Lämpötila ja jakohihnan vaihto
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
- Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99
Lämpötila ja jakohihnan vaihto
Mites se nyt meni. Pohjolan tallissa on nyt suht viileää ja jakopääremppa ajankohtainen. Muistan jostain lukeneeni että ohjeet kiristäjän asennosta eli hihnan kireydestä pätee huoneenlämmössä. Mikäli tehdään huomattavasti viileämmässä täytyy remmi asettaa....niin...oliko se kireämmälle vai löysemmälle?
Only way to feel the noise is when it's good and loud
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Lämpötila ja jakohihnan vaihto
Paljonko on suht viileää? Sanoisin että ainakaan kun ei mennä alle +5C niin ei kannata stressata. T: mekaniikka suunnittelija
Ja jos mennään alle niin laittaa kiristäjän vähän tiukan puolelle. Koska lämmetessään kaikki materiaalin notkistuu ja laajenee, jolloin kylmässä asetettu hihna menee lämpimässä löysälle päin.
Yksi konsti vähän vastaaviin hommiin on järjestää lämmintä ilmaa asennuspaikkaan (säteilylämmitin, lämpöpuhallin), ja säilyttää hinnan lämpimässä ihan viime hetkeen asti.
Ja jos mennään alle niin laittaa kiristäjän vähän tiukan puolelle. Koska lämmetessään kaikki materiaalin notkistuu ja laajenee, jolloin kylmässä asetettu hihna menee lämpimässä löysälle päin.
Yksi konsti vähän vastaaviin hommiin on järjestää lämmintä ilmaa asennuspaikkaan (säteilylämmitin, lämpöpuhallin), ja säilyttää hinnan lämpimässä ihan viime hetkeen asti.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
- Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99
Re: Lämpötila ja jakohihnan vaihto
Taitaa pidellä tästä eteenpäin alle - 10c lukemia jokusen tovin. Täytyy yrittää kysellä jostain lämmintä paikkaa jossa vaihtaa hihna.
Kumpikos noista on tuhoisampaa hihnalle? Edellisestä vaihdosta on jo 5vuotta mutta kilometrejä vain n:30tkm.
Hihna näyttää ihan hyvältä. Jos sillä kevääseen kurvailisi.
Kumpikos noista on tuhoisampaa hihnalle? Edellisestä vaihdosta on jo 5vuotta mutta kilometrejä vain n:30tkm.
Hihna näyttää ihan hyvältä. Jos sillä kevääseen kurvailisi.
Only way to feel the noise is when it's good and loud
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Lämpötila ja jakohihnan vaihto
Taitaa olla yleinen käsitys että 4v / 60tkm rajojen kanssa ei kannattaisi kikkailla 2l ts/jts koneissa.
Minun profiilissa näkyvä -98 ostin jakovikaisena työkaverilta, siinä oli ollut aika vastaavan ikäinen ja ajettu hihna kuin sinulla, korkeintaan vuoden vanhempi mutta ajettu alle 40tkm.
Minun profiilissa näkyvä -98 ostin jakovikaisena työkaverilta, siinä oli ollut aika vastaavan ikäinen ja ajettu hihna kuin sinulla, korkeintaan vuoden vanhempi mutta ajettu alle 40tkm.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Lämpötila ja jakohihnan vaihto
Hihna laajenee lämmetessään, mutta lohko ja kansi laajenevat varmasti enemmän. Jolloin siis kampiakseli ja nokka-akseli erkanevat toisistaan kauemmaksi hitusen verran. Liekö asialla kuitenkaan merkitystä.JiiTeeÄssä kirjoitti:Paljonko on suht viileää? Sanoisin että ainakaan kun ei mennä alle +5C niin ei kannata stressata. T: mekaniikka suunnittelija
Ja jos mennään alle niin laittaa kiristäjän vähän tiukan puolelle. Koska lämmetessään kaikki materiaalin notkistuu ja laajenee, jolloin kylmässä asetettu hihna menee lämpimässä löysälle päin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Lämpötila ja jakohihnan vaihto
Kylmän hihnan kiristämisessä on kyse siitä että jäykkä hihna ei halua rattaille taipua yhtä notkeasti kuin lämmin, kiristäjän jousikuorman alla. Haluaa siis olla pitempi. Joten sama asetus ei pelaa pakkasella ja +25C.
Se että onko käytännössä mitään väliä niin en osaa sanoa.
Oliko muttilla jotain dataa kuinka jakohihna laajenee, eli siis venyy? Teräksen lämpölaajeneminen on yksi viidesosa kumin vastaavasta, alumiini 1/3. Tosin kevlar ja aramidikuidut on aika stabiileja joten siinä mielessä voit olla oikeassa. Riippuu mitä siellä jakohihnassa on vahvikkeena.
Se että onko käytännössä mitään väliä niin en osaa sanoa.
Oliko muttilla jotain dataa kuinka jakohihna laajenee, eli siis venyy? Teräksen lämpölaajeneminen on yksi viidesosa kumin vastaavasta, alumiini 1/3. Tosin kevlar ja aramidikuidut on aika stabiileja joten siinä mielessä voit olla oikeassa. Riippuu mitä siellä jakohihnassa on vahvikkeena.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Lämpötila ja jakohihnan vaihto
Ei ole, ihan vain yleisesti arvailin liittyen materiaalien tavalliseen käyttäytymiseen lämpötilamuutoksissa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta