Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pikaista diagnoosia vailla - meni kytkin liikenteessä ja tässä nyt mietin, että kun poljin petti ja painui lattiaan ja kytkin ei irrota lainkaan, niin onko tällöin pettänyt työsylinteri vai koko kytkinasetelma?
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Sylinterin pettäminen ilmenee ko tavalla.
käsiittääkseni jos asetete on mennyt niin joko pykälän saa silmään mutta mitään ei tapahdu, eli eteenpäin et pääse tai vastavuoroisesti ei kärsi luistattaa lainkaan.
Saa korjata jos oon pahast hakoteillä
käsiittääkseni jos asetete on mennyt niin joko pykälän saa silmään mutta mitään ei tapahdu, eli eteenpäin et pääse tai vastavuoroisesti ei kärsi luistattaa lainkaan.
Saa korjata jos oon pahast hakoteillä
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Noilla vihjeillä ei voi vielä päätellä kumpi on mennyt.Aranai kirjoitti:Pikaista diagnoosia vailla - meni kytkin liikenteessä ja tässä nyt mietin, että kun poljin petti ja painui lattiaan ja kytkin ei irrota lainkaan, niin onko tällöin pettänyt työsylinteri vai koko kytkinasetelma?
Edit: vähän pikaisesti luin ja kuvittelin että kysymys oli pää- vai työsylkky hajonnut
No mutta, harvemmin se asetelma hajoaa.
Viimeksi muokannut Tuomas K, 04 Joulu 2018, 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Saattahan tuossa olla, että pääsylinterin puslan sokka on pettänyt ja kiinnitys polkimesta on irronnut, kuten kävi joskus itsellä. Viidessä minuutissa fiksattu vaikka hiuspinnillä jos ei muuta oo.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Löytyykö joltain nippelitietoa 2.5, 3.0 tai 3.2 Busson ruiskutuksesta? Kuvassa on GTA:n moottorin venttiilien avautumiset ja sulkeutumiset. Lisäksi siinä on purppuralla moottorinohjaimen default asetus "Injection stop to TDC" mikä on siis se asteluku ennen yläkuolokohtaa, missä ruiskutus lopetetaan. Oletusarvo on turvallinen, että se toimii moottorissa kuin moottorissa, mutta välttämättä se ei ole optimaallinen. Laskin tuohon malliksi toisen arvon, jota moottorinohjaimen valmistaja suorittelee, eli 720 - (540 + 55) + 100 = 225 missä on siis tuo 100 astetta ennen imuventtiilin sulkeutumista. Heittoa tuossa oletusasetuksessa ja suosituksessa on kuitenkin aika paljon, joten kiinnostaa mikä on tuon moottorin tehdasarvo.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Millä kierroksella ruiskutus tapahtuu?
Luin jostain, että olisi edullista aloittaa seuraavan kierroksen ruiskutus heti, kun imunokka paukahtaa kiinni. Tällöin bensalla on aikaa höyrystyä kuuman imuventtiilin lämmössä ja samalla jäähdyttää venttiiliä. Jos ruiskutuksen aikaa halutaan jatkaa pidemmäksi, niin voisiko sen aloittaa aikaisemmin?
Btw. Onko venttiilien ajoitukset kiinteät?
Luin jostain, että olisi edullista aloittaa seuraavan kierroksen ruiskutus heti, kun imunokka paukahtaa kiinni. Tällöin bensalla on aikaa höyrystyä kuuman imuventtiilin lämmössä ja samalla jäähdyttää venttiiliä. Jos ruiskutuksen aikaa halutaan jatkaa pidemmäksi, niin voisiko sen aloittaa aikaisemmin?
Btw. Onko venttiilien ajoitukset kiinteät?
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tuossa samalla kierroksella missä imuventtiili avautuu.Voima kirjoitti:Millä kierroksella ruiskutus tapahtuu?
