Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Valvoja: Moderators
Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
2009-vuosimallin 1.9 JTDm 159:n ohjaustehostin alkoi surista/ jurista. Vaihdoin nesteet moneen kertaan. Välillä jurina katosi ja sitten se taas palasi. Huomasin että Valvoline Synpower tahtoo mennä vihreäksi vispipuurovaahdoksi.
Lopulta irrotin öljysäiliön. Kun se oli kädessä, säiliöstä kuului helinää ja lopulta ulos vierähti sihti.
Kuva säiliöstä
Kuva sihdistä
En löytänyt sihdille paikkaa, joten jätin sen laittamatta. Tämän jälkeen kun kasasin systeemin ja täytin nesteet uudelleen, jurina oli poissa. Sen jäkeen ei näyttäisi tulevan vaahtoakaan.
Tuo sihti hämmentää minua. Kuuluuko se tuohon tuon malliseen säiliöön? Ilmeisesti jossain säiliömallissa on ollut sihti. Onko tässä käynyt niin, että autoon on joskus vaihdettu säiliö ja asentaja on heittänyt "yli jääneet varaosat" uuteen säiliöön?
Sen mukaan kun tuota pyörittelin, oljysäiliön lähtö- ja tuloletkun liittimet ovat nähdäkseni sen kokoiset, että tuo sihti ei niihin kuulune - vai onko kaikesta huolimatta jossain säiliön sisäpuolella joku paikka, johon tuo sihti kuuluisi? Säiliön sisällä olevien seinämien vuoksi sinne ei kauhean hyvin tahtonut nähdä.
Lopulta irrotin öljysäiliön. Kun se oli kädessä, säiliöstä kuului helinää ja lopulta ulos vierähti sihti.
Kuva säiliöstä
Kuva sihdistä
En löytänyt sihdille paikkaa, joten jätin sen laittamatta. Tämän jälkeen kun kasasin systeemin ja täytin nesteet uudelleen, jurina oli poissa. Sen jäkeen ei näyttäisi tulevan vaahtoakaan.
Tuo sihti hämmentää minua. Kuuluuko se tuohon tuon malliseen säiliöön? Ilmeisesti jossain säiliömallissa on ollut sihti. Onko tässä käynyt niin, että autoon on joskus vaihdettu säiliö ja asentaja on heittänyt "yli jääneet varaosat" uuteen säiliöön?
Sen mukaan kun tuota pyörittelin, oljysäiliön lähtö- ja tuloletkun liittimet ovat nähdäkseni sen kokoiset, että tuo sihti ei niihin kuulune - vai onko kaikesta huolimatta jossain säiliön sisäpuolella joku paikka, johon tuo sihti kuuluisi? Säiliön sisällä olevien seinämien vuoksi sinne ei kauhean hyvin tahtonut nähdä.
-T
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Tästä on ollut juttua aika paljonkin. Kyllä, paluupuolelle se sihti taisi kuulua ja on "tyyppivika" se, että menee tukkoon... ja rikkoo jotain muuta (aiheuttaa ujellusta yms).
Nuo OT-öljyt vaihdoit miten? Imit säiliön vain tyhjäksi ja uutta tavaraa? Jos niin, niin sinnehän jää koko järjestelmään vielä vaikka mitenkä paljon tavaraa ja eri tyyppiset lirut ei oikein keskenään toimi, joka aiheuttaa varmasti puuroutumista.
** Ulkomuistista, varauksin ymmärrettävä
Tuon originaalisuositus taitanee olla Tutela GI/R, joka on sitten hydrauliikkanestepuolella eikä ATF-puolella.
Muistaakseni GI/R on myöskin vihreätä väriltään, joten tuo selittäisi puuroutumisen värin.
EDIT:
Vähän muuta keskustelua hakusanoin "ohjaustehostimen sihti"
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=516740#p516740
Hyvää infoa;
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=419390#p419390
Nuo OT-öljyt vaihdoit miten? Imit säiliön vain tyhjäksi ja uutta tavaraa? Jos niin, niin sinnehän jää koko järjestelmään vielä vaikka mitenkä paljon tavaraa ja eri tyyppiset lirut ei oikein keskenään toimi, joka aiheuttaa varmasti puuroutumista.
** Ulkomuistista, varauksin ymmärrettävä
Tuon originaalisuositus taitanee olla Tutela GI/R, joka on sitten hydrauliikkanestepuolella eikä ATF-puolella.
Muistaakseni GI/R on myöskin vihreätä väriltään, joten tuo selittäisi puuroutumisen värin.
EDIT:
Vähän muuta keskustelua hakusanoin "ohjaustehostimen sihti"
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=516740#p516740
Hyvää infoa;
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=419390#p419390
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
No katsos, Ollie:lla on näköjään ollut ihan samanlainen juttu kuin minulla! Kiitos linkistä, kas kuinka en tuota löytänyt kun foorumilla asiaan tietoa haeskelin.
Tämän "The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin"-keskustelun pohjalta nuo Synpowerit laitoin. Vaihdon tein niin että vedin säiliön tyhjäksi, täytin, ja tyhjensin uudelleen, jne. Eli en vuodattanut systeemiä alhaalta tyhjäksi, koska alkujaan arvelin että järjestelmä tarvitsisi vain hiukan uutta nestettä.
Jännä juttu, että sihti oli irronnut, koska se oli käytännössä puhdas. Ei siis täynnä tatinaa, kuten jotkut ovat raportoineet.
Seppo myös tuolla toisessa ketjussa sanoi, että metalliputkesta näkisi, onko säiliö viallinen. Minulla se ei kuitenkaan ollut työntynyt tippaakaan ulos paluuputkesta. Näin kyllä metalliputken muoviputken sisällä, mutta se oli niin hyvin paikallaan, ettei mieleeni herännyt mitään epäilyksiä.
Tämän "The Ultimate ohjaustehostimen öljy pakkasiin"-keskustelun pohjalta nuo Synpowerit laitoin. Vaihdon tein niin että vedin säiliön tyhjäksi, täytin, ja tyhjensin uudelleen, jne. Eli en vuodattanut systeemiä alhaalta tyhjäksi, koska alkujaan arvelin että järjestelmä tarvitsisi vain hiukan uutta nestettä.
