Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
teoreettinen, suorastaa olematon taitaa olla tässä käytössä, näillä massoilla joustamattoman massan määrän vaikutus ajoominaisuuksiin.
Taidan suosiolla katsella noiden jousien elämän läpi ilman että ruopean vaihtamaan, seuraavalla kerralla pitää laittaa kuitenkin myös iskarit ja laakerointi samalla vaivalla.
Taidan suosiolla katsella noiden jousien elämän läpi ilman että ruopean vaihtamaan, seuraavalla kerralla pitää laittaa kuitenkin myös iskarit ja laakerointi samalla vaivalla.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Omassa ex 2.2 JTS vehkeessä oli sama ääni sen koko 54tkm ajan mitä omistin. Ensalkuun miettisin et oisko M32 tai joku, mutta kun ei sitä ketjunvaihto poistanut tai mikään muukaan, niin annoin olla. 122tkm oli mittarissa kun ostin ja 176tkm kun se meni pois. Nyttemmin sillä on joku 210tkm mittarissa ja toimii vieläkin saman äänen kera.Kivijärvi kirjoitti:Se kylläkin ihmetytti, että keulilta, kuskin paikalta kuunneltuna vasemmalta kantoi sisälle ääni, joka tuntui olevan kytköksissä siihen miten moottoria kuormitti. Enemmän kaasua vedätykseen ja ääni voimistui, keventäessä ja hiljaa ajettaessa ääni ei juuri edes kuulu - paitsi kun tietää mitä kuuntelee. Ääni on vaikeasti kuvailtava, mutta yritetään: se oli kuin pitkän muovisen viemäriputken sisältä olisi kantautunut jonkin pyörivän asian hennosti ujeltavaa hurinaa. Vähän samanlaista kuin tuulettimen ääni, mutta kuului tästä tuulettimesta riippumatta. Ilmastointilaitteen päällä/poissa ololla ei vaikutusta asiaan. Vedätys tai moottorijarrutus ei vaikuttanut asiaan. Ei kuulostanut pyöränlaakerilta, sillä tämä nousi ja laski vaihteesta tai nopeudesta riippumatta kaasuntarpeen mukaan. Mistähän mahtaisi olla kyse..? Tältäkö se M32 sitten finaalissa kuulostaa? Vaihteet menivät tosiaan sujuvasti päälle, pysyivät päällä ja kytkin tuntui toimivan moitteetta.
Ottakaapa kokeneemmat koppi tästä, kiitos...!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
159 2.4 Jtdm Q4:stä kuuluu narinaa takaa oikealta.
Pikkupajalla kertoivat, että syynä olka-akselin hela.
Pajan mukaan bemuihin ja mersuihin noita heloja saa helposti varaosina, sen sijaan Alfaan eivät niitä mistään saaneet.
Kertokaa viisaammat, miten tuon saisi helpoimmin hoidettua.
Puolaan tilausta kun en muualta löytänyt?
https://www.autosklep24.pl/pl/p/Tuleja- ... acie/19086
https://www.autosklep24.pl/pl/p/Sruba-z ... acie/20167
Pikkupajalla kertoivat, että syynä olka-akselin hela.
Pajan mukaan bemuihin ja mersuihin noita heloja saa helposti varaosina, sen sijaan Alfaan eivät niitä mistään saaneet.
Kertokaa viisaammat, miten tuon saisi helpoimmin hoidettua.
Puolaan tilausta kun en muualta löytänyt?
https://www.autosklep24.pl/pl/p/Tuleja- ... acie/19086
https://www.autosklep24.pl/pl/p/Sruba-z ... acie/20167
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos.kovan onnen soturi kirjoitti:http://www.tmuukkonen.fi/shop/?product= ... h-159brera
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jatkuvaa narinaa vaiko vain töyssyissä ja liikkeellelähdössä?Loirot kirjoitti:159 2.4 Jtdm Q4:stä kuuluu narinaa takaa oikealta.
Pikkupajalla kertoivat, että syynä olka-akselin hela.
Pajan mukaan bemuihin ja mersuihin noita heloja saa helposti varaosina, sen sijaan Alfaan eivät niitä mistään saaneet.
Kertokaa viisaammat, miten tuon saisi helpoimmin hoidettua.
Puolaan tilausta kun en muualta löytänyt?
https://www.autosklep24.pl/pl/p/Tuleja- ... acie/19086
https://www.autosklep24.pl/pl/p/Sruba-z ... acie/20167
Mulla kuuluu semmonen marsun vinkasua haskin hampaissa muistuttava squiik silloin tällöin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei se narina jatkuvaa ole, mutta ei kovin kummoista töyssyä tarvitse.h_lauri kirjoitti:Jatkuvaa narinaa vaiko vain töyssyissä ja liikkeellelähdössä?Loirot kirjoitti:159 2.4 Jtdm Q4:stä kuuluu narinaa takaa oikealta.
Pikkupajalla kertoivat, että syynä olka-akselin hela.
Pajan mukaan bemuihin ja mersuihin noita heloja saa helposti varaosina, sen sijaan Alfaan eivät niitä mistään saaneet.
Kertokaa viisaammat, miten tuon saisi helpoimmin hoidettua.
Puolaan tilausta kun en muualta löytänyt?
https://www.autosklep24.pl/pl/p/Tuleja- ... acie/19086
https://www.autosklep24.pl/pl/p/Sruba-z ... acie/20167
Mulla kuuluu semmonen marsun vinkasua haskin hampaissa muistuttava squiik silloin tällöin.
Kuuluu myös silloin, kun joku istahtaa takapenkille oikealle puolelle.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Imoitat vaan tomerasti, että oikea takakulma on varattu herrasmiehille ja valtionpäämiehille ja auto ilmoittaa, mikäli istahtaja ei täytä kriteereitä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mikä liike tai kuka osaisi vaihtaa 159 2.4 JTDm jakohihnan, Kuopion seudulla? Kaikki korjaamot mistä olen kysellyt, ovat ensimmäisenä irroittamassa moottoria . Vinkkejä kaivataan pikaisesti. Jos joku osaa itse vaihtaa (ja omistaa tarvittavat työkalut), voi laitella viestiä. Korvausta vastaan tietenkin.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tehtaan ohjeen mukaan moottori pitää nostaa pois, mutta kyllä se onnistuu moottoria nostamattakin. Oletettavasti katsovat vaan virallista ohjetta.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Remmissä ja rattaissa on merkit. Yks helpoimpia remelinvaihtoja lie tuo, jos alkujaan rattaat kohillaan.
Koneen kannake pois ja vähä tunkkaa konetta kenolleen ja silivuple.
Sit mahtuu räikkä väliin...
Joskus taannoin uunosta piti konetta kallistaa, jot sai kiristäjän vaikko ohjurirullan vaihettua.
Työkalut mahtu, muttei saanu nikaretta vaarnatapista pois.
Eli ei ameriikan temppu.
Koneen kannake pois ja vähä tunkkaa konetta kenolleen ja silivuple.
Sit mahtuu räikkä väliin...
Joskus taannoin uunosta piti konetta kallistaa, jot sai kiristäjän vaikko ohjurirullan vaihettua.
Työkalut mahtu, muttei saanu nikaretta vaarnatapista pois.
Eli ei ameriikan temppu.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Muistelen asiasta joskus lukeneeni täältä, mutta en löytänyt. Joten kysytään: Tykkääkö 159 kyttyrää, jos nappaa peräkärryn valoille sähköt takavaloilta? Kokemusperäistä tietoa kaipailen.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Edelliseen 159:siin otin koukun sähköt suoraan takavaloilta eikä mitään häiriövaloja syttynyt.
Omat vaunut ovat niin vanhoja, ettei niissä ole takasumuvaloa, mutta tuskin se nyt ainakaan ongelmaa aiheuttaa, koska auton oma lamppu kytketään aina katkaisijalla pois kun vaunu on kiinni.
Tarvikemallinen releboksi valoille ei toiminut Alfan kanssa. Myös olin sen verran laiska etten viritellyt mitään katkaisijaa parkkitutkille.
Myöhemmin löysin tehtaan oman manuaalin sähköistä, missä mainittiin parkkitutkan ohjainboksin nasta, minkä maadoittamalla laite toteaa vaunun olevan kiinni autossa.
Omat vaunut ovat niin vanhoja, ettei niissä ole takasumuvaloa, mutta tuskin se nyt ainakaan ongelmaa aiheuttaa, koska auton oma lamppu kytketään aina katkaisijalla pois kun vaunu on kiinni.
Tarvikemallinen releboksi valoille ei toiminut Alfan kanssa. Myös olin sen verran laiska etten viritellyt mitään katkaisijaa parkkitutkille.
Myöhemmin löysin tehtaan oman manuaalin sähköistä, missä mainittiin parkkitutkan ohjainboksin nasta, minkä maadoittamalla laite toteaa vaunun olevan kiinni autossa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sitä joutuu tunkkailemaan monta kertaa ylös ja alas että pääsee kaikkialle käsiksi, mutta se nyt ei ole mikään ongelma. Muuten tuo on aika helppo homma, mutta sen kiristimen kiristäminen siellä runkoaisaa vasten on perseestä kun tilaa ei ole ja kiristimessä ei ole mitään mekanismia sen kiristämiseksi.jalittam kirjoitti:Remmissä ja rattaissa on merkit. Yks helpoimpia remelinvaihtoja lie tuo, jos alkujaan rattaat kohillaan.
Koneen kannake pois ja vähä tunkkaa konetta kenolleen ja silivuple.
Sit mahtuu räikkä väliin...
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itse laitoin bfjonesilta tilatun boxin, jossa heräte otetaan valoilta liittimen välikappaleella. Se ei kuormita omien valojen syöttöä. En edes kokeilisi suoraa ryöstöä autossa, jossa on polttimovahti. Liika virta voi rikkoa sen vahdin.Jakke kirjoitti:Muistelen asiasta joskus lukeneeni täältä, mutta en löytänyt. Joten kysytään: Tykkääkö 159 kyttyrää, jos nappaa peräkärryn valoille sähköt takavaloilta? Kokemusperäistä tietoa kaipailen.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oma suora kytkentä toimi kyllä ihan hyvin.
Uskoisin, että keskustietokone kestää muutaman lampun lisää ilman hajoamisen vaaraa, kunhan ei lähde muuttamaan alkuperäisiä sulakkeita isommiksi. Tietysti yksi rele lisää ja erillissyöttö on aina turvallisempi.
Led valot peräkärryyn, niin silloin ei rasita autoa enää mitenkään suorakytkennälläkään.
Uskoisin, että keskustietokone kestää muutaman lampun lisää ilman hajoamisen vaaraa, kunhan ei lähde muuttamaan alkuperäisiä sulakkeita isommiksi. Tietysti yksi rele lisää ja erillissyöttö on aina turvallisempi.
Led valot peräkärryyn, niin silloin ei rasita autoa enää mitenkään suorakytkennälläkään.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tööttö ei tööttää. Hiljeni jo aiemmin, mutta korjasi itse itsensä. Nyt on taas mykkä. Etsiäkö vikaa ratin ja auton välistä, vaiko mistä? Miten tuon töötön sähköt on hoidettu ratille? Onko sillä relettä?
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jos mittaa keulasta sieltä ite summerista et tuleeko sinne virta ja toimiiko se jos syöttää virran suoraan torvelle.
Ratista taitaa yhteys mennä kosketinrullan kautta jonnekkin.
Ratista taitaa yhteys mennä kosketinrullan kautta jonnekkin.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- FatTony
- Viestit: 72
- Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
- Car(s): Giulia Veloce, Ex 159, 147, 155
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Olin vaihtamassa 159 2.0 JTDM -11’ oikeaa alatukivartta, varaosassa (TRW) olikin yllätyksenä kartio alapallossa kun kiinni olevassa suora sylinterin muotoinen. Mistään en kuitenkaan ole löytänyt että alatukivarsia olisi erilaisia ja alkuperäinen näyttäisi sekin olevan TRW. Onko joku törmännyt vastaavaan?
EDIT: Lisätty kuva, kuuluuko tuon kauluksen irrota alatukivarresta vai onko osa alapalloa?
EDIT: Lisätty kuva, kuuluuko tuon kauluksen irrota alatukivarresta vai onko osa alapalloa?
- Liitteet
-
- IMG_1283.jpg
- (39.89 KiB) Tiedosto ladattu 5382 kertaa
Speed is a virtue
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Taisi olla uudemmissa 159:ssä olkavarret kevytmiiniä toisin kuin itsellä ovat valurautaa. Alumiinisia olkavarsia en ole ennen katsellut lähempää mutta voisin kuvitella hyvinkin että siellä pallonivelten kiinnitykset ovat tuollaisia teräs kauluksia, joiden pitäisi pysyä tukivarressa kiinni.
Tuohan saattaapi olla nyt entinen olkavarsi kun kaulus on irti, saako tuota millään takaisin niin että varmasti pysyy, toki voi prässätä ja toivoa parasta !? Se on melko hazardia jos tuo lähtee ajossa irti.
Pallonivelen mutterin alle niin iso ja paksu prikka että ei tule olkavarresta läpi?
Tuohan saattaapi olla nyt entinen olkavarsi kun kaulus on irti, saako tuota millään takaisin niin että varmasti pysyy, toki voi prässätä ja toivoa parasta !? Se on melko hazardia jos tuo lähtee ajossa irti.
Pallonivelen mutterin alle niin iso ja paksu prikka että ei tule olkavarresta läpi?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- FatTony
- Viestit: 72
- Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
- Car(s): Giulia Veloce, Ex 159, 147, 155
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pakko oli laittaa vanha tukivarsi takaisin (meni ihan nätisti pienen taistelun jälkeen), että pääsi töihin ja tosiaan alapuolella oli mutteri kiinteällä paksulla prikalla/kauluksella jolla se vedettiin tuohon olkavarteen kiinni. Ihmettelin hetken että uuden alatukivarren mukana tuleva mutteri ei kyllä pidä mitään kiinni missään jos ei sitä kauluksellista versiota käytä.. jolloin aloin epäilemään olisiko tuo sovite pitänyt siis irrota/irroittaa vanhasta vai onko tuosta alatukivarresta olemassa versio jossa tuo pallonivelen kiinnitys ei ole kartiolla vaan kuvan mukaisella lieriöllä(?) ja mutteri varustettuna kauluksella. Yksi vaihtoehto on ottaa alatukivarsi uudelleen käteen ja selvittää onko lieriö purettavaa mallia, mutta ajattelin kysyä jos jollekin on tullut eteen jotten ehdoin tahdoin lähde hommaamaan lisää harrastamista. Mistään ei tosiaan ole löytynyt esim. räjäytyskuvaa jossa näkyisi irrallista sovitetta tai erilaista versiota alatukivarresta. Koneistamolla varmaan saisi teetettyä, mutta kai nämä on huollettavaksi tarkoitettu ilman koneistamokeikkaa..JiiTeeÄssä kirjoitti:Taisi olla uudemmissa 159:ssä olkavarret kevytmiiniä toisin kuin itsellä ovat valurautaa. Alumiinisia olkavarsia en ole ennen katsellut lähempää mutta voisin kuvitella hyvinkin että siellä pallonivelten kiinnitykset ovat tuollaisia teräs kauluksia, joiden pitäisi pysyä tukivarressa kiinni.
Tuohan saattaapi olla nyt entinen olkavarsi kun kaulus on irti, saako tuota millään takaisin niin että varmasti pysyy, toki voi prässätä ja toivoa parasta !? Se on melko hazardia jos tuo lähtee ajossa irti.
Pallonivelen mutterin alle niin iso ja paksu prikka että ei tule olkavarresta läpi?
Speed is a virtue
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllä pallonivel on aina kartiokiinnityksellä , eihän siitä muuten saa tiukkaa . On näköjään lähtenyt teräskaulus irti . Taitaa olla ainoa oikea vaihtoehto uusia molemmat . Lieriön irroittaminen ehjänä ja istuttaminen olkavarteen voi olla koneistamokeikka .FatTony kirjoitti:Pakko oli laittaa vanha tukivarsi takaisin (meni ihan nätisti pienen taistelun jälkeen), että pääsi töihin ja tosiaan alapuolella oli mutteri kiinteällä paksulla prikalla/kauluksella jolla se vedettiin tuohon olkavarteen kiinni. Ihmettelin hetken että uuden alatukivarren mukana tuleva mutteri ei kyllä pidä mitään kiinni missään jos ei sitä kauluksellista versiota käytä.. jolloin aloin epäilemään olisiko tuo sovite pitänyt siis irrota/irroittaa vanhasta vai onko tuosta alatukivarresta olemassa versio jossa tuo pallonivelen kiinnitys ei ole kartiolla vaan kuvan mukaisella lieriöllä(?) ja mutteri varustettuna kauluksella. Yksi vaihtoehto on ottaa alatukivarsi uudelleen käteen ja selvittää onko lieriö purettavaa mallia, mutta ajattelin kysyä jos jollekin on tullut eteen jotten ehdoin tahdoin lähde hommaamaan lisää harrastamista. Mistään ei tosiaan ole löytynyt esim. räjäytyskuvaa jossa näkyisi irrallista sovitetta tai erilaista versiota alatukivarresta. Koneistamolla varmaan saisi teetettyä, mutta kai nämä on huollettavaksi tarkoitettu ilman koneistamokeikkaa..JiiTeeÄssä kirjoitti:Taisi olla uudemmissa 159:ssä olkavarret kevytmiiniä toisin kuin itsellä ovat valurautaa. Alumiinisia olkavarsia en ole ennen katsellut lähempää mutta voisin kuvitella hyvinkin että siellä pallonivelten kiinnitykset ovat tuollaisia teräs kauluksia, joiden pitäisi pysyä tukivarressa kiinni.
Tuohan saattaapi olla nyt entinen olkavarsi kun kaulus on irti, saako tuota millään takaisin niin että varmasti pysyy, toki voi prässätä ja toivoa parasta !? Se on melko hazardia jos tuo lähtee ajossa irti.
Pallonivelen mutterin alle niin iso ja paksu prikka että ei tule olkavarresta läpi?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Noita teräslieriöitä joissa kartiolle pesä irtoilee vähän väliä erinäisissäkin autoissa irroittaessa noista köykämiinisistä olka-akseleista. Vanhasta tukivarresta johon lieriö jäänyt kiinni niin rälläkällä se pallonivel poikki ja sitten prässin välissä narauttaa lieriön irti kartiosta, yleensä on todella kovaa kiinni jos tohon pisteeseen menee että jää tukivarteen se lieriö. Ruuvipenkki+moska niin lieriö on entinen..
Sitten naputtelee lieriön alulle olkaan ja iso pultti+mutteri+prikkoja paketilla vetää sen takaisin paikalleen, myös c-puristin on näppärä jos moisen omistaa. Idea on siinä että lieriössä on kaulus toisella puolen eli se uppoaa olkaan tiettyyn pisteeseen asti ja vastapuolella taasen on mutterin alla sen verran suuri prikka tehtaalta että se mutteri+prikka pidättää sitä lieriötä tukivarressa kuten myös palloniveltä lieriössä. Sitten irroittaessa (lyödessä) saattaa lieriö nousta tukivarresta irti, ja monesti nouseekin.
Siinä on parikin syytä miksi tuo lieriö on "irtonainen" mutta tiukahkolla sovitteella paikallaan. Nuo köykämiiniset olka-akselit eivät ole mikään paras mahdollinen materiaali kovertaa sille pallonivelen kartiolle reikää missä majailla. Kalvaantuu herkästi väljäksi. Teräksinen lieriö kestää runtua ja lieriömäinen sovitus ei rasita olka-akselia. Toisekseen joissain autoissa (en nyt puhu siis pelkästään Alfoista) saattaa olla saman olka-akselin kanssa erikokoisella pallonivelen kartiolla varustettuja tukivarsia käytössä. Tällöin olka-akselin valuja ei tarvita kuin 1 ja lieriöitä voidaan sitten tehtaan päässä asentaa sen mukaan mikä muu rakenne on.
Sitten naputtelee lieriön alulle olkaan ja iso pultti+mutteri+prikkoja paketilla vetää sen takaisin paikalleen, myös c-puristin on näppärä jos moisen omistaa. Idea on siinä että lieriössä on kaulus toisella puolen eli se uppoaa olkaan tiettyyn pisteeseen asti ja vastapuolella taasen on mutterin alla sen verran suuri prikka tehtaalta että se mutteri+prikka pidättää sitä lieriötä tukivarressa kuten myös palloniveltä lieriössä. Sitten irroittaessa (lyödessä) saattaa lieriö nousta tukivarresta irti, ja monesti nouseekin.
Siinä on parikin syytä miksi tuo lieriö on "irtonainen" mutta tiukahkolla sovitteella paikallaan. Nuo köykämiiniset olka-akselit eivät ole mikään paras mahdollinen materiaali kovertaa sille pallonivelen kartiolle reikää missä majailla. Kalvaantuu herkästi väljäksi. Teräksinen lieriö kestää runtua ja lieriömäinen sovitus ei rasita olka-akselia. Toisekseen joissain autoissa (en nyt puhu siis pelkästään Alfoista) saattaa olla saman olka-akselin kanssa erikokoisella pallonivelen kartiolla varustettuja tukivarsia käytössä. Tällöin olka-akselin valuja ei tarvita kuin 1 ja lieriöitä voidaan sitten tehtaan päässä asentaa sen mukaan mikä muu rakenne on.
Viimeksi muokannut KalleY, 26 Kesä 2018, 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 06 Syys 2015, 23:07
- Car(s): Giulia 2.2 180hp Super -17
- Paikkakunta: Kotka / Valkeakoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... anguage=en
Suitable for:
models with 305 mm and 330mm brake disc and Brembo caliper (from MY 2008 on)
all models with the following engine types: 1.8 TBi, 2.4 JTDM 20V and 3.2 JTS V6 24V
and all other engine types for cars with ti-trim level
Onko tuossa 2008 jälkeen tapahtunut jotain muutoksia jarruissa, vai onko tuo vaan epäselvästi ilmoitettu? Itsellä siis 2006 vuoden 2.4 ja jos tuollaisella setillä saisi jarrut elvytettyä. Aika heikosti jarrusatulaa eteen on missään saatavilla.
Suitable for:
models with 305 mm and 330mm brake disc and Brembo caliper (from MY 2008 on)
all models with the following engine types: 1.8 TBi, 2.4 JTDM 20V and 3.2 JTS V6 24V
and all other engine types for cars with ti-trim level
Onko tuossa 2008 jälkeen tapahtunut jotain muutoksia jarruissa, vai onko tuo vaan epäselvästi ilmoitettu? Itsellä siis 2006 vuoden 2.4 ja jos tuollaisella setillä saisi jarrut elvytettyä. Aika heikosti jarrusatulaa eteen on missään saatavilla.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuossa tekstissä on hämärää myös se että mainitaan 305mm levy - Brembon satula ei passaa kuin isompaan levyyn. Tietääkseni vuosimallilla ei ole väliä, tuo 2008 on myös virhe.
Tässä paljon selkeämpi teksti samalta myyjältä: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... anguage=en
Ei nuo kokonaan uudetkaan satulat mansikoita maksa, tosin tuo on nyt sitten Brembo-kopio:
https://www.autodoc.co.uk/abs/10063035
Tässä paljon selkeämpi teksti samalta myyjältä: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... anguage=en
Ei nuo kokonaan uudetkaan satulat mansikoita maksa, tosin tuo on nyt sitten Brembo-kopio:
https://www.autodoc.co.uk/abs/10063035
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllähän pikku-Brembot on 305 mm, ja tuolla korjaussarjalla saa myös sen satulan korjattua.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Missä mallissa on pikku Brembot? Mitä tuo 2008 -> tarkoittaa?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Ainakin 159 2.0 JTDm 2010 mallissa on pikku-Brembot (305mm).
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
OK hyvä, sitten vielä kun selviäisi tuo miksi vuodesta mainittu. Alkoi kiinnostamaan itseäkin juuri kun luin Alfistin maininnan alkuperäisten mäntien rapistumisesta.
Alkaa olla palat lopussa edessä ja välillä tuntuu että laahaisi hieman.
Alkaa olla palat lopussa edessä ja välillä tuntuu että laahaisi hieman.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eli kaikki jarrut on Brembon tekemiä vai vasta 2008 -> tullut pienemmätkin ja se selittää vuosiluvun?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Osaako kukaan sanoa kun kone lähellä akkua sulakeboksin yläpuolella on sinivalkoinen johto joka irti, mikä johto mahtaa olla? Kuvaa en saanut siirettyä kun herjaa. Auto on 159 3.2 q4 2006. Ainoa mikä mulla autossa ei toimi niin parkkitutkat. Voisiko liittyä siihen? Johdossa vaalea muovinen pää mikä selkeästi kuuluisi johonkin mutta ennole uskaltanut sörkkiä vielä...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pitäisi vaihtaa etu- ja takajouset, kun molemmat takaa ja yksi edestä on poikki Mitä osia/ruuveja, muttereita pitää irrottaa, jotta saa taka ja etutolpat irti kätevimmin autosta?
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko autossa Eberi tai Webasto? Jos on, niinse on lämmittimen diagnoosijohto ja kuuluukin olla irtonainen.Dumbtrump kirjoitti:Osaako kukaan sanoa kun kone lähellä akkua sulakeboksin yläpuolella on sinivalkoinen johto joka irti, mikä johto mahtaa olla? Kuvaa en saanut siirettyä kun herjaa. Auto on 159 3.2 q4 2006. Ainoa mikä mulla autossa ei toimi niin parkkitutkat. Voisiko liittyä siihen? Johdossa vaalea muovinen pää mikä selkeästi kuuluisi johonkin mutta ennole uskaltanut sörkkiä vielä...
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): BMW 520iA -05
Ex: Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kertokaas kuinka 159:n istuinosan sai ylös? Olen sen joskus irrottanut mutta äsken taistelin tunnin tuloksetta. Sivuilta klipsit on rikki ja penkin reunat irti mutta keskeltä ei lähde ei sitten millään vaikka kuinka repii. Muistelin että istuinosaa olisi pitänyt painaa kohti selkänojaa mutta en saanut silläkään keinolla. Sedan siis kyseessä.
Nimimerkillä selkä rikki.
Nimimerkillä selkä rikki.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Taaksepäin pitää vain saada työnnettyä eikä pidä nostaa eli ensin taaksepäin tosi voimakkaasti ja sitten ylös , voi mennä helpommin taaksepäin kun kallistaa selkänojia eteenpäin .Ranttall kirjoitti:Kertokaas kuinka 159:n istuinosan sai ylös? Olen sen joskus irrottanut mutta äsken taistelin tunnin tuloksetta. Sivuilta klipsit on rikki ja penkin reunat irti mutta keskeltä ei lähde ei sitten millään vaikka kuinka repii. Muistelin että istuinosaa olisi pitänyt painaa kohti selkänojaa mutta en saanut silläkään keinolla. Sedan siis kyseessä.
Nimimerkillä selkä rikki.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Etukiinnikkeet puuttunee jos ei nostaa tartte? Kyllä ne mulla ainakin esti tyystin penkin työntämisen taaksepäin kiinni ollessaan, eli ensin piti nostaa etureuna ylös (ne klipsit voi sitten olla vähän tiukassa ja hajoaa helposti irrotessaan) ja sitten työntöä taaksepäin.
Tuosta kuvallista lisäapua aiheeseen (pre-fl):
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=578342#p578342
Tuosta kuvallista lisäapua aiheeseen (pre-fl):
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=578342#p578342
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vastaan tässä itselleni, jos muillekin olisi hyötyä. Takapää:Ohranja kirjoitti:Pitäisi vaihtaa etu- ja takajouset, kun molemmat takaa ja yksi edestä on poikki Mitä osia/ruuveja, muttereita pitää irrottaa, jotta saa taka ja etutolpat irti kätevimmin autosta?
Onnistu tosi helposti seuraavasti:
- katkaisin katkenneen jousen vielä laikalla siten, että sain pyöritettyä jousta alas.
- irroitin iskarin alapään pultin ja yläpään neljä ruuvia
- kaadoin takapenkin ja irroitin penkin sivupalojen yläpään ja tavaratilan sivuverhouksen etuosan(farkku), jotta pääsin avaamaan iskarin yläpään mutterin, joka pitää kiinni isoa prikkaa, joka estää isakrini jousiyhdistelmän poisottamisen.
- väänsin alatukivarresta rautakangella, jotta sain pujotettua paketin pois ( tässävaiheessa piti painaa iskaria kasaan)
- takaisin sitten päinvastaisessa järjestyksessä jousi puristettuna lyhyeksi
Etupään osalta löysin YouTubesta hyvän videon, jossa ohjeet
https://m.youtube.com/watch?v=lD1ggA0DSv0
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itse en puristanut enään kasaan, mutta ei tee pahaa - on aika tiukka rako josta laittaa paikalleensa.
Videosta poiketen en puristanut etujousiakaan kasaan, vähän sama homma kuin takana - tiukka rako, josta paketti pitää pujottaa...
Videosta poiketen en puristanut etujousiakaan kasaan, vähän sama homma kuin takana - tiukka rako, josta paketti pitää pujottaa...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kysymys on Brerasta, mutta koska 159 on varmaan vähän yleisempi, niin kysytään täällä: vikakoodi P0010 2.2 JTS:ssä, josta jakoketju on jo vaihdettu 50tkm sitten. Onko ihan no no laittaa kätensä tällaiseen, voiko tuo ketju mennä noin nopeasti uudestaan vai onko kyseessä todennäköisemmin pienempi vika? Autolla on ajettu kokonaisuudessaan 145 tkm.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ekana tulis mieleen että edellisessä rempassa on vähän oikaistu ja vaihdettu pelkkä ketju, muu on kulunutta ja syönyt sen uuden ketjun.
Osta pois, jos on tarpeeksi halpa että jakopää kannattaa tehdä/teettää ja auto muuten kaipaamassasi kunnossa.
Edit: ai niin, jos se on manuaali niin lie M32 - ota huomioon myös sen potentiaaliset ongelmat.
Osta pois, jos on tarpeeksi halpa että jakopää kannattaa tehdä/teettää ja auto muuten kaipaamassasi kunnossa.
Edit: ai niin, jos se on manuaali niin lie M32 - ota huomioon myös sen potentiaaliset ongelmat.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Minulla tuo koodi ilmoitti pakopuolen nokka-akselin solenoidin virtapiirin häiriö . Silloin tehoa hävisi todella paljon . Osa on helppo vaihtaa , punainen suojus pois moottorin päältä ja solenoidit ovat näkyvissä jakopään puolella .urhoilija kirjoitti:Kysymys on Brerasta, mutta koska 159 on varmaan vähän yleisempi, niin kysytään täällä: vikakoodi P0010 2.2 JTS:ssä, josta jakoketju on jo vaihdettu 50tkm sitten. Onko ihan no no laittaa kätensä tällaiseen, voiko tuo ketju mennä noin nopeasti uudestaan vai onko kyseessä todennäköisemmin pienempi vika? Autolla on ajettu kokonaisuudessaan 145 tkm.
Niiden toiminta on myös mitattavissa , ehjän solenoidin jännite on tyhjäkäynnillä n. 3volttia .
Halvimmillaan hinta on Kiinan verkkokaupassa 12€ , Eurooppalaisissa 60- 100€ .
Mutta vielä , jos solenoidi ei toimi niin helppo tehotesti on seuraava : Normaalisti auto kiihtyy 6-vaihteella 80 - 120 km/h n. 11sek. , viallisella solenoidilla aikaa menee n. 16sek.
Tässä solenoidi :https://www.autonvaraosat24.fi/oen/1265 ... lsrc=aw.ds
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pakopuolen nokka-akselin anturivika aiheutti mun kiesissä nykimistä vedättäessä. En muista vikakoodia.oidipus kirjoitti:Minulla tuo koodi ilmoitti pakopuolen nokka-akselin solenoidin virtapiirin häiriö . Silloin tehoa hävisi todella paljon . Osa on helppo vaihtaa , punainen suojus pois moottorin päältä ja solenoidit ovat näkyvissä jakopään puolella .urhoilija kirjoitti:Kysymys on Brerasta, mutta koska 159 on varmaan vähän yleisempi, niin kysytään täällä: vikakoodi P0010 2.2 JTS:ssä, josta jakoketju on jo vaihdettu 50tkm sitten. Onko ihan no no laittaa kätensä tällaiseen, voiko tuo ketju mennä noin nopeasti uudestaan vai onko kyseessä todennäköisemmin pienempi vika? Autolla on ajettu kokonaisuudessaan 145 tkm.
Niiden toiminta on myös mitattavissa , ehjän solenoidin jännite on tyhjäkäynnillä n. 3volttia .
Halvimmillaan hinta on Kiinan verkkokaupassa 12€ , Eurooppalaisissa 60- 100€ .
Mutta vielä , jos solenoidi ei toimi niin helppo tehotesti on seuraava : Normaalisti auto kiihtyy 6-vaihteella 80 - 120 km/h n. 11sek. , viallisella solenoidilla aikaa menee n. 16sek.
Tässä solenoidi :https://www.autonvaraosat24.fi/oen/1265 ... lsrc=aw.ds
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No, hylkäsin nyt tuon yksilön. Pari 2.4 JTDm:ää on tässä katselussa, mutta oikeastaan vahvin ehdokas on Renault Megane GT No, keskiviikkona lento Saksaan ja mukaan tarttuu "päivän paras" auto.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mikäs näissä 159:ssä olikaan nelimukisen 1,9 JTDm:n riisselin nokkahihnan ja vesipumpun /apulaitehihnan vaihtoväli ? 156:ssa en ole uskaltanut ajaa samoilla hilppeilla yli 4 vuotta ja 80 000 km ? Onko ysissä sama kone ? Ainakin tehot ja vääntömomentit ovat samat ...
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Taisi lähteestä riippuen olla 120tkm ja 4-5v. Todennäköisesti kannattaa kuitenkin harkita vaihtoa jo ennen 100tkm - GM -puolella näistä koneista on meinaan leiponut vesipumppuja tappamaan jakopäitä 100tkm jälkeen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eikös virallinen suositus pohjolaan ole 60tkm ja lämpimämpään 120tkm?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Muualla 150 tkm/5v ja täällä 120tkm/4v. Itse noudatan ensimmmäistä.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos infoista eli noin satku ja nelisen vuotta. Mistähän ero 156 vs 159 suosituksissa johtuu? Kestävämpi vesipumppu, paremmat ( loivemmatko ? ) hinhojen vetolinjat vai mikä?
Aina tulee kyllä vaihdettua kaikki nuo em. roippeet kerralla kun kerran jakopään huoltaa.
Aina tulee kyllä vaihdettua kaikki nuo em. roippeet kerralla kun kerran jakopään huoltaa.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuohon vesipumppuun on nykyään saatavana extra vahvistettua pumppua:Polforea kirjoitti:Taisi lähteestä riippuen olla 120tkm ja 4-5v. Todennäköisesti kannattaa kuitenkin harkita vaihtoa jo ennen 100tkm - GM -puolella näistä koneista on meinaan leiponut vesipumppuja tappamaan jakopäitä 100tkm jälkeen.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/309910/ ... ahvistettu
Ja tällä pumpulla ei ole taas mitään tekemistä siihen aikaisempaan vahvistetuun pumppuun mikä tehdas vaihtoi joskus 2009 ja mitä monet tarviketoimittajat myyvät niitä vahvistetun nimellä. Metelli group julkaisi tämän muistaakseni 2016 kun edelleen noissa pumpuissa on ollut ongelmia pitkillä vaihtovälillä.