Tuo käytännössä toimii tuohon tapaan ainakin pienillä kierroksilla. Laskin, että 40mg/sylinteri ruiskutuksen aikana moottori ehtii 8000rpm kierroksilla pyörähtää noin 60 astetta. Näin ollen ruiskutus alkaa tasan TDC:n kohdalla melkein heti kun imuventtiili avautuu. Ruiskutusaikaa ei voi säätää suoraan, vaan boxille kerrotaan suuttimen tuotto, eli montako millisekuntia kestää, että on ruiskutettu 1g polttoainetta, jos sen tiheys on noin 0,75. Se sitten laskee milloin ruiskutus pitää aloittaa, että se voidaan lopettaa tuossa tietyssä kohtaa ennen TDC.Voima kirjoitti:Luin jostain, että olisi edullista aloittaa seuraavan kierroksen ruiskutus heti, kun imunokka paukahtaa kiinni. Tällöin bensalla on aikaa höyrystyä kuuman imuventtiilin lämmössä ja samalla jäähdyttää venttiiliä. Jos ruiskutuksen aikaa halutaan jatkaa pidemmäksi, niin voisiko sen aloittaa aikaisemmin?
On kiinteät.Voima kirjoitti:Btw. Onko venttiilien ajoitukset kiinteät?
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 18 Joulu 2018, 20:04
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Hello! Uusi käyttäjä näillä lakeuksilla, kiitoksia hyväksynnästä! Samantien asiaan, olen piitkään harkinnut tähän kyseiseem merkkiin siirtymistä, ja nyt saattaisi olla tilaisuus: Lahdessa olisi liikkeessä facelift-mallin 156 tarjolla joka vaikuttaa ( ilman näkemistä) varsin kelpo kärryltä. Lähinnä kaipaan tietty vinkkejä niiltä joille merkki on ennestään tuttu, hyvässä tai huonossa. Kyseessä '05, 156 2.0 JTS sportwagon. Historiasta ei löytynyt ihmeitä ja kuulemma "täydellinen huoltokirja".
Rekkari NGO-835, sattuuko olemaan kenenkään foorumilaisen entinen? Tosiaan, en tiedä merkistä muutakuin kauhutarinat, joten ehkä haluaisin kuulla jotain positiivisia juttuja/neuvoja että kannattaako koko merkkiin edes koskea?
Kiitos jo etukäteen!
-T
Rekkari NGO-835, sattuuko olemaan kenenkään foorumilaisen entinen? Tosiaan, en tiedä merkistä muutakuin kauhutarinat, joten ehkä haluaisin kuulla jotain positiivisia juttuja/neuvoja että kannattaako koko merkkiin edes koskea?
Kiitos jo etukäteen!
-T
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
156:t tuppaavat nykyään olemaan joko ruosteessa, tai sitten ruosteelta korjattuja. Kannattaa tutkia ja koputella pohjaa, sekä helmoja erittäin tarkasti. Jos siellä on vähän ruostetta, niin todennäköisesti paskan massan alta löytyy koko pohjan myötä ruostetta.
JTS on koneena kait kohtalaisen tarkka käytetyistä öljyistä ja foorumilta löytyy useampaa yksilöä, mistä nokat ovat kuluneet väärän öljyn / huonon huollon takia.
Alusta on kuluvaa mallia varsinkin etupäästä. Herkkä narisemaan.
Kunnossa ollessaan ko auto on erittäin hieno vehje ja myös JTS hieno moottori. Itse panostaisin V6:een, tuppaavat olemaan 156:n paras kone.
JTS on koneena kait kohtalaisen tarkka käytetyistä öljyistä ja foorumilta löytyy useampaa yksilöä, mistä nokat ovat kuluneet väärän öljyn / huonon huollon takia.
Alusta on kuluvaa mallia varsinkin etupäästä. Herkkä narisemaan.
Kunnossa ollessaan ko auto on erittäin hieno vehje ja myös JTS hieno moottori. Itse panostaisin V6:een, tuppaavat olemaan 156:n paras kone.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
NGO-838 ilmoittautuu. Myös täysin leimattu huoltokirja, mutta niin vaan söi nokkansa 200tkm lähestyessä.
Alkumatkalla käytetyistä öljyistä ei toki tietoa minulla, mutta viimeisen reilun 60tkm ollut 10W-60 öljyt käytössä. Muuten komppailen että toimiessaan miellyttävä moottori.
Alkumatkalla käytetyistä öljyistä ei toki tietoa minulla, mutta viimeisen reilun 60tkm ollut 10W-60 öljyt käytössä. Muuten komppailen että toimiessaan miellyttävä moottori.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Aiempaan kysymykseeni kytkimeen liittyen - korjaamolla vaihdettiin työsylinteri, mutta sen kiinnityskannake(?) oli pettänyt ja sellainen meni tilaukseen.
