Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Autonavaimet.fi
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jos autoliike maksaa sen avaimen, niin tottakai se kannattaa tilata automaattisesti merkkiliikkeestä. Ei mitään järkeä nähdä ylimääräistä vaivaa säästääkseen autoliikkeen rahoja.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos vinkeistä takalasin suhteen!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Italiasta tilattu käytetty apurunko oli kyllä perin hyvässä kunnossa. Pientä osumaa tullut kuljetuksessa, mutta ruostepaikat oli vielä yhden käsin sormilla laskettavissa. Ei tarvitse ruveta koko runkoa puhaltamaan puhtaaksi, vaan kemikaalit riittänee mekaanisen poiston ohella näiden putsaamiseen. Uutta maalia pintaan ja vähän massaa niin voi lykätä auton alle.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
On helppo irroittaa. En muista ihan tarkkaan miten meni, mutta jotenkin näin: Takakontin muovi irti. Siinä se moottori jo näkyy. Siitä pultit auki. Sitten läpän alla, siinä pyyhkimen juuressa on yksi pultti. Se irti ja sitten varovasti nitkuttelee pyyhkijän irti. Moottorin liitin irti. Moottorista kansi irti ja puhdistelemaan. Minulla pysähtyi samalla tavalla. Siellä on ruostetta rattaissa ja sen takia jumittuu.SempreAlfa kirjoitti:Mulla sama tilanne.. suojakumi ilmeisesti heikko kohta ja vettä pääsee pyyhkijän moottoriin. Täytyy varmaan huollon yhteydessä korjauttaa.Ohranja kirjoitti:Takalasin pyyhkijä
Minulla lakkasi toimimasta takalasin pyyhkijä. Vika ilmeni siten, että pyyhkijä liikkui noin puoleen väliin ja pysähtyi. Onko arvauksia vian syystä ja onko tuo moottori helppo irroittaa?
Itse väänsin ylemmän pidikkeen irti. Näin pääsin puhdistamaan ja kääntämään rattaita käsin. Lopuksi rasvaa reilusti ja kansi kiinni.
Edit. Joo. Yritin lisätä kuvia, mutta enpä tainnut osata.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Paljonko oli hinta , osa + toimitus . Laitatko vielä tilausosoitteen . Olisi myös mukava nähdä kuvia asennuksesta .DaKyy kirjoitti:Italiasta tilattu käytetty apurunko oli kyllä perin hyvässä kunnossa. Pientä osumaa tullut kuljetuksessa, mutta ruostepaikat oli vielä yhden käsin sormilla laskettavissa. Ei tarvitse ruveta koko runkoa puhaltamaan puhtaaksi, vaan kemikaalit riittänee mekaanisen poiston ohella näiden putsaamiseen. Uutta maalia pintaan ja vähän massaa niin voi lykätä auton alle.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
oidipus kirjoitti: Paljonko oli hinta , osa + toimitus . Laitatko vielä tilausosoitteen . Olisi myös mukava nähdä kuvia asennuksesta .
Täältä tilasin, hintaa oli 135e tuolla apurungolla, ja toimituskulut UPS:n kautta 120e.DaKyy kirjoitti:Tämä oli eBayn kautta, https://www.ebay.co.uk/itm/TELAIO-Culla ... 3818568220alfa 156 v6 kirjoitti:
mitä kautta tilasit? Subito.it vai joku muu?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sanokaas, kuinkas iso riski on isojötsin jakopää? Onko niissä paljon yksilöeroja? Ja voiko jakopään oletettavaa elinikää ennakoivasti pidentää jotenkin? Kiristimestä kai ainakin on evoluutioversioita olemassa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kun vaihtaa jakopään osat huolto-ohjelman mukaan niin riski on minimoitu , mitään poppakonstia ei ole .Tuomas K kirjoitti:Sanokaas, kuinkas iso riski on isojötsin jakopää? Onko niissä paljon yksilöeroja? Ja voiko jakopään oletettavaa elinikää ennakoivasti pidentää jotenkin? Kiristimestä kai ainakin on evoluutioversioita olemassa.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Huolto-ohjelma ei taida tuntea jakopäälle vaihtoväliä ja osatkin taitaa marmoritiskillä kustantaa lähemmäs viisi tonnia eli ei sitä ole tarkoitettu säännöllisesti vaihdettavaksi.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ketjun liiallisen venymisen ja vaihtotarpeen ilmoittaa tässä tapauksessa nokka-akselien ja kampiakselin suhdetta mittaavat sensorit jotka sytyttävät moottorin häiriövalon .Tuomas K kirjoitti:Huolto-ohjelma ei taida tuntea jakopäälle vaihtoväliä ja osatkin taitaa marmoritiskillä kustantaa lähemmäs viisi tonnia eli ei sitä ole tarkoitettu säännöllisesti vaihdettavaksi.
On oletettavaa että ainakin 250 tkm pitäisi päästä , voi kestää pitempäänkin , vaikea ennakoida .
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sehän se, että sytyttävät häiriövalon vasta kun homma on vastassa, eikä oikein varottele etukäteen.
Pääsääntöisesti isojötsin jakopäitä on kolmea mallia:
-Niitä, jotka on tulossa vaihtokuntoon
-Niitä, jotka on vaihtokunnossa
-Niitä, jotka on hiljattain vaihdettu
Ensimmäisissä on lonkalta arpapeliä, onko ensioireisiin matkaa 10 vai 150tkm vai jopa enemmän, eli tietty riski on olemassa ja sen kanssa voi elää, tai ottaa varman päälle ja lähteä jompaan kumpaan jälkimmäisistä kasteista.
