"Klassikot" ja re85

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

"Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eli huhua ja vissiin ehdotuksia että ilmastollinen ohjelmaan on ajateltu vanhoihin autoihin hyväksyttäväksi re85 muutosta tai jopa uudemman moottorin vaihtamista. Tietysti 1000-3000 km vuoteen rullaavan auton hyöty varsin pieni mutta jos sen unohtaa....
Eli Alfan kaasutin moottorit, ekat ruiskut, onko ongelmat saada säädöt kohdilleen ja letkut kestämään. Toki sieltä löytyy mekaanistapumppua, kumista imusarjaa. Ja onko metallit aina alkoholia kestäviä? Kaasuttimet sisältää monenlaista metallia
Mikä on tehonlasku jos vaparin saa ihan optimisäätöihin? Mitä hyötyjä vs nykybensa? Ainakin itseä harmittaa nykyisin käynnistyskatku minkä tuo auto aina jättää talliin kun ollut viikon kaks pitempään ajamatta. Nähtävästi bensa kuivunut ja taitaa sitä kautta tukkia jotain. Mekaaninen pumppu joten joutuu sahaamaan. Käynnistyy vajaapyttyisesti ja joutuu huudattamaan että saa ulos. Bensan yms katku on sitten ihan hirveä tallissa. Sitten menee x-kilometri määrä että alkaa toimimaan normaalisti. Tietysti tuo karstoittaa pyttyjä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja mutt »

Vanha kaasutin + etanoli on erittäinkin potentiaalisesti ongelma. Ei säädön, mutta keston puolesta. Erilaiset sinkki- ja alumiinivalut ei etanoliseoksia kovin hyvällä katsele, ja messingilläkin taisi olla ongelmia. Jenkkivehkeisiin on etanoliakin kestäviä aftermarket-kaasareita, mutta näissä meidän laitteissa menee kyllä helposti ruiskun asentamiseksi, jos alkoholin väärinkäyttäjäksi meinaa. Se siitä alkuperäisyydestä sitten.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Mokomakin
Viestit: 691
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Miten mahtaa olla esim uusien webereiden kanssa? Niitähän saa laajasti sovitettua autoon kuin autoon.. luulisi heidän ottavan viinan huomioon materiaalivalinnoissa eteenkin jos viinan määrää nostetaan asetuksilla..

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Aivan varmasti on tehtävissä muutos kasivitosella toimivaksi. Jos tehot koetetaan pitää liki samana mitä koneesta nyt irtoaa niin uusiksi mennee nokat ja sytkä. Jos päästöjä halutaan alemmas niin kaasarit vaihtuu ruiskuun ja lisäksi katalysaattori. Koko homman hintalappu voisi olla toteutuksesta riippuen 3-4000eur. Mahdollisesti näihin voi tulevaisuudessa tulla valmiita sarjoja markkinoille, Alfa on kuitenkin erittäin suosittu harrastepeli.

Jos haluaa nyky ominaisuuksia parantaa niin mekaanisen bensapumpun tilalle sähköinen, ei tarvi sahata riittää, kun antaa pumpun täyttää kaasarit ennen starttia. Jos kaasarit toimii oikein niin pitäisi kyllä käydä tyhjäkäyntiä kylmänäkin, mutta ei tietenkään samoin kuin nykyautot. Klassikko Alfojen koneet on puhtaita sisältä, kun on bensalla hyvin huuhdeltu, ei niissä karstaa ole :lol:
Giulia Super -69

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kun on päivittäisessä käytössä niin toimii ja kukkuu hyvin. Varsinkin jos erehtyy käyttämään pari kertaa hetken käynnissä että talliin saa jotain muuta niin alkaapa käynnistyminen vaikeutumaan. Ehkä tauon jälkeistä käynnistystä vois itsekkin hieno säätää. Eli ehkä vaan puhdasta starttia alkuun. Jättäis ryypyn ja kaasun polkemisen kunnes varmasti molemmat kaasarit täynnä.
Karkas kyllä alkuperäisestä mut yksi liittyy bensan kausisäilytykseen. Tosin lukemalla selvisi että ei se alkoholilla ainakaan ole helpompaa. Imee veden. Tosin ois talli sit kuivempi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Onkohan mahdollista, että koneen imupuolelle jää noiden lyhyiden käyttöjen peruja hapetonta bensahöyryä joka on niin kevyttä, että sitä saa startata koneesta pois hyvän aikaa.
Giulia Super -69

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Veikkaisin ettei etanolin kanssa elämä ole ainakaan helpompaa. Bensa kuitenkin höyrystyy helpommin niin kylmänä tuo etanoli lammikoituu koneeseen vielä helpommin ja päätyy sitten alakertaan jne.

