Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kannattaa mitata purkuvirta ensin ennen kuin lähtee ostamaan uutta patteria.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

[quote Tuo akun purkautuminen jonnekin tuntuu myös itsestäni vähän oudolta][/quote]
Vika sähkölaitteissa tyhjentää akun, esim. takaluukussa jää valo päälle... Myös jos sisävalojen kytkin jää väärään asentoon niin polttaa valoja jatkuvasti. Ton kyllä yleensä hokaa mutta takaluukkua ei helposti. Kuten Tuomas kirjoitti niin akustovirran mittaus kannattaa tehdä.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

mikä on 1.9 JTD 8v jakohihnan vaihtoväli?

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jalamari kirjoitti:mikä on 1.9 JTD 8v jakohihnan vaihtoväli?
Varman päälle jos menet niin sama kuin 16-venaisella... 3 v tai 60-80 tkm ...
saabisti päästää sitten 5v tai 100 tkm , ainakin 150 hp-alfan koneella... :wink:
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Aranai kirjoitti:
Mahtaako akku olla kahtakaan vuotta vanha, mutta kait sekin on mahdollista. Tuo akun purkautuminen jonnekin tuntuu myös itsestäni vähän oudolta. Pitää vissiin lähteä akkukaupoille.
Katso tuo takakontin valo ekana, mitä ehdotettiinkin jo.
Sit jos on CD-soitin, katso, ettei radio käynnisty itsestään (silloin, kun siellä EI ole levyä sisällä...)... Tehokas virransyöjä sekin. Foorumilla parikin keissiä tällaista, vaikka kukaan ei tunnu sitä uskovan 8)
Nuo ne selkeimmät tsekattavat.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Tessu "käy" (köhii ja nykii pikkusen rikkaalla pelkällä lambdaherjalla) päästöt laittas auton ajokieltoon. Eli pitäsköhän vaihtaa se lambda vai onkohan joku muu tyyppivika? Ilmi ja haitariputki vaihdettu tosin ei välttämättä ole täysin terve ilmikään kun käy paremmin ku nyppäsee ilmin irti :roll:
Through difficulties to defeat

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Rouva soitti Jyskin parkkipaikalta, ja kertoi ettei JTS lähde käymään. Ajotietokone herjas VDC-failurea, ja kehotti menemään dealerille. No ei. Riensin hätiin kuutoskoneen laulun siivittämänä, ja taioin peräkontista vikakoodinlukijan, joka kertoi vikakoodit P606 ja P1680. Nollasin koodit ja Alfa käynnistyi, mutta VDC-herja jäi loistamaan ajotietokoneen näytölle. Mistähän alkaisi vikaa purkamaan? Asian hauskuutta lisää se, että maanantaiaamuna pitäisi olla lentelemässä Kazakstaniin, ja Rouvan remonttitaidot ovat kovin rajalliset, eikä osien hankintaan ole juuri aikaa.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Akun kunto? Toisiinsa liittymättömät ongelmat samalla kertaa vihjaavat usein sähköpuolelle.

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Ulkomaan foorumeita selaillessa kuulosti olevan vika, joka tulee ja menee. Niin oli mennyt tämäkin kun äsken kokeilin käyntiin. Sen sijaan P1680 oli palannut ja sytytti vikavalon. Nollautui kuitenkin pois. Pitänee seurata tilannetta, onneksi Rouvan työmatka on vain puoli kilometriä.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Missä on pissapojan takaiskuventtiili? Ärsyttävästi pyyhkijät ehtivät pyyhkäisemään lasia ennen kuin tulee nestettä. Lisäksi pitkien merkkivalo lopetti toimintansa yllättäin. Valot itsessään toimivat kyllä. Taitaa olla ledi joten en oikein usko sen palaneenkaan. Kyseessä -98 vuoden 156.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta / P606 ja P1680

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

dnapekko kirjoitti:Ulkomaan foorumeita selaillessa kuulosti olevan vika, joka tulee ja menee. Niin oli mennyt tämäkin kun äsken kokeilin käyntiin. Sen sijaan P1680 oli palannut ja sytytti vikavalon. Nollautui kuitenkin pois. Pitänee seurata tilannetta, onneksi Rouvan työmatka on vain puoli kilometriä.
Ajoin auton halliin, josta se ei taaskaan käynnistynyt (VDC taas), joten vaihdettiin velipojan varastoista toinen akku, oli ainakin virkeämpi pyörittämään. P606 ja P1680 olivat palanneet, ja nollautuivat pois. MSE näytti, että kaasuläpän asentoanturi taitaa olla huonossa hapessa, kun MSE piirteli käyrää auton ollessa käynnissä, kävi käyrä valillä nollassa tyhjäkäynnillä. Eihän moista täältä saa nopeasti, joten putsasin liittimen, ja huomenna testailu jatkuu. Saattaa Rouva joutua kävelyhenkilöksi työmatkani ajaksi...
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

AKaT
Viestit: 57
Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta...
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta / P606 ja P1680

Viesti Kirjoittaja AKaT »

dnapekko kirjoitti:
dnapekko kirjoitti:Ulkomaan foorumeita selaillessa kuulosti olevan vika, joka tulee ja menee. Niin oli mennyt tämäkin kun äsken kokeilin käyntiin. Sen sijaan P1680 oli palannut ja sytytti vikavalon. Nollautui kuitenkin pois. Pitänee seurata tilannetta, onneksi Rouvan työmatka on vain puoli kilometriä.
Ajoin auton halliin, josta se ei taaskaan käynnistynyt (VDC taas), joten vaihdettiin velipojan varastoista toinen akku, oli ainakin virkeämpi pyörittämään. P606 ja P1680 olivat palanneet, ja nollautuivat pois. MSE näytti, että kaasuläpän asentoanturi taitaa olla huonossa hapessa, kun MSE piirteli käyrää auton ollessa käynnissä, kävi käyrä valillä nollassa tyhjäkäynnillä. Eihän moista täältä saa nopeasti, joten putsasin liittimen, ja huomenna testailu jatkuu. Saattaa Rouva joutua kävelyhenkilöksi työmatkani ajaksi...
Asiahan ei mitenkään minulle kuuluu, mutta meneekö autolla puolen kilometrin matkan töihin? :-D :crazyeyes:

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta / P606 ja P1680

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

AKaT kirjoitti:
dnapekko kirjoitti:
dnapekko kirjoitti:Ulkomaan foorumeita selaillessa kuulosti olevan vika, joka tulee ja menee. Niin oli mennyt tämäkin kun äsken kokeilin käyntiin. Sen sijaan P1680 oli palannut ja sytytti vikavalon. Nollautui kuitenkin pois. Pitänee seurata tilannetta, onneksi Rouvan työmatka on vain puoli kilometriä.
Ajoin auton halliin, josta se ei taaskaan käynnistynyt (VDC taas), joten vaihdettiin velipojan varastoista toinen akku, oli ainakin virkeämpi pyörittämään. P606 ja P1680 olivat palanneet, ja nollautuivat pois. MSE näytti, että kaasuläpän asentoanturi taitaa olla huonossa hapessa, kun MSE piirteli käyrää auton ollessa käynnissä, kävi käyrä valillä nollassa tyhjäkäynnillä. Eihän moista täältä saa nopeasti, joten putsasin liittimen, ja huomenna testailu jatkuu. Saattaa Rouva joutua kävelyhenkilöksi työmatkani ajaksi...
Asiahan ei mitenkään minulle kuuluu, mutta meneekö autolla puolen kilometrin matkan töihin? :-D :crazyeyes:
No ei, mutta kuulemma olisi muutakin kulkua :D
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Kuvaaja
Viestit: 134
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Pitäisi viedä 156 2.5 V6 nelipyöräsuuntaukseen Kuopiossa että saa paperin katsatusta varten,onko vinkkiä mihin kannattaisi viedä ja mihin taas ei kannata että homma tulisi kerralla kuntoon?
Edit: Käytin vianorilla kallantiellä ja homma tuli kuntoon.Sitten katsastuskonttorilla selvisi että nyt ei tarvitsekkaan mittauspöytäkirjaa vaan pitää olla tyyppihyväksyntätodistus tai ostokuitti mistä selviää että alustasarja/osat on kyseiseen autoon hyväksytyt.Onneksi kuitenkaan kyselleet mitään katsastuksen aikana.
Viimeksi muokannut Kuvaaja, 15 Marras 2018, 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kuvaaja
Viestit: 134
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Leima tuli puhtain paperein 156 2.5 mutta ei hommat tähän suinkaan lopu.Ilmastointi on rikki,luultavasti puhki jostain sisäkennon seutuvilta.Mitenkä olisi helpointa ottaa kompurasta virrat pois niin ettei se pyörisi turhaan,puoliautomaattiilmastointi?Näyttäisi olevan aika hankalassa paikassa ainakin ylhäältä katsottuna.Toinen kysymys on että minkälainen homma on vaihtaa etupuskuri,entinen on ottanut osumaa ja varaosa-autossa olisi parempikuntoinen samanvärinen?

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kuvaaja kirjoitti:Leima tuli puhtain paperein 156 2.5 mutta ei hommat tähän suinkaan lopu.Ilmastointi on rikki,luultavasti puhki jostain sisäkennon seutuvilta.Mitenkä olisi helpointa ottaa kompurasta virrat pois niin ettei se pyörisi turhaan,puoliautomaattiilmastointi?Näyttäisi olevan aika hankalassa paikassa ainakin ylhäältä katsottuna.Toinen kysymys on että minkälainen homma on vaihtaa etupuskuri,entinen on ottanut osumaa ja varaosa-autossa olisi parempikuntoinen samanvärinen?
Siellä on paineentunnistin ja jos mehut on ulkona ei komputaa pyöritetä.
Voihan siitä ottaa sen magneettikytkimen johdon irti jos ei usko.

axor
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Marras 2018, 09:01

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja axor »

Myynnissä on edullinen 156 JTD 1,9 farkkumalli (150 hv) mallia 2005, ajettu 250 tkm. Myyjänä nainen joka ei osaa/halua kertoa oikein mitään, kun ei kuulemma ymmärrä autoista. Hänen mukaansa kaikki on kunnossa ja toimii niinkuin pitää. Leimaa vuoden loppuun asti. Mihin asioihin pitää kiinnittää huomiota ostettaessa? Onko jotain tyyppivikoja? Mitä mahdollisesti noilla kilsoilla katsastusta ajatellen? Mitä mieltä autosta olette noin yleisesti?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

axor kirjoitti:Mitä mahdollisesti noilla kilsoilla katsastusta ajatellen?
Ruoste, ovat aika herkkiä maatumaan. Pohja tahtoo hävitä onnettoman ruostesuojauksen takia. Takamatkustajien jalkatilat kannattaa tarkistaa altapäin, siellä on pohjassa reikiä joista ruoste lähtee helposti leviämään.

Tyypillinen katsastushylsy on edessä ylätukivarsien sisäpään puslien väljyys. Noiden puslien elinikä on aika lyhyt.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

axor kirjoitti:Myynnissä on edullinen 156 JTD 1,9 farkkumalli (150 hv) mallia 2005, ajettu 250 tkm. Myyjänä nainen joka ei osaa/halua kertoa oikein mitään, kun ei kuulemma ymmärrä autoista. Hänen mukaansa kaikki on kunnossa ja toimii niinkuin pitää. Leimaa vuoden loppuun asti. Mihin asioihin pitää kiinnittää huomiota ostettaessa? Onko jotain tyyppivikoja? Mitä mahdollisesti noilla kilsoilla katsastusta ajatellen? Mitä mieltä autosta olette noin yleisesti?
Halpa, neljännesmiljoonan menty 13 vanha Alfa Romeo 156 :roll: Ainakin hitsaustaidosta on varmasti hyötyä, kannattaa varmistua hitsauksen tarpeen laajuudesta ennen kauppoja.... Ruostevaurioita noilla metreillä voi löytyä mistä vaan puskureiden välistä mutta helmat ja pohjapelti (jalkatilat takaa eniten) helmojen vierestä on potentiaalisimmat kohteet. Harrasteautoksi voi olla kivakin peli mutta alustan osien vaihteluun ja hitsailuun on ainakin henkisesti syytä varautua leimalle. Konehan on luja ja taloudellinen.

Kuvaaja
Viestit: 134
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Kolmen halvan 156 kokemuksella niin kannattaisi olla mukana joku jolla on kokemusta vanhojen autojen kanssa roplaamisesta,paras olisi tietenkin alfa harrastaja ja jos EI itse osaa tai ole hyvää kaveria joka osaa ja viitsii rempata niin jättäisin väliin.
Ruostehan se ihan pahin on jos ei pysty itse/kaveri tekemään niin tulee todella kalliiksi teettää.Edellä mainittujen paikkojen lisäksi ruostetta löytyi varapyöräkotelosta,tavaratilanpohjasta,etulokarin takaa ja takalokarin edestä kynnyskotelojen päistä.Edestä sisälokasuojasta iskaritolpan ympäriltä.Noista on vielä moni piilossa sisälokarin tai verhoilun takana eikä aluksi näyttänyt pahalta mutta laajeni nopeasti kun massoja poisti.Jos nuo olisi pajalla korjauttanut niin varmasti ei olisi tonni riittänyt.Lisäksi jos on ilmastointi niin sen toiminta kannattaa tarkastaa kunnolla ja siinä lause "muuten kunnossa vain täyttö puuttuu" tarkoittaa että on jostain rikki eikä aineet pysy sisällä.

Aranai
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Heinä 2008, 15:44
Paikkakunta: Satakunta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aranai »

Aiemmin tuskailin akun kanssa - ratkaisuna oli pakko vaan hakea uusi akku, kun työkalut liian kaukana mittailla ja ihmetellä sekä vaimo odotti kamoineen työkeikalla, että menen noutamaan! No, minä sitten juoksin peräsuoli pitkällä hakemaan akkua, nyt ei ole ollut akun kanssa ongelmaa.

Sitten kyllä pari muuta - akkuepisodin yhteydessä huomasin akun yli kulkevan turbon/pakokaasunkierrätysputken vuotavan. No, illalla ratkaisuna oli runsaasti gorillateippiä ja kas, kun sitten arjen kiireessä unohdin hakea uuden putken. Nyt ajossa ollessa auto yhtäkkiä herjasi öljyn vähyyttä ja pelliä pystyyn ja ihmettelemään. Teippiviritys oli antanut kaikkensa ja sekin asia palautui sillä muistiin. Mutta samalla ihmettelin, että putken reiästä oli tullut moottoritilaan runsaasti öljyä. Kysymys kuuluu, että liittyykö johonkin alipainehommaan tms. vai onko öljyt väärässä paikassa ja jokin nyt pahasti pielessä?

Jotta kaikki ei olisi niin helppoa, niin moottorissa ilmeisesti jonkin hihnapyörän laakeri on alkanut yllättäen kitistä ja vinkua. Mikä tuo yleisimmin mahtaa olla ja vieläkö uskallan ajaa?

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eikö jäähdyttimen puhaltimen 1.nopeuden pitäisi lähteä päälle kun ilmastoinnin laittaa päälle? Multiecuscanilla testasin molemmat puhallinnopeudet ja ne toimivat normaalisti. Missä mahtaa olla vika kun ilmastoinnin päälle laittaessa puhallin ei käynnisty?

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^ Painekytkin sitä ohjaa, ei taida näillä keleillä paine lauhduttimessa nousta niin paljon että lähtisi melko välittömästi puhallin päälle kuten lämpösemmällä kelillä tuppaa käymään. Taisi olla +3 rajana että kompura edes pyörähtää ja painetta voisi syntyä.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Autotallissa on 10 astetta jossa asiaa ihmettelin.

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Jiitee kirjoitti:
Jalamari kirjoitti:mikä on 1.9 JTD 8v jakohihnan vaihtoväli?
Varman päälle jos menet niin sama kuin 16-venaisella... 3 v tai 60-80 tkm ...
saabisti päästää sitten 5v tai 100 tkm , ainakin 150 hp-alfan koneella... :wink:
Tähän palatakseni niin mulla lukee 147 jtdm:n kirjassa 4 vuotta ja 120tkm :lol: Tokikin tuo on jälkeenpäin kirjoitettu ja Delta-Auton leima perässä..

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

fahlsjy kirjoitti:^ Painekytkin sitä ohjaa, ei taida näillä keleillä paine lauhduttimessa nousta niin paljon että lähtisi melko välittömästi puhallin päälle kuten lämpösemmällä kelillä tuppaa käymään. Taisi olla +3 rajana että kompura edes pyörähtää ja painetta voisi syntyä.
Siis juu, sisätilan puhallin lähtee päälle ykköselle kun painaa ilmastoinnin päälle vaikka puhallinsäätö olisi nollassa ja ulkona pakkasta.
Syylärin puhallin lähtee päälle vasta kun lauhduttimessa on painetta ja lämpöä tarpeeksi, sitä voi vaikka kokeilla kämmenellä ja kun kämmenessä tuntuu kuumalta niin silloin vasta flekti pyörähtää käymään. (siis syylärin edessä oleva kenno)
Kylmässä tallissa voi kestää pitkäänkin ennenkuin flekti pyörähtää.
Jos vain haluaa tarkastaa toimiiko ilmastointi ja on pakkasta, niin voi laittaa sisäilmankieto päälle ilmastointi "on" asennossa ja katsoo kompuran päästä nappaako magneettikytkin kiinni muutaman minuutin sisällä (autossa pitää olla lämmintä, mielellään reilusti plussaa).

Kuvaaja
Viestit: 134
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Pystyykö 156 v.98 2.5v6 koneen ja voimansiirron vaihtamaan uudempaan 2 koriin (2003-05) helposti ja laillisesti niin että kelpaa muutoskatsastuksassa ja onko järkeä muutenkaan?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Ei taida päästöluokka riittää moottorissa noin uuteen autoon jos vähän arvaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Fyysinen asennus voikin olla mallia "sen kun laittaa vaan" (eli ei välttämättä tarvi ihan takavaloihin asti kaikkea vaihtaa...), mutta CF2 -tekniikan leimaaminen CF3 -koriin ei ole enää sarjassamme temppu ja kuinka se tehdään, vaan pikemminkin temppu ja kuinka sitä ei tehdä.

Eli yksinkertaisesti:
-Fyysinen vastaus: ehkä, mutta tekemistä riittää helpoimmassakin mahdollisuudessa
-Juridinen vastaus: ei
-Järkevyysvastaus: miksi?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Olettaen siis, että uudempi on jotain muuta kuin V6, mutta sitähän ei kerrottu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

On siinä samat haasteet veekuutosenakin. Käytännössä siitä tekniikasta tarttee tehdä CF3 vähintään moottorinohjauksen ja anturoinnin osalta, vaikka jättäisi muutosleimaamatta, kun moottorinohjauksen pitää vastata kyselyihin ongelmattomuudesta oikein.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Kuvaaja
Viestit: 134
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Tuli vaan mieleen kun noita uudempia neloskoneella saa usein konevikaisena aika edullisesti ja taas kutoset on hinnoissaan.Toki uudempikaan vuosimalli ei välttämättä ole paremmassa kunnossa koriltaan kuin vanhemmat.Nuo sähköthän on varmaan suurin ongelma päästöjen lisäksi.Mutta jos vaihtaisi koneen mukana kaikki sähköt niin onko konetilan lisäksi muualla muuta ohjausta kuin moottorinohjausboxi ja onko samaan liitetty turvavarusteet kuten abs ja turvatyynyt? Jos on niin sitten menee homma varmasti turhan vaikeaksi.
Järkeähän tuossa hommassa ei välttämättä ole muutenkaan mutta onko muutenkaan vanhan alfan omistamisessa ,tunne on mikä ratkaisee.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos vaihtaa koneen mukana kaikki sähköt, niin todennäköisesti myös ilmapallot, mutta taatusti ainakin päästöjen obd-tarkistus hylkäyttää leimalta. CF3 -korissa on vaan yksinkertaisesti pakko olla CF3-tason diagnostiikka tarjolla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Polforea kirjoitti:On siinä samat haasteet veekuutosenakin. Käytännössä siitä tekniikasta tarttee tehdä CF3 vähintään moottorinohjauksen ja anturoinnin osalta, vaikka jättäisi muutosleimaamatta, kun moottorinohjauksen pitää vastata kyselyihin ongelmattomuudesta oikein.
Itse moottorissa ei ole sellaista, etteikö vanhempaa konetta voisi vaihtaa uudemman, hajonneen, tilalle, kun vaan vaihtaa uudemmasta älyn ja olennaiset apulaitteet. Sen jälkeen ei päälle näe, minkävuotinen lohko on paikallaan.

Menee huonon muistin varassa, mutta nettiautossa oli ihan lähimenneisyydessä myynnissä 156, jossa hajoneen JTS:n tilalle oli vaihdettu V6:n ja vielä muutoskatsastanutkin sen, joten mahdottomasta asiasta ei voi olla kyse. Moottori, ohjaus ja apulaitteet toki on väkisin oltava peräisin CF3:sta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

atm
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Vaihtaa koneen mukana myös iskarin tolpan ympärystän sitä luovuttajasta, uudessa apparin puoli mätänee paljon helpommin:mrgreen:

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Ah näin talven tullen alkoi askarruttamaan busson lämmitys.
Letkulämmitin löytyy mutta ongelmaksi koituu kolmella pytyllä toiminta ensimmäiset 5-10 sekuntia..
Onkohan muilla ollut samaa vaivaa?
muistelisin että jotenkin lämpötila-anturi ei hiffaa sitä että konetta lämmitetään ja tästä johtuisi vajaa käynti.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jooh, huonosti lähtenyt aina käyntiin letkun päästä. Jättää kait rikastusta pois tjsp. :mrgreen:

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

jeQQ kirjoitti:Jooh, huonosti lähtenyt aina käyntiin letkun päästä. Jättää kait rikastusta pois tjsp. :mrgreen:
Joo kryptistä on. Veikkaisin et enemmän hallaa tekee se kolmella pytyllä ruksuttaminen ku että kylmänä tuikkaisi päälle.. toki jos laittaisi tolppaa ja antais 10min jäähtyä :-D pakko jotain keksiä

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuollainenhan siinä auttaa: https://www.autovaraosakauppa.com/defa- ... umppu.html

Toki ikävästi 12V, 1203 -laturissa olisi käypä triggerilähtö...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ossiv kirjoitti:
jeQQ kirjoitti:Jooh, huonosti lähtenyt aina käyntiin letkun päästä. Jättää kait rikastusta pois tjsp. :mrgreen:
Joo kryptistä on. Veikkaisin et enemmän hallaa tekee se kolmella pytyllä ruksuttaminen ku että kylmänä tuikkaisi päälle.. toki jos laittaisi tolppaa ja antais 10min jäähtyä :-D pakko jotain keksiä
Piuha irti ja röökinmittanen tauko. Toi on se yleinen fiksi ollut niihin 156:iin, joissa tuo ongelma on ollut.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tuo on juuri se ongelma, miksi Defalta aikanaan lämmittimeksi valittiin säteilylämmitin. Liian pitkä lämmitysaika letkulämppärillä lämmittää ilman lämpötila-anturia, jolloin käynnistysongelma on väistämätön. Lyhempi lämmitysaika tai säteilylämmitin ovat parempia vaihtoehtoja kuin kessu :wink:

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Olenkin miettinyt että miksi letkulämppäri tekee tuota 24v bussossa. Pari tuntia jos lämmittää niin lähtee tosiaan vähän nihkeesti käyntiin. Jos lopettaa lämmityksen 10min ennen lähtöä niin ei ongelmaa. Sama homma on 156 2.5 ja 164 Q4 vaikka niissä on vähän erilainen jäähdytysnesteen kierto. Kummassakaan ei taida jäähdytysnesteelle olla kuin yks lämpöanturi ja 10min odottelulla nesteen lämpö ei varmaan mainittavasti muutu. Mutta tosiaan jos imuilman lämpöanturi lämpenee samalla niin se selittää. Silloin ei varmasti ole tarvittaa rikastusta.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Sama homma oli myös 156 t.sparkissa :)

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Näinhän se menee, Defa joka oli aikoinaan se, jonka lämmittimiä Delta käytti. Ne testattiin aina sopivuuden mukaan ja toiminnan mukaan, varmistettiin yön yli lämmittämällä nesteen kierto ja muutkin toiminnot. Mm. tämä ilman lämpötilan liiallinen nousu oli joissain malleissa se syy säteilylämmittimen käyttöön, toinen syy oli ettei sopivaa paikkaa löytynyt letkulämppärille. Toi kyseinen käynnistysongelma tuli esille aivan muualta kuin Defan koeasennuksesta, sen huomasi ensimmäisenä tehdas etelä-euroopan autoissaan, kun ne kylmän yön jälkeen eivät käynnistyneetkään, kun aamuaurinko lämmitti konepeltiä mukavasti ja lämmittänyt ilmaa konehuoneessa korkeammaksi kuin ohjelmoinnissa oli huomioitu. Tämä siis 155 malleissa, joissa oli Bosch Motronic M2.10.3 järjestelmä. Bosch korjasi ohjelman hyvin nopeasti ja se ongelma oli pois pyyhitty! Moneen muuhun järjestelmään se kuitenkin jäi :(

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Voisihan sellaista erillistä kiertovesipumppua miettiä. Tt-thermolla oli jotain defa yhteensopivia malleja..
Yritin myös katsoa jos ois löytyny säteilylämmitintä niin olisi voinut laittaa melkeinpä tilaukseen. Täytyy jotain keksiä kun viime vuonna oli ilman roikkaa koko talven, nii hieman hirvitti ku oli sen -25c vaikka kaiken se kesti ja aina töihin pääsi

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

seppo kirjoitti:Tuo on juuri se ongelma, miksi Defalta aikanaan lämmittimeksi valittiin säteilylämmitin. Liian pitkä lämmitysaika letkulämppärillä lämmittää ilman lämpötila-anturia, jolloin käynnistysongelma on väistämätön. Lyhempi lämmitysaika tai säteilylämmitin ovat parempia vaihtoehtoja kuin kessu :wink:
Calixin letkulämmitin ja JTD -> ei mitään ongelmia vaikka 3 tuntia piuhassa.
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

156 2.5 V6 ja letkulämmitin. Ei ole ollut käyntiongelmia lämmityksen jälkeen. Ainoa ongelma lämmityksen suhteen on se, että moottori lämpenee ihan tolkuttoman hitaasti. Letkulämmitin vaikuttaa nimensä mukaisesti lämmittävän lähinnä sitä letkua. Tarpeeksi monta tuntia kun antaa olla piuhan päässä, niin viimein on kansikin lämmin, mutta ei vielä parissa tunnissa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ossiv kirjoitti:Voisihan sellaista erillistä kiertovesipumppua miettiä. Tt-thermolla oli jotain defa yhteensopivia malleja..
Yritin myös katsoa jos ois löytyny säteilylämmitintä niin olisi voinut laittaa melkeinpä tilaukseen. Täytyy jotain keksiä kun viime vuonna oli ilman roikkaa koko talven, nii hieman hirvitti ku oli sen -25c vaikka kaiken se kesti ja aina töihin pääsi
Suosittelen lukemaan topicin TT-Thermon asennuksesta...
On meinaan itsetuhoutuvia vehkeitä ne. Sisäiset tiivisteet antaa periksi ja "oho".

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Suur kiitos vinkistä, enpä olisi hoksannut etsiä kyl aiheesta.. vaikuttaa olevan aika vasenkätinen jos oma tiivistys pettää.
Jostai timcosta(?) Oli juttua kans netis taannoin että suositus ois skipata/saako myydä edes nykyjää

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta / P606 ja P1680

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

dnapekko kirjoitti:
dnapekko kirjoitti:Ulkomaan foorumeita selaillessa kuulosti olevan vika, joka tulee ja menee. Niin oli mennyt tämäkin kun äsken kokeilin käyntiin. Sen sijaan P1680 oli palannut ja sytytti vikavalon. Nollautui kuitenkin pois. Pitänee seurata tilannetta, onneksi Rouvan työmatka on vain puoli kilometriä.
Ajoin auton halliin, josta se ei taaskaan käynnistynyt (VDC taas), joten vaihdettiin velipojan varastoista toinen akku, oli ainakin virkeämpi pyörittämään. P606 ja P1680 olivat palanneet, ja nollautuivat pois. MSE näytti, että kaasuläpän asentoanturi taitaa olla huonossa hapessa, kun MSE piirteli käyrää auton ollessa käynnissä, kävi käyrä valillä nollassa tyhjäkäynnillä. Eihän moista täältä saa nopeasti, joten putsasin liittimen, ja huomenna testailu jatkuu. Saattaa Rouva joutua kävelyhenkilöksi työmatkani ajaksi...
Päivitystä tähän:
Keikan ajan auto oli jättänyt käynnistymättä pari-kolme kertaa, ja samat koodit. Itsekin teki sen kahdesti, kunnes vaihdoin uuden akun ja kiristin pluskengän peltilimun avulla kunnolla. Sen jälkeen ei ongelmia.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Vastaa Viestiin