2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
Moro. Näkiskö joku siis kyseisen moottorin säätöarvoja. Eli kun männät yläkuolokohdassa niin onko ne yli vai tasan vai alle lohkonpinnasta? Ny tarvittais faktaa ei mutua. Pojan kone kasassa mutta männät ottaa lievästi kiinni kanteen. Miksi.. Sitä en tiedä, kone pyörähtää kyllä ympäri mutta kuulemma pikkusen tahmaa. Kansipahvi vaihettiin ja kansi oikastiin. Konetta on ropattu joskus ennenkin ja kantta ehkä työstetty silloinkin.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
Versioita on aika monta, onko cf1, cf2, cf3 jne, kansipahveja myöskin eri paksuisia. Käy todella lähellä jo uutuuttaan, siitä kun muutama kymppi kannesta pois ja muutama kymppä matala tiiviste, alkaa osua jo kanteen.
Onko pahvi pahvi vai MLS tyyppinen ?
Onko pahvi pahvi vai MLS tyyppinen ?
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Re: 2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
Ei kai kannen oikaisu vaikuta tähän, tiivisteet on sen sijaan erilaiset 1,8 ja 2,0 malleissa, tosin reikä on vain 1mm suurempi 2,0 koneessa?
Kannen useampi oikaisi ehkä vaatii venttiilien uuden sovituksen syvemmälle ja palotilan syvyys jo muuttaa silloin puristussuhdetta. Sille annetaan minimi syvyys, männän asemalle asennustasosta bensakoneessa ei anneta mittaa, vain dieseleissä, jossa on muutama eripaksuinen tiiviste saatavana se kompensoimiseksi. Olisiko joku paininkuppi vain öljyä täysi, jolloin se käy mäntään? Näin on joskus tapahtunut.
Kannen useampi oikaisi ehkä vaatii venttiilien uuden sovituksen syvemmälle ja palotilan syvyys jo muuttaa silloin puristussuhdetta. Sille annetaan minimi syvyys, männän asemalle asennustasosta bensakoneessa ei anneta mittaa, vain dieseleissä, jossa on muutama eripaksuinen tiiviste saatavana se kompensoimiseksi. Olisiko joku paininkuppi vain öljyä täysi, jolloin se käy mäntään? Näin on joskus tapahtunut.
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
Juu ajatus virhe... ei vaikuta oikaisu ei, mutta pahveja on monen paksuisia, itsellä juuri pöydällä 0,49mm ja toinen ohuempi (en muista ulkoa), molemmat on listauksen mukaan sopivia 1.6-2.0 malleihin, nämä siis MLS (multi layer steel), sitten vanhemmissa on vielä ne perinteiset "pahvi" tiivisteet.
Oma veikkaus on että väärä pahvi, on näistä ennenkin joku kysellyt samaa ongelmaa, mäntä tulee aivan pintaan, pitää illalla vielä metalli viivaimella zekata, tuo nyt auki oleva, tuliko jopa inansa yli, jolloin tuo pahvin paksuus on tosi tärkeä.
-aj-
edit. tuo paininkuppi teoria kuulostaa myös järkevälle, pitääpä muistaa tuo itsekkin !!
Oma veikkaus on että väärä pahvi, on näistä ennenkin joku kysellyt samaa ongelmaa, mäntä tulee aivan pintaan, pitää illalla vielä metalli viivaimella zekata, tuo nyt auki oleva, tuliko jopa inansa yli, jolloin tuo pahvin paksuus on tosi tärkeä.
-aj-
edit. tuo paininkuppi teoria kuulostaa myös järkevälle, pitääpä muistaa tuo itsekkin !!
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: 2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
Moro. Juu tilanne on sellanen että ostin ajusa merkkisen yläpäänsarjan. Siellä pitäis olla 0.49mm tiiviste mukana. En kattonu oliko metallia.. Auto on vm 06 eli cf3.seppo kirjoitti:Ei kai kannen oikaisu vaikuta tähän, tiivisteet on sen sijaan erilaiset 1,8 ja 2,0 malleissa, tosin reikä on vain 1mm suurempi 2,0 koneessa?
Kannen useampi oikaisi ehkä vaatii venttiilien uuden sovituksen syvemmälle ja palotilan syvyys jo muuttaa silloin puristussuhdetta. Sille annetaan minimi syvyys, männän asemalle asennustasosta bensakoneessa ei anneta mittaa, vain dieseleissä, jossa on muutama eripaksuinen tiiviste saatavana se kompensoimiseksi. Olisiko joku paininkuppi vain öljyä täysi, jolloin se käy mäntään? Näin on joskus tapahtunut.
Nokat on käsittääkseni pois paikoiltaan ja kanteen siis osuu männät. Kuulemma noin 0.1mm.
En ainakaan löydä paksumpia tiivisteitä 0.5 on paksuin??
Se vähän mietityttää kun motosport opettaja sanoi että paikallaan ollut tiiviste oli väärä. Kuulemma vesireijät oli erilaiset kun tässä uudessa. ( tiedän että kone on purettu ennenkin) hänen mielestä uusi on oikea.
Onhan tuolla joku moottorinumero missä tiiviste vaihtuu.. Miten se olis hauska tietää.. Kiitoksia tietäjille.. Saa jatkaa auttamista
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
Mun käsityksen mukaan peltitiivisteet MLS on 0,49mm tai ohuempia, niitä vanhoja pahvisia on sitten paksumpia 1.5mm esim. Tosin kyllä -06 cf3 pitäis olla pellisellä.
Onhan alakerran laakerit zekattu.
-aj-
Onhan alakerran laakerit zekattu.
-aj-
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Re: 2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
Tiiviste vaihtuu cf2 ja cf3 välissä. Uusi on monikerros-metallitiiviste (Astarud) kuten aj kertoi. Alkuperäiset tiivisteet eivät poikkea paksuutensa suhteen paljoakaan asennettuna, joten tuosta se ei voi olla kiinni. Jos lohkon taso on aiemmin koneistettu, niin se on ainoa mahdollisuus osumaan. Tietysti lähdetään siitä että männät on asennettu oikein päin, imulovet kiertokankien alapään merkkien puolella, nuolet pyörimissuuntaan jne. laakerivälykset ok. Johan laakerivälyskin pitää olla 0,03...0,05 luokkaa. Eikä ne männät mielestäni ole yli ylätason, silloinhan ne hakkaisivat tiivisteen reunaan, jos tarviketiivisteet ovat samoja 1,8 ja 2,0 koneille (riippuen reiästä), tehtaan varaosina myymät tiivisteet on jokaiselle koneelle omansa. Ei jää muuta kuin ryhmän taso on koneistettu. Korkeudelle ei tehdas anna mittaa, muistaakseni suurin sallittu epätasaisuus on <0,1 mm. On kyllä aika harvinaista että tarvii koneistaa!
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: 2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
No juu katotaan miten homma etenee. Onhan ne männät käyny aikalähellä ennenkin ainakin venttiileitä koska männissä on PAKOpuolella osumajälkee.
Opettaja ehdotti että otetaan mäntien laelta pois niin mahtuu pyörimään kai tuo tietää kun Motosporttia opettaa ja useita kireitä kisakoneita on kuulemma rakentanut.
edit: alapää/laakerit oli ok.
edit2: Helsvetti kun oon viimeaikoina ropaillu vanhempia vehkeitä oppinu diggaamaan niistä... siihenaikaan moinen ongelma olis selätetty laittamalla 2 kannentiivistettä päällekkäin.
Opettaja ehdotti että otetaan mäntien laelta pois niin mahtuu pyörimään kai tuo tietää kun Motosporttia opettaa ja useita kireitä kisakoneita on kuulemma rakentanut.
edit: alapää/laakerit oli ok.
edit2: Helsvetti kun oon viimeaikoina ropaillu vanhempia vehkeitä oppinu diggaamaan niistä... siihenaikaan moinen ongelma olis selätetty laittamalla 2 kannentiivistettä päällekkäin.
Viimeksi muokannut Stiletto, 03 Joulu 2018, 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
Re: 2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
Mullahan kävi 2 litrasen 156:sen kanssa samalla tavalla.
Jos tämä nyt on samalla koneella.
Jos tämä nyt on samalla koneella.
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: 2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
No voe helv... Ti. Autoon on vissiin vaihettu vanhempi kone eli cf2. Perkele, mitä säätöä taas.. Meniskö toi nyt sit kasaan vanhemmalla kannentiivisteellä.? Mäntien muoto vissiin vähän eri cf2 ja cf3 moottoreissa. Alustavasti täytyy myös kysyä onko kellään 2 litrasta moottoria myytäväksi. Tai lohkoa. Ps. Käykö kannet keskenään? Onko jts alakerta erilainen?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: 2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
Miten ratkasit ongelman?A Bart kirjoitti:Mullahan kävi 2 litrasen 156:sen kanssa samalla tavalla.
Jos tämä nyt on samalla koneella.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
Re: 2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
Laitoin oikean kannentiivisteen mulle myydyn liian ohkaisen tilalle.
Noissa oli heittoa tyyliin ½ milliä.
Peltinen se tuokin oli niinkuin sekin mikä paikoilleen meni.
Muistaakseni konetta pyöritettäessä ykk.ssa tunsi tarkemmin tutkittaessa pykälän.
Tätähän ei huomannut kun vain pyöräytti konetta räikällä kun se pyörähti nätisti yli.
Noissa oli heittoa tyyliin ½ milliä.
Peltinen se tuokin oli niinkuin sekin mikä paikoilleen meni.
Muistaakseni konetta pyöritettäessä ykk.ssa tunsi tarkemmin tutkittaessa pykälän.
Tätähän ei huomannut kun vain pyöräytti konetta räikällä kun se pyörähti nätisti yli.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
Erilaiset männät.Stiletto kirjoitti:Onko jts alakerta erilainen?
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
No niin, eilen tutkittua tietoa.
TS koneen mäntä EI nouse yli lohkon pinnan, mitattu ei mutta "valo " näkyy läpi, eli ero on vain kymmenesosa millejä.
Kannessa IMU venttiili on vielä lähempänä kannen pintaa kuin mäntä lohkossa, siinäkin saa eron juuri ja juuri silmällä nähtyä, siis valo näkyy.
Yhteensä siis männän ja kannen välissä on kymppi tai pari, kannen oikaisuhan ei tähän vaikuta. MUTTA jos kantta on oiottu useammin niin imuventtiili todennäköisesti tulee kannen pinnan alapuolelle. Eilen tehty kansi oli ekaa kertaa irti ja imuventtii oli nippa nappa pinnan tasan alla, pari kertaa plaanattu niin venttiili on jo ulkopuolella.
Jos männän päällä on karstaa, ottaa se kiinni molemmissa tapauksissa.
Eli kannen tiivisteen paksuus ei pitäisi vaikuttaa männän tapaamiseen kanteen, mutta useammin plaanattussa kannessa imuventtiili alkaa ensin kolkottamaan mäntään, koska tulee kannen plaanipinnasta ulos, kymmenes osa millit riittävät.
Tämän toki voi kompensoida paksummalla tiivisteellä.
-aj-
TS koneen mäntä EI nouse yli lohkon pinnan, mitattu ei mutta "valo " näkyy läpi, eli ero on vain kymmenesosa millejä.
Kannessa IMU venttiili on vielä lähempänä kannen pintaa kuin mäntä lohkossa, siinäkin saa eron juuri ja juuri silmällä nähtyä, siis valo näkyy.
Yhteensä siis männän ja kannen välissä on kymppi tai pari, kannen oikaisuhan ei tähän vaikuta. MUTTA jos kantta on oiottu useammin niin imuventtiili todennäköisesti tulee kannen pinnan alapuolelle. Eilen tehty kansi oli ekaa kertaa irti ja imuventtii oli nippa nappa pinnan tasan alla, pari kertaa plaanattu niin venttiili on jo ulkopuolella.
Jos männän päällä on karstaa, ottaa se kiinni molemmissa tapauksissa.
Eli kannen tiivisteen paksuus ei pitäisi vaikuttaa männän tapaamiseen kanteen, mutta useammin plaanattussa kannessa imuventtiili alkaa ensin kolkottamaan mäntään, koska tulee kannen plaanipinnasta ulos, kymmenes osa millit riittävät.
Tämän toki voi kompensoida paksummalla tiivisteellä.
-aj-
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: 2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
Juu. Kävin itsekkin tänään kattomassa missä mennään. Se on juuri niinku yläpuolella kerrotaan. Imuventtiilli on tosi lähellä kannenpintaa.
No olivat palotelleet koneen muutenkin ja männissä oli kiinnileikkausjälkeä, jne. Eli Taitas olla viisainta etsiä vaihtomoottori. Kansi on hyvä joten pelkkä alakertakin mulle riittäisi.
Oisko siis kenelläkään tallinnurkissa 2 litrasta TS moottoria myytävänä? cf2 tai cf3 ei taida olla väliä kannet käy keskenään? Vai käykö??
Sinänäsä hassua etten lohkosta löytänyt meistettyä numeroa lainkaan,,valettu numero oli 60608101 ? Mikähän tuo on?
No olivat palotelleet koneen muutenkin ja männissä oli kiinnileikkausjälkeä, jne. Eli Taitas olla viisainta etsiä vaihtomoottori. Kansi on hyvä joten pelkkä alakertakin mulle riittäisi.
Oisko siis kenelläkään tallinnurkissa 2 litrasta TS moottoria myytävänä? cf2 tai cf3 ei taida olla väliä kannet käy keskenään? Vai käykö??
Sinänäsä hassua etten lohkosta löytänyt meistettyä numeroa lainkaan,,valettu numero oli 60608101 ? Mikähän tuo on?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
Lohkot on samat, männät eri, kansi sama imulaitteet eri.
Eli lohko käy mistä vaan, mutta männät pitää olla oikeet, kansi menee vanha.
-aj-
Eli lohko käy mistä vaan, mutta männät pitää olla oikeet, kansi menee vanha.
-aj-
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: 2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
Ihan hölmönä kyselen, että eikö tuossa ole lainkaan venttiilinkoloja? Hurjalta tuntuu jos vakionakin venttiilit on kymppien päässä männän laesta
Jos tosiaan venttiili on se rajoittava tekijä, niin helppohan siihen olisi venttiilin nurkalle hipaista milli pari upotusta mäntään.
Jos tosiaan venttiili on se rajoittava tekijä, niin helppohan siihen olisi venttiilin nurkalle hipaista milli pari upotusta mäntään.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
Kyllä siellä on venttiilin kuvat männissä valmiina, antamassa pelivaraaGasket kirjoitti:Ihan hölmönä kyselen, että eikö tuossa ole lainkaan venttiilinkoloja? Hurjalta tuntuu jos vakionakin venttiilit on kymppien päässä männän laesta
Jos tosiaan venttiili on se rajoittava tekijä, niin helppohan siihen olisi venttiilin nurkalle hipaista milli pari upotusta mäntään.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: 2 litrasen ts moottorin säätöarvot.
PS. Autonperissä kuvassa "uusi alakerta" Saas nähä miten käy..eikös tuo samanlaiselta näytä?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!