Hei,
olen uusi tällä forumilla ja en omista aiempaa kokemusta Alfa Romeoista (muista italialaisista autoista kylläkin) Alfan 159 2.2JTS kuitenkin kiinnostaisi hankkia työmatkoja varten. Millaisia tyyppivikoja kyseisessä autossa on havaittu ja mitä kannattaa ottaa huomioon ennen auton ostoa?
Tyyppiviat:
1) Jakopää - GM:ltä ostettu venyvän ketjun implementaatio on huono asia
2) Vaihdelaatikko - GM:ltä ostettu M32 -manuaalilaatikko voi olla shimmattu ns. pävi-mallilla ja leipoa ennen aikojansa (varoittelee kyllä usein etukäteen)
3) Rekkarikilven valot - liittimet on takapuskurin takana suolasuihkussa
4) Etupyörän laakerit - näitä menee usein vaihtoon 100-200tkm välein, vaihtuu koko napa
5) Katkeilevat jouset - 159 tykkää aina joskus tehdä vähän jousisalaattia. Toisaalta, kuoleentuu ne muissakin ja tuleepahan vaihdeltua
6) Aiheuttaa riippuvuutta - näihin jää helposti vähän koukkuun, ei tosin rajoitu 159:iin mallina
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Polforean listaan lisäisin vielä ovien rakenteen ja kehnon tiivistyksen, josta johtuen jalkatilat voi kastua. Tuon korjaus on kuitenkin helpohko enkä usko että tarvii tehdä monesti jos tekee kerran kunnolla. Penkinlämppärit myös on hieman keskivertoa heikompi konstruktio, mutta pimenee niitä muissakin.
Itse myös ostin joskus reilu kuukausi sitten tuollaisen 2.2 JTS:n väliaikais-/kakkosautoksi, ensimmäisen Italiaanoni, ja olen kyllä ihan tykännyt. Hintaa alle puolet vastaavasta 3-sarjalaisesta / C-sarjalaisesta (molempia on aikoinaan ollut itselläkin), eikä minusta ominaisuuksiltaan juuri niille häviä.
Moottorin voiteluaine valinta on tärkeä, minua kiinnostaa Tribodyn 5 W-40, Ketju ja kuluminen, jos voitelu on hyvä niin ketjunvaihtoa ei tule. Vaihteistoöljyn vaihto n. 60000 km.n välein, ei tule vaihdelaatikon vaihtoa, niin suurella todennäköisyydellä, RVS vaihdelaatikkoon.Etuapurunko jos on kunnossa niin esim Dinitrol käsittely, jollain muulla aineella voi ruostua. Minulla on ollut käytössä K&N pestävä moottorin ilmansuodin suosittelen . Säädettävät puslat edessä pitivät ääntä. Kun on uusittu 3 tukivartta edessä , niin auton ajettavuus on tosi hyvä, pojalla oli vähänaikaa autoni käytössä , niin hän alkoi katsella mistä saisi itselleen 159:n bensiini koneella.
Minun autolla on ajettu 185000 km , ketjunvaihto 50000 km:ssa, eli ketjulla on ajettu 135000 km. Öljyn olen vaihtanut 15000 km: välein
lisäksi on RVS laitettu n. 150000 km:ssa
Hyvä myös kolistella läpi väljän hammastangon mahdollisuus sekä kivisuihkuin saaneet takakaaret, jos ei ole kuraläppiä käytetty.
^ Eikös useampi syy M32 vikaan ole ihan tehtaan shimmauksissa mihin ei välttämättä säännöllinen öljyjen vaihto auta vai olenko ymmärtänyt taas jotain väärin. M32:n Laakerit menee jos on mennäkseen.
^
M32:sta on oikeastaan kahta mallia.
Ne, mitkä on shimmattu oikein ja ne, jotka on shimmattu väärin. Ne, mitkä on shimmattu väärin on jo hajonneet (tai sitten vasta tulevat hajoamaan).
Ne, mitkä on shimmattu oikein, hyötyy öljyjen vaihdosta. Ne, mitkä shimmattu väärin, niin aivan se ja sama, mitä sille tekee - se joko hajoaa tai hajoaa.