159 2.2 JTS timing solenoid
Valvoja: Moderators
159 2.2 JTS timing solenoid
159 2.2 JTS alkoi herjaamaan ( koodi 0010 ) silloin tällöin imupuolen nokka-akselin solenoidin virtapiirikatkosta ja sen kyllä huomasi tehonpudotuksena . Koska vika korjaantui yleensä käynnistämällä uudelleen ajattelin ajella oireen kanssa kolmisen viikkoa kokeilla halpisosaa Kiinasta (10,89€ rahteineen ). Marmoritiskillä (150€) .
Nyt on kyseinen solenoidi kiinni ja toimii , no ei tiedä että kuinka kauan mutta tällaista hintaeroa en ole ennen tavannut .
Tässä kympin solenoidi :
https://www.ebay.com/itm/Oil-Timing-Val ... SwdrRXGmDC
Nyt on kyseinen solenoidi kiinni ja toimii , no ei tiedä että kuinka kauan mutta tällaista hintaeroa en ole ennen tavannut .
Tässä kympin solenoidi :
https://www.ebay.com/itm/Oil-Timing-Val ... SwdrRXGmDC
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Mulla Gates merkkiset kiinni. Made in kiina nekin oli ja toistaseks hyvin toimineet.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Onko kiinansolenoidit toimineet? Pitäisi vaihtaa omaan 1.9 JTS kyseiset kikkareet.
Tuo linkki ei enää löydä mitään, olisiko kellään vinkata edullisia osia jostain?
Tuo linkki ei enää löydä mitään, olisiko kellään vinkata edullisia osia jostain?
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
esim. rockautosta tai ebaysta löytyy buickin vastaavat osat gm:n numeroilla
1. Genuine GM Part # 12655420 Camshaft Position Actuator Solenoid Valve - Intake
2. Genuine GM Part # 12655421 Camshaft Position Actuator Solenoid Valve - Exhaust
1. Genuine GM Part # 12655420 Camshaft Position Actuator Solenoid Valve - Intake
2. Genuine GM Part # 12655421 Camshaft Position Actuator Solenoid Valve - Exhaust
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... =0&_sop=15 Tuolta löytyy , omani ovat toimineet kohta vuoden , huom. että imu ja pakopuolella erilaiset liittimet .heicci kirjoitti:Onko kiinansolenoidit toimineet? Pitäisi vaihtaa omaan 1.9 JTS kyseiset kikkareet.
Tuo linkki ei enää löydä mitään, olisiko kellään vinkata edullisia osia jostain?
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Nyt on solenoidit vaihdettu (Rockautosta halvimmat), mutta ongelma pysyy. Vikakoodeja en ole päässyt vielä lukemaan/nollaamaan kun oma lukija ei jostain syystä enää toimi, mutta koitan saada koodit ulos kaverin vehkeellä.
Jos vika ei olekaan näissä solenoideissa, niin onko se sitten ajoituksenmuunnin mikä pitää vaihtaa?
Oire on siis se että tehot katoaa. Välillä toimii normaalisti, ja taas yhtäkkiä ei jaksa kiihtyä.
Samaa oiretta oli havaittavissa jo viime vuoden puolella, mutta siitä pääsi eroon pitkäksi aikaa kun pesi solenoidit bensalla. Nyt muutaman viikon ollut tehojen häviämistä taas.
Lisään tähän vikakoodit kun saan ne ulos.
Jos vika ei olekaan näissä solenoideissa, niin onko se sitten ajoituksenmuunnin mikä pitää vaihtaa?
Oire on siis se että tehot katoaa. Välillä toimii normaalisti, ja taas yhtäkkiä ei jaksa kiihtyä.
Samaa oiretta oli havaittavissa jo viime vuoden puolella, mutta siitä pääsi eroon pitkäksi aikaa kun pesi solenoidit bensalla. Nyt muutaman viikon ollut tehojen häviämistä taas.
Lisään tähän vikakoodit kun saan ne ulos.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Suattuapihan se olla se ketjukin ylimittainen, etenkin jos sillä on ikää. MES:llä näkee sekä ajoituspyynnin että -toteuman, niistä voi koettaa päätellä jotain - mulla isojötsin yksi nokka heilui/oskilloi venyneellä ketjulla, likaisella solenoidilla puolestaan kääntyi hitaasti toiseen suuntaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Ketju ja kiristin ym. vaihdettu vuosi sitten, sulkisin kyllä tämän vaihtoehdon pois.Polforea kirjoitti:Suattuapihan se olla se ketjukin ylimittainen, etenkin jos sillä on ikää. MES:llä näkee sekä ajoituspyynnin että -toteuman, niistä voi koettaa päätellä jotain - mulla isojötsin yksi nokka heilui/oskilloi venyneellä ketjulla, likaisella solenoidilla puolestaan kääntyi hitaasti toiseen suuntaan.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Joo, sitten on ketju aika epätodennäköinen syyllinen. Koodia pihalle ja jos se juttelee ajoituksesta, niin kuikuilemaan niitä anturidatoja että miten nokat kääntyilee.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
heicci kirjoitti:Ketju ja kiristin ym. vaihdettu vuosi sitten, sulkisin kyllä tämän vaihtoehdon pois.Polforea kirjoitti:Suattuapihan se olla se ketjukin ylimittainen, etenkin jos sillä on ikää. MES:llä näkee sekä ajoituspyynnin että -toteuman, niistä voi koettaa päätellä jotain - mulla isojötsin yksi nokka heilui/oskilloi venyneellä ketjulla, likaisella solenoidilla puolestaan kääntyi hitaasti toiseen suuntaan.
Solenodeista tulee koodi 0010 tai 0011 ja silloin on tehonpudotus tuntuva . Jos tulee koodi joka viittaa ajoitusvirheeseen niin se ei aiheuta sitä että tehot putoaisivat . Minulle on tullut kaksi kertaa ajoitusvirhekoodi , toisella kertaa nokka-akselin anturista ja toisella kertaa rikkoutuneesta kiristimestä joka ei lukittunut ja kiristi ketjun vasta käynnistyksen jälkeen . Tehonpudotusta ei ollut kummallakaan kertaa .
Yksi mahdollisuus on että öljykanava solenoidista eteenpäin on tukossa tai kalliimpi että nokka-akselin päässä oleva muunnin toimii ajoittain eli jumittelee .
Onko tehonpudotus jatkuvaa tai ajoittaista ?
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
^Noi koodit taitaa olla puhtaasti sähköpuolen häiriöitä, eli joku liitin huonona tai johto rikki tai solenoidista käämi sökö.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
P0010 on A-nokan solenoidikoodi, eli se solenoidi ei vastaa sähköpuolella. Jos taas solenoidi ei ohjaa öljyvirtausta kuten pitäisi, ei ajoituksen säätö toimi oikein ja tuloksena on ajoituskoodi (esim. P0018, joka tarkoittaa nokan yleistä ajoitusvirhettä tai P0015, joka tarkoittaa B-nokan liian myöhäistä ajoitusta). Jos taas anturi ei vastaa, niin siitä tulee anturin vikakoodi.
P0011 on A-nokan liian aikaisen ajoituksen vikakoodi. Ei liene yllättävää, että jos solenoidi ei vastaa ohjaimelle, ei se myöskään säädä nokan asentoa. Tästä seuraa väärä ajoitus ja siitä myös ajoituskoodi. Tämä on huomattavasti todennäköisempi syy tehonpuutteelle kuin se P0010, jonka kertomasta viasta tämä aktivoituu.
Tehonpudotukseen siis tosiaan vaikuttaa enemmän päällä oleva vika kuin muistiin jäänyt ja valoa polttava aiempi vikakoodi. Ajoitusvirhe todellakin voi viedä koneen limppimoodiin ja leikata tehot pois, jos vika pysyy päällä. Toki se nokkien väärä ajoitus ajotilanteeseen nähden muutenkin on huono asia moottorin toiminnan kannalta.
Summa summarum: koodit nyt ulos siitä vehkeestä niin tietää paljon enemmän. Jos siinä kohtaa diagnoosissa on vielä epäselvää, niin MES kiinni ja livedatasta katsomaan miten ne nokat kääntyilee.
P0011 on A-nokan liian aikaisen ajoituksen vikakoodi. Ei liene yllättävää, että jos solenoidi ei vastaa ohjaimelle, ei se myöskään säädä nokan asentoa. Tästä seuraa väärä ajoitus ja siitä myös ajoituskoodi. Tämä on huomattavasti todennäköisempi syy tehonpuutteelle kuin se P0010, jonka kertomasta viasta tämä aktivoituu.
Tehonpudotukseen siis tosiaan vaikuttaa enemmän päällä oleva vika kuin muistiin jäänyt ja valoa polttava aiempi vikakoodi. Ajoitusvirhe todellakin voi viedä koneen limppimoodiin ja leikata tehot pois, jos vika pysyy päällä. Toki se nokkien väärä ajoitus ajotilanteeseen nähden muutenkin on huono asia moottorin toiminnan kannalta.
Summa summarum: koodit nyt ulos siitä vehkeestä niin tietää paljon enemmän. Jos siinä kohtaa diagnoosissa on vielä epäselvää, niin MES kiinni ja livedatasta katsomaan miten ne nokat kääntyilee.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Kahdessa toisen merkkisessä vekottimessa tullut ainakin vastaan tilanne kuten Polforea kuvaili.
Eli P0010 on syy ja P0011 on seuraus
Eli P0010 on syy ja P0011 on seuraus
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
P0017 löytyi, ei muita koodeja. Eli ajoitusvika tai viallinen anturi kyseessä?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Geneerisesti väärä ajoitus, mahdollista mutta erittäin epätodennäköistä että olisi anturivika.
Joko se nokan asennon ohjaus ei toimi oikein tai jakopääjumpassa ei ole saatu kestävää aikaan. Minä kattelisin tosiaan livedataa että miten nokat käyttäytyy ja miettisin siitä etiäppäin.
Joko se nokan asennon ohjaus ei toimi oikein tai jakopääjumpassa ei ole saatu kestävää aikaan. Minä kattelisin tosiaan livedataa että miten nokat käyttäytyy ja miettisin siitä etiäppäin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Vastaavan koodin tultua otin venttiilikopan auki ja ketju oli löysällä syystä että kiristimen räikkä oli rikki ja kiristin kiristi vasta öljynpaineella josta syystä antoi "hälytyksen " starttivaiheessa ja vikavalo ja koodi jäi pysyväksi vaikka ajoitus oli moottorin käydessä oikein .heicci kirjoitti:P0017 löytyi, ei muita koodeja. Eli ajoitusvika tai viallinen anturi kyseessä?
Mitään tehonpudotusta ei kuitenkaan ollut .
Korjaantui kiristimen vaihdolla .
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Nyt on tutkittu käppyröitä. Vikakoodin perässä on maininta "signal low", mikä voisi viitata anturivikaan.
Imupuolen käppyrästä näkee selvästi että anturi ei anna dataa lainkaan juuri silloin kun tehot putoaa. Silloin kun tehot on tallessa niin anturi myös antaa lukemia.
Pakopuolelta tulee dataa normaalisti. Tehojen kadotessa arvot sekoaa mutta anturi kuitenkin antaa lukemia.
Tässä vielä käppyrät:
https://imgur.com/a/TRQx0fi
Imupuolen käppyrästä näkee selvästi että anturi ei anna dataa lainkaan juuri silloin kun tehot putoaa. Silloin kun tehot on tallessa niin anturi myös antaa lukemia.
Pakopuolelta tulee dataa normaalisti. Tehojen kadotessa arvot sekoaa mutta anturi kuitenkin antaa lukemia.
Tässä vielä käppyrät:
https://imgur.com/a/TRQx0fi
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Anturin vaihto ei vaadi venttiilikopan irroitusta eli nopea homma , anturin hinta marmoritiskillä 120€ .heicci kirjoitti:Nyt on tutkittu käppyröitä. Vikakoodin perässä on maininta "signal low", mikä voisi viitata anturivikaan.
Imupuolen käppyrästä näkee selvästi että anturi ei anna dataa lainkaan juuri silloin kun tehot putoaa. Silloin kun tehot on tallessa niin anturi myös antaa lukemia.
Pakopuolelta tulee dataa normaalisti. Tehojen kadotessa arvot sekoaa mutta anturi kuitenkin antaa lukemia.
Tässä vielä käppyrät:
https://imgur.com/a/TRQx0fi
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Imu- ja pakopuolen anturit on ilmeisesti identtisiä? En ainakaan nopeasti googlaamalla löytänyt niitä erikseen.
e: imupuolen anturissa lukee Bosch 0232103052, tällä ainakin löytyy.
e: imupuolen anturissa lukee Bosch 0232103052, tällä ainakin löytyy.
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Samalla numerolla ovat imu- ja pako .heicci kirjoitti:Imu- ja pakopuolen anturit on ilmeisesti identtisiä? En ainakaan nopeasti googlaamalla löytänyt niitä erikseen.
e: imupuolen anturissa lukee Bosch 0232103052, tällä ainakin löytyy.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Meinaat ihan alhaalla olevia kohtia? Niiden mukaan imunokka on sillä hetkellä niin aikaisella kuin mahdollista, mutta niinhän on pyyntikin. Ettei kuitenkin olisi seurausta siitä limp home -moodista syyn sijaan. Eli ajoitusvirheen sattuessa auto vetää imunokan niin aikaiselle kuin mahdollista.heicci kirjoitti:Imupuolen käppyrästä näkee selvästi että anturi ei anna dataa lainkaan juuri silloin kun tehot putoaa. Silloin kun tehot on tallessa niin anturi myös antaa lukemia.
Huomattavaa on myös se, että auton käskiessä pakonokalle uutta asentoa, usealla kohtaa käyrää heilahtaa nokka ensin reilusti ohi pyynnistä.
Ennenkö tilaat uutta anturia, kokeile ottaa anturilta piuha irti ja katsoa, tuleeko edelleen sama vai eri koodi. Puuttuvasta asentoanturisignaalista meinaan pitäisi tulla anturivian koodi, ei ajoitus-.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Ei vaan ylhäällä olevat kohdat missä on suoraa viivaa. Vähän huono kuva mutta niissä kohdissa sininen käyrä katkeaa kokonaan, eli ei tule mitään signaalia.
Nimarkilla sattui olemaan yksi Boschin anturi hyllyssä, hinnaksi jäi 30€ niin kokeillaan nyt ensin anturin vaihtoa.
Nimarkilla sattui olemaan yksi Boschin anturi hyllyssä, hinnaksi jäi 30€ niin kokeillaan nyt ensin anturin vaihtoa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Ah, en vaan huomannut siinä yhtään katkoa, saatoin sokeilla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
No eipä auttanut anturin vaihto
Nyt piirtää kyllä viivaa koko ajan mutta tehon kadotessa kertoo että imunokan asento on tasan nolla astetta, eli säätöä ei tapahdu.
Seuraava vaihtoehto on varmaan sitten ajoituksenmuunnin nokan päässä? Solenoidit on siis jo vaihdettu.
Ei siitä varmaankaan näe päällepäin onko rikki vai ei? Vaihto ei sinänsä ole iso homma, kerran se on jo ollut kädessä kun ketjurempan tein...
Mistä tulikin mieleen että jotain hämärää siinä silloin oli, ajoituksenmuunnin oli jostain tuntemattomasta syystä todella vaikea saada paikalleen. Ei meinannut millää mennä pohjaan, meinasi jo rohkeus loppua kun kiristin pulttia ettei kierteet korkkaa. Mutta lopulta se sitten asettui pohjaan ja linjaan toisen pyörän kanssa (kai?).
edit: Google käy kuumana, ja oikeastaan kaikki joilla on vastaava vika ovat saaneet P0016 vikakoodin, mikä viittaa pakopuoleen. Joku on jopa yhdistänyt nämä oireet vialliseen öljyanturiin mikä on itsellänikin pimeänä. Voiko näissä olla jotain yhteyttä toisiinsa?
Seuraava vaihe taitaa olla ketjukopan aukaisu, niin näkee ainakin onko ketju löysällä.
Nyt piirtää kyllä viivaa koko ajan mutta tehon kadotessa kertoo että imunokan asento on tasan nolla astetta, eli säätöä ei tapahdu.
Seuraava vaihtoehto on varmaan sitten ajoituksenmuunnin nokan päässä? Solenoidit on siis jo vaihdettu.
Ei siitä varmaankaan näe päällepäin onko rikki vai ei? Vaihto ei sinänsä ole iso homma, kerran se on jo ollut kädessä kun ketjurempan tein...
Mistä tulikin mieleen että jotain hämärää siinä silloin oli, ajoituksenmuunnin oli jostain tuntemattomasta syystä todella vaikea saada paikalleen. Ei meinannut millää mennä pohjaan, meinasi jo rohkeus loppua kun kiristin pulttia ettei kierteet korkkaa. Mutta lopulta se sitten asettui pohjaan ja linjaan toisen pyörän kanssa (kai?).
edit: Google käy kuumana, ja oikeastaan kaikki joilla on vastaava vika ovat saaneet P0016 vikakoodin, mikä viittaa pakopuoleen. Joku on jopa yhdistänyt nämä oireet vialliseen öljyanturiin mikä on itsellänikin pimeänä. Voiko näissä olla jotain yhteyttä toisiinsa?
Seuraava vaihe taitaa olla ketjukopan aukaisu, niin näkee ainakin onko ketju löysällä.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
P0017 vikakoodi on useasti mainittu pakopuolen koodina, vaikka MES kertoo että imupuoli olisi kyseessä. Taidan vielä varmuuden vuoksi tutkia pakopuolen sensorin ennen isompaa purkuoperaatiota.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Vieläkö tuota efektiä esiintyy?Polforea kirjoitti:Huomattavaa on myös se, että auton käskiessä pakonokalle uutta asentoa, usealla kohtaa käyrää heilahtaa nokka ensin reilusti ohi pyynnistä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
En huomannut eilen katsoa, tarkistan vielä tänään uudestaan.Polforea kirjoitti:Vieläkö tuota efektiä esiintyy?Polforea kirjoitti:Huomattavaa on myös se, että auton käskiessä pakonokalle uutta asentoa, usealla kohtaa käyrää heilahtaa nokka ensin reilusti ohi pyynnistä.
Vielä tuli mieleen yksi vaihtoehto, solenoidien ja muuntimen väliset öljykanavat saattavat olla tukossa. Tämä voisi selittää sen että välillä toimii ja välillä ei.
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Joissain keskustelujaksoissa on mainittu että on ollut muuntimen asennuksessa nokka-akseliin ongelmia . Tässäkin tapauksessa niin on ollut . Se vaan tuntuu oudolta että joskus toimii moitteetta , muutenhan olisi selvää vika on muuntimessa johon öljynkierto on puutteellista tai se jumittelee kuluneisuuttaan . Tärkeää on kuitenkin selvittää kummalla puolella , imu vai pako , vika oikeasti on .heicci kirjoitti:En huomannut eilen katsoa, tarkistan vielä tänään uudestaan.Polforea kirjoitti:Vieläkö tuota efektiä esiintyy?Polforea kirjoitti:Huomattavaa on myös se, että auton käskiessä pakonokalle uutta asentoa, usealla kohtaa käyrää heilahtaa nokka ensin reilusti ohi pyynnistä.
Vielä tuli mieleen yksi vaihtoehto, solenoidien ja muuntimen väliset öljykanavat saattavat olla tukossa. Tämä voisi selittää sen että välillä toimii ja välillä ei.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Vaihdoin pakopuolen nokka-anturin tilalle vanhan mikä oletettavasti on ehjä, ei muutosta. Solenoiditkin näytti puhtailta.
Tässä vielä tuoreet käppyrät (imu ja pako otettu eri aikaan):
https://imgur.com/a/GFan9Xw
Molemmilla puolilla pientä heittoa näyttäisi olevan. Suorat viivat on niitä hetkiä kun ajoitus ei toimi, tällöin imupuolella ajoitus näyttäisi olevan lukittu 0 asteeseen, kun samalla hetkellä pakopuoli vaikuttaa olevan "vapaa".
Ajoituksenmuunnin on ainakin minulla syyllinen nro1. Varmistan kuitenkin vielä ketjun ja kiristäjän kunnon ottamalla venttiilikopan auki, kunhan saan inspiraation siihen hommaan.
Tässä vielä tuoreet käppyrät (imu ja pako otettu eri aikaan):
https://imgur.com/a/GFan9Xw
Molemmilla puolilla pientä heittoa näyttäisi olevan. Suorat viivat on niitä hetkiä kun ajoitus ei toimi, tällöin imupuolella ajoitus näyttäisi olevan lukittu 0 asteeseen, kun samalla hetkellä pakopuoli vaikuttaa olevan "vapaa".
Ajoituksenmuunnin on ainakin minulla syyllinen nro1. Varmistan kuitenkin vielä ketjun ja kiristäjän kunnon ottamalla venttiilikopan auki, kunhan saan inspiraation siihen hommaan.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Pakopuolella näkyy mun silmään edelleen viivettä ja heittoa.
Kuten aiemminkin, suorilla kohdilla toteutuma täsmää pyyntiin, eli nollapyynti on todennäköisemmin seurausta ongelmasta kuin syy siihen.
Kuten aiemminkin, suorilla kohdilla toteutuma täsmää pyyntiin, eli nollapyynti on todennäköisemmin seurausta ongelmasta kuin syy siihen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Kyllä se nyt siltä näyttää että ketju olisi löysällä. Koppa avattu ja nokkapyörien välissä noin sentin liikevara. Toki kun kyse on hydraulisesta kiristimestä niin sehän toimii vain kun kone käy, mutta eihän tuossa pitäisi löysää olla missään tilanteessa.
On kyllä melkoisen paskaa tuuria kun edellisestä vaihdosta on 11tkm. Johtuuko sitten halpisosista vai siitä että nokkien hammaspyöriä ei vaihdettu, en tiedä
Tarvii varmaan miettiä yön yli että vaihtaako vielä kerran kaikki romut vai koittaisko myydä projektina eteenpäin. Jos joku kiinnostuu niin saa laittaa viestiä Auto on muuten hyvässä kunnossa, mittarissa 171tkm.
On kyllä melkoisen paskaa tuuria kun edellisestä vaihdosta on 11tkm. Johtuuko sitten halpisosista vai siitä että nokkien hammaspyöriä ei vaihdettu, en tiedä
Tarvii varmaan miettiä yön yli että vaihtaako vielä kerran kaikki romut vai koittaisko myydä projektina eteenpäin. Jos joku kiinnostuu niin saa laittaa viestiä Auto on muuten hyvässä kunnossa, mittarissa 171tkm.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Onko se siis pelkkä hytikka? Jos on niin noin, mutta esim. 3.2:n kiristimissä on hydraulipaineen lisäksi kirraamassa jousi - ja lisäksi vielä räikkämekanismi estämässä kiristimen löystymistä kauheen pitkälle.heicci kirjoitti:Toki kun kyse on hydraulisesta kiristimestä niin sehän toimii vain kun kone käy
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Itseäni hieman korjaten, räikkä on tuossakin kiristimessä. Pitää pyörittää samalla kun painaa että menee pohjaan. Eli kovin paljoa ei pääse löystymään, tarkoittaa siis venynyttä ketjua.
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
[quote="heicci"]Itseäni hieman korjaten, räikkä on tuossakin kiristimessä. Pitää pyörittää samalla kun painaa että menee pohjaan. Eli kovin paljoa ei pääse löystymään, tarkoittaa siis venynyttä ketjua.[/quote
Ei ole ketju voinut venyä noin paljon .Veikkaan kiristimen räikän rikkoontumista . Vaihda kiristin . Oma samanlainen ongelma ratkesi siten .
Asennusohjeena :(Kiristin on lukittu ja vapautetaan vasta asennuksen jälkeen ) .
Ei ole ketju voinut venyä noin paljon .Veikkaan kiristimen räikän rikkoontumista . Vaihda kiristin . Oma samanlainen ongelma ratkesi siten .
Asennusohjeena :(Kiristin on lukittu ja vapautetaan vasta asennuksen jälkeen ) .
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Voiko kiristimen rikkoutumisen todeta jotenkin? Otin sen eilen irti ja lukitus ainakin toimii eli painuu kiertämällä pohjaan ja pysyy siellä.
Tämä on sarja jonka viimeksi vaihdoin:
https://www.shop4parts.co.uk/?name=stor ... sku=198089
Kiristin on hieman erinäköinen kuin esim. Ricambin myymä:
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... s_id=10402
Jostain syystä nuo nokkien hammaspyörät eivät olleet yhteensopivia joten ne jäi vaihtamatta, liekö Opelin pyörät. Saako hammaspyöriä edes irti ajoituksenmuuntimesta, nyt olen siinä käsityksessä että koko limppu pitää vaihtaa.
Tämä on sarja jonka viimeksi vaihdoin:
https://www.shop4parts.co.uk/?name=stor ... sku=198089
Kiristin on hieman erinäköinen kuin esim. Ricambin myymä:
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... s_id=10402
Jostain syystä nuo nokkien hammaspyörät eivät olleet yhteensopivia joten ne jäi vaihtamatta, liekö Opelin pyörät. Saako hammaspyöriä edes irti ajoituksenmuuntimesta, nyt olen siinä käsityksessä että koko limppu pitää vaihtaa.
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Tuntuu olevan Räikkä rikki., se ei saa painua sisäänpäin kun on tullut ulos asennuksessa.heicci kirjoitti:Voiko kiristimen rikkoutumisen todeta jotenkin? Otin sen eilen irti ja lukitus ainakin toimii eli painuu kiertämällä pohjaan ja pysyy siellä.
Tämä on sarja jonka viimeksi vaihdoin:
https://www.shop4parts.co.uk/?name=stor ... sku=198089
Kiristin on hieman erinäköinen kuin esim. Ricambin myymä:
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... s_id=10402
Jostain syystä nuo nokkien hammaspyörät eivät olleet yhteensopivia joten ne jäi vaihtamatta, liekö Opelin pyörät. Saako hammaspyöriä edes irti ajoituksenmuuntimesta, nyt olen siinä käsityksessä että koko limppu pitää vaihtaa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Se on resetoitavissa pyörittelemällä: https://www.youtube.com/watch?v=VNqcozAVWwQ
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Kiitos kaikille vinkeistä. Tulin nyt siihen tulokseen että tällä hetkellä ei riitä aika eikä innostus tämän ongelman ratkaisemiseen, joten laitoin auton myyntiin.
Ilmoitus Nettiautossa:
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/10586690
Jos löytyy kiinnostuneita niin ottakaa yhteyttä. Tällä hetkellä osittain purettu, voin luovuttaa tässä kunnossa tai kasattuna.
Ketju oli melko löysällä kun kiristin oli irti, joten konetta ei kannata käyttää ennen kuin ajoitus on tarkistettu.
Ilmoitus Nettiautossa:
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/10586690
Jos löytyy kiinnostuneita niin ottakaa yhteyttä. Tällä hetkellä osittain purettu, voin luovuttaa tässä kunnossa tai kasattuna.
Ketju oli melko löysällä kun kiristin oli irti, joten konetta ei kannata käyttää ennen kuin ajoitus on tarkistettu.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Voi olla että joudut tarkastamaan pyyntiä että saat kaupaksi, melkein tuohon rahaan on myyty vastaavan ikä-ja kilsaluokan 2.2JTS:iäkin ihan ehjiä.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Toki tarjouksia otetaan vastaan. En ole hetkeen seurannut hintatasoa, vertailin vaan tällä hetkellä tarjolla oleviin.Beta Julio kirjoitti:Voi olla että joudut tarkastamaan pyyntiä että saat kaupaksi, melkein tuohon rahaan on myyty vastaavan ikä-ja kilsaluokan 2.2JTS:iäkin ihan ehjiä.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
Voiko ton kiristimen muuten vaihtaa ilman, että purkaa koko jakopään?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: 159 2.2 JTS timing solenoid
voi vaihtaa, kierretään vain ulkoapäin kiinni.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.