JTS sivuääni
Valvoja: Moderators
JTS sivuääni
Moro.
Liitteessä ääninäyte.
Moottoriin on vaihdettu kuluneet nostajat, kummatkin nokka-akselit ja variaattori.
Ääni näyttäisi häviävän n. 2000 kierroksessa ja tulevan takaisin vähemmillä kierroksilla. Välillä äänestä tulee "kaiku" joka saa miettiämään, että se ei olisi 1:1 kierrokset.
Olisiko tarjolla vinkkejä?
[Edit] Foorumi ei näköjään salli audiotiedostojen lisäämistä. Pitänee miettiä miten äänet saa tänne näytille. Ylläpito voisi muuttaa vähän asetuksia?
Tässä Google Drive linkkinä
https://drive.google.com/open?id=1ut2Us ... ZNBvXulYDD
https://drive.google.com/open?id=1x1KHK ... cwcOnTG8Cf
Liitteessä ääninäyte.
Moottoriin on vaihdettu kuluneet nostajat, kummatkin nokka-akselit ja variaattori.
Ääni näyttäisi häviävän n. 2000 kierroksessa ja tulevan takaisin vähemmillä kierroksilla. Välillä äänestä tulee "kaiku" joka saa miettiämään, että se ei olisi 1:1 kierrokset.
Olisiko tarjolla vinkkejä?
[Edit] Foorumi ei näköjään salli audiotiedostojen lisäämistä. Pitänee miettiä miten äänet saa tänne näytille. Ylläpito voisi muuttaa vähän asetuksia?
Tässä Google Drive linkkinä
https://drive.google.com/open?id=1ut2Us ... ZNBvXulYDD
https://drive.google.com/open?id=1x1KHK ... cwcOnTG8Cf
Viimeksi muokannut ismout, 12 Maalis 2018, 21:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: JTS sivuääni
Sen kun youtubeen laitat tarjolle... Linkki tänne vaan.
Re: JTS sivuääni
Linkki nauhoituksen lisätty ensimmäiseen postiin.
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: JTS sivuääni
Oho olipas outo saundi. Ihan kun jonkun analoogisynan pulputusta. Enpä olis tunnistanu edes moottoriksi,,onkohan jotku ääniasetukset nyt hieman viturallaan??? Täällä tai siellä?ismout kirjoitti:Linkki nauhoituksen lisätty ensimmäiseen postiin.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: JTS sivuääni
Eikö tähän moottoriin ole tehty alakerran tarkistus? Ääni vaikuttaa kovasti veivin laakerivälykseltä. Onkoham menny väärät liuskat, tai jotain. Ääni turhan "painava" venttiilin painimeksi mielestäni.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: JTS sivuääni
Komppaan palkusta siinä, että ei tuo minunkaan korvaan painimelta tai muutenkaan venakoneistolta kuulosta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: JTS sivuääni
Alakertaa on koneistettu 5000 eurolla 3 vuotta sitten.
Ääni häviää kierroksilla, eikä siihen vaikuta myöskään se, onko veto päällä vai ei.
Ääni häviää kierroksilla, eikä siihen vaikuta myöskään se, onko veto päällä vai ei.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: JTS sivuääni
Kyllä ääninäytteen mukaan ääni on kokoajan taustalla. Remontista siis 3v? Veikkaan edelleen alakertaa.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: JTS sivuääni
Anteeksi paska äänen laatu aikaisemmissa. Ei näissä uusissakaan ole hyvä, mutta parempi. Äänet kuulostavat suunnilleen oikeille, eivätkä korostu väärin.
Tuossa ekassa ja tokassa linkissä taustaääni häviää mielestäni 20 sek kohdalla ja palailee kun kierrokset laskevat ja häviävät kun kierrokset nousevat jälleen.
https://drive.google.com/open?id=1ut2Us ... ZNBvXulYDD
https://drive.google.com/open?id=1x1KHK ... cwcOnTG8Cf
Tuossa ekassa ja tokassa linkissä taustaääni häviää mielestäni 20 sek kohdalla ja palailee kun kierrokset laskevat ja häviävät kun kierrokset nousevat jälleen.
https://drive.google.com/open?id=1ut2Us ... ZNBvXulYDD
https://drive.google.com/open?id=1x1KHK ... cwcOnTG8Cf
Viimeksi muokannut ismout, 12 Maalis 2018, 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: JTS sivuääni
Jos olis mun jtässä varustettuna moisella soinnilla, niin ottaisin öljypohjan irti ja tutkisin vahingot. Yhtään en enää käyttäisi/ ajelisi ennen tutkintaa.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: JTS sivuääni
= Ajoituksen muunnin?ismout kirjoitti:variaattori
Eikös tästäkin aiheudu rikki ollessaan jonkinlaista naputusta.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
Re: JTS sivuääni
Kerrataanpa vielä
3 vuotta sitten on vaihdettu kaikki alakerran laakerit ja mäntien öljyrenkaat. Kytkin, vesipumppu jne. Rempalle tuli hintaa aika paljon.
Tämän jälkeen kone ei ole kuluttanut öljyä. Aikaisemmin kone kulutti öljyä 1l/1000km. Alakerran remontti johtui siitä, että öljyä lisättäessä sisään oli tippunut öljykanisterin suulla oleva pyöreä alumiini sinetti ja se kulkeutui öljysihtiin. Öljynpaineita oli sen verran että valo ei syttynyt, mutta ei kuitenkaan riittävästi.
Nyt tuohon vaihdettiin kumpikin nokka-akseli, osa nostimista ja VARIAATTORI. Olivat ilmeisesti ottaneet siipeensä tuosta aikaisemmasta öljynkierron häiriöstä.
Variaattori vaihdettiin koska nokkarempan tekijä oli sitä mieltä, että ääni tulee ylhäältä ja variaattorissa oli väljää. Joten variaattori vaihdettiin nokka-akselien vaihdon jälkeen.
Parasarvaus ammattimieheltä on nyt että ääni tulee ylhäältä, mutta 100% varma hän ei ollut.
Itsekkään en oikein usko äänen tulevan alhaalta. Ei siksi että sen rempattu kolme vuotta sitten vaan koska oireet ovat niin erillaiset. Ääni yltyi kun kierroksia nosti tai oli veto päällä ja hävisi kun kone kävi tasaisesti. Oli siis ihan mahdollista ajella 50km/tunnissa ilman kolinoita, olivat kierrokset sitten 1500 tai 2500 kunhan veto ja kierrokset olivat tasaiset.
3 vuotta sitten on vaihdettu kaikki alakerran laakerit ja mäntien öljyrenkaat. Kytkin, vesipumppu jne. Rempalle tuli hintaa aika paljon.
Tämän jälkeen kone ei ole kuluttanut öljyä. Aikaisemmin kone kulutti öljyä 1l/1000km. Alakerran remontti johtui siitä, että öljyä lisättäessä sisään oli tippunut öljykanisterin suulla oleva pyöreä alumiini sinetti ja se kulkeutui öljysihtiin. Öljynpaineita oli sen verran että valo ei syttynyt, mutta ei kuitenkaan riittävästi.
Nyt tuohon vaihdettiin kumpikin nokka-akseli, osa nostimista ja VARIAATTORI. Olivat ilmeisesti ottaneet siipeensä tuosta aikaisemmasta öljynkierron häiriöstä.
Variaattori vaihdettiin koska nokkarempan tekijä oli sitä mieltä, että ääni tulee ylhäältä ja variaattorissa oli väljää. Joten variaattori vaihdettiin nokka-akselien vaihdon jälkeen.
Parasarvaus ammattimieheltä on nyt että ääni tulee ylhäältä, mutta 100% varma hän ei ollut.
