Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Aranai
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Heinä 2008, 15:44
Paikkakunta: Satakunta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aranai »

Pikaista diagnoosia vailla - meni kytkin liikenteessä ja tässä nyt mietin, että kun poljin petti ja painui lattiaan ja kytkin ei irrota lainkaan, niin onko tällöin pettänyt työsylinteri vai koko kytkinasetelma?

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Sylinterin pettäminen ilmenee ko tavalla.
käsiittääkseni jos asetete on mennyt niin joko pykälän saa silmään mutta mitään ei tapahdu, eli eteenpäin et pääse tai vastavuoroisesti ei kärsi luistattaa lainkaan.
Saa korjata jos oon pahast hakoteillä

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aranai kirjoitti:Pikaista diagnoosia vailla - meni kytkin liikenteessä ja tässä nyt mietin, että kun poljin petti ja painui lattiaan ja kytkin ei irrota lainkaan, niin onko tällöin pettänyt työsylinteri vai koko kytkinasetelma?
Noilla vihjeillä ei voi vielä päätellä kumpi on mennyt.

Edit: vähän pikaisesti luin ja kuvittelin että kysymys oli pää- vai työsylkky hajonnut :oops:

No mutta, harvemmin se asetelma hajoaa.
Viimeksi muokannut Tuomas K, 04 Joulu 2018, 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Saattahan tuossa olla, että pääsylinterin puslan sokka on pettänyt ja kiinnitys polkimesta on irronnut, kuten kävi joskus itsellä. Viidessä minuutissa fiksattu vaikka hiuspinnillä jos ei muuta oo.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Löytyykö joltain nippelitietoa 2.5, 3.0 tai 3.2 Busson ruiskutuksesta? Kuvassa on GTA:n moottorin venttiilien avautumiset ja sulkeutumiset. Lisäksi siinä on purppuralla moottorinohjaimen default asetus "Injection stop to TDC" mikä on siis se asteluku ennen yläkuolokohtaa, missä ruiskutus lopetetaan. Oletusarvo on turvallinen, että se toimii moottorissa kuin moottorissa, mutta välttämättä se ei ole optimaallinen. Laskin tuohon malliksi toisen arvon, jota moottorinohjaimen valmistaja suorittelee, eli 720 - (540 + 55) + 100 = 225 missä on siis tuo 100 astetta ennen imuventtiilin sulkeutumista. Heittoa tuossa oletusasetuksessa ja suosituksessa on kuitenkin aika paljon, joten kiinnostaa mikä on tuon moottorin tehdasarvo.

Kuva

Avatar
Voima
Viestit: 31
Liittynyt: 10 Helmi 2012, 22:15
Car(s): 156 1.8TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Voima »

Millä kierroksella ruiskutus tapahtuu?

Luin jostain, että olisi edullista aloittaa seuraavan kierroksen ruiskutus heti, kun imunokka paukahtaa kiinni. Tällöin bensalla on aikaa höyrystyä kuuman imuventtiilin lämmössä ja samalla jäähdyttää venttiiliä. Jos ruiskutuksen aikaa halutaan jatkaa pidemmäksi, niin voisiko sen aloittaa aikaisemmin?

Btw. Onko venttiilien ajoitukset kiinteät?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Voima kirjoitti:Millä kierroksella ruiskutus tapahtuu?
Tuossa samalla kierroksella missä imuventtiili avautuu.
Voima kirjoitti:Luin jostain, että olisi edullista aloittaa seuraavan kierroksen ruiskutus heti, kun imunokka paukahtaa kiinni. Tällöin bensalla on aikaa höyrystyä kuuman imuventtiilin lämmössä ja samalla jäähdyttää venttiiliä. Jos ruiskutuksen aikaa halutaan jatkaa pidemmäksi, niin voisiko sen aloittaa aikaisemmin?
Tuo käytännössä toimii tuohon tapaan ainakin pienillä kierroksilla. Laskin, että 40mg/sylinteri ruiskutuksen aikana moottori ehtii 8000rpm kierroksilla pyörähtää noin 60 astetta. Näin ollen ruiskutus alkaa tasan TDC:n kohdalla melkein heti kun imuventtiili avautuu. Ruiskutusaikaa ei voi säätää suoraan, vaan boxille kerrotaan suuttimen tuotto, eli montako millisekuntia kestää, että on ruiskutettu 1g polttoainetta, jos sen tiheys on noin 0,75. Se sitten laskee milloin ruiskutus pitää aloittaa, että se voidaan lopettaa tuossa tietyssä kohtaa ennen TDC.
Voima kirjoitti:Btw. Onko venttiilien ajoitukset kiinteät?
On kiinteät.

Newtoitaly
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Joulu 2018, 20:04

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Newtoitaly »

Hello! Uusi käyttäjä näillä lakeuksilla, kiitoksia hyväksynnästä! Samantien asiaan, olen piitkään harkinnut tähän kyseiseem merkkiin siirtymistä, ja nyt saattaisi olla tilaisuus: Lahdessa olisi liikkeessä facelift-mallin 156 tarjolla joka vaikuttaa ( ilman näkemistä) varsin kelpo kärryltä. Lähinnä kaipaan tietty vinkkejä niiltä joille merkki on ennestään tuttu, hyvässä tai huonossa. Kyseessä '05, 156 2.0 JTS sportwagon. Historiasta ei löytynyt ihmeitä ja kuulemma "täydellinen huoltokirja".
Rekkari NGO-835, sattuuko olemaan kenenkään foorumilaisen entinen? Tosiaan, en tiedä merkistä muutakuin kauhutarinat, joten ehkä haluaisin kuulla jotain positiivisia juttuja/neuvoja että kannattaako koko merkkiin edes koskea?

Kiitos jo etukäteen!
-T

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

156:t tuppaavat nykyään olemaan joko ruosteessa, tai sitten ruosteelta korjattuja. Kannattaa tutkia ja koputella pohjaa, sekä helmoja erittäin tarkasti. Jos siellä on vähän ruostetta, niin todennäköisesti paskan massan alta löytyy koko pohjan myötä ruostetta.

JTS on koneena kait kohtalaisen tarkka käytetyistä öljyistä ja foorumilta löytyy useampaa yksilöä, mistä nokat ovat kuluneet väärän öljyn / huonon huollon takia.

Alusta on kuluvaa mallia varsinkin etupäästä. Herkkä narisemaan.

Kunnossa ollessaan ko auto on erittäin hieno vehje ja myös JTS hieno moottori. Itse panostaisin V6:een, tuppaavat olemaan 156:n paras kone. :)

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

NGO-838 ilmoittautuu. Myös täysin leimattu huoltokirja, mutta niin vaan söi nokkansa 200tkm lähestyessä.

Alkumatkalla käytetyistä öljyistä ei toki tietoa minulla, mutta viimeisen reilun 60tkm ollut 10W-60 öljyt käytössä. Muuten komppailen että toimiessaan miellyttävä moottori.

Aranai
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Heinä 2008, 15:44
Paikkakunta: Satakunta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aranai »

Aiempaan kysymykseeni kytkimeen liittyen - korjaamolla vaihdettiin työsylinteri, mutta sen kiinnityskannake(?) oli pettänyt ja sellainen meni tilaukseen.
Kysymykseksi jäi, mikä saa kiinnikkeen pettämään, riittääkö ajanmyötä tullut kuormitus vai onko kytkimen sisältä mennyt jotain mikä on puolestaan rikkonut kannakkeet?
Tässä nyt hartaasti vain toivoo, että italialainen alumiini olisi väsynyt!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ilmeisesti siis V6 tai JTD kyseessä. Ei se pidike itsestään katkea, eikä sylinteri mielestäni sellaista liikettäkään pääse tekemään, että tuon rikkoisi. Vahva syytös sylinterin irroittaneen tekijän vääränlaiseen voimankäyttöön. Ei tarvi isoa voimaa ja vääntöä, eikä varsinkaan lyöntiä, että napsahtaa poikki. Nimimerkillä itsekin yhden rikkonut ja todennut oikeaksi tavaksi riittävästi liukastetta, vaikutusaikaa ja ajan kanssa rauhallista vain reiästä ulospäin suuntautuvaa liikettä. Korostan, ei kestä yhtään vääntöä ja väkisin nitkutusta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Aranai
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Heinä 2008, 15:44
Paikkakunta: Satakunta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aranai »

Alfissimo kirjoitti:Ilmeisesti siis V6 tai JTD kyseessä. Ei se pidike itsestään katkea, eikä sylinteri mielestäni sellaista liikettäkään pääse tekemään, että tuon rikkoisi. Vahva syytös sylinterin irroittaneen tekijän vääränlaiseen voimankäyttöön. Ei tarvi isoa voimaa ja vääntöä, eikä varsinkaan lyöntiä, että napsahtaa poikki. Nimimerkillä itsekin yhden rikkonut ja todennut oikeaksi tavaksi riittävästi liukastetta, vaikutusaikaa ja ajan kanssa rauhallista vain reiästä ulospäin suuntautuvaa liikettä. Korostan, ei kestä yhtään vääntöä ja väkisin nitkutusta.
Kyseessä JTD ja ainakin korjaamolta kertoivat, että olisi ollut valmiiksi rikki. Tiedä sitten, voisiko asiaan vaikuttaa jonkun aiemman asentajan turaamiset, että kiinnikkeet olisivat jo olleet melkein poikki? Tai sitten kyseessä oli kootut selitykset. :evil:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kohdistavia syytöksiä juuri viimeisimpään kävijään ei pysty osoittamaan, kun onhan tuo mahdollista ollut jo aiemminkin, eikä silti ole estänyt käyttöä. Lukkorengas kuitenkin pitää sylinterin oikeassa paikassa, vaikka sylinteri itse telineen reikään hieman väljä olisi ollutkin. Väljä tässä kohtaa tarkoittaa, että rengas on max. 1mm auki ja sylinteri ei siten ole ihan tiukasti paikallaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Kytkinaiheinen kysymys, auto 156 2.0 TS vm -00, ajettu 145 tkm. Pari km ennen kuin saavuin kotiin noin 800 km keikalta tuli kytkimeen tällainen vika. Se nousee vain ihan vähän pohja-asennosta ylös, sen verran että ottaa kiinni mutta luistaa jos painaa enemmän kaasua. Sitä voi hieman jalalla pakottaa ylöspäin mutta se on tosi tiukka. Pysähdyksissä sen jaksaa just ja just käsivoimin kiskoa yläasentoon. Sen verran olen vilkaissut että itse polkimen kieppeillä ei näy mitään kummalista joten se on jossain "kauempana". Mitäs ehdotatte? Missä hinnoissa pyörii kytkinremontti jos se on edessä?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Eiköhän tuo ongelman aiheuttaja löydy kuskin jalkatilasta, se "apujousi" mennyt jotenkin outoon asentoon tai muuten vaan jumittaa liikettä tms... Vaikea muuten kuvitella kuvattua tilannetta.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Missä kampiakselin asteluvussa GTA:n moottorissa tulee tuo nokka-akselin tunnistimen signaali? Onko se edelleen samassa kohtaa mitä tuossa 164:en kuvauksessa on, eli moottorin kierroksella 360-720 astetta?

http://alfaromeo164register.com/viewtopic.php?f=2&t=905

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Onhan tuosta lämppäristä ollut täällä juttua.. mutta kun on laiska pläräämään.

On ilman suuntaus jumissa, puhaltaa vain jaloille. Auto on seissyt kesästä saakka, tosin katoksessa ei sentään taivasalla.

Sain sen nyt asiakkaan halliin sulamaan.

Onkohan tuo suuntaus vain yhdellä moottorilla vai useampi läppä ja jokaiselle omansa? Paljonko pitää purkaa että jotain edes näkee?

Jokin siellä sentään surisee että ihan mykkä ei ole, mutta ainakaan jalkatilan läppä ei sulkeudu ja näinollen lasille ei saa ilmaa, vaikka sen läppä toimisikin kun karkaa helpommin jalkatilaan?

Onkohan toivoa alkaa edes talvella korjaamaan. Piti ottaa tänään ajoon, että olisi jotain piristystä talveen eikä tarvitse vain pakulla ajaa. Mutta ei ajosta tuolleen mitään tule. Enkä jaksaisi alkaa puolta kojelautaa purkamaan.

Sormet ristissä että sulaisi. Tosin 45 minuutin ajo ja vartin seisotus pihalla ei ainaakan auttanut. Ehkä sieltä rikkoutui jotain.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

sämpy kirjoitti:Onhan tuosta lämppäristä ollut täällä juttua.. mutta kun on laiska pläräämään.

On ilman suuntaus jumissa, puhaltaa vain jaloille. Auto on seissyt kesästä saakka, tosin katoksessa ei sentään taivasalla.

Sain sen nyt asiakkaan halliin sulamaan.

Onkohan tuo suuntaus vain yhdellä moottorilla vai useampi läppä ja jokaiselle omansa? Paljonko pitää purkaa että jotain edes näkee?

Jokin siellä sentään surisee että ihan mykkä ei ole, mutta ainakaan jalkatilan läppä ei sulkeudu ja näinollen lasille ei saa ilmaa, vaikka sen läppä toimisikin kun karkaa helpommin jalkatilaan?

Onkohan toivoa alkaa edes talvella korjaamaan. Piti ottaa tänään ajoon, että olisi jotain piristystä talveen eikä tarvitse vain pakulla ajaa. Mutta ei ajosta tuolleen mitään tule. Enkä jaksaisi alkaa puolta kojelautaa purkamaan.

Sormet ristissä että sulaisi. Tosin 45 minuutin ajo ja vartin seisotus pihalla ei ainaakan auttanut. Ehkä sieltä rikkoutui jotain.
JTS ?.
Itsellä oli sama vika (parikin talvea), lisänä ettei puhalla niistä keskisuuttimista oikeastaan lainkaan.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Joo..

Syvä helpotuksen huokaus. Taisi korjaantua, kun sain auton lämpöseen. Huomenna sitten näkee uudemman kerran korjaantuiko pysyvästi.

Ei kuulu enää samanlaista rutinaakaan. joku siellä oli jumissa/jäässä. Vaikka auto on ollut katon alla.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

matti_vuorio kirjoitti:Missä kampiakselin asteluvussa GTA:n moottorissa tulee tuo nokka-akselin tunnistimen signaali? Onko se edelleen samassa kohtaa mitä tuossa 164:en kuvauksessa on, eli moottorin kierroksella 360-720 astetta?

http://alfaromeo164register.com/viewtopic.php?f=2&t=905
Samahan se oli myös GTA:ssa.

Nattemies
Viestit: 2
Liittynyt: 18 Huhti 2018, 16:12

V6 käyntihäiriö.

Viesti Kirjoittaja Nattemies »

Vinkkejä kaivataan.

Itsellä sattu sellanen että ruiskun merkkivalo rupes palaan pari kertaa tossa kesällä eikä meinannu enää ottaa kierroksia.
Valo sammu sitten itekseen.

En siitä sitten sen kummemmin siinä vaiheessa välittäny kun auto kumminkin toimi.

Noh, pistin auton talliin talveks ja nyt kun menin sitä käytteleen niin ei käy enään kunnolla, tyhjäkynti soutaa tosi alas ja sitten takas ylös ja ei ota enää ollenkaan kierroksia vaan tuntuu että tukehtuu kun kaasua painaa.

Että mistähän sitä vikaa sitten koittas ensiksi löytää? Olisko ruiskussa suuttimissa? Ilmamassamittari?
Kaasuläpän anturi vai mikä perkele?

Kaikki vinkit on tervetulleita kun en ihan kauheesti ymmärrä ton vehkeen päälle mitään.
On 1999vm v6 Niin ja tosiaan mikään vikavalo ei pala tällä hetkellä mutta auto ei käy.
Viimeksi muokannut Nattemies, 08 Tammi 2019, 17:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kun kerran merkkivalo palaa, niin sehän sopivalle testerille kertoo että mikä sillä on hätänä. Eli MES kiinni ja kyselemään - jos (kun) itselläsi ei sopivaa testeriä ole, niin kerro missäpäin auto on, ehkä foorumilta löytyy apuja.

Tosin ekana mieleen tuleva vika, joka on myös helppo tarkistaa, on imuvuodot. Syynää tarkasti etenkin imuletkun haitarimallinen osuus.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kaasupolkimen asentoanturin liitin(repsikan jalkatilassa, muistaakseni isohko valkoinen) aiheuttaa vähän samansorttisia oireita ja on yleinen vaiva näissä. Yleensä putsaus ja liittimen ränkläys auttaa. On myös vika, joka ei tarvitse vikakoodien nollausta jotta auto toimii.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mulla oli samanlaista oiretta. Oli lambda SEKÄ ilmi päättäneet päivänsä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

JapskaZ
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Heinä 2017, 18:52
Car(s): 156 TS selespeed -01 110kw

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JapskaZ »

Onko kellään tietoa mahdollisesta viasta, kun 2.0L TS moottori vuotaa reilusti öljyä imusarjan päälle? Moottori siis vaihdettiin ja nyt tämmöstä ongelmaa. Kahdella eri venttiilikopan kannella kokeiltu ja tiivisteliimaa laitettu. Tarkkaa vuotopaikkaa ei vielä havaittu.

Olisiko huohotin tukkeessa? Onko huohotin järjestelmässä muita letkuja kuin nuo kaksi letkua akun puoleisessa reunassa?

Nikvena
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Tammi 2019, 10:03
Car(s): Alfa Romeo 156 v6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Nikvena »

Hei, mistä tulee kyseiselle vihreälle lämpötila anturille johdot? En löytänyt pistoketta vaikka kuinka etsin, autossa pyörii flektit jatkuvasti ja tyhjäkäynti on korkeaa.
Auto siis 156 2.5 V6
Liitteet
8714227C-E540-4427-85C8-1C44E460FEE0.jpeg
(109.65 KiB) Tiedosto ladattu 3511 kertaa

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Pyöreään liittimeen tulevassa johtosarjassa pitäisi kyllä oman muistin mukaan olla, eikä edes mitenkään hirveän pitkän narun perässä, että olisi kovin kauas karkuun päässyt.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Liekö tämä tänne topic alle kuulu, mutta tässä 3-x km matkaa ajaessa lämmät ei nouse kuin ko. Viivalle tai viisarillisen alle.
Pitkään tyhjäkäynnillä saan lämmöt niin ylös että flekti napsahtaa päälle..
Alkaako olla termari vaihto kunnossa vai normaalia kutoskoneen toimintaa + näkisikö obd kautta virallisen lämpötilan?

Kuva

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^En nyt vielä lähtisi mitään termaria vaihtamaan. OBD:n kautta saat luettua tarkan lämmön. Tunnetusti 156 lämpömittarin skaala ei ole lineaarinen vaan nuo viivat on 50-80-90-100-130.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Ossiv
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Ok, täytyypä pistää melkein KKL(?) kaapeli tilaukseen ja multiecu scan hommaa, jos pääsisi tutustumaan sielunmaisemaan sitä kautta

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Ominaisuus tai ei niin mulla 156 V6:ssa sama. Ajossa 70 ja tyhjäkäynnillä 90 noin yleensä. 166:ssa taas aina näyttää 90.
Noni

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Tiige kirjoitti:^En nyt vielä lähtisi mitään termaria vaihtamaan. OBD:n kautta saat luettua tarkan lämmön. Tunnetusti 156 lämpömittarin skaala ei ole lineaarinen vaan nuo viivat on 50-80-90-100-130.
Totta. ARVissa (156V6) tuo näyttö tarkoittaa OBD:lla katsottuna 78-astetta. 159:ssä (159 2.0 JTDm) mittari tököttää 90:ssä vaikka OBD:n mukaan lämmöt heiluvat 75-109 välillä.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Onkos kukaan saanut JTS:n automaattilämmityslaitteeseen manuaalisäätöjä.
Normaalistihan startissa se vetää puhalluksen (näin talvella) nollille ja lasille.
Sitten kun kone on pikkaisen lämmennyt puhalluksen jalkatilaan lämmitykselle.
Käyttäjällä on ilmeisesti liikaa tekemistä jos koittaa säädellä namiskuukkeleita ajon aikana, joten joku kiinteä asetus olisi poikaa.
Viikonloppuna ihmettelin kun oli joka lasi jäässä ja ongelmaksi selvisi ...ööö huonosti suunniteltu automatiikka :roll: .

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

A Bart kirjoitti:Onkos kukaan saanut JTS:n automaattilämmityslaitteeseen manuaalisäätöjä.
Normaalistihan startissa se vetää puhalluksen (näin talvella) nollille ja lasille.
Sitten kun kone on pikkaisen lämmennyt puhalluksen jalkatilaan lämmitykselle.
Käyttäjällä on ilmeisesti liikaa tekemistä jos koittaa säädellä namiskuukkeleita ajon aikana, joten joku kiinteä asetus olisi poikaa.
Viikonloppuna ihmettelin kun oli joka lasi jäässä ja ongelmaksi selvisi ...ööö huonosti suunniteltu automatiikka :roll: .
Facelift? Toi ärsyttää itteäkin pirusti faceliftin automaatti-ilmastoinnissa, kun ei suostu pysymään manuaalina. Vitsi ärsytti muutama talvi sitten kun tuli töissä rampattua paljon autoon ja sieltä ulos, jolloin oli sitten lunta(kosteutta) autossa. Sai varmaan 5min välein tökkiä sisäkiertoa pois päältä vetämästä laseja huuruun, vaikka niin manuaalina oli toi ilmastointi kun sen sai.

En muista että boselifti jts:n automaatti-ilmastoinnissa olisi ollut sama kiusa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Tuo ominaisuus (lue: kiusa) taisi tulla huurteentunnistuksen mukana.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Kaikki kehittyy :mrgreen:

Joo Boselift kyllä tarjoaa automaattia sumealla logiikalla, joskus yllättäenkin auton ollessa jo ajossa, mutta vain kerran ajomatkan aikana ja uskoo kun kääntää jonkun säädön käsiasetukselle.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Toi fl 156 on kyl alkuperästä huonompi muutamis jutuis
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

sämpy kirjoitti:Kaikki kehittyy :mrgreen:

Joo Boselift kyllä tarjoaa automaattia sumealla logiikalla, joskus yllättäenkin auton ollessa jo ajossa, mutta vain kerran ajomatkan aikana ja uskoo kun kääntää jonkun säädön käsiasetukselle.
Käsiasetuksella olen aina ajanut FL156:sta, samoin kuin kaikkia muitakin autoja so far ... saa just mieleiset säädöt kuhunkin vuodenaikaan, säähän ja ajotilanteeseen. Vai onko jo jossakin autossa niin sumea logiikka , että se anturoi lumen ja jään määrän tuulilasin "valumakaukalossa", matoilla sisällä sekä kaikista ikkunoista kastepisteen ... sitten 6-8 lisäanturia sisätilan eri osien lämpötilojen säätöön. Näihin sitten logiikka eri tapauksissa alkaen worst case scenario- tapauksesta auto yltä lumeilla ja umpijäässä lauhan lumisateen jäljiltä ja nyt - 20 astetta rapsakkaa... :wink:
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Kuhan auto pitäisi "näppinsä erossa" asiasta ilmastoinnin ollessa käsiasetuksella. :D
Suoraan vaan suoraa

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Jiitee kirjoitti:
sämpy kirjoitti:Kaikki kehittyy :mrgreen:

Joo Boselift kyllä tarjoaa automaattia sumealla logiikalla, joskus yllättäenkin auton ollessa jo ajossa, mutta vain kerran ajomatkan aikana ja uskoo kun kääntää jonkun säädön käsiasetukselle.
Käsiasetuksella olen aina ajanut FL156:sta, samoin kuin kaikkia muitakin autoja so far ... saa just mieleiset säädöt kuhunkin vuodenaikaan, säähän ja ajotilanteeseen. Vai onko jo jossakin autossa niin sumea logiikka , että se anturoi lumen ja jään määrän tuulilasin "valumakaukalossa", matoilla sisällä sekä kaikista ikkunoista kastepisteen ... sitten 6-8 lisäanturia sisätilan eri osien lämpötilojen säätöön. Näihin sitten logiikka eri tapauksissa alkaen worst case scenario- tapauksesta auto yltä lumeilla ja umpijäässä lauhan lumisateen jäljiltä ja nyt - 20 astetta rapsakkaa... :wink:
No juu, boselifti ja juurikin tällä sumealla lokiikalla.
Vanhempi laitos on tässä kyllä parempi tosin ollen vain puoliautomaatti ja uskoo kerrasta mitä sanotaan, tämä bose kyllä säätelee omiaan, mutta siinkuin Sämpy sanoi uskoo sitten kun kerran ojentaa.
Olisi kiva, jos sen saisi puoliautomaatiksi niinkuin tuon vanhemmankin, jonka saa säädettyä vielä niin että muistaa säädöt ja kompuran asetukset startin jälkeen eikä kompuravalo pala koko talvea turhaan päällä.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Lämmönsäädin paneeli on paskana, jos ei tottele. Ei mulla tommosia murheita ole ja ainoastaan lämmön sahatessa yli 4 asteen ja alta 2 asteen väliä käynnistysten välillä niin voi joutua kerran täppäämään puhalluksen myös lasille. Itseasiassa todella hyvin toimiva automaattinen laitos. Joo, meikäläisen my 2004 ei ole sitä huurteentunnistusta. Muijan my 2018 opeliskin automaagi on aivan kälynen verrattuna wanhaan jtässään.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Entisessä FL -05:ssä toimi automatiikka loistavasti sen jälkeen kun puhdistin ne haistelijat kevyellä paineilmalla. Sitä ennen meinasi puhaltaa jatkuvasti vain jaloille. Asetukset kyllä säilyi muistissa.

Avatar
dnapekko
Viestit: 350
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Minulla 2005 Faceliftissä toimii myös ihan ok. Ainoastaan aamuisin täytyy lisätä puhallusta lasille jo ennenkuin auto lämpiää, ettei huurru. Koneen lämmittyä mennään automatiikalla.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

centro style
Viestit: 108
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

Pitäisi ostaa Alffaan uusi Lambda anturi, auto on -99 2,5 V6.....Minulle tarjottiin tänään varaosaliikkeestä 2:ta eri Lambdaa, toinen on merkiltään DELPHI (139€) Ja toinen vaihtoehto on WALKER (142€).....WALKER on ainakin laadukas merkki pakoputkiosastossa, mutta kysymys kuuluukin, että kannattaako näistä kumpaakaan ostaa kyseiseen autoon?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Noilla hinnoilla jättäisin väliin, oli merkki mikä vain. Kannattaa vilkaista vaikka Spareton verkkokaupasta, siellä on lambdat alle puolet tuosta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Osta OIKEANLAINEN.
Walkereista tällä foorumilla kokemuksia muutamalla ja ne ei ole hyviä.

Myös kaikki, missä itse pitää johtoja tehdä, voi heittää suoraan pois. Boschia tai NGK:ta, sanon minä... Enempää en pysty luurilla ollessani auttamaan esim osanumeroiden tms muodossa (ja niihin helpottaa alustanunero, jos tuossa on eri vaihtoehtoja useampia. En tiedä, onko.)

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Jos ei tunnu itse löytyvät sopivaa verkkokaupoista ostettaessa, niin kysymystä rekkarin ja runkonumeron kanssa menemään. Tuntuisi että ihan mielellään auttavat oikean osan etsimisessä vs riski väärän osan ostamiseta ja palautushomman vaiva liikkeelle. (14vrk palautusoikeus)
Suoraan vaan suoraa

centro style
Viestit: 108
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
Car(s): Alfa Romeo 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja centro style »

No siis nämä edellämainitut Lambdat otettiin juurikin rekkarin/runkonumeron perusteella :roll: ......Vai käännynkö suosiolla lähimmän Alfa Romeon piirimyyjän puoleen, maksoi mitä maksoi?

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Bosch sen alkuperäisen on tehnyt ja sellaisen näyttää saavan esim. sparetolta 50-70e. Riippuen johdon pituudesta. Luulisin löytyvän ihan suomalaisista varaosaliikkeistä myös. Merkkitiskillä hinta on varmasti toinen.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Vastaa Viestiin