Mi.To
Valvoja: Moderators
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mi.To
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/mito/9775872
Tuollaista mahdollisesti lähdössä hakemaan, jakohihan vaihto oikeastaan saman tien edessä kun kohta 4 vuotta ja 67 tkm sitten edellinen vaihto. Olettaisin että operaation hinta pyörii siellä 500-800 euron tienoilla? Tosin AutoJerry väittäisi että voisi selvitä helpostikin alle 500 euron?
Tuollaista mahdollisesti lähdössä hakemaan, jakohihan vaihto oikeastaan saman tien edessä kun kohta 4 vuotta ja 67 tkm sitten edellinen vaihto. Olettaisin että operaation hinta pyörii siellä 500-800 euron tienoilla? Tosin AutoJerry väittäisi että voisi selvitä helpostikin alle 500 euron?
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
Näissä kahdessa vaihtoehdossa on myös vaihteistoero...Aquatica kirjoitti:^
T-Jet vai MultiAir?
T-Jet on varmempi ymmärtääkseni, kun ei ole hajoavaa MA:ta.
Re: Mi.To
Espoon Aritalla taisivat arvioida viime vuonna vaihdoksi töineen ja osineen (sis. myös vesipumpun) 99 kw:lle MA:ille n. 550 egeä. Tänä vuonna en ole lähettänyt kyselyä kuin heinäkuun alussa Auto Milanolle, joka ei vastannut.molsky kirjoitti:https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/mito/9775872
Tuollaista mahdollisesti lähdössä hakemaan, jakohihan vaihto oikeastaan saman tien edessä kun kohta 4 vuotta ja 67 tkm sitten edellinen vaihto. Olettaisin että operaation hinta pyörii siellä 500-800 euron tienoilla? Tosin AutoJerry väittäisi että voisi selvitä helpostikin alle 500 euron?
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Mi.To
Mites Lerppu sulla on TCT pelittänyt ....? Seleä varmempi , otaksun ? 135 CV kyllä riittäisi meikälle, jalerppu kirjoitti:Näissä kahdessa vaihtoehdossa on myös vaihteistoero...Aquatica kirjoitti:^
T-Jet vai MultiAir?
T-Jet on varmempi ymmärtääkseni, kun ei ole hajoavaa MA:ta.
automaattia tekis ihan vähän mieli...jos vaihtaisi yhden prätkän (nyt 4 ) kolmanteen Alfaan ...

-> lelujen määrä vakio edelleen

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
^^ ja ^^^^, Ajattelin kyllä vaihtaa hihnan itse. Eri asia on, notta toteutuuko. Ajoitussetti kustantaa karkeasti noin 100 ekee samoin kuin vaihdettavat hilppeet. Ei se voi olla sen vaikeampi vaihtaa kuin 156 TS:ään.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
TCT pelittää nyt toista kertaa mainiosti. MiTosta sen verran että ensi-tutustumisella ei ollut huoltoja kummempaa, kun auto oli aika tuore. Nykyisellä yksilöllä (2012 ja 82tkm) meni hiljattain takalaakerit vaihtoon (ei paha) ja kun laitan talvikumit alle niin samalla pitänee uusia takajarrut - levyt ja palat loppu, kuten niin usein automaattivaihteisissa pienillä kilsoilla. Laakerit oli töineen joku 350e ja jarruista arvio alle kolmen sadan, joten tuon kanssa kyllä elää.Jiitee kirjoitti:Mites Lerppu sulla on TCT pelittänyt ....? Seleä varmempi , otaksun ? 135 CV kyllä riittäisi meikälle, jalerppu kirjoitti:Näissä kahdessa vaihtoehdossa on myös vaihteistoero...Aquatica kirjoitti:^
T-Jet vai MultiAir?
T-Jet on varmempi ymmärtääkseni, kun ei ole hajoavaa MA:ta.
automaattia tekis ihan vähän mieli...jos vaihtaisi yhden prätkän (nyt 4 ) kolmanteen Alfaan ...![]()
-> lelujen määrä vakio edelleen
Kaupunkisiirtymiin teho riittää mukavasti kyllä. Koeajolla ei saa pelästyä jos auto nykii - sille on juotettu 95:sta. Nämä tarvitsevat 98:ia toimiakseen smoothisti.
MultiAirista löytyy keskusteluketjuja vaikka kuinka, itselle ei ole osunut mitään pulmia. TCT on ollut virheetön ja sehän on naitettu siihen cxxx-jotain-laatikkoon eikä M32:seen.
Ajokokemuksesta sen verran että start-stop on nykystandardeilla aivan liian hidas reagoimaan (kytke pois päältä). N-moodi on turhan verkkainen liikkeellelähdössä, mutta D-moodi äkäinen jonossa mateluun: DNA-kytkimen kanssa joutuu siis pelaamaan usein. - Jos jotain negatiivista muutoin täydellisestä kaupunkiautosta koittaa etsiä. Kaksiovisten tyyliin ovet avautuvat pitkälle. Käy kokeilemassa! Suosittelen lämpimästi, segmentin paras auto mukaan lukien uudet kinnerit. Siis rehellisesti, ilman Alfa laseja. Joskin toki omiin mieltymyksiin , mutta veikkaan ettei nyt liian kaukana istuvuus sinullekaan!
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mi.To
Mito tulee todennäköisesti haettua lähiaikoina, ellei nyt paikan päällä ilmene ongelmia yksilön suhteen.
https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_rom ... uide.shtml
Tuon perusteella ei juuri muuta ihmeellistä ole kuin katsoa että varmasti huollot tehty säännöllisesti ja oikeaa öljyä käytetty. Nopeasti etsimällä sain vastauksesksi että Mitoon kuuluisi laittaa 5W40 öljyä, tämä varmaan lienee oikea valinta koko mallin historian ajalta?
Kyseessä tosiaan siis 1.4 MultiAir ja manuaalisena.
https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_rom ... uide.shtml
Tuon perusteella ei juuri muuta ihmeellistä ole kuin katsoa että varmasti huollot tehty säännöllisesti ja oikeaa öljyä käytetty. Nopeasti etsimällä sain vastauksesksi että Mitoon kuuluisi laittaa 5W40 öljyä, tämä varmaan lienee oikea valinta koko mallin historian ajalta?
Kyseessä tosiaan siis 1.4 MultiAir ja manuaalisena.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Mi.To
Toyota on meillä se vaimon työkalu, ja Alfat meikän leluja. Järki ja tunne - niitä ei saa samassa helposti.^palkus kirjoitti:Kyllä se vain näköjään tojota-miestäkin Alfa Romeo kiehtoo/ärsyttää/piinaa/ihastuttaa jne.
Ja ei Alfat ainakaan ärsytä .. upeita pirssejä useimmat mallit
^^^ Lerppu kiitos tarkasta tilanneanalyysistä , mallihan on hyvännäköinen pörriäinen... katsotaan johtaako tämä tauti mihinkään. Jos johtaa niin ostan taas auton varmaan talven kovimpina pakkasina , jo perinteisesti.
PS. JTD toimii niin hyvin, että tämä fundeeraus on jonkinmoinen sijaistoiminto/välihankinta käytetyn Stelvion/Giulian halpuutusta odotellessa


Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 264
- Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
- Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01
ex. 911 '08 & Fiat 500 '10 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Mi.To
En tiedä miten vapari ja 1.4 turbo (170hv) eroavat hihnan osalta, mutta itse sain tammikuussa 2018 AutoMilanosta Helsingissä tarjouksen jakopäästä 370 vai 390 euroa. En muista kumpi, jokatapauksessa summa alkoi kolmosella.molsky kirjoitti:https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/mito/9775872
Tuollaista mahdollisesti lähdössä hakemaan, jakohihan vaihto oikeastaan saman tien edessä kun kohta 4 vuotta ja 67 tkm sitten edellinen vaihto. Olettaisin että operaation hinta pyörii siellä 500-800 euron tienoilla? Tosin AutoJerry väittäisi että voisi selvitä helpostikin alle 500 euron?
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
^Onko näitä tehty ilman turboa? ...Google sanoo että kyllä, mutta puhdikkain vaihtoehdoista oli 70kW. Joku 1.4, mutta jää epäselväksi paljonko on yhteistä föönättyjen MiTon 1.4 moottorien kanssa.
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Mi.To
Ilmeisesti puhut MultiAir-koneesta? Omassa MultiAir TCT kombossa ilmenee varsinkin kylmällä koneella pientä nykimistä liikkeellelähdön jälkeen ja olen miettinyt mistähän tuo johtuu. Olen aina tuota 95:sta tankannut. Onko sinulla ollut samanalaisia ongelmia ollut 95 kanssa?lerppu kirjoitti:Koeajolla ei saa pelästyä jos auto nykii - sille on juotettu 95:sta. Nämä tarvitsevat 98:ia toimiakseen smoothisti.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
Edellinen MA tct:lle yritin juottaa 95:sta. Tehoja katosi, kaasuvaste heikkeni ja käynti muuttui epätasaiseksi. Pulma poistui 98:lla. Nykyinen tct yski koeajolla. En kavahtanut - pari 98 tankillista myöhemmin kaikki ok.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
MiTo:n audiosta vielä:
- Ovipahvin purku ja niputus oli juurikin niin suoraviivainen proggis kuin mitä täällä vinkkailtiin, kiitokset siitä.
- Mutta millä perhanalla se elementti pitäisi irrottaa siitä ovesta? (kts kuva)
- Väkivalta on ratkaisu, mutta en hennonnut ryhtyä mokomien pulttien (vai mitä noi on) kurittamiseen kysymättä viisaammilta vinkkiä niiden poistoon...
Muutoin on hämmentävää että edes löytyy paja joka vielä 2012 teki kuvan kaltaisia pahvielementtejä. Jotenkin tuntuu turhalta, ja olis ollut parempi jättää tyhjäksi paikka.
Diskantit vilkaisin, mutta niistä vilkaisulla mitään kostu. Ajattelin jättää A-pilareihin nököttämään nuo alkuperäiset.
- Ovipahvin purku ja niputus oli juurikin niin suoraviivainen proggis kuin mitä täällä vinkkailtiin, kiitokset siitä.
- Mutta millä perhanalla se elementti pitäisi irrottaa siitä ovesta? (kts kuva)
- Väkivalta on ratkaisu, mutta en hennonnut ryhtyä mokomien pulttien (vai mitä noi on) kurittamiseen kysymättä viisaammilta vinkkiä niiden poistoon...
Muutoin on hämmentävää että edes löytyy paja joka vielä 2012 teki kuvan kaltaisia pahvielementtejä. Jotenkin tuntuu turhalta, ja olis ollut parempi jättää tyhjäksi paikka.
Diskantit vilkaisin, mutta niistä vilkaisulla mitään kostu. Ajattelin jättää A-pilareihin nököttämään nuo alkuperäiset.
- Liitteet
-
- MiTo ovikaiutin.jpg
- (53.42 KiB) Tiedosto ladattu 6277 kertaa
- RaceAlfa
- Viestit: 177
- Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
- Car(s): Giulietta -11, Mito Multiair 135hp -12, Mito Multiair 135hp -11, 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 1.6TS -01, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72
Re: Mi.To
Ovat pop-niittejä ja lähtevät porakoneella irti...
Merkkikohtaiset adapterit helpottavat uusien asennusta merkittävästi. Grande Punton adapteri on sama.
Merkkikohtaiset adapterit helpottavat uusien asennusta merkittävästi. Grande Punton adapteri on sama.
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mi.To
Mito hankittu ja heti tyhmiä kysymyksiä.
- Kuskin puolen penkistä EASY ENTRY vetokahvasta tuntuisi olevan joku kaapeli poikki (tai sitten tässä olen säheltänyt jo jotain ja lukinnut kyseisen vivun?). Onko tässä nyt jotain "hyvä tietää" vippaskonstia ja jos on rikki miltä näyttää, onko tuon korjaus millainen urakka?
- Eturenkaiden takaa lähtenyt maalia ja hieman ruostetta, kun ei ole koskaan ollut roiskeläppiä. Onko tähän nyt jotain mihin kannattaa kiinnittää huomiota tai mitä ei tulisi tehdä ennen kuin tuota lähtee korjailemaan
- Peruutustutkan visualisointi katoaa hyvin nopeasti ja tilalle tulee teksti "start&stop currently not available". Onko tähän jotain asetusta jolla tuon saisi pakotettua näyttämään ruudussa koko ajan tutkaa kun pakki päällä. Äänimerkki sentään kuului mutta hieman hirvitti pakittaa sen perusteella kun ei ollut tiedossa millaista etäisyyttä ääni meinaa
- Saako tuohon Blue&Me järjestelmään kytkettyä jonkun bluetooth usb sovittemen, jolla saisi bluetoothin kautta musiikit? Ainakin Giuliettae ketjussa sellaista mainostettiin. Ja onko näissä AUX liitäntää jossakin piilossa?
Kivalta vaikuttaa tähän asti, toivotaan vaan ettei tule vastaan samanlaisia yllätyksiä kuin 156:n kanssa.
- Kuskin puolen penkistä EASY ENTRY vetokahvasta tuntuisi olevan joku kaapeli poikki (tai sitten tässä olen säheltänyt jo jotain ja lukinnut kyseisen vivun?). Onko tässä nyt jotain "hyvä tietää" vippaskonstia ja jos on rikki miltä näyttää, onko tuon korjaus millainen urakka?
- Eturenkaiden takaa lähtenyt maalia ja hieman ruostetta, kun ei ole koskaan ollut roiskeläppiä. Onko tähän nyt jotain mihin kannattaa kiinnittää huomiota tai mitä ei tulisi tehdä ennen kuin tuota lähtee korjailemaan
- Peruutustutkan visualisointi katoaa hyvin nopeasti ja tilalle tulee teksti "start&stop currently not available". Onko tähän jotain asetusta jolla tuon saisi pakotettua näyttämään ruudussa koko ajan tutkaa kun pakki päällä. Äänimerkki sentään kuului mutta hieman hirvitti pakittaa sen perusteella kun ei ollut tiedossa millaista etäisyyttä ääni meinaa
- Saako tuohon Blue&Me järjestelmään kytkettyä jonkun bluetooth usb sovittemen, jolla saisi bluetoothin kautta musiikit? Ainakin Giuliettae ketjussa sellaista mainostettiin. Ja onko näissä AUX liitäntää jossakin piilossa?
Kivalta vaikuttaa tähän asti, toivotaan vaan ettei tule vastaan samanlaisia yllätyksiä kuin 156:n kanssa.

- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
^Hyviä kysymyksiä, vastauksia ei ole minulla esittää - ei ole moisia pulmia tullut vastaan.
Mutta tuo sinihammasmusiikkitoistokysymys kiinnostaa itseäkin - lienee dongelin kokeilun paikka!
Heti kun jaksan popniitit porata ovikaiuttimista irti (ja siis vaihtaa elementit) - joten vastauksella on aika pitkä toimitusaika...
Sen verran blue&me (vaimikäsenniminyton) tietoa on kertynyt, että naitin iLuuriseiskan sen kanssa yhteen ja meni auton puolesta aivan jumeliin.
- Näille kahdelle tuli pikaero. Onko joku ratkaissut omenafirman ja sinisen&minun yhteensopivuutta?
(Edellisessä MiTo-elämässä oli ikkunafirman luuri, silloin oli kohtalonyhteys vailla ongelmia.)
Mutta tuo sinihammasmusiikkitoistokysymys kiinnostaa itseäkin - lienee dongelin kokeilun paikka!
Heti kun jaksan popniitit porata ovikaiuttimista irti (ja siis vaihtaa elementit) - joten vastauksella on aika pitkä toimitusaika...
Sen verran blue&me (vaimikäsenniminyton) tietoa on kertynyt, että naitin iLuuriseiskan sen kanssa yhteen ja meni auton puolesta aivan jumeliin.
- Näille kahdelle tuli pikaero. Onko joku ratkaissut omenafirman ja sinisen&minun yhteensopivuutta?
(Edellisessä MiTo-elämässä oli ikkunafirman luuri, silloin oli kohtalonyhteys vailla ongelmia.)
-
- Viestit: 264
- Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
- Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01
ex. 911 '08 & Fiat 500 '10 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Mi.To
- Mulla takkuilee apparin puolen "EASY ENTRY" eli penkin kippi. Joskus ei vapauta selkänojan kaadon lukitusta vaan pelkästään etäisyyden "liukumisen" lukituksen. Joskus ei suostu tekemään kumpaakaan. Joskus matkustajan oma penkin etäisyyden säädön metallikahvan rynkyttäminen samanaikaisesti auttaa - joskus ei. Jos sulla on se "EASY ENTRY" -vipu ona löysänä niin joku lienee temponut takkuilevaa systeemiä väkisin ja rikkonut sieltä jotain. Itse en ole uskaltanut.molsky kirjoitti:Mito hankittu ja heti tyhmiä kysymyksiä.
- Kuskin puolen penkistä EASY ENTRY vetokahvasta tuntuisi olevan joku kaapeli poikki (tai sitten tässä olen säheltänyt jo jotain ja lukinnut kyseisen vivun?). Onko tässä nyt jotain "hyvä tietää" vippaskonstia ja jos on rikki miltä näyttää, onko tuon korjaus millainen urakka?
- Eturenkaiden takaa lähtenyt maalia ja hieman ruostetta, kun ei ole koskaan ollut roiskeläppiä. Onko tähän nyt jotain mihin kannattaa kiinnittää huomiota tai mitä ei tulisi tehdä ennen kuin tuota lähtee korjailemaan
- Peruutustutkan visualisointi katoaa hyvin nopeasti ja tilalle tulee teksti "start&stop currently not available". Onko tähän jotain asetusta jolla tuon saisi pakotettua näyttämään ruudussa koko ajan tutkaa kun pakki päällä. Äänimerkki sentään kuului mutta hieman hirvitti pakittaa sen perusteella kun ei ollut tiedossa millaista etäisyyttä ääni meinaa
- Saako tuohon Blue&Me järjestelmään kytkettyä jonkun bluetooth usb sovittemen, jolla saisi bluetoothin kautta musiikit? Ainakin Giuliettae ketjussa sellaista mainostettiin. Ja onko näissä AUX liitäntää jossakin piilossa?
Kivalta vaikuttaa tähän asti, toivotaan vaan ettei tule vastaan samanlaisia yllätyksiä kuin 156:n kanssa.
- Sama vika täällä ja monessa muussakin. Lähemmin tarkasteltuna omasta on jo joskus niitä korjailtu mutta ovat alkaneet kukkimaan uudestaan. Ajettu nyt 131tkm ja auto on vm. 2010.
- Paina se START & STOP pois päältä tai hommaa uusi akku tai aja pitkä lenkki ja kokeile auttaako. Omassa auttoi uuden akun hommaaminen ja toisaalta en koko Start & Stoppia useimmiten edes käytä. Ohjekirjassa on muuten ihan senttimetreissä matkat mitä mitenkin tiheä piipitys meinaa. Jatkuva ulina taisi tarkoittaa että esteeseen on ~30cm, vai 20cm?
- Musasta en tiedä, kuuntelen kohtuullisen vähän stereoita.
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mi.To
Siihen toimivaan vipuun verrattuna koko liikeradalla ei ole mitään vastusta ja tuntuu muutenkin kuin lähtisi se koko muovirimpula irti, eli luultavasti samanlailla riuhtaistu rikki kuin 156:n takapenkin ulkokahvat talvella.
Mieityttää että onko kuinka ruosteherkkä tuo alusta (koska 156) sisältä päin kun tuosta on kuitenkin sitä peltiä ja muovikotelointia sen verran hajonnut että sisälle kyllä pääsee vettä kun renkaat sitä roiskii. Pitääpä katsoa jatkuuko tuo tutkan temppuilu infonäytössä, toki saattaa olla käyttäjässä vikaa kun pakin päälle laitettua sitten ihmetellyt niin pitkään että tuo Start&Stop automatiikka haluaisi mennä päälle.
Pieni havainto näin yön aikaan. Nopeusmittarin osalta 0-40 km/h väli on pimeänä, taitaa olla lamppu palanut. Pitää tarkailla oliko joku väliaikainen temppuilu, onkohan täällä kellään kokemusta saisiko tuon lampun vaihdettua itse kuinka helposti?
Mukavan käytännöllinen tuo Miton "vararengas osasto" 156:n jälkeen kun siellä on riittävästi säilytystilaa kaikille mahdollisille tarvikkeille ja palosammutinkin meni sinne mukavasti piiloon ilman ongelmia.