Itsekkään en oikein usko äänen tulevan alhaalta. Ei siksi että sen rempattu kolme vuotta sitten vaan koska oireet ovat niin erillaiset. Ääni yltyi kun kierroksia nosti tai oli veto päällä ja hävisi kun kone kävi tasaisesti. Oli siis ihan mahdollista ajella 50km/tunnissa ilman kolinoita, olivat kierrokset sitten 1500 tai 2500 kunhan veto ja kierrokset olivat tasaiset.
Re: JTS sivuääni
No eikai se paha rasti ole laittaa kello tulpanreikään ja pyöräyttää kampiakselia joka pytyn kohdilla?
Tuo kyllä taitaa heti kertoa onko siellä löysää.
Tuo kyllä taitaa heti kertoa onko siellä löysää.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: JTS sivuääni
Näinkö sitten saisi selvitettyä öljypohjaa avaamatta onko alakerrassa jotain vikaa?
Itsellänikin on sivuääninen JTS jonka tuomio on tällä hetkellä kuluneet nokka-akselit ja nostimet venttiilikopan aukikäytön jälkeen. Jotenkin pitäisi saada varmuus suotuisasta lopputuloksesta ennen tuon hintaiseen tekohengitykseen lähtemistä, kun auton rahallinen arvo ei kummoinen ole.
Itsellänikin on sivuääninen JTS jonka tuomio on tällä hetkellä kuluneet nokka-akselit ja nostimet venttiilikopan aukikäytön jälkeen. Jotenkin pitäisi saada varmuus suotuisasta lopputuloksesta ennen tuon hintaiseen tekohengitykseen lähtemistä, kun auton rahallinen arvo ei kummoinen ole.
Re: JTS sivuääni
Konetta on nyt kuuntelutettu useammalla ammattilaisella ja parilla harrastajalla.
Tuosta äänityksestä saa ehkä vähän väärän kuvan siinä mielessä, että ääni ei ole niin kova kuin tuosta voisi päätellä.
Kun kierroksia nostaa, ääni välillä häviää ja välillä ei.
Tähän mennessä kukaan ei ole ollut aivan varma äänen lähteestä, mutta kukaan ei ole pitänyt alakertaa todennäköisimpänä syynä.
Tänään yksi ammattimies arvioi, että hänen veikkauksensa olisi männän tappi, tai venttiilin nostaja. Todennäköisyys tuossa järjestyksessä. Myös tasapainoakselia mietittiin, mutta se pyörii sen verran paljon nopeammin että ääni ei olisi tuollainen suhteellisen rauhallinen.
Annan siis ajan näyttää mitä käy. Ajetaan autolla niin pitkään kun se toimii ja myydään sitten osina pois.
Tuosta äänityksestä saa ehkä vähän väärän kuvan siinä mielessä, että ääni ei ole niin kova kuin tuosta voisi päätellä.
Kun kierroksia nostaa, ääni välillä häviää ja välillä ei.
Tähän mennessä kukaan ei ole ollut aivan varma äänen lähteestä, mutta kukaan ei ole pitänyt alakertaa todennäköisimpänä syynä.
Tänään yksi ammattimies arvioi, että hänen veikkauksensa olisi männän tappi, tai venttiilin nostaja. Todennäköisyys tuossa järjestyksessä. Myös tasapainoakselia mietittiin, mutta se pyörii sen verran paljon nopeammin että ääni ei olisi tuollainen suhteellisen rauhallinen.
Annan siis ajan näyttää mitä käy. Ajetaan autolla niin pitkään kun se toimii ja myydään sitten osina pois.
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: JTS sivuääni
No niin, kuutelimpa minäkin. Toki syy voi olla moninainen mutta paljon kuulostaa samalle kuin yhdessä ts koneessa oli. Kylmällä koneella ei hei kuulunut, läpöisellä kyllä ja kierroksilla ei juurikaan. Ääninäytteestä voisi sanoa että 95% sama kuin omani.