Jännä juttu, että sihti oli irronnut, koska se oli käytännössä puhdas. Ei siis täynnä tatinaa, kuten jotkut ovat raportoineet.
Seppo myös tuolla toisessa ketjussa sanoi, että metalliputkesta näkisi, onko säiliö viallinen. Minulla se ei kuitenkaan ollut työntynyt tippaakaan ulos paluuputkesta. Näin kyllä metalliputken muoviputken sisällä, mutta se oli niin hyvin paikallaan, ettei mieleeni herännyt mitään epäilyksiä.
-T
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Onko tuolla sihdillä mitään muuta virkaa kuin toimia öljynvirtauksen "jarruna"? Jos sihti on paikallaan, niin silloinhan systeemiin mahdollisesti pääsevät roskat eivät pääse systeemistä pois. Vähän hassu sihdin sijoittelu, jos minulta kysytään.
Ja (sen lisäksi että se toimii sihdin pidikkeenä) se metalliputkihan lienee liittimen tukiholkki, ettei muovi anna periksi kun klemmaria kiristää - vai onko sillä vielä näiden lisäksi jotain muutakin funktiota?
Eli jos homma nyt toimii, niin mahtaako tässä olla syytä mihinkään huoleen? Jos jurinaa kuuluu tai puuroutumista näkyy jatkossa, niin sitten voi vaihtaa uuden säiliön ja laskea kaikki nesteet alhaalta pois ja täyttää takuuvarmasti yhtenevällä nesteellä koko järjestelmän.
Ja (sen lisäksi että se toimii sihdin pidikkeenä) se metalliputkihan lienee liittimen tukiholkki, ettei muovi anna periksi kun klemmaria kiristää - vai onko sillä vielä näiden lisäksi jotain muutakin funktiota?
Eli jos homma nyt toimii, niin mahtaako tässä olla syytä mihinkään huoleen? Jos jurinaa kuuluu tai puuroutumista näkyy jatkossa, niin sitten voi vaihtaa uuden säiliön ja laskea kaikki nesteet alhaalta pois ja täyttää takuuvarmasti yhtenevällä nesteellä koko järjestelmän.
-T
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Juu, tehdas on asentanut autoihin muutettua säiliötä (51880990), alustanumerosta 7266240. Se sihti pääsee irtoamaan, jos sen tukiputki pääsee tulemaan ulos sihdin ja putken sisältä. Se aiheuttaa juuri kavitoimista, vaahtoamista ja emulsioitumista, koska se kulkeutuu tukkimaan osittain imuputken. Ongelma on vain 1.9 JTDm 8/16v, 2.0 JTDm ja 3.2 moottoreissa.
Samalla tehdas muutti tehostimen öljyn, alkuperäinen Tutela GI/E (punainen) korvattiin uudella Tutela GI/R (vihreä) öljyllä, jonka jähmepiste on alhaisempi. Näitä ei tehtaan mukaan saa sekoittaa, vaan tyhjennys pitäisi tehdä mahdollisimman tarkkaa ja samalla puhdistaa putkisto mahdollisuuksien mukaan. Sitä sihtiä ei kannata jättää pois, kuten kuvasta on nähtävissä. Kai sen saa asennettua paikalleenkin, mutta vaatisiko se pidemmän putken tai jotain muuta lukitusta?
Virtausjarru on yleensä paluuputkessa, eikö sihti ole imuputkessa? Vastaan itse, paluuputkessa on.
Samalla tehdas muutti tehostimen öljyn, alkuperäinen Tutela GI/E (punainen) korvattiin uudella Tutela GI/R (vihreä) öljyllä, jonka jähmepiste on alhaisempi. Näitä ei tehtaan mukaan saa sekoittaa, vaan tyhjennys pitäisi tehdä mahdollisimman tarkkaa ja samalla puhdistaa putkisto mahdollisuuksien mukaan. Sitä sihtiä ei kannata jättää pois, kuten kuvasta on nähtävissä. Kai sen saa asennettua paikalleenkin, mutta vaatisiko se pidemmän putken tai jotain muuta lukitusta?
Virtausjarru on yleensä paluuputkessa, eikö sihti ole imuputkessa? Vastaan itse, paluuputkessa on.
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Kiitos hyvästä vastauksesta!
Tuo näyttäisi ainakin ulkoisesti ihan samalaiselta kuin autossani oleva säiliö, jonka kuva on tässä.
Ymmärrän toki, että (paikoillaan oleva) sihti on aina hyvä juttu, koska jos systeemissä on roskia, ne tarttuvat siihen eivätkä pyöri pitkin järjetelmää. Mutta toisaalta jos omistajalla on tapana huoltaa autoaan ja vaihtaa nesteitä, niin eihän tuonne suoranaisesti mistään mitään pitäisi mennä ellei korkin kautta sisään laita ja nesteiden mukana tulee pienet epäpuhtaudet pois?
Eli jos öljyt eivät roisku ilman sihtiä pois, ja systeemi toimii, niin kerrotko vielä vähän tarkemmin, miksi sihtiä ei kannata jättää pois? Eli että kuinka kiireisesti minun pitäisi uusi säiliö hankkia.
Petronasin mukaan Tutela GI/R näyttäisi olevan synteettistä sekin niin kuin Synpower. Joten tokkopa niiden sekoittamisesta suurempaa sotkua tulee vaikka niin olisi käynytkin, vai onko jollakulla keljuja kokemuksia?
Mitä eroa muutetulla säiliöllä ja tuolla minun säiliölläni on? Haku numerolla 51880990 antoi tällaisen kuvan:seppo kirjoitti:...tehdas on asentanut autoihin muutettua säiliötä (51880990)...
Tuo näyttäisi ainakin ulkoisesti ihan samalaiselta kuin autossani oleva säiliö, jonka kuva on tässä.
Juu niin minäkin arvelin, että sihti olisi kulkeutunut osittain tukkimaan imuputken. "Osittain" siksi, että paluupuolelta tuli öljyä silloinkin kun sivuääni kuului.seppo kirjoitti:...aiheuttaa juuri kavitoimista, vaahtoamista ja emulsioitumista, koska se kulkeutuu tukkimaan osittain imuputken
Minustakin kuulostaisi loogiselta, että sihti olisi imupuolella. Täälläkuitekin sanottiin, että sihti olisi paluupuolella ja Ollie:n kuvan mukaan sihti näyttäisi tosiaan olevan paluuputkessa. Minähän en tiedä, missä sen pitäisi olla, koska minä en ole nähnyt sitä kuin irrallaan.seppo kirjoitti:...Virtausjarru on yleensä paluuputkessa, eikö sihti ole imuputkessa?
