Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Pysyvää ratkaisua näihin -11 autoihin ei saa kuin vaihtamalla sisukset. Tuossa lainaus toisesta ketjusta, missä on kaivettu myös osien päivittymistä tuotannossa. Joku -13 auto alkaa olemaan toimiva, mutta niitä ei taidettu juurikaan tuoda Suomeen.
matti_vuorio kirjoitti:Mulla tuo auto on 12/2010 tuotantoa, joten siinä on suurin osa laatikon osista vanhaa versiota. Klonks kuuluu vaihdossa 1->2->3 ja sitten 4-5-6 on äänettömiä. Samoin laatikon välyksiä voi kolisuttaa varsinkin D -moodilla kaasua pumppaamalla. Vaihdot sujuu ylös ja alas helposti, mutta tosiaan 1-vaihteen kytkeytyminen on vaikeaa kylmillä öljyillä. Öljynvaihto parantaa laatikon toimintaa hieman ja ne on vaihdettu 90k välein. Laatikon päällä oleva vivusto vaikuttaa ratkaisevasti millainen tuntuma siinä laatikossa on ja meneekö ne vaihteet päälle (edellyttäen että sisus on ehjä). Putsasin laatikon sekä vivuston viime kesänä oikeen perusteellisesti bräkleenillä ja painepesurilla sillä seurauksella, ettei vaihteita meinannu saada ollenkaan päälle. Ongelma poistui kun vivuston voiteli taas kunnolla.

Tässä muutoshistoria ePerin mukaan. Otettu Giulietan runkonumerolla, mutta kaippa nämä sopii myös MiTo QV:n laatikkoon.

Lower secondary shaft

Sleeve / 21.10.2010
Synchronizer / 03.12.2010
Sleeve / 14.06.2011
Synchronizer / 14.06.2011
Countershaft / 14.11.2011
Gear 1 / 24.12.2012
Gear 6 / 05.08.2013

Upper secondary shaft

Sleeve / 06.07.2010
Gear 3 (gear ratio change) / 24.09.2010
Sleeve / 21.10.2010
Synchronizer / 03.12.2010
Synchronizer / 14.06.2011
Sleeve / 14.06.2011

Primary shaft

Gear 3 (gear ratio change) / 24.09.2010

welmuz
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 19:35
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -13

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja welmuz »

Outo ääni kuuluu moottoritilasta ajon jälkeen. Kestää n. 15 min, just samanlainen kuin tuossa videolla. Onkos kenelläkään samanlaista ongelmaa..?

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... 2kqGuNeieQ

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja karila »

Shuttle kirjoitti:
aaiitee kirjoitti:Asiasta toiseen. Päätin vaihdattaa Giuluun vaihdelaatikon öljyt. 1.pykälä temppuilee välillä, ei tahdo mennä päälle. Ikävää liikennevaloissa kikkailla 1. pykälää päälle 2.pykälän kautta.
Tällä foorumilla on ollut tästä juttua ja useilla on öljyjen vaihto auttanut, olenko oikeassa-mielipiteitä!
Eiks toi ole ominaisuus C635:ssa?
-12 t-jet koneisessa ei ole mitään ongelmaa 1 tai 2 vaihteen kanssa. Ajettu 85000 km . 60000 kohdalla vaihdettiin vaihteistoöljyt.
- Kari

Avatar
hattoori
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Loka 2009, 14:22
Car(s): Brera 1750tbi -10, Ex.MB CLS 350 shooting brake AMG, Ex. Giulietta MA -12. Ex. fl 156 jts sw 2.0. Ex 156 2.0ts
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hattoori »

welmuz kirjoitti:Outo ääni kuuluu moottoritilasta ajon jälkeen. Kestää n. 15 min, just samanlainen kuin tuossa videolla. Onkos kenelläkään samanlaista ongelmaa..?

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... 2kqGuNeieQ
2 kertaa näillä helteillä olen kuullut. Auttanut kun käynnistänyt uudelleen ja sitten sammuttanut. En ole tarkemmin lähtenyt miettimään mikä se voisi olla.

TCT
Viestit: 29
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 16:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1,4 MultiAir 170hv TCT (2012)

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TCT »

Polforea kirjoitti:
TCT kirjoitti:Se siinä silti hämää miksi vika poistui itsestään ja palasi takaisin 2000 km ajon jälkeen.
Kuoleva puola voi kikkailla kotvan aikaa jännästi. Toki siellä voi jotain muutakin olla, mutta se puolavika on tosiaan helppo joko löytää tai sulkea pois vaihtamalla 2 puolaa ristiin.
Nyt sitten puolan vaihto kokeiltu. Ei auttanut ja vikadiagnoosi on nyt multiair yksikkö hajalla. Purkavat ensin ja katsovat saako siitä kalua jos ei niin uusi vaihdettava tilalle ja lienee tonnin osa. Olivat joku aika sitten vaihtaneet Mitoon myös multiair yksikön eli tuntuu menevän kuin karkkia.

Ausseissa noista on ollut takaisinkutsukampanja mutta ilmeisesti suomessa ei.

http://australiancar.reviews/reviews.ph ... tta&gen=11

Täälläkin palstalla saatu korvauksia takuuajan jälkeenkin tuosta kun linkissä "lisäinfoa seuraa: Valitus Alfalle poiki sellaisen päätösen että valmistaja maksaa isoimman osan tuosta uudesta yksiköstä"

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=31768

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

vapsu kirjoitti:
Shuttle kirjoitti:
aaiitee kirjoitti:Asiasta toiseen. Päätin vaihdattaa Giuluun vaihdelaatikon öljyt. 1.pykälä temppuilee välillä, ei tahdo mennä päälle. Ikävää liikennevaloissa kikkailla 1. pykälää päälle 2.pykälän kautta.
Tällä foorumilla on ollut tästä juttua ja useilla on öljyjen vaihto auttanut, olenko oikeassa-mielipiteitä!
Eiks toi ole ominaisuus C635:ssa?
-12 t-jet koneisessa ei ole mitään ongelmaa 1 tai 2 vaihteen kanssa. Ajettu 85000 km . 60000 kohdalla vaihdettiin vaihteistoöljyt.
Omassa 5v / 126000km oli myös ei niin sujuvat vaihteet kuin toivoisi ja muutaman kerran valoissa tuo 1. vaihteen päälle saaminen säikäytti. Vaihdatin Hyvinkäällä valtuutetulla huoltopisteellä öljyt jossa tilalle tuli tehtaan speksaama Tutela. Koko laatikko on selvästi onnellisempi sekä 1. vaihteen kanssa ongelmat ovat nyt selvästi harvinaisempia.
Kuva

aaiitee
Viestit: 344
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Minulla huomenna vaihdetaan ölpät. Katsotaan nyt mihin öljyyn AuoMilano päätyy, heillä on tiedossa tuo ongelma, tietysti. Kerron sitten kokemuksista.

Avatar
_rico
Viestit: 1178
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja _rico »

TCT kirjoitti:
Polforea kirjoitti:
TCT kirjoitti:Se siinä silti hämää miksi vika poistui itsestään ja palasi takaisin 2000 km ajon jälkeen.
Kuoleva puola voi kikkailla kotvan aikaa jännästi. Toki siellä voi jotain muutakin olla, mutta se puolavika on tosiaan helppo joko löytää tai sulkea pois vaihtamalla 2 puolaa ristiin.
Nyt sitten puolan vaihto kokeiltu. Ei auttanut ja vikadiagnoosi on nyt multiair yksikkö hajalla. Purkavat ensin ja katsovat saako siitä kalua jos ei niin uusi vaihdettava tilalle ja lienee tonnin osa. Olivat joku aika sitten vaihtaneet Mitoon myös multiair yksikön eli tuntuu menevän kuin karkkia.

Ausseissa noista on ollut takaisinkutsukampanja mutta ilmeisesti suomessa ei.

http://australiancar.reviews/reviews.ph ... tta&gen=11

Täälläkin palstalla saatu korvauksia takuuajan jälkeenkin tuosta kun linkissä "lisäinfoa seuraa: Valitus Alfalle poiki sellaisen päätösen että valmistaja maksaa isoimman osan tuosta uudesta yksiköstä"

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=31768

Mulla saman ikäinen auto ja multi-air meni 135 tkm kohdalla. Mitään korvauksia en saanut vaikka yritettiin jopa suoraan Italiasta kysyä.

welmuz
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 19:35
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -13

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja welmuz »

welmuz kirjoitti:
Outo ääni kuuluu moottoritilasta ajon jälkeen. Kestää n. 15 min, just samanlainen kuin tuossa videolla. Onkos kenelläkään samanlaista ongelmaa..?

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... 2kqGuNeieQ

2 kertaa näillä helteillä olen kuullut. Auttanut kun käynnistänyt uudelleen ja sitten sammuttanut. En ole tarkemmin lähtenyt miettimään mikä se voisi olla.
Mulla ei uudelleen käynnistäminen auttanut. Tuo ääni saattaa liittyä ilmastointilaitteeseen, eli kylmäaine ilmeisesti lopussa. Varmaa en osaa sanoa...

TCT
Viestit: 29
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 16:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1,4 MultiAir 170hv TCT (2012)

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TCT »

Mulla saman ikäinen auto ja multi-air meni 135 tkm kohdalla. Mitään korvauksia en saanut vaikka yritettiin jopa suoraan Italiasta kysyä.
Minulla ajettu vasta 76 tkm ja auto 6,5 v ikäinen joten äkkiä meni. Korvauksien suhteen olen hyvin skeptinen vaikka tyyppivika ainakin näissä vanhemmissa lienee kyseessä.

Ausseissa oli vanhempiin malleihin aika tiukat suositukset Multiair yksikön "suojeluun" kuvassa alimpana. Lieneekö sattumaa mutta nyt edellisestä öljynvaihdosta mennyt itselläni 18 tkm vaikka ajan paljon juuri pientä kaupunkiajoa. Aiemmin vaihtanut tiheämmin öljyt eli reilussa 10 tkm ajossa kerran vuodessa ja ajanut ilman ongelmia.

Paljonko sinulla muuten maksoi remontti?

Katselin että itse multiair yksikkö maksaa 630€ maailmalla.

https://www.alfashop.co.uk/products/gen55272426-giu
Liitteet
MultiAir.JPG
To minimise the risk of MultiAir unit failure
(52.01 KiB) Tiedosto ladattu 7170 kertaa

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

10tkm tai kerran vuodessa on aika pirun hyvä öljynvaihtoväli.

Ei kai kukaan oikeesti millään autolla aja 30tkm vaihtovälillä?!?!?!?!

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^ Ai eikö :mrgreen:

Harrastin tuota 0-210tkm välin ja sen pinttyneen mustan karstan kyllä huomaa öljykorkista katsottuna. Viimeinen pitkä vaihto heitti justiinsa tuota multiairin vikakoodia kun öljyillä oli ajettu 28tkm.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Oliko jollain tiedossa, mistä tuo Giulettan takaluukku voisi vuotaa vettä sisäänsä? Mökkireissulla satoi kaatamalla ja sen seurauksena takaluukun sisällä huljui vettä avatessa.

Giuliettan etuovet naksuvat melkein yhtä pahasti kuin entisessä 159:ssä ennen uusi stoppereita. Tilasin uudet stopperit netistä, ja kuvittelin että vaihto on yhtä helppo kuin 159:n kanssa. Irrotin vain tuon diskanttikaiuttimen suojan toivoen että siitä pääsee käsiksi stopperiin, mutta sitten selvisikin ettei vaihto kovin helppo operaatio olekaan. Ilmeisesti koko ovi pitää purkaa ja silti se stoppari pitää kaivaa kaiuttimen aukosta. Ja orkkis-kaiutinkin on ilmeisesti niitattu kiinni eli porata pitää irti... Vai osaako joku sanoa saako tuon muuten vaihdettua?

Kuva

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Takalasin pyyhkijän läpivienti vuotaa kovemmalla sateella, jos siinä on alkuperäinen tiiviste.

50530945 uusi tiiviste
51830433 vanha tiiviste

Tässä muutama kuva uudesta ja vanhasta. Helppo todeta kumpi siinä on asennettuna. Itse ranetin tuon alkuperäisen aikoinaan silikonilla kiinni lasiin ja se on sen jälkeen ollu tiivis. Hieman myöhemmin tuli saataville tuo päivitetty tiiviste.

https://forum.clubalfa.it/threads/giuli ... 25/page-10

Avatar
_rico
Viestit: 1178
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja _rico »

TCT kirjoitti:
Mulla saman ikäinen auto ja multi-air meni 135 tkm kohdalla. Mitään korvauksia en saanut vaikka yritettiin jopa suoraan Italiasta kysyä.
Minulla ajettu vasta 76 tkm ja auto 6,5 v ikäinen joten äkkiä meni. Korvauksien suhteen olen hyvin skeptinen vaikka tyyppivika ainakin näissä vanhemmissa lienee kyseessä.

Ausseissa oli vanhempiin malleihin aika tiukat suositukset Multiair yksikön "suojeluun" kuvassa alimpana. Lieneekö sattumaa mutta nyt edellisestä öljynvaihdosta mennyt itselläni 18 tkm vaikka ajan paljon juuri pientä kaupunkiajoa. Aiemmin vaihtanut tiheämmin öljyt eli reilussa 10 tkm ajossa kerran vuodessa ja ajanut ilman ongelmia.

Paljonko sinulla muuten maksoi remontti?

Katselin että itse multiair yksikkö maksaa 630€ maailmalla.

https://www.alfashop.co.uk/products/gen55272426-giu
On se jossain kohtaa tätä ketjua mainittu. Auto-Milano hoiti remontin ja osien tilaamisen. Tonnin ja puolentoista välissä se oli.

aaiitee
Viestit: 344
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

aaiitee kirjoitti:Viimeinkin perjantaina saan Giuliettan työn alle, tänään saivat osat saksasta, en tiedä, mistä ensin yrittivät hankkia niitä, kun kauan kesti. Maanantaiksi tilasin katsastuksen. Pääseepähän ajamaan sitten uudella alustarakenteella.
Tontitus on nyt kunnossa. Auto näyttää paljon paremmaltakin 2cm madalluksen jälkeen, suosittelen! Jotenkin tukevampi ajaa ja todellakin ohjaus mutkatiellä parempi.
AM:ssa ongelmia ja vaihteistoölpit vaihdetaan lähipäivinä. Sekoitetaan kuulemma 2 ölpistä sopiva suhde, käytäntö on osoittanut tuon parhaaksi lääkkeeksi.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Voikohan Exidin akku johon on käsin kirjoitettu 09/16 olla jo vaihtokunnossa? Autossa jonkin verran huonon akun oireilua. Konehuoneen vasemmalla näkyvä maadoitus on ehdottomasti hapettuneen näköinen.
Välillä ei käynnisty, hehkut eivät syty ja heittää viestejä:
- Fuel cut-off unavailable
- Steering corrector unavailable
Pari kertaa on ajon aikana ilmoitellut:
- VDC ja ASR huolia
- Steering corrector unavailable
Kuva

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

Otin eilen Mult Air- yksikön öljynsuodattimen auki. Eipä tuo näyttänyt mitenkään likaiselta. Huljuttelin kuitenkin ohentimessa, puhaltelin paineilmalla.
Samalla koitin tsekata muita juttuja joista vinkattiin ulkomaan sivustoilla, jotka voivat aiheuttaa tuon vikakoodin P1061
Akkukin oli muutaman tunnin latauksessa. Eipä ollut apuja. :|
Vikavalo on loistanut nyt pysyvästi pari päivää eikä sammu enää aiemmilla poppakosteilla.
Liekö sitten Multasormi yksikkö kanssa tiensä päässä.. Kilometrejä vajaat 140t.
Multi Air- Engine Of The Year - todellakin :mrgreen:

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ total :evilbat:
:-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

matti_vuorio kirjoitti:Takalasin pyyhkijän läpivienti vuotaa kovemmalla sateella, jos siinä on alkuperäinen tiiviste.

50530945 uusi tiiviste
51830433 vanha tiiviste

Tässä muutama kuva uudesta ja vanhasta. Helppo todeta kumpi siinä on asennettuna. Itse ranetin tuon alkuperäisen aikoinaan silikonilla kiinni lasiin ja se on sen jälkeen ollu tiivis. Hieman myöhemmin tuli saataville tuo päivitetty tiiviste.

https://forum.clubalfa.it/threads/giuli ... 25/page-10
Kiitos tästä! Omassa autossa on tuo vanha tiiviste. Pitänee tilata tuo uusi.

hapankaali
Viestit: 34
Liittynyt: 21 Syys 2017, 14:09
Car(s): Saab 9-3 Aero 2.8T XWD -08
Ex: Alfa Romeo Giulietta QV -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hapankaali »

Cloverleaf kirjoitti:
matti_vuorio kirjoitti:Takalasin pyyhkijän läpivienti vuotaa kovemmalla sateella, jos siinä on alkuperäinen tiiviste.

50530945 uusi tiiviste
51830433 vanha tiiviste

Tässä muutama kuva uudesta ja vanhasta. Helppo todeta kumpi siinä on asennettuna. Itse ranetin tuon alkuperäisen aikoinaan silikonilla kiinni lasiin ja se on sen jälkeen ollu tiivis. Hieman myöhemmin tuli saataville tuo päivitetty tiiviste.

https://forum.clubalfa.it/threads/giuli ... 25/page-10
Kiitos tästä! Omassa autossa on tuo vanha tiiviste. Pitänee tilata tuo uusi.
Onko kummoinen kikka tuo tiivisteen vaihtaminen?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Tuosta ketjusta ymmärsin, että tuossa on vain poistettu sulka ja näplätty uusi tiiviste suoraan paikoilleen. Saattaahan se mennä suoraan paikoilleen liukkarin kanssa. Mikäli ei, niin sitten joutuu purkamaan kannen verhoilun ja poraamaan moottorin pop-niitit irti.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 691
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Pele kirjoitti:Liekö sitten Multasormi yksikkö kanssa tiensä päässä.. Kilometrejä vajaat 140t.
Multi Air- Engine Of The Year - todellakin :mrgreen:
Jos ja kun tilaat uutta niin kerro toki mistä ja mihin hintaan. Täälläkin vaihtoon valmistaudutaan.

hapankaali
Viestit: 34
Liittynyt: 21 Syys 2017, 14:09
Car(s): Saab 9-3 Aero 2.8T XWD -08
Ex: Alfa Romeo Giulietta QV -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hapankaali »

Täytyy näköjään olla tyytyväinen, ettei tullut multiairia ostettua, vaikkei omakaan pytty ole halvaksi kyllä tullut... :-D

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja puuha »

^ Mikäs siinä nyt on maksanut?
Makaroonia jo vuodesta -98

TCT
Viestit: 29
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 16:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1,4 MultiAir 170hv TCT (2012)

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TCT »

Auto-Milano hoiti remontin ja osien tilaamisen. Tonnin ja puolentoista välissä se oli.
Nyt on minullakin auto taas kunnossa. Multiair oli tukkeutunut pahasti ja jumitteli sen seurauksena. Onneksi riitti että se putsattiin ja liotelttiin kunnolla ja nyt toimii taas. Kun uutta multiairia ei tarvinnut vaihtaa niin oli viidensadan remppa.

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^Ihan mielenkiinnosta, paljonko on ollut öljyjen vaihtoväli?

TCT
Viestit: 29
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 16:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1,4 MultiAir 170hv TCT (2012)

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TCT »

Ipi76 kirjoitti:^Ihan mielenkiinnosta, paljonko on ollut öljyjen vaihtoväli?
Kerran vuodessa eli 12tkm. Tosin viimeinen hiukan venyi ja tuli 18tkm ajettua. Kannattaisi varmaan ajella enemmän pidempääkin matkaa että moottori lämpiäisi välillä kunnolla ja päästellä kunnolla motarilla välillä.

welmuz
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 19:35
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -13

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja welmuz »

Öljyt pitäis vaihtaa multiair Giuliettaan. Öljypiste suosittelee Mobil 1™ ESP 0W-40.
https://www.mobil1.fi/moottorioeljyt/esp-0w-40.aspx.

Uskaltaakohan tuota laittaa?

Avatar
pal
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 17:22
Car(s): Giulietta MA -12. Ex-Alfat 159 TBi TI, 159 JTDm Q4 & 156 JTS Selespeed
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja pal »

welmuz kirjoitti:Öljyt pitäis vaihtaa multiair Giuliettaan. Öljypiste suosittelee Mobil 1™ ESP 0W-40.
https://www.mobil1.fi/moottorioeljyt/esp-0w-40.aspx.

Uskaltaakohan tuota laittaa?
En laittaisi. Vaikka on Acea C3, niin viskositeettikin on erilainen kuin suosituksissa. Castrolilta saanee helpoiten oikeaa öljyä. Juuri tuskailen myös "check engine"/P1064-koodin kanssa, että meneekö yksikkö vaihtoon. Itse olen ollut tarkka öljyistä, mutta ennen minua on voinut olla "jotain". Jos tuo nyt vaikuttaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Älä koske.

Total Quartz Ineo MC3 5W-40 täyttää luokitukset, helposti saatavilla. Selenia kans kelpaa.
MultiAir on natsintarkka öljyistä. Siihen ei ylipäänsä saa laittaa mitään muuta, kuin 5W-40:iä.

Sitä en tiä, onko joku rikkonut noita väärällä öljyllä, mutta tuo vehjes on muutenkin herkkä, etten ottaisi ihan heti ekana testiin.

@pal
Castrolin öljy "täyttää vaatimukset", mutta ei ole sertifioitu. Ei *pitäisi* olla ongelmaa, mutta itse luotan Totaliin enempi.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Vain näitä kahta saa käyttää riippuen onko se EURO5 vai EURO6 päästöluokan auto.

1.4 Multiair EURO5
SAE 5W-40 grade fully synthetic lubricant, FIAT 9.55535-S2 - ACEA C3 classification

1.4 Multiair EURO6
SAE 0W-30 grade totally synthetic lubricant FIAT 9.55535-GS1 - ACEA C2 classification

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Vinkki diesel suodatinta vaihtavalle:
Autosta vaihdettiin tänään polttoainesuodatin ja noudon jälkeen se hyytyi tielle parin km ajon jälkeen. Muutaman uudelleenkäynnistys yrityksen jälkeen avasin konepellin ja konehuoneen vasen puoli oli naftan peitossa! Suodattimelle tuleva letku oli irti ja tiessä lätäkkö syttyvää ainetta! Noh, kuivasin sen minkä pystyin sieltä ja sain letkun takaisin paikalleen jonka jälkeen kaikki oli ok.
En tiedä onko kyseessä yleinen ongelma mutta letkun suodattimelle menevän pään lukko on aika heikko. Se naksahtaa paikalleen muttei ole ainakaan omassa lukossa ellei itse työnnä sitä 'ulospäin' eli vastakkaiseen suuntaan kuin avaaminen.
Liitteet
Capture.JPG
(62.4 KiB) Tiedosto ladattu 6324 kertaa
Kuva

hapankaali
Viestit: 34
Liittynyt: 21 Syys 2017, 14:09
Car(s): Saab 9-3 Aero 2.8T XWD -08
Ex: Alfa Romeo Giulietta QV -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hapankaali »

puuha kirjoitti:^ Mikäs siinä nyt on maksanut?
Bensasuuttimia hajonnut pari, kaikki neljä meni vaihtoon...

welmuz
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 19:35
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -13

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja welmuz »

Kiitos tiedoista kaikille. Castrolia tuli laitettua, eli CASTROL MAGNATEC 5W-40.
Kokemuksia tuosta?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

matti_vuorio kirjoitti:Vain näitä kahta saa käyttää riippuen onko se EURO5 vai EURO6 päästöluokan auto.

1.4 Multiair EURO5
SAE 5W-40 grade fully synthetic lubricant, FIAT 9.55535-S2 - ACEA C3 classification

1.4 Multiair EURO6
SAE 0W-30 grade totally synthetic lubricant FIAT 9.55535-GS1 - ACEA C2 classification
Ai katos perkelettä, tällainenkin ero. Hämmennys. No, hyvä tietää et tuossakin on eroja...

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Aquatica kirjoitti:
matti_vuorio kirjoitti:Vain näitä kahta saa käyttää riippuen onko se EURO5 vai EURO6 päästöluokan auto.

1.4 Multiair EURO5
SAE 5W-40 grade fully synthetic lubricant, FIAT 9.55535-S2 - ACEA C3 classification

1.4 Multiair EURO6
SAE 0W-30 grade totally synthetic lubricant FIAT 9.55535-GS1 - ACEA C2 classification
Ai katos perkelettä, tällainenkin ero. Hämmennys. No, hyvä tietää et tuossakin on eroja...
Filarossa kun kävi 500X ekassa huollossa ihmettelin kanssa, et miksi MultiAir sai 0W-30, mutta sitten näinhän se menee. Punto taas sai 5W-40. Itsekin olin siinä ymmärryksessä että kaikki MultiAirit on aina 5W-40.

aaiitee
Viestit: 344
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta MA 2011,191Hp-315Nm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

No nyt on uudet ölpät lotskissa, ei muuta, kuin kovaa ajoa.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Giuliettan ilmastointilaitteen kanssa on seuraavanlainen ongelma ollut kesän helteillä:
- autolla lähtee autokatoksesta matkaan, niin ilmastointi puhaltaa kylmää, ja jaksaa puhaltaa kylmää pitkänkin ajon ajan
- mutta jos pysähtyy esim. kahville ja auto jää aurinkoon, niin lähtiessä saattaa joutua ajamaan autolla 15-20 min ennen kuin ilmastointilaite antaa kylmää ilmaa uudestaan


Korjaantuisiko kylmäaineen lisäyksellä vai onkohan jossain muualla vikaa?

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja puuha »

Kiulussa on todella pieni kylmäaine tilavuus, muistaakseni 390g. Pieni vajaus aiheuttaa häiriökäytöstä. Halvin tapa testata on täyttää järjestelmä.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
_rico
Viestit: 1178
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja _rico »

^Eipä ilmastointihuollot ihmeitä maksa näin loppukesästä, joten kannattaa kokeilla.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kattoo myös, että flekti pyörii kun kompura käy. Voi asettaa lauhduttimelle haasteita, jos ympärillä on kuumaa eikä ilma virtaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
_rico
Viestit: 1178
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja _rico »

Spotify ym toimii puhelimesta ohjattuna tällaisen kanssa:

https://www.ebay.com/itm/Car-USB-Blueto ... 2749.l2649

Giulietta siis vm. 2012 Huima 2,30€ sijoitus.

Avatar
Makianni
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Heinä 2018, 10:42
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair 2011, Alfa 156 2.0 TS 1999

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Makianni »

Kiitti vinkistä, laitettiin tilaukseen pari tuollaista usb-bluetoothia kokeilua varten. Tilasin aiemmin myös tällaisen, ja on toiminut mukavasti:
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 2666233334

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Kiitos vinkistä, laitoin tilaukseen. Katsotaan sit, kun joskus tulee, notta toimiiko...

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja puuha »

Mulla oli tollanen, en saanu toimimaan android laitteen kanssa.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
molsky
Viestit: 439
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja molsky »

_rico kirjoitti:Spotify ym toimii puhelimesta ohjattuna tällaisen kanssa:

https://www.ebay.com/itm/Car-USB-Blueto ... 2749.l2649

Giulietta siis vm. 2012 Huima 2,30€ sijoitus.
Eli tuo menee Blue&Me järjestelmän USB paikkaan ja audiojärjestelmä toistaa kiltisti sieltä tulevaa dataa ilman AUX virityksiä välissä?

Avatar
_rico
Viestit: 1178
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja _rico »

molsky kirjoitti:
_rico kirjoitti:Spotify ym toimii puhelimesta ohjattuna tällaisen kanssa:

https://www.ebay.com/itm/Car-USB-Blueto ... 2749.l2649

Giulietta siis vm. 2012 Huima 2,30€ sijoitus.
Eli tuo menee Blue&Me järjestelmän USB paikkaan ja audiojärjestelmä toistaa kiltisti sieltä tulevaa dataa ilman AUX virityksiä välissä?
Kyllä ainakin iPhone 8 kanssa toimii jouhevasti. Tikku hanskalokeroon ja puhelimesta bluetooth päälle. Ainoa minkä huomannut, että äänenvoimakkuus on alussa todella alhainen samalla lailla kuin puhelua soitettaessa ja spotifyilla kappaleiden nimet eivät näy auton näytössä.

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pele »

Mokomakin kirjoitti:
Pele kirjoitti:Liekö sitten Multasormi yksikkö kanssa tiensä päässä.. Kilometrejä vajaat 140t.
Multi Air- Engine Of The Year - todellakin :mrgreen:
Jos ja kun tilaat uutta niin kerro toki mistä ja mihin hintaan. Täälläkin vaihtoon valmistaudutaan.
No niin, ainakin toistaiseksi vaikuttaa siltä ettei kyseisen yksikön vaihtoon tarvi ryhtyä.

Automme hovihuolto toimi esimerkillisesti vaikka olivat kesälomalla ja paikka siis kiinni.
Meille ilmoitettiin että tuokaa Alfa tänne, saatte toisen auton tilalle niin ei tarvitse tuskailla sen kanssa. :)
Ei kun Alfa sinne sovittuna päivänä, ja tilalle saimme -08 Lancia Deltan. Lupasivat katsoa kun lomilta palaavat, eli viikko 33.
Tiistaina oli auto sitten ollut testereissä, ja tuo samainen vikakoodi P1061 Imupuolen magneettiventtiili, venttiilien ajoitus 1.sylinteri siellä oli ollut.
Toimenpiteet:

-P1061 Suoritettu vianetsintä Boschin mukaan: magneettiventtiilien johtosarjat mitattu/testattu => ok.
-Magneettiventtiili mitattu => ok.
-Suoritettu säädintesti magneettiventtiileille => ok.
-Magneettiventtiilien ja nokka-akselin perussäätö suoritettu => ok.
-Koeajolenkki => ei vikakoodeja.

Lisäksi sovimme puhelimitse pidemmästä koeajosta seuraaville päiville jos samainen vika tulisi vielä käytössä ja vaihtelevassa ajossa.
Autolla ajettiin 340km, ja sen jälkeen vikakoodien luku. Eii vikakoodeja.

Joten toivotaan että päästiin näin vähällä..

Iso kiitos Loimaan Autosähköpisteelle ja Jussille esimerkillisestä palvelusta! :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

_rico kirjoitti:
molsky kirjoitti:
_rico kirjoitti:Spotify ym toimii puhelimesta ohjattuna tällaisen kanssa:

https://www.ebay.com/itm/Car-USB-Blueto ... 2749.l2649

Giulietta siis vm. 2012 Huima 2,30€ sijoitus.
Eli tuo menee Blue&Me järjestelmän USB paikkaan ja audiojärjestelmä toistaa kiltisti sieltä tulevaa dataa ilman AUX virityksiä välissä?
Kyllä ainakin iPhone 8 kanssa toimii jouhevasti. Tikku hanskalokeroon ja puhelimesta bluetooth päälle. Ainoa minkä huomannut, että äänenvoimakkuus on alussa todella alhainen samalla lailla kuin puhelua soitettaessa ja spotifyilla kappaleiden nimet eivät näy auton näytössä.
Itse kokeilin tuota samaa.

Noh, hinta 2,30€ joten ei paha. Pitää valita tosiaan AUX -> B&M (yllättäen tietysti). Ja sit alkaa soundia tulemaan.

Hyvin heiveröisesti, vain. Ensinnäkin viivettä on 11s playbackin alusta äänen kuulumiseen, pätkii ja hyppii myös aika iloisesti. Liekkö vaan huono laite Androidin kanssa? Lisäksi puuroutuu hieman, tai siis minun kultakorvani erottaa musiikin pakkauksesta johtuvat häiriöt (tai sitten se pakataan vahvasti, jotta edes toimisi BT:n läpi tai jotain, eikä tehoa meinaa piisata tai jotain).
Tämän kaiken kukkuraksi äänenlaadussa tuntuu olevan eroa riippuen siitä, kuunteleeko missä formaatissa.... :roll: Tuossa voi siis "raitaa vaihtaa", jolloinka vaihtoehdot on JT-USB-DONGLE tai jotainjotainDONGLEMUSIC.WAV tms. ja jälkimmäisessä tuntuu olevan saundillisesti parempi ääni, mutta pätkii vielä enemmän.

Mut joo, ei hintaansa nähden ollenkaan huono :lol: :silly:

Vastaa Viestiin