miki kirjoitti:Tuo on ollut itselläkin mielessä, onkohan miten hankalaa, joutuuko irrottamaan jousta ym. Noista laakereista ilmeisesti johtuu kun pyörä on kallellaan sisään päin.
Jeps, hyvin todennäköisesti tuollainen takapyörän sisäänpäinkallistus johtuu takatukivarren laakereista.
Vaihto ei teoriassa ole mitenkään erikoinen homma. Jarrut tietysti pitää purkaa pois tieltä ennen vars. tukivarren irroituspuuhiin ryhtymistä.
Iskarin alapää irti tukivarresta, kallistuksenvakain irti (jousen voi tässä välissä nykäistä pois, kun tukivarsi pääsee liikkumaan normaalia enemmän alaspäin) ja sitten vaan tukivarren akselipultti irti ja tukivarsi putoaa käsiin.
Ongelmia tulee todennäköisimmin tuon akselipultin kanssa; se on melkein koko matkan tukivarren sisällä rautametallisen putken sisällä ja hyvin todennäköisesti jämähtänyt huolella ruosteeseen ja kiinni tuohon putkeen. Lämmitykset eivät auttaneet eikä liukuvasaraakaan saanut niin hyvin pultin päähän hitsattua, että sillä olisi saanut pultin revittyä pois sijoiltaan. Ainut toimiva konsti on hioa/porata/räjäyttää pultin kanta pois tukivarren tasalle asti ja kammeta väkivalloin tukivarsi pois paikaltaan. Korvakkeet antavat kyllä sen verran periksi, että sen saa pois paikoiltaan, kun tarpeeksi pulttia on jyrsitty pois tieltä. Korvakkeen reikää ei sitten kannata hioa soikeaksi! Pulttia ei kannata sääliä; laakerisarjassa tulee mukana uusi pultti.
Jos nuo laakerit on jo joskus vaihdettu, niin pultti saattaa lähteä suosiolla pois paikoiltaan. Itse ainakin voitelin vaseliinilla koko pultin, ennen kuin asensin sen paikoilleen. Mahdollisella seuraavalla kerralla homman pitäisi olla aika paljon helpompaa.
--------------------------------
EDIT: Lisäsin albumiini kuvan takatukivarren laakerisarjasta, jonka toiseen 155:seeni viime kesänä vaihdoin:
http://www.kapsi.fi/~alfabbs/bbs/phpBB2 ... ic_id=3156