156 Jarrupalojen vaihdosta...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

156 Jarrupalojen vaihdosta...

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Noniin... katsastusmies sanoi että jarrulevyt ovat nyt niin ohuet että pitänee tulla jälkitarkastukseen....

...Tilasin sitten muukkoselta uudet levyt ja ajattelin samalla vaihtaa palatkin (tuli seuraavana päivänä tilauksesta matkahuollon kautta! :-D ) ...

Levyjen vaihto on käsittääkseni todella helppoa, mutta entäs nuo palat?

Tarvii kuulema jonkun työkalun millä saa männät tms. puristettua, tai sitten putkipihdeillä ja kärsivällisyydellä... miten on?

Saako tollaisia puristin työkaluja jostain?

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

No ei välttämättä tarvitse erikoistyökaluja; itse olen ns. siirtoleukapihdeillä puristanut mäntiä sisään, hyvin onnistuu.

Terv. CC
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Etupää on todella helppo. Satula on kiinni kahdella kuusiokoloruuvilla (peitetty kumihatulla). Ruuvit on satulan takana. Samoin satulan takaa löytyy kaksi 19 mm avaimella avattavaa pulttia, joilla on kiinni satulan kiinnitysrauta. Levy lähtee kun irrottaa sen vanteen ohjuritapin (muistaakseni 12 mm avain) ja kopauttaa vasaralla. Etupäässä mäntää saa painettua kasaan esim. ruuvipuristimella, kun avaa jarrunestesäiliön korkin. Tietysti pitää seurata ettei mehut tule yli.

Takapäässä täytyy mäntää kiertää samalla kun sitä painaa. Siihen saa työkalun esim. Biltemasta, mutta siihen pitäisi käydä myös rälläkän laikka-avain. Tuo takapää on vähän kinkkisempi kuin etupää ja siksi se on minullakin vielä tekemättä.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Takapääkin menee helposti kotikonstein puristamalla mäntää sisään ruuvipuristimella ja samalla kääntäen männän päästä sitä sisään siirtoleukapihdeillä.
Varo kuitenkin sitä tiivistettä :wink:
- Alfaholic -

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Jappe kirjoitti:Takapääkin menee helposti kotikonstein puristamalla mäntää sisään ruuvipuristimella ja samalla kääntäen männän päästä sitä sisään siirtoleukapihdeillä.
Varo kuitenkin sitä tiivistettä :wink:
Näin tein minäkin, kävi todella vaivattomasti.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Jappe kirjoitti:Takapääkin menee helposti kotikonstein puristamalla mäntää sisään ruuvipuristimella ja samalla kääntäen männän päästä sitä sisään siirtoleukapihdeillä.
Varo kuitenkin sitä tiivistettä :wink:
Juu kyllähän se meni mutta kun oli hanttarinpuoli NIIN juntturassa että piti oikein suostutella... toistatuntia.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tästä ketjusta inspiraation saaneena, olen päättänyt vaihtaa levyt ja palat itse... Kiitos :-D

Hipster
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Hipster »

Tänään oli sitten etujarrupalojen vaihdon vuoro. Green Stuffeista hajosi yksi pala atomeiksi, joten asensin Ferodon DS Performancet tilalle.

Homma sujui suht kivuttomasti (omalla mittapuulla siis - desinfiointiainetta toki tarvittiin lopuksi, kuten aina), mutta voisin vaikka vannoa, että niiden kuusiokolopulttien ulosottoon tarvittiin useampi kierros kuin takaisinlaittamiseen :shock: Kuitenkin ne tulivat niin kireälle, ettei enää käsivoimilla saanut kireämmällekään.

Minäpoikahan en pihtejä käyttänyt asennustöissä (kun ei sopivia löytynyt), vaan painoin hammasta purren sylinteriä sisään käsivoimin, niin että sain laitettua taas jarrusatulan(?) paloineen levyn ympärille. Olisiko niitä pihtejä sitten kuitenkin tarvinut, että olisi saanut ne kuusiokolopultit vielä syvemmälle..? Vai johtuuko se (todennäköinen) lyhyempi kiristysmatka vain uusista paloista?

En haluaisi nähdä palojen singahtavan minnekään ihan vähään aikaan, joten kommentteja kaivattaisiin.

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Pasi,

Olen tehnyt projektiosastolle ohjeen takajarrupalojen vaihdosat. Biltemasta saa työkalun joka käy autoosi mainiosti. Työkalu kääntää ja puristaa samaan aikaan, suosittelen ERITTÄIN lämpimästi! (tarkoitettu Fordiin ja Audiin)

En luonnollisesti väitä, etteikö homma ilmankin sujuisi, mutta kun saat työkalun, jossa on jarrusylinterien syvennysten kohdalla tapit, niin homma käy kuin tanssi. :mrgreen:

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Kiitos vaan, mutta sopivat kalut on jo työkalulaatikossa ;)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

pomeko
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Helmi 2005, 13:04
Paikkakunta: Forssa

vaihto

Viesti Kirjoittaja pomeko »

Vaihdoin jarrupalat just ja nyt ei etupäässä palat ota levyyn kiinni kun noin puoliks. elikkä puolet (sisäkehä) on ruosteessa kun ulkokehä on kirkas... ja sit kuuluu sellanen täristävä ääni välillä???? what to do :silent:
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

^^Vedät paineilmavingulla tai vastaavalla työkalulla ruosteen ja rosoisuuden pois, niin että pala pääsee ottamaan täysin levyyn, mikäli levyjä et henno vaihtaa uusiin.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

pomeko
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Helmi 2005, 13:04
Paikkakunta: Forssa

eipä sillä

Viesti Kirjoittaja pomeko »

niinpä, mutta kun ongelma alko kun vaihdoin uudet palat. vanhat otti kyllä hyvin kiinni koko levyyn, ja ottaa edelleen kun kokeilin vanhoja takasin. eli onkohan paloissa vikaa?
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Re: eipä sillä

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

pomeko kirjoitti:niinpä, mutta kun ongelma alko kun vaihdoin uudet palat. vanhat otti kyllä hyvin kiinni koko levyyn, ja ottaa edelleen kun kokeilin vanhoja takasin. eli onkohan paloissa vikaa?
Vanhat oli kulunu levyyn sopiviks ja levy palaan sopivaks. Jos et raaski laittaa uusia levyjä ni dimmun konsti taitaa olla paras vaihtoehto, eli hiot levyn reunasta olakkeen pois.

pomeko
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Helmi 2005, 13:04
Paikkakunta: Forssa

j

Viesti Kirjoittaja pomeko »

siinäpä se kun vanhat palat oli kulunu tasaisesti jokapuolelta, ni mulle ei ainaka aukee et miks uus pala ei ottas kiinni levyyn kokonaan....
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Re: j

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

pomeko kirjoitti:siinäpä se kun vanhat palat oli kulunu tasaisesti jokapuolelta, ni mulle ei ainaka aukee et miks uus pala ei ottas kiinni levyyn kokonaan....
Jospa ne oli sit kulunu vinoon tai jtn. :?

pomeko
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Helmi 2005, 13:04
Paikkakunta: Forssa

ei

Viesti Kirjoittaja pomeko »

Ei ollu, mittasin tönärillä just sen takia ku epäilin samaa... ei jummarra
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Ota kuva vanhasta ja jos mahdollista niin uudestakin palasta vieretysten edestä ja sivulta, ni tuumitaan.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

pomeko
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Helmi 2005, 13:04
Paikkakunta: Forssa

palat

Viesti Kirjoittaja pomeko »

uudet ja vanhat palat on samanlaiset, kun viimeks ostin kaks kierrosta. mahtaakohan siinä kiinnityksessä voida tehä jotain källejä? meinaan vaan kun ei edellisellä keralla kyllä mitään ongelmia ollu vaihdon kans.
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Noh, jos ne palat ovat prikulleen samanlaiset ja vanha pala ei ole kulunut epätasaisesti tai urille eikä uusi pala jää levyyn tulleen kohouman päälle, niin sitten ei jää muuta vaihtoehtoa kuin asentajassa vika. Mutta epäilen silti tuota levyn mölttiä syypääksi joka on tehnyt vanhaan palan reunaan uran jonka takia painuu tasaisesti levyä vasten, en usko ennenkuin nään :mrgreen:
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Joka autossa sylinteri tuntuu liikkuvan eri nopeudella.. Jos se vaihtoehto on suljettu pois että mäntä ois jumissa (?), niin ainakin mazdassa piti poljinta pumpata ihan tolkuttoman kauan ennenkun männät otti paloihin kiinni. Romeoon en oo ikinä vaihtanu,nipponista viimeset palavaihtokokemukset.. Ja jos sisäkehä pysyy koskemattomana niin lienee satulan liu,uissa kanitusta..
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Vastaa Viestiin