Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Manu kirjoitti:^Olisko ollut Mobil 3309? Lauantaina mulle vaihdetaan toiseen kertaan laatikkoon ne kun on toiminut loistavasti. Samaa käyttävät Opeleissa, Volvoissa yms
Kyllä on, sama öljy. Nyt on jotkut kultaakin kalliimmat Liqui Molyt.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

veskuk kirjoitti:159 sisälämpöanturi
Miten pääsee helpoiten käsiksi ja puhdistamaan sisäilman lämpötila-anturin ja sen pienen puhaltimen? Anturin pienessa puhaltimessa näkyy pyörivän joku pöly/karvapallo. Aiheuttaa hirveetä viivettä sisälämpötilan säätöön. Monilla varmaan samaa vikaa vaikka ette vielä tiedä.....
Kukaan ei vielä tähän tyhjentävästi vastannut, niin otin nyt selvää. Anturin pikkupöhnötin on kiinni kahdella ruuvilla (Torx T-7) takaapäin, helppo ottaa irti kun ensin ottaa AC-paneelin kouraan.

Se paneelikin lähtee helposti irti, on kiinni neljällä ruuvilla takaapäin. On helppo ottaa irti, kun ensin ottaa keskikonsolin naamapaneelin kouraan.

Se keskikonsolin naamapaneelikin lähtee helposti irti - se on kuudella ruuvilla kiinni - 2 keppikulissin takana, 2 yläreunan ulommaisten ilmasuuttimien takana ja 2 radion takana. Ne ilmasuuttimet, radio ja keppikulissikin lähtee helposti irti...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Suurkiitos! Sehän löytyy helposti...

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Onko tiatoo, vaikuttaako paine-eroanturi hiukkasloukun poltto väliin?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Sillähän se mittaa tukkoisuuden ja polttaa sitten tiheämmin kun paine aroanturin raja-arvot ylittyvät. Esim jos letku on poikki ja paine on 0 niin ei lähde polttamaan.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

quppe kirjoitti:^ Sillähän se mittaa tukkoisuuden ja polttaa sitten tiheämmin kun paine aroanturin raja-arvot ylittyvät. Esim jos letku on poikki ja paine on 0 niin ei lähde polttamaan.
Kiitos tiedosta, täytyy siis se vaihtaa. Missähän päin se sijaitsee konehuoneessa? 159 jtdm 2.0..hiukkasloukku on pesty, imusarja vaihdettu, egr-venttiili uusittu mut silti polttelee. 100 km välein.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Vanha 159 2.4JTDm teki myös tosi usein dpf polttoja. Gasolina paikallisti vian irti olleeseen imusarjaläppien tankoon.
Läpät pääsivät heilumaan auki kiinni kesken ajon, joka vähensi tehoja ja aiheutti dpf:än tukkeutumista.

Myös mielestäni käyttämäni GM öljy aiheutti lisää polttoja. Mobil EPS:n kanssa ei ylimääräisiä polttoja ole tullut nykyisiin autoihin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

FIALFE kirjoitti:
quppe kirjoitti:^ Sillähän se mittaa tukkoisuuden ja polttaa sitten tiheämmin kun paine aroanturin raja-arvot ylittyvät. Esim jos letku on poikki ja paine on 0 niin ei lähde polttamaan.
Kiitos tiedosta, täytyy siis se vaihtaa. Missähän päin se sijaitsee konehuoneessa? 159 jtdm 2.0..hiukkasloukku on pesty, imusarja vaihdettu, egr-venttiili uusittu mut silti polttelee. 100 km välein.

Olis varmaan hyvä katsoa koneella mitä lukua antaa kierrokilla ja tyhjäkäynnillä. Itse en tunne 2.4jtdm:ää mutta normaalisti letku lähtee dpf pöntöstä pe-anturiin. Vika voi tosiaan olla muuallakin

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

FIALFE kirjoitti:Kiitos tiedosta, täytyy siis se vaihtaa. Missähän päin se sijaitsee konehuoneessa?
Sen verran noita liittimiä 2.0 dpf pöntössä että joku noista se varmasti on. Ja jos kuten 2.4:ssa niin se on se mikä ei ole suoraan pöntössä kiinni vaan välissä on letku.
Liitteet
dpf20.jpg
(38.86 KiB) Tiedosto ladattu 4159 kertaa
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

FIALFE:

Kuinka saastainen DPF oli ennen pesua ja millä kilometreillä? Oliko muita oireita kun tiheät poltot? Mikä oli syy imusarjan vaihtoon?

Kyselyikä vaivaa kun samanlaisella moottorilla ajelen.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Ruokoton kirjoitti:FIALFE:

Kuinka saastainen DPF oli ennen pesua ja millä kilometreillä? Oliko muita oireita kun tiheät poltot? Mikä oli syy imusarjan vaihtoon?

Kyselyikä vaivaa kun samanlaisella moottorilla ajelen.
Kylläisyysaste oli 80 prossaa eli täynnä, ajettu siinä kohtaa 202000. Aiemmin ei o tarvinnu tehdä tyhjennystä, poltot on riittänyt. Vikakoodeja herjas pakokaasu anturista joka olikin rikki ja vaihdettiin, egr oli hajalla ja täysin tukossa. Imusarjassa oli akselit ja Läpät väljät ja ku on muovia ei kuulemma pysty korjaan varmaksi.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

JiiTeeÄssä kirjoitti:
FIALFE kirjoitti:Kiitos tiedosta, täytyy siis se vaihtaa. Missähän päin se sijaitsee konehuoneessa?
Sen verran noita liittimiä 2.0 dpf pöntössä että joku noista se varmasti on. Ja jos kuten 2.4:ssa niin se on se mikä ei ole suoraan pöntössä kiinni vaan välissä on letku.
Kysyin huollosta ni olivat tarkastaneet anturin ja kuulemma toimii niinku pitääkin. Enää on moottorin ohjausyksikkö mis voi olla hapettumaa tai jotain muuta. Kaikki toimii muuten mut ku polttelee niinku joku tupakoija, jatkuvasti.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Tuo on hyvä tietää että swirl läpät ja niiden akselit ovat muovia, ehkä vähemmän todennäköinen täystuho jos / kun joskus lasahtavat. :lol:

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Ruokoton kirjoitti:Tuo on hyvä tietää että swirl läpät ja niiden akselit ovat muovia, ehkä vähemmän todennäköinen täystuho jos / kun joskus lasahtavat. :lol:
Se on koko imusarja muovia joten korjaus on mahdotonta ettei lähde mitään palasia eteenpäin esim turbon.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Läpäthän voi vaikka kotipihassa lukita auki(? kai nää auki haluttiin, enää muista)-asentoon ja ottaa piuha irti motorööristä. Uudemmissa kai vaan lie tulee vikakoodia?

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Aquatica kirjoitti:Läpäthän voi vaikka kotipihassa lukita auki(? kai nää auki haluttiin, enää muista)-asentoon ja ottaa piuha irti motorööristä. Uudemmissa kai vaan lie tulee vikakoodia?
Villi veikkaus on et kyllä pukkasi vikakoodia ja näyttö olis ku joulukuusi.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ei kai tuo auki lukitseminen auta mitään, jos läpät on kuluneet.
Kuluneisuudella varmaankin tarkoitetaan akselin laakerointia eli aiheuttaa ahtovuotoa ja näin ollen savutusta/dpf:än tukkeutumista sekä k-arvon nousua yli sallitun.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Maunu kirjoitti:Ei kai tuo auki lukitseminen auta mitään, jos läpät on kuluneet.
Kuluneisuudella varmaankin tarkoitetaan akselin laakerointia eli aiheuttaa ahtovuotoa ja näin ollen savutusta/dpf:än tukkeutumista sekä k-arvon nousua yli sallitun.
Just näitä se tarkoittaa, katsastuksessa sai polkea moneen kertaan että sai hyväksyttävän lapun ulos. Ilmavuoto oli joka sekotti muitakin juttuja. Akselissa oli millien heittoja ja akseli ei liikkuu mihinkään ku oli niin likaset paikat. Putsauksen jälkeen huomasivat että onpa väljät paikat.

SempreAlfa
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Heinä 2018, 19:08
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja SempreAlfa »

Auton etuosasta on alkanut kuulua jotain ihme kohinaa. Sen kuulee jo 40km/h mutta selkeästi 80-100km/h.

Onko kyseessä pyörän laakerit vai mikä? Autoon tehty iso jarruremppa viime syksynä joten sen puolesta pitäisi olla asiat kunnossa.

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

^Kohina sataviisysin vasemmasta etunurkasta on oikeinkin tuttu ilmiö, jos sulla on M32 loota siinä niin...
Operating at the speed of dark

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Molemmat oikeanpuolen laakerit vaihdatettu täällä, eka 67 tonnissa ja toka ehkä 95:ssä. Kohinalta se aluksi taisi kuulostaa

Tavis
Viestit: 27
Liittynyt: 24 Huhti 2018, 08:08
Car(s): 159 1750 TBi 2011
Paikkakunta: Espoo / Munchen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tavis »

Omaan 159:iin vaihdettiin vasemman etupyörän laakeri 90tkm:n kohdalla, alkoi ensin kohinana ja muutama sata km myöhemmin oli jo aika kova meteli.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Ajankohtaista aihetta täällä puidaan... ei siis Brexitiä vaan laakereita ;=D

Omasta autostani on nyt parin päivän ajan kuulunut varsinkin jossain 50 km/h vauhdissa ihmeellistä rohinaa, voisikohan tässäkin olla laakeri kyseessä.

Yritin IPhonen äänittäjällä ottaa tuosta jotain evidenssiä mutta aika huonosti kuuluu. Jostain 30 sekunnin kohdalla saa jotain selvää tuosta taustaäänestä.

Yritän laittaa tuon liitteenä jos joku saa jotain tolkkua. Jaahas, M4a tiedostoja ei näköjään pysty liittämään tähän mukaan.

Jännä että välillä tuo ääni häviää ja sitten taas alkaa ärsyttävä kurnutus.

Muuten auto on ihan hyvä ja vakaa ajaa.

Waverunner

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

... vielä jatkoa.

Jos auton vie pajalle ja nostaa ilmaan niin onko se tyyliin 1 min homma todeta onko laakeri paskana vai ei?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

"Ehkä"

Yleensä rikkinäinen pyöränlaakeri paljastaa itsensä ammattilaiselle varsin nopeasti parilla perustestillä (välykset, rohinat, tärinä jousessa), mutta ihan 100% varmaksi ei voi sanoa - vastaan on tullut sellainenkin, mitä kukaan muu ei uskonut vialliseksi ennenkö se vaihdettiin, kun ainoa efekti oli vaimeahko ääni ajon aikana.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Polforea kirjoitti:"Ehkä"

Yleensä rikkinäinen pyöränlaakeri paljastaa itsensä ammattilaiselle varsin nopeasti parilla perustestillä (välykset, rohinat, tärinä jousessa), mutta ihan 100% varmaksi ei voi sanoa - vastaan on tullut sellainenkin, mitä kukaan muu ei uskonut vialliseksi ennenkö se vaihdettiin, kun ainoa efekti oli vaimeahko ääni ajon aikana.
Ok, kiitos aktiivisesta palstan lukemisesta ja muiden auttamisesta.

Omassani esim. 50 km/h tai 80 km/h ajettessa tuo äänen taajuus menee "ylös ja alas". Viittaako laakeriin? Vai kuuluuko rikkinäisestä laakerista tasainen ääni koko ajan?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Laakeriulinaan yleensä vaikuttaa laakerin kuormitus, eli esim. kallistelu sivusuunnassa saa ääneen yleensä muutosta.

Jos taas ääni suoraan ajaessa ujeltaa kaasupolkimella hallittuna vähän sillai sireenin tyyliin ylös-alas, niin minä lähtisin eka tsekkaamaan ahdinta ja tarkistamaan ahtovuotoja (sekä sitä näiden legendaarista pakosarjavuotoa) - autohan lie edelleen se 2.4 JTDm.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Otin taannoin videonpätkän kun jupisin toimittajalle pyöränlaakerista: https://www.youtube.com/watch?v=Xi5KErVyagQ

Tuossa nyt ei tosin hirveästi enää tarvinut arpoa, että onko siinä vikaa vai ei. Tuossa videossa tosiaan noin 40 km/h ja ratilla heijaten oikealle ja vasemmalle.

Itse olen kyllä kuullut laakereita jotka tasaisella nopeudella heijaavat ääntä. Tosin kaasun painaminen ei tuohon vaikuta.

Heittokellolla vanteen reunasta: https://www.youtube.com/watch?v=9f1SyE285hU

Tuossa huomaa sen hyvin, että mikä tuntuu lonksuvan millitolkulla, niin ei se liike niin iso olekaan.

Toki jos on pieni ääni, niin kyllä se yleensä ajamalla isonee ja siten lopulta paljastaa itsensä :mrgreen: Ainakin tuo oma pyöränlaakeri tuhosi itsensä ensioireiden jälkeen melko nopeasti.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Axu
Viestit: 24
Liittynyt: 10 Huhti 2018, 11:06
Car(s): Alfa Romeo 159 JTS 1.9 SW '10
ex:
Cadillac SRX V8 '05
Chrysler PT Cruiser 2.0 '02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Axu »

Axu kirjoitti:Nyt kun on ensimmäiset pakkaskelit takana, olen huomannut että Alfan lämmitys on yllättävän heikko. Vaikka lämppärin lyö täysille, ei voi sanoa että ilma olisi erityisen lämmintä. Onko tämä nyt ominaisuus vai onko jossain vikaa? Lisähuomiona kojelaudan keskellä olevista suuttimista tulee lämpimämpää ilmaa kuin laitimmaisista. Eli pitääkö pukea vain enemmän päälle, vai olisiko tähän joku ratkaisu?

Autossa on manuaalinen ilmastointi.
Tästä aiemmin kyselin, enkä oikein tullut hullua hurskaammaksi. No nyt yhtäkkiä Alfa päätti että on talvi ja lämmityksen syytä toimia :roll: Eli korjasi itse itsensä ennen kuin ehdin itse tehdä asian eteen mitään. Edelleen ilma on hiukan viileämpää kuskin puoleisista kanavista, mutta selkeästi lämpimämpää kuin aiemmin. Ulkomaisilta foorumeilta sen verran googlettelin että epäilen johtuvan tästä: In the drivers footwell on the centre console there was yellow plastic piece hanging loose like an arm with a elbow. On the end is a square peg that fits into a plug. Its a bit tight to get at but that sorted it Tämä ilmeisesti ainakin aiheuttaa toispuoleista kylmenemistä lämmityskanavissa. En ole vain jaksanut pakkasilla könytä jalkatilaan asiaa tutkimaan.

Mutta toivottavasti auto korjaa jatkossakin itsensä jos jotain vikaa ilmenee :lol:

jazma
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Axu kirjoitti:Tästä aiemmin kyselin, enkä oikein tullut hullua hurskaammaksi. No nyt yhtäkkiä Alfa päätti että on talvi ja lämmityksen syytä toimia :roll: Eli korjasi itse itsensä ennen kuin ehdin itse tehdä asian eteen mitään. Edelleen ilma on hiukan viileämpää kuskin puoleisista kanavista, mutta selkeästi lämpimämpää kuin aiemmin. Ulkomaisilta foorumeilta sen verran googlettelin että epäilen johtuvan tästä: In the drivers footwell on the centre console there was yellow plastic piece hanging loose like an arm with a elbow. On the end is a square peg that fits into a plug. Its a bit tight to get at but that sorted it Tämä ilmeisesti ainakin aiheuttaa toispuoleista kylmenemistä lämmityskanavissa. En ole vain jaksanut pakkasilla könytä jalkatilaan asiaa tutkimaan.

Mutta toivottavasti auto korjaa jatkossakin itsensä jos jotain vikaa ilmenee :lol:
Minä onnistuin luomaan viime syksynä samanlaisen tilanteen raitisilmasuodattimen vaihdon yhteydessä.
Ihmettelin kun suodatin meni hieman kangerrellen poteroonsa ja ilmeisesti onnistuin siinä samalla hipaisemaan suodattimen vieressä olevia ilmakanavan läppiä.
Asennuksen jälkeen jälkeen kuskin puolelta puhalsi kuumaa ilmaa, mutta vänkärin puolelta haaleaa. Ero oli varsin selvä.
Lämmöt sain tasapainoon manuaalisella "kalibroinnilla", kun pyörittelin muutaman kerran lämmönsäätöä minimistä maksimiin.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Moi,

Kävin duunin jälkeen tuossa korjaamolla, auto ylös ja vasen etulaakeri siellä paskana.

Motonetissa ei osaa kuulemma ollut, Fixus oli mennyt minuutti ennen soittoa kiinni kun ehdin soittaa 17:01.

Huomenna kaveri ehtisi sen työn tekemään jos osan vaan saisin jostain hommattua.

Mitäs näitä mestoja pk-seudulla muita on mistä siis saisin etupyörän laakerin huomenna aamulla?

Kiitos jeesistä palstalaiset!

Waverunner

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Onko todentotta niin että pk-seudulta ei samana päivänä tehdystä tilauksesta saa haettua HETI Alfaan etupään pyörän laakereita?

Kenelläkään ei ole hyllyssä? EVVOT (ei voi #ittu olla totta!!!)

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

On totta.

Sattuneesta syystä 159-harrastajalla pitää aina olla yksi pyörännapa hyllyssä. Heitä puhelinnumero yksityisviestillä, niin infoan JOS lähden huomenna konttorille - tuossa tapauksessa kulkeutuu noudettavaksi Pasilasta, korvattavissa joko rahalla tai tuomalla mulle uusi vastaava (tarkoittaa siis myös vähintään vastaavan laatuista osaa eli orggis, MOOG, SKF, SNR tms uskottava merkki, joku BTA ei välttämättä vakuuta...) tilalle, kunhan paketti pääsee perille asti
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
nipaka
Viestit: 1047
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Waverunner kirjoitti:Onko todentotta niin että pk-seudulta ei samana päivänä tehdystä tilauksesta saa haettua HETI Alfaan etupään pyörän laakereita?

Kenelläkään ei ole hyllyssä? EVVOT (ei voi #ittu olla totta!!!)
159:n laakereita ei taida myytyä jokapäivä. Ja ei ole kummallista että yleisempikin osa tilataan tukusta myyjäliikkeelle.
Nykypäivää on että myjillä ei ole omaa varastoa. Tukusta saa yleiset(tojotan jarrut yms) osat päivässä. Harvinaisempi osa vienee kauemmin kun tukkurillakaan ei sitä ole. Tehdastilauksessa menee oma aikansa.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Mistä näkisi mikä on Alfa 159 (2,4 jtdm) vuosimalli 2007 vasemman etupään laakerin tuotekoodi?

Voisin sillä yrittää metsästää vaikka käytettynä jostain tästä läheltä jos ei muuten löydy.

Kiitos!

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^Jäitä hattuun ja unohda koko idea. Muutamassa päivässä saa laakerin (tällä hetkellä) käteen vaikka kuinka monesta paikasta ja vaihto 40 minuutin hommana sopinee aika monen korjaamon aikatauluun.
Jos et ole viikonloppureissua tekemässä Kilpisjärvelle, niin ei se laakeri ehdi mitään lisäharmeja aiheuttaa.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Tiistaina pitäisi lähteä työmatkalle Tampereelle ja autokorjaamo huomisen paikalla, loppuviikko lomalla.

Pitäisi siis saada huomenna se osa jostain niin kaikki menisi hyvin. Kai?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olen konttorilla, napapaketti (SNR, uusi) haettavissa Pasilasta. Lähtenen kotiin joskus 14-15 välillä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kuva

Oli peräkontissa. Mistähän uupuu? Äkkiseltään en keksinyt.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Polforea kirjoitti:Olen konttorilla, napapaketti (SNR, uusi) haettavissa Pasilasta. Lähtenen kotiin joskus 14-15 välillä.

Hello, näin viestisi vasta nyt.

Aamulla soitin Fixus Konalaan ja sieltä tilasivat jostain tuon osan ja klo 12:00 kävin osan hakemassa sieltä ja nyt auto on pajalla jossa tuota veivataan kiinni.

Fixus veloitti tuosta 180,00 euroa eli kuulostaa aika kalliilta hinnalta omasta mielestäni. Oma mielikuva että noi hinnat pyörii jossain 80 euron nurkilla mutta voin toki olla väärässäkin.

Eli näköjään aamulla ennen klo 9:00 tehty tilaus ehti Fixus Konalaan klo 12:00 eli on tuossa logistiikka kyllä kunnossa.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Oulrait. Ihan kohtalainen hinta se minusta on nopeasti toimitetusta osasta, etenkin jos on laatumerkkiä. Kuutisen vuotta sitten orggis maksoi 390e.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
Oli peräkontissa. Mistähän uupuu? Äkkiseltään en keksinyt.
Etupenkkien alta, sähköliittimen suojalta näyttäis.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Nuo läystäkkeet on tosiaan etupenkkien alta. Ne voi asentaa painamalla takapenkiltä käsin. Siellä on varmaan sähkövermeet näkösällä kun katsot.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

OK. Kiitos.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Polforea kirjoitti:Oulrait. Ihan kohtalainen hinta se minusta on nopeasti toimitetusta osasta, etenkin jos on laatumerkkiä. Kuutisen vuotta sitten orggis maksoi 390e.
Puhutaanko tässä nyt siis tuollaisesta "laakerikitistä" vai kokonaisesta navasta? Tällaisen pirkka-tarvikkeen näyttäisi saavan 36€:llä nykyään jos siis pelkästä laakerikitistä puhutaan:
Kuva

Jos tuon vaihto ei tosiaan ole kuin alle tunnin homma, niin taidan tilata tuollaisen halpislaakerin varastoon, kokeilee huvinpäiten tuollaista jos tulee tarvetta...

Avatar
Smiik
Viestit: 164
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Tuo "laakerikitti" on periaatteessa se koko napa, eli olka-akselissa on vain kolo ja pultinreiät tuolle laakerikokonaisuudelle (=navalle). Ja vaihto on melko yksinkertainen homma, mutta tunnissa se onnistuu vain jos omistaa jonkinlaisen erikoisen ulosvetäjän tms. Vaihdoin itse syksymmällä kaikki neljä laakeria (Q4 on sama laakeri myös takapyörälle) ja niissä meni aikaa 4-8 tunnin väliltä. Suurin vaikeus on saada kiinni juuttunut napa irti olka-akselista ainakin jos se on ollut paikallaan vuosikausia. Itse laitoin tilalle noin 90€/kpl maksaneet SNR laakerit.
Tässä aika kattava ohje hommaan, mistä näkee myös rakenteen. http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_brer ... ange.shtml

E: Työn kestosta: Nosturi saattaa auttaa tässäkin hommassa aika paljon, kun laakeria pääsee paremmin moukaroimaan eri suunnista. Itse annoin lämpöä pienellä kaasutoholla ja irroitusöljyä sekä käytin ohjeessa olevan kuvan mukaisesti erikokoisia talttapäisiä ruuvimeisseleitä, joilla sain lopulta kiilattua laakerin ulos kolosta. Yritin myös käyttää laakerin pultteja apuna siten, että löin löysällä oleviin pultteihin moskalla. Tästä oli kuitenkin vain vähän apua, sillä moskan liikuttamiseen on vain rajallisesti tilaa eikä pultteihin pysty lyömään ilman hylsyä tms. välissä, mikä vähentää vielä iskun voimaa.
Viimeksi muokannut Smiik, 18 Tammi 2019, 14:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Yo!

Joo, no yleensä olen varmaan mennyt näissä osissa / töissä todella halvalla ja varmaan alta riman mutta eilen tosiaan maksoin laakerista 180 euroa Fixuksella ja vaihtotyö maksoi 70 euroa.
Autonkorjaaja sanoi, että se paketti mistä maksoin 180 euroa niin kaikkia niitä osia ei olisi tarvittu mutta tulipahan ostettua kun puhelimessa niin kehoitettiin tekemään.

No, ei tuo pahan hintainen kai ollut... pääasia että nyt on kunnossa tai siis eilen jo tuli kuntoon ja nyt taas menee ulisematta niin ettei koiranulkoiluttajat käänny katsomaan että mikä *ittu sieltä nyt tulee?!?

Pikku kevennys loppuun: Naapurille jutustelin tästä eilen kun tein duunin jälkeen lumitöitä. Tuli puheeksi, että hän oli joskus ostanut kerralla jostain kaksi kappaletta Alfa 159:jä jostain konkurssipesästä mutta "ei siinä vuotta pitempään mennyt kuin toinen oli mennyt varaosiksi eikä edes riittänyt" eli sellainen Alfa kokemus tällä naapurilla. Toivoi kyllä sydämestään että mulla on vaivattomampi kokemus italialaisesta autosta!

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Laakeri lähtee muutamassa minuutissa irti kun käyttää oikeanlaista työkalua.
Oma versio on sopivaksi muotoiltu putken pätkä, jota vasten pääsee kiristämään renkaan pultin mutterimopolla. (Kannattaa käyttää muuta pulttia kuin niitä millä vanne on yleensä kiinni :-D )

Gasolina käyttää liukuvasaraa, joka on kiinnitettynä suoraan navan kiinnitys kohtiin m10 pultilla.

Molemmat systeemit toimivat hyvin ja lihaskunto pysyy alhaisena.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Smiik
Viestit: 164
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Maunu kirjoitti:Laakeri lähtee muutamassa minuutissa irti kun käyttää oikeanlaista työkalua.
Oma versio on sopivaksi muotoiltu putken pätkä, jota vasten pääsee kiristämään renkaan pultin mutterimopolla. (Kannattaa käyttää muuta pulttia kuin niitä millä vanne on yleensä kiinni :-D )
Taisin yrittää jollain vastaavalla viritykselläkin, mutta työkalun laatu ei ilmeisesti ollut riittävä, joten tappeluksi meni. :-D

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tällainen;
Liitteet
20180826_135754.jpg
(58.43 KiB) Tiedosto ladattu 2619 kertaa
Giulia Super -69

Vastaa Viestiin