Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Isommat etujarrut, tuplapakoputket takana, yksi hihna ja sen pyörät konehuoneessa lisää mitä äkkiä tulee mieleen, 2.4 vs 1.9. Mielenkiintoista olisi tietää paljon pelkästään moottorien ero on kiloissa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Myös tosiaan järiämpi vaihteisto (ja kytkin?) manuaaliautoissa voi nekin painaa enemmän.
85kg käy ihan järkeen koko auton painoeroksi. Moottorille voisin uskoa siitä luokkaa kolmanneksen-puolet.
85kg käy ihan järkeen koko auton painoeroksi. Moottorille voisin uskoa siitä luokkaa kolmanneksen-puolet.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tässä olisi nyt alkavalla viikolla tarkoitus laittaa 1.9 jtdm vaihtoon ja hommata nelivetona 3.2 v6. Onko vinkkejä? Mitä kannattaa tarkistaa ennen ostamista? Onko v6:ssa ollut jotain tyyppivikoja tai jotain mitä kannattaa pitää silmällä? Auto olisi 2006 ja ajettu melkein 200 000km. Toinen vaihtoehto on 1.8 tbi 200hp,mutta kyllähän tuo v6 äänineen kiinnostaa niin persanasti. Ainoa on se kirottu kulutus... En ole mikään autojen asiantuntija joten mielellään kuulisi neuvoja.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oletko kuullut GM:n 3.2:sta? En tiedä, mutta ei se Bussoa voita.
Ketjuvikojahan noissakin on ollut, mikä on sitten aika iloisen kallista lystiä (vrt 1.9 tai 2.2JTS), tosin selvästi vähemmän kuin pienemmissä jötseissä.
Ja verot muistaakseni myös aika hulppeat
(Viisastellen sanoisin, että 2.4JTDm Q4 olisi parempi, verohinta samaa tasoa ja kulutus aika paljon pienempi nokilekalla).
Ketjuvikojahan noissakin on ollut, mikä on sitten aika iloisen kallista lystiä (vrt 1.9 tai 2.2JTS), tosin selvästi vähemmän kuin pienemmissä jötseissä.
Ja verot muistaakseni myös aika hulppeat
(Viisastellen sanoisin, että 2.4JTDm Q4 olisi parempi, verohinta samaa tasoa ja kulutus aika paljon pienempi nokilekalla).
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onkohan olemassa jotain tyypillistä kohtaa josta voisi arvailla vasemman puoleisen peruutusvalon johdon (pinkki?) olevan poikki tahi vastaavaa. Saman ryppään toinen valo toimii ja sanotaan nyt vielä varmuudeksi että polttimossa ei ole vikaa.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Siis peruutusvalo ei toimi lainkaan? 159:ssä ei ole kuin yksi peruutusvalo ja toisella puolella on takasumuvalo. Nyt en vaan muista kuinka päin ne ovat.
Pinkki johto menee suoraan ratin vieressä olevaan sulakeboxiin.
I020 on taas pakkivalokytkin, joka voisi olla tässä tapauksessa viallinen.
Edit: pinkki johto voi tietty olla poikki luukun läpiviennin kohdalta. Kannattaa vähän vetää johtoa, voi olla että muovikuori on ehjä, mutta kupari on poikki.
Pinkki johto menee suoraan ratin vieressä olevaan sulakeboxiin.
I020 on taas pakkivalokytkin, joka voisi olla tässä tapauksessa viallinen.
Edit: pinkki johto voi tietty olla poikki luukun läpiviennin kohdalta. Kannattaa vähän vetää johtoa, voi olla että muovikuori on ehjä, mutta kupari on poikki.
- Liitteet
-
- peruutusvalo1.jpg
- (55.85 KiB) Tiedosto ladattu 5917 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitoksia tästä. Joku toinen olisi varmaan vaikka katsonut ensin manuaalia kuullessaan "sulla on peruutusvalo palanut toiselta puolelta" ennenkuin lähtee availemaan verhoilua.Maunu kirjoitti:Siis peruutusvalo ei toimi lainkaan? 159:ssä ei ole kuin yksi peruutusvalo ja toisella puolella on takasumuvalo. Nyt en vaan muista kuinka päin ne ovat.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 13:54
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko jollain ollut 159:ssä ongelmia auton peräpään narinan kanssa? Oma 2.2 JTS alkanut pitää narinaa ja kolinaa ensin töyssyissä ja sitten nyt myös ihan normaalissa ajossa kiihdytettäessä ja jarruttaessa kun auton kori hieman liikkuu/kallistuu. Erittäin häiritsevää kun koko ajan tulee narinaa jostain päin autoa. Onko noissa tyypillisesti jouset rikki vai onko siellä jotkut puslat kuivana?
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kohta se olisi taas Alfa 159:n katsastuksen paikka ja eiköhän jotain sanomista taas katsastustädiltä tule.
Edellisistä katsastuksista 5/6 ovat olleet ensimmäisellä kerralla hylättyjä!
Nyt oikeasta etupäästä kuuluu sellaista matalaa kurnutusta kun ajaa 5 km/h hidastustöyssyihin. Matkaajossa tuota ääntä ei ikinä kuulu.
Voisiko siellä olla joku muovi tms. jossain välissä vai mistä ihmeestä voi johtua että pienessä vauhdissa ääni kuuluu mutta kovassa normaali
ajossa ei?
Edellisistä katsastuksista 5/6 ovat olleet ensimmäisellä kerralla hylättyjä!
Nyt oikeasta etupäästä kuuluu sellaista matalaa kurnutusta kun ajaa 5 km/h hidastustöyssyihin. Matkaajossa tuota ääntä ei ikinä kuulu.
Voisiko siellä olla joku muovi tms. jossain välissä vai mistä ihmeestä voi johtua että pienessä vauhdissa ääni kuuluu mutta kovassa normaali
ajossa ei?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Yksi mahdollisuus on ylätukivarren laakerointi , jos ääni kuuluu selvästi vain toiselta puolelta , alkaa yleensä narisemaan ennen kuin tulee välystä . Maantieajossa laakerointi ei liiku niin paljon kuin esim. hidastetöyssyissä . On normaali kuluva osa , hinta alk. 100€ .Waverunner kirjoitti:Kohta se olisi taas Alfa 159:n katsastuksen paikka ja eiköhän jotain sanomista taas katsastustädiltä tule.
Edellisistä katsastuksista 5/6 ovat olleet ensimmäisellä kerralla hylättyjä!
Nyt oikeasta etupäästä kuuluu sellaista matalaa kurnutusta kun ajaa 5 km/h hidastustöyssyihin. Matkaajossa tuota ääntä ei ikinä kuulu.
Voisiko siellä olla joku muovi tms. jossain välissä vai mistä ihmeestä voi johtua että pienessä vauhdissa ääni kuuluu mutta kovassa normaali
ajossa ei?
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mistäpä kannattais hankkia ilmastoinnin kompura? Alfa Ricambilla ois orkkis 620 €
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mun pajamaja vingahtelee kuin marsu haskin hampaiden välissä sielunsa kaikotessa gehennaan, töyssyissä ja kun nostaa kytkintä sopivan nykäisevästi.Paulio kirjoitti:Onko jollain ollut 159:ssä ongelmia auton peräpään narinan kanssa? Oma 2.2 JTS alkanut pitää narinaa ja kolinaa ensin töyssyissä ja sitten nyt myös ihan normaalissa ajossa kiihdytettäessä ja jarruttaessa kun auton kori hieman liikkuu/kallistuu. Erittäin häiritsevää kun koko ajan tulee narinaa jostain päin autoa. Onko noissa tyypillisesti jouset rikki vai onko siellä jotkut puslat kuivana?
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nyt ruotsia taitavat tekniikan ymmärtäjät...
Jos auton kuntotarkastuspapereissa on huomiot:
Väsentliga tekniska anm: Skramlande ljud i motorrum sekä Övriga tekniska anm: Vinande ljud i motorrum, niin mitkä ovat todennäköiset sivuäänen lähteet ja kannattaako ko. yksilöön enempää panostaa.
170+ tkm ajettu 159 2.0JTDM kyseessä. Myyjä arveli noiden tulevan ilmastoinnista, tulevat ja menevät. Auto on Ruotsissa, joten omin korvin kuuleminen on muutaman mutkan takana. Menossa kuitenkin ollaan, sillä muutama muukin yksilö on katsottuna samalle reissulle, jokin niistä lähtee mukaan.
Jos auton kuntotarkastuspapereissa on huomiot:
Väsentliga tekniska anm: Skramlande ljud i motorrum sekä Övriga tekniska anm: Vinande ljud i motorrum, niin mitkä ovat todennäköiset sivuäänen lähteet ja kannattaako ko. yksilöön enempää panostaa.
