakin helvetillisestä määrästä nokea ja laitoin samalla uuden EGR- venttiilinkin ja löysipä uusi laturikin tiensä moottorin kylkeen. Samalla tuli vähän enemmälti huollettua auto kun se sattui olemaan tallissa levällään. Nyt tässä kevään ja kesän aikana auto kerännyt jo nelisentuhatta kilometriä mittariin, toistaiseksi ilman ongelmia. Saa nähdä mistä kohtaa italianneiti seuraavaksi repsahtaa.
Tuli tuon kansijumpan aikana puhdistettua imusarjakin helvetillisestä määrästä nokea ja laitoin samalla uuden EGR- venttiilinkin ja löysipä uusi laturikin tiensä moottorin kylkeen. Samalla tuli vähän enemmälti huollettua auto kun se sattui olemaan tallissa levällään. Nyt tässä kevään ja kesän aikana auto kerännyt jo nelisentuhatta kilometriä mittariin, toistaiseksi ilman ongelmia. Saa nähdä mistä kohtaa italianneiti seuraavaksi repsahtaa.
