Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eihän joku tanko, nivel tai laakeri ole mekanismissa väljä. Ihan eri auto mutta mulla pyyhkimien narina loppui kahden nivelen remontilla. Narina lie värähtelyä. Pyyhkimet liikkui ja pyyhki hyvin mutta vissiin se pienen pieni välys sai ne värisemään. Hyvin epätieteellistä mutta kävisikö niin että mekanismi voittaa lepokitkan, pääsee hyvään vauhtiin. Välys menee toiseen reunaan pyyhin pysähtyy ja lepokitka. Jne. Tietysti tuo tapahtuu niin lyhyellä matkalla ja nopeasti ettei silmin näe mutta äänen kuulee.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hyvä vinkki, pitääpä kokeilla. Totta tuokin, että tuulilasi ei ole 175 tkm jälkeen enää erityisen kirkas.Smiik kirjoitti:Kannattaa koittaa tuota tai jotain vastaavaa pinnoitetta, saattaa auttaa myös narahteluun. Kulunut ja naarmuinen tuulilasi voi myös edesauttaa narahtelua.
Mekanismin kävin läpi viime talvena ja voitelin sen uudelleen molyrasvalla. Ei löytynyt välyksiä eikä ruostetta nivelistä.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Eihän joku tanko, nivel tai laakeri ole mekanismissa väljä. Ihan eri auto mutta mulla pyyhkimien narina loppui kahden nivelen remontilla. Narina lie värähtelyä. Pyyhkimet liikkui ja pyyhki hyvin mutta vissiin se pienen pieni välys sai ne värisemään. Hyvin epätieteellistä mutta kävisikö niin että mekanismi voittaa lepokitkan, pääsee hyvään vauhtiin. Välys menee toiseen reunaan pyyhin pysähtyy ja lepokitka. Jne. Tietysti tuo tapahtuu niin lyhyellä matkalla ja nopeasti ettei silmin näe mutta äänen kuulee.
Lisäksi laitoin ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä leveät prikat pyyhinmekanismin kiinnityspuslien ja kiinnikkeen väliin, jottei pyyhkimet alkaisi puslien väsyessä nakertamaan konepeltiä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mekanismin pitänee oikeasti hajota ennen kuin pyyhkimen varret ottaa kiinni konepeltiin?jazma kirjoitti: Mekanismin kävin läpi viime talvena ja voitelin sen uudelleen molyrasvalla. Ei löytynyt välyksiä eikä ruostetta nivelistä.
Lisäksi laitoin ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä leveät prikat pyyhinmekanismin kiinnityspuslien ja kiinnikkeen väliin, jottei pyyhkimet alkaisi puslien väsyessä nakertamaan konepeltiä.
Giulia Super -69
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ottaa se konepeltiin jos on väärin säädetty. Mulla kävi niin kun konepelti meni kolarin takia vaihtoon ja jättivät varret väärään asentoon
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hmm, joo tosiaan, saahan ne kiinnitettyä useaan asentoon, kun ovat rihloilla.
Giulia Super -69
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onkos näissä nelosbensoissa sama patteriaski, kun nokilekoissa ja isojötsissä? Meinasin uuden akun laittaa; 1.9 JTS:ään näköjään tarjotaan 240 millisiä ja yläpään koneisiin 280 millisiä pituudeltaan, että jos sinne tommosen pitemmän perus 75 Ah:n tyrkkää, niin mahtuuko suosiolla? Muistaakseni nykyinen on koteloon ainakin melko lyhyt.
Operating at the speed of dark
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tämä akku mahtuu oikein hyvin Isojötsiin... Liitteenä kuva mistä voi arvioida onko sama vai ei patterikotelo.Voihan tuon varmistaa ePer:stä myös.
Käynnistysakku S5, 12 V / 77 Ah, Bosch
- Bosch S5 008 -käynnistysakku
- Mitat (P x L x K): 278 x 175 x 190 mm
- Paino: 18,7 kg
Käynnistysakku S5, 12 V / 77 Ah, Bosch
- Bosch S5 008 -käynnistysakku
- Mitat (P x L x K): 278 x 175 x 190 mm
- Paino: 18,7 kg
- Liitteet
-
- WP_20160122_10_22_19_Pro__highres_1.jpg
- (166.48 KiB) Tiedosto ladattu 4943 kertaa
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mistä kohdasta 159 Berlinassa menee läpivienti takakontista rekisterikilven valoille? Mahtaisiko tuolta mitenkään saada ujutettua peruutuskameran piuhaa ilman että käyttää puskurin irti?
Jos ei, niin onko jossain ohjetta 159:n takapuskurin irroitukseen?
Jos ei, niin onko jossain ohjetta 159:n takapuskurin irroitukseen?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jos ei varapyöräkotelon puskurin puoleisessa seinässä näe läpivientiä, niin sitten piti irrottaa se sisäpaneli yläpuolelta. Muutama ruuvi ja pari aika tukevaa irti kiskottavaa muovista tappia.
En muista tarkkaan kun vetokoukkua asensin tarviko panelia irrottaa tuon takia. Tosin vakio läpivienti kumi ei salli mitään peruutuskameran töpseliä vetää siitä läpi, siksi vetokoukun johdoillekin pitää porata oma reikä.
Muita sopivia läpivientejä en ainakaan itselle löytänyt.
Yksi konsti olisi vetää jommasta kummasta laidasta poistoilma luukun läpi johdot jos ei halua uutta reikää tehdä. Tulee puskurin sisälle pyöränkaaren taakse, sivu sisäverhoilu pitää purkaa.
Puskuri lähtee irti ruuvaamalla pyöränkaarista peltiruuvit ja yksi pultti ylhäältä irti. Takavalot pitää irrottaa jota varten pitää taas sisäverhoilut laidasta purkaa jota varten pitää se keskipaneeli purkaa.
Takavalojen alla on kiinnityspultit puskurille. Lisäksi alahelman alta pari ruuvia auki.
Edit: niin ja lopuksi reippaat nykäisyt puskurin päistä sivulle että lokasuojan ja puskurin väliset liitokset aukeaa. Sama tekniikka kuin etupuskurissa, youtubessa lisää.
En muista tarkkaan kun vetokoukkua asensin tarviko panelia irrottaa tuon takia. Tosin vakio läpivienti kumi ei salli mitään peruutuskameran töpseliä vetää siitä läpi, siksi vetokoukun johdoillekin pitää porata oma reikä.
Muita sopivia läpivientejä en ainakaan itselle löytänyt.
Yksi konsti olisi vetää jommasta kummasta laidasta poistoilma luukun läpi johdot jos ei halua uutta reikää tehdä. Tulee puskurin sisälle pyöränkaaren taakse, sivu sisäverhoilu pitää purkaa.
Puskuri lähtee irti ruuvaamalla pyöränkaarista peltiruuvit ja yksi pultti ylhäältä irti. Takavalot pitää irrottaa jota varten pitää taas sisäverhoilut laidasta purkaa jota varten pitää se keskipaneeli purkaa.
Takavalojen alla on kiinnityspultit puskurille. Lisäksi alahelman alta pari ruuvia auki.
Edit: niin ja lopuksi reippaat nykäisyt puskurin päistä sivulle että lokasuojan ja puskurin väliset liitokset aukeaa. Sama tekniikka kuin etupuskurissa, youtubessa lisää.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitoksia JiiTeeÄssä, hieman savotaltahan tuo kuulostaa, pitänee vielä tutkia sitä läpivientiä, periaatteessa sen peruutuskameran piuhasta voi kyllä riipaista liittimen irti ja kolvata takas läpiviennin toisella puolella, kun ei ole kuin yksi RCA. Toinen vaihtoeht olisi rosvota sähkö rekkarivaloilta ja sulloa lähetin (langaton linkki soittimelle) puskurin sisään, mutta ei välttämättä olisi kovin pitkäikäinen ratkaisu.
Noh, voipi olla että asentelu jää kesälle kun on paremmin tilaa värkätä. Prioriteettilistalla tämä homma muutenkin aika alhaalla, pitäisi ehtiä tuota kesäautoakin työstää ennen kesää.
Noh, voipi olla että asentelu jää kesälle kun on paremmin tilaa värkätä. Prioriteettilistalla tämä homma muutenkin aika alhaalla, pitäisi ehtiä tuota kesäautoakin työstää ennen kesää.

- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kannattaa samalla tarkastaa se rekisterikilven valon liitin, aiheuttaa ärsyttävää palaneen polttimon herjaa jos huono liitos. Enkä ainakaan itse siitä ottaisi virtaa vaikka kamera/lähetin ei paljoa tarvitse.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ok, pidetäänpä mielessä. Onko vinkkiä mistä tuolle kannattaisi virta ottaa, jos tuon piuhan sitten takakontin puolelle vetää? Ei ole tullut testailtua kuinka pitkä viive tuon langattoman yhteyden muodostumisessa on siitä kun virran kytkee päälle, että toimisiko tuo vaikka pakkivalolta otettuna? Pakin päälläolon tuo android-soitin haistelee CAN-väylästä tai jostain, kun sen suhteen en mitään tehnyt kun soittimen asensin, mutta näyttö yrittää aina peruutuskameran kuvaa näyttää kun pakin laittaa silmään. Sehän tuossa tietysti on että (IR?)-ledit kamerassa palaa aina kun se on päällä, eli siinä mielessä ei haittais vaikka oliskin kameralle virrat vain silloin kun pakki on silmässä.jargon kirjoitti:Kannattaa samalla tarkastaa se rekisterikilven valon liitin, aiheuttaa ärsyttävää palaneen polttimon herjaa jos huono liitos. Enkä ainakaan itse siitä ottaisi virtaa vaikka kamera/lähetin ei paljoa tarvitse.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Taas on se aika vuodesta, kuskinpuolen takapää narisee sillä voimalla että on viimeinenkin ylpeyden ripe koetuksella. Alempi taaempi pusla vaihdettu parivuotta sitten, epäilen äänen tulevan sieltä. Mutta mitä helvataa sille pitää tehdä että se hiljenee? Monenlaista spray-tököttiä olen sinne jo suihkinut...
Ps. Erehdyin katsomaan niin paljon autln alle että huomasin pakoputken olevan jo puoliksi poikki y/t-haarasta ennen vaimentimia. Noh, saavat vaihtaa "DPF" - takapönttöjen välisen putken jakopään vaihdon yhteydessä.
Ps. Erehdyin katsomaan niin paljon autln alle että huomasin pakoputken olevan jo puoliksi poikki y/t-haarasta ennen vaimentimia. Noh, saavat vaihtaa "DPF" - takapönttöjen välisen putken jakopään vaihdon yhteydessä.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jatkuvaa virtaa tulee paksulla kaapelilla takakontin vasemmassa poskessa olevaan sulakerasiaan (se mikä näkyy siitä pikku luukusta vasemmalla). Jos autossa ei ole Bose vahvistinta, (tai sähkösäätöjakkaroita??), niin siitä kestää ottaa, siinä oli minulla -10:ssä jopa paksu lähtöliitin valmiina, oletan että se olisi mennyt vahvarille.Beta Julio kirjoitti:Ok, pidetäänpä mielessä. Onko vinkkiä mistä tuolle kannattaisi virta ottaa, jos tuon piuhan sitten takakontin puolelle vetää? Ei ole tullut testailtua kuinka pitkä viive tuon langattoman yhteyden muodostumisessa on siitä kun virran kytkee päälle, että toimisiko tuo vaikka pakkivalolta otettuna? Pakin päälläolon tuo android-soitin haistelee CAN-väylästä tai jostain, kun sen suhteen en mitään tehnyt kun soittimen asensin, mutta näyttö yrittää aina peruutuskameran kuvaa näyttää kun pakin laittaa silmään. Sehän tuossa tietysti on että (IR?)-ledit kamerassa palaa aina kun se on päällä, eli siinä mielessä ei haittais vaikka oliskin kameralle virrat vain silloin kun pakki on silmässä.jargon kirjoitti:Kannattaa samalla tarkastaa se rekisterikilven valon liitin, aiheuttaa ärsyttävää palaneen polttimon herjaa jos huono liitos. Enkä ainakaan itse siitä ottaisi virtaa vaikka kamera/lähetin ei paljoa tarvitse.
Siihenhän näppärä asentaja ottaa releelle ohjauksen pakkivalon johtimesta, jos ei jatkuva virta passaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hei.
Apua.
159 varustettu 8 venttiilisellä koneella.
Kysymys koskee turbon ja ilmamäärämittarin välistä putkea.
Ko putki on kaksiosainen. Millainen liitoskohta näiden kahden putken välillä on?
Mitään klemmaria tai hahloa ei näy. Putki menee paikoilleen painamalla ja irtoaa keveästi vetämällä.
Soittelin autokeskukseen ja kyselin sieltäkin mutta selkeää vastausta ei saanut. Koko roskan jos tilaa niin sitten tulee varmasti oikein mutta se tietenkin maksaa enemmän...
Apua.
159 varustettu 8 venttiilisellä koneella.
Kysymys koskee turbon ja ilmamäärämittarin välistä putkea.
Ko putki on kaksiosainen. Millainen liitoskohta näiden kahden putken välillä on?
Mitään klemmaria tai hahloa ei näy. Putki menee paikoilleen painamalla ja irtoaa keveästi vetämällä.
Soittelin autokeskukseen ja kyselin sieltäkin mutta selkeää vastausta ei saanut. Koko roskan jos tilaa niin sitten tulee varmasti oikein mutta se tietenkin maksaa enemmän...
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jatkuvalla virralla ilmeisesti tässä yhteydessä tarkoitetaan virtalukon takaa tulevaa, eli jatkuvaa kun virrat päällä? Tuo sopisi tarkoitukseen. Ja onhan se bose tosiaan siellä takakontissa, siltä voi rosvota myös. Kiitos.JiiTeeÄssä kirjoitti: Jatkuvaa virtaa tulee paksulla kaapelilla takakontin vasemmassa poskessa olevaan sulakerasiaan (se mikä näkyy siitä pikku luukusta vasemmalla). Jos autossa ei ole Bose vahvistinta, (tai sähkösäätöjakkaroita??), niin siitä kestää ottaa, siinä oli minulla -10:ssä jopa paksu lähtöliitin valmiina, oletan että se olisi mennyt vahvarille.
Siihenhän näppärä asentaja ottaa releelle ohjauksen pakkivalon johtimesta, jos ei jatkuva virta passaa.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Mun mittausten perusteella se on ihan jatkuvaa jatkuvaa, eli virtaa tulee aina.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ok, no sitten ei arvaa siitä ottaa, tyhjenee se varmaan kameran ledeilläkin akku ainakin pidemmässä seisonnassa. Pitää kattoa jos tosiaan Boselta rosvoais, tai sitten jos jaksaa viritellä sen releen kanssa pakkivalolta. Joku lisävalorele mulla taisi olla hyllyssä. Ehkä viisain vilkaista ensin miten nuo ledit tuossa kamerassa killottaa, jos ne kovin kirkkaat on niin sitten se releen kanssa pakkivalolta lienee ainoa ratkaisu.JiiTeeÄssä kirjoitti:^Mun mittausten perusteella se on ihan jatkuvaa jatkuvaa, eli virtaa tulee aina.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kummasta päästä putki irtoaa? Kummassakin päässä pitäisi olla klemmari. Molemmissa 1.9 ja 2.4 dieseleissä turbolle tuleva pää voi olla löysällä, putki on suht kovaa muovia ja klemmari ei tehtaan jäljiltä pidä enää vuosien päästä. Tämä kannattaa turbon päästä kiristää.zäne kirjoitti:Kysymys koskee turbon ja ilmamäärämittarin välistä putkea.
Ko putki on kaksiosainen. Millainen liitoskohta näiden kahden putken välillä on?
Mitään klemmaria tai hahloa ei näy. Putki menee paikoilleen painamalla ja irtoaa keveästi vetämällä.
Soittelin autokeskukseen ja kyselin sieltäkin mutta selkeää vastausta ei saanut. Koko roskan jos tilaa niin sitten tulee varmasti oikein mutta se tietenkin maksaa enemmän...
Toinen pää, no jos siellä ei ole klemmaria ollenkaan niin laita se sinne.
- Liitteet
-
- Sieppaa.JPG
- (69.7 KiB) Tiedosto ladattu 4283 kertaa
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos JiiTee Ässä.
Ko ajoneuvossa ei ole kiristettäviä klemmareita ilmamäärämittarin kummallakaan puolen.
Ongelma oli alempi liitoskohta. Siellä ei ole mitään klemmaria paikoillaan ja putki on todella väljä turbolle menevään kaulaan. Kokeilen laitaa sinne sitten vaan klemmarin ja sillä hyvä.
Ko ajoneuvossa ei ole kiristettäviä klemmareita ilmamäärämittarin kummallakaan puolen.
Ongelma oli alempi liitoskohta. Siellä ei ole mitään klemmaria paikoillaan ja putki on todella väljä turbolle menevään kaulaan. Kokeilen laitaa sinne sitten vaan klemmarin ja sillä hyvä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Samaisessa alfassa ilmeisesti alatukivarren alapallo natisee aikalailla. Kertaalleen olen hammastangon pultit tuosta tiukannut ja olivat taas löystyneet. Varmaan syytä vaihtaa alatukivarsi.
Alfamaisen tyylikkään yksinkertaisen kevyesti toteutettu edestä pyöräntuenta.
Harvemmin pallonivel kantaa kuorman vedolla.
Alfamaisen tyylikkään yksinkertaisen kevyesti toteutettu edestä pyöräntuenta.
Harvemmin pallonivel kantaa kuorman vedolla.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Raidetangon sisäpää on myös tarkistuksen arvoinen kohde. Risa tai huonosti kiinnitetty haitarikumi voipi aiheuttaa kihtiä raidetangon palloniveleenzäne kirjoitti:Samaisessa alfassa ilmeisesti alatukivarren alapallo natisee aikalailla. Kertaalleen olen hammastangon pultit tuosta tiukannut ja olivat taas löystyneet. Varmaan syytä vaihtaa alatukivarsi.
Öö? minkälaisia muita ratkaisuja on henkilöautoissa jossa pallonivel ei kanna kuormia? Ei tule heti muuta mieleen kuin traktorin jäykkä etuakselizäne kirjoitti: Alfamaisen tyylikkään yksinkertaisen kevyesti toteutettu edestä pyöräntuenta.
Harvemmin pallonivel kantaa kuorman vedolla.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
En usko että natina tulee alapallonivelestä ja samanlainen pyöräntuenta on käytössä muillakin eli alapallonivel ja alatukivarsi ovat "samaa puuta" . Muuten , miten pyöräntuenta ja hammastanko liittyy toisiinsa .zäne kirjoitti:Samaisessa alfassa ilmeisesti alatukivarren alapallo natisee aikalailla. Kertaalleen olen hammastangon pultit tuosta tiukannut ja olivat taas löystyneet. Varmaan syytä vaihtaa alatukivarsi.
Alfamaisen tyylikkään yksinkertaisen kevyesti toteutettu edestä pyöräntuenta.
Harvemmin pallonivel kantaa kuorman vedolla.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Yleensä raidetangon ulkopään kartiolla.oidipus kirjoitti:Muuten , miten pyöräntuenta ja hammastanko liittyy toisiinsa .
Sori, oli pakko

Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Noin ihan hakematta tulee mieleen arvatakseni kaikkein yleisin rakenne eli macphersonit, joissa alapallo ei kanna kuormaa.Vainio kirjoitti:Öö? minkälaisia muita ratkaisuja on henkilöautoissa jossa pallonivel ei kanna kuormia? Ei tule heti muuta mieleen kuin traktorin jäykkä etuakseli
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
ne on vissiin yleensäkki ylätukivarren puslat mitkä näissä narisee.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei kait se mcphersonin iskaripaketti ota jarrutuksia ja kiihdytyksiä vastaan yksistään? Auton painon se kyllä kannattelee...Tuomas K kirjoitti:Noin ihan hakematta tulee mieleen arvatakseni kaikkein yleisin rakenne eli macphersonit, joissa alapallo ei kanna kuormaa.Vainio kirjoitti:Öö? minkälaisia muita ratkaisuja on henkilöautoissa jossa pallonivel ei kanna kuormia? Ei tule heti muuta mieleen kuin traktorin jäykkä etuakseli
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sit tulee vielä pätkä tankoa ja se raidetangon sisäpää joka liikkuu pyöräntuennan perässä ja saattaa joskus naristaPolforea kirjoitti:Yleensä raidetangon ulkopään kartiolla.oidipus kirjoitti:Muuten , miten pyöräntuenta ja hammastanko liittyy toisiinsa .
Sori, oli pakko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vainio. Taisit lukea mun viestin turhan nopsasti.
Lue se pätkä uudestaan niin voi aueta ajatus.
Lue se pätkä uudestaan niin voi aueta ajatus.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Toi rottelo ei naristellut nosturilla. Mutta pitänee pyytää käymään vielä uudestaan ja katottava uudestaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nonni. Puristustahan siihen alapalliin tulee niinkö kaikissa muissakin fiksuissa ratkaisuissa.
Ei pitäisi huudella ennekun kattoo tarkemmin.
Lähen juomaan
Ei pitäisi huudella ennekun kattoo tarkemmin.
Lähen juomaan

- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllähän se alapallo toki voimia siellä ottaa vastaan, tuo kuorman kantaminen tuossa vaan lienee nyt tulkinnanvarainen sanaVainio kirjoitti:Ei kait se mcphersonin iskaripaketti ota jarrutuksia ja kiihdytyksiä vastaan yksistään? Auton painon se kyllä kannattelee...Tuomas K kirjoitti:Noin ihan hakematta tulee mieleen arvatakseni kaikkein yleisin rakenne eli macphersonit, joissa alapallo ei kanna kuormaa.Vainio kirjoitti:Öö? minkälaisia muita ratkaisuja on henkilöautoissa jossa pallonivel ei kanna kuormia? Ei tule heti muuta mieleen kuin traktorin jäykkä etuakseli

- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Juu, eipä nyt ollut tarkoitus saivarrella sen pahemminzäne kirjoitti:Nonni. Puristustahan siihen alapalliin tulee niinkö kaikissa muissakin fiksuissa ratkaisuissa.
Ei pitäisi huudella ennekun kattoo tarkemmin.
Lähen juomaan

On tullut tuskailtua 159 narinoiden kanssa itsekin monta kertaa ja huomattua, että natisevan nivelen paikantaminen on joskus helvatin hankalaa alfan keulasta. Mulla kävi ton alapallon kanssa väärä diagnoosi ja tuli hommattua alatukivarsi turhaan. Tajusin raidetangon sisäpään olevan narinan lähde vasta siinä vaiheessa kun olin purkamassa vanhaa alatukivartta pois ja irrotin raidetangon ulkopään olkavarresta. Siinä raidetangonpäätä syrjään siirtäessä kuuluikin tuttu natina ja totesin ettei taida ollakaan alatukivarressa vika

Eli kannattaa ainakin korkkailla niitä palloniveliä useampi irti ja kokeilla sattuuko natina löytymään tukivarsia ja palloniveliä kääntelemällä.
Tosin taitaa alfan luonteeseen joskus kuulua sekin ettei just tänään narisuta yhtään kun vikaa etsii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo. Oppia tämä taas itselle että katsoo autoa tarkemmin eikä oleta jonkun varaosakuvan perusteella.
Tarkemmin sanottuna tästä kuuluu käännettäessä ennemminkin narahdus kuin narinaa.
Hammastanko kun oli löysässä pyörä ikäänkuin jäi jumiin ja enemmän käännettäessä jumitus helppasi ja iski hammastangonkin pultinreikien toiseen reunaan. Tiukkaaminen tietenkin lopetti hammastangon elämöinnin mutta oikealta laittaa vastaan edelleen ja pamauttaa aika makoisasti jossainkohdin rattia käännettäessä.
Olisi sprei voitelullakin voinut saada äänen pois mutta en lattialla kyljellään könöttäen vanha mies jaksanut alkaa palloa voitelemaan
Tarkemmin sanottuna tästä kuuluu käännettäessä ennemminkin narahdus kuin narinaa.
Hammastanko kun oli löysässä pyörä ikäänkuin jäi jumiin ja enemmän käännettäessä jumitus helppasi ja iski hammastangonkin pultinreikien toiseen reunaan. Tiukkaaminen tietenkin lopetti hammastangon elämöinnin mutta oikealta laittaa vastaan edelleen ja pamauttaa aika makoisasti jossainkohdin rattia käännettäessä.
Olisi sprei voitelullakin voinut saada äänen pois mutta en lattialla kyljellään könöttäen vanha mies jaksanut alkaa palloa voitelemaan

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mä olen tällaista 5 pyttyistä tiisseliä kattellu ajopeliksi itselle että sori näistä jauhamisista taas.
Tarttis olla sportvagoni.
Oliko toi softaaminen tehtävissä ilman ecun avausta?
Paljonko ne näistä viitos tiisseleistä on ottanu tehoja ulos? 240 hp pörrää tuolla nettiautossa myynti ilmoissa.
Pakosarjan vääntyminen taisi olla jonkinmoinen tyyppivika.
Ilmeisesti korit on aika ok eikä ole tarvinnut hitsailla vielä? Vai kuinkahan?
Vaihteiston kaavelijako lienee erilainen 1.9 koneen kanssa?
Ajattelin näitä mahdollisia laatikkovikaisia että en ala kyllä tekemään (Nyt cromassa loota vetää viimeisiä mutta mulla olisi siihen stilon 5 v loota).
Jos sinne on laatikko korjattu niin onko pelannu miten pitkälle sen jälkeen (riippuu varmaan tekijästäkin).
Egr:ää, hehkutulppaa ym pikkuvikaisia on tuossa pajalla rampannut mut on ollut liikaa puuhaa enkä ole ottanut kaikkia työnalle. Pikkuisen närästävätkin vaikka italian värejä liikaa välillä liputankin.
Mutta ilmeisesti nää pelaa aika ookoosti puolenkin miljoonan kilsoille...
Tarttis olla sportvagoni.
Oliko toi softaaminen tehtävissä ilman ecun avausta?
Paljonko ne näistä viitos tiisseleistä on ottanu tehoja ulos? 240 hp pörrää tuolla nettiautossa myynti ilmoissa.
Pakosarjan vääntyminen taisi olla jonkinmoinen tyyppivika.
Ilmeisesti korit on aika ok eikä ole tarvinnut hitsailla vielä? Vai kuinkahan?
Vaihteiston kaavelijako lienee erilainen 1.9 koneen kanssa?
Ajattelin näitä mahdollisia laatikkovikaisia että en ala kyllä tekemään (Nyt cromassa loota vetää viimeisiä mutta mulla olisi siihen stilon 5 v loota).
Jos sinne on laatikko korjattu niin onko pelannu miten pitkälle sen jälkeen (riippuu varmaan tekijästäkin).
Egr:ää, hehkutulppaa ym pikkuvikaisia on tuossa pajalla rampannut mut on ollut liikaa puuhaa enkä ole ottanut kaikkia työnalle. Pikkuisen närästävätkin vaikka italian värejä liikaa välillä liputankin.
Mutta ilmeisesti nää pelaa aika ookoosti puolenkin miljoonan kilsoille...
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Softaaminen onnistuu ilman ecun avaamista.
Näissä ei ole taipumusta laatikkovikoihin. Ne on pienempien M32-laatikot jotka hajoilee, näissä on F40 joilla ei ole vastaavaa itsetuhotaipumusta.
Kori vastustaa ruostetta ainakin paremmin kuin 156, mutta ei nämä silti erityisen ruostumattomia ole.
Mulla olis 180 tkm ajettu viisipyttyinen farkku joka kai joutaisi myyntiin kun pitäisi hankkia tilavampi kuljetin
Näissä ei ole taipumusta laatikkovikoihin. Ne on pienempien M32-laatikot jotka hajoilee, näissä on F40 joilla ei ole vastaavaa itsetuhotaipumusta.
Kori vastustaa ruostetta ainakin paremmin kuin 156, mutta ei nämä silti erityisen ruostumattomia ole.
Mulla olis 180 tkm ajettu viisipyttyinen farkku joka kai joutaisi myyntiin kun pitäisi hankkia tilavampi kuljetin

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
180 tkm ajettu olisi ainakin ok kilsoilla.
Ostohommeli menee itsellä aivan saletisti ainakin helmikuulle kun laskeskelin tuloja
Tuo softahomma on hyvä tietää ja laatikkoasiakin. Iso kiitos näistä.
En muistanut että 5 pyttyisissä oli f40 laatikkona. Näinhän se menikin
Ostohommeli menee itsellä aivan saletisti ainakin helmikuulle kun laskeskelin tuloja

Tuo softahomma on hyvä tietää ja laatikkoasiakin. Iso kiitos näistä.
En muistanut että 5 pyttyisissä oli f40 laatikkona. Näinhän se menikin

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jäätyvä käsijarruvaijeri.
Minulla on ollut nyt ongelmia pakkasten alettua käsijarrun vaijerin jäätymisen kanssa. Käsijarru toimii aivan moitteetta, jos on plus asteita tai auto on sisällä, mutta pakkasella vaijerit jäätyvä kiinni. Olen nyt kahtena aamuna vääntänyt käsijarrun pois päältä jarrusatuloissa olevista käsijarrun vivuista. Onko muilla kokemusta vastaavista ongelmista ja mikä olisi paras tapa korjata ko vika vai onko tämä ns ominaisuus?
Minulla on ollut nyt ongelmia pakkasten alettua käsijarrun vaijerin jäätymisen kanssa. Käsijarru toimii aivan moitteetta, jos on plus asteita tai auto on sisällä, mutta pakkasella vaijerit jäätyvä kiinni. Olen nyt kahtena aamuna vääntänyt käsijarrun pois päältä jarrusatuloissa olevista käsijarrun vivuista. Onko muilla kokemusta vastaavista ongelmista ja mikä olisi paras tapa korjata ko vika vai onko tämä ns ominaisuus?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ongelma poistui, kun vaihdatin kummankin vaierin, maksoi n. 300 € vaierit ja työ merkkiliikkeessä. Kannattaa kysyä hinta ennen vaihdon tilaamista. Minulla oli ennen vaihtoa yksi kerta, että olivat jarrut niin jumissa ,että piti pakilla laittaa auto liikkeele, jolloin myös jarrut aukenivatOhranja kirjoitti:Jäätyvä käsijarruvaijeri.
Minulla on ollut nyt ongelmia pakkasten alettua käsijarrun vaijerin jäätymisen kanssa. Käsijarru toimii aivan moitteetta, jos on plus asteita tai auto on sisällä, mutta pakkasella vaijerit jäätyvä kiinni. Olen nyt kahtena aamuna vääntänyt käsijarrun pois päältä jarrusatuloissa olevista käsijarrun vivuista. Onko muilla kokemusta vastaavista ongelmista ja mikä olisi paras tapa korjata ko vika vai onko tämä ns ominaisuus?
Vaieri tulee jarruihin ylöspäin, jolloin kun kumi kuluu, tai rikkoutuu, niin vesi pääsee sisälle, myös kondenssivesi, eli suunnitteluvika.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo, vaijerit vaihtoon. Työtä n. tunnista kahteen, tarvikkeet on alkuperäisiä halvempia, lisäksi vahvalla todennäköisyydellä tarvii takapenkin klipsit. Operaatioon löytyy ohjeet ja osanumerot foorumilta hakutoiminnon avulla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tarvikeosien vaijereiden suojakumit on yleensä heikkolaatuisempaa vs alkuperäiset.
Tarvikkeiden vaijereissä myös sellaista ongelmaa että kuori jousimainen joten käppärin liike jää todella isoksi.
Tarvikkeiden vaijereissä myös sellaista ongelmaa että kuori jousimainen joten käppärin liike jää todella isoksi.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Käkkärivaijerin vaihto vaatii sitten kaikkien penkkien, takatilan maton ja keskikonsolin purkamisen pois autosta, eli aika suuritöinen homma.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
tarvikevaijereitakin on saatavilla laadukkaitakin. esim bosch.
ainoastaan takapenkin istuinosan joutuu irroittaa. Lattiamattoon ja etupenkkeihin ei tarvi koskea, vaikka joku tehtaan ohje niin neuvookin
ainoastaan takapenkin istuinosan joutuu irroittaa. Lattiamattoon ja etupenkkeihin ei tarvi koskea, vaikka joku tehtaan ohje niin neuvookin
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ok, kiitos kaikille vinkeistä!
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Katsuri merkitsi paperiin seuraavan osan vaihdettavaksi:
Taka-akseli: alatukivarsi nivel välyksellinen vasemmalla takana ulompi
Olisiko kyseessä tämä osa?
http://www.tmuukkonen.fi/shop/?product= ... h-159brera
Taka-akseli: alatukivarsi nivel välyksellinen vasemmalla takana ulompi
Olisiko kyseessä tämä osa?
http://www.tmuukkonen.fi/shop/?product= ... h-159brera
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Veikkaisin, että se etupenkkien ja maton irrottaminen tekee homman sen verran helpommaksi että ne kannattaa irrottaa.kovan onnen soturi kirjoitti:ainoastaan takapenkin istuinosan joutuu irroittaa. Lattiamattoon ja etupenkkeihin ei tarvi koskea, vaikka joku tehtaan ohje niin neuvookin
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
159:ssä on muuten yllättävän helppo irrottaa tuo mattokin, lähtee "palasina" fiksummin kuin ainakin bemareissa tai mersuissa mitä olen aiemmin räplännyt. Vänkärin puolelta ainakaan ei tarvinnut penkin lisäksi montaa kiinnikettä irrottaa että lattiamatto-"kaukalo" oli kokonaan irti ja nostettavissa pois.Tuomas K kirjoitti:Veikkaisin, että se etupenkkien ja maton irrottaminen tekee homman sen verran helpommaksi että ne kannattaa irrottaa.kovan onnen soturi kirjoitti:ainoastaan takapenkin istuinosan joutuu irroittaa. Lattiamattoon ja etupenkkeihin ei tarvi koskea, vaikka joku tehtaan ohje niin neuvookin
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Gommi kirjoitti:Katsuri merkitsi paperiin seuraavan osan vaihdettavaksi:
Taka-akseli: alatukivarsi nivel välyksellinen vasemmalla takana ulompi
Olisiko kyseessä tämä osa?
http://www.tmuukkonen.fi/shop/?product= ... h-159brera
syytä epäillä. nykyään kyllä katsastusmies voi tarkoittaa nivelellä tai laakerilla melkein mitä tahansa etu- ja takalampun väliltä
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
- Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Juuri tuon takia kannattaa olla mukana katsatuksessa jos se on mitenkään mahdollista,saa heti tiedon tarkasta vikapaikasta.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jepni. Ja ne etupenkit on oikeesti kaks pulttia auki per penkki ja hops. Ei niitä tartte ulos asti nostaa, työntää sinne etujalkotiloihin vaan sen verta pitkälle kun menee ja oho kun on tilaa touhuta.Tuomas K kirjoitti:Veikkaisin, että se etupenkkien ja maton irrottaminen tekee homman sen verran helpommaksi että ne kannattaa irrottaa.
Minä en pidä 159:n käppärivaijerijumppaa kovin isona hommata vaikka sellaiselta kuulostaakin, mutta kaikkihan on toki suhteellista.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.