156:n bensamittari
Valvoja: Moderators
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
156:n bensamittari
Tunteeko kukaan 156:n bensamittarin toimintaperiaatetta? Äsken nimittäin töihin ajellessa kävi seuraavanlainen ilmiö. Tankki on yli puolillaan ja auto seisoi tallissa tasaisella pinnalla yön yli (kylmä talli ja illalla ulkolämpötila -10, aamulla -3) Aamulla starttasin auton ja ihmettelin kun bensamittari näytti ihan tyhjää ja valo paloi. Tarkastin tallin lattian että bensa ei ollut valunut sinne. Lähdin ajelemaan ja n. 3 km ajon jälkeen mittari heräsi ja alkoi näyttää sitä mitä pitääkin. Voiko mittari olla jotenkin ollut jäässä? Hetkeä ennen kuin mittari alkoi toimia, kuului joku kolahdus, mutta se oli varmaankin joku tiellä ollut tai helmasta pudnnut jääkokkare ja on tuskin yhteydessä bensamittarin heräämiseen.
Alfaholismia vuodesta 2001
Toiminnasta en tiedä..mutta meikäläisen (156 V6) mittari on alusta alkaen ollut hidas jos tankin ajaa melkein tyhjäksi, niin tankkauksen jälkeen kestää todella kauan ennekuin mittari näyttää täyttä ja tämä ilmiö vain kun tankki on ollut melkein tyhjä, muuten reagoi normaalisti, kait nämä Luigin mittarit elää omaa elämäänsä
O Tempora O Mores
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
mittari
Teltta-Auto epäili kontakti häriötä. Tämä on toki mahdollinen koska eilen irroittelin radiota ja sitten tungin takaisin paikalleen.
Alfaholismia vuodesta 2001
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Ajattelin jatkaa suoraan tänne. Tänään erikoinen efekti alfassa. Kesken ajon vilasin bensamittaria ja tuo mokama näyttää tyhjää ja valo palaa. Tankki ei voi olla tyhjä, koska trippimittari näyttää 200 kilometriä ja nollaan sen aina kun käyn tankilla. Ja mittari näytti vielä aamulla 3/4 tankillista. Eikä nyt edes ole pakkasta Missä vika ? Eilen oli kyllä soitin irti, joten olisiko se aiheuttanut jotain kontaktihäiriötä ?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Service cd väittää että polttoainemittarin johdotuksessa on ainoastaan yksi liitoskohta (poislukien tietysti mittaristonpää ja pumpunpää). Tämä liitos sijaitsee kuskin jalkatilassa sulakerasian takana. Liitin on 50 napainen, joten jos siinä on vikaa niin ei hyvää tiedä.
Kuitenkin epäilen että johdin on lähtenyt auki bensapumpusta. Eli takapenkki irti ja tutkimaan liitoksia.
Kuitenkin epäilen että johdin on lähtenyt auki bensapumpusta. Eli takapenkki irti ja tutkimaan liitoksia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Juuh takapenkki onkin jo irti, enkä sitä paikalleen turhaan laittanut, koska vika ei selvinnyt. Ongelma siis ilmeni sen jälkeen kun oikean puolen alalistat olivat irti, kun takapaksiin vedettiin johdot. Takapenkki oli jo tässä vaiheessa irti, että johdot saatiin ujutettua takaluukkuun. Piru vaan, kun ei siellä oikein näy mitään liittimiä. Ja jos se liitin on niin se on sen bensatankin päällä olevan metallikuvun alla. Sinne menee nippu johtoja ja suuaukoa ja johtoja suojaa kumitulppa. En millään voi käsittää millä tämän takana oleva liitin olisi löystynyt, kun se on niin hyvin suojattu. Enkä tiedä millä sinne pääse käsiksi. Ilmeisesti se hattu lähtee jotenkin ruuveilla irti ? Yritin hakea infoa ulkomaalaisilta alfafoorumeilta, mutta en kauhean fiksuja sellaisia löytänyt, ainakaan sellaisia missä olisi keskusteltu lontooksi alfa156.nettiä tuli tutkittua, mutta sieltä en löytänyt mitään.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Minulla on ollut lukemattomia kertoja akun kenkä irti aina muutamista minuuteista aina viikkoon asti. Kertaakaan ei ole airbagin merkkivalo syttynyt tämän seurauksena. Viimeeksi irroittelin ja puhdistin kaikki esillesaatavat airbag-järjestelmän liittimet. Sitten akku kiinni ja - avot - homma hoidossa. Ihmettelen vain miksi se sulla syttyy ?-Tomi- kirjoitti: .... akun kengän irti 10 minuutiksi. Eikös tällä konstilla syty airbagin valo palamaan, ainakin talvella syttyi, mutta silloin mulla oli johto 40 minuuttia irti ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Ei sen bensapumpun suojan irroittaminen mitenkään mahdoton tehtävä ole. Irroitin omastani sen Webaston asennuksen takia. Muistaakseni keskikyynernoja irti (lähtee vivuista painamalla), takaluukun matto irti (olisiko ollut kahdella tai kolmella kuusioruuvilla kiinni) ja selkänojan pultit irti keskikyynernojan kohdalta (muistaakseni 13mm lenkillä). Tämän jälkeen kansi irtoaa ja pääset mittaamaan onko anturi rikki. Aikaa tähän menee varmaankin jotain 30min.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Akku homma tuli testattua, ei auttanut. Bensatankin mustan suojakuvun otin pois ja sitä liitintä heiluttelin, ei auttanut. Kumpaakos puolta bensamittarin johdot menee, sillä mulla ei ole ollut kuin oikean puolem listat auki ja mielestäni ne johdot lähtevät siitä suojakuvulta vasenta pulta pitkin nokkaa kohti ? Perkkeles rupee meneen pian hermo ja koko autokin on pian purettu
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Bensamittarilta lähtee johto kohti hanskalokeroa ja siinä on valkoinen kaksinapainenliitin 40 sentin päässä mittarista. Se ei ole missään kiinni, enkä näe mitään vastaliitintäkään mihin sen voisi liittää. Hanskalokeron alta roikkuu johto, jossa on liitin mallia ruuvattava. Sekin roikkuu irtonaisena, tuleeko se siltä härpäkeeltä mikä on tuulilasin oikeassa reunassa a-pilarin vieressä kiinni. Mikä se on ?
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Liitimen kun irrottaa bensatankin päästä, alkaa bensamittarin valo vilkkumaan. Liitimen kun laittaa kiinni valo palaa koko ajan. Jos johto olisi matkalta poikki, niin eihän valo palaisi ollenkaan ? Onko mahdollista, että se anturi olisi rikki ? ja saako sen ihan yläkautta pois ? Ja mitä moinen kustantaa ?
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
No niin. Ärräpäiden saattelemana heitin takapenkin ja muut romppeet vaan ovesta sisään ja jätin "työmaan" auki, tarkoituksenani viedä se lähipäivinä tampereen autosähköön katsottavaksi. Lähdin sitten tallilta/porukoilta ajelemaan kotia kohti. 5 kilometrin jälkeen mittari heräsi henkiin, valo sammui ja mittari näytti 1/4 tankkia. Viisari nousi pikku hiljaa ja kotipihassa se näytti jo 3/4 tankkia. Sammutin auton ja käänsin virran uudelleen päälle jolloin mittari ponkasi suoraan tappiin. Eli nyt näyttäisi taas pelaavan. Ota nyt tästäkin sitten selvää Onko nyt jo jollain ollut vastaavaa vikaa ja miten ongelma ratkesi ? Haiskahtaisi kyllä hiukan siltä, että anturissa olisi jotain vikaa ?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Bensapumpun voi irroittaa tankista ruuvaamalla pumpun ympärillä olevan "korkin" pois. Tähän tarvitset ns erikoistyökalun eli lattaraudan johon on kiinnitetty kaksi tappia. Pumppu nousee kokonaisena pois tankista, jolloin voit tutkia myös anturia. Vempaimen takaisin laittaminen on sitten erittäin vittumaista, joten en suosittele jos ei ole tarvetta.
No toisaalta jos se nyt taas toimii niin ei muuta kuin auto kasaan ja ajelemaan
No toisaalta jos se nyt taas toimii niin ei muuta kuin auto kasaan ja ajelemaan
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Toivotaan, toivotaanLaba kirjoitti:Voe #&¤% nyt hajos mullakin bensamittari. Ensimmäinen varsinainen toimintavika muuten n. 4 kk yhteiselon aikana. Tekee samaa kuin -Tomi-:lla eli valo palaa ja näyttää että benziini loppu. Toivottavasti tulee itsestään kuntoon kuten Tomillakin. En ainakaan ihan heti aatellu alkaa "korjaamaan" sitä
Joo eipä mullakaan tuo ongelma ole vielä ratkennut. Tosin eipä ole kesän jälkeen tuota ongelmaa ollutkaan
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
No v*ttu mulla bensamittari näyttänyt reilun viikon tyhjää ja valo palaa vaikka tankki taas toistamiseen täynnä muutaman päivän sisään. Aiemmin tämä "vika" on kestänyt päivän jos sitäkään. Ei jaksa alkaa toimenpiteisiin asian takia, mutta trippimittari on tänä aikana kovassa käytössä, eikä uskalla 600 kilsaa enempää ottaa kilsoja ennen seuraavaa täyttöä. Se on vain tässä rukoiltava tätä Alfan sielua...
p.s. tässä Alfan luonteessa on kyllä siis se positiivinen puoli, että jotkut viat vain korjaantuvat itsestään...
p.s. tässä Alfan luonteessa on kyllä siis se positiivinen puoli, että jotkut viat vain korjaantuvat itsestään...
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Ilmiö on havaittavissa esimerkiksi, jos jättää auton käymään tai virrat päälle tankatessa. Silloin mittari ei nouse ylös asti.
Korjaantuu kyllä pikku hiljaa itsekseen. Näin 156:ssa ja 159:ssä.
Tappelen juuri saman vian kanssaa rättärissä, jonka mittari tankissa on pahasti hapettunut ja siellä oli myös anturi katkennut, jonka tinautin. Eipä auttanut putsailu. Nyt meen kohta pistään maata virtajohtoon , johon näyttäis tulevan virta ja tsekkaan mittarin, eli alkaako viipottamaan, jos näin käy niin sitten maajohdon kimppuun.
Korjaantuu kyllä pikku hiljaa itsekseen. Näin 156:ssa ja 159:ssä.
Tappelen juuri saman vian kanssaa rättärissä, jonka mittari tankissa on pahasti hapettunut ja siellä oli myös anturi katkennut, jonka tinautin. Eipä auttanut putsailu. Nyt meen kohta pistään maata virtajohtoon , johon näyttäis tulevan virta ja tsekkaan mittarin, eli alkaako viipottamaan, jos näin käy niin sitten maajohdon kimppuun.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Ensimmäisessä 156 TS:ssä oli myös bensamittarissa samaa toimintaa, joskin nopeammalla sekvenssillä. Käytännössä tuo ilmeni siten, että kesken matkan mittari saattoi melkein täydellä tankilla laskea nolliin ja valo syttyi. Sen jälkeen aika pian (viimeistään muutaman minuutin jälkeen yleensä) neula lähti taas nousuun ja näytölle palautui oikea lukema.
Tuossa ei ollut tieturia, joten niiden yhteydestä en osaa sanoa.
JTS:ää ja JTD:tä ei tuo omituisuus vaivannut.
Tuossa ei ollut tieturia, joten niiden yhteydestä en osaa sanoa.
JTS:ää ja JTD:tä ei tuo omituisuus vaivannut.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Bensamittarista ja ajotietokoneesta hiukan lisää...
Bensamittarin näytölle on "vaimennin", eli tankatessa pitäisi moottori sammuttaa, muuten se ei näytä oikein kuin n. 20 min jälkeen, jos silloinkaan, ellei sammuta moottoria välillä, sen jälkeen se näyttää oikein.
Merkkivalon vilkkuminen on taas vikailmaisin virtapiitin katkoksesta mittarin ja tankin virtapiirissä. Jatkuva valo taas bensan vähenemiselle.
Bensamittarin tieto menee moottorin eculle, joka laskee hetkellistä kulutusta, eculta tuleva kulutustieto menee matkamittarille jossa on varsinainen laskentaohjelma ajotietokoneelle, ja sieltä tieto menee info-näytölle, josta voi ihmetellä kulutustietoja, toimintasädettä jne. sekä takaisin bensamittarille! Toimintasädettä ei näytetä kun se on alle 50 km, epätarkkuuden takia.
Tieto kulkee yksijohtimisia tiedonsiirtoväyliä pitkin, vaikka autossa ei varsinaista väylätekniikkaa olekkaan. On se tekniikka ihmeellistä
Bensamittarin näytölle on "vaimennin", eli tankatessa pitäisi moottori sammuttaa, muuten se ei näytä oikein kuin n. 20 min jälkeen, jos silloinkaan, ellei sammuta moottoria välillä, sen jälkeen se näyttää oikein.
Merkkivalon vilkkuminen on taas vikailmaisin virtapiitin katkoksesta mittarin ja tankin virtapiirissä. Jatkuva valo taas bensan vähenemiselle.
Bensamittarin tieto menee moottorin eculle, joka laskee hetkellistä kulutusta, eculta tuleva kulutustieto menee matkamittarille jossa on varsinainen laskentaohjelma ajotietokoneelle, ja sieltä tieto menee info-näytölle, josta voi ihmetellä kulutustietoja, toimintasädettä jne. sekä takaisin bensamittarille! Toimintasädettä ei näytetä kun se on alle 50 km, epätarkkuuden takia.
Tieto kulkee yksijohtimisia tiedonsiirtoväyliä pitkin, vaikka autossa ei varsinaista väylätekniikkaa olekkaan. On se tekniikka ihmeellistä
Re: 156:n bensamittari
Kait tähänkin pitäää vastata kun sattui omalle kohalle.
Nyppää tankkiin menevästä läpivientikumista pikkaisen.
Se liitinhän on auton alla alttiina sään vaikutuksille, joten kait se hapettuu siellä.
Parempi vaihtoehto on että putsaa sen liittimen.
Nyppää tankkiin menevästä läpivientikumista pikkaisen.
Se liitinhän on auton alla alttiina sään vaikutuksille, joten kait se hapettuu siellä.
Parempi vaihtoehto on että putsaa sen liittimen.