Jakoketju 159 2.2
Valvoja: Moderators
Jakoketju 159 2.2
Tässä 25000 km ajettu ketju , onko venymää jo liikaa ( Kuva ) .
Nousee keskeltä 2cm ja vika koodi 0011 eli nokka-akselin ajoitusvirhe .
Onko selvä tapaus että ketju vaihtoon .
Nousee keskeltä 2cm ja vika koodi 0011 eli nokka-akselin ajoitusvirhe .
Onko selvä tapaus että ketju vaihtoon .
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Jakoketju 159 2.2
Onhan tosse se 2cm liikaa väljää. Tai, ainakaan muissa merkeissä ei ole ketjut heiluneet paria milliä enempään ylös/alas vaikka mitä ois tehnyt. Tuollanen taitaa vaikuttaa jo enemmän kuin kokonaisen hampaan verran?
PS.
Muista sit vaihtaa muutkin hilut laahaimista alkaen.
PS.
Muista sit vaihtaa muutkin hilut laahaimista alkaen.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Jakoketju 159 2.2
Sanoosin et kannattaa tarkistaa että kiristin on uudempaa mallia ja toimii kunnolla
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: Jakoketju 159 2.2
Tossahan on polkupyöränketju, jos vertaa 164:n tuplaketjuun.
Siinä oli löysää pari millii 445tkm lukemissa.
Siinä oli löysää pari millii 445tkm lukemissa.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Jakoketju 159 2.2
Kummatkin ketjut samalla kertaa. Originellin nokkaketjun saa Ricambi alfistilta, noissa mukana nokkapyörät ja hinta noin 750€, SWAG merkkinen tasapainoakselin ketju maksaa noin 200€ ja kun vertailin vähän kuvia, niin taisi olla alkuperäisen ketjun valmistaja.
se, että on ajettu 25tkm viitaa vähän siihen että varaosa oli paskaa paketissa. Löysin tarvikeena vain FAI merkkista ketjua, kuulosti vieraalta merkiltä, niin en lähtenyt kokeilemaan...
se, että on ajettu 25tkm viitaa vähän siihen että varaosa oli paskaa paketissa. Löysin tarvikeena vain FAI merkkista ketjua, kuulosti vieraalta merkiltä, niin en lähtenyt kokeilemaan...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Jakoketju 159 2.2
^
Ainakin Cadamurolla on kokemuksia FAI-merkkisistä jakohihnoista yhden hampaansa hukanneen verran, jos en väärin muista...
Ja vaikka ei olisi paskaa paketissa, riski on siinä jos yksikin laahain tai muu palikka jätetty vanhaa. Valitettavasti todella usein ketjuhommissa vaihdetaan vain ketju, ei välttämättä edes loppuunsyötyjä laahaimia tai edes rikkinäistä kiristintä... Sitten taas muualla vaihdetaan kaikki paitsi laahaimet (jos silmämääräisesti ehjät), tai kiristin (koska kiristin ei voi vaan hajota, mukamas). Riippuu paikasta ja tekijästä, jonkin verran ehkä asiakkaastakin (osaako vaatia kaikki uusiksi?) jne...
Anyway, joku 2mm liike kuulostaa normaalilta vanhemmalle ketjulle. Ne, mitkä itse nähnyt ihan tuliteränä korealaisessa, on ollut likimain pingottunut kireälle eikä löysää ole oikein missään, jos ei nimenomaa kiristimen puolella kone sammuksissa.
Ainakin Cadamurolla on kokemuksia FAI-merkkisistä jakohihnoista yhden hampaansa hukanneen verran, jos en väärin muista...
Ja vaikka ei olisi paskaa paketissa, riski on siinä jos yksikin laahain tai muu palikka jätetty vanhaa. Valitettavasti todella usein ketjuhommissa vaihdetaan vain ketju, ei välttämättä edes loppuunsyötyjä laahaimia tai edes rikkinäistä kiristintä... Sitten taas muualla vaihdetaan kaikki paitsi laahaimet (jos silmämääräisesti ehjät), tai kiristin (koska kiristin ei voi vaan hajota, mukamas). Riippuu paikasta ja tekijästä, jonkin verran ehkä asiakkaastakin (osaako vaatia kaikki uusiksi?) jne...