Oma fiilis olisi, että kaasariautoon saa kylmänä syöttää aika paksua seosta että käy esimerkiksi tyhjää ok. Jos vähän nostaa kierroksia, niin polttaa jo paljon laihempaa seosta. Varmaan virtausnopeus jeesaa, että bensa menee oikeasti koneeseen asti eikä ole pisaroina imusarjassa. Itsellähän ei tuplakaasarillisessa kasissa ole ryyppyjä käytössä lainkaan. Ei se kylmänä tyhjää käy, mutta toisaalta tarvitseeko.. Sähköpumpulla kaasarit täyteen, sitten kaasulla pari polkaisua että kiihdytyspumput vähän ryypyttää, ina kaasua ja avaimesta käyntiin. Viileämmällä ei jää välttämättä kerrasta käyntiin vaan sama toistaen muutaman kerran. Kun lähtee, niin koittaa nostaa kierrokset heti johonkin 2..3000 välille. Hetken pitää tasakierroksia, ei pumppaa. Vaikka tekee tuon tallissa niin ei se bensalle haise ja silmiä kirvellä.

Mulla on kiihdytyspumput hyvin pienellä, ehkä saisi vieläkin pienentää, tuntuu tuo kone imevän sen verta hyvin ettei noita juuri kaipaa vaikka sisäkurkut vähän ison perkaiset onkin. Kuumana kun starttaa, niin pyörittää konetta ja alkaa hiljaa painamaan vähän kaasua. Ei pumppaa eikä myöskään sahaa suotta kaasu täysin kiinni.

Kuulostaisi sulla siltä, että kone saa turhan paljon bensaa kylmänä. Käynnistä ryypyn kanssa ja heti kun lähtee, niin ryyppy pois ja pitää itse kaasulla kierroksia vähän. Jos yskii imusarjaan, niin sitten vähän ryyppyä. Tuskin tarvitsee sitä 10..15 s kauempaa.

Jos kylmänä joutuu heti sammuttamaan, niin sammutan itse vähän reilummilta kieroksilta. Noin ei jää mitään bensalätäköitä imupuolelle kastelemaan tulppia seuraavassa startissa. Pahin lie jos ryypyllä kone käy hurjan paksulla vähän aikaa matalilla kierroksilla ryskyttäen ja siitä virrat pois. Kone on niin täynnä bensaa että varmasti on hankala käynnistää ja tulpat on läpimärät. Tuolloin lähtisin starttaamaan ensin kaasu täysin auki että saisi edes suurimmat ulos. Sitten vasta käyntiin yritystä.

Ensin lähtisin kyllä perusjutuista liikkeelle, että onhan kaasarit synkassa ja onhan ne säädetty myös kunnolla? Kylmänä myös hyvä virtapuoli jeesaa ja tietty venttiilit sun muut saisi olla kunnossa eikä kellarikaan kovin harva. Itsellä varmaan jeesaa myös suht tiukka paljevälys niin puhaltelee pyörrettä palotilaan kivasti.

Ainahan nuo kaasarit on vähän tempperamenttisia, mutta oma fiilis on ettei se homma 85:lla kyllä helpota yhtään. Koitin muuten tuota 85:stakin kasissa. Aika +-0 kulun puoleen, mutta kulutus isompi ja saatavuus harvempi, niin itse ajelen mielummin 98:lla. Kulujen puoleen tosiaan ihan sama näissä tällaisissa.

Joku tutkimushan oli, että 95 säilyy jopa paremmin mitä 98. Syy oli isommassa etanolipitoisuudessa joka kykenee sitomaan enempi vettä. Vesihän ei ole ongelma niin kauan kun se on etanoliin sitoutuneena. Sitten vasta kun etanoli kyllästyy ja vesi alkaa erottua niin tulee ropleemaa. Itse olen kyllä talveksi vain laittanut tankin täyteen 98:ia eikä ole ongelmia ollut. Ehkä sähköpumppukin jeesaa kun huuhtelee paluukierrollisen systeemin ja siten kaasarit saa nopeasti sekoitetua bensaa eikä sitä mikä on linjoissa maannut koko talven. Oikein tarkka voisi laittaa tankin täyteen normibensaa ja syöttää kaasareihin pienkonebensan.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kyllähän talven ongelma on kun joutuu autoa käyttämään ulos/sisään ja käyntiaika jää lyhyehköksi. Vaikka välillä tulee sitten pihalla huudatettuakin. Kuumempia tulppia joskus mietin, ainakin talveksi. Tulppiin jää hissukseen jotain röhnää. Kun harjaa puhtaaksi käynnistys paranee.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Itselläni on Weberin kaasarit ja rikastinpiirin kanssa sama juttu kuin Gasketilla eli se on poistettu käytöstä. Syynä tähän oli se, että, kuten tunnettua, rikastinpiiri vuotaa erittäin herkästi jolloin kone käy rikkaalla, tulpat nokeentuu ja tehot on hukassa. Tämäkin puoli kannattaa tutkia.
Giulia Super -69

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onkos tuohon suoraa sarjaa tai ohjeita. Oon nuo purkanut, ultrapessyt ja kasannut osaksi uusilla osilla ja tietysti uusilla tiivistellä. Tosin kun tuo hiekka valuu nopeasti ja parta harmaantuu niin onpas siitä mennyt monta vuotta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Olin mukana purkamassa etanolilla ajettua Alfan moottoria, lietteen määrä öljypohjassa yllätti, kilometrejä ei ollut kertynyt kovinkaan paljon, mutta en ole yhdessäkään aiemmin purkamassani Alfan koneessa (normibensalla ajetuissa) nähnyt vastaavaa. Liete tukkii jossakin vaiheessa öljypumpun imusihdin arvattavin seurauksin. Onko tähän ongelmaan olemassa mitään ratkaisua? Ohivuoto etanolilla lienee aika runsasta, koska moottoriöljy puretussa koneessa tuoksui voimakkaasta etanolille. Kone oli mäntien, männänrenkaiden ja sylinteriputkien osalta kunnossa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Toisaalta taas selitetään että etanoli höyrystyy niin alhaisessa lämmössä ettei kerry öljyyn. Toki osansa on Alfa öljypohjan jäähtyminen ja ajomatkat. Etanolilla ajon pitäis puhdistaa kone, nähtävästi kun palaa vähemmän karstottavasti ja vissiin pesevyyden takia. Oliko kone muuten puhtain Alfan kone?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Toisten merkkien parista kun käyttäjäkunta on kerännyt kokemuksia aika pitkään, niin rohkean kommentoida. Etenkin kylmäkäynnistyksissä etanolia tarvii ruikkia sen verran bensaa enempi, että kyllä sitä sinne öljyn sekaan päätyy. Pääosin tosiaan haihtuu pois kunhan öljy pääsee tarpeeksi lämpimäksi asti (kuten kondenssivedetkin yms), mutta etenkin pätkäajossa voi kertyä aika reilustikin, eikä tihennetty öljynvaihtoväli ole etenkään tässä kohtaa huono idea.

Toinen toisten merkkien parista tuleva kokemus kertoo vastaavasta lietteestä - ilmeisesti se öljyn sekaan päässyt etanoli liuottaa öljykanavia puhtaaksi niihin syystä tai toisesta kertyneestä karstasta ja liasta (etenkin huonosti huohottavissa koneissa) ja voi tosiaan olla ongelma, johon varmaan paras lääke lopulta on ottaa se öljypohja sillointällöin irti ja puhdistaa. Jos ongelmana on aiemmin kertynyt karsta, vähennee liete ajan mittaan ja sen näkee pohjaa ja sihtiä puhdistellessa ja siitä osaa laskea pidempää puhdistusväliä. Ainakin yksi saabisti on tässä maassa tehnyt tuon takia öljypohjaan huoltoluukun, ettei tarvi koko öljypohjaa irrotella.

Edit: nämä ei siis sinänsä rajaudu klassikoihin, mutta koskee varmaan niitäkin, etenkin kun polttoainehallinta on epätarkempaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Onkos tuohon suoraa sarjaa tai ohjeita. Oon nuo purkanut, ultrapessyt ja kasannut osaksi uusilla osilla ja tietysti uusilla tiivistellä. Tosin kun tuo hiekka valuu nopeasti ja parta harmaantuu niin onpas siitä mennyt monta vuotta.
Yleisin tapa on lukita ryyppymännät alas korvaamalla niiden jouset pätkillä kumiletkua, jos männät on tiiviit niin ryyppy on pois pelistä. Itse olen tämän lisäksi myös tinannut ryypyn suuttimet kiinni ja korvannut itse mekanismit blankko levyillä. Näin on kaikki tuon suunnan bensa ja ilmavuodon mahdollisuudet eliminoitu.
Giulia Super -69

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Eero »

ristojärvelä kirjoitti:Olin mukana purkamassa etanolilla ajettua Alfan moottoria, lietteen määrä öljypohjassa yllätti, kilometrejä ei ollut kertynyt kovinkaan paljon, mutta en ole yhdessäkään aiemmin purkamassani Alfan koneessa (normibensalla ajetuissa) nähnyt vastaavaa. Liete tukkii jossakin vaiheessa öljypumpun imusihdin arvattavin seurauksin. Onko tähän ongelmaan olemassa mitään ratkaisua? Ohivuoto etanolilla lienee aika runsasta, koska moottoriöljy puretussa koneessa tuoksui voimakkaasta etanolille. Kone oli mäntien, männänrenkaiden ja sylinteriputkien osalta kunnossa.
Tässä vielä heikohko kuva lietteestä, jota löytyi siis öljypohjasta ja kannesta. Koneella oli ajettu max 10tkm täyden rempan jälkeen. En tiedä miten tarkkaan lohkon kanavat oli putsattu, mutta uskon että lohko oli saanut kunnon puhdistuksen osakseen.
Viimeisimmän koneen avaamisen jälkeen kilometrejä on tullut reilu 5tkm. ja kiinnostaisi kurkata öljypohjaan, josko lietettä on jälleen kerääntynyt.
Liitteet
öljypohjan liete.jpg
(70.56 KiB) Tiedosto ladattu 4402 kertaa
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

^Mielenkiintoista tavaraa. Oliko itse öljy kuitenkin normaalin näköistä?
Giulia Super -69

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuossa koneessa on tosiaan myös taatusti lämmöt olleet tarpeeksi korkealla, että etanolin olisi pitänyt sieltä öljyn seasta haihtua. Olisikohan tuossa joku uusi ja jännä taika, jota en vielä ole muilta merkeiltä bongannut.

Kannatan öljypohjan avaamista ja tilanteen tarkastamista syystauon aikana. Kyllä se helpottaa mieltä ja fiilistä, jos tietää mitä siellä on.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Öljy-vesikiertoon voisi lisätä lämmönvaihtimen, tämä nopeuttaa öljyn lämpiämistä silloin, kun konetta ajetaan vajaalla teholla. Aika monesti öljyn lämmöt jää kuitenkin todella alas normaali ajossa.
Giulia Super -69

Alfred I
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Loka 2018, 00:51

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Alfred I »

Trafihan antaa 200€, jos auton muutoskatsastaa pääsääntöisesti etanolia käyttäväksi.. jotenkin tuolleen se meni. :)

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Eero »

