FinPat kirjoitti:
Millaisia kokemuksia foorumilaisilla muuten on autojen huolto-organisaatioista ja miten rankkaisitte ne?
Viimeaikaiset kokemukset työsuhdeautoilijana muutamalla eri merkillä ja liikkeellä;
Metroauto Turku, BMW 120d. Ei voinut työvaatteissa mennä istumaan autoon ilman että vaihtoautopuolelta pelmahtaa myyjä sanomaan että käytetyt löytyy toiselta puolelta hallia. Ei siinä oikein muuta voi tehdä kuin sanoa "mene sinne sitten myymään", laittaa ovi kiinni ja odotella myyjää paikalle. Sen jälkeen kun sain omat avaimet, huollot meni suht kivuttomasti joka kerta sen jälkeen kun tutustuin paremmin huollon vastaanottoon. Huoltoväki taas ollut ihan hyvää, ei mitään moitetta.
Autokeskus Raisio, Alfa Romeo MiTo. Myyjä aivan loistava, piti hyvää huolta jälkimarkkinoinnistakin ja oli kovin pahoillaan ettei silloin enää annettu auton mukana viinipulloa. Huollon vastaanotto vähän niin ja näin. Huolto keskinkertaisesta katastrofaaliseen. Eräskään ei osannut autoa päivittää kun ei osannut käyttää sitä ohjelmistoa mikä heillä on käytössä, sain neuvoa ensikertalaisena selän takaa minkä valikon takaa saattaisi ennemmin löytyä sen jälkeen kun huoltaja ilmoitti "tee ite saatana". Kun sain tietää etteivät enää myy Alfaa, se oli ilon ja onnen päivä. Myöhemmin sitten selvisikin ettei niitä myy enää kukaan, tuolloin Auto Fennica siis luopui maahantuonnista kokonaan. Siitä tuli hieman sellainen "mitäs sitten tehdään ja millä ajellaan" fiilis.
Töissä oli muutenkin jo autojen vaihto edessä ja kyseltiin muutamasta paikasta uudet autot:
VW kauppa, Passat ja Golf farkkuna ja joku pienempi, kenties Polo eikä myyjä edes vastannut mitään. Ilmeisesti liian vähän autoja kerralla. Meistä ei tosin ketään harmittanut yhtään mutta piti sieltä nyt jotain kysyä...
Länsiauto Raisio, myyjällä oli jotain luppoaikaa ja vastoin hänen yleisiä periaatteitaan, pistäytyi käymään kun oli kerran sen verran lähellä. Sen jälkeen sitten ajeltiin Insignialla, Astralla ja Mokkalla noin 3 vuotta.
Nyt mulla on Giulietta ja Vaunula Raisio on huoltopaikkana, myyjä on aivan loistava, huollon vastaanotto ihan ok ja huolto on hyvällä tasolla vaikka sieltä "omalääkäri" vaihtoikin taloa. Siellä on Metroautosta tuttu huoltaja pitämässä Giuliettasta hyvää huolta enkä usko että mitään ongelmia ilmenee sen suhteen.
Giulietta tosin ei ole ollut mikään huoleton ja on tullut tutustuttua jo FCA Finlandin jälkimarkkinointiin ja ei se nyt ihan huonolla tolalla ole. Keskustellut heidän jälkimarkkinointipäällikön tms kanssa kasvotusten ja sain kyllä sellaisen vaikutelman että he haluaa jatkuvasti kehittyä ja karistaa niskoiltaan sen paskan mitä edelliset ovat saaneet aikaan. Se mitä nyt itse firmaan tulevista lehdistä huomannut niin markkinointi tavallaan menee ihan oikeaa kanavaa pitkin, aika moni Alfaa varmasti miettiikin työsuhdeautoksi kun ei tarkoitus ole montaa vuotta pitää kuitenkaan niin ei se "epävarmuuspeikko" jyllää niin mielessä siellä taustalla. Kun firmat vaihtaa autoansa, ne päätyy sitten käytettyjen markkinoille ja sen laadun huomaa sitten vasta myöhemmin vuosien kuluessa. Suurempana ongelmana vaan se että 3v kk hinta on ihan suhteeton siihen mitä sillä saa. Tosin siitä on jo monta vuotta aikaa kun kysyttiin Cherokeesta, Giuliettasta ja 500X:stä tarjousta. Firmathan voi maksaa vähän extraa mutta ei rajattomasti kuitenkaan. Mulla on nyt sitten vähän käytettynä hankittu Giulietta millä ajelen toistaiseksi. Giulian syntymätön farkkumalli olisi ehkä kiinnostava mutta kun sitä ei ole. Stelvion hinta taas hinnat alkaen malleissakin jo liian korkea ja auton koko muutenkin liian iso + että on SUV. Tulevaisuutta odotellen sitten mitä sieltä tehtaan tuotantolinjoilta tulee...
Mitä tuohon hybridivikinään tulee, maahantuoja tuo maahan sitä mitä tehdas tekee. Täyshybridiä voi ehkä sitten odotella kun akkujen Ah/kW/cc-suhteet ovat paremmat kuin nyt. Ylimääräinen paino ei tee hyvää ajettavuudelle ja se on Alfalle kuitenkin tärkeää. Kuten uusissa malleissa turvallisuus ja se että pitää ilmeisesti BMW:lle näyttää että saadaan nopeampia ja tehokkaampia autoja missä on hyvä ajettavuus.