Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Valvoja: Moderators
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Ei totaalista dominointia...
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
vihdoinkin sain jonkinlaisen vastauksen; heillä ei ole itselläänkään täyttä varmuutta onko testi ajettu A vai D asennossa. Jos näin ei ole ollut kaupunkikulutuksessa voisi olla muutaman desin heitto, maantiellä ero olisi pieni, lupasivat mitata Alfan uudelleen keväällä, molemmilla asetuksilla. Jotta loppuarvosteluun olisi merkitystä tuloksen pitäisi olla paljon eri.V6 kirjoitti:juu voihan se olla ettei paljon säästöä synny mutta ajosta tulee ärsyttävää .) . Ei netistä oikein löydy mitään mittauksia eri asennoista. Laitoin muuten TMlle asiasta sähköpostia, katsotaan tuleeko vastausta.
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Tuo QV on pakkohankinta kaikille puristeille. Ohjelman mukaan siihen ei voi asentaa vetokoukkua!Raimo Miettinen kirjoitti:https://youtu.be/pJKTP30zV50
Grand Tourissa pelleillään Stelvio QV:lla, Macanilla ja Velarilla.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kai Winter packiin sentään kuuluu jalopuukahvainen lumiharja ja sille hiilikuituinen teline?Tommi kirjoitti:Tuo QV on pakkohankinta kaikille puristeille. Ohjelman mukaan siihen ei voi asentaa vetokoukkua!Raimo Miettinen kirjoitti:https://youtu.be/pJKTP30zV50
Grand Tourissa pelleillään Stelvio QV:lla, Macanilla ja Velarilla.

Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
onko kukaan nähnyt onko tätä mittausta näkynyt TMssä? kuten lupasivat (itselleni ei tule TM lehteä joten en tiedä) , hiukan epäilen että asialle ei ole tehty mitään.. alkaa olemaan kevät kohta ohi, ainakin jonkinlaisen korjauksen olisivat voineet seuraavassa numerossa kertoa että kulutusmittauksissa oli virhe.V6 kirjoitti:vihdoinkin sain jonkinlaisen vastauksen; heillä ei ole itselläänkään täyttä varmuutta onko testi ajettu A vai D asennossa. Jos näin ei ole ollut kaupunkikulutuksessa voisi olla muutaman desin heitto, maantiellä ero olisi pieni, lupasivat mitata Alfan uudelleen keväällä, molemmilla asetuksilla. Jotta loppuarvosteluun olisi merkitystä tuloksen pitäisi olla paljon eri.V6 kirjoitti:juu voihan se olla ettei paljon säästöä synny mutta ajosta tulee ärsyttävää .) . Ei netistä oikein löydy mitään mittauksia eri asennoista. Laitoin muuten TMlle asiasta sähköpostia, katsotaan tuleeko vastausta.
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Koeajoin 200hp bensamallin.
Onhan tuo hieno auto. Ei vaan taida allekirjoittaneesta tulla citymaasturimiestä. Se ei varmaan ollut auton vika.
Jotenkin siinä vaan ei tule samanlaista ajamisen tunnelmaa.
Varsinaista vikaa tuosta en löytänyt. Aluksi tuntui, ettei tuolla moottorilla liikahda mihinkään, mutta nopeusmittaria katsomalla kyllä näytti liikkuvan.
Hiljaista ja vakaata menoa. Kunnolla kun polki, niin moottori piti ääntä. Sitä ääntä ei tietenkään kannata V6:een verrata. Automaatti vaihtaa suht hienosti, joten sekin vie hieman kiihtyvyyden tuntua.
Lisävarusteita tuossa ei juurikaan ollut, enkä niitä hirveästi kaivannutkaan. 35w xsenonit oli, mutta niitä ei Suomen kesäillassa paljon havainnut.
Onhan tuo hieno auto. Ei vaan taida allekirjoittaneesta tulla citymaasturimiestä. Se ei varmaan ollut auton vika.
Jotenkin siinä vaan ei tule samanlaista ajamisen tunnelmaa.
Varsinaista vikaa tuosta en löytänyt. Aluksi tuntui, ettei tuolla moottorilla liikahda mihinkään, mutta nopeusmittaria katsomalla kyllä näytti liikkuvan.
Hiljaista ja vakaata menoa. Kunnolla kun polki, niin moottori piti ääntä. Sitä ääntä ei tietenkään kannata V6:een verrata. Automaatti vaihtaa suht hienosti, joten sekin vie hieman kiihtyvyyden tuntua.
Lisävarusteita tuossa ei juurikaan ollut, enkä niitä hirveästi kaivannutkaan. 35w xsenonit oli, mutta niitä ei Suomen kesäillassa paljon havainnut.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kävipä hyvä säkä vaimon ja meikän Baijerin reissun autovarauksen kanssa. Koitin tietysti saada Alfaa alle, mutta mikään Munchenin lentokentän vuokraamo ei tunnustanut väriä. No mikäs siitä pistin BMW:n 1 -sarjan tai vastaavan bensa-automaatin varaukseen 8 päiväksi kesäkuun lopuksi Alamosta , kun muistelin, että ko. firma
on joskus pitänyt AR:ääkin rivistössä.
No, olipa mieluisa yllätys kun rupesin turisemaan vuokraamon jannun kanssa autoista ja italialaista autosta ja Alfoista. Kaveri muisteli, että Stelvio oli juuri tullut huollosta.... ja sattui olemaan ainoa bensa-automaatti koko firmassa tällöin tarjolla.... jee ...ja meni 1-sarjan mopo-penarin vuokrahinnalla vielä
No niin bensa-automaatti Q4 eli nelivetona tuli ja tuplaturbolla viel..
tämä pappa mummin kera sitten päästelimme pitkin ja poikin
baijerilaista maisemaa n. 1 000 km:n verran.
Parhaat paikat ajaa oli tietysti Stelvion tyyliin sopivasti serpentiinitiet Saksan alpeilla... Bad Hindelangissa mm. oli toistakymmentä serpamutkaa alle kun nousimme noin 600 metriä ylemmäksi ....
Muutamia kuvatuksia alla.
Mahtava auto ja DNA-asennossa D kulutus oli n. 12 litraa sadalla, N:lla noin kymppi. Vaimo sanoi, että on tää paljon
parempi kuin Giulia....
Nolohko ( Alfamainen ) loppu Stelvion vuokralle tosin tuli ... pariksi viimeiseksi päiväksi toivat
Alamosta luvan annettuani vaihdokkina Mersun uuden GLC:n alle , neliveto-
bensa-automaattina tämäkin. Syynä kiire viedä Alfa tehtaan
Recalliin ... Vaimo sanoi,että meikän ilme muuttui ihan samaksi kuin Auriksen ratissa...
'
Mahtava reissu todella kivalla SUVilla. Tavaratilaa ei ole yhtään liikaa, mutta kaksi täyskokoista matkalaukkua ruumaan juuri ja juuri sovitellen mahtuu. Jos
Giulia -Sw tulisi niin tässä olisi sen markkinarako.
Mutta AR tekee mielummmin Giorgion pohjalle isomman SUVin, jonka
kyllä ymmärrän olevan myyvempi malli ja mahdollisesti isompi katteen tuottaja...
Stelviosta jäi oikeastaan vain yksi negatiivinen seikka käteen: kulutus on liian suuri.
Mahdollinen oma hankinta oltava riisselikoneella, sillä kilometrejä tulee nyt kahteen
autoon yhteensä 55 tkm vuodessa, joista JTD:llä 30 tkm.




on joskus pitänyt AR:ääkin rivistössä.
No, olipa mieluisa yllätys kun rupesin turisemaan vuokraamon jannun kanssa autoista ja italialaista autosta ja Alfoista. Kaveri muisteli, että Stelvio oli juuri tullut huollosta.... ja sattui olemaan ainoa bensa-automaatti koko firmassa tällöin tarjolla.... jee ...ja meni 1-sarjan mopo-penarin vuokrahinnalla vielä

No niin bensa-automaatti Q4 eli nelivetona tuli ja tuplaturbolla viel..
tämä pappa mummin kera sitten päästelimme pitkin ja poikin
baijerilaista maisemaa n. 1 000 km:n verran.
Parhaat paikat ajaa oli tietysti Stelvion tyyliin sopivasti serpentiinitiet Saksan alpeilla... Bad Hindelangissa mm. oli toistakymmentä serpamutkaa alle kun nousimme noin 600 metriä ylemmäksi ....
Muutamia kuvatuksia alla.
Mahtava auto ja DNA-asennossa D kulutus oli n. 12 litraa sadalla, N:lla noin kymppi. Vaimo sanoi, että on tää paljon
parempi kuin Giulia....
Nolohko ( Alfamainen ) loppu Stelvion vuokralle tosin tuli ... pariksi viimeiseksi päiväksi toivat
Alamosta luvan annettuani vaihdokkina Mersun uuden GLC:n alle , neliveto-
bensa-automaattina tämäkin. Syynä kiire viedä Alfa tehtaan
Recalliin ... Vaimo sanoi,että meikän ilme muuttui ihan samaksi kuin Auriksen ratissa...

Mahtava reissu todella kivalla SUVilla. Tavaratilaa ei ole yhtään liikaa, mutta kaksi täyskokoista matkalaukkua ruumaan juuri ja juuri sovitellen mahtuu. Jos
Giulia -Sw tulisi niin tässä olisi sen markkinarako.
Mutta AR tekee mielummmin Giorgion pohjalle isomman SUVin, jonka
kyllä ymmärrän olevan myyvempi malli ja mahdollisesti isompi katteen tuottaja...
Stelviosta jäi oikeastaan vain yksi negatiivinen seikka käteen: kulutus on liian suuri.
Mahdollinen oma hankinta oltava riisselikoneella, sillä kilometrejä tulee nyt kahteen
autoon yhteensä 55 tkm vuodessa, joista JTD:llä 30 tkm.





Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
https://www.cars.com/articles/2018-alfa ... 699703706/
Tuossa tuo edellisen postauksen Stelvion viimeisin tehtaan takaisin kutsu.... vesi pääsee elektroniikkaan....
Tuossa tuo edellisen postauksen Stelvion viimeisin tehtaan takaisin kutsu.... vesi pääsee elektroniikkaan....

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Joo, mutta eikös Stelvio sovikin hyvin vuoristomaisemaan..,Pujazuba kirjoitti:^^Maisemat ottaa huomion pois autosta!![]()


Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Ilman muuta mieluummin Stelvio kuin mikään muu.
Tuossa taitaa muuten olla ympärivuotiset kumit?
Tuossa taitaa muuten olla ympärivuotiset kumit?
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Jep, näin oli allround-kumia alla.Pujazuba kirjoitti:^Ilman muuta mieluummin Stelvio kuin mikään muu.
Tuossa taitaa muuten olla ympärivuotiset kumit?

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Uutta elämää Stelvion suhteen - Rouva bongasi Bellassa Stelvion ja tykkäsi siitä! Bensanelikkoja hieman huonosti tarjolla nettiautossa ja uuden hinta anyway liikaa... Mutta jossain vaiheessa jos osuu sopivasti vähän käytettynä niin saalistan sellaisen kyllä. Nyt vaan kärsivällisyyttä ja hetken tullessa nopeaa reagointia! 

- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kappas, meillä on sama toimintasuunnitelmalerppu kirjoitti:Uutta elämää Stelvion suhteen - Rouva bongasi Bellassa Stelvion ja tykkäsi siitä! Bensanelikkoja hieman huonosti tarjolla nettiautossa ja uuden hinta anyway liikaa... Mutta jossain vaiheessa jos osuu sopivasti vähän käytettynä niin saalistan sellaisen kyllä. Nyt vaan kärsivällisyyttä ja hetken tullessa nopeaa reagointia!


Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Onnea ja menestystä metsästykseen. Sopivan yksilön laivaaminen saksanmaalta olisi suorastaan kulttuuriteko! Omalta osaltani täytyy nyt pelata fiksusti kun kerrankin olisi paikka katkaista BMW-kierre...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
...ja chattiauton hakuagentti aktiiviseksi.lerppu kirjoitti:Nyt vaan kärsivällisyyttä ja hetken tullessa nopeaa reagointia!
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kuten toisessa ketjussa oli juttua, on Hedin Bilillä Ruotsissa paljon tarjolla ja kohtuu hinnalla nykykurssilla. Ei kovin kummoisilla varusteilla, mutta lähes uusia.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Stelvio voitti kovassa seurassa ja vieraalla maaperällä:
https://www.motortrend.com/cars/alfa-ro ... can-turbo/
https://www.motortrend.com/cars/alfa-ro ... can-turbo/
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Hieno arvostelu ja koeajo. Kuten videollakin käy ilmi, auto on liian hyvä ollakseen totta! Missä muussa autossa on moinen paketti puhdasta ajonautintoa kasattu käytännöllisyyttä heikentämättä.Vittorio Jano kirjoitti:And now it's time to give it a Doug Score.
Lopussa käy ilmi myös syyt joiden takia voisi välttää Stelviota ja ne on tietysti turhan ennakkoluuloisia. Esim ns. tuntematon merkki. Alfa Romeo ei todellakaan ole sitä. Niin voisi sanoa enemmänkin Kiasta ja Hyundaista ja mainitut ovat myyneet kuin mikä.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Huomenna soitan Ruåtsiin ja kuinka saisin tämän helpoiten Suomeen:
https://www.hedinbil.se/information-om- ... io#carinfo
Jos kikkailu onnistuu niin tässä tuleva köyhän pienyrittäjän "työsuhdeauto".
https://www.hedinbil.se/information-om- ... io#carinfo
Jos kikkailu onnistuu niin tässä tuleva köyhän pienyrittäjän "työsuhdeauto".
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Hieno peli, joskaan eivät köyhät tuollaisia itselleen hanki. Toivottavasti onnistuu kikkailut.FinPat kirjoitti:
Jos kikkailu onnistuu niin tässä tuleva köyhän pienyrittäjän "työsuhdeauto".
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
UPDATE: Projekti etenee mutta on vielä kaukana maalista. Tarjous tulee huomenna.FinPat kirjoitti:Huomenna soitan Ruåtsiin ja kuinka saisin tämän helpoiten Suomeen:
https://www.hedinbil.se/information-om- ... io#carinfo
Jos kikkailu onnistuu niin tässä tuleva köyhän pienyrittäjän "työsuhdeauto".
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 02 Kesä 2009, 14:43
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/9887218
Miksiköhän tuo sama auto on samoin kuvin myytävänä Porvoolaisessa autokaupassa?
Miksiköhän tuo sama auto on samoin kuvin myytävänä Porvoolaisessa autokaupassa?
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Jaaha, kyseisellä jobbarilla toinenkin Ruotsin kilvissä oleva Stelvio myynnissä tekstillä "Ensimmäinen tilattiin ja varattiin heti. Saimme vielä toisen samanlaisen!!". Onkohan jobbari sitten kerinnyt heti ostaa nuo autot pois. Muutama auto myynnissä ja vasta muutama kuukausi sitten aloittanut toiminnan, ei kyllä tulisi ensimmäisenä tulisi mieleen ostaa tuolta noin kallista autoa.Thunderbird kirjoitti:https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/9887218
Miksiköhän tuo sama auto on samoin kuvin myytävänä Porvoolaisessa autokaupassa?
- sataviisysi
- Viestit: 211
- Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
- Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onnea Finnpatille kaupantekoon. Itse omasta Hedin kokemuksesta kirjoittelinkin tänne foorumille kun olisin tuollaisen Stelvion keväällä hakenut. 30 puhelun ja muun säätämisen jälkeen tuli "pitäkää tunkkinne" ja soitin Bavariaan ja homma toimi kun junan vessa, mutta ei tullut Stelviota ja näin jälkikäteen hyvä niin. Pari viikkoa yöhemmin sitten Hediniltä ilmoittautui yksi asiallisen tuntuinen myyjä postilla valmiina hoitamaan kaupan, mutta silloin oli jo uutta alla eikä kiinnostanut.
Tuo Suomi jobbarin myynti on toisaalta ihan kätevä jos ei itse halua pelata ulkomailla - omien hyvin epävirallisten laskujen mukaan tuo hänen katteensakaan ei nyt ihan mahdoton ole ehkä jotain 5ke luokkaa kun ei varmaan noista pyynneistä enää montaa kruunua tingata. Kun on "uusi" auto niin noitten alvien kanssa vaan täytyy pelailla ja maksaa ne ensin Ruotsiin ja sitten Suomeen ja sitten taas hakea Ruotsin alveja takaisin (jos ei halua tukea kansankotia) eli sikäli jos välittäjä tuo järkevällä katteella niin ei välttämättä huono asia.
Tuo Suomi jobbarin myynti on toisaalta ihan kätevä jos ei itse halua pelata ulkomailla - omien hyvin epävirallisten laskujen mukaan tuo hänen katteensakaan ei nyt ihan mahdoton ole ehkä jotain 5ke luokkaa kun ei varmaan noista pyynneistä enää montaa kruunua tingata. Kun on "uusi" auto niin noitten alvien kanssa vaan täytyy pelailla ja maksaa ne ensin Ruotsiin ja sitten Suomeen ja sitten taas hakea Ruotsin alveja takaisin (jos ei halua tukea kansankotia) eli sikäli jos välittäjä tuo järkevällä katteella niin ei välttämättä huono asia.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Stelvio Doug DeMuron testissä:
https://youtu.be/zwaAfpo9cvs
https://youtu.be/zwaAfpo9cvs
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Suomi jobbarilla Stelvio 47k€ Suomen kilvissä ja Ruåtsin MOMS/ALV hinta 31k€ eli autoveroihin + katteeseen jää 16k€. Uuden (diesel) Stelvion verot 11k€ joten tuo 5k€ on aika lähellä. Luonnollisesti Suomen epäpätevästi laadittu kartellisuoja-autoverotus aiheuttaa sen että 2017 rekisteröidystä pyydetään enemmän veroja kuin uudesta. Onhan Nettiautossa sentään useita Stelvioita listattu 60k€+ pyynneillä.sataviisysi kirjoitti:Onnea Finnpatille kaupantekoon. Itse omasta Hedin kokemuksesta kirjoittelinkin tänne foorumille kun olisin tuollaisen Stelvion keväällä hakenut. 30 puhelun ja muun säätämisen jälkeen tuli "pitäkää tunkkinne" ja soitin Bavariaan ja homma toimi kun junan vessa, mutta ei tullut Stelviota ja näin jälkikäteen hyvä niin. Pari viikkoa yöhemmin sitten Hediniltä ilmoittautui yksi asiallisen tuntuinen myyjä postilla valmiina hoitamaan kaupan, mutta silloin oli jo uutta alla eikä kiinnostanut.
Tuo Suomi jobbarin myynti on toisaalta ihan kätevä jos ei itse halua pelata ulkomailla - omien hyvin epävirallisten laskujen mukaan tuo hänen katteensakaan ei nyt ihan mahdoton ole ehkä jotain 5ke luokkaa kun ei varmaan noista pyynneistä enää montaa kruunua tingata. Kun on "uusi" auto niin noitten alvien kanssa vaan täytyy pelailla ja maksaa ne ensin Ruotsiin ja sitten Suomeen ja sitten taas hakea Ruotsin alveja takaisin (jos ei halua tukea kansankotia) eli sikäli jos välittäjä tuo järkevällä katteella niin ei välttämättä huono asia.
Mutta joo, tarjous saatu ja nyt Suomen päässä veroasiantuntijan kanssa lisää pohdintaa.
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Onko tässä kyseessä palvelu, jossa tilaat auton haun välittäjältä, vai onko tuo Ruotsista auton tuova taho suomalaiseen asiakkaaseensa nähden auton myyvä yritys? Meinaan että sitten jos jokin ei autossa pelitäkään, kuka kuittaa korjauskulut?sataviisysi kirjoitti: ...
Tuo Suomi jobbarin myynti on toisaalta ihan kätevä jos ei itse halua pelata ulkomailla - omien hyvin epävirallisten laskujen mukaan tuo hänen katteensakaan ei nyt ihan mahdoton ole ehkä jotain 5ke luokkaa kun ei varmaan noista pyynneistä enää montaa kruunua tingata. Kun on "uusi" auto niin noitten alvien kanssa vaan täytyy pelailla ja maksaa ne ensin Ruotsiin ja sitten Suomeen ja sitten taas hakea Ruotsin alveja takaisin (jos ei halua tukea kansankotia) eli sikäli jos välittäjä tuo järkevällä katteella niin ei välttämättä huono asia.
932 937 955
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Samapa tuo miten ne Stelviot Suomeen päätyvät - pelastetaan pois Ruotsista ennenkuin polttavat ne siellä! Tsemppiä proggikseen FinPat'lle.
Itsehän tein tyhmästi silleen että en ajatellutkaan Stelvion olevan hintaluokassa johon voisi tavallinen palkansaaja ylettyä ja menin sitten ostamaan tuon perheauton muutama viikko sitten... (On kyllä se oikein hyvä perhevankkuri, mutta kun Stelvio olikin yht'äkkiä saman hintainen
)
Itsehän tein tyhmästi silleen että en ajatellutkaan Stelvion olevan hintaluokassa johon voisi tavallinen palkansaaja ylettyä ja menin sitten ostamaan tuon perheauton muutama viikko sitten... (On kyllä se oikein hyvä perhevankkuri, mutta kun Stelvio olikin yht'äkkiä saman hintainen