Kysymykseksi jäi, mikä saa kiinnikkeen pettämään, riittääkö ajanmyötä tullut kuormitus vai onko kytkimen sisältä mennyt jotain mikä on puolestaan rikkonut kannakkeet?
Tässä nyt hartaasti vain toivoo, että italialainen alumiini olisi väsynyt!
Kysymykseksi jäi, mikä saa kiinnikkeen pettämään, riittääkö ajanmyötä tullut kuormitus vai onko kytkimen sisältä mennyt jotain mikä on puolestaan rikkonut kannakkeet?
Tässä nyt hartaasti vain toivoo, että italialainen alumiini olisi väsynyt!
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ilmeisesti siis V6 tai JTD kyseessä. Ei se pidike itsestään katkea, eikä sylinteri mielestäni sellaista liikettäkään pääse tekemään, että tuon rikkoisi. Vahva syytös sylinterin irroittaneen tekijän vääränlaiseen voimankäyttöön. Ei tarvi isoa voimaa ja vääntöä, eikä varsinkaan lyöntiä, että napsahtaa poikki. Nimimerkillä itsekin yhden rikkonut ja todennut oikeaksi tavaksi riittävästi liukastetta, vaikutusaikaa ja ajan kanssa rauhallista vain reiästä ulospäin suuntautuvaa liikettä. Korostan, ei kestä yhtään vääntöä ja väkisin nitkutusta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kyseessä JTD ja ainakin korjaamolta kertoivat, että olisi ollut valmiiksi rikki. Tiedä sitten, voisiko asiaan vaikuttaa jonkun aiemman asentajan turaamiset, että kiinnikkeet olisivat jo olleet melkein poikki? Tai sitten kyseessä oli kootut selitykset.Alfissimo kirjoitti:Ilmeisesti siis V6 tai JTD kyseessä. Ei se pidike itsestään katkea, eikä sylinteri mielestäni sellaista liikettäkään pääse tekemään, että tuon rikkoisi. Vahva syytös sylinterin irroittaneen tekijän vääränlaiseen voimankäyttöön. Ei tarvi isoa voimaa ja vääntöä, eikä varsinkaan lyöntiä, että napsahtaa poikki. Nimimerkillä itsekin yhden rikkonut ja todennut oikeaksi tavaksi riittävästi liukastetta, vaikutusaikaa ja ajan kanssa rauhallista vain reiästä ulospäin suuntautuvaa liikettä. Korostan, ei kestä yhtään vääntöä ja väkisin nitkutusta.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kohdistavia syytöksiä juuri viimeisimpään kävijään ei pysty osoittamaan, kun onhan tuo mahdollista ollut jo aiemminkin, eikä silti ole estänyt käyttöä. Lukkorengas kuitenkin pitää sylinterin oikeassa paikassa, vaikka sylinteri itse telineen reikään hieman väljä olisi ollutkin. Väljä tässä kohtaa tarkoittaa, että rengas on max. 1mm auki ja sylinteri ei siten ole ihan tiukasti paikallaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kytkinaiheinen kysymys, auto 156 2.0 TS vm -00, ajettu 145 tkm. Pari km ennen kuin saavuin kotiin noin 800 km keikalta tuli kytkimeen tällainen vika. Se nousee vain ihan vähän pohja-asennosta ylös, sen verran että ottaa kiinni mutta luistaa jos painaa enemmän kaasua. Sitä voi hieman jalalla pakottaa ylöspäin mutta se on tosi tiukka. Pysähdyksissä sen jaksaa just ja just käsivoimin kiskoa yläasentoon. Sen verran olen vilkaissut että itse polkimen kieppeillä ei näy mitään kummalista joten se on jossain "kauempana". Mitäs ehdotatte? Missä hinnoissa pyörii kytkinremontti jos se on edessä?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eiköhän tuo ongelman aiheuttaja löydy kuskin jalkatilasta, se "apujousi" mennyt jotenkin outoon asentoon tai muuten vaan jumittaa liikettä tms... Vaikea muuten kuvitella kuvattua tilannetta.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Missä kampiakselin asteluvussa GTA:n moottorissa tulee tuo nokka-akselin tunnistimen signaali? Onko se edelleen samassa kohtaa mitä tuossa 164:en kuvauksessa on, eli moottorin kierroksella 360-720 astetta?
http://alfaromeo164register.com/viewtopic.php?f=2&t=905
http://alfaromeo164register.com/viewtopic.php?f=2&t=905
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onhan tuosta lämppäristä ollut täällä juttua.. mutta kun on laiska pläräämään.
On ilman suuntaus jumissa, puhaltaa vain jaloille. Auto on seissyt kesästä saakka, tosin katoksessa ei sentään taivasalla.
Sain sen nyt asiakkaan halliin sulamaan.
Onkohan tuo suuntaus vain yhdellä moottorilla vai useampi läppä ja jokaiselle omansa? Paljonko pitää purkaa että jotain edes näkee?
Jokin siellä sentään surisee että ihan mykkä ei ole, mutta ainakaan jalkatilan läppä ei sulkeudu ja näinollen lasille ei saa ilmaa, vaikka sen läppä toimisikin kun karkaa helpommin jalkatilaan?
Onkohan toivoa alkaa edes talvella korjaamaan. Piti ottaa tänään ajoon, että olisi jotain piristystä talveen eikä tarvitse vain pakulla ajaa. Mutta ei ajosta tuolleen mitään tule. Enkä jaksaisi alkaa puolta kojelautaa purkamaan.
Sormet ristissä että sulaisi. Tosin 45 minuutin ajo ja vartin seisotus pihalla ei ainaakan auttanut. Ehkä sieltä rikkoutui jotain.
On ilman suuntaus jumissa, puhaltaa vain jaloille. Auto on seissyt kesästä saakka, tosin katoksessa ei sentään taivasalla.
Sain sen nyt asiakkaan halliin sulamaan.
Onkohan tuo suuntaus vain yhdellä moottorilla vai useampi läppä ja jokaiselle omansa? Paljonko pitää purkaa että jotain edes näkee?
Jokin siellä sentään surisee että ihan mykkä ei ole, mutta ainakaan jalkatilan läppä ei sulkeudu ja näinollen lasille ei saa ilmaa, vaikka sen läppä toimisikin kun karkaa helpommin jalkatilaan?
Onkohan toivoa alkaa edes talvella korjaamaan. Piti ottaa tänään ajoon, että olisi jotain piristystä talveen eikä tarvitse vain pakulla ajaa. Mutta ei ajosta tuolleen mitään tule. Enkä jaksaisi alkaa puolta kojelautaa purkamaan.
Sormet ristissä että sulaisi. Tosin 45 minuutin ajo ja vartin seisotus pihalla ei ainaakan auttanut. Ehkä sieltä rikkoutui jotain.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
JTS ?.sämpy kirjoitti:Onhan tuosta lämppäristä ollut täällä juttua.. mutta kun on laiska pläräämään.
On ilman suuntaus jumissa, puhaltaa vain jaloille. Auto on seissyt kesästä saakka, tosin katoksessa ei sentään taivasalla.
Sain sen nyt asiakkaan halliin sulamaan.
Onkohan tuo suuntaus vain yhdellä moottorilla vai useampi läppä ja jokaiselle omansa? Paljonko pitää purkaa että jotain edes näkee?
Jokin siellä sentään surisee että ihan mykkä ei ole, mutta ainakaan jalkatilan läppä ei sulkeudu ja näinollen lasille ei saa ilmaa, vaikka sen läppä toimisikin kun karkaa helpommin jalkatilaan?
Onkohan toivoa alkaa edes talvella korjaamaan. Piti ottaa tänään ajoon, että olisi jotain piristystä talveen eikä tarvitse vain pakulla ajaa. Mutta ei ajosta tuolleen mitään tule. Enkä jaksaisi alkaa puolta kojelautaa purkamaan.
Sormet ristissä että sulaisi. Tosin 45 minuutin ajo ja vartin seisotus pihalla ei ainaakan auttanut. Ehkä sieltä rikkoutui jotain.
Itsellä oli sama vika (parikin talvea), lisänä ettei puhalla niistä keskisuuttimista oikeastaan lainkaan.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Joo..
Syvä helpotuksen huokaus. Taisi korjaantua, kun sain auton lämpöseen. Huomenna sitten näkee uudemman kerran korjaantuiko pysyvästi.
Ei kuulu enää samanlaista rutinaakaan. joku siellä oli jumissa/jäässä. Vaikka auto on ollut katon alla.
Syvä helpotuksen huokaus. Taisi korjaantua, kun sain auton lämpöseen. Huomenna sitten näkee uudemman kerran korjaantuiko pysyvästi.
Ei kuulu enää samanlaista rutinaakaan. joku siellä oli jumissa/jäässä. Vaikka auto on ollut katon alla.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Samahan se oli myös GTA:ssa.matti_vuorio kirjoitti:Missä kampiakselin asteluvussa GTA:n moottorissa tulee tuo nokka-akselin tunnistimen signaali? Onko se edelleen samassa kohtaa mitä tuossa 164:en kuvauksessa on, eli moottorin kierroksella 360-720 astetta?
http://alfaromeo164register.com/viewtopic.php?f=2&t=905
V6 käyntihäiriö.
Vinkkejä kaivataan.
Itsellä sattu sellanen että ruiskun merkkivalo rupes palaan pari kertaa tossa kesällä eikä meinannu enää ottaa kierroksia.
Valo sammu sitten itekseen.
En siitä sitten sen kummemmin siinä vaiheessa välittäny kun auto kumminkin toimi.
Noh, pistin auton talliin talveks ja nyt kun menin sitä käytteleen niin ei käy enään kunnolla, tyhjäkynti soutaa tosi alas ja sitten takas ylös ja ei ota enää ollenkaan kierroksia vaan tuntuu että tukehtuu kun kaasua painaa.
Että mistähän sitä vikaa sitten koittas ensiksi löytää? Olisko ruiskussa suuttimissa? Ilmamassamittari?
Kaasuläpän anturi vai mikä perkele?
Kaikki vinkit on tervetulleita kun en ihan kauheesti ymmärrä ton vehkeen päälle mitään.
On 1999vm v6 Niin ja tosiaan mikään vikavalo ei pala tällä hetkellä mutta auto ei käy.
Itsellä sattu sellanen että ruiskun merkkivalo rupes palaan pari kertaa tossa kesällä eikä meinannu enää ottaa kierroksia.
Valo sammu sitten itekseen.
En siitä sitten sen kummemmin siinä vaiheessa välittäny kun auto kumminkin toimi.
Noh, pistin auton talliin talveks ja nyt kun menin sitä käytteleen niin ei käy enään kunnolla, tyhjäkynti soutaa tosi alas ja sitten takas ylös ja ei ota enää ollenkaan kierroksia vaan tuntuu että tukehtuu kun kaasua painaa.
Että mistähän sitä vikaa sitten koittas ensiksi löytää? Olisko ruiskussa suuttimissa? Ilmamassamittari?
Kaasuläpän anturi vai mikä perkele?
Kaikki vinkit on tervetulleita kun en ihan kauheesti ymmärrä ton vehkeen päälle mitään.
On 1999vm v6 Niin ja tosiaan mikään vikavalo ei pala tällä hetkellä mutta auto ei käy.
Viimeksi muokannut Nattemies, 08 Tammi 2019, 17:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kun kerran merkkivalo palaa, niin sehän sopivalle testerille kertoo että mikä sillä on hätänä. Eli MES kiinni ja kyselemään - jos (kun) itselläsi ei sopivaa testeriä ole, niin kerro missäpäin auto on, ehkä foorumilta löytyy apuja.
Tosin ekana mieleen tuleva vika, joka on myös helppo tarkistaa, on imuvuodot. Syynää tarkasti etenkin imuletkun haitarimallinen osuus.
Tosin ekana mieleen tuleva vika, joka on myös helppo tarkistaa, on imuvuodot. Syynää tarkasti etenkin imuletkun haitarimallinen osuus.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kaasupolkimen asentoanturin liitin(repsikan jalkatilassa, muistaakseni isohko valkoinen) aiheuttaa vähän samansorttisia oireita ja on yleinen vaiva näissä. Yleensä putsaus ja liittimen ränkläys auttaa. On myös vika, joka ei tarvitse vikakoodien nollausta jotta auto toimii.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mulla oli samanlaista oiretta. Oli lambda SEKÄ ilmi päättäneet päivänsä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onko kellään tietoa mahdollisesta viasta, kun 2.0L TS moottori vuotaa reilusti öljyä imusarjan päälle? Moottori siis vaihdettiin ja nyt tämmöstä ongelmaa. Kahdella eri venttiilikopan kannella kokeiltu ja tiivisteliimaa laitettu. Tarkkaa vuotopaikkaa ei vielä havaittu.
