Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Ostinpa 166:n kun pitkään sitä halusin :-D . Saa onnitella :multi: Kuten kaikissa 20v autoissa tässäkin on muutama kohde joka kaipaa huolenpitoa ja TLC:tä.
Pidemmittä puheitta vikalistaa.

- C-pilarinvalot palavat kokoajan ainoastaan akunkengän irroitus sammuttaa.
- ruiskunmerkkivalo palaa vikakoodina p0340 eli nokan asentoanturi. Tämä tosin ei vaikuttanut ajoon mielestäni mitenkään kun kauppojen jälkeen siirsin kotiin.
- ikkunannostimet ovat mykkiä. Repsikan puolen moottorista kuuluu naks.
- ei lataa akkua. Mittasin navoista 11.3v käynnissä. En kyllä nähnyt kojetaulussa latauksen merkkivaloa.
- airbagin valo palaa. testeri kertoi turvavyönkiristimen maavika

Olisiko kokeneemmilla Alfisteilla vinkkejä näiden vikojen taklaamiseksi? Jostain muistan lukeneeni että esim tuo p0340 voi olla vaikka lämpötila-anturin vika vaikka nokalle viittaakin. Jakohihnan vaihdan kesällä ja samalla tuon asento-anturin.

Moottori käy todella kauniisti ja muutenkin on päältä ja sisältä siisti.
Kuva

Kuva

Kuva
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mitään lupaa mut takaluukun haitarikumi ja murtuneet johdot sekoittaa kaikkea. Tuossa listassasi nyt lähinnä sisävalot
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Kiitos. Täytyy tarkastaa johdot. UK:ssa oli muutamalla tiputtanut sisäkenno releen päälle josta moinen sekoilu.
Voihan tuo relekkin olla rikki.
Only way to feel the noise is when it's good and loud

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja seppo »

Sisävalojen ajastusrele on juuri kennon alapuolella, joten syy voi olla siellä.

oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Topperharley kirjoitti:Ostinpa 166:n kun pitkään sitä halusin :-D . Saa onnitella :multi: Kuten kaikissa 20v autoissa tässäkin on muutama kohde joka kaipaa huolenpitoa ja TLC:tä.
Pidemmittä puheitta vikalistaa.

- C-pilarinvalot palavat kokoajan ainoastaan akunkengän irroitus sammuttaa.
- ruiskunmerkkivalo palaa vikakoodina p0340 eli nokan asentoanturi. Tämä tosin ei vaikuttanut ajoon mielestäni mitenkään kun kauppojen jälkeen siirsin kotiin.
- ikkunannostimet ovat mykkiä. Repsikan puolen moottorista kuuluu naks.
- ei lataa akkua. Mittasin navoista 11.3v käynnissä. En kyllä nähnyt kojetaulussa latauksen merkkivaloa.
- airbagin valo palaa. testeri kertoi turvavyönkiristimen maavika

Olisiko kokeneemmilla Alfisteilla vinkkejä näiden vikojen taklaamiseksi? Jostain muistan lukeneeni että esim tuo p0340 voi olla vaikka lämpötila-anturin vika vaikka nokalle viittaakin. Jakohihnan vaihdan kesällä ja samalla tuon asento-anturin.

Moottori käy todella kauniisti ja muutenkin on päältä ja sisältä siisti.
Kuva

Kuva

Kuva
Mitä tarkoitat ruiskun merkkivalolla eli palaako moottorin häiriövalo ja antaa koodin P0340 . Jos on näin niin kyllä se on nokka-akselin asentotunnistin häiriö . Joko liitinvika tai itse tunnistin rikki .

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

No juu siis moottorinhäiriövaloa tarkoitan. On näköjään italossa omansa.
Täytyy ensin saada autoon yli 12v käyttöjännite. Nyt kun ei lataa niin käydessä jännite jää 11.4-11.6v. Ali jännite saattaa tehdä kiusaa komponenteissa.

Tilasin toki valmiiksi nokanlukituspalat että voin jakohihnan vaihdossa tarkistaa ja laittaa tarvittaessa ajoituksen kohdalleen. Pieleen uinut ajoituskin antaa tuon p0340 koodin.
ko. moottorissa joutuu nokkapyörän irroittamaan mikäli asento-anturin vaihtaa joten siinä samalla vaihdan myös sen.

Onko tietoa missä kaikkialla maapisteet sijaitsevat? Yritin googlettaa mutta laihoin tuloksin.
Myöskin tuo latauksen merkkivalon kokonaisvaltainen puuttuminen kiinnostaa eli ei pala käydessä, virrat päällä eikä check napista painettaessa joten avasin eilen mittariston. Merkkivalo LED tuntuisi mittaamisen perusteella olevan ok.
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pre-EOBD-komplianttina tässä taitaa olla keltaisen helikopterin sijasta se suutinvalo ilmaisemassa havaittua moottorihäiriötä. Olisin tästä syystä myös hieman varuillani sen vikakoodin oikeellisuuden suhteen, mikäli se on luettu jollain ns. perustesterillä, merkkiosaava testeri voi kertoa enemmän, tarkemmin tai oikeammin.

Ja kun siihen jakopäähän pääset, niin kuten jo itsekin tajusit, ne lukkopalat on ehdottomat. Näissä on kartiokiristeiset, kelluvat nokkapyörät joten niiden asento ei enää täsmää nokka-akselien asentoon kun pyörät jakopääjumpassa löysätään/irrotetaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Boschin korjaamo testerillä katsottu. Samassa selvisi että bägin valo johtuisi turvavyön kiristäjästä. Liittimet täytyy käydä lävitse.
Only way to feel the noise is when it's good and loud

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ja kyllä sen mittariston ledin pitää syttyä kun virran käännät päälle, virta kulkee virtalukolta sulakkeen (F1) kautta mittaristolle (A15 punainen) ja edelleen mittaristolta (A7 valkoinen) ja laturin D+. Eli heräte ja merkkivalo toimii ihan normaalisti, ledin rinnalla on vastus. Eli mittaa virran kulku ensiksi noista mittariston pinneistä, jos et laturin päätyyn pääse heti.

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Kiitos Seppo. :multi: :multi: Tämä auttaa jo kovasti. Muutenkin olen etsinyt kytkentäkaaviota mutta huonoin tuloksin.
Only way to feel the noise is when it's good and loud

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kannattaa katsoa Myydään osastoa, sieltä löytyy yhtä sun toista;)

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Kulkeeko siis heräte mittariston ohjaamana/kautta?
Only way to feel the noise is when it's good and loud

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja seppo »

Näin on, merkkilampun kautta, kyllähän laturi yleensä alkaa ladata myös ilman herätettä mutta vaatii vain reilummat kierrokset kuin joutokäynti. Merkkivalo sammuu kun jännite on sama molemmissa navoissa. Ihan perus järjestelmä. Varmista nyt ensin että se mittarille tulevan jännitteen sulake on ehjä, sille tulee jännite ja siltä myös lähtee mittaristolle ja mittarille tulee siihen A-liittimen napaan 15. Jne...

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Manuskaa luin ja nettiä selasin mutta tuo F1 sulake ei oikein auennut. Kävin kaikki läpi kuljettajan jalkatilassa ja olovat ok.
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

No niin. Löysin jotain outoa.
Kuva

Molempiin johtopareihin tulee virta akulta mutta kun irroitan + kaapelin molemmat ottavat myös maihin?

Hitsi. En saa kännykällä kuvaa mutta kuskinpuolella rintapellissa sulakkeen alla olevat johdot.
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Ei helvetti! Yleismittari vinkuu kun laitan piikin plus johtoon ja toisen miinus johtoon. Miten on edes mahdollista että tuo auto käy ja liikkuu :-D
Only way to feel the noise is when it's good and loud

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja seppo »

Se sulake F1 (15A) löytyy ohjauspyörän vasemmalla puolella olevasta sulakerasiasta, vasen rivi ylin sulake.

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Eli irroitin laturilta tulevan johdon rintapellistä ja latausvalo syttyi.
Oletan että laturi vuotaa jänniteen runkoon.
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Topperharley kirjoitti:Molempiin johtopareihin tulee virta akulta mutta kun irroitan + kaapelin molemmat ottavat myös maihin?
Kuva ei aukee, koska googlen kökkökuvasto.

Mutta, yleisesti ottaen virtapiiri on +.....KUORMA.....-, joten jos +:n irroittaa, jäljellä on KUORMA....-, jolloin kuorman "alkupää" on maapotentiaalissa, toki oman impedanssinsa kokoisen vastuksen kautta. Jos on isovirtainen kuorma, on vastusarvo aika pieni.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Ostin 166 2.0 ts vm99. Muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=36329

Tästä lataam attom uudesta ehdin tehdä jo oman topicin.
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Vastaa Viestiin