Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm
Valvoja: Moderators
- munkkirinkeli
- Viestit: 49
- Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
- Paikkakunta: Seinäjoki
Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm
Pari videolinkkiä ohessa, joista ongelman laatu selviää. Tuo ylimääräinen ääni on alkanut ihan varovaisesta pikku vinkaisusta ja nyt on jo noin paha. Turboa epäilin aluksi, mutta sitten näin youtubessa vastaavan videon kuin tuo minun jälkimmäinen, jossa irrotellaan letkuja paineensäätimeltä, ja oletin että vika olisikin alipainepumpussa. Pumpun vaihto uuteen ei kuitenkaan vaikuttanut ollenkaan. Ihme kyllä ääni silti vaikuttaisi tulevan pumpun suunnalta.
Turboa siis epäilen taas, mutta voisiko johtua jostain muusta? Olisiko jotain mitä voisi vielä itse tsekata ennen kuin vie turboremppaan / korjaamolle ihmeteltäväksi?
Voiko tuo turbon paineensäädin olla jotenkin viallinen ja aiheuttaa tuollaista kiusaa? (Jos joku kurko haluaa selittää tarkemmin tuota alipainejärjestelmän toimintaa, niin mielelläni otan oppia vastaan kun on sitä tullut tässä pähkäiltyä)
Vai kuuleeko tuosta heti, että nyt on turbossa siipivaurio tms?
Ääni kuuluu oikeastaan vain tuossa 0-0,4 bar välillä ja vaimenee jonkin verran kun kone on lämmin. Ajossa muuten ainakin vaikuttaa ahtavan normaalisti.
Käsittääkseni turboa ei ole koskaan vaihdettu ja auton mittarissa kohta 300tkm
https://youtu.be/XzgC3iasGeE
https://youtu.be/uA094AMnK5c
Turboa siis epäilen taas, mutta voisiko johtua jostain muusta? Olisiko jotain mitä voisi vielä itse tsekata ennen kuin vie turboremppaan / korjaamolle ihmeteltäväksi?
Voiko tuo turbon paineensäädin olla jotenkin viallinen ja aiheuttaa tuollaista kiusaa? (Jos joku kurko haluaa selittää tarkemmin tuota alipainejärjestelmän toimintaa, niin mielelläni otan oppia vastaan kun on sitä tullut tässä pähkäiltyä)
Vai kuuleeko tuosta heti, että nyt on turbossa siipivaurio tms?
Ääni kuuluu oikeastaan vain tuossa 0-0,4 bar välillä ja vaimenee jonkin verran kun kone on lämmin. Ajossa muuten ainakin vaikuttaa ahtavan normaalisti.
Käsittääkseni turboa ei ole koskaan vaihdettu ja auton mittarissa kohta 300tkm
https://youtu.be/XzgC3iasGeE
https://youtu.be/uA094AMnK5c
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm
Ei kyllä oo tullu ihan vastaavaa eteen.
Turbon hajoamista muutaman kerran pelännyt. Ekalla kerralla oli laturi joka vinkui ennen kuin hajosi ja toisella kerralla haljennut egr putki joka ujelsi pakokaasut pihalle.
Turbon hajoamista muutaman kerran pelännyt. Ekalla kerralla oli laturi joka vinkui ennen kuin hajosi ja toisella kerralla haljennut egr putki joka ujelsi pakokaasut pihalle.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm
Turbolle tulevan alipaine letkun voisi irroittaa ahtopaineen säätimeltä ja tukkia vaikka sormella säätimen reiän.
Näkisi onko vika turbon vai alipaine systeeminen piiirissä.
Itse piirissä on Alipaine pumppu -> alipaine "säiliö" tulipellin luona -> Turbon alipaine säädin -> Turbon Alipaine "kello"
Näkisi onko vika turbon vai alipaine systeeminen piiirissä.
Itse piirissä on Alipaine pumppu -> alipaine "säiliö" tulipellin luona -> Turbon alipaine säädin -> Turbon Alipaine "kello"
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm
Ekan kabiinin puolelta otetun videon perusteella olisin veikannut, että pakosarjasta on mennyt pultteja poikki ja ujeltaa pakosarjan ja kannen välistä. Kuulosti meinaan ihan samalta kuin oma 159 silloin kun pakosarjan pultteja oli katkennut. Samoin koneen lämmetessä ulina/vihellys loppui.
Toisen videon perusteella en ookkaan niin varma oisko vika siellä, mut eihän se mitään maksa tsekata pakosarjan vuodot...
Toisen videon perusteella en ookkaan niin varma oisko vika siellä, mut eihän se mitään maksa tsekata pakosarjan vuodot...
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm
Ääni on tuttu, mutta hieman erilaisena. Tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään, mutta ajossa jostain 0,6 baarista alkaen kuuluu. Hiukkassuodattimen täyttyessä ääni voimistuu. Olen katsellut, että pakopaineet olisivat hiukan korkealla.
Turbosta lähtöisin ääni vaikuttaisi olevan.
Turbosta lähtöisin ääni vaikuttaisi olevan.
- munkkirinkeli
- Viestit: 49
- Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm
Eli turbon päästä, siitä alipainekellosta letku irti? Vai onko tuo ahtopaineen säädin nyt joku ihan eri vekotin jossain (ei siis se kello tai paineenmuuntaja)?KimmoKo kirjoitti:Turbolle tulevan alipaine letkun voisi irroittaa ahtopaineen säätimeltä ja tukkia vaikka sormella säätimen reiän.
Näkisi onko vika turbon vai alipaine systeeminen piiirissä.
Itse piirissä on Alipaine pumppu -> alipaine "säiliö" tulipellin luona -> Turbon alipaine säädin -> Turbon Alipaine "kello"
Paineenmuuntajalta tosiaan kokeilin molempia letkuja irti, ja ylimääräinen meteli lakkaa heti kun irrottaa kumman tahansa. Sormella koitin noita tukkia, ei vaikutusta.
Paineenmuuntajan letkun ollessa irti ei myöskään ahtopainemittari hievahdakaan kun antaa kaasua, eikö siis turbossakaan ole silloin mitään liikettä?
- munkkirinkeli
- Viestit: 49
- Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm
No niin, nyt vasta bongasin tämän kommentin tuosta jo aikaisemmin mainitsemastani videosta :
It's not the pump, it's the exhaust manifold.
When you remove the vacuum, the turbo geometry opens and the exhaust doesn't have restriction, but when you put it back it closes again, and the pressure leaks through the manifold.
The problem is the manifold itself, it bends like a banana with the heat of sporty driving, especially when cold.
I had the same problem at 490.000km. Fitted a new manifold from scrap, and it went away.
Don't leave as that for too much, or at least drive calm, it will bent more and in the end it will break the stud, leaving one half inside the cylinder head, which is a pain to remove, a lot more of work than just replacing the manifold!
Vaikuttaisi järkeenkäyvältä. Eri moottorihan tuossa on, mutta ääni kuulostaa tismalleen samalta kuin minulla.
(Tuossa nyt se videokin vielä: https://youtu.be/hvuEEtL30xA )
It's not the pump, it's the exhaust manifold.
When you remove the vacuum, the turbo geometry opens and the exhaust doesn't have restriction, but when you put it back it closes again, and the pressure leaks through the manifold.
The problem is the manifold itself, it bends like a banana with the heat of sporty driving, especially when cold.
I had the same problem at 490.000km. Fitted a new manifold from scrap, and it went away.
Don't leave as that for too much, or at least drive calm, it will bent more and in the end it will break the stud, leaving one half inside the cylinder head, which is a pain to remove, a lot more of work than just replacing the manifold!
Vaikuttaisi järkeenkäyvältä. Eri moottorihan tuossa on, mutta ääni kuulostaa tismalleen samalta kuin minulla.
(Tuossa nyt se videokin vielä: https://youtu.be/hvuEEtL30xA )
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm
Pakosarja oli omastakin mutkalla, edellinen omistaja oli oikaissut ja samalla hiukkaspöntön tyhjentänyt (plus ohjelmointi)
Edit : Ahtopaineen säädin on juuri se mikä on tossa videossa.
Edit : Ahtopaineen säädin on juuri se mikä on tossa videossa.
- munkkirinkeli
- Viestit: 49
- Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm
Kiitän vastauksista!
Korjaamohommiksi menee siis, saavat ihmetellä siellä. Ilmoittelen kun on ongelma ratkaistu.
Korjaamohommiksi menee siis, saavat ihmetellä siellä. Ilmoittelen kun on ongelma ratkaistu.
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm
Samanlainen hujellus kuului itsellä pakosarjasta. Ei näkynyt päästömittauksissa tms ja yleensä katosi koneen (pakosarjan?) Lämmettyä.
Tainnut tulla jo muutaman kerran esiin tämä tässä ketjussa
Tainnut tulla jo muutaman kerran esiin tämä tässä ketjussa
- munkkirinkeli
- Viestit: 49
- Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm
Tämä oli tosiaan eniten bingo! Pakosarjasta pultti poikki ja vuoto.Vainio kirjoitti:Ekan kabiinin puolelta otetun videon perusteella olisin veikannut, että pakosarjasta on mennyt pultteja poikki ja ujeltaa pakosarjan ja kannen välistä. Kuulosti meinaan ihan samalta kuin oma 159 silloin kun pakosarjan pultteja oli katkennut. Samoin koneen lämmetessä ulina/vihellys loppui.
Samalla purkuhommalla saivat turbon tarkistettua, siinä oli kuulemma jonkin verran väljää ja päätin sitten että vaihtakoot senkin uuteen samalla.
Ei tullut halvaksi tämä homma. No, turboremppaa ei ainakaan toivottavasti ihan heti tarvitse tehdä.
(Vanha turbo pitäis koittaa myydä pois. Turbotukusta sanottiin että maksavat kuljetuksen ja 20-30€. Mahtaakohan saada tuon enempää mistään..?)
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm
Uusi turbo maksaa Saksasta tilattuna noin 700e ja pelkkä siipi osuus ebaysta about 200e, josta näppärä korjaaja kunnostaa rikkinäisestä ehjän kohtuu kustannuksilla.
Itse myin käytetyn turbon 50 eurolla, joka taisi olla vähän alihintainen.
Itse myin käytetyn turbon 50 eurolla, joka taisi olla vähän alihintainen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.