Gasolina kirjoitti:^Mielenkiintoista tavaraa. Oliko itse öljy kuitenkin normaalin näköistä?
Öljyt ovat näyttäneet omaan silmään ihan normaaleilta ja ne on vaihdettu n. 5tkm välein.
Tuossa kokoonpanossa on vielä öljynlauhdutin ilman termostaattia jolloin normiajossa öljyn lämpötila on oletettavasti aika matala. Pitänee lisätä anturi mittaria varten.
Viinan kanssa lutraaminen ei autokäytössäkään siis ole pelkkää nousuhumalaa. Jos on etuja, niin tulee ongelmiakin.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Jos öljy muuten on normaalin näköistä tarkoittaa se, että lima muodostuu nimenomaan sinne missä öljy on kosketuksessa kylmään pintaan eli öljypohjan pohjalle?? Öljy ei tuolla sanottavasti kierrä ja saattaisi näin olla juurikin ongelmapaikka. On olemassa moottoreita joissa on termari ohjattu vesikierto öljypohjan pohjassa.
Giulia Super -69

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Ko. moottorissa lietettä oli muodostunut myös kanteen, niihin koloihin jotka ovat venttiilien paininkuppien vieressä. Kolojen pohjilla liete oli jo kovettunut todella sitkeäksi tahnaksi, joka piti CRC:n kanssa kaapia pois. Olen pari kertaa yrittänyt googlaille alkoholikäyttösille moottoreille tarkoitettuja moottoriöljyjä, mutta huonolla menestyksellä.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Hmm, kansi ei ole kylmä paikka joten ei tää nyt ollutkaan niin yksinkertaista.
Giulia Super -69

Alfred I
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Loka 2018, 00:51

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Alfred I »

ristojärvelä kirjoitti:Ko. moottorissa lietettä oli muodostunut myös kanteen, niihin koloihin jotka ovat venttiilien paininkuppien vieressä.
Kolojen pohjilla liete oli jo kovettunut todella sitkeäksi tahnaksi, joka piti CRC:n kanssa kaapia pois.
Olen pari kertaa yrittänyt googlaille alkoholikäyttösille moottoreille tarkoitettuja moottoriöljyjä, mutta huonolla menestyksellä.
Pitää olla API SN tai API SN PLUS -öljyä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mitenkähän esim.166 3.0L? Letkut, putket yms Re85?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Itse olen kakkos kulkuneuvolla (stilo 1.4) ajanut nyt n 100 tkm ja kolme vuotta e85 sopalla ja normikartoilla mitä ecussa on ja öljynvaihdot 10 tuhannen välein,letkuissa ja kumeissa en ole huomannut mitään muutosta ja kone vääntää alempaa kuin 95sella.Varakone on jos jtn radikaalia tapahtuu..katsellaan ja mennään eteenpäin.ps mielestäni ei vie enempää kuin bensalla mutta käsittääkseni riippuu moottorista .
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Siitä soopasta mitä google kääntäjästä ymmärtää niin 166 toimis aina 50% re85 asti. Isommalla määrällä tulisi lambdla koodia. Oon nyt tuolla bmw ajanut 50/50. Ei vikakoodeja. Enkä mitään muutosta kulutuksessa. Pieni tehon hävikki täyskiihdytyksessä. Mut niitäpä ei tuu harrastettua.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

100% e85 ja heittää vikakoodia kyllä eli kertoo että laihalla mennään mutta mesillä kuittaan pois ennen leimaa .ainoat haitat on mittaristossa valo&kylmillä ilmoilla 2-3 kertaa starttaus ennenkuin lähtee käymään/pysyy käynnissä.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ei aiheuta vikatila moodia?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Ei niin mitään limpmoodia ja käy mielestäni jopa paremmin.Isommat siittimet saattaisi ajaa asian paremmalla suihkulla mutta sitten pitäisi puukottaa jo ecua,ehkä saab 95 mallin voisi kokeilla.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos pistät n. 30% isommat suuttimet etkä koske ecuun, pääset siitä lambdavalosta eroon.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Juu tiedossa on mutta katsotaan nyt.
molex to sata, lose all your data.

Alfred I
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Loka 2018, 00:51

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Alfred I »

Polforea kirjoitti:Jos pistät n. 30% isommat suuttimet etkä koske ecuun, pääset siitä lambdavalosta eroon.
Sitten ei oo taas hyvä, jos joutuu bensalla ajamaan?