-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ei se kyllä aivan sama ole, kun ottaa huomioon kuinka v*tun kallista uuden auton korjaaminen nykyään on... Maailma voi toki olla jo hieman parempaan muuttunut, mutta kun aikoinaan Saksasta bemarin itselleni haetutin, ja sitä korjaamolle muutaman pikkuvian kanssa kiikutin, niin alkuun oli vähän karhean näköisiä ilmeitä marmorilla kunnes kerroin että pirssi kuuluu premium selection -ohjelmaan ja tehdas kuittaa kulut. Kiinnostusta muualta tuotuun autoon ei siis meinannut alkuun olla lainkaan maahantuojan korjaamolla.
Näen jo sieluni silmin kuinka Stelviosta katkeaa männänpalautinjousen vitkaliipotin (1500 euroa + alv), ja arvaamon setä sanoo että maksa ite tai vie Ruotsiin korjattavaksi.
Näen jo sieluni silmin kuinka Stelviosta katkeaa männänpalautinjousen vitkaliipotin (1500 euroa + alv), ja arvaamon setä sanoo että maksa ite tai vie Ruotsiin korjattavaksi.
932 937 955
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Elämä on riskejä täynnä. Niitä hallinnoidaan sitten intohimojen mukaan. Onhan sullakin Volkswagen groupin auto - you're no stranger to danger.
Voisin uuden Stelvion ottaa vaikka takuutta jos hinta olisi alunperin ok, kun oma liikkumis-riskin hallinnointi on hoidossa osoitteen valinnalla. Lähikauppa 300 m, juna-asema 400 m, muut palvelut alle kilometri (tai pojan tarha ihan siinä kilsan huudeilla, mutta kyllä sekin hoituisi) ja bussilla pääsisi ilman vaihtoa lähes koti-ovelta melkein duunin ovelle. Tietty vielä työajan liukuma. Vaimolla 2.3 km työmatka ja vain hieman huonompi julkinen yhteys. Lisäksi molemmilla etäpäiviä. Kun tätä oikein ajattelee, niin pärjäisi varmaankin ilman autoa. Mutta kun ei halua pärjätä niin pihassa on kaksi... Hmm. Voisi olla enemmän harrastuskohteita nuo kulkineet, edes toinen niistä! Peliliikkeiden aika? Harmittaa vaan tämä Stelvio-tilanne, kun laitteita yht'äkkiä saisikin hintaan johon ylettyy. Tai kai sitä olisi ylettynyt aiemminkin, mutta jokin sisäinen raja napsuu tuossa 50 keur kohdalla - pahasti.

