Järjetön rengasmeteli...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
DaNNy8
Viestit: 18
Liittynyt: 18 Touko 2005, 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Järjetön rengasmeteli...

Viesti Kirjoittaja DaNNy8 »

Eli alkoi ihan yht`äkkiä, ja on jatkunut siitä asti, ei auta pyörien ilman lisäily tai vähentely. Kuullut olen, että meteli on alfoissa kova mutta tuo on jo järkyttävää kun ei tuppaa edes omaa ääntään kuulemaan. Kuitenkin meteli alkaa kun vauhti nousee yli 60km/h.
Oisko vinkkejä mistä johtuu ja mitä sille voisi tehdä, vai onko alla vaan suorastaan niin huonot renkaat?

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Oletko ihan varma ettei ole kyseessä viimeisiään vetävä pyöränlaakeri?
Mun MB:ssä oli etupyörän laakeri lopussa ja piti melkoista ulvontaa :shock:
Toki rengasmeluakin on. Pyöränlaakeri on helppo todeta nostamalla pyörä ilmaan ja pyörittämällä sitä, kuuluu yleensä jyrinää tai muuta ylimääräistä ääntä. Ehjä laakeri ei pidä mitään ääntä pyöriessään.
Ei nyt tule muuta mieleen.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Eski
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Touko 2005, 12:47
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Eski »

Samaa mun autosta kuuluu, mistä juuri 156:sen laatumielikuvassa kirjoitin. Että ääni muistuttaa samaa kun istuu junavaunussa. Täytyypä lisätä tarkennus vikalistaan "kulunut pyöränlaakeri". Paitsi että kun mun autolla on ajettu 28970 km :?

Tai sitten on vähän pyöristetty alaspäin...
Nytkynnytkyn nirinari kohikohi

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

Mikä tuo sun auton historia on? Kuka ollut haltija ennen autoliikettä?

DaNNy8
Viestit: 18
Liittynyt: 18 Touko 2005, 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DaNNy8 »

late04: ei kyllä havaintoa kuka ollut omistaja ennen sitä, mutta kuulemma joku vanhempi mies keravalta. Kuis?

AlfaTom, täytynee testata..

Kurvailija
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48

Laakerien kannalla...

Viesti Kirjoittaja Kurvailija »

Itsekin veikkaisin vahvasti tuota laakeripolitiikkaa. Omassa seiskafemmassa laakerit oli ihan finaalissa ja meteli sen mukainen. Matelemalla ei melunnut (yllätys) sitten taas 78kilometriin melusi kuin mielipuoli ja 80 nopeudessa oli hiljaisimmillaan. Tästä ylimenevillä nopeuksilla melu oli jo sitä luokkaa, että järki oli mennä ja pelko hajoamisesta kalvoi luissa.
Sittemmin laakerit vaihtoon ja nyt ei melusta tietoakaan. Tosin oma seiskavitoseni on peruskovaääninen muutenkin mutta kyllä sen risan laakerikeikan jälkeen nyt tuntuu kuin tyynyillä ajelisi :)
Lakkaako/väheneekö ulvonta jompaan kumpaan suuntaan kaarrettaessa?

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

DaNNy8 kirjoitti:late04: ei kyllä havaintoa kuka ollut omistaja ennen sitä, mutta kuulemma joku vanhempi mies keravalta. Kuis?

AlfaTom, täytynee testata..
Eikäkö tarkotin tuota Eskin autoa, kun hän mietti tuota mittarin ruuvausta. Sorry.

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Järjetön rengasmeteli...

Viesti Kirjoittaja liekki »

DaNNy8 kirjoitti:Kuullut olen, että meteli on alfoissa kova...
Mun mielestä alfa on kyllä hiljainen auto, ei sitä moottoriteillä edes huomaa mistään kun nopeus kohoaa. Toisaalta ei kyllä hirveästi ole uudehkoista autoista kokemusta. Otti vaan jotenkin silmään tuo kommentti. Ja kyllä muutkin on olleet sitä mieltä että hyvin vähän on melua.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

MB:ssä ääni loppui kun kaartoi oikealle, mutta ääni palasi kun ajoi suoraan tai vasemmalle. Tosin ajettu jo 230 tkm, joten Alfan alle 30 tkm:ssä ei pitäisi vielä mennä pyöränlaakeri, paitsi jos se on viallinen. On niitä mennyt vähemmänkin ajetuista autoista, muistakin kuin Alfoista.

Hiljaisista autoista on pakko mainita Alfa 164, siinä on todella hiljainen auto, mitä nyt konehuone soittelee tarvittaessa :-D
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Pieni aiheeseen kuulumaton tarina, mutta liittyy kyllä Alfaan:

Tänä aamuna kun lueskelin foorumin juttuja niin pihaan tuli kaksi nuorta sälliä autolla ja tulivat kyselemään portin pielessä seisovan Sprintin kohtaloa :)

Pojat kehuivat että kun on niin hyvän näköinen korimalli niin alkoi kiinnostaa.

Ei tullut vielä kauppoja mutta kiva huomata että kaunis korimuotoilu säilyttää kiinnostavuutensa vaikka auto on muuten lievä projekti.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

mitä nyt on ollut 3 uudehkoa Alfaa nii kyllä kaikilla on ajettu yli 100 tonnia ennen laakerin vaihtoa.155sessa vaihdettiin 150 kohdilla takarenkaan laakeri ja nyt tuntuu että olisi aika vaihtaa nykyiseen eteen laakerit 122 mittarissa.
Relluissahan nuo menee noin 50 kympissä. Jos 30 laakeri menee niin kyseessä on oltava alkujaan jo viallinen laakeri.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

DaNNy8
Viestit: 18
Liittynyt: 18 Touko 2005, 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DaNNy8 »

Siis tuolla autollahan on ajettu jo 130tkm, joten oisko sitten noi laakerit syynä. Auto menossa AutoMilanoon ens vkolla kuitenki ni kattellaa :)

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Erittäin tod.näk. laakeri, joka on tullut tiensä päähän. Itse vaihdoin oikean etupyörän laakerin 118 tkm kohdalla. Jyrisi aivan älyttömästi. Laakeri maksoi 149 e, :shock: Vaihtoon meni pari tuntia, mutta avot, johan hiljeni.

Vaihda ennen kuin leikkaa kiinni :wink:

Terv. CC
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Itse vaihdoin kuskin puolelta laakerin edestä kun matkaa oli takana 118 000 km. Kaupunkinopeuksissa jyrisi ja yli 80:n nopeudessa ulvoi kuin susi. Motonetista laakerisarja hintaan 95 € ja taas mennään ilman ylimääräisiä ääniä.

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

AlfaTom kirjoitti:Oletko ihan varma ettei ole kyseessä viimeisiään vetävä pyöränlaakeri?
Mun MB:ssä oli etupyörän laakeri lopussa ja piti melkoista ulvontaa :shock:
Toki rengasmeluakin on. Pyöränlaakeri on helppo todeta nostamalla pyörä ilmaan ja pyörittämällä sitä, kuuluu yleensä jyrinää tai muuta ylimääräistä ääntä. Ehjä laakeri ei pidä mitään ääntä pyöriessään.
Ei nyt tule muuta mieleen.
Mielestäni helpompi tapa on ajaa slalomia, kaarteissa metelöi, suoraan ajaessa ei. Tuo 'muu ylimääräinen ääni' voi tulla pyörää ilmassa pyritettäessä muualtakin kuin loppuunkuluneesta pyörän laakerista.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ja vaihde vapaalla sitten sitä slaalomia ja reipasta vauhtia että voi kurvailla vähän pidempään (yli 80km/h), näin ainakin "ammattilaiset" tekee. Ja jos oikealle käännettäessä ääntelee niin vasemman puoleinen etu/taka rikki.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

K kirjoitti: Tuo 'muu ylimääräinen ääni' voi tulla pyörää ilmassa pyritettäessä muualtakin kuin loppuunkuluneesta pyörän laakerista.
Kyllä vaan, mutta oletan että keskiverto Alfisti erottaa esim. laahaavan jarrun äänen risan laakerin äänestä :wink:

Voihan voimansiirtokin äännellä pyörää pyöritettäessä. Ja jos vika on sitten siellä, niin... :crazyeyes:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Mä oon vaihtanu kummatkin takalaakerit lähiaikoina.. Kun toisen vaihto niin parin kuukauden päästä toinen alkoi huutamaan..
Yks mitä on porukka aina sanonut niin jarrulevyn peltisuoja voi laahata ja aiheuttaa saatanallista rohinaa. Rengasmeluksi omaa meteliäkin aluksi luulin mutta kokeilemalla onko pyörässä klappia, selvisi ettei se sitä ole.. Renkaat voi myös kokeilla vaihtaa edestä taakse.jne ja kokeilla onko mitään vaikutusta..
Mutta tosiaan, laakeri kandee vaihtaa ennenkuin ääni muuttuu todella päänräjäyttäväksi. Toinen laakerini meni niin paskaksi että siitä lähti kuulat irti, se onkin sitten maailman vittumaisin asia=hinauskeikka tuli :)
On se ihanaa sitten kun ei mikään laakeri huuda, tuntuu tosiaan kun liikkuisi miljoonaa soutuveneellä :D

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ahma »

MarcusV kirjoitti:Yks mitä on porukka aina sanonut niin jarrulevyn peltisuoja voi laahata ja aiheuttaa saatanallista rohinaa.
Mulla menee kivi(ä) tai jotain sontaa tonne pellin väliin joka ainoa kerta kun Alfalle edes näyttää soratietä ja viiltävä metallinen kirske alkaa kuulua takaa.
156 2.0 TS ['98]

Avatar
Anthon
Viestit: 537
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Jep, tuttu juttu nyt uusilla 225-levyisillä kumeilla. Olen aina pysäyttänyt auton ja peruuttanut hieman. Kivi on poistunut ja matka jatkuu.

Säikäytti muuten ihan sikana kun olin uudet ja kalliit kesärenkaat ruuvannut alle ja lähdin omasta pihasta, jossa on kevyt soraa, koeajolle ja helvetillinen kirske kuuluu edestä...

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ahma »

Anthon kirjoitti:Olen aina pysäyttänyt auton ja peruuttanut hieman. Kivi on poistunut ja matka jatkuu.
Toi kuulosti kokeilemisen arvoiselta kikalta! Bujenoo..
156 2.0 TS ['98]

Vastaa Viestiin