170+ tkm ajettu 159 2.0JTDM kyseessä. Myyjä arveli noiden tulevan ilmastoinnista, tulevat ja menevät. Auto on Ruotsissa, joten omin korvin kuuleminen on muutaman mutkan takana. Menossa kuitenkin ollaan, sillä muutama muukin yksilö on katsottuna samalle reissulle, jokin niistä lähtee mukaan.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Skramlande on aika vaikea sana minun mielestä suomentaa. Tarkoittaa joissain yhteyksissä lähes tulkoon mitä vain kolinasta helinään. Jospa se kuitenkin tarkoittais tässä tapauksessa sitä legendaarista ilmastoinnista tulevaa pärinää? Näin itse tuon vikakuvauksen tulkitsisin.
Vinande tarkoittaa sen sijaan selkeästi, että jotain siellä konehuoneessa vinkuu.
Vinande tarkoittaa sen sijaan selkeästi, että jotain siellä konehuoneessa vinkuu.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Myyjä aikoi vielä käyttää uudemman kerran korjaamolla arvioitavana äänilähdettä. Ei ole kuulemma voimakas ääni, eikä kuulu konepelti kiinni / auton sisälle.
Joo, tuota samaa monitulkintaisuutta tuskailin skramlanden kanssa. Vinkuminen on tod. hihnapyöristä, kaikissa Alfoissa mitä olen omistanut on jonkinlainen käyntiääni niissä ollut.
Joo, tuota samaa monitulkintaisuutta tuskailin skramlanden kanssa. Vinkuminen on tod. hihnapyöristä, kaikissa Alfoissa mitä olen omistanut on jonkinlainen käyntiääni niissä ollut.
- Oldgrain
- Viestit: 350
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
- Car(s): 159 2.2 SW -07, GTV 2.0 -86
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mulla on tehnyt aiemmin tuota myös. En koskaan keksinyt mitään varsinaista syytä tuohon. Öljynvaihto on auttanut kerran ja kerran hävisi itsestään. Öljymäärän sensori on itselläni vaihdettu kertaalleen joten siitä ei pitäisi olla kyse.urhoilija kirjoitti:Mikähän mättää jos ajotietokone valittaa öljyn määrästä, vaikka se on ylärajalla?
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itsellänikin ajatukset vinande/vinkumisesta meni remmilinjalle. Skramlande voi olla räminääkin ja senhän voi aiheuttaa vaikka mikä. Missä päin Ruotsia auto/autot on?Ruokoton kirjoitti:Myyjä aikoi vielä käyttää uudemman kerran korjaamolla arvioitavana äänilähdettä. Ei ole kuulemma voimakas ääni, eikä kuulu konepelti kiinni / auton sisälle.
Joo, tuota samaa monitulkintaisuutta tuskailin skramlanden kanssa. Vinkuminen on tod. hihnapyöristä, kaikissa Alfoissa mitä olen omistanut on jonkinlainen käyntiääni niissä ollut.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nyt on taas apulaitehihnan vinkuminen poissa seuraavaksi 10tkm ajaksi. Sain nuo 26tkm ajetut hihnat takaisin ja kyllä niissä molemmissa hihnoissa oli pienen pieniä kiviä imeytyneenä hihnan uriin. Osa kivistä painautuneena lähes selkäpuolelta läpi. Eli jos teillä vikisee, niin kannattaa seurailla hihnan kuntoa, kun pahimmassa tapauksessa se on jakohihnan välissä. Laturin hihna oli itselläni aika heikossa hapessa. Pari tuntia otti huoltoliike työtä tuosta ns. kompensaationa kustannuksiltaan. Paljonko teillä on mennyt aikaa tuohon työhön kokonaisuudessaa jotka itse olette vaihtaneet?
Oli myös diagnosoitavana etupään kolinasta, mutta mistään ei löytynyt väljää kuulemma. Eli homma menee niin, että jos veivaa pakilla renkaat tappiin ja kääntää täydet vastakkaiseen ja lähtee liikkeelle, niin kuuluu vetarimaista napsetta. Töyssyissä ilmenee jonkinlaisena kolinana sekä välillä narisee ärsyttävästi. Sen huomasin, että kun tomaatilla on vaikka D:llä ja heittää R:llä, niin kuuluu sellainen kuiva narahdus ja sama toisinpäin. Pyysin selvittämään sisemmän vetarin tilannetta, mutta ei ollut kuulemma mitään. Missään ei mitään väljää, mutta käsin kun heiluttelee rengasta, niin narisee ja ajossa kolisee välillä. Ihme laitteita jotka ajaa hulluksia
Oli myös diagnosoitavana etupään kolinasta, mutta mistään ei löytynyt väljää kuulemma. Eli homma menee niin, että jos veivaa pakilla renkaat tappiin ja kääntää täydet vastakkaiseen ja lähtee liikkeelle, niin kuuluu vetarimaista napsetta. Töyssyissä ilmenee jonkinlaisena kolinana sekä välillä narisee ärsyttävästi. Sen huomasin, että kun tomaatilla on vaikka D:llä ja heittää R:llä, niin kuuluu sellainen kuiva narahdus ja sama toisinpäin. Pyysin selvittämään sisemmän vetarin tilannetta, mutta ei ollut kuulemma mitään. Missään ei mitään väljää, mutta käsin kun heiluttelee rengasta, niin narisee ja ajossa kolisee välillä. Ihme laitteita jotka ajaa hulluksia
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuli mieleen että ylätukivarret alkavat narista ennen kuin tulee löysää , voi testata esim. painelemalla lokasuojasta konepelti avattuna tai ottamalla rengas irti ja toisella tunkilla nostaa alatukivarresta ja laskea hiljaa takaisin alas . Narina kuuluu selvästi jos se tulee ylätukivarren puslista .OmegaAlfa kirjoitti:Nyt on taas apulaitehihnan vinkuminen poissa seuraavaksi 10tkm ajaksi. Sain nuo 26tkm ajetut hihnat takaisin ja kyllä niissä molemmissa hihnoissa oli pienen pieniä kiviä imeytyneenä hihnan uriin. Osa kivistä painautuneena lähes selkäpuolelta läpi. Eli jos teillä vikisee, niin kannattaa seurailla hihnan kuntoa, kun pahimmassa tapauksessa se on jakohihnan välissä. Laturin hihna oli itselläni aika heikossa hapessa. Pari tuntia otti huoltoliike työtä tuosta ns. kompensaationa kustannuksiltaan. Paljonko teillä on mennyt aikaa tuohon työhön kokonaisuudessaa jotka itse olette vaihtaneet?
Oli myös diagnosoitavana etupään kolinasta, mutta mistään ei löytynyt väljää kuulemma. Eli homma menee niin, että jos veivaa pakilla renkaat tappiin ja kääntää täydet vastakkaiseen ja lähtee liikkeelle, niin kuuluu vetarimaista napsetta. Töyssyissä ilmenee jonkinlaisena kolinana sekä välillä narisee ärsyttävästi. Sen huomasin, että kun tomaatilla on vaikka D:llä ja heittää R:llä, niin kuuluu sellainen kuiva narahdus ja sama toisinpäin. Pyysin selvittämään sisemmän vetarin tilannetta, mutta ei ollut kuulemma mitään. Missään ei mitään väljää, mutta käsin kun heiluttelee rengasta, niin narisee ja ajossa kolisee välillä. Ihme laitteita jotka ajaa hulluksia
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kuuluuko tuo ääni tulla jos paikallaan jarrua vasten heittää D:ltä R:lle jne? Käänneltäessä tuo narina tulee todella selvästi esille ja samoin jos ajaa hidasteen yli.oidipus kirjoitti:Tuli mieleen että ylätukivarret alkavat narista ennen kuin tulee löysää , voi testata esim. painelemalla lokasuojasta konepelti avattuna tai ottamalla rengas irti ja toisella tunkilla nostaa alatukivarresta ja laskea hiljaa takaisin alas . Narina kuuluu selvästi jos se tulee ylätukivarren puslista .OmegaAlfa kirjoitti:Nyt on taas apulaitehihnan vinkuminen poissa seuraavaksi 10tkm ajaksi. Sain nuo 26tkm ajetut hihnat takaisin ja kyllä niissä molemmissa hihnoissa oli pienen pieniä kiviä imeytyneenä hihnan uriin. Osa kivistä painautuneena lähes selkäpuolelta läpi. Eli jos teillä vikisee, niin kannattaa seurailla hihnan kuntoa, kun pahimmassa tapauksessa se on jakohihnan välissä. Laturin hihna oli itselläni aika heikossa hapessa. Pari tuntia otti huoltoliike työtä tuosta ns. kompensaationa kustannuksiltaan. Paljonko teillä on mennyt aikaa tuohon työhön kokonaisuudessaa jotka itse olette vaihtaneet?
Oli myös diagnosoitavana etupään kolinasta, mutta mistään ei löytynyt väljää kuulemma. Eli homma menee niin, että jos veivaa pakilla renkaat tappiin ja kääntää täydet vastakkaiseen ja lähtee liikkeelle, niin kuuluu vetarimaista napsetta. Töyssyissä ilmenee jonkinlaisena kolinana sekä välillä narisee ärsyttävästi. Sen huomasin, että kun tomaatilla on vaikka D:llä ja heittää R:llä, niin kuuluu sellainen kuiva narahdus ja sama toisinpäin. Pyysin selvittämään sisemmän vetarin tilannetta, mutta ei ollut kuulemma mitään. Missään ei mitään väljää, mutta käsin kun heiluttelee rengasta, niin narisee ja ajossa kolisee välillä. Ihme laitteita jotka ajaa hulluksia
Miten tuo qtronicin öljynvaihto... ajettu 140tkm ja ilmeisesti samoilla öljyillä. Mikä hinta näissä on yleensä?
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Liddingö ja Trosa. Sitten jos molemmat nuo ovat huonoja, niin Göterborgissa on kolmas. Tiistai / keskiviikko on varmaan kun käyn renkaita potkimassa.Ottimo kirjoitti:Itsellänikin ajatukset vinande/vinkumisesta meni remmilinjalle. Skramlande voi olla räminääkin ja senhän voi aiheuttaa vaikka mikä. Missä päin Ruotsia auto/autot on?Ruokoton kirjoitti:Myyjä aikoi vielä käyttää uudemman kerran korjaamolla arvioitavana äänilähdettä. Ei ole kuulemma voimakas ääni, eikä kuulu konepelti kiinni / auton sisälle.
Joo, tuota samaa monitulkintaisuutta tuskailin skramlanden kanssa. Vinkuminen on tod. hihnapyöristä, kaikissa Alfoissa mitä olen omistanut on jonkinlainen käyntiääni niissä ollut.
EDIT: Tulikin juuri viesti myyjältä, ääni oli saatu paikallistettua ja syy oli "aircondition vent" mitä ikinä tässä meinaakaan. Korjataan ensi viikolla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ylätukivarren narina kuuluu silloin kun auton etuosa nousee tai laskee , ei kuitenkaan 2-3cm liikkeellä vaan isommalla heilahduksella , joten kuvaamasi ääni tuntuisi tulevan ylätukivarren puslista .OmegaAlfa kirjoitti:Kuuluuko tuo ääni tulla jos paikallaan jarrua vasten heittää D:ltä R:lle jne? Käänneltäessä tuo narina tulee todella selvästi esille ja samoin jos ajaa hidasteen yli.oidipus kirjoitti:Tuli mieleen että ylätukivarret alkavat narista ennen kuin tulee löysää , voi testata esim. painelemalla lokasuojasta konepelti avattuna tai ottamalla rengas irti ja toisella tunkilla nostaa alatukivarresta ja laskea hiljaa takaisin alas . Narina kuuluu selvästi jos se tulee ylätukivarren puslista .OmegaAlfa kirjoitti:Nyt on taas apulaitehihnan vinkuminen poissa seuraavaksi 10tkm ajaksi. Sain nuo 26tkm ajetut hihnat takaisin ja kyllä niissä molemmissa hihnoissa oli pienen pieniä kiviä imeytyneenä hihnan uriin. Osa kivistä painautuneena lähes selkäpuolelta läpi. Eli jos teillä vikisee, niin kannattaa seurailla hihnan kuntoa, kun pahimmassa tapauksessa se on jakohihnan välissä. Laturin hihna oli itselläni aika heikossa hapessa. Pari tuntia otti huoltoliike työtä tuosta ns. kompensaationa kustannuksiltaan. Paljonko teillä on mennyt aikaa tuohon työhön kokonaisuudessaa jotka itse olette vaihtaneet?
Oli myös diagnosoitavana etupään kolinasta, mutta mistään ei löytynyt väljää kuulemma. Eli homma menee niin, että jos veivaa pakilla renkaat tappiin ja kääntää täydet vastakkaiseen ja lähtee liikkeelle, niin kuuluu vetarimaista napsetta. Töyssyissä ilmenee jonkinlaisena kolinana sekä välillä narisee ärsyttävästi. Sen huomasin, että kun tomaatilla on vaikka D:llä ja heittää R:llä, niin kuuluu sellainen kuiva narahdus ja sama toisinpäin. Pyysin selvittämään sisemmän vetarin tilannetta, mutta ei ollut kuulemma mitään. Missään ei mitään väljää, mutta käsin kun heiluttelee rengasta, niin narisee ja ajossa kolisee välillä. Ihme laitteita jotka ajaa hulluksia
Miten tuo qtronicin öljynvaihto... ajettu 140tkm ja ilmeisesti samoilla öljyillä. Mikä hinta näissä on yleensä?
Automaattivaihteiston öljynvaihto ei yleensä kuulu huolto-ohjelmaan . On kuitenkin syytä tehdä se noilla kilometreillä . On hyvä antaa vaihtotyö alan ammattilaisille koska se vaatii erityisosaamista , vaihdetaan yleensä moottorin käydessä huuhtelutekniikalla . Öljyä menee 7-8 litraa ja aikaa 1-2 tuntia joten on varmaan 300-400 euroa maksava homma .
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuulilasin pesureiden säätö... Näissä ei taida olla mahdollista säätää? räkii kyllä paineella, mutta jää niin alas että koko lasi ei puhdistu. konepeillin vaihdon jälkeen ilmeni, eli asento ainakin on vähän muuttunut.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Osaakos tietäjät tietää mitä voisi odottaa korjauskustannuksiksi / vaivaksi kun 159:n etupuskuri on ottanut alhaalta päin osumaa ja sovitus on kuvan esittämällä tavalla vinksallaan:
https://tinyurl.com/y93bltfb
Kuulemma ei murtunut ole mistään.
https://tinyurl.com/y93bltfb
Kuulemma ei murtunut ole mistään.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Avaat puskurin yhden ruuvin lokasuojan kohdalta, vedät puskuria hiukan eteenpäin (siis auton pitkittäissuuntaan). Puskuri napsahtaa auki, sitten painat samalla tyylillä takaisin.
Tuskin on mitään rikki.
Tuskin on mitään rikki.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei ole säätömahdollisuutta . Avaa musta luukku konepellin alapuolelta siittimen kohdalta ja katso onko kuvan osoittamalla tavalla kunnolla paikoillaan .DaViega kirjoitti:Tuulilasin pesureiden säätö... Näissä ei taida olla mahdollista säätää? räkii kyllä paineella, mutta jää niin alas että koko lasi ei puhdistu. konepeillin vaihdon jälkeen ilmeni, eli asento ainakin on vähän muuttunut.
- Liitteet
-
- 010.JPG
- (52.31 KiB) Tiedosto ladattu 4839 kertaa
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Toivottavasti näin, tosin eipä ne puskurin kiinnikkemuovit näemmä kovin hinnan kiroissa ole: https://www.ebay.co.uk/itm/Holder-Bumpe ... 100623.m-1Maunu kirjoitti:Avaat puskurin yhden ruuvin lokasuojan kohdalta, vedät puskuria hiukan eteenpäin (siis auton pitkittäissuuntaan). Puskuri napsahtaa auki, sitten painat samalla tyylillä takaisin.
Tuskin on mitään rikki.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Yksi hankintapaikka voisi oikeasti olla marmori. MiTon vastaavat osat olivat marmorilla saman hintaiset kuin ulkomaisesta nettikaupasta. Sitten kun tuohon ynnäili tuohon vielä postikulut, niin marmori oli voittava valinta. Kannattaa kysäistä.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei ole vielä ko. autoakaan hommattu. Myyjä vaan ilmoitti haverista kuvan kera.
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Katsastusmies oli sitä mieltä, että hajonnut etusumuvalon lasi pitäisi korjata (noin viiden vuoden jälkeen).
Saakohan tuota pelkkää lasia jostain vai pitääkö vaihtaa kokonaan?
Ja mistäköhän noita saisi?
Saakohan tuota pelkkää lasia jostain vai pitääkö vaihtaa kokonaan?
Ja mistäköhän noita saisi?
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kokonaan vaihdettava, eikös tuo ole sama kuin 156 sumariumpio (ainakin keskenään vaihtokelpoiset) eikä kustanna kuin alle 20€/kpl?Tommi kirjoitti:Katsastusmies oli sitä mieltä, että hajonnut etusumuvalon lasi pitäisi korjata (noin viiden vuoden jälkeen).
Saakohan tuota pelkkää lasia jostain vai pitääkö vaihtaa kokonaan?
Ja mistäköhän noita saisi?
esim. https://spareto.fi/tuotteet/19-0599-05-2-sumuvalo
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
2,4jtdm ja laturin vaihto, kaikki vinkit otetaan vastaan
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Helpoin tais olla että irrottelet moottorin tukia sen verran ainakin jakopäästä että saat tilaa ja sitten ohjaustehostin pois edestä ja laturi yläkautta pois.
Edit: venyvän hihnan asennus sitten eri asia, saatko kiristettyä laturin kanssa, vai käännätkö ilmastoinnin kompuraa niinku tehtaan ohjeessa.
Itsellä on hihnan muljautin työkalu jonka tein itse.
Edit: venyvän hihnan asennus sitten eri asia, saatko kiristettyä laturin kanssa, vai käännätkö ilmastoinnin kompuraa niinku tehtaan ohjeessa.
Itsellä on hihnan muljautin työkalu jonka tein itse.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ja kaiketi hihnaksi sitten SKF, jos ei halua et alkaa heti ulisemaan. Contitech ainakin on omienkin kokemusten perusteella kuraa...
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Juu ei ainakaan Contia. Nyt sinne (jakohihna rempassa) meni Dayco jonka olin jollain perusteella valinnut jo aiemmin hyllyyn odottamaan. Neljäs tai viides hihna minun aikana...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jos ja kun laturin pitkän pultin kanta lokarin puolella:
- apurunkoa alas, jotta moottorin saa käännettyyä/laskettua niin, et pultin voi poistaa ehjänä.
- sahaa pultinkannan pois ja uus pultti.
Yläkautta mahtuu laturi pois.
Mahdoinko olla ensimmäisiä SKF suosittelijoita? No pari vuotta ollu kitisemättä. Nounou konille.
Ja ostaa pari kolme remmiä samalla - saa harjoitella asennusta. Esim. Sparetolla maksaa monta euroa kpl...
Vapaakytkintyökalu helpottanee asennusta, vääntiö ja sormet lisäksi - ei kummempaa.
- apurunkoa alas, jotta moottorin saa käännettyyä/laskettua niin, et pultin voi poistaa ehjänä.
- sahaa pultinkannan pois ja uus pultti.
Yläkautta mahtuu laturi pois.
Mahdoinko olla ensimmäisiä SKF suosittelijoita? No pari vuotta ollu kitisemättä. Nounou konille.
Ja ostaa pari kolme remmiä samalla - saa harjoitella asennusta. Esim. Sparetolla maksaa monta euroa kpl...
Vapaakytkintyökalu helpottanee asennusta, vääntiö ja sormet lisäksi - ei kummempaa.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nii. Jakoremmi sit samoilla lihaksilla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sama, nyt sisällä uus conti. Vanhassa oli sen verran kiviä, ettei ihme.Aquatica kirjoitti:Ja kaiketi hihnaksi sitten SKF, jos ei halua et alkaa heti ulisemaan. Contitech ainakin on omienkin kokemusten perusteella kuraa...
Mites tuo laatikko. Tuntuu jotenkin raskaalta ja luistattaa paljon kaupunkinopeuksissa. Jotten tee turhaan öljynvaihtoa niin onko jotain muuta mikä siellä voisi olla paskana? Moottori tuntuu itessään aika karkealta ja kun se ahtaa, niin tuntuu ettei se päästä kaikkea pois ja vaihdot sen myötä karkeita
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitoksia kaikille katotaan kuin käy, mä oon onneksi ite 15h töissä tänään mut luulenpa että miehen arvostus mun Alfailua kohtaa on tän jälkeen koetuksella
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Olisiko ohjeita miten 159 2.2 laturi saadaan vaihdettua .
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Alfa 159 vinkuu ajoittain öljyn määrästä kun auto parkkeerattu lievästi ylämäkeen tms...
Onko nyrkkisääntöä milloin tuo öljyä pitäisi viimeistään lisätä vai onko tuo niin kuten useassa perämoottorissa
että alkaa huutaa öljyn vähäistä määrään kun 50 % on jäljellä?`
Onko nyrkkisääntöä milloin tuo öljyä pitäisi viimeistään lisätä vai onko tuo niin kuten useassa perämoottorissa
että alkaa huutaa öljyn vähäistä määrään kun 50 % on jäljellä?`
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eiköhän se öljyn määrä tikusta selviä aina parhaiten. Itse lisäisin, jos alkais alle puolivälin laskeutumaan. Se öljynmäärästä kertova "mittari" on hyvinkin suuntaa antava. Niin Alfassa kuin muissakin autoissa.Waverunner kirjoitti:Alfa 159 vinkuu ajoittain öljyn määrästä kun auto parkkeerattu lievästi ylämäkeen tms...
Onko nyrkkisääntöä milloin tuo öljyä pitäisi viimeistään lisätä vai onko tuo niin kuten useassa perämoottorissa
että alkaa huutaa öljyn vähäistä määrään kun 50 % on jäljellä?`
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo, tämän voisin tehdä ennen kotiinlähtöä. Nyt kun mulla ei ole tiedossa mitä öljyä tuonne koneeseen laitettiin viime kesänä niin mitäs suosittelisitte? Siis auto on vielä katsastamatta ja kun siinä varmaan jotain on niin samalla kun vien sen huoltoon niin olen aina vaihdattunut öljyt. Nyt siis ajatus lisätä ehkä kuukaudeksi vaan öljyä joka otetaan sitten kuukauden päästä öljyn vaihdossa pois... mitäs edullista öljyä kannattaisi laittaa esim. Motonetista?Jakke kirjoitti:Eiköhän se öljyn määrä tikusta selviä aina parhaiten. Itse lisäisin, jos alkais alle puolivälin laskeutumaan. Se öljynmäärästä kertova "mittari" on hyvinkin suuntaa antava. Niin Alfassa kuin muissakin autoissa.Waverunner kirjoitti:Alfa 159 vinkuu ajoittain öljyn määrästä kun auto parkkeerattu lievästi ylämäkeen tms...
Onko nyrkkisääntöä milloin tuo öljyä pitäisi viimeistään lisätä vai onko tuo niin kuten useassa perämoottorissa
että alkaa huutaa öljyn vähäistä määrään kun 50 % on jäljellä?`
Kiitos taas!
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joku perus 5W-40 moottoriöljy?
Riittäisiköhän litra jos se välillä sitä herjaa ja välillä taas onneksi ei ;=D ???
Waverunner
Riittäisiköhän litra jos se välillä sitä herjaa ja välillä taas onneksi ei ;=D ???
Waverunner
- Oldgrain
- Viestit: 350
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
- Car(s): 159 2.2 SW -07, GTV 2.0 -86
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Castrolin 5W-40 itsellä käytössä 2.2:ssa, mutta ihan mikä tahansa 5W-40 kelpaa. Litra riittää pitkälle. Tarkasta kuitenkin ensin tikusta, se mittariston öljymäärä kun ei yleensä pidä paikkaansa. Muistelisin, että minimin ja maksimin väli on jotain litran nurkilla.Waverunner kirjoitti:Joku perus 5W-40 moottoriöljy?
Riittäisiköhän litra jos se välillä sitä herjaa ja välillä taas onneksi ei ;=D ???
Waverunner
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Aaltojuoksijalla taisi olla viispytty? Sen verran kuitenkin kannattaa katsoa, että tuhkaantumatonta eli DPF-kelpoista laittaa.
Huoltokirjasta tai -kuitista saattaisi myös nähdä sen käytetyn öljymerkin ja -laadun.
Huoltokirjasta tai -kuitista saattaisi myös nähdä sen käytetyn öljymerkin ja -laadun.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tehtaan vaatimus 2.4:lle ei ole vähätuhkainen.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tehdas on keksinyt kaikkea muutakin hassua näihin. Alfa on niin naimisissa Selenian kanssa että jos niillä ei ole ollut vähätuhkaista tarjolla 2006 niin sitä ei ole vaadittukaan.
Alfalla ei kuitenkaan ole mitään ainutlaatuista nokiloukku tekniikkaa.
Siltikin sanon vielä tässä että jos auto ei syö öljyä niin liekö tuhkaamisellakaan niin paljon väliä.
Alfalla ei kuitenkaan ole mitään ainutlaatuista nokiloukku tekniikkaa.
Siltikin sanon vielä tässä että jos auto ei syö öljyä niin liekö tuhkaamisellakaan niin paljon väliä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
...mutta jos auto ei syö öljyä, miksi sitä pitäisi lisätä?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
...koska se vuotaa sitä?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta