Multiair pakkasella
Valvoja: Moderators
Multiair pakkasella
Ensimmäinen talvi edessä multiair koneisella menopelillä. Autoon vaihdettiin juuri uusi multiair yksikkö, kilometrejä mittarissa vasta 56tkm. Nyt ensimmäisinä pakkas aamuina kiinnittänyt huomiota auton käyntiin. Suoraan sanottuna auto kuulostaa ensimmäiset 30s-1min aivan katuporalta.... Onko normaalia, tai muilla samaanlaisia kokemuksia. Vai täytyykö tässä olla yhteyksissä yksikön vaihtaneeseen liikkeeseen.
Mielestäni entisellä yksiköllä ei lokakuun pakkasilla kyseistä nakutusta kuulunut.
Mielestäni entisellä yksiköllä ei lokakuun pakkasilla kyseistä nakutusta kuulunut.
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Multiair pakkasella
Omani ei kyllä kovallakaan pakkasella, ne muutamat kerrat kun sellaisella sen käynnisti, kuulostanut mitenkään erityisen karhealta.
Onhan koneessa varpisti oikeat öljyt?
Onhan koneessa varpisti oikeat öljyt?
932 937 955
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Multiair pakkasella
Saatko nauhoitettua ääninäytteen?
Re: Multiair pakkasella
Koneessa öljyinä castrol magnatec 5w-40 c3.
Oiretta ei ilmene jos lämpötila 0°c yläpuolella, käy aivan nätisti starttauksesta lähtien... Mielestäni ääni kyllä niin raju parin asteen pakkasella, että liekö normaalia..
Voin aamulla koittaa ottaa ääni näytettä.
Oiretta ei ilmene jos lämpötila 0°c yläpuolella, käy aivan nätisti starttauksesta lähtien... Mielestäni ääni kyllä niin raju parin asteen pakkasella, että liekö normaalia..
Voin aamulla koittaa ottaa ääni näytettä.
Re: Multiair pakkasella
Enhän minä amatööri, osaa tänne mitää videota liittää
Soittelin autokeskukselle, ja he olivat sitä mieltä että seleniat ovat ainoat oikeat öljyt, kyseiseen koneeseen. Voisihan ne koittaa vaihtaa ja katsoa kuinka käy.
Kumma vaan kun ei vanhalla multiair yksiköllä kyseistä ongelmaa ollut vaikka samat öljyt oli silloinkin koneessa.
Tätä menoa saa seistä talvet tallissa
Soittelin autokeskukselle, ja he olivat sitä mieltä että seleniat ovat ainoat oikeat öljyt, kyseiseen koneeseen. Voisihan ne koittaa vaihtaa ja katsoa kuinka käy.
Kumma vaan kun ei vanhalla multiair yksiköllä kyseistä ongelmaa ollut vaikka samat öljyt oli silloinkin koneessa.
Tätä menoa saa seistä talvet tallissa
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Multiair pakkasella
Ei niitä videoita tänne laiteta, vaan ladataan Youtubeen (tai vastaavaan palveluun) ja linkkiä videoon.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Multiair pakkasella
^Kauheen nihkee ja vanhanaikanen näkemys. Kyllä mulla on tässä viidestä näytöstä yksi vinossa ja yksi osoittaa suoraan alaspäin, eikä yhdelläkään ole pakko levittää videota koko ruudulle, kun Xerox meni 1973 esittelemään ikkunoivan käyttöliittymän (pystynäytöllä, btw).
Sitäpaitti nykyään puoli maailmaa kattelee niitä videoita sillä puhelimella - pystyasennossa
Sitäpaitti nykyään puoli maailmaa kattelee niitä videoita sillä puhelimella - pystyasennossa
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Multiair pakkasella
Mulla teki Selenioilla lievää köhää - ja öljykorkkiin limaa - sitten kokeilin Totalin Quartzia (FIat 9.55535-S2 luokitus) joka toimi, mutta sitä kului aika reilusti. Nyt sitten Valvolinen SynPowerit, eikä ainakaan kymässä rötää tai köhi yhtään kuten Selenioilla ja 1500km matkalla ei tikku ole menettänyt tasoa. Muistaakseni 3k kesti Totaleilla, ennen kuin pinta alkoi laskea.
Seleniaa paloikin sitten pari litraa viidellä tonnilla.
Seleniaa paloikin sitten pari litraa viidellä tonnilla.
Re: Multiair pakkasella
Voiskohan olla joku sähköinen/ohjelmallinen oire ? Saako näistä koneella muutettua jotain ohjearvoja ?
- Ipi76
- Viestit: 815
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
- Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
- Paikkakunta: Kyröskoski
Re: Multiair pakkasella
^ja^^siis täh? kaksi litraa 5 tonnilla, kyllä moottorissa on jotain häikkää.
Meillä on ollut 4 MultiAir moottorista Alfaa ja kilometrejä kertyi melkein 400tkm yhteensä.
Yhden kerran taisin lisätä öljyä koneeseen. Välillä Öljynvaihtoväli 30tkm ja välillä 10-15 tuhatta. Yhdestä paukahti MultiAir yksikkö, tietysti se jossa oli ollut öljynvaihtoväli 30tkm. Yhdestä jäätyi huohotin kun ei ollut viimasuojia. Eli viimasuojia ja huohotinkotelon putsausta suosittelen ennen talvea.
En tiedä onko mahdollista mutta yhtenä pakkasaamuna kävi karkeasti ja samana päivänä antautui akku.
Meillä on ollut 4 MultiAir moottorista Alfaa ja kilometrejä kertyi melkein 400tkm yhteensä.
Yhden kerran taisin lisätä öljyä koneeseen. Välillä Öljynvaihtoväli 30tkm ja välillä 10-15 tuhatta. Yhdestä paukahti MultiAir yksikkö, tietysti se jossa oli ollut öljynvaihtoväli 30tkm. Yhdestä jäätyi huohotin kun ei ollut viimasuojia. Eli viimasuojia ja huohotinkotelon putsausta suosittelen ennen talvea.
En tiedä onko mahdollista mutta yhtenä pakkasaamuna kävi karkeasti ja samana päivänä antautui akku.
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Multiair pakkasella
Itsellä Seleniaa ollu kohta 15 tkm eikä oo kyllä öljyä tarvinnu lisätä yhtään.
- RaceAlfa
- Viestit: 177
- Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
- Car(s): Giulietta -11, Mito Multiair 135hp -12, Mito Multiair 135hp -11, 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 1.6TS -01, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72
Re: Multiair pakkasella
Vaihdan Seleniat 10tkm välein, koskaan ei ole pinta laskenut...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Multiair pakkasella
Liioittelin aika rankasti, mutta Selenialla tosiaan oli öljykorkki limassa ja vaahdossa + sitä kului huomattavaa tahtia.Ipi76 kirjoitti:^ja^^siis täh? kaksi litraa 5 tonnilla, kyllä moottorissa on jotain häikkää.
.
142tkm oli mittarissa ku litra Seleniaa tuli ostettua (alarajassa) ja oltiin taas alarajassa 147tkm:ssä, jolloin vaihtui öljyt.
147tkm -> 160tkm (seuraava öljynvaihto) kulutti about puoltoistalitraa öljyä. Sen, mitä 5 litran kannusta nyt jäljelle jäi siten, että öljyjä vaihtaessa pinta oli juuri MIN-rajan yläpuolella.
Seurataan tilannetta.
Toki ekan öljynvaihdon nurkilla tuli myös laitettua viimasuojat ja putsattua huohotin, joka voi vaikuttaa aika paljonkin tuohon...
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Multiair pakkasella
Komppaan Seleniat ja Eber ei laske ei, kiva yhdistelmä muutenkin, ei kilise ei kolise ja kesä starttiRaceAlfa kirjoitti:Vaihdan Seleniat 10tkm välein, koskaan ei ole pinta laskenut...
10 välein vaihto ja musitakaa Selenia+microsuodin. Miksi aina kikkailla jos on erikoisöljy niin sitten on
-aj-
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Multiair pakkasella
Käytän myös Seleniaa omassa MA:ssa, mutta sitä microsuodatinta ei ole vaihtanut / puhdistanut. Jotenkin vain jäänyt tekemättä syystä tahi toisesta. Enskerralla sitten.
Edit
Niin ja sitten tuohon varsinaiseen aiheeseen eli eipä tuossa mitään kummempia ylimääräisiä ääniä kuulu pakkasella verrattuna kesäkeliin.
Edit
Niin ja sitten tuohon varsinaiseen aiheeseen eli eipä tuossa mitään kummempia ylimääräisiä ääniä kuulu pakkasella verrattuna kesäkeliin.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Re: Multiair pakkasella
Nyt koneessa seleniat sisällä, huomis aamun pettymystä odotelessa... No korjaamo käynti varattuna paikkaan jossa yksikkö vaihdettiinkin, saavat selvittää mistä kiikastaa. Suuri epäilys herännyt multiair yksikön lämpöanturi vikaan... Nakutuksen raja on +1 ja -1 välillä. Ölyn ominaisuudet ei kahdessa asteessa muutu miksikään. Mutta palataan astialle kun vika löytyy
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Multiair pakkasella
Ellei sitten ole vettä väärässä paikassa. Sen ominaisuuksiinhan parin asteen muutos tuolla alueella vaikuttaa melko ratkaisevasti.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Multiair pakkasella
Osaatko yhtään avata mikä tuo kuvaamasi katuporan ääni on? Joku naputus venttiilikoneistosta vai jotain että koko kone tärisee ja käy vajailla sylintereillä?Jomppajuu kirjoitti:Nyt koneessa seleniat sisällä, huomis aamun pettymystä odotelessa... No korjaamo käynti varattuna paikkaan jossa yksikkö vaihdettiinkin, saavat selvittää mistä kiikastaa. Suuri epäilys herännyt multiair yksikön lämpöanturi vikaan... Nakutuksen raja on +1 ja -1 välillä. Ölyn ominaisuudet ei kahdessa asteessa muutu miksikään. Mutta palataan astialle kun vika löytyy
Re: Multiair pakkasella
Venttiilit paukuttaa lämpötilan ollessa pakkasella niin, että ääni kuuluu 40 metrin päähän.
Autohan sytytteli moottorin vikavaloa ja teki ennen yksikön vaihtoa koodia p1063-71 ja pudotti 3 sylinterin hetkeksi pois pelistä.
Nyt auto käy kaikilla eikä sytyttele mitään valoja mutta pakkasella paukuttaa venttiileitä ensimmäisen minuutin julmetusti. Plussan puolella ja lämpimänä käy niin kauniisti kun multiair nyt voi
Autohan sytytteli moottorin vikavaloa ja teki ennen yksikön vaihtoa koodia p1063-71 ja pudotti 3 sylinterin hetkeksi pois pelistä.
Nyt auto käy kaikilla eikä sytyttele mitään valoja mutta pakkasella paukuttaa venttiileitä ensimmäisen minuutin julmetusti. Plussan puolella ja lämpimänä käy niin kauniisti kun multiair nyt voi
Re: Multiair pakkasella
Mulla kävi ekana talvena 2010 kone 99 kw:n MultiAir kävi selkeästi kolmella pytyllä, kun käynnistin sen ilman esilämmitystä. Takana oli ehkä n. - 30 celciusasteen pakkasyö, joten fiksun ihmisen hommasta ei ollut kyse, mutta jouluaattoaamuna oli yllätyssiirtyminen.
Ongelma poistui, kun moottorin sammutti ja käynnisti uudelleen, mikään vikavalo ei syttynyt eikä jälkikäteen moottorin toiminnassa ollut ongelmia. Itselläni on siis yli 8 vuotta vanha MiTo, jolla on ajettu alle 60 000 kilsaa pääasiasssa Kehä I:n sisäpuolella, joten kylmäkäynnistyksiä ja lyhyttä ajoa on suht reippaasti.
Öljyt mä oon vaihdattanut tohon vuosittain, eli käytännössä n. 6-7000 kilsan välein marmorilla tai Auto Milanossa eikä auto syö öljyä, joten öljynpuutteesta tai väärästä öljystä pitäis olla toistaiseksi huolissaanm, vaikka venaankin, koska toi MultiAirin eka tuotantoversio sitten kosahtaa. Parin mekaanikon ja yhden huoltopäällikön mukaan MultiAirin onglelmat liittyvät aina jotenkin öljynpuutteeseen. Tiiä sitten.
Vielä hurisee moottori Auto Milanon mekaanikonkin mukaan ihan normaalisti. Tosin nyt takapönttö vaihdettiin johonkin Novitecin rosteriin, joten äänimaailma muuttui aavistuksen.
Ongelma poistui, kun moottorin sammutti ja käynnisti uudelleen, mikään vikavalo ei syttynyt eikä jälkikäteen moottorin toiminnassa ollut ongelmia. Itselläni on siis yli 8 vuotta vanha MiTo, jolla on ajettu alle 60 000 kilsaa pääasiasssa Kehä I:n sisäpuolella, joten kylmäkäynnistyksiä ja lyhyttä ajoa on suht reippaasti.
Öljyt mä oon vaihdattanut tohon vuosittain, eli käytännössä n. 6-7000 kilsan välein marmorilla tai Auto Milanossa eikä auto syö öljyä, joten öljynpuutteesta tai väärästä öljystä pitäis olla toistaiseksi huolissaanm, vaikka venaankin, koska toi MultiAirin eka tuotantoversio sitten kosahtaa. Parin mekaanikon ja yhden huoltopäällikön mukaan MultiAirin onglelmat liittyvät aina jotenkin öljynpuutteeseen. Tiiä sitten.
Vielä hurisee moottori Auto Milanon mekaanikonkin mukaan ihan normaalisti. Tosin nyt takapönttö vaihdettiin johonkin Novitecin rosteriin, joten äänimaailma muuttui aavistuksen.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Multiair pakkasella
Tuo venttiilien naputtaminen kuulostaa sinänsä tutulta hommalta, mutta se vaatii oikeat olosuhteet toteutuakseen. Lämpötila justiinsa -1 - +1 haarukassa, edellisestä ajosta pitää olla vähintään 6h aikaa ja edellinen ajosuorite ennen sammutusta pitää olla yli 100km. Ei tämä kovin usein toistu ja tässä se kestää vain noin 10-15s kunnes asettuu. Ääni kuulostaa pahasti rikkinäiseltä venttiilikoneistolta. Oma epäilykseni on tuonne softan suuntaan, että tietyissä olosuhteissa Multiairilla ottaa aikaa kunnes se saa yksikön kalibroitua. Jossain lähteessä oli mainittu, että se kalibroi toimintansa jokaisessa käynnistyksessä.
Maailmalta lainattuna, vastaavaa ongelmaa on muillakin.
Maailmalta lainattuna, vastaavaa ongelmaa on muillakin.
As my Multiair G lives outside 24 hrs a day I have noticed that when the engine is started on a cold morning there is a light knocking sound from the engine. This only happens if the temperature is around freezing and the knocking sound disappears after 30 seconds or so of running.
Re: Multiair pakkasella
Pitääpä vielä testailla ensiviikolla jollain aamulla kun on luvannut kovempia pakkasia.. Otin kyllä jo toisen auton ajoon siksi aikaa että huolto ukot ovat tarkastaneet, mistä kiikastaa. Ei viitsi turhaan särkeä paikkoja...
Mutta toisaalta hyvä tietää ettei tämä nyt välttämättä aivan ennen näkemätöntä ole
Mutta toisaalta hyvä tietää ettei tämä nyt välttämättä aivan ennen näkemätöntä ole
Re: Multiair pakkasella
No nii tutkimuksia jatkettu, kyllä se vaan niin on niinkuin matti_vuorio sanoi.
Auto tarvitsee juuri tietynlaiset olosuhteet että nakutusta esiintyy. Nyt ollut kovempia pakkasia "tänäänkin -15" ja auto toimii aivan moitteetta, samoin aijempina aamuina kun pakkasta ollut enemmän kuin -2 astetta.
Lämpötila kun on 0 ja -1 haarukassa, nakutusta esiintyy välillä ja välillä taas ei.
Nyt kun seleniat koneessa ääni ei mielestäni ole kertaakaan ollut niin terävä kuin silloin lähtö tilanteessa.
Eli kiitoksia kaikille tasapuolisesti, ei vika vaan ominaisuus. Uskallan näillä tiedoilla ja testeillä perua korjaamokäynnin. Aina vaan herättää ihmetystä uusien laitteiden "ominaisuudet"
Auto tarvitsee juuri tietynlaiset olosuhteet että nakutusta esiintyy. Nyt ollut kovempia pakkasia "tänäänkin -15" ja auto toimii aivan moitteetta, samoin aijempina aamuina kun pakkasta ollut enemmän kuin -2 astetta.
Lämpötila kun on 0 ja -1 haarukassa, nakutusta esiintyy välillä ja välillä taas ei.
Nyt kun seleniat koneessa ääni ei mielestäni ole kertaakaan ollut niin terävä kuin silloin lähtö tilanteessa.
Eli kiitoksia kaikille tasapuolisesti, ei vika vaan ominaisuus. Uskallan näillä tiedoilla ja testeillä perua korjaamokäynnin. Aina vaan herättää ihmetystä uusien laitteiden "ominaisuudet"