Olisiko huohotin tukkeessa? Onko huohotin järjestelmässä muita letkuja kuin nuo kaksi letkua akun puoleisessa reunassa?
Olisiko huohotin tukkeessa? Onko huohotin järjestelmässä muita letkuja kuin nuo kaksi letkua akun puoleisessa reunassa?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Hei, mistä tulee kyseiselle vihreälle lämpötila anturille johdot? En löytänyt pistoketta vaikka kuinka etsin, autossa pyörii flektit jatkuvasti ja tyhjäkäynti on korkeaa.
Auto siis 156 2.5 V6
Auto siis 156 2.5 V6
- Liitteet
-
- 8714227C-E540-4427-85C8-1C44E460FEE0.jpeg
- (109.65 KiB) Tiedosto ladattu 3511 kertaa
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pyöreään liittimeen tulevassa johtosarjassa pitäisi kyllä oman muistin mukaan olla, eikä edes mitenkään hirveän pitkän narun perässä, että olisi kovin kauas karkuun päässyt.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Liekö tämä tänne topic alle kuulu, mutta tässä 3-x km matkaa ajaessa lämmät ei nouse kuin ko. Viivalle tai viisarillisen alle.
Pitkään tyhjäkäynnillä saan lämmöt niin ylös että flekti napsahtaa päälle..
Alkaako olla termari vaihto kunnossa vai normaalia kutoskoneen toimintaa + näkisikö obd kautta virallisen lämpötilan?
Pitkään tyhjäkäynnillä saan lämmöt niin ylös että flekti napsahtaa päälle..
Alkaako olla termari vaihto kunnossa vai normaalia kutoskoneen toimintaa + näkisikö obd kautta virallisen lämpötilan?
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^En nyt vielä lähtisi mitään termaria vaihtamaan. OBD:n kautta saat luettua tarkan lämmön. Tunnetusti 156 lämpömittarin skaala ei ole lineaarinen vaan nuo viivat on 50-80-90-100-130.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ok, täytyypä pistää melkein KKL(?) kaapeli tilaukseen ja multiecu scan hommaa, jos pääsisi tutustumaan sielunmaisemaan sitä kautta
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ominaisuus tai ei niin mulla 156 V6:ssa sama. Ajossa 70 ja tyhjäkäynnillä 90 noin yleensä. 166:ssa taas aina näyttää 90.
Noni
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Totta. ARVissa (156V6) tuo näyttö tarkoittaa OBD:lla katsottuna 78-astetta. 159:ssä (159 2.0 JTDm) mittari tököttää 90:ssä vaikka OBD:n mukaan lämmöt heiluvat 75-109 välillä.Tiige kirjoitti:^En nyt vielä lähtisi mitään termaria vaihtamaan. OBD:n kautta saat luettua tarkan lämmön. Tunnetusti 156 lämpömittarin skaala ei ole lineaarinen vaan nuo viivat on 50-80-90-100-130.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onkos kukaan saanut JTS:n automaattilämmityslaitteeseen manuaalisäätöjä.
Normaalistihan startissa se vetää puhalluksen (näin talvella) nollille ja lasille.
Sitten kun kone on pikkaisen lämmennyt puhalluksen jalkatilaan lämmitykselle.
Käyttäjällä on ilmeisesti liikaa tekemistä jos koittaa säädellä namiskuukkeleita ajon aikana, joten joku kiinteä asetus olisi poikaa.
Viikonloppuna ihmettelin kun oli joka lasi jäässä ja ongelmaksi selvisi ...ööö huonosti suunniteltu automatiikka .
Normaalistihan startissa se vetää puhalluksen (näin talvella) nollille ja lasille.
Sitten kun kone on pikkaisen lämmennyt puhalluksen jalkatilaan lämmitykselle.
Käyttäjällä on ilmeisesti liikaa tekemistä jos koittaa säädellä namiskuukkeleita ajon aikana, joten joku kiinteä asetus olisi poikaa.
Viikonloppuna ihmettelin kun oli joka lasi jäässä ja ongelmaksi selvisi ...ööö huonosti suunniteltu automatiikka .
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Facelift? Toi ärsyttää itteäkin pirusti faceliftin automaatti-ilmastoinnissa, kun ei suostu pysymään manuaalina. Vitsi ärsytti muutama talvi sitten kun tuli töissä rampattua paljon autoon ja sieltä ulos, jolloin oli sitten lunta(kosteutta) autossa. Sai varmaan 5min välein tökkiä sisäkiertoa pois päältä vetämästä laseja huuruun, vaikka niin manuaalina oli toi ilmastointi kun sen sai.A Bart kirjoitti:Onkos kukaan saanut JTS:n automaattilämmityslaitteeseen manuaalisäätöjä.
Normaalistihan startissa se vetää puhalluksen (näin talvella) nollille ja lasille.
Sitten kun kone on pikkaisen lämmennyt puhalluksen jalkatilaan lämmitykselle.
Käyttäjällä on ilmeisesti liikaa tekemistä jos koittaa säädellä namiskuukkeleita ajon aikana, joten joku kiinteä asetus olisi poikaa.
Viikonloppuna ihmettelin kun oli joka lasi jäässä ja ongelmaksi selvisi ...ööö huonosti suunniteltu automatiikka .
En muista että boselifti jts:n automaatti-ilmastoinnissa olisi ollut sama kiusa.
Suoraan vaan suoraa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Tuo ominaisuus (lue: kiusa) taisi tulla huurteentunnistuksen mukana.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kaikki kehittyy
Joo Boselift kyllä tarjoaa automaattia sumealla logiikalla, joskus yllättäenkin auton ollessa jo ajossa, mutta vain kerran ajomatkan aikana ja uskoo kun kääntää jonkun säädön käsiasetukselle.
Joo Boselift kyllä tarjoaa automaattia sumealla logiikalla, joskus yllättäenkin auton ollessa jo ajossa, mutta vain kerran ajomatkan aikana ja uskoo kun kääntää jonkun säädön käsiasetukselle.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Toi fl 156 on kyl alkuperästä huonompi muutamis jutuis
Suoraan vaan suoraa
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Käsiasetuksella olen aina ajanut FL156:sta, samoin kuin kaikkia muitakin autoja so far ... saa just mieleiset säädöt kuhunkin vuodenaikaan, säähän ja ajotilanteeseen. Vai onko jo jossakin autossa niin sumea logiikka , että se anturoi lumen ja jään määrän tuulilasin "valumakaukalossa", matoilla sisällä sekä kaikista ikkunoista kastepisteen ... sitten 6-8 lisäanturia sisätilan eri osien lämpötilojen säätöön. Näihin sitten logiikka eri tapauksissa alkaen worst case scenario- tapauksesta auto yltä lumeilla ja umpijäässä lauhan lumisateen jäljiltä ja nyt - 20 astetta rapsakkaa...sämpy kirjoitti:Kaikki kehittyy
Joo Boselift kyllä tarjoaa automaattia sumealla logiikalla, joskus yllättäenkin auton ollessa jo ajossa, mutta vain kerran ajomatkan aikana ja uskoo kun kääntää jonkun säädön käsiasetukselle.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kuhan auto pitäisi "näppinsä erossa" asiasta ilmastoinnin ollessa käsiasetuksella.
Suoraan vaan suoraa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
No juu, boselifti ja juurikin tällä sumealla lokiikalla.Jiitee kirjoitti:Käsiasetuksella olen aina ajanut FL156:sta, samoin kuin kaikkia muitakin autoja so far ... saa just mieleiset säädöt kuhunkin vuodenaikaan, säähän ja ajotilanteeseen. Vai onko jo jossakin autossa niin sumea logiikka , että se anturoi lumen ja jään määrän tuulilasin "valumakaukalossa", matoilla sisällä sekä kaikista ikkunoista kastepisteen ... sitten 6-8 lisäanturia sisätilan eri osien lämpötilojen säätöön. Näihin sitten logiikka eri tapauksissa alkaen worst case scenario- tapauksesta auto yltä lumeilla ja umpijäässä lauhan lumisateen jäljiltä ja nyt - 20 astetta rapsakkaa...sämpy kirjoitti:Kaikki kehittyy
Joo Boselift kyllä tarjoaa automaattia sumealla logiikalla, joskus yllättäenkin auton ollessa jo ajossa, mutta vain kerran ajomatkan aikana ja uskoo kun kääntää jonkun säädön käsiasetukselle.
Vanhempi laitos on tässä kyllä parempi tosin ollen vain puoliautomaatti ja uskoo kerrasta mitä sanotaan, tämä bose kyllä säätelee omiaan, mutta siinkuin Sämpy sanoi uskoo sitten kun kerran ojentaa.
Olisi kiva, jos sen saisi puoliautomaatiksi niinkuin tuon vanhemmankin, jonka saa säädettyä vielä niin että muistaa säädöt ja kompuran asetukset startin jälkeen eikä kompuravalo pala koko talvea turhaan päällä.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Lämmönsäädin paneeli on paskana, jos ei tottele. Ei mulla tommosia murheita ole ja ainoastaan lämmön sahatessa yli 4 asteen ja alta 2 asteen väliä käynnistysten välillä niin voi joutua kerran täppäämään puhalluksen myös lasille. Itseasiassa todella hyvin toimiva automaattinen laitos. Joo, meikäläisen my 2004 ei ole sitä huurteentunnistusta. Muijan my 2018 opeliskin automaagi on aivan kälynen verrattuna wanhaan jtässään.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Entisessä FL -05:ssä toimi automatiikka loistavasti sen jälkeen kun puhdistin ne haistelijat kevyellä paineilmalla. Sitä ennen meinasi puhaltaa jatkuvasti vain jaloille. Asetukset kyllä säilyi muistissa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Minulla 2005 Faceliftissä toimii myös ihan ok. Ainoastaan aamuisin täytyy lisätä puhallusta lasille jo ennenkuin auto lämpiää, ettei huurru. Koneen lämmittyä mennään automatiikalla.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pitäisi ostaa Alffaan uusi Lambda anturi, auto on -99 2,5 V6.....Minulle tarjottiin tänään varaosaliikkeestä 2:ta eri Lambdaa, toinen on merkiltään DELPHI (139€) Ja toinen vaihtoehto on WALKER (142€).....WALKER on ainakin laadukas merkki pakoputkiosastossa, mutta kysymys kuuluukin, että kannattaako näistä kumpaakaan ostaa kyseiseen autoon?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Noilla hinnoilla jättäisin väliin, oli merkki mikä vain. Kannattaa vilkaista vaikka Spareton verkkokaupasta, siellä on lambdat alle puolet tuosta.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Osta OIKEANLAINEN.
Walkereista tällä foorumilla kokemuksia muutamalla ja ne ei ole hyviä.
Myös kaikki, missä itse pitää johtoja tehdä, voi heittää suoraan pois. Boschia tai NGK:ta, sanon minä... Enempää en pysty luurilla ollessani auttamaan esim osanumeroiden tms muodossa (ja niihin helpottaa alustanunero, jos tuossa on eri vaihtoehtoja useampia. En tiedä, onko.)
Walkereista tällä foorumilla kokemuksia muutamalla ja ne ei ole hyviä.
Myös kaikki, missä itse pitää johtoja tehdä, voi heittää suoraan pois. Boschia tai NGK:ta, sanon minä... Enempää en pysty luurilla ollessani auttamaan esim osanumeroiden tms muodossa (ja niihin helpottaa alustanunero, jos tuossa on eri vaihtoehtoja useampia. En tiedä, onko.)
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jos ei tunnu itse löytyvät sopivaa verkkokaupoista ostettaessa, niin kysymystä rekkarin ja runkonumeron kanssa menemään. Tuntuisi että ihan mielellään auttavat oikean osan etsimisessä vs riski väärän osan ostamiseta ja palautushomman vaiva liikkeelle. (14vrk palautusoikeus)
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
No siis nämä edellämainitut Lambdat otettiin juurikin rekkarin/runkonumeron perusteella ......Vai käännynkö suosiolla lähimmän Alfa Romeon piirimyyjän puoleen, maksoi mitä maksoi?
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Bosch sen alkuperäisen on tehnyt ja sellaisen näyttää saavan esim. sparetolta 50-70e. Riippuen johdon pituudesta. Luulisin löytyvän ihan suomalaisista varaosaliikkeistä myös. Merkkitiskillä hinta on varmasti toinen.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta