Sportwagon

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Sportwagon

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

No niin, pitihän se arvata! Jatkuva Alfafoorumin lukeminen aiheuttaa pahan Alfakuumeen :P

Kaikista vikaraporteista yms huolimatta 156 vetää puoleensa kuin magneetti. Joka kerran kun näen 156:n liikenteessä niin tulee mieletön halu saada itselle tuo jumalaisen kaunis auto. Mutta koska tällaisen auton hankinta pitää pystyä perustelemaan edes jollakin ns. järkisyyllä (vai pitääkö 8) ), olen päätynyt Sportwagoniin.

Neljä eri moottoria, kolme eri vaihteistoa, siinä kai ne tekniset vaihtoehdot? GTA ei ole nyt tässä valinnassa mukana.

Onko Selespeedistä kokemuksia talvikäytössä, toimiiko se pakkasella ihan ok?
Ehkä JTS olisi paras kompromissi mutta 1.8 tai 2.0 TS edullisempana lähempänä minun budjettia.

Tiettyihin remontteihin pitänee valmistautua :?

Joo, ja kaiken lisäksi alkoi kesäloma joten on aikaa kierrellä koeajamassa Alfoja :P

Tie jolta ei ole paluuta...ilman Alfaa.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Talvi ei ole aiheuttanut mitään ongelmia selespeedille. Alussa oli sähköhäiriö, joka korjattiin kiinnittämällä löysä liitin uudelleen. Mitä uudempi sele sen luotettavampi toiminnaltaan. Esim. vanhemmanmallisissa "aktuaattoreissa" oli fyysisesti heikompi rakenne ja sen koppa pyrki halkeamaan. Rakenne uusittiin tietääkseni 99 loppupuolella eli kopan valutekniikka muuttui ja samalla sen toimittaja. Osa vanhoista on varmaan hajonnut ja korvattu uudenmallisella aktuaattorilla. Isompi softapäivitys tuli v.2000 jossain vaiheessa, mutta lienee tähän päivään mennessä tehty jo kaikkiin vanhempiinkin jos ovat käyneet deltassa huollossa tuon päivityksen tulon jälkeen.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Kaksi talvea takana ilman ongelmia vaihteiston kanssa. Joskus kun on joutunut käynnistämään ilman lämmitystä yli -20 asteen pakkasissa selen toiminta ei ole takunnut millään tavalla, vaikka täytyy myöntää että alkuun ajattelin saako tää laitos edes vaihdetta päälle.

Avatar
Anthon
Viestit: 537
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Vaikka mulla on ollut onkelmia tyhjäkäynnin kanssa JTS Selessä, suosittelen sitä ehdottomasti. Ekana talvena ei ole ollut ongelmia.

Avatar
Molto bene
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 20:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Molto bene »

Mulla ollut yhden talven verran JTS Sele Sportwagon, ei ongelmia.
Talviajo ominaisuudet loistavat!!!

Keppiä en käytä kun ykkösen ja parkin päälle laittaessa, muuten automaatilla tai ratista.

Osta pois vaan!

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Jatkampa tähän kyselyä kun aihe sattui sopivasti olemaan esillä.

Kiikarissa olisi v.2001 156 1.8 Super SW jolla on ajettu 110tkm. Auto on myynnissä oululaisessa liikkeessä kohtuu rahalla.
Asioita, joita ilmeni koeajolla oli:
-jakohihna tietysti vaihtamatta (paljonko maksaa?, deltassa 312€ + työt = 600-700€?)
-ilmastointi huollon tarpeessa
-pientä narinaa alustassa, mutta ei kolahtelua (tukivarret, kätevin tapa todeta tukivarsien vaihdon tarve?)
-jarrupoljin narisee mutta tehossa ei mitään vikaa

Voisi sanoa että tuossa oli kaikki mitä palstan lukemisella osasin odottaakin:)

Olisiko vielä jotain erityistä mitä Superin ostossa kannattaisi ottaa huomioon? Kone on täysi arvoitus ja siitä olenkin kuullut eriäviä mielipiteitä. Minulle sen kulku kyllä riitti, joten ripeys passaa.

Mutta auttakaahan tuon koneen ja tekniikan kanssa. Pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon? Olen jopa Alfan myyjiltä kuullut haukkuja ko. myllyn osalta. Kuulemma jakoremmit paukkuu yleisemmin kuin 2.0 Twineissä. Onko väitteessä perää?

Iso kiitos mahdollisista avuista!

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Mielestäni autoliikkeen tulee hoitaa jakohihna ja ilmastoinnin huolto kuntoon ennen kauppaa. Muuhun ei kannata suostua.

Mullakin vinkui jarrupoljin uudessa SW:ssä aikanaan, korjaantunee voitelemalla. Eikä se oikeastaan haittaa kun korvia.

En ole kuullut että 1.8.ssa olisi enemmän ongelmia kuin muissa TS moottoreissa,

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ilmastoinnin ne huollattaa kyllä, mutta hintaan tulee alennusta jakohihnan vaihdon osalta koska kilometrit ei kuulemma ole vielä täynnä. Miksi niiden tulisikaan olla?

No jokatapauksessa, jakohihnan vaihtoon he väittivät kuluvan rahaa vain max 300€. Sanoin että tuo summa ei riitä vaan pitää varata rahaa ainakin tuplat lisää. Aika tiukasti he väittivät sen kuitenkin riittävän :-D

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Oulun delta laskutti 790e syksyllä jakohihnanvaihdosta ja 60tkm huollosta, eli hihnanvaihto lienee siellä 600e tienoilla yksikseen.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Alfa Tom, onko Kouvolan deltassa yhtaan sportswagonia? Kavin koeajamassa jts selea ja se on kylla mukava peli kun vaan tottuu siihen seleeen ensin. Itse hamusin sita kytkinta aluksi ja meinasin nostaa jalkaa kaasulta vaihtaessa mista seurasi hupaisaa nytkimista :-D Alaspain vaihdoissa tuleva valikaasu on aika cool 8)

Ps. Laitatko autoa omassa tallissa vai missa? Olis kiva tulla morjenstamaan joku paiva...? Nimimerkilla enis viikko vapaata toista.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

En ole huomannut Kouvolan Deltassa yhtään Alfaa käytettyjen listalla viime aikoina. Viime syksynä niillä oli kolme 156:a, ilmeisesti liisareita. Varmaan tulee ensi syksynä reilummin vaihtopelejä, kun 159 tulee myyntiin. Sitten voisi katsella sitä SW:tä 8)

Olen lomalla parhaillaan, joten tule turisemaan, mulla on talli Kouvolassa.
Laita pm:llä tarkemmin milloin sulle kävisi.

Mulla on nyt tarkoitus laittaa se 608 Mese leimalle, Spider kun on vielä tax free. Mutta turha kai odotella mitään pikaisia muutoksia noiden yli 25v. autojen verotukseen....joten kun vain sais homman käyntiin eli sisustan ja sähköjen kasauksen valmiiksi niin pääsis loppukesällä jo ajelemaan, muuten tulee kyllä jo vieroitusoireita, motukankin kun menin myymään :roll:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Vastaa Viestiin