Mieityttää että onko kuinka ruosteherkkä tuo alusta (koska 156) sisältä päin kun tuosta on kuitenkin sitä peltiä ja muovikotelointia sen verran hajonnut että sisälle kyllä pääsee vettä kun renkaat sitä roiskii. Pitääpä katsoa jatkuuko tuo tutkan temppuilu infonäytössä, toki saattaa olla käyttäjässä vikaa kun pakin päälle laitettua sitten ihmetellyt niin pitkään että tuo Start&Stop automatiikka haluaisi mennä päälle.
Pieni havainto näin yön aikaan. Nopeusmittarin osalta 0-40 km/h väli on pimeänä, taitaa olla lamppu palanut. Pitää tarkailla oliko joku väliaikainen temppuilu, onkohan täällä kellään kokemusta saisiko tuon lampun vaihdettua itse kuinka helposti?
Mukavan käytännöllinen tuo Miton "vararengas osasto" 156:n jälkeen kun siellä on riittävästi säilytystilaa kaikille mahdollisille tarvikkeille ja palosammutinkin meni sinne mukavasti piiloon ilman ongelmia.

- RaceAlfa
- Viestit: 177
- Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
- Car(s): Giulietta -11, Mito Multiair 135hp -12, Mito Multiair 135hp -11, 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 1.6TS -01, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72
Re: Mi.To
Vivun liike välittyy vaijerilla, oliskohan se pois paikaltaan tai poikki. Verhoilun voi avata kätevästi, selkänojan taustassa on vetoketjut. Sieltä pääsee vähän paremmin pöyhimään sisältöä. Mulla on yksi selkänojan runko irrallaan ja siinä on muistaakseni vaijeri paikallaan. Laita yv jos siitä on apua.
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mi.To
Tuli löydettyä nuo vetoketjut, mutta kun hetken yritti sitä ketjua sieltä penkin takaa saada vedettyä auki niin alkoi vaikuttaa ettei tuota ole tarkoitettu avattavaksi? Ainakin Alfaownerin kautta seuraavia heittoja tulee vastaan "Apparently if you unzip them they will never, ever go back on properly. ".RaceAlfa kirjoitti:Vivun liike välittyy vaijerilla, oliskohan se pois paikaltaan tai poikki. Verhoilun voi avata kätevästi, selkänojan taustassa on vetoketjut. Sieltä pääsee vähän paremmin pöyhimään sisältöä. Mulla on yksi selkänojan runko irrallaan ja siinä on muistaakseni vaijeri paikallaan. Laita yv jos siitä on apua.
- RaceAlfa
- Viestit: 177
- Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
- Car(s): Giulietta -11, Mito Multiair 135hp -12, Mito Multiair 135hp -11, 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 1.6TS -01, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72
Re: Mi.To
Kannattaa ujuttaa ohut rautalanka siitä pienestä reiästä läpi. Langasta kun nostaa, niin "lukitus" pysyy auki.Usemman olen avannut, eikä ongelmiamyöskään kiinnilaitossa.
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mi.To
Näköjään kyseessä oli vain käyttäjävirhe.
Vähän suuremmalla voimalla kun penkkiä tönäisi taaksepäin ja vipua väänsi niin alkoi taas toimimaan normaalisti. Näköjään tuo tosiaan tykkää jumittaa niin että pitää kunnolla työntää/tönäistä penkkiä taaksepäin ennen kuin mekanismi laukeaa. Ainoa murhe on enää mielivaltaisesti toimiva lamppu mittaristossa. 


- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
Popit asennettu. Tulikin professionaalinen asennus! Ja hämmentävän hyvin soi halppiskamat, 40 eur ja äänimaailma on suht ok - ei mitään high endiä, mutta kuuntelukelpoista. Kun siis feidaa takakajarit lähes kokonaan pois ja leikkaa diskantteja taajuuskorjaimella, kun muuten ne A-tolppien hirvitykset sihisee liiaksi...
Service coupon expired kun ajoin sisään audioita. Koskapa auto on huollettu 3tkm sitten voisin mielelläni Fiat Ecu Scania käyttää kiinni autossa meisselinkuvan resetointiin.
- Onko tässä huudeilla mokomaa vekotinta joviaalilla kanssaforumistilla, tarjoan kahvit ja sämpylän sekä huonoa juttuseuraa!
Tai jos on tieto riittääkö geneerinen koodinlukija tai jokin maaginen polkimien sekä viiksien vääntely-yhdistelmä resetointiin, otan viisastumisen nöyrästi vastaan.
Service coupon expired kun ajoin sisään audioita. Koskapa auto on huollettu 3tkm sitten voisin mielelläni Fiat Ecu Scania käyttää kiinni autossa meisselinkuvan resetointiin.
- Onko tässä huudeilla mokomaa vekotinta joviaalilla kanssaforumistilla, tarjoan kahvit ja sämpylän sekä huonoa juttuseuraa!
Tai jos on tieto riittääkö geneerinen koodinlukija tai jokin maaginen polkimien sekä viiksien vääntely-yhdistelmä resetointiin, otan viisastumisen nöyrästi vastaan.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
Kiitokset myös sinulle&Son rupatteluhetkestä. Hienoa nähdä upea ja hyväkuntoinen TCT MiTo livenä ja kohtelias miehenalku
. Ei jäänyt hänen kavereiden nimet mieleen, pahoittelut
.
Täytyy tsekata ne sun mainitsemat kajarit, jos vaikka hankkisi taakse sellaiset. Tarkoittaa samalla myös mahdollisesti vahvistimen vaihtoakin, mutta senhän näkee vasta sitten. Btw, my son ottaa nykyään ajot rauhallisesti. Hankki vastikään eräällä ajokerralla mulle pikavoiton
.


Täytyy tsekata ne sun mainitsemat kajarit, jos vaikka hankkisi taakse sellaiset. Tarkoittaa samalla myös mahdollisesti vahvistimen vaihtoakin, mutta senhän näkee vasta sitten. Btw, my son ottaa nykyään ajot rauhallisesti. Hankki vastikään eräällä ajokerralla mulle pikavoiton

Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
Tuosta: https://www.autostudio.fi/spl-pro-r-62- ... timet.html - näkyy edelleen lähtevän kyytiin hyvinkin kustannustehokkaasti äänenlaatuun nähden. Tosin kun näitä ajaisi vahvistimen kautta niin en tiedä tehonkestosta... Yleensä silti vahvistimesta leikkaa ennen kuin elementistä. Eipä korkealta putoa ja äänen totesitkin jo itse!
Pojalle tsemppiä maltilliseen QV käskytykseen!
Pojalle tsemppiä maltilliseen QV käskytykseen!

-
- Viestit: 264
- Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
- Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01
ex. 911 '08 & Fiat 500 '10 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Mi.To
Auto jätti sitten starttaamatta 
Viikko takaperin aamulla oli keissi, jossa startti ei vissiin suostunut menemään "oikein" vaihdelaatikon kehän hammaspyörille sillä auton tuuppaaminen vaihde päällä sai aikaan selvän "naks" äänen jonka jälkeen auto starttasi oireitta. Oireitta mentiin aina eiliseen saakka jolloin avaimen kääntäminen virtalukossa sai aikaan vain yhden "naks" -äänen. Yritin puolen kymmentä kertaa, aina sama "naks" ääni. Ei mitään muuta. Vaihde päällä töniminen ei auttanut millään tavalla.
Lopulta auto työntämällä käyntiin, ajoin duunin parkkipaikkaa ympäri ehkä 200m matkan ja sammutin auton. Tämän jälkeen starttasi 4-5 kertaa täysin moitteetta -> lähdin kotiin. Vielä kotona, melkein 50km päässä kokeilin startata ja starttasi täysin moitteetta.
Muutama vuosi takaperin oli aivan samanlainen oire silloisen harrasteauton kanssa, siinä vain startti (tai jotain) oli niin jumissa että edes työntäminen käyntiin ja sen jälkeen sammuttaminen + starttaaminen saanut aikaan muuta kuin yhden "naks" äänen. Silloin purimme vittuillessamme koko startin atomeiksi, puhdistimme sen, emme vaihtaneet sen sisään mitään ja startti toimi oireitta seuraavat vajaa 3 vuotta jonka auton omistin.
Nyt ei vain ole vapaa-aikaa moiselle DIY -operaatiolle ja lisäksi tämän Miton pitäisi olla talouden käyttis / arkiauto, joten varasin ajan huoltoon. Katsellaan mitä löytävät sillä auto on oireillut aiemminkin. Kirjoittelin tännekin keväällä 2017 vastaavista ongelmista, silloin löysivät hapertuneen startin maajohdon.
Hieman ärsyttää. Autolla olen ajanut nyt pian 2 vuotta ja 18tkm. Näitä "pikkujuttuja" on ollut tässä autossa useampiakin. Samassa ajassa olen ajellut 17 vuotiaalla Ferrarilla yli 12tkm, jossa ei ole ollut mitään muuta kuin talvella seisonnan aikana pakkasessa jumittaneet ovien lukot. On se kummallista

Viikko takaperin aamulla oli keissi, jossa startti ei vissiin suostunut menemään "oikein" vaihdelaatikon kehän hammaspyörille sillä auton tuuppaaminen vaihde päällä sai aikaan selvän "naks" äänen jonka jälkeen auto starttasi oireitta. Oireitta mentiin aina eiliseen saakka jolloin avaimen kääntäminen virtalukossa sai aikaan vain yhden "naks" -äänen. Yritin puolen kymmentä kertaa, aina sama "naks" ääni. Ei mitään muuta. Vaihde päällä töniminen ei auttanut millään tavalla.
Lopulta auto työntämällä käyntiin, ajoin duunin parkkipaikkaa ympäri ehkä 200m matkan ja sammutin auton. Tämän jälkeen starttasi 4-5 kertaa täysin moitteetta -> lähdin kotiin. Vielä kotona, melkein 50km päässä kokeilin startata ja starttasi täysin moitteetta.
Muutama vuosi takaperin oli aivan samanlainen oire silloisen harrasteauton kanssa, siinä vain startti (tai jotain) oli niin jumissa että edes työntäminen käyntiin ja sen jälkeen sammuttaminen + starttaaminen saanut aikaan muuta kuin yhden "naks" äänen. Silloin purimme vittuillessamme koko startin atomeiksi, puhdistimme sen, emme vaihtaneet sen sisään mitään ja startti toimi oireitta seuraavat vajaa 3 vuotta jonka auton omistin.
Nyt ei vain ole vapaa-aikaa moiselle DIY -operaatiolle ja lisäksi tämän Miton pitäisi olla talouden käyttis / arkiauto, joten varasin ajan huoltoon. Katsellaan mitä löytävät sillä auto on oireillut aiemminkin. Kirjoittelin tännekin keväällä 2017 vastaavista ongelmista, silloin löysivät hapertuneen startin maajohdon.
Hieman ärsyttää. Autolla olen ajanut nyt pian 2 vuotta ja 18tkm. Näitä "pikkujuttuja" on ollut tässä autossa useampiakin. Samassa ajassa olen ajellut 17 vuotiaalla Ferrarilla yli 12tkm, jossa ei ole ollut mitään muuta kuin talvella seisonnan aikana pakkasessa jumittaneet ovien lukot. On se kummallista

-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Mi.To
Kyseessä on ilmeisesti sitten eri Ferrari kuin se, josta porsi kytkinbilly kirjoitti: Hieman ärsyttää. Autolla olen ajanut nyt pian 2 vuotta ja 18tkm. Näitä "pikkujuttuja" on ollut tässä autossa useampiakin. Samassa ajassa olen ajellut 17 vuotiaalla Ferrarilla yli 12tkm, jossa ei ole ollut mitään muuta kuin talvella seisonnan aikana pakkasessa jumittaneet ovien lukot. On se kummallista

932 937 955
-
- Viestit: 264
- Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
- Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01
ex. 911 '08 & Fiat 500 '10 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Mi.To
Kytkin on kuluva osa, vähän kuin tähän Alfaan samaan konkurssiin tuleva vasemman takapyörän laakerin vaihto jonka myös jätin mainitsematta, koska kuluva osa. Viat lienee eri juttuja kuin selkeästi kuluvat osat?juri kirjoitti:Kyseessä on ilmeisesti sitten eri Ferrari kuin se, josta porsi kytkinbilly kirjoitti: Hieman ärsyttää. Autolla olen ajanut nyt pian 2 vuotta ja 18tkm. Näitä "pikkujuttuja" on ollut tässä autossa useampiakin. Samassa ajassa olen ajellut 17 vuotiaalla Ferrarilla yli 12tkm, jossa ei ole ollut mitään muuta kuin talvella seisonnan aikana pakkasessa jumittaneet ovien lukot. On se kummallista

- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
Laatuvaihtelua ja onnenkantamoisia... 5 Alfaa olleet hyvinkin viattomia samaan aikaan kuin 3/5 BMW:tä ovat olleet viallisia, 2 kpl aika fataalistikin. Yksilöitä ja yksilöllistä käyttöä. Omat MiTot olleet oikein käyttövarmoja pelejä, ei kritisoitavaa laadun suhteen. Pitänee koputella puuta!
Vanhojen autojen kanssa kun elää, niin jossain vaiheessa ne hajoaa. Billyn logiikalla katselmoin muistinvaraisesti omat kulkimet (kun olen nuo excelöinyt) ja 13/32 on "hajonneet" käytön aikana, näistä tielle tai pihaan jättäneitä 6/32. Janan toisesta päästä pelkällä kovalla ajolla (ei edes kuluvien osien vaihtoa) on mennyt 12/32 autoa.
Tuon tilaston poikimana perheautona nyt BMW jossa 2 vuotta takuuta ja kauppakassina Alfa Romeo - joka on omakohtaisesti kestävän auton maineessa!
Vanhojen autojen kanssa kun elää, niin jossain vaiheessa ne hajoaa. Billyn logiikalla katselmoin muistinvaraisesti omat kulkimet (kun olen nuo excelöinyt) ja 13/32 on "hajonneet" käytön aikana, näistä tielle tai pihaan jättäneitä 6/32. Janan toisesta päästä pelkällä kovalla ajolla (ei edes kuluvien osien vaihtoa) on mennyt 12/32 autoa.
Tuon tilaston poikimana perheautona nyt BMW jossa 2 vuotta takuuta ja kauppakassina Alfa Romeo - joka on omakohtaisesti kestävän auton maineessa!

- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
Tänään tuli puuhasteltua koko päivä MiTo:n kimpussa: öljynvaihto + suodatin, jakohihna+vesipumppu+kiristin, moniurahihna+ kiristin, moottorin ja sisätilan ilmansuodattimet. Sitten vielä räpellykset MES:llä jne ... Yllättävän paljon piti purkaa konehuoneessa, että sai ajoituskalut paikalleen ja että pääsi hihnaan käsiksi. Kaikkiaan tuhraantui aikaa varmaan 9 tuntia sisältäen vajaan tunnin fillarireissun motonettiin hakemaan öljypropun tiivistettä. Onneksi näitä "laajoja" huoltoja ei ihan joka välissä tarvitse tehdä. Selkä ja niska kipeenä, mutta nyt rojahdan emännän viereen köllöttelemään. Sitä ennen oloa helpottava naukku nassuun.
.
Edit 27.8.: Ja sittenhän se alipainepumpun tiiviste tietty vuotaa sopivasti katalysaattorin kylkeen. Tuli ihan Bemarimainen kärtsä ja fiilis, kun aikoinaan ko autoon vastaavat tiivisteet jouduin 15 asteen pakkasessa uusimaan. Siispä konepelti auki ja purkamaan. Oiskohan tuo tiiviste painunut sen verta kasaan, ettei enää kunnolla pidä. Sipaisin hyvin kevyesti tuubista gaskettia tiivisteen molempien puolien pintoihin. Jää nähtäväksi kuinka hyvin pitää. Voipi olla, että vielä kolmannen kerran joutuu avaamaan ja vaihtamaan bränikän tiivisteen.

Edit 27.8.: Ja sittenhän se alipainepumpun tiiviste tietty vuotaa sopivasti katalysaattorin kylkeen. Tuli ihan Bemarimainen kärtsä ja fiilis, kun aikoinaan ko autoon vastaavat tiivisteet jouduin 15 asteen pakkasessa uusimaan. Siispä konepelti auki ja purkamaan. Oiskohan tuo tiiviste painunut sen verta kasaan, ettei enää kunnolla pidä. Sipaisin hyvin kevyesti tuubista gaskettia tiivisteen molempien puolien pintoihin. Jää nähtäväksi kuinka hyvin pitää. Voipi olla, että vielä kolmannen kerran joutuu avaamaan ja vaihtamaan bränikän tiivisteen.
Viimeksi muokannut JiiPee, 27 Elo 2018, 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
Edelliseen liittyen julkiset kiitokset ItALFA:lle jakohihnan vaihtoon liittyvistä työkaluista ja ensiluokkaisista työohjeista
.

Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
Moro,lerppu kirjoitti:Tuosta: https://www.autostudio.fi/spl-pro-r-62- ... timet.html - näkyy edelleen lähtevän kyytiin hyvinkin kustannustehokkaasti äänenlaatuun nähden.
Haettu, nyt täytyisi vaan löytää se päivä aikaa asennukseen. Ajattelin laittaa ne takakajareiksi, mutta se purkaminen jne... No, ehkäpä se tässä vielä onnistuu ennen syysvilposia. Kiitoksen hyvästä vinkistä

Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Mi.To
^Voimia kaiutinjumppaan - homma ilmeisesti alkaa takapenkin irroituksella... Eipä silti näytä että iso työmäärä estäisi päättäväistä työkalujenkäyttöä! Asiallista harrastamista.
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Mi.To
Juu, valitettavasti MiTon perspuolella kajarien vaihtamiseen liittyvää purkutyötä on dekadin verran enemmän kuin edessä, mutta antaa mennä vaan.
Nimimerkki "takaosan kyljet äänieristänyt"
P.S. varaa laatikollinen lukkoklipsejä.
Nimimerkki "takaosan kyljet äänieristänyt"
P.S. varaa laatikollinen lukkoklipsejä.
932 937 955
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
^ Kiitos vinkistä ja kannustuksesta
. Kaipa tuohonkin päivän verran aikaa tuhraantuu, kun rauhallisesti tekee.

Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 264
- Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
- Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01
ex. 911 '08 & Fiat 500 '10 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Mi.To
Yhdyn ylläolevaan siinä mielessä, että en ole ikinä ollut "merkkiuskollinen" enkä sen puoleen minkäänsortin fanaatikko, olen omistanut autoja oikeastaan vähän kaikkialta; ranskiksia, japskeja, ruotsalaisia, saksalaisia sekä nyt italoja - vain korealaiset (Hyundai, Kia) sekä aidot jenkit & aidot brittivehkeet ovat jääneet väliin. Ja ikävä kyllä nykyinen Mito on ollut jopa vikaherkempi laite kuin edesmenneet Pösön 206 ja mk. 2 Cliolerppu kirjoitti:Laatuvaihtelua ja onnenkantamoisia... 5 Alfaa olleet hyvinkin viattomia samaan aikaan kuin 3/5 BMW:tä ovat olleet viallisia, 2 kpl aika fataalistikin. Yksilöitä ja yksilöllistä käyttöä. Omat MiTot olleet oikein käyttövarmoja pelejä, ei kritisoitavaa laadun suhteen. Pitänee koputella puuta!
Vanhojen autojen kanssa kun elää, niin jossain vaiheessa ne hajoaa. Billyn logiikalla katselmoin muistinvaraisesti omat kulkimet (kun olen nuo excelöinyt) ja 13/32 on "hajonneet" käytön aikana, näistä tielle tai pihaan jättäneitä 6/32. Janan toisesta päästä pelkällä kovalla ajolla (ei edes kuluvien osien vaihtoa) on mennyt 12/32 autoa.
Tuon tilaston poikimana perheautona nyt BMW jossa 2 vuotta takuuta ja kauppakassina Alfa Romeo - joka on omakohtaisesti kestävän auton maineessa!

Hankin Miton syyskuun lopussa 2016 jolloin sillä oli veivattu 113tkm. Olin auton 4. yksityinen omistaja ja selvitin sen historian perinpohjin soitellen auton kahdelle edelliselle omistajalle, mikään teinien kiertopalkintokaan tämä ei ole vaan hyvin pidetty, jopa erikseen ruostesuojattu & myllytetty juuri ennen ostoa. Olen ajanut sillä kuluneiden vajaan kahden vuoden aikana suht vaatimattomat reilut 18tkm täällä pk-seudulla työmatkaa ym. Tuona aikana sen kanssa on ollut seuraavia vastoinkäymisiä sekä ominaisuuksia:
-Ovien sivulasit jäätyy jumiin pakkasella. Ei tarvitse edes sataa lunta ajon jäljiltä lämpöisen auton päälle vaan riittää että 12-13h duunipäivän aikana on ollut tarpeeksi ... kostean kylmä viima (aivan randomilla sää) niin lasit ovat kotiin lähtiessäni jumissa eivätkä laskeudu kun vetää kahvasta. Tästä seuraa se, että oven saa kyllä varovasti auki, mutta sen sulkeminen on mahdotonta ennen kuin oven sivupahvi lämpiää sen verran että ikkuna liikkuu kunnolla ylös-alas. Pidän autoa kotona aina sähkötolpassa sisälämppärin kera kun on 0 C tai sen alle, enkä esimerkiksi kanna kengissä autoon sisälle lunta (kosteutta) vaan pidän auton ylipäätään sisätiloiltaan aika tip-top kondiksessa. Lasken tämän kategoriaan ominaisuudet mutta silti se vituttaa jokainen kerta

-Molemmat takajarrut ovat jumineet kertaalleen ja ne on pitänyt avata sekä herkistellä. Lasken tämänkin kategoriaan ominaisuudet

-Etuiskareiden yläpäät paukkuu pakkasella kun kääntelee rattia ees-taas ja samalla ajaa vinon alustan päällä, esimerkiksi painunut kaivonkansi tai kaupan pihalta kadulle. Lasken tämän ominaisuudeksi, mutta ei se pauke / ruksutus varsinaisesti mairittele huoltoasemilla ym. pihoilla autoa vekslaillessa.
-Takapyörän laakeri meni vaihtoon, lasken tämän kategoriaan kuluvia osia. Atoyssa ~300e töineen.
-Auto jätti työpaikan pihalle eräs kaunis keväinen ilta, startti sanoi vain "naks". Ei ollut oireillut mitenkään. Korjaamo diagnosoi vian hapertuneeksi startin vaihdelaatikkoon meneväksi maakaapeliksi. Asiasta selvittiin reilulla parilla saturaisella mutta vituttihan se 22 maissa illalla järjestellä hinausta ja sijaisautoa ym. kun oma työnkuva on mallia "ei voi pitää etäpäiviä".
-Yksi kaunis talvipäivä takaluukku ei suostunut avautumaan. Automilano diagnosoi asian tyyppiviaksi, takaluukun johtosarjaa oli joku jo kerran kolvaillut, joten halusivat uusia koko johtosarjan. Hinnan kuultuani valitsin option "kolvaillaan uudestaan", eivät sitten suostuneet antamaan työlle takuuta. Tästä selvittiin vajaalla parilla sadalla sijaisautoineen.
-Ylläolevasta ehti kulua ehkä 1,5kk kun takalasinpyyhin aloitti oman elämänsä: Aina kun autoon laittaa virrat päälle niin se pyyhkii kolme kertaa ees-taas. Soitto Automilanoon ja vastaus oli "me varoitettiin". Ei siinä, verhoilu irti ja takalasinpyyhkimen disablointi. Tästä selvittiin vaivalla kun piti ekalla kerralla nihkeillä.
-Vittumaisin vika on ehdottomasti ollut tämän QV-mallin oikutteleva sähköalusta. Välillä se toimi 2kk putkeen, välillä 2vk. Vikatilassa ollessaan alusta oli jäykimmässä moodissaan eikä mikään DNA -valitsimen ajotila toiminut. Tältä palstalta tutuksi tullut sekä erittäin avulias harrastaja "JiiPee" jeesasi ja luettiin alustan vikakoodit ja muuta. Tuloksena rikkinäiset etuiskunvaimentimien kiihtyvyysanturit. Näille löytyi varaosakoodikin mutta niin maahantuoja kuin netistä isot varaosapuljut myivät "eioota", ei ole saatavilla, ei ole Euroopan varastolla". Olisi pitänyt ostella kokonaan uudet etuiskunvaimentimet, hintaa niillä vain 600-800e/kappale riippuen hommaako ebaysta vai marmorilta. Joo kiitos ei. Sitten piiiiiiiiiitkällisen metsästyksen seurauksena löysin lopulta ruotsalaiselta autopurkaamolta QV-mallin etuiskarin, jonka mukana tuli ehjä kiihtyvyysanturi -> vaihdettiin se JiiPeen kanssa paikoilleen ja alusta alkoi toimimaan. Hintaa tälle tuli n.130e ja näin halvalla päästiin vain, koska vaivasin osaavaa palstalaista en kerran enkä kahdesti vaan kolme eri kertaa. Vanhat anturit olivat kumpikin imeneet kosteutta itseensä vaikka niiden pitäisi olla vesitiiviitä, "avaamattomia" antureita.
-Startti hajosi työpaikan pihaan "keskelle ei mitään" 22.8.2018. Vitullisella vaivalla ja kiireellä frendi paikalle ja auto tönäten liikkeelle ja iltahuoltoon josta sijaisauto alle. Tästä selvittiin 420 eurolla.
Sellaisia omistajuuden iloja täälläpäin

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mi.To
^
Paukkuvat yläpään laakerit ei ole hyvä. Oli keli mikä tahansa - ehjä laakeri EI pidä ääntä (siellä voi olla schaibaa, vettä yms. joka jumittaa ja pauke tulee siitä, mutta kuitenkin...).
Nimimerkillä MiTo, josta alkoi kuulua rutinaa nimenomaa pakkasella -> toinen yläpään laakereista kaputt. Vaihdatettu ennen kuin hajos lisää. Vähän yli satasen tais kustantaa yhteensä 2x yläpään lakrua töineen...
Paukkuvat yläpään laakerit ei ole hyvä. Oli keli mikä tahansa - ehjä laakeri EI pidä ääntä (siellä voi olla schaibaa, vettä yms. joka jumittaa ja pauke tulee siitä, mutta kuitenkin...).
Nimimerkillä MiTo, josta alkoi kuulua rutinaa nimenomaa pakkasella -> toinen yläpään laakereista kaputt. Vaihdatettu ennen kuin hajos lisää. Vähän yli satasen tais kustantaa yhteensä 2x yläpään lakrua töineen...
Re: Mi.To
535 egee öljyn- ja raitisilmasuodattimen vaihtoineen oli jakohihnan vaihto Auto Milanossa tossa joku hetki sitten.sanctus kirjoitti:Espoon Aritalla taisivat arvioida viime vuonna vaihdoksi töineen ja osineen (sis. myös vesipumpun) 99 kw:lle MA:ille n. 550 egeä. Tänä vuonna en ole lähettänyt kyselyä kuin heinäkuun alussa Auto Milanolle, joka ei vastannut.molsky kirjoitti:https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/mito/9775872
Tuollaista mahdollisesti lähdössä hakemaan, jakohihan vaihto oikeastaan saman tien edessä kun kohta 4 vuotta ja 67 tkm sitten edellinen vaihto. Olettaisin että operaation hinta pyörii siellä 500-800 euron tienoilla? Tosin AutoJerry väittäisi että voisi selvitä helpostikin alle 500 euron?
Ja meni MiTo viidennen kerran katsastuksestakin läpi. Vielä kun saa ton puhki ruostuneen äänenvaimentimen vaihdettua rosteriseen, niin ei paljoa auton vaihdot taas hertken kiinnostele.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
Tänään vaihdoin takapenkkiläisten kajarit MiToo:n. Ostin Lerpun suosittelemat kajarit. On se tuskaa irrotella paneeleita, kun niissä on vielä turvavyöt kiinni. Toisin sanoen ne käännettiin vain sivuun. Kajarit laitoin 4:llä pop-niitillä kiinni. Ja kun väliin en löytänyt butyylimassaa, jota piti varastossa olla, niin laitoin väliin Pattexin No Nail -massaa. Uskon, että ei rämise ja pysyy kiinni. Ajallisesti suurin homma oli laittaa homma pakettiin, kun osa selkänojan kiinnityspulteista oli kadoksissa. Miksi ihmeessä ei voi muistaa mihin ne tuli laitettua? Iltahämärässä otsalampun valossa niitä tuli etsittyä niin, että välillä piti hakea oluttakin seuraksi
.

Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
Tänään MiTo ketkuili. Vaimo oli sillä liikkeellä ja se heitti Check Engine-valon kehiin. No, vaimo ajeli reissunsa ja palasi ehjän auton kanssa pihaan. Vikavalo oli kuulemma sammunut jossakin vaiheessa. Lueskelin tässä illalla sitten koodit ja ecu:sta löytyi P1512 Starter Motor signal. Auto toki toimii hyvin, joten mitähän tuo tarkoittaa? Alkaako starterin elinkaari olla tiensä päässä vai onko kyse jostakin v-mäisemmästä eli johtohommista? Samassa yhteydessä löytyi Body-compuutterilta nippu muita vikakoodeja. Kuittauksen jälkeen koodit pysyivät poissa - toistaiseksi. Onko joku teistä törmännyt samaan asiaan?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mi.To
Monesti iso litania vikakoodeja ilman varsinaisia ongelmia voi olla perua siitä, kun akun jännite on kyykännyt. Se voi olla esim. huonon kontaktin syytä, onhan miinusnavan piuha kunnolla kiinni - ja kenkä myös? Sama tarkistus toki plussalle.
Onko autossa S&S? Toimiiko se normaalisti?
Onko autossa S&S? Toimiiko se normaalisti?
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mi.To
^ Kiitos vinkistä
Bodyn mukaan seuraavat järjestelmät olivat alhaalla eli DNA, S&S ja Cruise. Ohjaustehostin sen sijaan toimi niin kuin pitikin, vaikka imeekin virtaskaa toimiakseen. Jotenkin vain mieli haluaisi ajatella, että startti tms voisi olla homman juurisyy, mutta akun tarkistus voisi olla aiheellista. Takana on kohtuullisen paljon lyhyttä ajoa. Kannattaisi varmaan siis tsekata jännitteet lepotilassa ja latauksessa. Eihän se mitään maksa muuta kuin hieman vaivaa. Ja eikun auto pukeille ... alkaa olla jo liiankin tuttua puuhaa 
Edit: Lepojännite 12.55V ja käynnissä 14.38V, yleismittarilla mitattuna. Nää on kait ihan normaalit?


Edit: Lepojännite 12.55V ja käynnissä 14.38V, yleismittarilla mitattuna. Nää on kait ihan normaalit?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila