On se haurasta ja sama juttu on monen muun merkin polttimoiden vaihdossa..Jame kirjoitti:Pelkääjän puolen parkkivalo pimeänä. Vaihtaisin polttimon mutta pelottaa että rikon tuon "asettimen".
Kesällä vaihdoin toiselle puolelle ja vaikka kuinka yritin olla helläkätinen ja varovainen niin paikalleen laittaessa jäi tuo varsi käteen juurestaan poikenneena. Onko tuo 10-vuotias muovi vaan jo noi haurasta vai enkö vaan osaa?
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Giulia Super -69
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
ehkä dpf:n poisto on tällä tietoa parempi idea. ei ainakaan tarvi sen kanssa enää takuta, mikäli tulevaisuudessa joku muu vika aiheuttausi hiukkasloukun tukkeutumisen.FInestC kirjoitti:Dilemma,
- DPF ohjelmallinen poisto (suodatin tyhjätty jo) 250€
- Uusi suodatin (BM Catalyst merkkinen) 240€
Mitä te tekisitte (ottaen huomioon katsastukset yms tulevaisuudessa)?
ja poiston jälkeen eu tarvi enää käyttää tuhkaamatonta moottoriöljyä
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ok, kiitos mielipiteestä!kovan onnen soturi kirjoitti:ehkä dpf:n poisto on tällä tietoa parempi idea. ei ainakaan tarvi sen kanssa enää takuta, mikäli tulevaisuudessa joku muu vika aiheuttausi hiukkasloukun tukkeutumisen.FInestC kirjoitti:Dilemma,
- DPF ohjelmallinen poisto (suodatin tyhjätty jo) 250€
- Uusi suodatin (BM Catalyst merkkinen) 240€
Mitä te tekisitte (ottaen huomioon katsastukset yms tulevaisuudessa)?
ja poiston jälkeen eu tarvi enää käyttää tuhkaamatonta moottoriöljyä
Tänään lähti koodaukseen.. Tietääkö joku, että pystyykö tuota softaa palauttamaan tulevaisuudessa jotenkin, jos olis esim tarve laittaa uus toimintakuntoinen pönttö alle taas?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kun aikoinaan omaani laitettiin Karalan softa, minulle kerrottiin, että alkuperäinen softa jää heille talteen ja on milloin tahansa palautettavissa ohjausboxiin. Sinun pitäisi selvittää, missä tuo on softattu. Toinen vaihtoehto voisi olla merkkihuolto (???).
Toivottavasti ei ilmaannu lisää tai uusia ongelmia, jos nyt tulee tehtaan ohjelman ja virisoftan jälkeen vielä kolmas, jolla poistetaan tuo DPF.
Toivottavasti ei ilmaannu lisää tai uusia ongelmia, jos nyt tulee tehtaan ohjelman ja virisoftan jälkeen vielä kolmas, jolla poistetaan tuo DPF.
TTi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Toimii!!
Oli kuulema softa ihan päin helvettiä (mm. kaikki vikakoodit estetty jne.) Uusi alkuperäinen softa ECU:uun josta sitten EGR ja DPF pois -> Toimii!!
Vuoden kesti, että tuli nykimiselle loppu (kopkopkop)..
Oli kuulema softa ihan päin helvettiä (mm. kaikki vikakoodit estetty jne.) Uusi alkuperäinen softa ECU:uun josta sitten EGR ja DPF pois -> Toimii!!
Vuoden kesti, että tuli nykimiselle loppu (kopkopkop)..
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Uutta vikaa pukkaa!
Yli 50km/h ajaessa alkaa kuulostaa potkurikoneella lentämiseltä, olisko joku pyöränaakeri mahollisesti menny? Meteli kasvaa nopeuden kasvaessa, eikä meteli kuulu moottorista.
Btw onko kellään kokemusta Castrolin öljyistä m32 lootassa?
Yli 50km/h ajaessa alkaa kuulostaa potkurikoneella lentämiseltä, olisko joku pyöränaakeri mahollisesti menny? Meteli kasvaa nopeuden kasvaessa, eikä meteli kuulu moottorista.
Btw onko kellään kokemusta Castrolin öljyistä m32 lootassa?
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jos meteli kasvaa/vähenee kaarresuuntaa vaihtaessa, on kyse 95%:n varmuudella pyöränlaakerista.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Käynnistysongelma. Muutaman kerran on käynyt, että starttinappulaa painaessa on näytön vala vaan himmentynyt, eikä auto ole yrittänytkään startata. Kun avaimen on käyttänyt pois, niin on käynnistynyt normaalisti. Kytkin on ollut pohjassa. Auto on TBi, jos sillä väliä. Mistähän voi johtua?
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
akunkenkien putsaus varmaankin ensimmäinen toimenpide.
^^ castrol ihan perus ok valinta.
^^ castrol ihan perus ok valinta.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Käynnistysongelmat viittaa starttimoottoriin tai sen kontaktiongelmiin. Maadoitus noissa kai ollut usein vikana. Itsellä kerran tosin vaihdettukin.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kokeilluista toistaiseksi paras.FInestC kirjoitti:
Btw onko kellään kokemusta Castrolin öljyistä m32 lootassa?
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
On.
Tuolta aikoinas tilasin, tosin F40:een ja parisataa halvemmalla.
Tuolta aikoinas tilasin, tosin F40:een ja parisataa halvemmalla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Mitäs asennus suurin piirtein maksoi? Käyttökokemuksia? Lähteekö esimerkiksi risteyksestä talvikelissä "selvästi" paremmin?
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oliskohan asennus ollu luokkaa sätkätoppa tykötarpeineen ja pari kaljakoppaa?
Eli ite asensin. Oli irtolaatikkokin valmiiks hyllyssä.
Ja. En osaa ajaa autolla, jote kokemukset luokkaa jotain.
Kesäkelillä kurvasta polkiessa tuntuu imaisevan kurvaan. Eli kun rattia kääntää ja polkasee, niin tunne et mutka loivempi. Toki mulla alustassa muutaki palikkaa.
Hifipiireistä tuttu vaimokortti;
Muija sano lainatessaan koslaa (eräs meän työmatkan jyrkähkö mutka osuus; ylämäkimutkaylinypyn, alamäki-ylämäki mutkalla jontka, ylinypyn kaarre/mutka alamäkeen kaarteeseen loivan nypyn yli suoralle...) 159:n menevän: "viuuuh ja uuuh... Se niinku kääntyy..."
Kyllähän se ruopii kahdella ilman jarrua (sutiesto) hetken, jäällä ja sulalla ainaki nastoilla, vaikka ratti on käännettynä. Sutiesto toki puuttuu peliin, kun takapää on jouten.
Ei ole tullu ainakaan viel pahempaa keulan sivuliikkua liukkaalla liikkeelle lähdössä. Tosin en juuri aja ilman estoja normi työmatkaa, eli atk sutiesto varmaan estänee keulan pahimmat muljaukset.
Kinoslähtöjä ei ole ollu.
Lopputulemma; ei tosta tasurista haittaa ole ollu, ehkäpä päinvastoin.
Oon muistaakseni jottai tarinaa täällä kertonu asennuksesta, sekä aparin ruostumisesta, mikä ei sillo ketään kiinnostanu.
Eli ite asensin. Oli irtolaatikkokin valmiiks hyllyssä.
Ja. En osaa ajaa autolla, jote kokemukset luokkaa jotain.
Kesäkelillä kurvasta polkiessa tuntuu imaisevan kurvaan. Eli kun rattia kääntää ja polkasee, niin tunne et mutka loivempi. Toki mulla alustassa muutaki palikkaa.
Hifipiireistä tuttu vaimokortti;
Muija sano lainatessaan koslaa (eräs meän työmatkan jyrkähkö mutka osuus; ylämäkimutkaylinypyn, alamäki-ylämäki mutkalla jontka, ylinypyn kaarre/mutka alamäkeen kaarteeseen loivan nypyn yli suoralle...) 159:n menevän: "viuuuh ja uuuh... Se niinku kääntyy..."
Kyllähän se ruopii kahdella ilman jarrua (sutiesto) hetken, jäällä ja sulalla ainaki nastoilla, vaikka ratti on käännettynä. Sutiesto toki puuttuu peliin, kun takapää on jouten.
Ei ole tullu ainakaan viel pahempaa keulan sivuliikkua liukkaalla liikkeelle lähdössä. Tosin en juuri aja ilman estoja normi työmatkaa, eli atk sutiesto varmaan estänee keulan pahimmat muljaukset.
Kinoslähtöjä ei ole ollu.
Lopputulemma; ei tosta tasurista haittaa ole ollu, ehkäpä päinvastoin.
Oon muistaakseni jottai tarinaa täällä kertonu asennuksesta, sekä aparin ruostumisesta, mikä ei sillo ketään kiinnostanu.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Minun autossa menee etuapurunko uusiksi, on senverran pahasti ruostunut, vaikka on kahteenkertaan ruostesuojattu. Taka apurunko ei taas ole yhtään suostunut maalaus on vielä kunnossa siinä. Kun joudun vaihtamaan etuapurungon, onko joka versiossa sama etuapurunko? Onko pulverimaalaus paras suoja ?j sen päälee jokin Dinitrol suoja? Miten apurungon sisäpuoli suojataan ?
Olen erittäin tyytyväinen autoon nyt, kun olen vaihdattanut eteen kolme tukivartta, kitinät loppuivat,ohjauksen tarkkuus parani, kitinöiden suurin aiheuttaja oli säädettävät puslat. Nyt ovat ne puslat jotka olivat tukivarsissa. Ainoastaan oikeanpuolen alatukivarsi on vanha. Ylätukivarret ovat Metzsger:n valmistamat.
Olen erittäin tyytyväinen autoon nyt, kun olen vaihdattanut eteen kolme tukivartta, kitinät loppuivat,ohjauksen tarkkuus parani, kitinöiden suurin aiheuttaja oli säädettävät puslat. Nyt ovat ne puslat jotka olivat tukivarsissa. Ainoastaan oikeanpuolen alatukivarsi on vanha. Ylätukivarret ovat Metzsger:n valmistamat.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kansirempan yhteydessä (2.4Jtdm) katselin että nyt olis startti kuin pässin nokassa tyrkyllä, no en vaihtanut kun oli ehjä mutta kuinka toi vaihdetaan? Yläkautta purkamalla imusarja pois? Ala puolella on taas ohjausvaihde tiellä. Onse vaan aika v*ttumaisessa paikassa kaiken alla ja takana piilossa
Elearnin ohje taitaa olla että irroita moottori niin kaikki muutkin rempat (esim jakopää)
Elearnin ohje taitaa olla että irroita moottori niin kaikki muutkin rempat (esim jakopää)
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Startin saa vaihdettua kotipihassa auto tunkattuna ylös. Alakautta vaihtuu näppärästi, eikä ole edes kauhean paha työnä. Yksi pultti on vaikeahko irrottaa/kiinnittää, mutta sekin onnistuu räikkälenkillä.
Muut pultit aukeaa näppärästi paineilmaräikällä, muita työkaluja ei oikein saa tuolla käytettyä.
Akun jos irrottaa ja ahtoputken niin sitten pystyy vähän auttamaan yläkauttakin.
Q4:ssa työ on jo varmaankin tuskallisempi kun tulee kardaani häiritsemään työtä.
Muut pultit aukeaa näppärästi paineilmaräikällä, muita työkaluja ei oikein saa tuolla käytettyä.
Akun jos irrottaa ja ahtoputken niin sitten pystyy vähän auttamaan yläkauttakin.
Q4:ssa työ on jo varmaankin tuskallisempi kun tulee kardaani häiritsemään työtä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Q4:ssa merkkiliikkeen asentaja käytti aikaa 6,5h ja kirosanoja kuulemma muutaman enemmän. Se torseniboxi on aika vahvasti edessä...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Se ehkä vaan näytti pahenmalta mitä onkaan.
Eipä sillä täyteen on konehuone ahdettu ja melkein kaikki vaatii jonkin purkamista edestä pois. Kaiholla muistella wanhoja takavetoja jossa kaikki oli heti käsillä ja helposti.
Eipä sillä täyteen on konehuone ahdettu ja melkein kaikki vaatii jonkin purkamista edestä pois. Kaiholla muistella wanhoja takavetoja jossa kaikki oli heti käsillä ja helposti.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oma Alfa 159 vielä pajalla, viikko tuli perjantaina täyteen. Tutkitaan, tutkitaan... mitään vikailmoituksia ei tule mutta nuhaisesti menee.
No, alkuviikosta toivottavasti kunnossa. Sen verran tuli puhelimessa juteltua, että joku Brera siellä oli vähän aikaa sitten ollut huollossa, koneessa jotain mystistä ja 5000 euron remontti.
No, alkuviikosta toivottavasti kunnossa. Sen verran tuli puhelimessa juteltua, että joku Brera siellä oli vähän aikaa sitten ollut huollossa, koneessa jotain mystistä ja 5000 euron remontti.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oliko jako kohillaan?
Sehän varmaan jo tarkastettu...
Sehän varmaan jo tarkastettu...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Viikko tutkittu, eikä vieläkään tarkastettu jakoa?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Montas viikkoa siitä on kun tämä alkoi laturinremmin katkeamisella?Aquatica kirjoitti:Viikko tutkittu, eikä vieläkään tarkastettu jakoa?
Toki jos ei vieläkään ole sitä jakoa tarkistettu niin kyllä sen vian ajamalla ja käyttelemällä saa sieltä ulos ajettua....
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eikös korjaamo ollut sitä mieltä, että kun vikavalo ei pala, niin jako on kohdallaan. Varmuudeksi vielä korvakuulolta tarkistivat ajoituksenAquatica kirjoitti:Viikko tutkittu, eikä vieläkään tarkastettu jakoa?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eli tuo "paja" on arpomalla vaihdellut osia 5k€:lla tuohon breraan ja lopulta auto alkanut vahingossa toimia? vai mistä mystisyys koneessa?Waverunner kirjoitti:Oma Alfa 159 vielä pajalla, viikko tuli perjantaina täyteen. Tutkitaan, tutkitaan... mitään vikailmoituksia ei tule mutta nuhaisesti menee.
No, alkuviikosta toivottavasti kunnossa. Sen verran tuli puhelimessa juteltua, että joku Brera siellä oli vähän aikaa sitten ollut huollossa, koneessa jotain mystistä ja 5000 euron remontti.
Kaiken tästä "pajasta" kirjoittamasi tarinan jälkeen olisi varsin kohtuullista kertoa mikä paja on kyseessä että muut tietävät välttää sitä kuin ruttoa
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei kyllä vakuuta joidenkin yleiskorjaamojen taso. Yksi ei halua tarkistaa jakoa eikä selvittää vikaa kun siinä joutuisi tekemään työtä (hui kamala) ja toisesta ketjusta poimittuna toinen paja vaihtoi yhden ko. auton öljynlaatukriittisimmistä osista (multiairin) ja perään työnsi koneeseen väärät öljyt. Kyllä on huikeeta menoo.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
alfa 156 v6 kirjoitti:Eli tuo "paja" on arpomalla vaihdellut osia 5k€:lla tuohon breraan ja lopulta auto alkanut vahingossa toimia? vai mistä mystisyys koneessa?Waverunner kirjoitti:Oma Alfa 159 vielä pajalla, viikko tuli perjantaina täyteen. Tutkitaan, tutkitaan... mitään vikailmoituksia ei tule mutta nuhaisesti menee.
No, alkuviikosta toivottavasti kunnossa. Sen verran tuli puhelimessa juteltua, että joku Brera siellä oli vähän aikaa sitten ollut huollossa, koneessa jotain mystistä ja 5000 euron remontti.
Kaiken tästä "pajasta" kirjoittamasi tarinan jälkeen olisi varsin kohtuullista kertoa mikä paja on kyseessä että muut tietävät välttää sitä kuin ruttoa
No ei nyt ihan näin tämä tarina mene. Olettaisin vahvasti tietäväni tapauksen ja ko. Brera on saanut ihan vaan kattavan jakopään uusimisen, mutta kerta toisensa jälkeen tilatut nokkapyörät olivat väärät.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Rema kirjoitti:Minun autossa menee etuapurunko uusiksi, on senverran pahasti ruostunut, vaikka on kahteenkertaan ruostesuojattu. Taka apurunko ei taas ole yhtään suostunut maalaus on vielä kunnossa siinä. Kun joudun vaihtamaan etuapurungon, onko joka versiossa sama etuapurunko? Onko pulverimaalaus paras suoja ?j sen päälee jokin Dinitrol suoja? Miten apurungon sisäpuoli suojataan ?
Olen erittäin tyytyväinen autoon nyt, kun olen vaihdattanut eteen kolme tukivartta, kitinät loppuivat,ohjauksen tarkkuus parani, kitinöiden suurin aiheuttaja oli säädettävät puslat. Nyt ovat ne puslat jotka olivat tukivarsissa. Ainoastaan oikeanpuolen alatukivarsi on vanha. Ylätukivarret ovat Metzsger:n valmistamat.
Osanumero 2.2 etuapurongolle taitaapi olla 96520393.
Lisää tietoa löytyy ainakin täältä... https://www.alfaworkshop.co.uk/Alfa_159 ... oval.shtml
Aika iso remppa tiedossa siis. Ruostesuojauksesta en osaa sanoa mikä paras tapa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos tiedosta. Olen ajatellut hankkia käytetyn etuapurungon ja sen pintakäsitellä hyvin.Mikael J kirjoitti:Rema kirjoitti:Minun autossa menee etuapurunko uusiksi, on senverran pahasti ruostunut, vaikka on kahteenkertaan ruostesuojattu. Taka apurunko ei taas ole yhtään suostunut maalaus on vielä kunnossa siinä. Kun joudun vaihtamaan etuapurungon, onko joka versiossa sama etuapurunko? Onko pulverimaalaus paras suoja ?j sen päälee jokin Dinitrol suoja? Miten apurungon sisäpuoli suojataan ?
Olen erittäin tyytyväinen autoon nyt, kun olen vaihdattanut eteen kolme tukivartta, kitinät loppuivat,ohjauksen tarkkuus parani, kitinöiden suurin aiheuttaja oli säädettävät puslat. Nyt ovat ne puslat jotka olivat tukivarsissa. Ainoastaan oikeanpuolen alatukivarsi on vanha. Ylätukivarret ovat Metzsger:n valmistamat.
Osanumero 2.2 etuapurongolle taitaapi olla 96520393.
Lisää tietoa löytyy ainakin täältä... https://www.alfaworkshop.co.uk/Alfa_159 ... oval.shtml
Aika iso remppa tiedossa siis. Ruostesuojauksesta en osaa sanoa mikä paras tapa.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
ulkoapäin ne apurungot ruostuu, eli kotelosuoja riittää sisälle.
Pulverimaali on hyvä, mutta hiekkapuhallus ja joku
teollisuusmaali on myös alkuperäistä kestävämpi ratkaisu.
keski-euroopasta saa tod hyväkuntosia apurunkoja 200-300 euron hintaan
Pulverimaali on hyvä, mutta hiekkapuhallus ja joku
teollisuusmaali on myös alkuperäistä kestävämpi ratkaisu.
keski-euroopasta saa tod hyväkuntosia apurunkoja 200-300 euron hintaan
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
159 06-08 2,4JTDM mitäs sudenkuoppia 200tkm ajetussa voisi olla? Sportwagon ja automaatti tai manuaali. Ja tärkeimmät tutkimiset, kokeilut ja kuuntelut?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ruoste (etuapurunko, kaaret jne.), takalokarien pullistukset on arkoja kiveniskemille. Jouset tahtoo katkeilla.
Nuo kilometrit nyt ei ole vielä paljoa, mutta vanhahan se on.
Nuo kilometrit nyt ei ole vielä paljoa, mutta vanhahan se on.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei haittaisi vaikka olisi ostamassa xxx-mallia ketjuja, ekaa postausta muokkais ketjuun tulleiden tietojen mukaan. Vuosien mittaan tänne tulee satoja sivuja mistä vaikea etsiä tietoa. 2.4 koneen ongelmien todennäköisyys ei oikein aukea. Puhutaan käynnistys ongelmista, jako hypännyt, turbo yms Mutta yksilöitä vai yleinen ongelma.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
En ole kuullut että jako itsekseen hyppisi. Riskitekijä tuossa on laturin hihna, jonka vaihto on itse tehtäväksi vaikea ja korjaamolla teetettynä kallis, eli kiusaus jättää vaihto välistä on suuri. Vanha rispaantunut hihna sitten menee poikki ja jakohihnan väliin. Tuota riskiä ei kyllä ole jos laturin hihnan vaihtaa ajallaan.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ok. Tuon voi siis itse hallita. Mulla löytyy nosturi ja hieman mekaanikon taustaa. Mut mikään hinku ei oo rassata vapaa-aikoja.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Loimaalta kun on aika lyhyt matka Filaroon huollattamaan 159 niin ei tarvitse omia käsiä liata. Sen venyvän hihnan kiljumiseen voi ainakin vaikuttaa jos kytkee ne sähkövastukset pois päältä, yksinkertaisimmin painamalla ilmastoinnin off nappia jos kylmänä paikallaan käyttää ellei erillistä nappulaa halua niille viritellä.
Tomaatti toimii hyvin omassa 220 tuhatta ajetussa ja eipä sitä kolmatta poljinta oikein dieselin kaveriksi kaipaa.
Laturi nykyautoista toki menee kun paljon virtaa kuluttavat ja perus alustajumppaa jousien ja muiden osien kanssa on jos ei ole uusittu. Omaani vaihdettiin keväällä kaikki iskarit kerrasta ja etujouset samalla varmuuden vuoksi ja ajettavuuden vuoksi. Hammastanko jos pykältää niin vaihtoon.
Tomaatti toimii hyvin omassa 220 tuhatta ajetussa ja eipä sitä kolmatta poljinta oikein dieselin kaveriksi kaipaa.
Laturi nykyautoista toki menee kun paljon virtaa kuluttavat ja perus alustajumppaa jousien ja muiden osien kanssa on jos ei ole uusittu. Omaani vaihdettiin keväällä kaikki iskarit kerrasta ja etujouset samalla varmuuden vuoksi ja ajettavuuden vuoksi. Hammastanko jos pykältää niin vaihtoon.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei välttämättä. Mulla pykälsi, mutta vaihdoin öljyt huuhtelemalla huolellisesti ja työnsin RVS:t perään, on sen jälkeen pelannut kaksi vuotta moitteetta.132 Coupe kirjoitti:Hammastanko jos pykältää niin vaihtoon.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Monasti ujeltava hihna myös johtuu merkistä. Contitechin hihnaa ei ilmeisesti oikeesti kannata laittaa, vaan jotain parempaa. Oliko lie Dayco, millä oli oikeasti venyvä se hihna ja ei vinkunut uutena, toisinkuin Conti? Enää muista, jossain ketjussa tuota asiaa käsiteltiin sivutolkulla.132 Coupe kirjoitti:Sen venyvän hihnan kiljumiseen voi ainakin vaikuttaa jos kytkee ne sähkövastukset pois päältä, yksinkertaisimmin painamalla ilmastoinnin off nappia jos kylmänä paikallaan käyttää ellei erillistä nappulaa halua niille viritellä.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kansi rempattu mutta potilas hankuuttaa käytiin nyt kylmänä sekä myös kuumana vähän.
Vedossa täydellä kaasulla vetää hyvin jonnekkin 120km/h josta menee limp moodiin (ei vastaa kaasuu mutta ei anna koodia) Ja uudelleen käynnistyksen jälkeen vetää taas normi ajossa ok vaikka ehkä hieman uninen on.
Vetääkö se ehkä ilmaa jostain? Jaon tarkistin ekana ja se oli ok.
Ilmavuoto? Autossa on softa jossa on egr/dpf poistettu ja ennen remppaa pelasi ok.
Pitää varmaan katellla puristukset seuraavaksi.
Vedossa täydellä kaasulla vetää hyvin jonnekkin 120km/h josta menee limp moodiin (ei vastaa kaasuu mutta ei anna koodia) Ja uudelleen käynnistyksen jälkeen vetää taas normi ajossa ok vaikka ehkä hieman uninen on.
Vetääkö se ehkä ilmaa jostain? Jaon tarkistin ekana ja se oli ok.
Ilmavuoto? Autossa on softa jossa on egr/dpf poistettu ja ennen remppaa pelasi ok.
Pitää varmaan katellla puristukset seuraavaksi.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Soittokoneessa on AUX-tila. Mistä saa ulkoista äänilähdettä syötettyä? Riittääkö jenkkamasiinan irroitukseen 4 kpl 3mm rautalanganpätkää?
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Oldgrain
- Viestit: 350
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
- Car(s): 159 2.2 SW -07, GTV 2.0 -86
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vaatii aux-plugin/-piuhan lisäämisen. http://www.wilecoyote.it/web/installazione_alfa_159.htm löytyy ohjeet italiaksi.nipaka kirjoitti:Soittokoneessa on AUX-tila. Mistä saa ulkoista äänilähdettä syötettyä? Riittääkö jenkkamasiinan irroitukseen 4 kpl 3mm rautalanganpätkää?
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuossa suomeksi: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=18636Oldgrain kirjoitti:Vaatii aux-plugin/-piuhan lisäämisen. http://www.wilecoyote.it/web/installazione_alfa_159.htm löytyy ohjeet italiaksi.nipaka kirjoitti:Soittokoneessa on AUX-tila. Mistä saa ulkoista äänilähdettä syötettyä? Riittääkö jenkkamasiinan irroitukseen 4 kpl 3mm rautalanganpätkää?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ihmettelin pimeältä parkkipaikalta lähtiessä miksi pyörät eivät tahdo kääntyä n. 10 astetta enempää. Pikaisella vilkaisulla ongelma vaikutti melko selvältä. No, auto ylös ja asiasta varmistumaan. Onko näistä yleisemminkin katkennut myös etujousia? takajousethan on toki tähän jo ehditty kertaalleen vaihtaa kun kilsoja on huimat 140.000. Pikkaisen rasittaa kun ajattelee että oli täysin sattumanvaraista, ettei jousi katkennut ja auto muuttunut ohjauskelvottomaksi ajossa ja lapsi kyydissä.
- Liitteet
-
- image1(1).jpeg
- (36.72 KiB) Tiedosto ladattu 3471 kertaa
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Mulla poikkesi kaikki jouset n. 210 tkm kohdilla. Taisivat mulla katketa ”paremmasta” paikasta, kun eivät kääntämiseen vaikuttaneet. Kolisivat vaan töyssyissä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^ mulla poikkesi myös etujousi 200 tkm paikkeilla ajossa. Ja etu ja takaiskareista ruostui jousilautaset irti alapäistä, kumpikin kuljettajan puolelta.
Edit, mahtaako tuossa sullakin olla jousilautanen irronnut vain näenkö niin väärin? Ja ratin kääntöön sen ei ihan heti pirtäisi vaikuttaa kun iskari ei käänny mukana.
Edit, mahtaako tuossa sullakin olla jousilautanen irronnut vain näenkö niin väärin? Ja ratin kääntöön sen ei ihan heti pirtäisi vaikuttaa kun iskari ei käänny mukana.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jousilautanen oli ehjä eikä erityisen pahan näköinenkään vielä. Jousi oli katkennut alhaalta laskettuna kolmannen kierteen paikkeilta ja loppujousi oli parin ylemmän kierteen voimin ängennyt jousilautasen ja siinä vielä nököttävien kahden kierteen ”läpi”.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kuvassa näkyy, että jousi on tullut jousilautasen läpi ja on nyt kiilautuneena olkatukea vasten. Kyllähän se vaikuttaa kääntymiseen.Raikkoo kirjoitti:ratin kääntöön sen ei ihan heti pirtäisi vaikuttaa kun iskari ei käänny mukana.
-
- Viestit: 1137
- Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
- Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
- Paikkakunta: Hattula
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Omalla oli ajettu 220 tkm vaihtoon lähtiessä ja sinä aikana kaikki jouset kertaaalleen vaihdettu.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kattokonsolissa olevat nappulat temppuilee (esim. peräluukku avautuu satunnaisesti).
Kellään ollut samanlaisia oireita/onko jotain tehtävissä ihan kotikonstein?
Kellään ollut samanlaisia oireita/onko jotain tehtävissä ihan kotikonstein?