Voisin uuden Stelvion ottaa vaikka takuutta jos hinta olisi alunperin ok, kun oma liikkumis-riskin hallinnointi on hoidossa osoitteen valinnalla. Lähikauppa 300 m, juna-asema 400 m, muut palvelut alle kilometri (tai pojan tarha ihan siinä kilsan huudeilla, mutta kyllä sekin hoituisi) ja bussilla pääsisi ilman vaihtoa lähes koti-ovelta melkein duunin ovelle. Tietty vielä työajan liukuma. Vaimolla 2.3 km työmatka ja vain hieman huonompi julkinen yhteys. Lisäksi molemmilla etäpäiviä. Kun tätä oikein ajattelee, niin pärjäisi varmaankin ilman autoa. Mutta kun ei halua pärjätä niin pihassa on kaksi... Hmm. Voisi olla enemmän harrastuskohteita nuo kulkineet, edes toinen niistä! Peliliikkeiden aika? Harmittaa vaan tämä Stelvio-tilanne, kun laitteita yht'äkkiä saisikin hintaan johon ylettyy. Tai kai sitä olisi ylettynyt aiemminkin, mutta jokin sisäinen raja napsuu tuossa 50 keur kohdalla - pahasti.

-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Totta joka sana, ja senpä takia poloinen onkin liisari 

932 937 955
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
159:n takuuajasta jäi kyllä semmoinen maku, että alfan takuu on lähinnä rasite.
Tiedä sitten miten tilanne on viimeisessä kymmenessä vuodessa kehittynyt, mutta kyllä Alfa on siedettävän riskin arvoinen auto minun mielestä.
Nimim. Kävin eilen kokeilemassa Stelviota.
Osataan sitä näemmä hyvä alusta tehdä kitumaasturiinkin italian suunnalla
Takaisin pösön ratin taakse istuminen aiheutti lievää masennusta.
Tiedä sitten miten tilanne on viimeisessä kymmenessä vuodessa kehittynyt, mutta kyllä Alfa on siedettävän riskin arvoinen auto minun mielestä.
Nimim. Kävin eilen kokeilemassa Stelviota.
Osataan sitä näemmä hyvä alusta tehdä kitumaasturiinkin italian suunnalla

Takaisin pösön ratin taakse istuminen aiheutti lievää masennusta.
- sataviisysi
- Viestit: 211
- Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
- Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Oma kokemus Bps takuusta on ainakin ihan toimiva ei väliä mistä maasta sen on saanut - näin ainakin "omalla" marmorilla.
Tehdastakuu varmaan toimii siinä kuin Suomesta ostetussa Alfassa yhtä hyvin tai huonosti. Tilanne nyt huononee joka kuukausi ja kuka tietää onko esim. 2019 enää yhtään valtuutettua huoltoa ketä oikeasti kiinnostaisi - Italoja ei varmaan kauheasti kiinnosta mitä Suomen sadalla Giulialle ja Stelviolle kuuluu. Etenkin ns. Goodwillit voinee unohtaa ja siksi esim. pari vuotiaan uuden, mutta reksisteröidyn auton ostossa tulee helposti tilanne, että lastentaudit tulee esiin vasta takuun päätyttyä. Takuukorjauksethan on huonoa kauppaa liikkeille, kyllä ne mieluummin ottaa yksityisiltä sitä 150 euron tuntiveloitusta kun tehtaalta 50 euroa takuuhommista. Laakkosen viime vuoden tuloksesta näkee mitä se tekee normaalisti voitolliselle firmalle kun tehdään tuhansia dieselkorjauksia tehtaan hintaan.
Porvoon liikkeestä en tiedä mitään, mutta ehkä ovat sopineet Hedinin kanssa, että saavat heidän kuvillaan markkinoida täällä ja sitten kauppa hoituu ensin liikkeiden välillä ja kaikki ottaa omansa.
Patille pikku peukku tässä vaiheessa ja jos tilanne eskaloituu niin sitten iso peukku ja jos tulee vastaan nurkilla niin potkitaan renkaat läpi
.
Tuo alv homma kannattaa vielä selvittää, siinä jää heposti muutama tonni huonolle sijoitukselle pyörimään sveamamman koneistoon ja sitten Suomen alvit laskea vielä tarkkaan. Itse laskeskelin (pitkä matikka approbatur aikaan kun skoda ei ollut vielä suomalaisten unelma auto), että olisi ollut järkevämpää tuoda se silloin ainoa 6000km ajettu kuin uusi, mutta kun eivät "suostuneet" myymään sitä eikä ainakaan minulle uutta alvilla tai ilman, vaikka lopulta se olisi heille ihan sama raha joka rapsahtaa kassaan.
Tehdastakuu varmaan toimii siinä kuin Suomesta ostetussa Alfassa yhtä hyvin tai huonosti. Tilanne nyt huononee joka kuukausi ja kuka tietää onko esim. 2019 enää yhtään valtuutettua huoltoa ketä oikeasti kiinnostaisi - Italoja ei varmaan kauheasti kiinnosta mitä Suomen sadalla Giulialle ja Stelviolle kuuluu. Etenkin ns. Goodwillit voinee unohtaa ja siksi esim. pari vuotiaan uuden, mutta reksisteröidyn auton ostossa tulee helposti tilanne, että lastentaudit tulee esiin vasta takuun päätyttyä. Takuukorjauksethan on huonoa kauppaa liikkeille, kyllä ne mieluummin ottaa yksityisiltä sitä 150 euron tuntiveloitusta kun tehtaalta 50 euroa takuuhommista. Laakkosen viime vuoden tuloksesta näkee mitä se tekee normaalisti voitolliselle firmalle kun tehdään tuhansia dieselkorjauksia tehtaan hintaan.
Porvoon liikkeestä en tiedä mitään, mutta ehkä ovat sopineet Hedinin kanssa, että saavat heidän kuvillaan markkinoida täällä ja sitten kauppa hoituu ensin liikkeiden välillä ja kaikki ottaa omansa.
Patille pikku peukku tässä vaiheessa ja jos tilanne eskaloituu niin sitten iso peukku ja jos tulee vastaan nurkilla niin potkitaan renkaat läpi

