Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Smiik
Viestit: 164
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Ajankohtaisesti lisää ilmastointiin liittyvää.. 159:n ilmastointi sekosi maanantaina yhtäkkisesti. Lähdin töistä ja ajoin muuttoavuksi siskolleni, tällä matkalla ilmastointi ja puhallukset toimivat normaalisti. Kamojen kärryyn lastaamisen jälkeen (max. 30 min) jatkoin matkaa ja huomasin, ettei ilmastointi oikein lähtenyt puhaltamaan kylmää. Ensin en kiinnittänyt asiaan juurikaan huomiota, mutta kun kylmää ei vielä 5-10 min jälkeenkään kunnolla tullut niin aloin ihmettelemään asiaa. Normaalisti puhallukset ovat pääasiassa puhaltaneet ikkuna- ja keskisuuttimista, nyt niistä ei tule juurikaan mitään vaan puhallus suuntautuu enemmänkin jaloille ja tuulilasille (vaikka asetukset samat). Omituisesti paikallaan seistessä tyhjäkäynnillä kylmää ei tunnu lähtevän ollenkaan tulemaan, mutta ajossa ilma kyllä viilenee jonkin verran, muttei silti entiseen tapaan. Katsoin äsken vikakoodit, joita ei ollut ja lisäksi käytin akun miinusnavan irti noin 30 min ajaksi, jos nyt vaikka olisi jossain bitti poikittain, mutta tuloksetta. Ilmaisella MES:illä ei pääse ilmastointia ihmettelemään, mutta ainakin auto pyytää kompuraa päälle ja ilmastoinnin paine näyttää 20-26 bar välillä tyhjäkäynnillä. Onko raadilla ideoita mistä ongelmaa lähtisi seuraavaksi metsästämään?

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Varmaan ekana tökit sitä lumihiutalenappia ja kuuntelit, et tapahtuuko jotain on-off-on välillä?

Avatar
Smiik
Viestit: 164
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Kyllä siitä hieman käyntiääni muuttuu ainakin. Eikä ilmastoinnin paine varmaan heittelisi noin paljon, jos kompressori ei pyörisi?

E: Voisiko kompressorin kytkin olla tiensä päässä? Ainakin pikaisen google-yleishaun perusteella näin voisi olla. Ajossa korkeammilla kierroksilla luistava kytkin antaisi kompuran kuitenkin sen verran pyöriä, että jonkin verran viilennystä tulisi?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Smiik kirjoitti:Ajankohtaisesti lisää ilmastointiin liittyvää.. 159:n ilmastointi sekosi maanantaina yhtäkkisesti. Lähdin töistä ja ajoin muuttoavuksi siskolleni, tällä matkalla ilmastointi ja puhallukset toimivat normaalisti. Kamojen kärryyn lastaamisen jälkeen (max. 30 min) jatkoin matkaa ja huomasin, ettei ilmastointi oikein lähtenyt puhaltamaan kylmää. Ensin en kiinnittänyt asiaan juurikaan huomiota, mutta kun kylmää ei vielä 5-10 min jälkeenkään kunnolla tullut niin aloin ihmettelemään asiaa. Normaalisti puhallukset ovat pääasiassa puhaltaneet ikkuna- ja keskisuuttimista, nyt niistä ei tule juurikaan mitään vaan puhallus suuntautuu enemmänkin jaloille ja tuulilasille (vaikka asetukset samat). Omituisesti paikallaan seistessä tyhjäkäynnillä kylmää ei tunnu lähtevän ollenkaan tulemaan, mutta ajossa ilma kyllä viilenee jonkin verran, muttei silti entiseen tapaan. Katsoin äsken vikakoodit, joita ei ollut ja lisäksi käytin akun miinusnavan irti noin 30 min ajaksi, jos nyt vaikka olisi jossain bitti poikittain, mutta tuloksetta. Ilmaisella MES:illä ei pääse ilmastointia ihmettelemään, mutta ainakin auto pyytää kompuraa päälle ja ilmastoinnin paine näyttää 20-26 bar välillä tyhjäkäynnillä. Onko raadilla ideoita mistä ongelmaa lähtisi seuraavaksi metsästämään?
Flektit toimiiko normaalisti? Eli kun ilmastointi on päällä, pyöriikö flektit miten? Jos flekti ei jäähdytä kennoa keulalla on paineet kovat (niinkuin nyt näyttää jos tuo lukema pitää paikkansa :shock: )

Ajossa pitäisi kuitenkin toimia jos flektiongelma kun ajoviima jäähdyttää.

Avatar
Smiik
Viestit: 164
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Pitääpä katsoa nuo flektit myös. Nyt aamulla tuli vielä ihan hyvin viileää, jopa vielä kun testasin työpaikan pihalla n. 5 min tyhjäkäynnillä. Iltapäivällä kunnon paahteessa selvinnee jatkuuko oireilu vielä.

SempreAlfa
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Heinä 2018, 19:08
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja SempreAlfa »

Kuinka monella teistä on tyypilliseen tapaan etulokarit (helmat) kuluneet, maalipinta irronnut/ lohkeillut? Omassa yksilössä (jonka sain alleni perjantaina) maalipinta irtoilee ja mietinkin missä kannattaisi korjauttaa/ maalauttaa PK-seudulla.

Giuliettassa ollut sama juttu ja korjaus Autokeskuksella maksoi valtavasti, tosin työn laatukin oli todella hyvä.

Autojen edelliset omistajat ei piitannu asiasta, vaikka kuraläpät olis ajaneet asiaansa! :roll:

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Savo »

^Kiitos kysymästä, kyllä on kuluneet mun Tbissä myös. Tarkoitus on fiksata ja laittaa läpät.

eljasr
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Joulu 2017, 11:50

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja eljasr »

Pulma. Alfani 159/2,4JTD on ajettu 250 tkm, siinä tuli check engine ja vikakoodi P2002. Vaihdon (autokorjaamon toimesta) Noki-/hiukkassuodatin, korjaussarja BM CATALYSTS ja sama vikakoodi alkoi pian palamaan. Kun valo syttyy, niin mootoriin tulee jokin rajoitin ja auto kiihtyy surkeasti.

Onko tuttu vika ja vinkkejä, mistä löytyisi fiksumpi korjaamo pk-seudulta?

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Moi, onko kukaan joutunu hommaamaan 159 2.0 jtdm nokka-akselin hammaspyörää? Mistähän tuollaisen löytäis ja onkohan niitä montaa erilaista ja mistä tietäisin että saa oikeanlaisen...

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

eljasr kirjoitti:Pulma. Alfani 159/2,4JTD on ajettu 250 tkm, siinä tuli check engine ja vikakoodi P2002. Vaihdon (autokorjaamon toimesta) Noki-/hiukkassuodatin, korjaussarja BM CATALYSTS ja sama vikakoodi alkoi pian palamaan. Kun valo syttyy, niin mootoriin tulee jokin rajoitin ja auto kiihtyy surkeasti.

Onko tuttu vika ja vinkkejä, mistä löytyisi fiksumpi korjaamo pk-seudulta?
Veikkaisin EGR:n jumittavan tai sitten DPF:n paineen tunnistimen letkuissa on reikä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Savo kirjoitti:^Kiitos kysymästä, kyllä on kuluneet mun Tbissä myös. Tarkoitus on fiksata ja laittaa läpät.
Jääkärinkadulla. Tuukko tän ni vertaillaan :-D

Avatar
Smiik
Viestit: 164
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Smiik kirjoitti:Ajankohtaisesti lisää ilmastointiin liittyvää.. 159:n ilmastointi sekosi maanantaina yhtäkkisesti. Lähdin töistä ja ajoin muuttoavuksi siskolleni, tällä matkalla ilmastointi ja puhallukset toimivat normaalisti. Kamojen kärryyn lastaamisen jälkeen (max. 30 min) jatkoin matkaa ja huomasin, ettei ilmastointi oikein lähtenyt puhaltamaan kylmää. Ensin en kiinnittänyt asiaan juurikaan huomiota, mutta kun kylmää ei vielä 5-10 min jälkeenkään kunnolla tullut niin aloin ihmettelemään asiaa. Normaalisti puhallukset ovat pääasiassa puhaltaneet ikkuna- ja keskisuuttimista, nyt niistä ei tule juurikaan mitään vaan puhallus suuntautuu enemmänkin jaloille ja tuulilasille (vaikka asetukset samat). Omituisesti paikallaan seistessä tyhjäkäynnillä kylmää ei tunnu lähtevän ollenkaan tulemaan, mutta ajossa ilma kyllä viilenee jonkin verran, muttei silti entiseen tapaan. Katsoin äsken vikakoodit, joita ei ollut ja lisäksi käytin akun miinusnavan irti noin 30 min ajaksi, jos nyt vaikka olisi jossain bitti poikittain, mutta tuloksetta. Ilmaisella MES:illä ei pääse ilmastointia ihmettelemään, mutta ainakin auto pyytää kompuraa päälle ja ilmastoinnin paine näyttää 20-26 bar välillä tyhjäkäynnillä. Onko raadilla ideoita mistä ongelmaa lähtisi seuraavaksi metsästämään?
Flektit toimiiko normaalisti? Eli kun ilmastointi on päällä, pyöriikö flektit miten? Jos flekti ei jäähdytä kennoa keulalla on paineet kovat (niinkuin nyt näyttää jos tuo lukema pitää paikkansa :shock: )

Ajossa pitäisi kuitenkin toimia jos flektiongelma kun ajoviima jäähdyttää.
Nyt on ihmetelty asiaa tarkemmin maksullisella MES:llä. Ilmastointipuolella näyttäisi kaikki olevan OK muuten, mutta "left mixing flap actuator" ei näytä asento-%:ia ollenkaan eikä sitä voi pakottaa liikkumaan (failed to execute). Muut säätömoottorit näyttäisivät toimivan normaalisti. Tämä kuitenkaan ilmeisesti ei ole kylmäntulon esteenä suoranaisesti, ja säätömoottori on saattanut olla pimeänä jo ennen tämän ongelman esiintymistä.
Tarkistin myös jäähdytysflektit MES:llä, koska vaikka auto kävi tyhjäkäyntiä aika kauan ja moottorilämmöt huitelivat 80-90 asteen tienoilla, flektin ääntä ei kuulunut. Flektejä ei näytä saavan päälle MES:lläkään. Rele kyllä naksahtaa, kun puhalluksen pakottaa päälle kummalla nopeudella tahansa, mutta puhallusta ei tule. Auton käydessä molempien nopeuksien status on "ON" vaikka flektit eivät pyörikään. Akun vieressä olevat flektien sulakkeet näyttävät ehjiltä. Mistäs seuraavaksi lähtisi flektien toimintaa tutkimaan? Vai onko aika etsiä uudet flektit..? :?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kuis päerse rasti se isojötsin (3.2) jakopääjumppa oikeestaan onkaan? Jakopääsatsi Ricambi Alfistilla maksaa jonkun 900e eikä kauheasti halvempaa taida oikeilla rattailla löytää joten rahaa siihen menee se tonni tai vähän reilu ja työtuntejahan menee taatusti 1+monta, mutta tuota...

1) Ymmärtääkseni/muistaakseni sen pystyy tekemään kone paikoillaan, joskin ahdasta on. True/false?

1,5) Onko kellään kutakuinkin operaatiokuvausta olemassa? Kyllä mää jostain voin eLearnin kaivaa tarjolle, mutta jos jollakulla on edes french lines -lista, niin olisihan se kiva lukea.

2) Tartteeko erikoistyökaluja ja miten ajoitus tapahtuu?

3) Paljonko muuta sälää (tiivisteitä, stefa yms) tarttee ostaa tuon jakopääsatsin lisäksi? Onko kellään ylhäällä järkevää listausta?

Edit: Ricambi Alfistin setistä puuttuu näköjään itse nokkien rattaat eli se alfa-spesifinen osuus.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

DaKyy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 20:50
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaKyy »

Uusi Alfisti ilmoittautuu. Nimimerkki on tullut rekisteröityä hyvissä ajoin, mutta vasta nyt on ensimmäinen 159 hommattu.

Auto on 2007 2.4 JTDm Berlina, jossa alle 200tkm mittarissa. Autohan kustansi kaikki 1500 euroa, ja pelkkien kuvien perusteella ostin kun en uskonut että tuolla hinnalla näppiin jää. Ollut viime vuodet hieman huonommalla huolenpidolla, ja naarmua ja lommoa löytyy.

Tyhmä kysymys kuuluukin, onko Sportwagonin ovet samat kuin Berlinassa? Lähinnä etuovien sopivuus tässä kiinnostaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Etuovet on samat sedanissa ja sw:ssä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

eljasr
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Joulu 2017, 11:50

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja eljasr »

Maunu kirjoitti:
eljasr kirjoitti:Pulma. Alfani 159/2,4JTD on ajettu 250 tkm, siinä tuli check engine ja vikakoodi P2002. Vaihdon (autokorjaamon toimesta) Noki-/hiukkassuodatin, korjaussarja BM CATALYSTS ja sama vikakoodi alkoi pian palamaan. Kun valo syttyy, niin mootoriin tulee jokin rajoitin ja auto kiihtyy surkeasti.

Onko tuttu vika ja vinkkejä, mistä löytyisi fiksumpi korjaamo pk-seudulta?
Veikkaisin EGR:n jumittavan tai sitten DPF:n paineen tunnistimen letkuissa on reikä.
Kiitos. Pyydän vielä tämän selvittämään. Puhuivat jostain anturista, jonka vaihtamista suosittelevat. Voisiko tämä anturi olla sama kuin paineen tunnistin letku?

?

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Savo »

h_lauri kirjoitti:
Savo kirjoitti:^Kiitos kysymästä, kyllä on kuluneet mun Tbissä myös. Tarkoitus on fiksata ja laittaa läpät.
Jääkärinkadulla. Tuukko tän ni vertaillaan :-D
Hitsi, en ollu Mikkelissä.

Waru
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Elo 2017, 20:23

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waru »

DaKyy kirjoitti:Uusi Alfisti ilmoittautuu. Nimimerkki on tullut rekisteröityä hyvissä ajoin, mutta vasta nyt on ensimmäinen 159 hommattu.

Auto on 2007 2.4 JTDm Berlina, jossa alle 200tkm mittarissa. Autohan kustansi kaikki 1500 euroa, ja pelkkien kuvien perusteella ostin kun en uskonut että tuolla hinnalla näppiin jää. Ollut viime vuodet hieman huonommalla huolenpidolla, ja naarmua ja lommoa löytyy.

Tyhmä kysymys kuuluukin, onko Sportwagonin ovet samat kuin Berlinassa? Lähinnä etuovien sopivuus tässä kiinnostaa.
Oliko tämä se huutokaupattu musta yksilö? Jos kyllä niin pointsit jos näkemättä kulkineen ostit! Itsekin sitä pitkään katselin muttei kantti riittänyt kuvilla ostamaan. (Yhden "hyvän" Audin näin ostin ja sitä saikin sitten tilkitä rahalla kasaan)
Seuraan mielenkiinnolla millainen ostos tuosta kehkeytyy jos päivittelet etenemistä tänne palstoille.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ostohinta tuossa oli niin halpa, että kyllä tuota on jo vähän varaa ehjätäkin. Voi olla hyväkin ostos, ainakin jos ei laske työlle hintaa :)

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

eljasr kirjoitti:
Maunu kirjoitti:
eljasr kirjoitti:Pulma. Alfani 159/2,4JTD on ajettu 250 tkm, siinä tuli check engine ja vikakoodi P2002. Vaihdon (autokorjaamon toimesta) Noki-/hiukkassuodatin, korjaussarja BM CATALYSTS ja sama vikakoodi alkoi pian palamaan. Kun valo syttyy, niin mootoriin tulee jokin rajoitin ja auto kiihtyy surkeasti.

Onko tuttu vika ja vinkkejä, mistä löytyisi fiksumpi korjaamo pk-seudulta?
Veikkaisin EGR:n jumittavan tai sitten DPF:n paineen tunnistimen letkuissa on reikä.
Kiitos. Pyydän vielä tämän selvittämään. Puhuivat jostain anturista, jonka vaihtamista suosittelevat. Voisiko tämä anturi olla sama kuin paineen tunnistin letku?

?
Siellä on kaksi anturia. Toinen mittaa DPF:än lämpötilaa ja toinen paine-eroa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

DaKyy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 20:50
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaKyy »

Waru kirjoitti:Oliko tämä se huutokaupattu musta yksilö? Jos kyllä niin pointsit jos näkemättä kulkineen ostit! Itsekin sitä pitkään katselin muttei kantti riittänyt kuvilla ostamaan. (Yhden "hyvän" Audin näin ostin ja sitä saikin sitten tilkitä rahalla kasaan)
Seuraan mielenkiinnolla millainen ostos tuosta kehkeytyy jos päivittelet etenemistä tänne palstoille.
Tämä oli juuri se. Ajattelinkin, että varmaan sen muutkin on bonganneet. Kyllähän tuossa tuli ihmeteltyä että mitä kaikkea vikaa siinä nyt onkaan, kun se noinkin halvalla lähti. Huomasin ilmoituksen sen verran myöhään, ettei ollut mitään mahdollisuutta paikanpäälle vaikka muutaman kilometrin päässä asunkin.

Eiköhän sieltä niitä synttärisettejä löydy joka tapauksessa. Eniten tuossa epäilytti tuo viimeisen 40tkm:n huoltohistorian puutos - jos siellä on samoilla öljyillä/öljyittä lykitty menemään... Eiköhän tuosta eroonkin pääse tarvittaessa, jos sen leimasta vaan saa läpi. Jakohihnaremppa olisi ainakin edessä, ja jarrujen ja laakereiden kanssa saanee ainakin turata heti alkuun. Pelkääjän etuovessa oli tosiaan sellainen jälki, joka näytti siltä että olisi koitettu trukkipiikillä läpi.

Käyttis tästä olisi tarkoitus tehdä, ja pistää oma 508 GT SW myyntiin. Ottajia? :)

Taunus
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Elo 2017, 18:31

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Taunus »

Mitä eroavaisuuksia on 159 1,9 120 hv ja 2.0 170 hv:n välillä?.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Nää on selkeesti molemmat dieseleitä.

Kuinka tarkkoja eroja kaipaat? 1.9 120hv on 8-venttiilinen, kovilla painimilla oleva moottori ja 2.0 vähän uudempi versio 16 venttiilillä, hytikkapainimilla ja ainakin virkeämmällä softalla. Arvatenkin sisuskaluissa on eroa - joko poraus tai iskunpituus on pakko olla eri koska tilavuus on eri. Todennäköisesti myös hengitysosia (imusarja, turbo, ehkä pakosarja) ja suuttimia on päivitetty. Listaahan saisi epersitä kyllä tongittua, mutta on siinä vähän puuhaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Taunus
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Elo 2017, 18:31

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Taunus »

Polforea kirjoitti:^Nää on selkeesti molemmat dieseleitä.

Kuinka tarkkoja eroja kaipaat? 1.9 120hv on 8-venttiilinen, kovilla painimilla oleva moottori ja 2.0 vähän uudempi versio 16 venttiilillä, hytikkapainimilla ja ainakin virkeämmällä softalla. Arvatenkin sisuskaluissa on eroa - joko poraus tai iskunpituus on pakko olla eri koska tilavuus on eri. Todennäköisesti myös hengitysosia (imusarja, turbo, ehkä pakosarja) ja suuttimia on päivitetty. Listaahan saisi epersitä kyllä tongittua, mutta on siinä vähän puuhaa.
Tehoa saa lastulla lisää? siihen 120 hv koneeseen.Muita eroja,Alusta?,

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

2.0 on ilmeisesti helkkaristi parempi moottori. Tuota on vaan ollut vähemmän aikaa, niin käytännön kokemukset on rajallisempia.
1.9 on Fiatin yksi parhaimmista (ja väitetysti paras diesel kautta aikojen) dieseleistä, etenkin tuo 8-tappinen versio.

Muutenhan eroa on vuosimalleissa ja taitaa 2.0 olla ihan loppupään 159:ssä tarjolla? Tarkoittaa siis pari-kolmesataa kiloa kevyempää autoa, kun otettu "turha" äänieristys ym. pois. Ja takapenkit huonommat ja mitä näitä nyt oli.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

1.9 8v saa kuulemma softalla järkevästi jonkun vajaan 150hp ja ehkä ~300Nm, eli lähelle 1.9 16v (150hv/320Nm) vakiolukemia. Toki ne vakiosta nousee virittämällä nuo tehokkaammatkin.

2.0 on pakko olla kyllä particolarmente magnifico, jos se on parempi kuin kaikkien aikojen paras moottori. :silly: Ei sillä, teknisesti ne on molemmat ihan hyviä koneita (ja molemmat on toki 4zyl dieseleitä, joka näkyy tietyissä ominaisuuksissa, lähinnä värinässä, mutta jos se ei häiritse tai sitä ei huomaa niin ei muuta kuin kovaa ajoo - luotettavuus ja taloudellisuus on molemmilla ihan kohdallaan), 120hv versio on toki 159:n painoiseen tankkiin vähän laiska, mutta mikäs siinä jos ei kiire ole.

En kyllä rohkeis puhua 200-300kg painonsäästöstä. 2011 farkku 2.0 manuaali (https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/9650633) on omamassaltaan 1615kg ja 2007 farkku 1.9 16v manuaali (https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/9731423) on omamassaltaan 1585kg. Onhan niissä ehkä varuste-eroja (no, navigootti tuskin montaa kiloa painaa, mutta ehkä siellä on jotain muuta mitä en itse jaksa kaivaa), mutta uudempi ei kuitenkaan välttämättä ihan kauheasti kevyempi ole.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Oma Alfani oli siis huollossa kun se piti katsastuksen hylsyn jälkeen pistää kuntoon.

Unohtui sanoa tälle kaverille, että vaihtaa öljyt samalla.

Nyt kysynkin, että onko tuo öljyjen vaihto millainen operaatio itse? Löytyykö täältä "tee se itse" ohjeita?

Autoa en saa nostettua mihinkään pukille...

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mikä kone? Ainakin diesel on helppo kotipihassakin tehdä. Pohjan suojamuovin joutuu irrottamaan, muuten on helppo työ.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja karila »

Aquatica kirjoitti:2.0 on ilmeisesti helkkaristi parempi moottori. Tuota on vaan ollut vähemmän aikaa, niin käytännön kokemukset on rajallisempia.
1.9 on Fiatin yksi parhaimmista (ja väitetysti paras diesel kautta aikojen) dieseleistä, etenkin tuo 8-tappinen versio.

Muutenhan eroa on vuosimalleissa ja taitaa 2.0 olla ihan loppupään 159:ssä tarjolla? Tarkoittaa siis pari-kolmesataa kiloa kevyempää autoa, kun otettu "turha" äänieristys ym. pois. Ja takapenkit huonommat ja mitä näitä nyt oli.
Muutaman vuoden ajelin 2.0/170 hv versiolla. Olematonta alavääntöä / alle 1500 rpm lukuunottamatta, ihan ok ja maantiellä mukavan ripeä.
- Kari

DaKyy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 20:50
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaKyy »

Perustin tuolle huutokauppayksilölle nyt oman threadin projektipuolelle.

Jatketaan nyt kuitenkin tyhmiä kysymyksiä tällä puolella, jotta muutkin näkee. Eli tuli laskettua ilmastoinnin akuutin toimimattomuuden vuoksi kaikki ikkunat, ja huomasin että oikean takaoven ikkuna tipahti pois kiskoilta. Nostin lasin käsin ylös ja ajoin nostimen takaisin kiinni lasiin. En ole siihen nyt koskenut, mutta minkälainen rakenne tuolla on sisällä, eli onko siellä vain joku kiristettävä uudelleen vai meneekö osia vaihtoon?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Rakenteeseen en osaa ottaa kantaa kun en ole tutkinut, mutta uusi hissi ei ole kallis jos se on särki. Sparetolla tarvikenostin 24,23 €, Marelli 41,58 € ja Valeo 59,45 €.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Maunu kirjoitti:Mikä kone? Ainakin diesel on helppo kotipihassakin tehdä. Pohjan suojamuovin joutuu irrottamaan, muuten on helppo työ.
2,4 Jtdm vm 2007

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

DaKyy kirjoitti:Perustin tuolle huutokauppayksilölle nyt oman threadin projektipuolelle.

Jatketaan nyt kuitenkin tyhmiä kysymyksiä tällä puolella, jotta muutkin näkee. Eli tuli laskettua ilmastoinnin akuutin toimimattomuuden vuoksi kaikki ikkunat, ja huomasin että oikean takaoven ikkuna tipahti pois kiskoilta. Nostin lasin käsin ylös ja ajoin nostimen takaisin kiinni lasiin. En ole siihen nyt koskenut, mutta minkälainen rakenne tuolla on sisällä, eli onko siellä vain joku kiristettävä uudelleen vai meneekö osia vaihtoon?
Veemäinen.

Katso kuvia projektiosastolla "Elysium"-ketjusta, pitäisi olla muutama.

Se on todella hankalan monimutkainen ja typerä. 156:ssa miljoona kertaa mukavampi huollettava...

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Aquatica kirjoitti:
DaKyy kirjoitti:Perustin tuolle huutokauppayksilölle nyt oman threadin projektipuolelle.

Jatketaan nyt kuitenkin tyhmiä kysymyksiä tällä puolella, jotta muutkin näkee. Eli tuli laskettua ilmastoinnin akuutin toimimattomuuden vuoksi kaikki ikkunat, ja huomasin että oikean takaoven ikkuna tipahti pois kiskoilta. Nostin lasin käsin ylös ja ajoin nostimen takaisin kiinni lasiin. En ole siihen nyt koskenut, mutta minkälainen rakenne tuolla on sisällä, eli onko siellä vain joku kiristettävä uudelleen vai meneekö osia vaihtoon?
Veemäinen.

Katso kuvia projektiosastolla "Elysium"-ketjusta, pitäisi olla muutama.

Se on todella hankalan monimutkainen ja typerä. 156:ssa miljoona kertaa mukavampi huollettava...
:shock: Se takaoven nostin on kyllä mielestäni niin yksinkertainen kun voi olla. Tuolta voi katsoa kuvan. Jos ikkuna ei pysy siinä kiinni on muovinen kiinnike todennäköisesti murtunut. Ei ole mitään kiristettävää siinä ikkunan kiinnityksessä. Ei muuta kun uutta nostinta.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Aquatica kirjoitti:Muutenhan eroa on vuosimalleissa ja taitaa 2.0 olla ihan loppupään 159:ssä tarjolla? Tarkoittaa siis pari-kolmesataa kiloa kevyempää autoa, kun otettu "turha" äänieristys ym. pois. Ja takapenkit huonommat ja mitä näitä nyt oli.
Jos tässä viitataan siihen kevennykseen mikä tuli 2008(?) kaikkiin 159 niin eikös se ollut 45kg? Puhuttiin kuitenkin kymmenistä kiloista. Ei sadoista.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
No, mä muistan verranneeni 2006 mallista 2.4:sta öö, johonkin tuoreempaan 2.4:ään ja siinä oli otteeseen merkitty ainakin yli 100kg ero =D
Ei siinäkään toki pitäisi sadoista kiloista puhua, mutta...

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Takalasin viasta riippuen, sitä ei ainakaan kannata ajella yhtään rikkinäisenä. Siellä voi mennä jotain solmuun ja rikkoa moottorin. Noin ainakin korjaamolta mua ohjeistivat aikoinaan.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Waverunner kirjoitti:
Maunu kirjoitti:Mikä kone? Ainakin diesel on helppo kotipihassakin tehdä. Pohjan suojamuovin joutuu irrottamaan, muuten on helppo työ.
2,4 Jtdm vm 2007
Tai sitten tekee öljynvaihtoreiän pohjamuoviin tulpan kohdalle ja antaa muovin olla paikallaan. Reikä ei haittaa mitään ja onhan siinä vieressäkin tehtaan reikä joka ohjaa vaihdelaatikolle ilmaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

DaKyy
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 20:50
Paikkakunta: Paimio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaKyy »

Tommi kirjoitti:Takalasin viasta riippuen, sitä ei ainakaan kannata ajella yhtään rikkinäisenä. Siellä voi mennä jotain solmuun ja rikkoa moottorin. Noin ainakin korjaamolta mua ohjeistivat aikoinaan.
Juu no nyt oli lähinnä pakko ajaa se nostin ylös, että se lasi pysyisi kiinni. Täytyy olla koskematta nyt siihen saakka että saa ovipahvin irti.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ilmastointi näyttäis sirisevän aina kiihdytyksen jälkeen. Mitäs kristallipallo näyttää eniten epäillyksi?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Aineen määrä... taas?

*** MUTU ALKAA ***
Tai sitten vapaakytkin/paineentasaus (en tiedä, miten tuossa paine-erot tasataan) tökkii? Kierroksilta kun tipahtaa tyhjikselle muuttuu kompuran pyörintänopeus nopeasti ja ei kerkee reagoimaan siihen.
*** MUTU LOPPUU ***

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Tuossa nettiauton puolella oli epäselvyyttä miltä tehdasasennukset konepelti/lokarilinjalla näyttää.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Jokainen 159, jonka olen nähnyt, on ollut eri sovitteella.

Tarkoitan siis sitä, että toleranssit on mitä on, kuten siellä ketjussakin mainittiin.
Sama juttu kuin 156:n takaluukussa. Et saa säätämättä linjaan sekä luukkua, että valoja... Koska jokainen on kiero.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Lexus lie valinta, jos irvistykset harmittaa.

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Antsu kaipaa lisää kuvia :lol:

Avatar
Smiik
Viestit: 164
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Smiik kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
Smiik kirjoitti:Ajankohtaisesti lisää ilmastointiin liittyvää.. 159:n ilmastointi sekosi maanantaina yhtäkkisesti. Lähdin töistä ja ajoin muuttoavuksi siskolleni, tällä matkalla ilmastointi ja puhallukset toimivat normaalisti. Kamojen kärryyn lastaamisen jälkeen (max. 30 min) jatkoin matkaa ja huomasin, ettei ilmastointi oikein lähtenyt puhaltamaan kylmää. Ensin en kiinnittänyt asiaan juurikaan huomiota, mutta kun kylmää ei vielä 5-10 min jälkeenkään kunnolla tullut niin aloin ihmettelemään asiaa. Normaalisti puhallukset ovat pääasiassa puhaltaneet ikkuna- ja keskisuuttimista, nyt niistä ei tule juurikaan mitään vaan puhallus suuntautuu enemmänkin jaloille ja tuulilasille (vaikka asetukset samat). Omituisesti paikallaan seistessä tyhjäkäynnillä kylmää ei tunnu lähtevän ollenkaan tulemaan, mutta ajossa ilma kyllä viilenee jonkin verran, muttei silti entiseen tapaan. Katsoin äsken vikakoodit, joita ei ollut ja lisäksi käytin akun miinusnavan irti noin 30 min ajaksi, jos nyt vaikka olisi jossain bitti poikittain, mutta tuloksetta. Ilmaisella MES:illä ei pääse ilmastointia ihmettelemään, mutta ainakin auto pyytää kompuraa päälle ja ilmastoinnin paine näyttää 20-26 bar välillä tyhjäkäynnillä. Onko raadilla ideoita mistä ongelmaa lähtisi seuraavaksi metsästämään?
Flektit toimiiko normaalisti? Eli kun ilmastointi on päällä, pyöriikö flektit miten? Jos flekti ei jäähdytä kennoa keulalla on paineet kovat (niinkuin nyt näyttää jos tuo lukema pitää paikkansa :shock: )

Ajossa pitäisi kuitenkin toimia jos flektiongelma kun ajoviima jäähdyttää.
Nyt on ihmetelty asiaa tarkemmin maksullisella MES:llä. Ilmastointipuolella näyttäisi kaikki olevan OK muuten, mutta "left mixing flap actuator" ei näytä asento-%:ia ollenkaan eikä sitä voi pakottaa liikkumaan (failed to execute). Muut säätömoottorit näyttäisivät toimivan normaalisti. Tämä kuitenkaan ilmeisesti ei ole kylmäntulon esteenä suoranaisesti, ja säätömoottori on saattanut olla pimeänä jo ennen tämän ongelman esiintymistä.
Tarkistin myös jäähdytysflektit MES:llä, koska vaikka auto kävi tyhjäkäyntiä aika kauan ja moottorilämmöt huitelivat 80-90 asteen tienoilla, flektin ääntä ei kuulunut. Flektejä ei näytä saavan päälle MES:lläkään. Rele kyllä naksahtaa, kun puhalluksen pakottaa päälle kummalla nopeudella tahansa, mutta puhallusta ei tule. Auton käydessä molempien nopeuksien status on "ON" vaikka flektit eivät pyörikään. Akun vieressä olevat flektien sulakkeet näyttävät ehjiltä. Mistäs seuraavaksi lähtisi flektien toimintaa tutkimaan? Vai onko aika etsiä uudet flektit..? :?
Flektit "ehjätty". Rungossa kiinni olevan flektien maajohdon mutteri oli kiertynyt auki noin 15-20 mm, eikä maajohto koskenut kunnolla runkoon enää. Se, että miksi oireet alkoivat yhtäkkiä, on edelleen mysteeri. Mutteri kun tuskin on ihan hetkessä noin paljoa löystynyt.. :?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Aquatica kirjoitti:Aineen määrä... taas?

*** MUTU ALKAA ***
Tai sitten vapaakytkin/paineentasaus (en tiedä, miten tuossa paine-erot tasataan) tökkii? Kierroksilta kun tipahtaa tyhjikselle muuttuu kompuran pyörintänopeus nopeasti ja ei kerkee reagoimaan siihen.
*** MUTU LOPPUU ***
Hyvää mutuilua. Viimeksi kun siritti, ääni ei lakannut - niin että oisko se toi kompura sitten. Muistelen sen tulleen kertaalleen takuuvaihdetuksk silloin, kun AKn asiantuntijat diagnosoivat äänen siihen, ja sitten vielä kerran sen jälkeen, kun aina vain siritti.

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

No ei sitten näköjään ylätukivartta vaihdetakaan... :roll:
Voi mitä haperoa.JPG
(160.03 KiB) Tiedosto ladattu 3801 kertaa
Onko tullu vaihdeltua? Vähän outoa on kun mitään lukitusta ei näy hammastangona ja tuon raidetangon sisäpään välissä. Lieköhän jollain kovalla lukitteella kiinni ja mitenköhän uskaltaa vääntää, kun ei ole mitään avainvälin tapasta tuohon hammastankoon jyrsitty. Tietty jos avaa suojakumin toiseltakin puolelta ja ottaa hammastuksen päältä jakarilla kiinni.


Niin ja sitten tuo kalikka itte. Näyttää olevan kahta versiota tyrkyllä, toisessa suora varsi ja toisessa tommonen ulkohalkasijaltaan ca. 35 mm klunssi, jonka päälle tuo suojakumes kiristyy. Kierteet kyllä molemmissa ilmeisesti samat. Vai olikos tää taas niin, että rautaisille olka-akseleille klunssilla ja alumiinisille ilman?
OD 35.JPG
(189.32 KiB) Tiedosto ladattu 3801 kertaa
Operating at the speed of dark

oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Teddy kirjoitti:No ei sitten näköjään ylätukivartta vaihdetakaan... :roll:
Voi mitä haperoa.JPG
Onko tullu vaihdeltua? Vähän outoa on kun mitään lukitusta ei näy hammastangona ja tuon raidetangon sisäpään välissä. Lieköhän jollain kovalla lukitteella kiinni ja mitenköhän uskaltaa vääntää, kun ei ole mitään avainvälin tapasta tuohon hammastankoon jyrsitty. Tietty jos avaa suojakumin toiseltakin puolelta ja ottaa hammastuksen päältä jakarilla kiinni.


Niin ja sitten tuo kalikka itte. Näyttää olevan kahta versiota tyrkyllä, toisessa suora varsi ja toisessa tommonen ulkohalkasijaltaan ca. 35 mm klunssi, jonka päälle tuo suojakumes kiristyy. Kierteet kyllä molemmissa ilmeisesti samat. Vai olikos tää taas niin, että rautaisille olka-akseleille klunssilla ja alumiinisille ilman?

Ohjausvaihteen akseli kestää kyllä irtivääntämisen , kierreosahan on halkaisjaltaan n. 10mm. , mitään lukitetta ei tarvita koska mitään vääntöä sisäpäähän ei tule .
Kannattaa aina laittaa sellainen sisäpää kuin vanhakin oli .
Yksinkertainen homma , tosin kannattaa suunnata ammattilaisella .
OD 35.JPG

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Joo'o... Eipä oo ennen vaan tullu vastaan varmistamatonta sisäpäätä, mut kai se on sitä säästöä näissä nykyvehkeissä. :lol: Ohjauskulmien säätö kyllä onnistuu heleposti, senkun tönärillä mittaa. Vaatii toki Mitutoyoon pientä lisävarustelua...
Operating at the speed of dark

Vastaa Viestiin