Anyway, joku 2mm liike kuulostaa normaalilta vanhemmalle ketjulle. Ne, mitkä itse nähnyt ihan tuliteränä korealaisessa, on ollut likimain pingottunut kireälle eikä löysää ole oikein missään, jos ei nimenomaa kiristimen puolella kone sammuksissa.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Jakoketju 159 2.2
Mulla on nyt FAI:n kamat pyörinny 40tkm ongelmitta.
Puuttuuko tuosta kannen laahain ihan tarkoituksen mukaisesti?
Puuttuuko tuosta kannen laahain ihan tarkoituksen mukaisesti?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Jakoketju 159 2.2
Otin kannen laahaimen pois venymän mittausta varten . Laahaimessa ei ollut mitään kulumisjälkiä . Olisiko niin että öljynpainekiristin antaa periksi ja kiristää ketjun vasta starttivaiheessa . Kuuluuko sen toimia niin . Solenoidien puhdistuksen jälkeen ei vikavalo ole syttynyt .kovan onnen soturi kirjoitti:Mulla on nyt FAI:n kamat pyörinny 40tkm ongelmitta.
Puuttuuko tuosta kannen laahain ihan tarkoituksen mukaisesti?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Jakoketju 159 2.2
Minkälainen lukko kiristimessä on? Korealaisessa tykkää mennä mekaaninen lukitus jumiin, joka aukeaa joko tiuhaan öljyjä vaihtamalla ja koskus konetta tosissaan polkemalla tai sitten ruuvimeisselillä vaan vääntämällä. Eli siis liian harva öljynvaihtoväli yhdistettynä liian rauhalliseen ajoon -> paineet ei nouse tarpeeksi -> kiristin ei naksahda lukkoon seuraavaan pykälään, vaan jää "välille" ja sammuttaessa aina palautuu edelliselle pykälälle... Ja ajan myötä jumittuu.
**
Tarkennetaan, että tuo syy on yksi EPÄILY. Mitään todistettua faktatietoa ei mulla ole.
**
Tarkennetaan, että tuo syy on yksi EPÄILY. Mitään todistettua faktatietoa ei mulla ole.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Jakoketju 159 2.2
Ei pitäisi antaa periksi. Sisältää "räikän" ja kun napsahtaa seuraavaan pykälään oikein toimiessaan, ei juuri anna myöden.oidipus kirjoitti:Otin kannen laahaimen pois venymän mittausta varten . Laahaimessa ei ollut mitään kulumisjälkiä . Olisiko niin että öljynpainekiristin antaa periksi ja kiristää ketjun vasta starttivaiheessa . Kuuluuko sen toimia niin . Solenoidien puhdistuksen jälkeen ei vikavalo ole syttynyt .kovan onnen soturi kirjoitti:Mulla on nyt FAI:n kamat pyörinny 40tkm ongelmitta.
Puuttuuko tuosta kannen laahain ihan tarkoituksen mukaisesti?
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Jakoketju 159 2.2
Jos kiristin myötäilee niin se varmasti aiheuttaa näitä vikakoodeja.
Kannattaa tosiaan tarkistaa että se kiristin on päivitetty saab malliseen.
Tunnistaa siitä nännistä kiristimen kannassa.
Niissä on molemmissa tyypeissä räikkä, mut siinä orkkisessa niitten kans on ollu ongelmia.
Kannattaa tosiaan tarkistaa että se kiristin on päivitetty saab malliseen.
Tunnistaa siitä nännistä kiristimen kannassa.
Niissä on molemmissa tyypeissä räikkä, mut siinä orkkisessa niitten kans on ollu ongelmia.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Jakoketju 159 2.2
Kiitos tiedosta , täytynee kurkistaa jakopäähän ja vaihtaa kiristin , sittenhän selviää myös laahainten kunto . Tosin vikavalo ei ole enää syttynyt ketjunvenyttelyn ja moottorin väärinpäin pyörittelyn jälkeen joten olisiko kiristin napsahtanut pykälän ulospäin .kovan onnen soturi kirjoitti:Jos kiristin myötäilee niin se varmasti aiheuttaa näitä vikakoodeja.
Kannattaa tosiaan tarkistaa että se kiristin on päivitetty saab malliseen.