Tuo alv homma kannattaa vielä selvittää, siinä jää heposti muutama tonni huonolle sijoitukselle pyörimään sveamamman koneistoon ja sitten Suomen alvit laskea vielä tarkkaan. Itse laskeskelin (pitkä matikka approbatur aikaan kun skoda ei ollut vielä suomalaisten unelma auto), että olisi ollut järkevämpää tuoda se silloin ainoa 6000km ajettu kuin uusi, mutta kun eivät "suostuneet" myymään sitä eikä ainakaan minulle uutta alvilla tai ilman, vaikka lopulta se olisi heille ihan sama raha joka rapsahtaa kassaan.
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Pari uutta autoa itselleni toisesta EU-maasta tuoneena tässä hieman kommentteja takuu- ja veroasioista.
Takuun osalta minulla ei ole ollut mitään ongelmia hoitaa omatuontiauton takuuasioita suomalaisessa merkkiliikkeessä. Toinen oli Abarth -merkkinen ja toinen Renault. Molemmissa oli takuuaikana jotain pientä fiksattavaa ja tosiaankin ongelmitta hoituivat asiat molemmissa.
Verotuksen osalta uudessa EU-autossa erityispiirteenä on lähinnä tuo ALV. Mikäli auto on ostohetkellä yli 6 kk ja yli 6.000 km vanha, niin ostomaan ALV:ta ei saa vähentää eikä vastaavasti tarvitse maksaa ALV:ta rekisteröintimaahan (eli Suomeen). Mikäli auto on alle 6 kk tai alle 6.000 km vanha (lasketaan ensirekisteröinnistä), niin ostajan tulisi maksaa ALV rekisteröintimaahan (eli Suomeen) ja hänellä on oikeus saada ostomaan ALV-palautus. Kun yleinen ALV-kanta on Ruotsissa 25 % ja Suomessa 24 %, niin tässä tapauksessahan tuossa säästää hieman ALV:ssa jos sen joutuu maksamaan Suomeen. Täytyy vaan huolehtia, että saa sen ALV-palautuksen Ruotsista.
Se, mikä aiheuttaa välillä sekaannusta on, että uuden auton määritelmä autoverotuksessa ja arvonlisäverotuksessa on erilainen. Eli autoveron näkökulmasta auto on käytetty heti kun se on ollut päivänkin jonkin maan rekisterissä, mutta alv-näkökulmasta kriteerinä on tuo 6 kk/6.000 km.
Takuun osalta minulla ei ole ollut mitään ongelmia hoitaa omatuontiauton takuuasioita suomalaisessa merkkiliikkeessä. Toinen oli Abarth -merkkinen ja toinen Renault. Molemmissa oli takuuaikana jotain pientä fiksattavaa ja tosiaankin ongelmitta hoituivat asiat molemmissa.
Verotuksen osalta uudessa EU-autossa erityispiirteenä on lähinnä tuo ALV. Mikäli auto on ostohetkellä yli 6 kk ja yli 6.000 km vanha, niin ostomaan ALV:ta ei saa vähentää eikä vastaavasti tarvitse maksaa ALV:ta rekisteröintimaahan (eli Suomeen). Mikäli auto on alle 6 kk tai alle 6.000 km vanha (lasketaan ensirekisteröinnistä), niin ostajan tulisi maksaa ALV rekisteröintimaahan (eli Suomeen) ja hänellä on oikeus saada ostomaan ALV-palautus. Kun yleinen ALV-kanta on Ruotsissa 25 % ja Suomessa 24 %, niin tässä tapauksessahan tuossa säästää hieman ALV:ssa jos sen joutuu maksamaan Suomeen. Täytyy vaan huolehtia, että saa sen ALV-palautuksen Ruotsista.
Se, mikä aiheuttaa välillä sekaannusta on, että uuden auton määritelmä autoverotuksessa ja arvonlisäverotuksessa on erilainen. Eli autoveron näkökulmasta auto on käytetty heti kun se on ollut päivänkin jonkin maan rekisterissä, mutta alv-näkökulmasta kriteerinä on tuo 6 kk/6.000 km.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Kiitoksia. Pieni vastoinkäyminen, eli se auto Hedinillä josta olen käynyt keskustelua on ilmeisesti myyty Suomeen tämän Porvoon liikkeen kautta. Punainen sen pitää olla. Miksi suurin osa myytävistä on harmaita? Uusi Alfan värikartta, 50 shades of gray?lerppu kirjoitti: Samapa tuo miten ne Stelviot Suomeen päätyvät - pelastetaan pois Ruotsista ennenkuin polttavat ne siellä! Tsemppiä proggikseen FinPat'lle.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Sattumalta on tietoa sen verran taustalta, että kyseisen Abarthin takuuhommat maksoi lopulta auton myyjäliike itävallassa Goodwill henkisesti koska silloin Suomessa ei ollut virallista Abarth edustusta jolla olisi ollut takuulaskutusoikeudet kyseiseen merkkiin.Portti kirjoitti:Takuun osalta minulla ei ole ollut mitään ongelmia hoitaa omatuontiauton takuuasioita suomalaisessa merkkiliikkeessä. Toinen oli Abarth -merkkinen ja toinen Renault. Molemmissa oli takuuaikana jotain pientä fiksattavaa ja tosiaankin ongelmitta hoituivat asiat molemmissa.

Tuossa Hedinin Stelviossa pitäisi olla yleiseurooppalainen 2v / 100tkm takuu voimassa. Suomen maahantuojan extra 1v ei tietenkään ole voimassa ja GW hommat vähän heikonpuoleiset jossei sitten mene Alfan asiakaspalvelun kautta suoraan Italian päähän.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
No hyvin hoitui ainakin asiakkaalle eli minulle päin kun ei minulle päin näkynyt mitään säätöä/ongelmaa. Tuo, että Abarth on tosiaankin oma merkkinsä Fiat-konsernin mielestä ja sillä ei ollut tuolloin virallista edustusta Suomessa saattoi hyvinkin vaikuttaa siihen, että laskutusasioissa oli jotain taustakiemuroita. Pisteet tästä Lahden Mega-Autolle (ja ilmeisesti auton myyneelle Autohaus Damischille Itävaltaan myös.)Stilo kirjoitti:...Sattumalta on tietoa sen verran taustalta, että kyseisen Abarthin takuuhommat maksoi lopulta auton myyjäliike itävallassa Goodwill henkisesti koska silloin Suomessa ei ollut virallista Abarth edustusta jolla olisi ollut takuulaskutusoikeudet kyseiseen merkkiin...
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Stelvio från Hedin caseen päivitystä. Ihmettelin kun kolmaskin punainen Stelvio joka on BytBil.Se -sivuilla on mystisesti myyty kun asiaa tiedustelee nippu kruunuja kourassa mutta loppupelissä paljastui että Hedinillä on useita olemattomia autoja sivuillaan. Muun muassa kaikki punaiset Stelviot.... Prkl. Merisotakoulun käyneenä pitää todeta että "Lita inte på främmande hjälp utan stå pä egna fötter".
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Osataan sitä näköjään Ruotsissakin!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ruåtsalaista "markkinointia".juri kirjoitti:Mitä helvettiä???
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Vähän kun intterneetsiä selailee niin kovin on paljon tyytymättömyyttä Hediniin liittyen...
932 937 955
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
Ei nyt vielä nuolaista koska ei ole tipahtanut mutta kysytään nyt kuitenkin raadilta mitkä vanteet sopisivat parhaiten Stelvioon? 1/4 pussihousuna yleensä mallisarjan rajuimman vekottimen räväkimmät OEM vanteet ovat olleet suosikkeja autossa kuin autossa mutta Stelvio QV:n photoshopilla venytetyt ja vanutetut 20" teledialit ovat ehkä hieman overkill. Varsinkin alle 330mm jarrulevyjen kanssa.
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
No, nyt on aika lähellä. Käsiraha ainakin katosi tililtä.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)
^Asiaa. Toiset puhuu ja toiset tekee 