Mutta jos farmari kelpaa, niin tiedossa on yksi konerempattu, viime syksystä asti omistajallaan ajossa oleva yksilö, joka saattaisi olla myynnissä. Siinä olisi jakopäänkin riski aika pitkälti minimoitu.
Pääsääntöisesti isojötsin jakopäitä on kolmea mallia:
-Niitä, jotka on tulossa vaihtokuntoon
-Niitä, jotka on vaihtokunnossa
-Niitä, jotka on hiljattain vaihdettu
Ensimmäisissä on lonkalta arpapeliä, onko ensioireisiin matkaa 10 vai 150tkm vai jopa enemmän, eli tietty riski on olemassa ja sen kanssa voi elää, tai ottaa varman päälle ja lähteä jompaan kumpaan jälkimmäisistä kasteista.
Mutta jos farmari kelpaa, niin tiedossa on yksi konerempattu, viime syksystä asti omistajallaan ajossa oleva yksilö, joka saattaisi olla myynnissä. Siinä olisi jakopäänkin riski aika pitkälti minimoitu.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Farkkuhan se on tuo nykyinen tupaöljypoltinkin eli korimalli sinänsä ei aiheuta vastustusta. Asian harkinta tosin on vielä aikalailla alkuvaiheessa, mutta bensakoneiseen autoon olisi joka tapauksessa aikomus siirtyä.
Mikä on se tekninen syy ketjun venymiselle noissa? Väärä mitoitus toki kai perimmältään, mutta johtuuko ketjun venyminen lenkkien kulumisesta vai mistä? Ja mahtaisiko huollon tasolla ja määrällä olla yhteyttä ketjun elinikään? Eli esimerkiksi tiheämmät öljynvaihdot tai joku tietty öljylaatu, tai vaikka RVS?
Mikä on se tekninen syy ketjun venymiselle noissa? Väärä mitoitus toki kai perimmältään, mutta johtuuko ketjun venyminen lenkkien kulumisesta vai mistä? Ja mahtaisiko huollon tasolla ja määrällä olla yhteyttä ketjun elinikään? Eli esimerkiksi tiheämmät öljynvaihdot tai joku tietty öljylaatu, tai vaikka RVS?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ketjussa on kyse enemmän venymisestä kuin kulumisesta joten tiheällä öljynvaihtovälillä tai RVS-pinnoitteella jolla on vaikutusta vain laakeri- tai sylinteripintoihin ei ole sanottavaa vaikutusta ketjun hoitoon .Tuomas K kirjoitti:Farkkuhan se on tuo nykyinen tupaöljypoltinkin eli korimalli sinänsä ei aiheuta vastustusta. Asian harkinta tosin on vielä aikalailla alkuvaiheessa, mutta bensakoneiseen autoon olisi joka tapauksessa aikomus siirtyä.
Mikä on se tekninen syy ketjun venymiselle noissa? Väärä mitoitus toki kai perimmältään, mutta johtuuko ketjun venyminen lenkkien kulumisesta vai mistä? Ja mahtaisiko huollon tasolla ja määrällä olla yhteyttä ketjun elinikään? Eli esimerkiksi tiheämmät öljynvaihdot tai joku tietty öljylaatu, tai vaikka RVS?
Se on vaan tosi että ainakin kerran on jakopääremppa tehtävä moottorin elinkaaren aikana .
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tapit kuluvat ja lenkit venyvät ja nokka-akselien rattaat sekä laahaimet kuluvat eli koko paketti "väljenee" niin kuin myös kaikki liikkuvat osat moottorissa .Gasolina kirjoitti:Mitkä ketjun osat venyy; lenkit, tapit vai rullat?
Kun nokka-akselien ja kampiakselin toleranssi ylittyy sensorit välittävät tiedon ja moottorin vikavalo syttyy .
Tiedän tapauksia että on ajettu lähes vuosi vikavalon palaessa ja korjattu vasta seuraavaan katsastukseen .
Se mahdollisuus että ketju katkeaisi on häviävän pieni mutta alkuaan pieni rapina varsinkin startatessa alkaa kuitenkin häiritä sen verran että yleensä tulee jakopääremppa tehtyä hyvissä ajoin .
Vanhimmissa 3.2 malleissa remppahinta alkaa olla jo n. puolet auton arvosta mutta "minkäs teet" .
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mikä on "isojötsi" ?Tuomas K kirjoitti:Sanokaas, kuinkas iso riski on isojötsin jakopää? Onko niissä paljon yksilöeroja? Ja voiko jakopään oletettavaa elinikää ennakoivasti pidentää jotenkin? Kiristimestä kai ainakin on evoluutioversioita olemassa.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
JTS 3,2 löytyy Brerasta ja 159:sta.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
JTS eli tuttavallisemmin jötsi. Ja isojötsi toki isoin JTS mitä on tehty.AUFA kirjoitti:Mikä on "isojötsi" ?
Ei ehkä kaikkien tuntema nimi, mutta asian suhteen harrastuneet tunnistanevat nimityksen, ja heiltä ne mielenkiintoisimmat ja hyödyllisimmät neuvotkin on odotettavissa
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Siellä on toki monta kuluvaa paikkaa, mutta ihanko oikeasti ne lenkit venyvät?oidipus kirjoitti:Tapit kuluvat ja lenkit venyvät ja nokka-akselien rattaat sekä laahaimet kuluvat eli koko paketti "väljenee" niin kuin myös kaikki liikkuvat osat moottorissa .Gasolina kirjoitti:Mitkä ketjun osat venyy; lenkit, tapit vai rullat?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko arvon väellä tietoa miten paljon JTS koneet keräävät karstaa imupuolen venttiileihin? Bensan sekaan kaadettavat lisäaineet menevät bensan mukana suoraan palotilaan, joten eikös imuventtiilit jää puhdistumatta? Onko kukaan kokeillut mekaanista puhdistusta?
Netistä löytyy 159 2.2 imusarjan irroitus.
https://www.youtube.com/watch?v=qCIpQHb2bSU
https://www.youtube.com/watch?v=eF2upZfpMlI
Netistä löytyy 159 2.2 imusarjan irroitus.
https://www.youtube.com/watch?v=qCIpQHb2bSU
https://www.youtube.com/watch?v=eF2upZfpMlI
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
2.2 san vain laadukasta, normit täyttävää Castrolia, nekin 1v (14-17tkm) välein. jakopää kesti kilometrit välillä 79900-155000. Alkeperäinen jakopää kesti noin samat kilsat, eli ensimmäinen vaihto oli juuri tuo 79tkm kohdalla. Sitä en tiedä mitä osia vaihtoivat ensimmäisellä keralla, tuskin kuitenkaan ketjupyöriä - eikTuomas K kirjoitti: Mikä on se tekninen syy ketjun venymiselle noissa? Väärä mitoitus toki kai perimmältään, mutta johtuuko ketjun venyminen lenkkien kulumisesta vai mistä? Ja mahtaisiko huollon tasolla ja määrällä olla yhteyttä ketjun elinikään? Eli esimerkiksi tiheämmät öljynvaihdot tai joku tietty öljylaatu, tai vaikka RVS?
Öljyjen "turha" vaihtaminen ei ainakaan dramaattisesti vaikuta jakopään kestvyyteen minun mielestä.
keksivät uusia nimityksiä mille milloinkin, ei niiden perässä pysy. Hyvä jos itsekkään -.-
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Imuventtiilien karstoittuminen on lähes olematonta pakoventtiileihin verrattuna , eivätkä nekään karstoitu merkittävästi jos moottori on kunnossa .Mikael J kirjoitti:Onko arvon väellä tietoa miten paljon JTS koneet keräävät karstaa imupuolen venttiileihin? Bensan sekaan kaadettavat lisäaineet menevät bensan mukana suoraan palotilaan, joten eikös imuventtiilit jää puhdistumatta? Onko kukaan kokeillut mekaanista puhdistusta?
Netistä löytyy 159 2.2 imusarjan irroitus.
https://www.youtube.com/watch?v=qCIpQHb2bSU
https://www.youtube.com/watch?v=eF2upZfpMlI
Nykyisin on bensiinissä liuotusainetta ( etanoli ) itsessään joten mitään bensiinin lisäaineita ei tarvita .
Videossa putsattiin imupuolen kanavia , itse venttiilien putsaus onnistuu kunnolla vain sylinterin kannen avaamalla .
Vanha rallimiesten putsauskonsti palotiloille on isoilla kierroksilla vesisumua imukanaviin niin johan lähtee karstat , tosin voi olla moottorin viimeinen "palvelus" jos karstaa lähtee kerralla liikaa ja jää pakoventtiilien väliin .
Elikkä ei kannata olla huolissaan imuventtiilien karstoittumisesta .
Esim.oma 2.2 JTS tuottaa täydet tehot km-lukemalla 265000 ja kulutus 7.2 l/100km maantiellä satasen nopeudella .
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Alfa 2.4 jtd jätti ensimmäisen kerran tänä vuonna tielle, matka katksesi tällä kertaa jäähdyttimen muovisen koneen etupuolella sijaitsevan ilmausruuvin antautumiseen. Onko tietoa millaisella ruuvilla voisi alkuperäisen korvata? Toinen tyhmä kysymys koskee saman koneen imuläppien tunkkaamista auki-asentoon. Silmä ei meinaa osua imupuolen läppien visustoon, missä operaatio pitäisi suorittaa. Onkohan tätä tehty foorumilaisten toimesta?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Imuventtiilien karstoittuminen on lähes olematonta pakoventtiileihin verrattuna , eivätkä nekään karstoitu merkittävästi jos moottori on kunnossa .
Nykyisin on bensiinissä liuotusainetta ( etanoli ) itsessään joten mitään bensiinin lisäaineita ei tarvita .
Videossa putsattiin imupuolen kanavia , itse venttiilien putsaus onnistuu kunnolla vain sylinterin kannen avaamalla .
Vanha rallimiesten putsauskonsti palotiloille on isoilla kierroksilla vesisumua imukanaviin niin johan lähtee karstat , tosin voi olla moottorin viimeinen "palvelus" jos karstaa lähtee kerralla liikaa ja jää pakoventtiilien väliin .
Elikkä ei kannata olla huolissaan imuventtiilien karstoittumisesta .
Esim.oma 2.2 JTS tuottaa täydet tehot km-lukemalla 265000 ja kulutus 7.2 l/100km maantiellä satasen nopeudella .[/quote]
Kiitos infosta!
Nykyisin on bensiinissä liuotusainetta ( etanoli ) itsessään joten mitään bensiinin lisäaineita ei tarvita .
Videossa putsattiin imupuolen kanavia , itse venttiilien putsaus onnistuu kunnolla vain sylinterin kannen avaamalla .
Vanha rallimiesten putsauskonsti palotiloille on isoilla kierroksilla vesisumua imukanaviin niin johan lähtee karstat , tosin voi olla moottorin viimeinen "palvelus" jos karstaa lähtee kerralla liikaa ja jää pakoventtiilien väliin .
Elikkä ei kannata olla huolissaan imuventtiilien karstoittumisesta .
Esim.oma 2.2 JTS tuottaa täydet tehot km-lukemalla 265000 ja kulutus 7.2 l/100km maantiellä satasen nopeudella .[/quote]
Kiitos infosta!
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ilmausruuvi on M10 x 1.25, siihen vaan metallinen pultti kupariprikalla tilalle, jos tulee siihen alumiiniseen putkeen. Noita samojahan on muuallakin ainakin lämppärin kennolle menevän putken päällä koneen takana, mutta tuossa alkuperäinen tuntuu kestävän, ainakin pitempään.Huttu kirjoitti:Alfa 2.4 jtd jätti ensimmäisen kerran tänä vuonna tielle, matka katksesi tällä kertaa jäähdyttimen muovisen koneen etupuolella sijaitsevan ilmausruuvin antautumiseen. Onko tietoa millaisella ruuvilla voisi alkuperäisen korvata? Toinen tyhmä kysymys koskee saman koneen imuläppien tunkkaamista auki-asentoon. Silmä ei meinaa osua imupuolen läppien visustoon, missä operaatio pitäisi suorittaa. Onkohan tätä tehty foorumilaisten toimesta?
Sitten se vivusto, löytyy koneen takalaidalta imusarjan päältä, videossa näkyy. Vivustoa liikuttavalta moottorilta irrotetaan yhdystanko ja moottori jätetään heilumaan itsekseen. Vivusto siirretään keulasta katsottuna vasemmalle ja lukitaan siihen. ÄLÄ tee niinkuin videossa nippusiteella vaan lukitse kunnolla. Itsellä on löytynyt edellisen omistajan aikana siisti reikä johon ruuvattu puuruuvi ottaa sopivasti imusarjaan kiinni ja lukitsee tangon. Ja vähän ajan päästä läpät ei varmaan enää haluakaan kääntyillä mihinkään kun ovat olleet samassa asennossa.
https://www.youtube.com/watch?v=oKAFDPXMXj0
Ps. oletan että tarkoitat 159 2.4jtdm:ää kun tähän ketjuun kirjoitit. Jos taas autosi on 156 2.4jtd niin siinä noita läppiä ei taida ollakaan, mutta viestisi on vähän väärässä paikassa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sen verran tänne sekaan huutelen, että kyllä Alfa Romeon aiemmassa suorasuihkutusmoottorissa imuventtiilien karstoittuminen oli todellinen ongelma ja samaa ongelmaa on muilakin valmistajilla ollut suorasuihkutusmoottoreissa. Se miten pesevää polttoaine on, ei tähän vaikuta kun ei se koskaan ole kontaktissa imuventtiilien kanssa tässä rakenteessa. Ratkaisevaa on millaisia määriä öljyhuuruja joutuu imukanaviin.
Siitä en tiedä kuinka voimakas tuo ilmiö on 2.2 ja 3.2 JTS:ssä, ilmeisesti ei kovin, kun en ole keskustelua aiheesta nähnyt.
Siitä en tiedä kuinka voimakas tuo ilmiö on 2.2 ja 3.2 JTS:ssä, ilmeisesti ei kovin, kun en ole keskustelua aiheesta nähnyt.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Voimakas karstoittuminen vähentää ilmanvirtausta ja saa seossuhteen huonoksi joka näkyy päästöissä ja lisääntyneenä kulutuksena .Ruokoton kirjoitti:Sen verran tänne sekaan huutelen, että kyllä Alfa Romeon aiemmassa suorasuihkutusmoottorissa imuventtiilien karstoittuminen oli todellinen ongelma ja samaa ongelmaa on muilakin valmistajilla ollut suorasuihkutusmoottoreissa. Se miten pesevää polttoaine on, ei tähän vaikuta kun ei se koskaan ole kontaktissa imuventtiilien kanssa tässä rakenteessa. Ratkaisevaa on millaisia määriä öljyhuuruja joutuu imukanaviin.
Siitä en tiedä kuinka voimakas tuo ilmiö on 2.2 ja 3.2 JTS:ssä, ilmeisesti ei kovin, kun en ole keskustelua aiheesta nähnyt.
Mikäli päästöt on hyvät kulutus normaali ja tehot tallella niin karstoittumisesta ei kannata olla huolissaan.
Normaali huohottaminen joka johdetaan imusarjaan ei karstoita merkittävästi , mistään muualtahan "rasvaa" ei voi tulla , taitaa olla enemmän diesel mallien ongelma .
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Taikasanat Exhaust Gas Recirculation lyhenevät kivasti muotoon EGR. Mainittavasti pienempi ongelma kuin dieseleissä, mutta kyllä se bensakoneessakin vie karstaa sinne imupuolelle.oidipus kirjoitti:Normaali huohottaminen joka johdetaan imusarjaan ei karstoita merkittävästi , mistään muualtahan "rasvaa" ei voi tulla , taitaa olla enemmän diesel mallien ongelma .
Olen vähän pohtinut pientä ruiskutussuutinta imusarjaan - sopivasti kun ruiskuttelisi, pesisi siitä plenumiin ammuttava bensa imuventtiileitä ja lambdakorjaus hoitaisi seoksen. Ei olisi välttämättä paha rasti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Vesi-metanoliruisku. Pitää paikat puhtaana ja on katu-uskottava
Ja kyllä se EGR on ainakin 156:n jötsissä aikalailla merkittävä osa ongelmaa, kun EGR paistaa huohotusmähmät kiinni imukanaviin ja -venttiileihin. Uudemmissa ei tuota ongelmaa taida olla.
Ja kyllä se EGR on ainakin 156:n jötsissä aikalailla merkittävä osa ongelmaa, kun EGR paistaa huohotusmähmät kiinni imukanaviin ja -venttiileihin. Uudemmissa ei tuota ongelmaa taida olla.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
https://www.youtube.com/watch?v=PS8riAae_bM kuivakka selitys aiheesta, kera kuvamuotoisten esimerkkien. Netistä löytyy runsaasti lisää materiaalia. Ongelma on todellinen, mutta jos se ei ole erityisen paha näissä GM-sukuisissa moottoreissa, iloitaan siitä.
107t mailia ajetun 2.0 JTS:än (ei siis koske 159 mallia suoraan) kansi ja venttiilit: http://crap.wapoc.com/jtsrebuild/ - erityisesti: http://crap.wapoc.com/jtsrebuild/4.jpg
107t mailia ajetun 2.0 JTS:än (ei siis koske 159 mallia suoraan) kansi ja venttiilit: http://crap.wapoc.com/jtsrebuild/ - erityisesti: http://crap.wapoc.com/jtsrebuild/4.jpg
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^Totta, mutta sitä pitäis tankata erikseen. Bensasuutin menis samasta tankista
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): BMW 520iA -05
Ex: Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Alfassa ilmeisesti vuotaa ilmastoinnin lauhduttimen kenno. Mistä kannattaisi tilailla mahdollisimman luotettavasti ja etenkin edullisesti? Onko vaihtotyönä millainen?
Auto siis 2.2 JTS.
Auto siis 2.2 JTS.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Miten kanavien ja venttiilien karstoittuminen vaikuttaa seokseen?oidipus kirjoitti:Voimakas karstoittuminen vähentää ilmanvirtausta ja saa seossuhteen huonoksi joka näkyy päästöissä ja lisääntyneenä kulutuksena .Ruokoton kirjoitti:Sen verran tänne sekaan huutelen, että kyllä Alfa Romeon aiemmassa suorasuihkutusmoottorissa imuventtiilien karstoittuminen oli todellinen ongelma ja samaa ongelmaa on muilakin valmistajilla ollut suorasuihkutusmoottoreissa. Se miten pesevää polttoaine on, ei tähän vaikuta kun ei se koskaan ole kontaktissa imuventtiilien kanssa tässä rakenteessa. Ratkaisevaa on millaisia määriä öljyhuuruja joutuu imukanaviin.
Siitä en tiedä kuinka voimakas tuo ilmiö on 2.2 ja 3.2 JTS:ssä, ilmeisesti ei kovin, kun en ole keskustelua aiheesta nähnyt.
Mikäli päästöt on hyvät kulutus normaali ja tehot tallella niin karstoittumisesta ei kannata olla huolissaan.
Normaali huohottaminen joka johdetaan imusarjaan ei karstoita merkittävästi , mistään muualtahan "rasvaa" ei voi tulla , taitaa olla enemmän diesel mallien ongelma .
Giulia Super -69
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
https://spareto.fi/t/vehicles/alfa-rome ... /lauhdutinRanttall kirjoitti:Alfassa ilmeisesti vuotaa ilmastoinnin lauhduttimen kenno. Mistä kannattaisi tilailla mahdollisimman luotettavasti ja etenkin edullisesti? Onko vaihtotyönä millainen?
Auto siis 2.2 JTS.
Tuossa muutama viesti aiemmin joku kysyi samaa 2,4 JTDm:stä, ei liene kovin erilainen vaihtotyö...
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=602617#p602617
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): BMW 520iA -05
Ex: Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos. Mitä eroa noilla on/mikä kannattaisi tilata kun hinnat ovat kuitenkin 85-200€?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Olisiko 2.2 JTS sitten "Keski-Jötsi" ja 1.9 JTS "Pikku-Jötsi"?Tuomas K kirjoitti:JTS eli tuttavallisemmin jötsi. Ja isojötsi toki isoin JTS mitä on tehty.AUFA kirjoitti:Mikä on "isojötsi" ?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Polttoaine tulee suoraan palotilaan ja ilmaa tulee karstaisen venttiilin kautta liian vähän niin rikkaallehan se menee , karstahan on venttilissä imukanavan puolella .Gasolina kirjoitti:Miten kanavien ja venttiilien karstoittuminen vaikuttaa seokseen?oidipus kirjoitti:Voimakas karstoittuminen vähentää ilmanvirtausta ja saa seossuhteen huonoksi joka näkyy päästöissä ja lisääntyneenä kulutuksena .Ruokoton kirjoitti:Sen verran tänne sekaan huutelen, että kyllä Alfa Romeon aiemmassa suorasuihkutusmoottorissa imuventtiilien karstoittuminen oli todellinen ongelma ja samaa ongelmaa on muilakin valmistajilla ollut suorasuihkutusmoottoreissa. Se miten pesevää polttoaine on, ei tähän vaikuta kun ei se koskaan ole kontaktissa imuventtiilien kanssa tässä rakenteessa. Ratkaisevaa on millaisia määriä öljyhuuruja joutuu imukanaviin.
Siitä en tiedä kuinka voimakas tuo ilmiö on 2.2 ja 3.2 JTS:ssä, ilmeisesti ei kovin, kun en ole keskustelua aiheesta nähnyt.
Mikäli päästöt on hyvät kulutus normaali ja tehot tallella niin karstoittumisesta ei kannata olla huolissaan.
Normaali huohottaminen joka johdetaan imusarjaan ei karstoita merkittävästi , mistään muualtahan "rasvaa" ei voi tulla , taitaa olla enemmän diesel mallien ongelma .
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Luulisi tuollaisten karstojen myötä moottorin tehon pudonneen ainakin neljänneksen ja huohotuksen imusarjaan on täytynyt melkoinen , toimivasta moottorista ei tuollaista karstamäärää voi löytyä .Ruokoton kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=PS8riAae_bM kuivakka selitys aiheesta, kera kuvamuotoisten esimerkkien. Netistä löytyy runsaasti lisää materiaalia. Ongelma on todellinen, mutta jos se ei ole erityisen paha näissä GM-sukuisissa moottoreissa, iloitaan siitä.
107t mailia ajetun 2.0 JTS:än (ei siis koske 159 mallia suoraan) kansi ja venttiilit: http://crap.wapoc.com/jtsrebuild/ - erityisesti: http://crap.wapoc.com/jtsrebuild/4.jpg
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllä, ainakin minä olen nuokin jossain ääneen lausunut.FinPat kirjoitti:Olisiko 2.2 JTS sitten "Keski-Jötsi" ja 1.9 JTS "Pikku-Jötsi"?
Meneekö sittenkään, kun ruiskutettavia polttoainemääriä lasketaan ilmamassasta ja korjataan vielä lambdan perusteella?oidipus kirjoitti:Polttoaine tulee suoraan palotilaan ja ilmaa tulee karstaisen venttiilin kautta liian vähän niin rikkaallehan se menee , karstahan on venttilissä imukanavan puolella .
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Karstasta ei näytä olevan mitään haittaa kun lambda ja ilmamassamittari hoitaa homman , hyvä niin . Toisenlaisen tapauksen olen kokenut kun jouduin ajamaan hetken ilman ilmansuodatinta ja moottori sai liikaa ilmaa niin eipä korjausta tullut , laihalle meni , nykimistä ja tehoista putosi vähintään kolmannes , vikavaloja ei syttynyt . Suodattimen myötä tehot palasivat .Polforea kirjoitti:Kyllä, ainakin minä olen nuokin jossain ääneen lausunut.FinPat kirjoitti:Olisiko 2.2 JTS sitten "Keski-Jötsi" ja 1.9 JTS "Pikku-Jötsi"?
Meneekö sittenkään, kun ruiskutettavia polttoainemääriä lasketaan ilmamassasta ja korjataan vielä lambdan perusteella?oidipus kirjoitti:Polttoaine tulee suoraan palotilaan ja ilmaa tulee karstaisen venttiilin kautta liian vähän niin rikkaallehan se menee , karstahan on venttilissä imukanavan puolella .
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): BMW 520iA -05
Ex: Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Olisiko tähän jollain neuvoa niin voisi laitella huomenna tilaukseen? Tai mistä mahdollisesti voisi etsiä oikean osanumeron?Ranttall kirjoitti:Kiitos. Mitä eroa noilla on/mikä kannattaisi tilata kun hinnat ovat kuitenkin 85-200€?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sillä tuleeko bensa suoraan palotilaan vai imukanavaan ei ole merkitystä seossuhteeseen.oidipus kirjoitti:Polttoaine tulee suoraan palotilaan ja ilmaa tulee karstaisen venttiilin kautta liian vähän niin rikkaallehan se menee , karstahan on venttilissä imukanavan puolella .Gasolina kirjoitti:Miten kanavien ja venttiilien karstoittuminen vaikuttaa seokseen?oidipus kirjoitti:Voimakas karstoittuminen vähentää ilmanvirtausta ja saa seossuhteen huonoksi joka näkyy päästöissä ja lisääntyneenä kulutuksena .
Mikäli päästöt on hyvät kulutus normaali ja tehot tallella niin karstoittumisesta ei kannata olla huolissaan.
Normaali huohottaminen joka johdetaan imusarjaan ei karstoita merkittävästi , mistään muualtahan "rasvaa" ei voi tulla , taitaa olla enemmän diesel mallien ongelma .
Ei se myöskään mene rikkaalle vaikka olisi karstaiset kanavat. Ilmamäärä mitataan moottoriin mennessä ja lambdalla vielä valvotaan seossuhdetta.
Ja toimivista moottoreista kuitenkin löytyy tuollaisia karstoja ihan rutiininomaisesti. Ei se tarvitse edes mitään poikkeuksellista huohotusta.oidipus kirjoitti:Luulisi tuollaisten karstojen myötä moottorin tehon pudonneen ainakin neljänneksen ja huohotuksen imusarjaan on täytynyt melkoinen , toimivasta moottorista ei tuollaista karstamäärää voi löytyä .Ruokoton kirjoitti:107t mailia ajetun 2.0 JTS:än (ei siis koske 159 mallia suoraan) kansi ja venttiilit: http://crap.wapoc.com/jtsrebuild/ - erityisesti: http://crap.wapoc.com/jtsrebuild/4.jpg
"Toisenlainen tapaus" menee puhtaasti anekdoottien puolelle kun ei kerrota mikä se "toisenlainen" auto oli, ja mitä siitä tarkalleen ottaen puuttui. Normaalisti ilmamäärämitatut ja lambdaohjatut moottorit pystyvät sopeutumaan kohtalaisen isoonkin eroon ilmamäärässä. Pelkkä suodattimen puuttuminen sinänsä ei vaikuta ilmamääriin juurikaan, joten ongelman juuri tuskin oli siinä kohtaa.oidipus kirjoitti:Karstasta ei näytä olevan mitään haittaa kun lambda ja ilmamassamittari hoitaa homman , hyvä niin . Toisenlaisen tapauksen olen kokenut kun jouduin ajamaan hetken ilman ilmansuodatinta ja moottori sai liikaa ilmaa niin eipä korjausta tullut , laihalle meni , nykimistä ja tehoista putosi vähintään kolmannes , vikavaloja ei syttynyt . Suodattimen myötä tehot palasivat .Polforea kirjoitti:Meneekö sittenkään, kun ruiskutettavia polttoainemääriä lasketaan ilmamassasta ja korjataan vielä lambdan perusteella?oidipus kirjoitti:Polttoaine tulee suoraan palotilaan ja ilmaa tulee karstaisen venttiilin kautta liian vähän niin rikkaallehan se menee , karstahan on venttilissä imukanavan puolella .
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mitenkä syylärin flektien tulisi toimia, kun MES:n kautta niitä ohjaa? Flektit kyllä lähtee päälle, mutta vain sekunnin parin ajaksi, sammuvat ja lähtevät taas uudestaan päälle. Jotenkin olettaisin että jos ne MES:n kautta päälle laittaa, ne päällä myös pysyvät. Releet kuumenee? Jos kone on käynnissä, MES ei suostu flektejä päälle ohjaamaan.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kysymys:
Alfa 159, 2,4 jtdm vm 2007.
Kyselin aikaisemmin tuosta TSI öljynvaihdosta. Siis tässä vaiheessa ettei kahvit mene väärään kurkkuun tarkoitan tuolla TSI:llä ”Tee Se Itse” öljynvaihtoa.
1) pohjalevy piti irrottaa. Onko sen jälkeen tuo öljysäiliön proppu missä? Voiko siitä erehtyä?
2) mitä öljyä tuohon pitäisi ostaa ja kuinka paljon?
KIITOS!
Alfa 159, 2,4 jtdm vm 2007.
Kyselin aikaisemmin tuosta TSI öljynvaihdosta. Siis tässä vaiheessa ettei kahvit mene väärään kurkkuun tarkoitan tuolla TSI:llä ”Tee Se Itse” öljynvaihtoa.
1) pohjalevy piti irrottaa. Onko sen jälkeen tuo öljysäiliön proppu missä? Voiko siitä erehtyä?
2) mitä öljyä tuohon pitäisi ostaa ja kuinka paljon?
KIITOS!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
On siitä haittaa, mutta ei vaikutusta seossuhteeseen ilmamassaohjatun ruiskun kanssa. MAP+IAT+TPS -ohjauksella, jossa anturit on ennen karsta-aluetta, voisi ollakin havaittava vaikutus, mutta silloinkin mahdollinen lambda korjaa tilanteen, jos sellainen on olemassa.oidipus kirjoitti:Karstasta ei näytä olevan mitään haittaa kun lambda ja ilmamassamittari hoitaa homman , hyvä niin .
OBD:stä voi katsella bensatrimmejä (STFT / LTFT), niistä näkee paljonko lambdan perusteella seosta korjataan.
Kerro ihmeessä lisää, niin koetetaan löytää syytä, mutta kehtaan täysin varmaksi todeta, että pelkän suodattimen puuttumisen takia ei ruiskuauto laihalle mennyt, jotain muutakin siellä taatusti oli.oidipus kirjoitti: Toisenlaisen tapauksen olen kokenut kun jouduin ajamaan hetken ilman ilmansuodatinta ja moottori sai liikaa ilmaa niin eipä korjausta tullut , laihalle meni , nykimistä ja tehoista putosi vähintään kolmannes , vikavaloja ei syttynyt . Suodattimen myötä tehot palasivat .
Öljypohjassa, muistaakseni taaksepäin. Jos alhaalta katsellessa osaat erottaa toisistaan moottorin ja vaihdelaatikon, on moottoriöljyn tyhjennysproppu se moottorin alin tyhjennysproppu.Waverunner kirjoitti: Kyselin aikaisemmin tuosta TSI öljynvaihdosta. Siis tässä vaiheessa ettei kahvit mene väärään kurkkuun tarkoitan tuolla TSI:llä ”Tee Se Itse” öljynvaihtoa.
1) pohjalevy piti irrottaa. Onko sen jälkeen tuo öljysäiliön proppu missä? Voiko siitä erehtyä?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllä isojötsi imusarjan ja -kanavat karstaa ja on ollut keskusteluakin täällä sivuilla aiheesta.
Kaikki suoraruiskut sen tekee, kun ei ole bensa pesemässä huohotusöljyä sieltä pois.
Olisiko keräyslaatikossa ideaa, eli ei ruiskisi sitä huohotusöljyä enään imuputken kautta takaisin kiertoon??
Itse hoidin puhdistuksen alan liikkeestä myytävällä ja ko. tehtävään tarkoitetulla aiheella.
Pikkasen meinasi vaan mennä tietolaatikko sekaisin puhdistuksen aikana. Maailma oli täynnä savua ja reilusti, kun öljy lähti liikkeelle, moottorin vihdoin ja viimein käynnistyttyä (sai sahata kyllä tovin.) Parhaimmillaan oli "hill holder" tietokoneen mukaan pois käytöstä ja luistonestokin??
Kaikki suoraruiskut sen tekee, kun ei ole bensa pesemässä huohotusöljyä sieltä pois.
Olisiko keräyslaatikossa ideaa, eli ei ruiskisi sitä huohotusöljyä enään imuputken kautta takaisin kiertoon??
Itse hoidin puhdistuksen alan liikkeestä myytävällä ja ko. tehtävään tarkoitetulla aiheella.
Pikkasen meinasi vaan mennä tietolaatikko sekaisin puhdistuksen aikana. Maailma oli täynnä savua ja reilusti, kun öljy lähti liikkeelle, moottorin vihdoin ja viimein käynnistyttyä (sai sahata kyllä tovin.) Parhaimmillaan oli "hill holder" tietokoneen mukaan pois käytöstä ja luistonestokin??
Ei se satu?!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Waverunner kirjoitti:Kysymys:
Alfa 159, 2,4 jtdm vm 2007.
Kyselin aikaisemmin tuosta TSI öljynvaihdosta. Siis tässä vaiheessa ettei kahvit mene väärään kurkkuun tarkoitan tuolla TSI:llä ”Tee Se Itse” öljynvaihtoa.
1) pohjalevy piti irrottaa. Onko sen jälkeen tuo öljysäiliön proppu missä? Voiko siitä erehtyä?
2) mitä öljyä tuohon pitäisi ostaa ja kuinka paljon?
KIITOS!
1. Kuva otettu keulasta, eli proppu osoittaa auton keulaa päin. Kuusiokolo, en nyt muista kokoa ulkoa
2. Itse laitoin tuota Motonetin halvinta GM-litkua. https://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/ ... -5l-dexos2 Jossainpäin tätä foorumia väittivät, että FiLaRo:ssa käyttäisivät samaa. Tiedä sitten mikä on totuus, mutta jos vaihtelee säännöllisesti niin eiköhän toimi siinä missä muutkin. Vaihdoin suodattimen (suodatin on siinä muovikotelossa öljytikun vieressä) myös itse ja tuuppasin öljyä yhden 5l kannun. Hetken käytön jälkeen öljytason ilmaisin oli puolivälissä ja lisäsin vielä ~0.4l lisää. Nyt näyttää täyttä.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei oo mulla ainakaan neuvoa tuohon.Ranttall kirjoitti:Olisiko tähän jollain neuvoa niin voisi laitella huomenna tilaukseen? Tai mistä mahdollisesti voisi etsiä oikean osanumeron?Ranttall kirjoitti:Kiitos. Mitä eroa noilla on/mikä kannattaisi tilata kun hinnat ovat kuitenkin 85-200€?
Osanumero löytyy vaikkapa tuolta:
http://www.pekidi.com/navi?FORCED=TRUE& ... M=LANGUAGE#
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No nyt oli upea viesti, suuret kiitokset.DaKyy kirjoitti:Waverunner kirjoitti:Kysymys:
Alfa 159, 2,4 jtdm vm 2007.
Kyselin aikaisemmin tuosta TSI öljynvaihdosta. Siis tässä vaiheessa ettei kahvit mene väärään kurkkuun tarkoitan tuolla TSI:llä ”Tee Se Itse” öljynvaihtoa.
1) pohjalevy piti irrottaa. Onko sen jälkeen tuo öljysäiliön proppu missä? Voiko siitä erehtyä?
2) mitä öljyä tuohon pitäisi ostaa ja kuinka paljon?
KIITOS!
1. Kuva otettu keulasta, eli proppu osoittaa auton keulaa päin. Kuusiokolo, en nyt muista kokoa ulkoa
2. Itse laitoin tuota Motonetin halvinta GM-litkua. https://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/ ... -5l-dexos2 Jossainpäin tätä foorumia väittivät, että FiLaRo:ssa käyttäisivät samaa. Tiedä sitten mikä on totuus, mutta jos vaihtelee säännöllisesti niin eiköhän toimi siinä missä muutkin. Vaihdoin suodattimen (suodatin on siinä muovikotelossa öljytikun vieressä) myös itse ja tuuppasin öljyä yhden 5l kannun. Hetken käytön jälkeen öljytason ilmaisin oli puolivälissä ja lisäsin vielä ~0.4l lisää. Nyt näyttää täyttä.
Katsotaan jos vaikka onnistuisin jos työkalut löytyy mökiltä.