Laittaa jonkun kompromissikoon, niin voi ajaa kummin päin vaan?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei ole ei. Keskeltä voi löytyä kompromissi, jossa juuri ja juuri riittää adaptaatiovara molempiin suuntiin. Toki jos laittaa vaikka 20% isommat, niin normiajossa RE85 menee ihan ok ja jos joutuu tankkaamaan bensaa, niin tankkaa vaan ajoissa, että tankissa on joku 20l etanolia jäljellä, niin luulisi toimivan ok.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Käytetäänkö etanolikäyttöön alunperin suunnitelluissa moottoreissa erilaisia mäntiä ja mannänrenkaita verrattuna bensiinikäyttöisiin?

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ei, paitsi jos puristussuhteelle on etanolikäytön takia tehty muutoksia.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Alfred I
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Loka 2018, 00:51

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Alfred I »

ristojärvelä kirjoitti:Käytetäänkö etanolikäyttöön alunperin suunnitelluissa moottoreissa erilaisia mäntiä ja mannänrenkaita verrattuna bensiinikäyttöisiin?

Engineering Explained:

Is Ethanol Bad For Your Car's Engine?

E85 RE85

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Kiitos linkistä, kiinnostava video, niinkuin kaverin muutkin videot, tämä ei ole koskaan osunut kohdalle. Edelleen kuitenkin lietteen muodostuminen jäi selvittämättä, ko. videossa mainittu testijakso on niin lyhyt, ettei lietteen muodostuminen tullut esiin.

Alfred I
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Loka 2018, 00:51

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja Alfred I »

ristojärvelä kirjoitti:Kiitos linkistä, kiinnostava video, niinkuin kaverin muutkin videot, tämä ei ole koskaan osunut kohdalle. Edelleen kuitenkin lietteen muodostuminen jäi selvittämättä, ko. videossa mainittu testijakso on niin lyhyt, ettei lietteen muodostuminen tullut esiin.
ns. musta liete?
Musta liete

Musta liete syntyy, kun palolämpötila on > 1 400 °C. Silloin syntyy enemmän typen oksideja (NOx), jotka aiheuttavat moottoriöljyn hapettumista ja
näin edesauttavat öljyn paksuuntumista. Typen oksidit ja vesi muodostavat seoksen, josta kehittyy typpihappoa.
Tämä aiheuttaa moottoriöljyn paksuuntumisen ja lopputuotteena syntyy mustaa lietettä. Musta liete on siis paksuuntuneen moottoriöljyn äärimmäinen muoto.
Musta liete voi tukkia voiteluainekanavia tai koko imusiivilän, mistä aiheutuu moottorivaurio. Musta liete pitää puhdistaa ensin käsin ja sitten
huuhtelemalla moottori erityisillä puhdistusaineilla.

Mustan lietteen syntyyn voivat johtaa liian pitkiksi venyneet öljyn vaihtovälit tai liian alhainen öljyn määrä.
Moottoria ja öljyä rasittava ajotapa, eli hyvin pitkät joutokäynnin tai täyden kuormituksen jaksot, voivat myös paksuunnuttaa moottoriöljyä ja
saada aikaan mustaa lietettä. Muita vaikuttavia tekijöitä ovat väärä polttoaine- tai öljylaatu, männänrenkaiden huono kunto,
veden kondensoituminen moottoriöljyyn sekä vaikeat ilmasto-olosuhteet.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy

Mobil kertoo, että pitää käyttää täyssynteettistä (laadukasta) öljyä, se vähentää lietteen muodostumista.
https://www.mobil1.fi/oppimiskeskus/syn ... ainen.aspx

API luokitus SN ja SN+ ottavat kantaa lietteen muodostumiseen ja etanolikäytön:
SN (Käytössä): Vuonna 2010 esitelty laatuluokitus, joka parantaa tiivisteyhteensopivuutta, mäntien suojaa karstoittumista vastaan korkeissa lämpötiloissa ja parantaa mustan lietteen
kesto-ominaisuuksia.
Tuloksena alhaisempi polttoaineenkulutus, parempi turboahtimen suojaus, yhteensopivuus päästöjärjestelmien kanssa ja etanolipolttoaineen (max 85%) kanssa.
Onko nämä asiat otettu huomioon?

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: "Klassikot" ja re85

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Kiitos! Risto taisi juuttua lietteeseen, eikä päässyt omin voimin irti!

Vastaa Viestiin