Varsinaista vikaa ei ollut, mutta tasapainoakselin kiristäjähän on jousikuormitteinen. Kiristin oli asennettu hihna hommassa sattumalta, juurikin semmoiseen asentoon että se viisari joka kireyden osoittaa, hakkasi yläkireyden rajaan, eli toppariin.
Pitkään luulin alakerran ääneksi ja kuului todella kovana, en olisi itse kyllä uskonut mutta ääni oli välillä yllättävän kova.
Tämä nyt vain tämmöisenä heittona, että tästäkin lähtee vastaava ääni liikkeelle.
edit. Tässä taisikin olla hihnat parikin kertaa pois ja ääni jatkui, tuskin kiristin osuu samaan ääntävään kohtaan peräkkäisillä kerroilla.
Varsinaista vikaa ei ollut, mutta tasapainoakselin kiristäjähän on jousikuormitteinen. Kiristin oli asennettu hihna hommassa sattumalta, juurikin semmoiseen asentoon että se viisari joka kireyden osoittaa, hakkasi yläkireyden rajaan, eli toppariin.
Pitkään luulin alakerran ääneksi ja kuului todella kovana, en olisi itse kyllä uskonut mutta ääni oli välillä yllättävän kova.
Tämä nyt vain tämmöisenä heittona, että tästäkin lähtee vastaava ääni liikkeelle.
edit. Tässä taisikin olla hihnat parikin kertaa pois ja ääni jatkui, tuskin kiristin osuu samaan ääntävään kohtaan peräkkäisillä kerroilla.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: JTS sivuääni
^
Mitse jos se on rikki tai ei osata laittaa oikein, vaikka moneen kertaan laitettais?
Mitse jos se on rikki tai ei osata laittaa oikein, vaikka moneen kertaan laitettais?
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: JTS sivuääni
Tässä nokka-akselivikaisen ääninäyte. Kylmäkäynnistys.
https://youtu.be/b75Ld-t8mHw
Lämmetessä säksätys hiljenee / pehmentyy, mutta ei poistu kokonaan. Voimakaimmillaan 2000-3000 kierrosalueella.
https://youtu.be/b75Ld-t8mHw
Lämmetessä säksätys hiljenee / pehmentyy, mutta ei poistu kokonaan. Voimakaimmillaan 2000-3000 kierrosalueella.
Re: JTS sivuääni
Mitenkäs tämän pystyisi toteamaan? Mitä pitää purkaa?gtvaj kirjoitti:No niin, kuutelimpa minäkin. Toki syy voi olla moninainen mutta paljon kuulostaa samalle kuin yhdessä ts koneessa oli. Kylmällä koneella ei hei kuulunut, läpöisellä kyllä ja kierroksilla ei juurikaan. Ääninäytteestä voisi sanoa että 95% sama kuin omani.
yritän tästä kuvasta katsoa missä tuossa olisi tasapainoakselin jousi kiristys, mikä voisi ko. äänen aiheuttaa.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: JTS sivuääni
Oikealla alhaalla. Lukitusmutteri on takapuolella 10mm kannalla, etupuolen isosta "mutterista" ainoastaan säädetään kireus kun lukitus takaa on ensin avattu. Siinä etupuolen "mutterissa" on "osoitin" ja sille hahlo veistetty mutterikantaan.
Jollen nyt ole muistoissani väärässä Alfa mallissa..
Jollen nyt ole muistoissani väärässä Alfa mallissa..
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: JTS sivuääni
Sen verran päivitystä tilanteeseen, että koppa avattiin, venttiilin nostajien kunto tarkastettiin ohjeiden mukaisesti. Kannesta ei löytynyt huomautettavaa. Ei siinä, ei pitäisikään kummatkin nokka-akselin on vaihdettu ja iso osa nostajista.
Tasapainohihna poistettiin.
Konetta pyöriteltiin startilla eikä mitään ylimääräisiä ääniä kuulunut.
Ainoa mihin kiinnitettiin huomiota oli se, että nokan ajoitusta säätävän variaattorin solenoidi käyttäytyy omituisesti ja jumii. Jäimme miettimään voisiko tämä aiheuttaa ääntä? Ikävästi emme saaneet konetta käytettyä "normaalisti" kun yksi puolista hajosi ja auto käy siis nyt 3 pytyllä. Joten se jäi testaamatta mitä tapahtuu jos solenoidista ottaa virat pois.
Katselimme rakenne kuvia ja toiminta on sinänsä helppo ymmärtää, mutta emme silti ymmärtäneet miten tuo toimii tuon solenoidin osalta. Mitä solenoidin pitäisi tehdä? Solenoidissa on vain ON / OFF asennot, joten miten sen pitäisi käyttäytyä tyhjäkäynnillä? Erikierroksilla, pitäisikö sen napsua lähes koko ajan? Solenoidi myös jumii, kun auton sammuttaa kuulee äänestä, kun tappi "imaistaan" takaisin sisään.
Konetta on kuunnellut useampikin ihminen ja heidän mielestään ääni kuuluu ylhäältä, vaikka 100% varmasti he eivät sitä uskalla sanoa.
Tasapainohihna poistettiin.
Konetta pyöriteltiin startilla eikä mitään ylimääräisiä ääniä kuulunut.
Ainoa mihin kiinnitettiin huomiota oli se, että nokan ajoitusta säätävän variaattorin solenoidi käyttäytyy omituisesti ja jumii. Jäimme miettimään voisiko tämä aiheuttaa ääntä? Ikävästi emme saaneet konetta käytettyä "normaalisti" kun yksi puolista hajosi ja auto käy siis nyt 3 pytyllä. Joten se jäi testaamatta mitä tapahtuu jos solenoidista ottaa virat pois.
Katselimme rakenne kuvia ja toiminta on sinänsä helppo ymmärtää, mutta emme silti ymmärtäneet miten tuo toimii tuon solenoidin osalta. Mitä solenoidin pitäisi tehdä? Solenoidissa on vain ON / OFF asennot, joten miten sen pitäisi käyttäytyä tyhjäkäynnillä? Erikierroksilla, pitäisikö sen napsua lähes koko ajan? Solenoidi myös jumii, kun auton sammuttaa kuulee äänestä, kun tappi "imaistaan" takaisin sisään.
Konetta on kuunnellut useampikin ihminen ja heidän mielestään ääni kuuluu ylhäältä, vaikka 100% varmasti he eivät sitä uskalla sanoa.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: JTS sivuääni
Alfa Romeo system
In 1970, Fiat patented a variable valve timing system, however it was Alfa Romeo who first applied VVT in 1980[2] to the long-established Twin Cam engine used in the Alfa Romeo Spider.[3] The technique derives from work carried in the 1970s by Ing. Giampaolo Garcea and in Italian the device is termed variatore di fase.[3] The Alfa Romeo Twin Spark engine, introduced in the 1987 Alfa Romeo 75, also uses variable valve timing.[4][5]
The Alfa system varies the phase (not the duration) of the cam timing and operates on the inlet camshaft.[6]
Alfa Romeo's variator is a cylindrical chamber that contains a pressure chamber and piston along with helical splines. Engine oil pressure, moves the internal piston which rotates slightly due to the helical splines and advances the inlet valve timing by 25 degrees. Oil flow to the variator is controlled by a solenoid valve. When engine speed reaches a certain speed, normally 1500-2000 rpm in the Twin Spark application, the solenoid energises, causing pressurised oil to be directed through the inlet camshaft into the variator. The inlet camshaft position is advanced 25 degrees, thus increasing valve overlap. It remains in this advanced state until about 5000 rpm when the solenoid switches off, and the variator piston returns the valve timing to its natural state. The variable timing increases the engine's mid-range flexibility and reduces emissions. Exact changeover points depend on version. It is notable that this relatively early system only has two settings: unchanged and fully advanced.
In 1970, Fiat patented a variable valve timing system, however it was Alfa Romeo who first applied VVT in 1980[2] to the long-established Twin Cam engine used in the Alfa Romeo Spider.[3] The technique derives from work carried in the 1970s by Ing. Giampaolo Garcea and in Italian the device is termed variatore di fase.[3] The Alfa Romeo Twin Spark engine, introduced in the 1987 Alfa Romeo 75, also uses variable valve timing.[4][5]
The Alfa system varies the phase (not the duration) of the cam timing and operates on the inlet camshaft.[6]
Alfa Romeo's variator is a cylindrical chamber that contains a pressure chamber and piston along with helical splines. Engine oil pressure, moves the internal piston which rotates slightly due to the helical splines and advances the inlet valve timing by 25 degrees. Oil flow to the variator is controlled by a solenoid valve. When engine speed reaches a certain speed, normally 1500-2000 rpm in the Twin Spark application, the solenoid energises, causing pressurised oil to be directed through the inlet camshaft into the variator. The inlet camshaft position is advanced 25 degrees, thus increasing valve overlap. It remains in this advanced state until about 5000 rpm when the solenoid switches off, and the variator piston returns the valve timing to its natural state. The variable timing increases the engine's mid-range flexibility and reduces emissions. Exact changeover points depend on version. It is notable that this relatively early system only has two settings: unchanged and fully advanced.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: JTS sivuääni
Tuo ei oikeastaan auta. Solenoidi napsuu heti kun konetta pyörittää vaikka startilla 300rpm? Se myös napsuu useamman kerran, joten ohjaako se painetta jatkuvasti vai jotenkin vähän kerrallaan? Se myös jää ilmeisesti auki asentoon kun pyörittämisen lopettaa ja sitten 15- 30 sek sisään imaisee itsensä takaisin kiinniasentoon.
Re: JTS sivuääni
Konetta on tutkittu lisää.
Kaikki nostajat on vaihdettu.
Nokan päässä oleva variaattori/ajoituksen säädin on kokeiltu niin että vanha hitsattiin lukkoon ja katsottiiin vaikuttaako mihinkään.
Näillä ei ollut vaikutusta ääneen.
Alun perin tyhjäkäynnillä kuului sellainen "rauhallinen" napsunta, joka on nyt sen verran paljon kovempi että se kuuluu sisään.
Uutena äänenä on tullut sellainen "läpsytys" ääni, joka kuuluu kun painaa kaasua. Alun perin se hävisi kun kone lämpeni, mutta nyt se kuuluu koko ajan.
Kaikki konetta paikan päällä kuunnelleet ovat olleet sitä mieltä, että ääni kuuluu ylhäätä. Nyt mietitään että olisiko mahdollista että jokin öljykanava olisi niin tukkeessa, että jokin nostajista ei sen vuoksi toimisi?
Kaikki nostajat on vaihdettu.
Nokan päässä oleva variaattori/ajoituksen säädin on kokeiltu niin että vanha hitsattiin lukkoon ja katsottiiin vaikuttaako mihinkään.
Näillä ei ollut vaikutusta ääneen.
Alun perin tyhjäkäynnillä kuului sellainen "rauhallinen" napsunta, joka on nyt sen verran paljon kovempi että se kuuluu sisään.
Uutena äänenä on tullut sellainen "läpsytys" ääni, joka kuuluu kun painaa kaasua. Alun perin se hävisi kun kone lämpeni, mutta nyt se kuuluu koko ajan.
Kaikki konetta paikan päällä kuunnelleet ovat olleet sitä mieltä, että ääni kuuluu ylhäätä. Nyt mietitään että olisiko mahdollista että jokin öljykanava olisi niin tukkeessa, että jokin nostajista ei sen vuoksi toimisi?
Re: JTS sivuääni
Alakerran ääniä voi myös kuunnella öljypohjan kautta esim. sopivalla meisselillä. Näin diagnosoin omastani viallisen kiertokangen laakerin. Kuului muuten todella hyvin eikä moottorin muut murinat häirinneet kuuntelua.
Re: JTS sivuääni
Juuri näin äänen alkuperää on yritetty etsiä, joten hyvä tietää että öljypohjasta ääni kuuluisi selkeästi, mitä se ei nyt tee.Alakerran ääniä voi myös kuunnella öljypohjan kautta esim. sopivalla meisselillä. Näin diagnosoin omastani viallisen kiertokangen laakerin. Kuului muuten todella hyvin eikä moottorin muut murinat häirinneet kuuntelua.
Jos olisi kiertokangen laakerit niin :
-Öljyn paine häviäisi, nyt puhaltaa mittarin tappiin asti, eli on vähintään 7bar.
-Ääni kovenisi, jos veto olisi päällä ja lisäksi se on sellainen "lonksutus", tai näin ainakin oli, kun ne uusittiin 3,5 vuotta sitten.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: JTS sivuääni
Olikos näissä kampiakselin päässä apulaitehihnapyörässä kumivulganointi ? Onko käytetty ilman apulaiteremmiä?
Ei oikein kuulosta sellaiselta säksätykseltä, että olisi pakosarjassa halkeama.
Ei oikein kuulosta sellaiselta säksätykseltä, että olisi pakosarjassa halkeama.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: JTS sivuääni
Ajellut pari kuukautta ilman tasapainoakselin hihnaa ja en kyllä ole huomannut mitään omituista. Ehkä sisustus vähän resonoi helpommin tms?
Vika näyttäisi nyt löytyneen.
1. sylinterin mäntä on niin kulunut että se ottaa kiinni kanteen.
Vika näyttäisi nyt löytyneen.
1. sylinterin mäntä on niin kulunut että se ottaa kiinni kanteen.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: JTS sivuääni
Siis männäntappi väljä? Mulla saattaisi olla jos tarvetta, siis mäntiä kiertokankineen.
Olisiko mitenkään voinut mennä rempassa jotain pieleen, kun en ole moisesta kuullut.
Olisiko mitenkään voinut mennä rempassa jotain pieleen, kun en ole moisesta kuullut.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: JTS sivuääni
Ei männäntappi, vaan mäntä on kulunut niin, että väljää on 0,8mm. Kannesta näkee että ottaa kiinni.
Jännää kun, ohivuotoa ei ole, paineet OK ja ei syö öljyä.
JTS on tainnut mennä pieleen jos suunnittelupöydällä.
Jännää kun, ohivuotoa ei ole, paineet OK ja ei syö öljyä.
JTS on tainnut mennä pieleen jos suunnittelupöydällä.
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: JTS sivuääni
Kuvat ois nyt kivoi.
Jos mäntä on noin kulunut, niin ensin tarkastaisin suuttimet.
Jos mäntä on noin kulunut, niin ensin tarkastaisin suuttimet.
Re: JTS sivuääni
Mitä suuttimia tarkoita?Jos mäntä on noin kulunut, niin ensin tarkastaisin suuttimet.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: JTS sivuääni
Kumpaakin vissiin Jos bensasuutin vuotaa se pesee öljyt pois, mutta se pitäisi näkyä palotilan karstoituksessa erona muihin. Jos männän öljysuutin kammessa/lohkossa (kumpi lie?) on tukossa remontin jäljiltä niin ei sekään hyvää tee.
Olisin luullut, että näissä on sen verran puristusvyöhykkeellä korkeutta jottei tuollainen saa osumaa aikaan, mutta kai kaikki on mahdollista. Vai voisiko kumminkin olla kangen ylä tai alapäässä väljää, joko moottori on ihan palasina?
Olisin luullut, että näissä on sen verran puristusvyöhykkeellä korkeutta jottei tuollainen saa osumaa aikaan, mutta kai kaikki on mahdollista. Vai voisiko kumminkin olla kangen ylä tai alapäässä väljää, joko moottori on ihan palasina?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: JTS sivuääni
Tässä männän heilutus video. Mukana äänikin, jos siinä ensimmäiseksi näytettävän videon päällä klikkaa uudestaan.
https://photos.app.goo.gl/A2yHArEH6brL77Mq8
Mäntää hiottu, jolloin läpsyttävä ylimääräinen ääni hävisi ja kolkotus häviää jälleen, kun on sopivasti kierroksia.
Ääni ei myöskään enää kuulu sisään, mutta kuuluu kyllä selvästi.
https://photos.app.goo.gl/A2yHArEH6brL77Mq8
Mäntää hiottu, jolloin läpsyttävä ylimääräinen ääni hävisi ja kolkotus häviää jälleen, kun on sopivasti kierroksia.
Ääni ei myöskään enää kuulu sisään, mutta kuuluu kyllä selvästi.
Re: JTS sivuääni
Tämä auto päätyi mutkien kautta omistukseeni. Ei muuta kuin kansi pois ja männät ylös. Ykkösen männästä oli lohjennut helmasta iso pala pois. Siitä se ylimääräinen ääni tuli. Nyt kone käy hienosti.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: JTS sivuääni
Sain kuulla että omasta ex-JTS:stä oli löytynyt sama vika kuluneiden nokka-akseleiden lisäksi ehjätessä. Yhden männän helmasta uupui iso pala. Sylinterissä ei mitään kummempaa jälkeä tapahtuneesta. Olisi loppunut taidot kesken tuon kanssa, joten hyvä että päätyi osaavalle tekijälle.
Mikähän noita aiheuttaa?
Mikähän noita aiheuttaa?
Re: JTS sivuääni
Moro. Onko kellään ideoita missä vikaa kun jts. 2.0 ei tuu kipinää? Sulakkeet käyty jo läpi.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: JTS sivuääni
Siä on jotain vikaa.
Yks pytty vai kaikki pytyt? Mitä sanoo vikadiagnostiikka? Tietääkö moottorinohjaus että moottori pyörii?
Yks pytty vai kaikki pytyt? Mitä sanoo vikadiagnostiikka? Tietääkö moottorinohjaus että moottori pyörii?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: JTS sivuääni
Näin on..
P0340 nokka-akselin asentotunnistin.. Kaikki sytkät..
P0340 nokka-akselin asentotunnistin.. Kaikki sytkät..
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: JTS sivuääni
Käy ihan järkeen, että ECU ei käske kipinöitä töihin jos moottorin asennosta on liikaa epäselvyyksiä. Ensin siis se asentoanturointi kuntoon, niin voi kipinääkin alkaa löytymään.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: JTS sivuääni
Anturi tuli vaihettua ja jako tarkistettua. Vikakoodit nollattu mutta ei lähe käymään muutakun hörähtämällä.. Ja vikakoodit kun lukee niin antaa samaa anturia..
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: JTS sivuääni
periaatteessa nenäakselin asentotunnistin ei estä kipinää, mutta viallinen kampiakselin asento/pyörintätunnistin kyllä estää täysin. Johdotukset tarkastettu ? Siis syyllinen voi olla tuo kampuran tunnistin.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: JTS sivuääni
Antaako se saman vikakoodin siitä? Pitää tutkia sekin mt nyt löyty toinenkin syy että ei tuu bensaa tankista.. Liekkö siirtopumppu sökö tai estääkö ecu senkin..kipinä kylläkin tulee kun koodin nollaa.