Tunnistaa siitä nännistä kiristimen kannassa.
Niissä on molemmissa tyypeissä räikkä, mut siinä orkkisessa niitten kans on ollu ongelmia.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Jakoketju 159 2.2
Voi olla sekin
Kiristin näkyy kannen ulkopuolella tulipellin puolelta
Kiristin näkyy kannen ulkopuolella tulipellin puolelta
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Jakoketju 159 2.2
Tarkoitatko sitä pientä luukkua jakopään kotelossa .kovan onnen soturi kirjoitti:Voi olla sekin
Kiristin näkyy kannen ulkopuolella tulipellin puolelta
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Jakoketju 159 2.2
Se luukku on vesipumpun vaihtoa varten. Siitä otetaan erikoistyökalulla vespumpun hammaspyörästä kiinni.
Kiristin on semmonen about 24mm pultin kanta
Kiristin on semmonen about 24mm pultin kanta
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Jakoketju 159 2.2
Kiitos tiedosta !!kovan onnen soturi kirjoitti:Se luukku on vesipumpun vaihtoa varten. Siitä otetaan erikoistyökalulla vespumpun hammaspyörästä kiinni.
Kiristin on semmonen about 24mm pultin kanta
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: Jakoketju 159 2.2
Onkos tämä nyt sitten löysä jakoketju? Kone 1.9 JTS.
Ketju vaihdettu jo kerran 60tkm takaperin, nyt mittarissa 160tkm.
https://www.youtube.com/watch?v=5GbgGwD ... e=youtu.be
Kylmänä räpättää käynnistyksen yhteydessä pari sekuntia, jonka jälkeen noin 2000rpm alueella kuuluu tuo metallinen räksätys.
Käynnistyy ja käy muuten ihan normaalisti.
Pajalle menossa, pakko jättää kyllä pihaan kun tuntuu että ääni pahenee aika nopeasti...
Ketju vaihdettu jo kerran 60tkm takaperin, nyt mittarissa 160tkm.
https://www.youtube.com/watch?v=5GbgGwD ... e=youtu.be
Kylmänä räpättää käynnistyksen yhteydessä pari sekuntia, jonka jälkeen noin 2000rpm alueella kuuluu tuo metallinen räksätys.
Käynnistyy ja käy muuten ihan normaalisti.
Pajalle menossa, pakko jättää kyllä pihaan kun tuntuu että ääni pahenee aika nopeasti...
Re: Jakoketju 159 2.2
Ei kannata käynnistellä enää , hinausautolla pajalle ! Ketjun katkeaminen ja täysi jakopää ja venttiilikoneistovaurio on lähellä .heicci kirjoitti:Onkos tämä nyt sitten löysä jakoketju? Kone 1.9 JTS.
Ketju vaihdettu jo kerran 60tkm takaperin, nyt mittarissa 160tkm.
https://www.youtube.com/watch?v=5GbgGwD ... e=youtu.be
Kylmänä räpättää käynnistyksen yhteydessä pari sekuntia, jonka jälkeen noin 2000rpm alueella kuuluu tuo metallinen räksätys.
Käynnistyy ja käy muuten ihan normaalisti.
Pajalle menossa, pakko jättää kyllä pihaan kun tuntuu että ääni pahenee aika nopeasti...
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Jakoketju 159 2.2
Mielivaltaisia laitteita. Mulla ei ketju oireillut mitenkään, sitten ekalla kovalla pakkasella ei enään käynnistynyt, mitään ylimääräisiä ääniä tai vikavaloja ei tullut...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Jakoketju 159 2.2
Ei ollutkaan ketjussa vika , vaan epäkuntoinen kiristin joka ei lukittunut ja kiristi ketjun vasta öljynpaineen noustua . Vika valoa ei ole enää tullut .oidipus kirjoitti:Tässä 25000 km ajettu ketju , onko venymää jo liikaa ( Kuva ) .
Nousee keskeltä 2cm ja vika koodi 0011 eli nokka-akselin ajoitusvirhe .
Onko selvä tapaus että ketju vaihtoon .
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: Jakoketju 159 2.2
Mistäs näitä jakopään osia kannattaa kysellä?
