Liian automaattinen ilmastointi..

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
4LF4
Viestit: 48
Liittynyt: 24 Touko 2005, 15:36
Car(s): ex 156 2.5 V6 -99
Giulietta Multiair 170 TCT -12

Liian automaattinen ilmastointi..

Viesti Kirjoittaja 4LF4 »

Jeps eli auto on 156 2.5 V6 autom.ilmastoinnilla.

Ja "ongelma" on että ilmastointi tuntuu toimivan liiankin automaattisesti, eli se haluaa mennä itsestään päälle.

Napista kun pistää sen pois niin laittaa sen hetken päästä takasin.

Tiedän että sen kuuluukin mennä itsestään päälle jos sisälämpätila on säädettyä lämpösämpi. Mutta ei kai sen kokoajan kuulu olla turhaan päällä.

Se lisäksi menee autoan käynnistäessä aina itsestään päälle, vaikka ulkona olisi +10 astetta ja säädetty lukemaan 18C
Tuntuu, että sitä saa olla kokoajan renkkaamassa.

Voiko sitä mitenkään kytkeä kokonaan pois ?
La Meccanica delle emozioni

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

ei se turhaan ole päällä, jos valo palaa ei se tarkoita että kompura pyörii kokoajan. Vanhemmissa automaatin saa pois päältä näillä ohjeilla:

http://www.alfa156.net/tech/fr_index.html?/tech/ac.html

jollain taisi olla jopa auton käsikirjassa ohjeet tuohon. En kyllä ymmärrä miksi automaattisuus pitää saada pois :crazyeyes: Itselläni se on aina päällä näin välttää esim ummehtuneen hajun joka voi ilmestyä jos sitä käyttelee vain silloin tällöin
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Peltsi
Viestit: 235
Liittynyt: 12 Marras 2004, 17:02
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

muakin häiritsee sama asia, ainakin itse haluisin että se ei menisi ilman painamatta päälle, koska sehän vie tehoja moottorista ja kuluttaa bensaa
Alfa 156 2.5 V6 -98

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

no bensaa kuluu n 0.5L sadalla enemmän ehkä ja täys kiihdytyksissä kompura ei ole päällä.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

4LF4
Viestit: 48
Liittynyt: 24 Touko 2005, 15:36
Car(s): ex 156 2.5 V6 -99
Giulietta Multiair 170 TCT -12

Viesti Kirjoittaja 4LF4 »

Kiitos V6 infosta..
Juups, eihän se sitten mitään haittaa jossei kompura ole päällä kokoajan..
La Meccanica delle emozioni

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

"It only takes power when it
actually cools and only very, very little when it only
dry's the air which is very comfortable (no glazy windows
in fall/winter etc)."

valo palaa esim talvellakin eikä kompuran pitäisi pyöriä pakkasella.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Öh... remmipelihän se on. Eikös se sillo pyöri aina kun kone käy?
Ja napista painamalla kytketään vain sähköt laitteelle jolloin se alkaa tekemään jotain, mitä?
Makaroonia jo vuodesta -98

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

niin tarkoitin pyörimisellä ettei se jäähdytä esim pakkasella vähän huonosti valittu sana tuohon..
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Remmipelihän se on joo, remeli pyörittää kyllä hihnapyörää kaiken aikaa mutta kompuran akseli ei pyöri ennen kuin magneettikytkin kytkee hihnapyörän ja akselin yhteen. Normaalisti se siis pyörii "tyhjää".
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

V6 kirjoitti: valo palaa esim talvellakin eikä kompuran pitäisi pyöriä pakkasella.
147:ssa ilmastointia ei saa päälle alle +3 asteessa vaikka kuinka haluaisi! Mitäs tästä ootte mieltä? Yleisestihän sanotaan, että nesteitä pitäisi kierrättä vähintään kerran kuussa. No onnistuuhan toi tietty parkkihallissa, mutta miksi moinen automatiikka? Yritetäänkö siinä suojella tahi säästää jotain?
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikös sillä pyritä estämään höyrystinkennon jäätyminen?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Eikös sillä pyritä estämään höyrystinkennon jäätyminen?
No niin, kuulostaa järkevältä. Taannoin keskustelin aiheesta yhden HDi pökötin (406) omistajan kanssa. Kertoi, että joka talvi jokin vastus hajoaa ja ilmastointi ei sitten kesällä pelitä ja joutuu korjaamaan (oli edessä 4 korjaus). Sanoin että mulla on talvikäyttö estetty, johon että -sehän on helvetin tyhmää, eiks ikkunat huuruunnu ku ei ilmastointi kuivaa ilmaa :shock: . Vaihdoin puheenaihetta..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Sillä nimenomaan estetään tuo patterin jäätyminen. 134A kylmäaineella patterin pintalämpötila laskee noin -2 asteeseen, kun kaikki on kunnossa. Siihen sitten tarvitaan tarpeeksi lämmintä ilmaa sulattamaan ja kuivaamaan patterin pinta. Esim. Volvossa tämä lämpötilaraja on 7-8 astetta, Alfassa (156 -98 ) 5 astetta.

Itsellä tuli tuossa muutama päivä sitten mitattua sisäänpuhalluslämpötila ja havaittua mututuntumalla saatu käsitys kylmäainevajauksesta oikeaksi. Sisäänpuhallusta ei saanut laskettua alle +10 asteeen, kun kaverin Volvossa samaanaikaan saatiin puhalluslämpötila laskettua alle 3 asteen! Itselläkin kyllä vielä viimekesän mittauksissa saatiin alle 4 asteista ilmaa kabiiniin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pösömiäs kirjoitti:sehän on helvetin tyhmää, eiks ikkunat huuruunnu ku ei ilmastointi kuivaa ilmaa
No jaa. Pakkasilmassa ei juuri ole kosteutta, eli kuivaus jää pois lähinnä silloin kun ulkolämpötila on jämptisti nollassa tai pari astetta päälle.
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Boxer33 kirjoitti:
No niin, kuulostaa järkevältä. Taannoin keskustelin aiheesta yhden HDi pökötin (406) omistajan kanssa. Kertoi, että joka talvi jokin vastus hajoaa ja ilmastointi ei sitten kesällä pelitä ja joutuu korjaamaan (oli edessä 4 korjaus). Sanoin että mulla on talvikäyttö estetty, johon että -sehän on helvetin tyhmää, eiks ikkunat huuruunnu ku ei ilmastointi kuivaa ilmaa :shock: . Vaihdoin puheenaihetta..
vaikea uskoa että edes ranskalaiset tekevät noin älyttömiä vehkeitä :crazyeyes: :crazyeyes:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pakko siinä joku esto on olla, jos ei lämpörajaa niin ainakin ylipainekytkin. Pösömiäs ei varmaan ollut ihan tilanteen tasalla, kyllähän se ilmastoinnin merkkivalo yleensä palaa vaikka kompuralle ei menekään käyntilupaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Hara
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Loka 2004, 20:40

Minimilämpötila

Viesti Kirjoittaja Hara »

Asiasta kolmanteen,

Häiritseekö ketään muuta tuo automaatti-ilmastoinnin 16.5ºC minimilämpötila. Itse ainakin kaipaan välivuodenaikoina vähän viileämpää kun autossa istuu toppatakki päällä. Sitten kun vääntää termostaatin kylmemmälle niin saa istua munat huurussa jos ei ole ole jatkuvasti säätämässä. :(

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Pösömiäs kirjoitti:sehän on helvetin tyhmää, eiks ikkunat huuruunnu ku ei ilmastointi kuivaa ilmaa
No jaa. Pakkasilmassa ei juuri ole kosteutta, eli kuivaus jää pois lähinnä silloin kun ulkolämpötila on jämptisti nollassa tai pari astetta päälle.
No kosteutta auton sisällä talvisaikaan toki tulee muualtakin kuin suoraa ulkoilmasta, paljolti sinusta itsestäsi ja kurkkaapa lattiallekin. Itse annan kaiken automatiikan olla päällä kesät talvet, no joskus kylmällä pitää käsin petrata ilman suuntauksia. Mitäpä noista sulkemaan. Siitä miten auto kulkee huomaa silti eron kuuman kesäpäivän ja talvipäivän välillä, heppoja ei tarvitse käyttää muuhun kuin auton liikuttamiseen.
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuleehan sitä. Mutta ilmastointi kuivaa joka tapauksessa kennon läpi virtaavaa ilmaa, ja jos siinä on pakkasella jo ennestään minimaalisesti kosteutta, ei sitä enää juuri enempää voi kuivata.

En minäkään siihen lumihiutalenappiin juuri koske, pyöriköön sen verran kun tarpeelliseksi katsoo. Käsin näpläämisellä ei taida paljoa pystyä säästämään ellei sitten aio istua kuumassa autossa.
- Epäkelpokeräilijä -

jupasierra
Viestit: 30
Liittynyt: 28 Huhti 2004, 13:16
Paikkakunta: kotka

Re: Liian automaattinen ilmastointi..

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

4LF4 kirjoitti:Jeps eli auto on 156 2.5 V6 autom.ilmastoinnilla.

Ja "ongelma" on että ilmastointi tuntuu toimivan liiankin automaattisesti, eli se haluaa mennä itsestään päälle.

Napista kun pistää sen pois niin laittaa sen hetken päästä takasin.

Tiedän että sen kuuluukin mennä itsestään päälle jos sisälämpätila on säädettyä lämpösämpi. Mutta ei kai sen kokoajan kuulu olla turhaan päällä.

Se lisäksi menee autoan käynnistäessä aina itsestään päälle, vaikka ulkona olisi +10 astetta ja säädetty lukemaan 18C
Tuntuu, että sitä saa olla kokoajan renkkaamassa.

En tiedä sataviiskutosesta mutta kuusnelpassa on "econ" nappi josta ilmastoinnin saa pois päältä !?

Voiko sitä mitenkään kytkeä kokonaan pois ?

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tuleehan sitä. Mutta ilmastointi kuivaa joka tapauksessa kennon läpi virtaavaa ilmaa, ja jos siinä on pakkasella jo ennestään minimaalisesti kosteutta, ei sitä enää juuri enempää voi kuivata.
Näin juuri ja eikös tuo kuivaaminenkin perustu siihen että ilmaa jäähdytettäessä siiinä oleva kosteus tiivistyy ja on silloin helppo heittää sivuun. Mutta jos ilmaa ei jäähdytetä niin silloin ei kosteuskaan tiivisty.

Tähän väitteeseen että ikkunat huurtuisivat talvella vähemmän törmää usein mutta pakkasella ei eroa ilmastoimatttomaan ole. Suomessa kkoko ilmastointi on mielestäni aika turha juttu mutta eipä Alfaa enää saanut uutena ilman sitä.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Esko kirjoitti: Tähän väitteeseen että ikkunat huurtuisivat talvella vähemmän törmää usein mutta pakkasella ei eroa ilmastoimatttomaan ole. Suomessa kkoko ilmastointi on mielestäni aika turha juttu mutta eipä Alfaa enää saanut uutena ilman sitä.
Tähän väitteeseen että Suomessa koko ilmastointi on aika turha juttu törmää yleensä henkilöitten taholta joilla ei siitä ole omia käyttökokemuskia. Mitenkä on Eskoseni? En minäkään ilmastointia niin tähteellisenä pitänyt ennenkuin päädyin sellaisen (ja nimenomaan automaattisen) omistajaksi. Paluuta entiseen ei enää ole.
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

166 kirjoitti:Tähän väitteeseen että Suomessa koko ilmastointi on aika turha juttu törmää yleensä henkilöitten taholta joilla ei siitä ole omia käyttökokemuskia. Mitenkä on Eskoseni? En minäkään ilmastointia niin tähteellisenä pitänyt ennenkuin päädyin sellaisen (ja nimenomaan automaattisen) omistajaksi. Paluuta entiseen ei enää ole.
Ilmeisesti makuasia. Minulla on nyt reilun vuoden ollut täysautomaattinen tässä Alfassani ja sitä ennen 4 vuotta vastaava Pontiacissa. Lisäksi ajan usein komennuksilla vuokra-autoja joissa on ilmastointi eli kyllä kokemusta on.

Minulla oli aikoinaan Celica jossa oli kattoluukku. Tämä oli mielestäni kätevä, antoi vedottoman ilmanvaihdon ja sai nauttia kesäilmasta lähes kuin avoautolla tai moottoripyörällä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Minusta se huurtuminen on isompi ongelma syksyn vesikeleillä, pakkasella kun kosteutta ei irtoa juuri muualta kuin matkustajista ja sen poistoon pitäisi riittää ulkoilman puhallus sisään. Mutta jos ulkoilmakin on kosteaa, sen kuivaamiseen tarvitaankin sitten ilmastointia. Niitä kelejä jolloin kuivausta tarvittaisiin mutta ilmastointi ei toimi taitaa kuitenkin olla aika vähän.

Kaikenlaisten varusteiden arvostushan on makuasia, mutta minusta hallakone on oikeastaan ainoa "pakollinen" mukavuusvaruste. Näin nuorella iällä viitsii vielä sietää kaikenlaista epämukavuutta, mutta pitkien siivujen istuminen kuumassa autossa on jotain mihin en ehdoin tahdoin välitä ryhtyä. Muuten kulkemiseen kelpaisi vähän vaatimattomampikin vekotin.

Edit: Iso ja kunnollisella ilmanohjaimella varustettu kattoluukkukin kyllä pelastaa paljon.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin