Helmakotelo ruostunut 156 sportwagon 2.0 jts 2005
Valvoja: Moderators
Helmakotelo ruostunut 156 sportwagon 2.0 jts 2005
Katsastuksessa ilmeni, että helmakotelo alkaa olla tiensä päässä ja hylkyä tuli. Paikallinen kosmetologi hervannassa "korjasi" ruosteet kittaamalla vaan ne pois näkyvistä, mutta eipä tuo juuri mun ongelmaani ratkaissut. Ammatti-arviota kävin kysymässä pätevältä ruostekorjaajalta turotekilta ja totesi, että menis aika arvokkaaksi vaihtaa helmat tuohon autoon.. Oisko jotain vinkkejä miten saattaa asia hoitoon? Hajanaisia firmoja netistä kattelemalla alfaan saa ostettua pintapeltiä oikealle taakse, kylkikynnystä eteen vasemmalle, mutta yhdestä kaupasta ei näitä kaikkia vaihtoehtoja näe. Onko edes tarpeellista ostaa koko helmakoteloa vai taitteleeko sen ammattimies levystä?
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Helmakotelo ruostunut 156 sportwagon 2.0 jts 2005
mene rohkeesti paikalliseen varaosaliikkeeseen ja kysy sieltä niitä peltejä. voit yllättyä! enkä nyt sit tarkoita motonettiä vaan ihan oikeeta kuten vaikka "tampereen varaosa" ( keksitty nimi).
eikä sen pellin laitto noihin sen kalliimpaa / vaikeempaa oo kuin muihinkaa
eikä sen pellin laitto noihin sen kalliimpaa / vaikeempaa oo kuin muihinkaa
Kautta likaisten varpaitteni!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Helmakotelo ruostunut 156 sportwagon 2.0 jts 2005
Tuo rakenne on hieman monimutkaisempi kuin joissakin ns. perusautoissa. Siellä on vähän kanttausta ja kerrosta ja vaikka mitä kivaa.
Foorumin 156-seiveri Alfissimo osaa kertoa paremmin =P
Foorumin 156-seiveri Alfissimo osaa kertoa paremmin =P
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Helmakotelo ruostunut 156 sportwagon 2.0 jts 2005
juu mut peltiä vaan kuitenkin. ja se kyllä vääntyy ja tai jos siellä kotelon sisällä b- pilariin kiinnityksiin joutuu korjauksia tekemään. ulkohelmat on sen verran halvat jotta niitä ei kannata alkaa vääntelee
Kautta likaisten varpaitteni!
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Helmakotelo ruostunut 156 sportwagon 2.0 jts 2005
Itsehän askartelin ne kokonaan uusiksi ihan suorasta tavarasta. Kohtalaisen hyvät tuli, mutta aikaa meni ihan helvetisti.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Helmakotelo ruostunut 156 sportwagon 2.0 jts 2005
Takaoven helman pystysaumasta pyörän etukaareen: Jos on välivahvike ja lattian liitos vielä luja tutkittaessa auton alta helmaa selviää siitä pintahelman vaihdolla. Pelti maksaa n. 45e. Jos taasen pohjan puolelta pystypeltikin on pitsiä tulee tästä kallis / aikaavievä työmaa.
Helman pystysaumasta takakaareen olevan alueen ruostevaurioihin ei ole valmista korjauspeltiä vaan joutuu suorasta askartelemaan. Sieltä katoaa ensin se välivahvike
olemattomiin ja vasta sitten patit nousee pintapeltiin tiedottamaan odottavasta työmaasta. Tuon osan teettäminen pajalla maksaa vaikka onkin koko helmasta alueena 1/5 osa. Itsellä aikaa sen alueen leipomiseen meni sen verran että päätin jättää toisen puolen tekemisen ensi kesäksi, tuli peltityökiintiö täyteen ja näyttää vielä maalin varassa kasassa pysyvän
Helman pystysaumasta takakaareen olevan alueen ruostevaurioihin ei ole valmista korjauspeltiä vaan joutuu suorasta askartelemaan. Sieltä katoaa ensin se välivahvike
olemattomiin ja vasta sitten patit nousee pintapeltiin tiedottamaan odottavasta työmaasta. Tuon osan teettäminen pajalla maksaa vaikka onkin koko helmasta alueena 1/5 osa. Itsellä aikaa sen alueen leipomiseen meni sen verran että päätin jättää toisen puolen tekemisen ensi kesäksi, tuli peltityökiintiö täyteen ja näyttää vielä maalin varassa kasassa pysyvän

- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Helmakotelo ruostunut 156 sportwagon 2.0 jts 2005
En tiedä ymmärsinkö alla olevan kuvauksen oikein, mutta kyllähän helman takaosan ulkopinta pohjaosineen löytyy takalokasuojan kaaren korjauspalasta:

Helmakotelon sisälle jäävää välivahviketta tuossa pintapellissä ei tietenkään ole. Omasta tallista taitaa löytyä tällä hetkellä 4 kpl 156:n takakaaria, joista olen käyttänyt vain alaosan helmakorjaukseen. Kerran tein helman takaosan suorasta pellistä, mutta sen verran iso talkoo oli (eikä tullut edes kovin siisti lopputulos), että maksan mielelläni sen 40 € ylimääräistä, jonka takakaaren korjauspala maksaa.

Helmakotelon sisälle jäävää välivahviketta tuossa pintapellissä ei tietenkään ole. Omasta tallista taitaa löytyä tällä hetkellä 4 kpl 156:n takakaaria, joista olen käyttänyt vain alaosan helmakorjaukseen. Kerran tein helman takaosan suorasta pellistä, mutta sen verran iso talkoo oli (eikä tullut edes kovin siisti lopputulos), että maksan mielelläni sen 40 € ylimääräistä, jonka takakaaren korjauspala maksaa.
atm kirjoitti:Helman pystysaumasta takakaareen olevan alueen ruostevaurioihin ei ole valmista korjauspeltiä vaan joutuu suorasta askartelemaan. Sieltä katoaa ensin se välivahvike
olemattomiin ja vasta sitten patit nousee pintapeltiin tiedottamaan odottavasta työmaasta. Tuon osan teettäminen pajalla maksaa vaikka onkin koko helmasta alueena 1/5 osa. Itsellä aikaa sen alueen leipomiseen meni sen verran että päätin jättää toisen puolen tekemisen ensi kesäksi, tuli peltityökiintiö täyteen ja näyttää vielä maalin varassa kasassa pysyvän
Re: Helmakotelo ruostunut 156 sportwagon 2.0 jts 2005
Juuri tuon osan olemattomuutta kuvailin...kiva olla väärässä
Tuon kun olisi tiennyt tai älynnyt etsiä olisi säästynyt aikaa varmasti puoli päivää. Pitäneen investoida toiselle puolelle valmis pala.

Tuon kun olisi tiennyt tai älynnyt etsiä olisi säästynyt aikaa varmasti puoli päivää. Pitäneen investoida toiselle puolelle valmis pala.
Re: Helmakotelo ruostunut 156 sportwagon 2.0 jts 2005
Juu noi pintapellit on aika haperoa ku niitä koputtelee, mutta ne ei vielä oo puhki, mutta tuolla pohjalevyssä on reikiä. Jotenkin kuvittelen, että noi pellit kiinnitettään sitten juuri siihen kohtaan joka on ruosteessa. Ja sitten toi pitkä helmakotelon pelti joka kulkee etu ja takaovien alapuolella ja joka on kupera ja kovera jokaiseen suuntaan on vielä mysteeri saako sitä mistään tilattua.
Re: Helmakotelo ruostunut 156 sportwagon 2.0 jts 2005
Oisko toi just se joka on siellä sivuhelman alla piilossa?kurppa kirjoitti:Tämäkö?
https://alvadi.fi/varaosat/alfa-romeo/1 ... -laatikko/