Tässä pitää tietää että 2.0, 2.2 ja 3.2JTS moottoreissa on ns. sisäinen EGR. Tämä tarkoittaa että pakokaasun takaisinkierto tapahtuu työtahdin jälkeen sylinterin sisällä, viimeisiä poistuvia pakokaasuja ei päästetäkään karkuun vaan pakoventtiili menee kiinni aikaisin ja imuventtiili aukeaa aikaisin ja pakokaasun rippeet käy pyörähtämässä venttiililautasen takana sekoittumassa sisään virtaavaan ilmaan.söde kirjoitti:Kyllä isojötsi imusarjan ja -kanavat karstaa ja on ollut keskusteluakin täällä sivuilla aiheesta.
Kaikki suoraruiskut sen tekee, kun ei ole bensa pesemässä huohotusöljyä sieltä pois.
Olisiko keräyslaatikossa ideaa, eli ei ruiskisi sitä huohotusöljyä enään imuputken kautta takaisin kiertoon??
Tämän karstoittumisvaikutusta ei voi estää millään imulautasen kannalta. Toteutettu huonosti 2.0:ssa, ilmeisesti paremmin uudemmissa 2.2 ja 3.2 koneissa.
Huohotus imusarjaan saattaa yhdessä sisäisen ERG:n kanssa vaikuttaa imuventtiiliin karstoittumiseen, koska imulautaselle pyörähtävät kuumat pakokaasut saattaa paistaa öljyä kiinni.
Tämä on osoittain omaa päättelyä ja tietoa, mutta internal ERG on teknistä faktaa esim. "Main technical features" alta:
https://www.topspeed.com/cars/alfa-rome ... r3016.html
Mielestäni 2.0JTS liittyen tästä löytyy joku hieno animaatiokin miten sisäinen EGR pelaa.
Itsellä mitattiin dynossa 156 JTS:ssästä joku 130-140hp kun siellä olisi se n. 160 pitänyt olla, muistaakseni.
Edit: sen verran pitää lisätä että en ole varma onko 3.2:ssa samanlainen sisäinen EGR kuin muissa, mutta uskon niin.