Konetta ei ole vielä avattu, joten en tiedä onko pelkkä kiristin pettänyt vai meneekö ketjukin vaihtoon.
Vikakoodeja ei tule, ja käy normaalisti mutta tosiaan ääni kertoo että jotain on vialla.
Konetta ei ole vielä avattu, joten en tiedä onko pelkkä kiristin pettänyt vai meneekö ketjukin vaihtoon.
Vikakoodeja ei tule, ja käy normaalisti mutta tosiaan ääni kertoo että jotain on vialla.
Re: Jakoketju 159 2.2
Koneessa on kaksi ketjua , toinen jakopäälle ja toinen tasapainoakselille ja vesipumpulle . Saattaa olla tasapainoakselin ketjuongelma , sieltä ei vikakoodeja tule . Ammattilaisen hommia vian paikallistaminen ja korjaus .heicci kirjoitti:Mistäs näitä jakopään osia kannattaa kysellä?
Konetta ei ole vielä avattu, joten en tiedä onko pelkkä kiristin pettänyt vai meneekö ketjukin vaihtoon.
Vikakoodeja ei tule, ja käy normaalisti mutta tosiaan ääni kertoo että jotain on vialla.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: Jakoketju 159 2.2
Pitää vielä tarkistaa vikakoodit.
Luin korjausoppaan läpi ja ei tuo homma mahdottomalta vaikuta, eli pähkäilen tässä nyt että vaihtaisiko ketjun ja kilkkeet itse...
Viime vuonna tuli tehtyä vaihdelaatikkoremontti niin ei tässä ainakaan enempää työtä ole kuin siinä
Ihan hirveesti ei kiinnostaisi mutta jos taas säästää tonnin työveloituksissa niin mikä ettei.
Luin korjausoppaan läpi ja ei tuo homma mahdottomalta vaikuta, eli pähkäilen tässä nyt että vaihtaisiko ketjun ja kilkkeet itse...
Viime vuonna tuli tehtyä vaihdelaatikkoremontti niin ei tässä ainakaan enempää työtä ole kuin siinä
Ihan hirveesti ei kiinnostaisi mutta jos taas säästää tonnin työveloituksissa niin mikä ettei.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: Jakoketju 159 2.2
Kai tähän muuten voi "uittaa" uuden ketjun vanhan avulla? Säästäisi aika paljon työssä, tosin pyöriä ei sitten tulisi vaihdettua.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Jakoketju 159 2.2
ei voi, kiristimien rakenteesta johtuen et saa niitä löysälle kuin kopat avaamalla.heicci kirjoitti:Kai tähän muuten voi "uittaa" uuden ketjun vanhan avulla? Säästäisi aika paljon työssä, tosin pyöriä ei sitten tulisi vaihdettua.
Re: Jakoketju 159 2.2
Laita tuollainen haku youtubeen niin näet venäläisen videon ketjujen vaihdosta , siitä saa myös käsityksen miten ketjut toimivat , tosin siitä puuttuu moottorin etukannakkeen irroitus eli työtä on työpäivän verran mutta kotonakin tehtävissä ja säästöä tulee 800-1000 euroa korjaamihuntaan verrattuna .alfa 156 v6 kirjoitti:ei voi, kiristimien rakenteesta johtuen et saa niitä löysälle kuin kopat avaamalla.heicci kirjoitti:Kai tähän muuten voi "uittaa" uuden ketjun vanhan avulla? Säästäisi aika paljon työssä, tosin pyöriä ei sitten tulisi vaihdettua.
Замена цепи 2.2 JTS альфа ромео 159
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: Jakoketju 159 2.2
Hyä video, vaikka ei venäjää ymmärräkään.
Vikakoodi löytyi:
P0011 - Positioning diagnosis of camshaft on exhaust
Suosituksia mistä kannattaa tilata osat? Kiire ei ole mikään älytön, joten saa tulla vähän kauempaakin.
Vikakoodi löytyi:
P0011 - Positioning diagnosis of camshaft on exhaust
Suosituksia mistä kannattaa tilata osat? Kiire ei ole mikään älytön, joten saa tulla vähän kauempaakin.
Re: Jakoketju 159 2.2
Minulla vikana oli samalla koodilla viallinen kiristin joka kiristi ketjun vasta öljynpaineiden noustua ja startatessa nokka-akselien ajoitus ei ollut oikea . Tässä tapauksessa on jakopää avattava ja jos aikaa on niin kannatta ensin avata ja katsoa mitä on rikki . Voi olla äänestä päätellen vaikka laahain poikki tai kiristin kokonaan poissa toiminnasta . Ellei ketjuja ole aiemmin vaihdettu kannattaa vaihtaa molemmat sarjat .heicci kirjoitti:Hyä video, vaikka ei venäjää ymmärräkään.
Vikakoodi löytyi:
P0011 - Positioning diagnosis of camshaft on exhaust
Suosituksia mistä kannattaa tilata osat? Kiire ei ole mikään älytön, joten saa tulla vähän kauempaakin.
Hankintapaikkoja on esim. Misterauto , Autonosat24.fi , Alvadi.ee . mistä on saatavilla erihintaisia sarjoja 2-3 päivän toimitusajalla .
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Jakoketju 159 2.2
Näköjään ajotuksenmuuntimet ja solenoidit on samat jossain jenkkivehkeessä hinta vaan huomattavasti halvempi kuin alfan osana.
https://www.rockauto.com/en/catalog/sat ... cket,18586
https://www.rockauto.com/en/catalog/sat ... cket,18586
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Jakoketju 159 2.2
Solenoidit on samat hyvinkin monessa GM-perustaisessa moottorissa. Itsehän tilasin joskus solenoidit Kiinasta, kun luulin toisen olevan rikki ja maksoi yhteensä alle 20€ Toimivat ihan mainiosti monta kuukautta, mutta laitoin sitten kuitenkin alkuperäiset takaisin paikalleen, kun ei niissä kerran vikaa ollutkaan.kovan onnen soturi kirjoitti:Näköjään ajotuksenmuuntimet ja solenoidit on samat jossain jenkkivehkeessä hinta vaan huomattavasti halvempi kuin alfan osana.
https://www.rockauto.com/en/catalog/sat ... cket,18586
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: Jakoketju 159 2.2
Tarvitaanko erikoistyökalua muunninpyörän (vvt ) irroittamiseen nokka-akselin hammaspyörästä .
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: Jakoketju 159 2.2
Yläpuoli avattu.
Ketju ei vaikuta löysältä:
Yläpuolinen laahain tosin on paskana:
Tuo varmasti aiheuttaa ääntä, mutta tuleeko myös vikakoodi P0011 tuon takia?
Uskallanko vaihtaa pelkän laahaimen ja jatkaa ajoa?
Ketju ei vaikuta löysältä:
Yläpuolinen laahain tosin on paskana:
Tuo varmasti aiheuttaa ääntä, mutta tuleeko myös vikakoodi P0011 tuon takia?
Uskallanko vaihtaa pelkän laahaimen ja jatkaa ajoa?
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: Jakoketju 159 2.2
komento takaisin, vähän kun pyöräytti niin alkoi löysää löytymään.
Perkele
Perkele
Re: Jakoketju 159 2.2
Ylälaahain on niin kulunut että kiristin ei taida toimia ollenkaan , vikakoodi tulee siitä että nokkakselien ja kampiakselien suhde on väärä , joko ketju venynyt tai sitten starttivaiheessa kun kiristin ei toimi .heicci kirjoitti:komento takaisin, vähän kun pyöräytti niin alkoi löysää löytymään.
Perkele
Jakopään purku on ehdottomasti ainoa oikea tapa jatkaa tästä . Kiristimen toki voi vaihtaa jakopäätä purkamatta mutta on vaarana että jos kiristin on totaalisesti hajalla voi osia pudota jakopää kotelon pohjalle ja sitten on pakko purkaa .
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: Jakoketju 159 2.2
Uudet osat saapuivat ja eilen aloitin kasaamisen. Nokkapyörien hammasrattaat tosin olivat vääränlaiset niin niitä ei sitten vaihdeta (vanhat ei näytä onneksi kuluneilta).
Hommat loppuivat illalla erikoiseen ongelmaan. Imupuolen nokkapyörä ei suostu menemään kunnolla paikoilleen, jää jotenkin kummallisesti kantamaan ja kun koittaa kiristää nokka-akselille niin koko pyörä menee väkisin vinoon. Kaikki pinnat on putsattu ja avasin ajoituksenmuuntimenkin eikä sieltä löytynyt mitään ihmeellistä.
En ehtinyt enempää sitä ihmettelemään, mutta toistaiseksi en keksinyt mikä tuon voi aiheuttaa. Voisiko koko limppu olla jotenkin kiero?
Ketju itseasiassa ei ollut venynyt kuin ehkä muutaman millin silmämääräisesti katsottuna. Kiristäjävika siis loppujen lopuksi.
Hommat loppuivat illalla erikoiseen ongelmaan. Imupuolen nokkapyörä ei suostu menemään kunnolla paikoilleen, jää jotenkin kummallisesti kantamaan ja kun koittaa kiristää nokka-akselille niin koko pyörä menee väkisin vinoon. Kaikki pinnat on putsattu ja avasin ajoituksenmuuntimenkin eikä sieltä löytynyt mitään ihmeellistä.
En ehtinyt enempää sitä ihmettelemään, mutta toistaiseksi en keksinyt mikä tuon voi aiheuttaa. Voisiko koko limppu olla jotenkin kiero?
Ketju itseasiassa ei ollut venynyt kuin ehkä muutaman millin silmämääräisesti katsottuna. Kiristäjävika siis loppujen lopuksi.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Jakoketju 159 2.2
Siellä on se n.5mm kohditustappi,onko se okei?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: Jakoketju 159 2.2
Silmämääräisesti siinä ei ainakaan ole mitään vikaa, ja kun sitä pyörittelee akselia vasten niin selvästi loksahtaa sinne uraan.kovan onnen soturi kirjoitti:Siellä on se n.5mm kohditustappi,onko se okei?
Otan vaikka pari kuvaa kunhan ehdin, jos joku sattuisi huomaamaan jotain mitä itse ei tajua
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Jakoketju 159 2.2
Eikä varmaan oo menny imu- ja pakoratas sekasten?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: Jakoketju 159 2.2
INT lukee rattaassa eli imupuoli oletettavasti kyseessä.kovan onnen soturi kirjoitti:Eikä varmaan oo menny imu- ja pakoratas sekasten?
Kokeilin myös pakopuolen akselille ja sama jutti siinäkin. Jotain vikaa itse pyörässä siis.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: Jakoketju 159 2.2
Ongelma ratkesi. Oli vaan niin tarkka sovite että jos meni vähänkin vinossa akselille niin ei siitä enää loksahtanut paikalleen.
Shop4Partsille pyyhkeitä vääristä osista. yläpuolen nokkaketjut tosiaan olivat täysin väärät, ja eilen huomasin että yläpuolisessa laahaimessakin heittää pulttijako. Se tosin ratkesi porakoneella mutta kuitenkin... Ketjun kiristäjiä tuli sitten 2kpl, toisessa o-rengas varressa ja toisessa ei. Alkuperäisessä oli o-rengas.
https://www.shop4parts.co.uk/?name=stor ... ming_Chain
Shop4Partsille pyyhkeitä vääristä osista. yläpuolen nokkaketjut tosiaan olivat täysin väärät, ja eilen huomasin että yläpuolisessa laahaimessakin heittää pulttijako. Se tosin ratkesi porakoneella mutta kuitenkin... Ketjun kiristäjiä tuli sitten 2kpl, toisessa o-rengas varressa ja toisessa ei. Alkuperäisessä oli o-rengas.
https://www.shop4parts.co.uk/?name=stor ... ming_Chain
Re: Jakoketju 159 2.2
Tuo on Opelin sarja, niissä on väärät nokkapyörät ja yläohjain.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: Jakoketju 159 2.2
Komeesti lukee Alfa kuvauksessajamper kirjoitti:Tuo on Opelin sarja, niissä on väärät nokkapyörät ja yläohjain.
Pitää laittaa palautetta.
Re: Jakoketju 159 2.2
Minulle asennettiin vuosia sitten opelin jakoketju sarja ja nyt on ajettu noin 25tkm. Hyvin on toiminut. Mutta ylälaahainta ei tosiaankaan vaihdettu koska ei sopinut. Onkohan tietoa mistä saisi tilattua pelkän ylälaahaimen?
Kiitos.
Kiitos.
Re: Jakoketju 159 2.2
Onko ylälaahain niin kulunut että pitää vaihtaa , toiseksi ylälaahaimissa on muistaakseni eroa Opel / Alfa vain pulttijaossa ja joskus on porattu uudet reiät laahainrunkoon .Mikael J kirjoitti:Minulle asennettiin vuosia sitten opelin jakoketju sarja ja nyt on ajettu noin 25tkm. Hyvin on toiminut. Mutta ylälaahainta ei tosiaankaan vaihdettu koska ei sopinut. Onkohan tietoa mistä saisi tilattua pelkän ylälaahaimen?
Kiitos.
Re: Jakoketju 159 2.2
Eilen availin venttiilikopan ja ylälaahain kunnossa (onneksi). Samalla ajoitus-solenoidien irroitus ja puhdistus. Toukokuussa, kun korjaamolla vaihdettiin öljynlämpötila-anturi (kallista puuhaa) vikakoodi P0011, joka nollattiin. Pitääpä tänään tarkistaa vieläkö se valittaa sitä. Moottorin häiriövaloa se ei ole lyönyt tauluun vuosiin.
Re: Jakoketju 159 2.2
Tarkoitatko että moottorin häiriövalo ei pala edes silloin kun on virrat päällä eikä moottori käy .Mikael J kirjoitti:Eilen availin venttiilikopan ja ylälaahain kunnossa (onneksi). Samalla ajoitus-solenoidien irroitus ja puhdistus. Toukokuussa, kun korjaamolla vaihdettiin öljynlämpötila-anturi (kallista puuhaa) vikakoodi P0011, joka nollattiin. Pitääpä tänään tarkistaa vieläkö se valittaa sitä. Moottorin häiriövaloa se ei ole lyönyt tauluun vuosiin.
P0011 viittaa nokka-akselien ajoitusvirheeseen ja omasta kokemuksesta tiedän että se voi tulla venyneen ketjun lisäksi myös rikkoutuneesta kiristimestä joka toimii vasta kun öljynpaineet nousevat ja sallii starttivaihessa ajoitusvirheen .
Re: Jakoketju 159 2.2
Kyllä varoitusvalo syttyy aina kun virta-avain työnnetään virtalukkoon, mutta poistuu aina sammuttaessa. Tätä "Have engine checked" ilmoitusta tarkoitin. Sitä ei ole onneksi tullut vuosiin. Tosiaan tänään kärry mototestissä, eikä vikakoodeja löytynyt ja hyvä niin.
Joo tosiaan tätä P0011 olen tutkistellut netistä ja ilmeisesti likainen öljy ja tukkeutuneet ajoituksen solenoidit voivat antaa tota P0011.
https://www.youtube.com/watch?v=-yBt92c7qk0
Joo tosiaan tätä P0011 olen tutkistellut netistä ja ilmeisesti likainen öljy ja tukkeutuneet ajoituksen solenoidit voivat antaa tota P0011.
https://www.youtube.com/watch?v=-yBt92c7qk0
Re: Jakoketju 159 2.2
Totta on , minulla pakopuolen solenoidi antoi vikakoodin (solenoidin virtapiirin katkos) , tehoa hävisi ja vikavalo syttyi . Tilasin kiinakopion hintaan 12€ rahteineen ja toimii .Mikael J kirjoitti:Kyllä varoitusvalo syttyy aina kun virta-avain työnnetään virtalukkoon, mutta poistuu aina sammuttaessa. Tätä "Have engine checked" ilmoitusta tarkoitin. Sitä ei ole onneksi tullut vuosiin. Tosiaan tänään kärry mototestissä, eikä vikakoodeja löytynyt ja hyvä niin.
Joo tosiaan tätä P0011 olen tutkistellut netistä ja ilmeisesti likainen öljy ja tukkeutuneet ajoituksen solenoidit voivat antaa tota P0011.
https://www.youtube.com/watch?v=-yBt92c7qk0
Normaalihinta EU- alueella on n. 80-100€ . Solenoidin voi vaihtaa venttiilikoppaa avaamatta eli jotakin halpaa huoltoa on tässä mainiossa hyvin vääntävässä mutta hieman vikaherkässä moottorissa .