Pele kirjoitti:^ Oliko niin että 159:n pultti, ja tietysti vanteessa oleva reikä on isompi halkaisijaltaan.
Jos näin on, niin pienemmällä Giuliettan pultilla kartio/tukipintaa jää vähemmän.
ITseasiassa selvitin näitä.
Giulietassa on M12-pultti ja 159:Ssä M14. Monet vanteet on valmiiksi soveltuvat M14:sta, mutta esim. Turbinat ei (eli just ne, mitkä kiinnostais).
Tosin autokaan ei vaihtunut, joten tää ei ole ongelma
Hapankaali, paljonko maksoi tuo Novitecin alustasarja ja auttoiko se jäykkään kaarreohjaukseen, se on minusta Giuliettassa häiritsevä piirre. Mitä muuta mahdollista parannusta tuli?
Viimeksi muokannut aaiitee, 25 Kesä 2018, 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aaiitee kirjoitti:Hapankaali, paljonko maksoi tuo Novitecin alustasarja ja auttoiko se jäykkään kaarreohjaukseen, se on minusta Giuliettassa häiritsecä piirre. Mitä muuta mahdollista parannusta tuli?
Alusta oli töineen aika tarkalleen tonnin. Kaarreajo on nyt viimeisen päälle kunnossa, uusi setti on napakka olematta pintakova tai epämukava. Originaali alusta on enemmän mukavuuspainotteinen selvästi. Nyt tosiaan kaarreajo on paljon sujuvampaa autolla, kun ei enää niiaa etukulman päälle kurvissa. Alusta on omaan korvaan aavistuksen hiljaisempi kuin alkuperäinen, tosin terävät iskut kolahtavat korvaan kovempaa kuin alkuperäisellä. Eivät kuitenkaan tunnu terävämmin. Novitecin setistä välittyy tien pinnan tuntuma paremmin istumalihaksille.
Cloverleaf kirjoitti:Kurkkasin Giuliettan helman alle ja pohjassa näyttää olevan jotain soikeita kumitulppia, mutta kolmessa kohdassa on pelkästään reikä eikä tulppaa ollenkaan. Kuuluuko noiden kaikkien aukkojen olla ummessa, ja jos pitäisi niin mistä niitä saisi hankittua?
Itse itselleni vastaten: helmapeltitulppa, osanumero 51751360, Autokeskukselta n. 1.5 € / kpl. Kai niiden kaikkien reikien kuuluu olla ummessa.
Giulietan kuskinpuoleisen sivupeilin peilipinta tosiaan heilui suuremmilla ajonopeuksilla, joten tilasin Saksasta uuden peilipinnan. Vanhan lähti hyvin irti, mutta uutta en saanut paikalleen millään. Kiinnikesysteemi oli vähän erilainen ja hirveän jäykkä. Aikani tappelin ja tästä tarvikepeilistä katkesi pari kiinnitystappiakin, mutta sitten luovutin ja liimasin vain vanhan peilipinnan paremmin omaan kiinnikkeeseensä kiinni ja laitoin sen heittämällä takaisin. Saas nähdä kauanko liimaus kestää. Oli aika turha hankinta tuo uusi peili, mutta onpahan varaosana, jos joskus nykyinen menee päreiksi.
matti_vuorio kirjoitti:Se riippuu minkä ikäinen auto on. Alkupää syö tuota kuvan mukaista öljyä ja olikohan 2015 facelift jossa muuttui joksikin toiseksi.
Jotenkin näin sen muistelin. Huollossa oli kaadettu koneeseen Teboil Diamondia, mutta näköjään sekin täyttää specsit jo.
Onkos kukaan asennellut Giuliettaan itse vetokoukkua? Esim. Skruvatista tilattavaa vetokoukkua+sähkösarjaa tms. pakettia.
Tarvitseeko sähkösarjan olla mallikohtainen vai käykö yleissarjat? Miten sähkösarjan kytkentä tapahtuu, asennetaanko ryöstäjillä takavaloista vai onko valmis liitin jossain? Tarvitseeko autoon myös ohjelmoida vetokoukku? Entäpä peruutustutkien huomiointi?
art kirjoitti:Onkos kukaan asennellut Giuliettaan itse vetokoukkua? Esim. Skruvatista tilattavaa vetokoukkua+sähkösarjaa tms. pakettia.
Tarvitseeko sähkösarjan olla mallikohtainen vai käykö yleissarjat? Miten sähkösarjan kytkentä tapahtuu, asennetaanko ryöstäjillä takavaloista vai onko valmis liitin jossain? Tarvitseeko autoon myös ohjelmoida vetokoukku? Entäpä peruutustutkien huomiointi?
Mallikohtainen ilman muuta, eikä mitään askartelusettejä. Giulietan koukkua en ole tehnyt, mutta yleensä se on töpselit kiinni jonnekin väliin (esim. takavaloille). Ja tottakai jotain setuppiakin täytyy säätää ettei peruuttaessa parkkitutkat huuda.
Tuli hankittua kesämoto ja Alfastelu on jäänyt hieman pienemmälle. Oma Giuliettahan tuli tästä tietenkin mustasukkaiseksi ja ensimmäiset käynnistykset on aina röpeltelyä kunnes tasaantuu n3-6 sekunnin päästä. Välillä taas röpeltää nii pahasti, että sammuu. Näin siis päivän ekat käynnistykset kylmänä. Kuvittelin, että sen aiheutti BMC-filtteri, kun syndroomat alkoi sen jälkeen, mutta normin pistäessäni takaisin niin röpeltää myös. En saa koodia ainakaa Torque apilla. Onko kellään ollut vastaavaa? Tarkoitus olisi käydä sytytysjärjestelmä läpi kun aika sallii, mutta mieleen tullut, että voisiko olla kamppiakselinasentotunnistin tai o2 sensori tms.
Nyt sarjassa amaatörimainen kysymys.
Miten vaihdetaan koiranluu eteen, ja nyt lähinnä miten sen alemman mutterin saa auki? 16mm hylsy tai lenkki menee komeasti mutterin päälle, mutta kun ei mahdu vääntämään. Ottaa työkalu kiinni jos mihinkin.
Cloverleaf kirjoitti:... Takalasinpesin ei myöskään näytä toimivan, vaan kuskinpuoleisen eturenkaan kohdalle valuu pesuaine. Letku ilmeisesti irti tai halki. Pitää huollossa mainita tuostakin. Pysähtyykö muillakin takalasin pyyhin välillä kesken kaiken?
Just eilen roplasin samanlaiset oireet aiheuttaneen letkun kiinni. Säiliöstä lähtevä letku oli lähtenyt irti akun takaa takalasille lähtevästä kurttuputkesta ja tipahtanut roikkumaan pesunestesäiliön taakse. Letkun onkiminen takaisin ylös otti pari tuntia, paikalleen laitto ja varmistaminen n. 5 min. Pyyhkimessä ei ongelmaa.
Toki tuohon pariin tuntiin kuului alapuolen muovien irroittaminen, sillä säiliön taakse ei näe eikä käsi sinne yläkautta mahdu.
puuha kirjoitti:Nyt sarjassa amaatörimainen kysymys.
Miten vaihdetaan koiranluu eteen, ja nyt lähinnä miten sen alemman mutterin saa auki? 16mm hylsy tai lenkki menee komeasti mutterin päälle, mutta kun ei mahdu vääntämään. Ottaa työkalu kiinni jos mihinkin.
Ja amatööri vastaa.. Kyllä minä sen vaan hylsyllä nilkuttelin. Toinen puoli meni jo nopeammin.. Ei se tosiaan hyvä ole, mutta parempaakaan en keksinyt laajoista työkaluvaihtoehdoistani.
Vasara taisi olla apuna avaamisessa?
No ei oikein pysty vasaralla lyömään, tai saamaan voimaa lyötiin. Xenon potikka myös mukavasti edessä ja siinäkin on se aftermarket metallitanko niin ruosteessa ettei hievahdakkaan.
Pitääkö perkele alatukivarsi ottaa auki.
Päädyin etujousien sijasta laitattaa kuitenkin Novitecin alustasarjan. Joku oli tilannut pelkät osat-ehkä joku täällä.
Annan arvoa auton ajo-ominaisuuksille, vaikka tuo alusta kalliiksi tuleekin.
Lampunpesin kuskin puolelta ei enää palaudu "pohjaan" asti. Mikäs noita yleensä vaivaa, kannattaako/pystyykö mokkulaa purkaa ja ihmetellä vai tilaanko uuden saman tien? Liikkuu siis kyllä kun sen ulos vetää mutta ei ainakaan pienellä "vemputtamisella" herkistynyt eikä voi painaa kiinni, jää luukku hieman irvistämään. 100-200 € näyttäs pikaisella googletuksella uusi kustantavan.
Olikos tuossa jonkinsortin paluuvirtausventtiili tms. ennen ruuttaa? Eli ettei se päästä letkua ihan kuivaksi pesun jälkeen, mutta antaa osan paineesta painua takasin mistä tullutkin.
Muissa merkeissä moiset venttiilit tuppaa alkaa mennä jumiin ja eivät enää anna senkään vähää paluuvirtausta, jonka takia ruisku jää ulos.
Mulla tökkii toisella puolella toisinaan just noin, mut useimmiten selvästi vahvempi pesuaineseos helpottaa. Mene ja tiedä sitten oikeesta syystä...
Eikös Giulietta jaa osan rakennettaan ja osiaan Fiat Bravo II:n kanssa? Minulla entisessä Bravossa kävi niin, että toinen ajovalopesin (muistaakseni Boschin valmiste) jäi noin 15-20 mm ylös, eikä suostunut palaamaan mitenkään enää kokonaan alas. Koko pesimen putkiosa oli irroitettava ja purettava, putken sisältä oli O-rengas karannut oikealta paikaltaan pois ja esti varren palautumisen pohjaan asti. Operaation jälkeen tosin pesin toimi, mutta oli huomattavasti toista puolta jäykempi eli todennäköisesti O-rengas oli jotenkin vahingoittunut tai kasaaminen epäonnistunut jollain tavalla. Tyydyin irrottamaan ajovalopesinten sulakkeen, jottei vastaava toistuisi.. Pesimet ovat melko turhat kuitenkin, lähinnä sotkevat keulaa.
Onko Giuliettan keulalogon vaihto mimmoinen homma. Liimallako se on tosiaan kiinni? Jos niin miten se poistetaan vahingoittamatta ympärillä olevaa kromia.
eBay:ssä on paljon ns. vanhan päälle liimattavia replikoita.
Ei oo kummoinen homma, mutta ehjänä sitä ei saa, eikä kannata yrittääkään. Poraa keskelle reikä ja lähdet siitä sitten sivuleikkureilla halkaisemaan merkkiä johonkin suuntaan. Sitten kun saa reunan poikki jostain kohtaa, niin se loppu lähtee varovasti tongeilla vetämällä. Materiaali on jotain todella pehmyttä, ehkä messinkiä. Liimajämät saa pois vaikka kynsilakanpoistoaineella. Uuden merkin osalta, vaikka tuossa kuvassa ei näy, niin scudeton alaosassa on pieni reikä ja uudessa merkissä vastaavasti pieni piikki jolla merkin saa täsmälleen suoraan.
Pujazuba kirjoitti:Onko Giuliettan keulalogon vaihto mimmoinen homma. Liimallako se on tosiaan kiinni? Jos niin miten se poistetaan vahingoittamatta ympärillä olevaa kromia.
eBay:ssä on paljon ns. vanhan päälle liimattavia replikoita.
Vaihdoin viime kesänä sekä eteen että taakse logojen pinnat. Lähti tosi helposti kun kevyesti kuumailma puhaltimella lämmitti logon keskeltä ja sen jälkeen paperiveitsen terän kärjellä nosti reunasta.
Uudet tarvike pinnat on tosin menettäneet värinsä jo alle vuoden käytöllä. Toki, eipä nuo mitään maksaneetkaan.
Ensi kierroksella ajattelin kokeilla josko pintaan ruiskuttaisi 2-komponentti lakan.
Jospa se auttaisi värien säilymiseen.
^&^^ Kiitokset.
Juu ihmettelin itsekin noiden tarvikelogojen kestävyyttä. Olikin mielessä laittaa 5mm autovahakerros ennen kuin vien uuden logon ulos talosta.
Yllättävän paljon näitä on myynnissä kuitenkin. Noin 10v sitten etsintään meni paljon enemmän aikaa ja suurempi osuus vaihtoehtoista olivat kalliimpia orkkis logoja. Joku on nähnyt bisnes keissin ja tarttunut kiinni.
Uutena Giuliettan omistajana haluaisin hieman kartoittaa, mihin minun kannattaisi viedä auto vuosihuoltoon PK-seudulla. Merkkiliike siis hakusessa. Yritän välttää Autokeskukset, Delta-Autot jne.
SempreAlfa kirjoitti:Uutena Giuliettan omistajana haluaisin hieman kartoittaa, mihin minun kannattaisi viedä auto vuosihuoltoon PK-seudulla. Merkkiliike siis hakusessa. Yritän välttää Autokeskukset, Delta-Autot jne.
Kannattaa välttää tosiaan noita, varsinkin Delta autoa. Suosittelen Automilanoa.
Mitä tarvitaan että giulietta multiairin kanssa voisi olla diagnostiikallisesti omavarainen? Vanhassa läppärissä on maksettu multiecuscan sekä kkl kaapeli. Millaisia setuppeja teillä on?
Taitaa akkuakin vaihtaessa tarvita tietokonetta..
Aikas vähän on ollut tarvetta, lähinnä öljynvaihdon huoltomuistustuksen nollaus. Rekisteröity MES on toiminut sen mitä on tarvinnu, näitä erivärisiä adaptereita tarvitaan KKL:n lisäksi https://www.ebay.co.uk/p/KKL-6-Adapters ... 0005.m1851
Giulietta tarvii joko adapterit tai pinnillisen obd johdon. ELM 327 piuha päästää vain moottoriin käsiksi. Kaikki muut modulit tarvii keltaisen adapterin.
Itsellä ei KKl piuha toimi. MES 4.1 käytössä.
Novitecilla tosiaan saa maavaraa alemmas, itsellä se ei tosin ole merkittävästi matalammalla vaan alusta on melkein niin ylhäällä kuin sen saa. Vähän orkkista matalampi.
Nyt kun tässä on tullut jo lomailtuakin melkein pari vuorokautta, vois taas käydä auton kimppuun ennen talvea. Kiposta on maali rapissut irti tuulilasin ja lasikaton välisestä paneelista. Lähti talvella lumen ja jään mukaan. Havainnekuva alla.
Se vielä onneton näyttää alkavan ruostumaan tuosta keskeltä. Milläs eväillä suosittelette tuon kimppuun käymistä ennen syksyä? Rust stoppia pintaan ja maali?
Ei liity tuohon mitenkään, mutta tuo nähtyä olen iloinen että omassa Puntossa tuo osa on muovia ja samaa sävyä/kiiltoa kuin lasipaneelit. Eikä ole kyllä yli kahdeksan vuoden ja 153tkm jälkeen mennyt miksikään.
^^^^^ palaan näihin diagnostiikkoihin. Löytyy siis mes 1.5 jonka listalta löytyy giulietta 1.4 turbo, kkl vagcom kaapeli ja keltainen punainen ja vihreä adapterikaapeli. Minkä adapterin kanssa uskaltaa edes kokeilla moottorin vikakoodien lukua?
Moottorin vikakoodit pitää pystyä lukemaan standardin mukaisesta nastasta, joka on kaikissa KKL- ja ELM-kaapeleissa aina kytketty. Se ei siis vaadi adapteria.
Muut kuin tyyppihyväksynnässä vaaditut (eli käytännössä muut kuin moottorin ECU) löytyvät sitten OBD:n vendor option -nastoista, jotka nimensä mukaisesti ovat tarkoitukseltaan valmistajan vapaasti määriteltävissä. Näitä varten on sitten ne väriadapterit K-line-protokollaa käyttäville ECUille. MES kertoo aina Connect-nappia painettaessa, minkä värinen adapteri tarvitaan. Jos se ei sano adapterista mitään, sellaista ei tarvita. Tätä voit vaikka kokeilla ilman autoakin Simulate-napista.