Valitettavasti säiliöä ei taida saada avatuksi mitenkään fiksusti, joten jos sihti on oikeasti tarpeellinen, lienee näppärintä ostaa uusi säiliö. Onko vinkkejä mistä semmoisen saa kivoimmasti? Ovatko nämä Alfa-maailmassa eBay-hankintoja?seppo kirjoitti:...Sitä sihtiä ei kannata jättää pois, kuten kuvasta on nähtävissä. Kai sen saa asennettua paikalleenkin, mutta vaatisiko se pidemmän putken tai jotain muuta lukitusta?...
Ymmärrän toki, että (paikoillaan oleva) sihti on aina hyvä juttu, koska jos systeemissä on roskia, ne tarttuvat siihen eivätkä pyöri pitkin järjetelmää. Mutta toisaalta jos omistajalla on tapana huoltaa autoaan ja vaihtaa nesteitä, niin eihän tuonne suoranaisesti mistään mitään pitäisi mennä ellei korkin kautta sisään laita ja nesteiden mukana tulee pienet epäpuhtaudet pois?
Eli jos öljyt eivät roisku ilman sihtiä pois, ja systeemi toimii, niin kerrotko vielä vähän tarkemmin, miksi sihtiä ei kannata jättää pois? Eli että kuinka kiireisesti minun pitäisi uusi säiliö hankkia.
Öljy, jota tuolla oli ennen kuin aloin Synpowereita laittaa, oli vihreää sekin. (Tokikin likaisenvihreää, koska se ei ollut uutta.) Sen olen onneksi oppinut, että eri värisiä ei saa sekoittaa.seppo kirjoitti:...Samalla tehdas muutti tehostimen öljyn, alkuperäinen Tutela GI/E (punainen) korvattiin uudella Tutela GI/R (vihreä) öljyllä, jonka jähmepiste on alhaisempi. Näitä ei tehtaan mukaan saa sekoittaa, vaan tyhjennys pitäisi tehdä mahdollisimman tarkkaa ja samalla puhdistaa putkisto mahdollisuuksien mukaan....
Petronasin mukaan Tutela GI/R näyttäisi olevan synteettistä sekin niin kuin Synpower. Joten tokkopa niiden sekoittamisesta suurempaa sotkua tulee vaikka niin olisi käynytkin, vai onko jollakulla keljuja kokemuksia?
http://tinyurl.com/hhw6wkp kirjoitti:Synthetic based lubricant specifically for hydraulic and electrohydraulic systems fitted on automated transmissions.
CHARACTERISTICS
Excellent low temperature performances.
-T
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
1. Ei niitä päällepäin erota, muutos on sen sihdin kiinnityksessä. Vaihdettu säiliö piti merkitä säiliön päälle valkoisella maalitäplällä Kuten fiatin kamanjoissa oli tapana..
2. Eli sen toinen tehtävä on toimia virtausjarruna siivilän lisäksi, ettei öljy roiski säiliön hukkaputkesta ulos. Kyllä sinne jotain näköjään on kertynyt?
3. Näinhän se oli, ei sitä saa takaisin laitettua. Uusi joko tehtaalta tai mistä saa helpoiten saa hommattua.
4. Jos öljyt ei roisku, vaikka korkin irroittaa käydessä, nestepinnan pitää laskea ja nousta kierroksien mukaan. Kylmällä se paine nousee myös paluuputkeen, silloin sen "jarrun" vaikutus on suurin, mutta nyt mennään kesää kohti, ei tarvetta vaihtaa jos ei ongelmia.
5. Uusi öljy on "synthetic based" synteettisperusteista, vanha sen sijaan oli täys-synteettistä "Fylly synthetic". Uuden jähmepiste on -57 ast, vanha oli -48 ast. Jos olet vaihtanut koko järjestelmän, kaikki ok. Kannattaa ehkä pistää joku lappu, mistä selviää mitä öljyä tehostimessa on, jos ei ole alkuperäistä.
2. Eli sen toinen tehtävä on toimia virtausjarruna siivilän lisäksi, ettei öljy roiski säiliön hukkaputkesta ulos. Kyllä sinne jotain näköjään on kertynyt?
3. Näinhän se oli, ei sitä saa takaisin laitettua. Uusi joko tehtaalta tai mistä saa helpoiten saa hommattua.
4. Jos öljyt ei roisku, vaikka korkin irroittaa käydessä, nestepinnan pitää laskea ja nousta kierroksien mukaan. Kylmällä se paine nousee myös paluuputkeen, silloin sen "jarrun" vaikutus on suurin, mutta nyt mennään kesää kohti, ei tarvetta vaihtaa jos ei ongelmia.
5. Uusi öljy on "synthetic based" synteettisperusteista, vanha sen sijaan oli täys-synteettistä "Fylly synthetic". Uuden jähmepiste on -57 ast, vanha oli -48 ast. Jos olet vaihtanut koko järjestelmän, kaikki ok. Kannattaa ehkä pistää joku lappu, mistä selviää mitä öljyä tehostimessa on, jos ei ole alkuperäistä.
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Kiitos, seppo, tämä oli erinomainen ja mukavan "jalat maassa" annettu vastaus.
Eli tämän perusteella koska auto ei ole välittömästi tuon filtterin puuttumisen vuoksi menossa kaputt (Alfan tapauksessa oikea ilmaus lienee "rotto"), seuraan asiaa nyt pari päivää, ja jos ääni palaa, öljyä roiskuu, tai nesteen rakenne alkaa näyttää oudolta, ostan uuden säiliön nopeasti ja vaihdan tehostimen nesteet alhaalta kokonaisuudessaan tasan tarkkaan ja varmasti Valvoline Synpoweriksi tai Tutella GI/R:ksi. Muussa tapauksessa seuraan säiliömarkkinoita vähän rauhallisempaan tahtiin ja vaihdan nestesäiliön jahkas kysyntä ja tarjonta kohtaavat sopivasti.
Joistain muista merkeistä ja niissä käytetyistä teknisistä ratkaisuista olen paremmin kuusalla kuin näistä Alfoista, joten silloin kun Alfasta löytyy joku tuollainen nesteen joukossa uiskenteleva sihti, hämmennys on keskitasoa suurempi.
Eli tämän perusteella koska auto ei ole välittömästi tuon filtterin puuttumisen vuoksi menossa kaputt (Alfan tapauksessa oikea ilmaus lienee "rotto"), seuraan asiaa nyt pari päivää, ja jos ääni palaa, öljyä roiskuu, tai nesteen rakenne alkaa näyttää oudolta, ostan uuden säiliön nopeasti ja vaihdan tehostimen nesteet alhaalta kokonaisuudessaan tasan tarkkaan ja varmasti Valvoline Synpoweriksi tai Tutella GI/R:ksi. Muussa tapauksessa seuraan säiliömarkkinoita vähän rauhallisempaan tahtiin ja vaihdan nestesäiliön jahkas kysyntä ja tarjonta kohtaavat sopivasti.
Joistain muista merkeistä ja niissä käytetyistä teknisistä ratkaisuista olen paremmin kuusalla kuin näistä Alfoista, joten silloin kun Alfasta löytyy joku tuollainen nesteen joukossa uiskenteleva sihti, hämmennys on keskitasoa suurempi.
-T
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Noniin, tilasin uuden 51880990-säiliön joka tapauksessa ja varmuuden vuoksi. Eipähän tarvitse pohtia ja murehtia.
-T
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Hyvä, että meillä on täällä seppo - hällä kun tuota tietoa piisaa
Mutta tosiaan nuo nesteet ei nyt *NIIN* ihmeellisiä ole, ihan oikeasti. Korvaajia löytyy lähimmästä Fixuksestakin ihan hyvin, jos ei välttämättä alkuperäisiä litkuja halua käyttää - tai vaikka noita hyviksi todettuja Valvolinejä.
PS. multa Valvolinet tuli pihalle ohjaustehostimen letkun irrottua - piti kestää vaikka minkälaiset pakkaset, mutta -28 oli selvästi liikaa (kun se tuli vissiin viidennen kerran talven aikana vastaan)...
Nyt on Teboilin Fluid E:tä, jonka ajattelin korvata jollakin muulla joskus kun jaksan. Ehkä Fluid S:llä (täyssynteettinen), kun Tokmanni myy edulliseen hintaan (E oli kai 6.99eur litra ja toi S jotain 14eur litra, eli ei mitään törkyhintaista).
Muita vaihtoehtoja jos halunee suoraan GI/R:n korvaajaa, niin vaikkapa eurooppalainen Wolf/Champion tuotenro 5078, "Central Hydraulic Fluid" -54celciuksen jähmepisteellä.
Jos haluaa hifistellä ihan tosissaan, näyttäisi tarjolla olevan mm. Liqui Molyn tavaraa (Central Hydraulic Fluid nimeltään myöskin), tuotenro 2366, jonka jähmepiste on hulppeat -72celciusta...
http://www.liqui-moly.com/liquimoly/pro ... nt&land=GB
Tuo varmaan sitten kans maksaa vähän enempi rahaa, enkä tiedä onko se oleellisesti parempaa vaiko ei. Mutta tässä mun 2senttiä.
Mutta tosiaan nuo nesteet ei nyt *NIIN* ihmeellisiä ole, ihan oikeasti. Korvaajia löytyy lähimmästä Fixuksestakin ihan hyvin, jos ei välttämättä alkuperäisiä litkuja halua käyttää - tai vaikka noita hyviksi todettuja Valvolinejä.
PS. multa Valvolinet tuli pihalle ohjaustehostimen letkun irrottua - piti kestää vaikka minkälaiset pakkaset, mutta -28 oli selvästi liikaa (kun se tuli vissiin viidennen kerran talven aikana vastaan)...
Nyt on Teboilin Fluid E:tä, jonka ajattelin korvata jollakin muulla joskus kun jaksan. Ehkä Fluid S:llä (täyssynteettinen), kun Tokmanni myy edulliseen hintaan (E oli kai 6.99eur litra ja toi S jotain 14eur litra, eli ei mitään törkyhintaista).
Muita vaihtoehtoja jos halunee suoraan GI/R:n korvaajaa, niin vaikkapa eurooppalainen Wolf/Champion tuotenro 5078, "Central Hydraulic Fluid" -54celciuksen jähmepisteellä.
Jos haluaa hifistellä ihan tosissaan, näyttäisi tarjolla olevan mm. Liqui Molyn tavaraa (Central Hydraulic Fluid nimeltään myöskin), tuotenro 2366, jonka jähmepiste on hulppeat -72celciusta...
http://www.liqui-moly.com/liquimoly/pro ... nt&land=GB
Tuo varmaan sitten kans maksaa vähän enempi rahaa, enkä tiedä onko se oleellisesti parempaa vaiko ei. Mutta tässä mun 2senttiä.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Turbo Benzinassa on tällainen säiliö, onko tässäkin se sihtiongelma? Neste on siinä ja siinä minimissä, joten ensiapuna millä tämän voi täyttää? Epäilen, että sisällä on alkuperäiset nesteet tehtaalta. Konepellin alla lukee Tutela GI/A.
Fixuksesta tarttui mukaan litra juurikin tuota Liqui Molya, myyjä väitti soveltuvan lisäykseen, aloin epäillä?
Fixuksesta tarttui mukaan litra juurikin tuota Liqui Molya, myyjä väitti soveltuvan lisäykseen, aloin epäillä?
- Liitteet
-
- Säiliö.jpg
- (148.66 KiB) Tiedosto ladattu 6430 kertaa
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
GI/A, outoa jos tuota "vanhaa" ennen GM-aikaa käytössä 156, 166, 147 jne ollutta Dexron II ATF-öljyä. Autosi on niin uusi, jos ovat menneet takaisin sille tielle, kun yhteys GM katkesi. Väri on punaista, täyttöön sopii jos purkin kyljessä on teksti Dexron II tai Dexron III.
Varmista vielä käyttöohjekirjastasi että näin on.
Varmista vielä käyttöohjekirjastasi että näin on.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Eikös 159:ssä pitäis olla GI/R, väriltään vihreä?
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Tosiaan konepellin alapinnan tarra sanoo GI/A, mutta ohjekirjassa lukee GI/R. Nesteen väri on keltaista. Mitä tähän mahtaa voida sekoittaa?seppo kirjoitti:GI/A, outoa jos tuota "vanhaa" ennen GM-aikaa käytössä 156, 166, 147 jne ollutta Dexron II ATF-öljyä. Autosi on niin uusi, jos ovat menneet takaisin sille tielle, kun yhteys GM katkesi. Väri on punaista, täyttöön sopii jos purkin kyljessä on teksti Dexron II tai Dexron III.
Varmista vielä käyttöohjekirjastasi että näin on.
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Mulla oli alkuperäinen vihertävää ja nytkin sisään laitettiin GI/R, loppui vonkuminen kylmällä..
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
^^redlinen öljy on kuulemma sellasta että voi sekoittaa kaikkien nesteiden kanssa. väritöntä kamaa ja saa motonetistä. Sitä ostin mm. omaani.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590030/R ... oljy-946ml
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590030/R ... oljy-946ml
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
GI/R on varmaan se oikea, onkohan tullut väärä teippi konepeltiin. Se on vihreää väriltään, ja sitä ei ole suositeltavaa sekoittaa mihinkään muuhun. Se ei ole mitään ATF-öljyä, vaan ISO VG 22 tyypin hydrauliikkaöljyä. Jos siihen sekoittaa jotain muuta öljyä, silloin ei ainakaan sen viskositeettiluokat pysy oikeina. Jos välttämättä joku haluaa vaihtaa öljyn joksikin muuksi, pitää koko järjestelmä tyhjentää.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Hmm, näin päivänvalossakin nesteen nykyinen väri on melko vaaleaa, ehkä se on ollut vihreää, mutta nyt keltaisen ja vihreän välimaastossa. Auto on käynyt ennen minulle tuloaan kerran AK:n 35 tkm huollossa, joten en usko että nesteitä on koskaan vaihdettu.
Mistä GI/R:ää saa pk-seudulta?
Mistä GI/R:ää saa pk-seudulta?
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
^jos haluat nimenomaan selenian nesteen niin varmaan arita / delta / ak tilaamalla? Kaikki löytyy niittarista espoossa
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Juuri näin, noilta voi kysyä, paitsi Deltasta, he eivät saaneet niitä myymälään Fiatin aikaankaan Maahantuoja oli ennen Agritek, mutta ei heidän sivuilla ole enää mitää mainintaa öljystä. Kannattaa kysyä heiltä kuitenkin myös . Mutta käy sinne muutkin ISO VG22 täyttävät öljyt.
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Minun aikanani tähän vaihdettiin ainakin kertaalleen ohjaustehostimen öljyt. Silloin aineeksi valikoitui vihreä hydrauliikkaöljy, mutta en muista tarkemmin, että mikä. Ennen vaihtoa vonkuminen ei ollut paha, mutta loppui heti nesteiden vaihdon jälkeen. Tuosta sihdistä minulla ei ole mitään hajua, joten se lienee irronnut nyt?
Muutamaan 156:een, joilla olen talvella ajanut, olen myös vaihtanut ohjaustehostimen öljyt, koska pakkasella hetken käynnistyksen jälkeen ovat mekastaneet. Noihin taas on mennyt aivan erilaista, ATF-tyylistä tehostinöljyä.
Muutamaan 156:een, joilla olen talvella ajanut, olen myös vaihtanut ohjaustehostimen öljyt, koska pakkasella hetken käynnistyksen jälkeen ovat mekastaneet. Noihin taas on mennyt aivan erilaista, ATF-tyylistä tehostinöljyä.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Tuore Tutela GR/I on tosiaan vihreää, hain AK Airportista viimeisen pullon. Konalassakaan ei enää ollut, eli hyllysaatavuus on heikkoa. Sikäli mikäli tuo autossa olava litku on samaa tavaraa, niin pakkasvonkunasta päätellen siitä on kadonnut muitakin ominaisuuksia kuin väri. Pitänee vaihtaa koko neste keväämmällä.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
^uteliaisuudesta, paljon tuli hintaa pullolle?
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
24,xx €jkk kirjoitti:^uteliaisuudesta, paljon tuli hintaa pullolle?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Kai nuo muutkin paikat tuota saa. Auto Filaro (Heikka siellä hoitaa varmaan?) ja sitten toki täällä etelässä on Auto Milano...
Jos siis alkuperäistä haluaa.
Jos siis alkuperäistä haluaa.
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Google antaa ihan perushydrauliöljyjä tuolla ISO VG22 -haulla. Onko tosiaan mikä tahansa käypänen? Se toki tiedossa, että GI/R nimenomaan on hydrauliöljy, eikä automaattilaatikkoöljy, mitä noissa tehostimissa yleensä käytetään.seppo kirjoitti:Juuri näin, noilta voi kysyä, paitsi Deltasta, he eivät saaneet niitä myymälään Fiatin aikaankaan Maahantuoja oli ennen Agritek, mutta ei heidän sivuilla ole enää mitää mainintaa öljystä. Kannattaa kysyä heiltä kuitenkin myös . Mutta käy sinne muutkin ISO VG22 täyttävät öljyt.
Googlailemalla lisää löytyi tämä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590047/L ... rdVolvo-1l
Joka siis lienee tämä:
http://www.liquimoly.fi/liquimoly/produ ... web_no.nsf
Tuossa on ainakin oikea Fiatin hyväksyntä, Fiat 9.55550-AG3
TTi
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Palaampa tähän aiheeseen.
Sihdin saa paikoilleen ihan normipituisilla sormilla, jos kärsivällisyys riittää. Sihtihän lukittuu myös sillä metalliholkilla, joka toiminnee myös tukiholkkina letkuyhteelle. Säiliö irti autosta toki ko operaation tein, kuten sihdin irroittamisen. Ei ole raketti tahi ameriikan tiedettä se.
Sihti pujotetaan säiliön sisällä oleviin hahloihin ylhäältä alaspäin, siis kun sitä asennetaan paikoilleen. Sit metalliholkki pukataan kahvoja myöden letkuyhteeseen. Letkut kiinni uusilla klemmareilla.
Tämän tein -06 kulkineesees jokuvuos sitten.
Tarkastakaa myös korkin tiiviste - sen asemointi ja kunto. Semmonen lättämallin oorengas. Voi murustua säiliöön.
Siinä mittatikussa on kaksi asteikkoa pinnankorkeuteen - kylmiin ja lämpimiin olioihin...
Sihdin saa paikoilleen ihan normipituisilla sormilla, jos kärsivällisyys riittää. Sihtihän lukittuu myös sillä metalliholkilla, joka toiminnee myös tukiholkkina letkuyhteelle. Säiliö irti autosta toki ko operaation tein, kuten sihdin irroittamisen. Ei ole raketti tahi ameriikan tiedettä se.
Sihti pujotetaan säiliön sisällä oleviin hahloihin ylhäältä alaspäin, siis kun sitä asennetaan paikoilleen. Sit metalliholkki pukataan kahvoja myöden letkuyhteeseen. Letkut kiinni uusilla klemmareilla.
Tämän tein -06 kulkineesees jokuvuos sitten.
Tarkastakaa myös korkin tiiviste - sen asemointi ja kunto. Semmonen lättämallin oorengas. Voi murustua säiliöön.
Siinä mittatikussa on kaksi asteikkoa pinnankorkeuteen - kylmiin ja lämpimiin olioihin...
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Järjestelmän huuhtelussa otin ohjausvaihteen banjonetit irti ja rattia pyörittämällä ruikin vaihdetta tyhjemmäksi. Letkut lauhduttimineen puhalsin paineilmalla. Putket kiinni ja uudet nesteet sisään kera ratinkääntelyn.
Auto käyntiin ja ratinvetkutusta. Toistin sit uudelleen tyhjäyksen ja huuhtelun.
Ehkä liki suurin osa öljyistä vaihtui. Castrolin jokku öljyt ny olleet käytössä. Ed olivat giärrät, millä ohjaus oli hivenen raskaampi. Tiedä sit syytä siihen...
Auto käyntiin ja ratinvetkutusta. Toistin sit uudelleen tyhjäyksen ja huuhtelun.
Ehkä liki suurin osa öljyistä vaihtui. Castrolin jokku öljyt ny olleet käytössä. Ed olivat giärrät, millä ohjaus oli hivenen raskaampi. Tiedä sit syytä siihen...
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
No jo on esimerkillistä toimintaa! Kerroit nesteen olleen ennen Castrolia GI/R, silloin siihen on jo kerran vaihdettu öljyt, koska autossasi, jos se on '06, on alun perin ollut Tutela GI/E (punainen öljy). Muutos tuli alusta no. 7200003, joskus kesällä 2008. Sitten toinen huomio autosi mallimerkinnässä Q2? Mikäs se on??
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Eka ohjausvaihdevaihdossa vaihtu gir. Sit myöhemmin vaihtu castroliin. Jne.
Q2 kuvaa leikkisästi tuota Quaifen lukkoperää...
Q2 kuvaa leikkisästi tuota Quaifen lukkoperää...
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
TBi:n tehostin hiljeni kummasti desillä tuoretta GI/R:ää. Vaikka aamulla oli ihan selkeästi pakkasta, niin ei ääntänyt yhtään kuten ennen. Satuin myös huomaamaan jostain toisesta threadista, että siinä korkin mittatikussa on kaksi asteikkoa, toisella puolella 20 ja toisella 90 astetta. Mistä tuonkin olisi ilman tätä foorumia huomannut! Voiko desi tuoretta nestettä vaikuttaa noin paljon, vai vain se että neste oli vähissä? En tiedä kumpaa puolta tikusta ensin katselin.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
^jos ~desin tarttee, jotta nousee oikean lämpötilan merkintään tikulla, ni on ääntänyt ihan vain vähyyden takia.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Pari viestiä sitten viimeks mittatikusta mainittin...
Liekkö huutanu vähyyttään.
Oon laittanu ite yli sen 20-rajan reilusti.
Liekkö huutanu vähyyttään.
Oon laittanu ite yli sen 20-rajan reilusti.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Äh, siinä se oli Aamulla ~10 pakkasta, ei edelleenkään ääntä. Lienee tarkka täytöstä, ei se säiliö sentään kuiva ollut, mutta ehkä milli tikun alamerkistä.jalittam kirjoitti:Pari viestiä sitten viimeks mittatikusta mainittin...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
^juu, se alaraja on alaraja. Tuon tarkkuuden takia siinä tikussa on ne 2 asteikkoa. Jos ylitäyttää, niin sitten kunnon lämmöillä pukkaa ylimääräsiä mäkeen siittä korkista.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Vaihdoin omaan 159:siin säiliön ja öljyt (ISO VG 22), mutta ei tunnu pysyvän nesteet järjestelmässä. Mitään suurta vaahtoamista ei tapahdu, mutta nestettä katoaa jonnekin about 5cl viikossa. Muutaman viikon välein täytyy lisätä öljyä kun auto alkaa vinkumaan. Ajoa ei tosin tule kuin muutamia kilometrejä.
Mikähän tuohon on tullut? Öljy pitäisi olla sopivaa ja järjestelmäkin on tullut sillä huuhdeltua kunnolla, kun tuli ostettua 20L kanisteri ainetta.
Mitään vuotokohtaa en ole löytänyt. Sisemmät raidetangonpäät vaihdoin kyllä samalla kun vaihtui öljytkin ja olivat sen aika tiukassa, joten olisiko ohjausvaihde ottanut itseensä.
Vanhat öljyt olivat kyllä aivan ruosteen ruskeat ja luultavasti uutena ovat olleet punaiset. Iso vg 22 on kirkasta.
Mikähän tuohon on tullut? Öljy pitäisi olla sopivaa ja järjestelmäkin on tullut sillä huuhdeltua kunnolla, kun tuli ostettua 20L kanisteri ainetta.
Mitään vuotokohtaa en ole löytänyt. Sisemmät raidetangonpäät vaihdoin kyllä samalla kun vaihtui öljytkin ja olivat sen aika tiukassa, joten olisiko ohjausvaihde ottanut itseensä.
Vanhat öljyt olivat kyllä aivan ruosteen ruskeat ja luultavasti uutena ovat olleet punaiset. Iso vg 22 on kirkasta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Nyt näyttäisi siltä, että jostain ohjausvaihde vuotaa.
Uusi ohjausvaihde on ollut hyllyssä asennusta odottamassa jo useamman vuoden, mutta kun tuo vanhakin toimii muuten ihan ok paitsi tihkuu öljyä.
Onko kukaan koskaan vaihtanut stefoja ohjausvaihteeseen ja onnistuuko se purkamatta ohjausvaihdetta pois autosta?
Eli jos vuoto on raidetangon pään stefassa vaihtaminen paikoillaan voisi ehkä onnistua????????
Korjaussarjan voisi tilata ebaystä http://www.ebay.com/itm/-/111668298358?vxp=mtr
Uusi ohjausvaihde on ollut hyllyssä asennusta odottamassa jo useamman vuoden, mutta kun tuo vanhakin toimii muuten ihan ok paitsi tihkuu öljyä.
Onko kukaan koskaan vaihtanut stefoja ohjausvaihteeseen ja onnistuuko se purkamatta ohjausvaihdetta pois autosta?
Eli jos vuoto on raidetangon pään stefassa vaihtaminen paikoillaan voisi ehkä onnistua????????
Korjaussarjan voisi tilata ebaystä http://www.ebay.com/itm/-/111668298358?vxp=mtr
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Jatketaan vuodatusta tähän ketjuun.
Eli vuotokohta paikallistettu pumpulta lähetevään painepuolen letkuun. No tulipahan vaihdettua säiliökin varmuuden vuoksi.
Vuoto on heti pumpun vieressä olevassa pienessä letkun pätkässä.
Kävin auton kanssa hydrauliikkaliikkeessä ja he totesivat, että helppo homma vaihtaa uusi letku. Tyhjensin ohjaustehostimen taas kerran öljyistä ja irrotin putken/letkun.
Sahasin holkit poikki ja sain putket irrotettua rikkinäisestä letkusta. Kiireesti takaisin hydrauliikkaliikkeeseen, mutta siellä totesivat, että putkien poimutus on liian iso hydrauliletkulle. Pitäisi olla kangaspunos letkua, mutta eipä sitä löytynyt koko kaupungista.
Letku on 10mm Dytech 9000 w:tä joka on suunniteltu ohjaustehostimiin. Korkein käyttöpaine noin 130 bar ja räjähdyspaine 550 bar.
Huomenna täytyy mennä tutkimaan autopurkamoon löytyisikö sieltä jostain autosta sopivaa 10cm letkun pätkää. Ainakin Fiat, Ford ja Mersu käyttävät samaa letkua.
156:sen letkut olivat niin hyvin piilossa etten nähnyt siitä mitä letkua painepuolella on käytetty.
Eli vuotokohta paikallistettu pumpulta lähetevään painepuolen letkuun. No tulipahan vaihdettua säiliökin varmuuden vuoksi.
Vuoto on heti pumpun vieressä olevassa pienessä letkun pätkässä.
Kävin auton kanssa hydrauliikkaliikkeessä ja he totesivat, että helppo homma vaihtaa uusi letku. Tyhjensin ohjaustehostimen taas kerran öljyistä ja irrotin putken/letkun.
Sahasin holkit poikki ja sain putket irrotettua rikkinäisestä letkusta. Kiireesti takaisin hydrauliikkaliikkeeseen, mutta siellä totesivat, että putkien poimutus on liian iso hydrauliletkulle. Pitäisi olla kangaspunos letkua, mutta eipä sitä löytynyt koko kaupungista.
Letku on 10mm Dytech 9000 w:tä joka on suunniteltu ohjaustehostimiin. Korkein käyttöpaine noin 130 bar ja räjähdyspaine 550 bar.
Huomenna täytyy mennä tutkimaan autopurkamoon löytyisikö sieltä jostain autosta sopivaa 10cm letkun pätkää. Ainakin Fiat, Ford ja Mersu käyttävät samaa letkua.
156:sen letkut olivat niin hyvin piilossa etten nähnyt siitä mitä letkua painepuolella on käytetty.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Tässä vielä muutama kuva vauriokohdasta. Vuotokohta näkyy selvästi kudoksessa letkun keskikohdassa.
- Liitteet
-
- letku.jpg
- (125.37 KiB) Tiedosto ladattu 5064 kertaa
-
- letku3.jpg
- (52.91 KiB) Tiedosto ladattu 5064 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Mä olen korjannut samassa putkessa olevan seuraavan letkun (joka on moottorin takana) katkaisemalla putken ja laittamalla siihen 10 mm leikkuurengasnipan. Teflonputki väliin ja toiseen päähän leikkuurengasliitin.Maunu kirjoitti:Kävin auton kanssa hydrauliikkaliikkeessä ja he totesivat, että helppo homma vaihtaa uusi letku. Tyhjensin ohjaustehostimen taas kerran öljyistä ja irrotin putken/letkun.
Sahasin holkit poikki ja sain putket irrotettua rikkinäisestä letkusta. Kiireesti takaisin hydrauliikkaliikkeeseen, mutta siellä totesivat, että putkien poimutus on liian iso hydrauliletkulle. Pitäisi olla kangaspunos letkua, mutta eipä sitä löytynyt koko kaupungista.
Letku on 10mm Dytech 9000 w:tä joka on suunniteltu ohjaustehostimiin. Korkein käyttöpaine noin 130 bar ja räjähdyspaine 550 bar.
Tuohon ehkä kävisi samanlainen viritys, toisen mutkan jälkeen on aika vähän suoraa putkea. Tarkalle menee katkaisun kanssa.
IMG_1262
IMG_1270
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Helmiliitoksilla ajattelimme tuon ensin tehdä, mutta toisessa putkessa on kuristus, joka varmaankin säätelee virtausta. En siis viitsisi laittaa putkea poikki.
Perus hydrauliikkaletku taas ei ole suunniteltu ohjaustehostimiin eli sekin voi tuoda ongelmia. Omassa ongelmakohdassa sillä tuskin on kauheasti väliä, koska letku on vain 10 cm pitkä, mutta esimerkiksi tuo matka jonka olet joutunut vaihtamaan voi jo aiheuttaa jotain ohjaustuntumaan tai laitteiston kestävyyteen. SAE 188 type 1 letku on suunniteltu ottamaan vastaan paineiskuja joustamalla, kun taas normi letku ei.
Tänään käyn katsomassa purkamolta löytyisikö sopivaa letkua, jos ei niin sitten tehdään hydrauliikkaletkulla ja helmiliitoksilla korjaus.
Oliko muuten vanhan letkun sisällä joku lisäputki kun siinä on "ylimääräisiä" puristeholkkeja putken keskellä?
Perus hydrauliikkaletku taas ei ole suunniteltu ohjaustehostimiin eli sekin voi tuoda ongelmia. Omassa ongelmakohdassa sillä tuskin on kauheasti väliä, koska letku on vain 10 cm pitkä, mutta esimerkiksi tuo matka jonka olet joutunut vaihtamaan voi jo aiheuttaa jotain ohjaustuntumaan tai laitteiston kestävyyteen. SAE 188 type 1 letku on suunniteltu ottamaan vastaan paineiskuja joustamalla, kun taas normi letku ei.
Tänään käyn katsomassa purkamolta löytyisikö sopivaa letkua, jos ei niin sitten tehdään hydrauliikkaletkulla ja helmiliitoksilla korjaus.
Oliko muuten vanhan letkun sisällä joku lisäputki kun siinä on "ylimääräisiä" puristeholkkeja putken keskellä?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Jes auto taas kasassa useamman tunnin ähellyksen jälkeen.
Aamulla kävin hakemassa purkamolta jostain Fiatista samaa letkua kuin 159:ssä on.
Tämän jälkeen menin hydrauliikkaliikkeeseen ja yritimme asentaa letkun pätkän paikoilleen, mutta käsin letkua ei saanut lykättyä putken päälle.
Seuraavaksi menin kaverin hallille ja rakentelin sopivat työkalut hydrauliprässiin, joilla sain painettua letkun paikoilleen rikkomatta putkia.
Sitten takaisin hydrauliikkaliikkeeseen missä yritimme puristaa holkit letkun ympärille. No eihän se onnistunut, koska putkessa oli kurveja joka suuntaan eikä se sen takia mahtunut puristimeen.
No myyjä lähti käymään letkun kanssa kilpailevassa yrityksessä, jossa kuulemma on erilainen puristin.
Noin 20 minuutin päästä tästä sain letkun takasin holkit prässättynä.
Kotona sain letkun paikoilleen ja uudet öljyt sisään. Nyt näyttäisi toimivan, vaimo tosin lähti lasten kanssa Yyteriin 159:llä, joten eiköhän siitä aika pian kuule jos korjaus on epäonnistunut.
Hintaa korjaukselle tuli about 20e öljyjen kanssa.
Aamulla kävin hakemassa purkamolta jostain Fiatista samaa letkua kuin 159:ssä on.
Tämän jälkeen menin hydrauliikkaliikkeeseen ja yritimme asentaa letkun pätkän paikoilleen, mutta käsin letkua ei saanut lykättyä putken päälle.
Seuraavaksi menin kaverin hallille ja rakentelin sopivat työkalut hydrauliprässiin, joilla sain painettua letkun paikoilleen rikkomatta putkia.
Sitten takaisin hydrauliikkaliikkeeseen missä yritimme puristaa holkit letkun ympärille. No eihän se onnistunut, koska putkessa oli kurveja joka suuntaan eikä se sen takia mahtunut puristimeen.
No myyjä lähti käymään letkun kanssa kilpailevassa yrityksessä, jossa kuulemma on erilainen puristin.
Noin 20 minuutin päästä tästä sain letkun takasin holkit prässättynä.
Kotona sain letkun paikoilleen ja uudet öljyt sisään. Nyt näyttäisi toimivan, vaimo tosin lähti lasten kanssa Yyteriin 159:llä, joten eiköhän siitä aika pian kuule jos korjaus on epäonnistunut.
Hintaa korjaukselle tuli about 20e öljyjen kanssa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Tuo oma viritys tehtiin ensin tavallisella hydrauliletkulla, mutta se piti kovasti ääntä. Sen takia vaihdettiin teflonletkuksi.Maunu kirjoitti:Perus hydrauliikkaletku taas ei ole suunniteltu ohjaustehostimiin eli sekin voi tuoda ongelmia.
Oliko muuten vanhan letkun sisällä joku lisäputki kun siinä on "ylimääräisiä" puristeholkkeja putken keskellä?
Letkun sisällä oli pari kuristinta, ei ole enää...
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Ok eli äänen takia tarvitaan erikoisempaa letkua. Tämä on ihan järkeen käyvä selitys.
Mitähän nuo kuristimet mahtavat tehdä? Virtausnopeuden säätämiseksi tai takaiskun poistamiseksi ehkä?
Mitähän nuo kuristimet mahtavat tehdä? Virtausnopeuden säätämiseksi tai takaiskun poistamiseksi ehkä?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Virtausnopeutta kait niillä säädetään, tämä pitää hiukan ylimääräistä surinaa paikallaan käännettäessä. Samanlainen fiilis kuin vaikkapa puutavarakuormaimessa kun on melkein liian iso kuorma kourassa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Jälkikäteen huutelen, et mulla mahtais olla hyllyssä tommonen Maunulla poksahtanu letku putkineen. Pitääpä käydä kattomassa mikä putkihässäkkä se loppupeleis on.
Liian myöhään hokasin tämänki tapauksen...
"Ylimääränen" säiliö (jos löydän) lähtee JaniW:lle, jos ei muuta ni opiskelumateriaaliksi (suodatinosio). Pumppu kans lähtee föliin. Jos vinkuna vaik häl poistuis. Siis autosta.
Liian myöhään hokasin tämänki tapauksen...
"Ylimääränen" säiliö (jos löydän) lähtee JaniW:lle, jos ei muuta ni opiskelumateriaaliksi (suodatinosio). Pumppu kans lähtee föliin. Jos vinkuna vaik häl poistuis. Siis autosta.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Täynnä intoa ku uusi yksilö alla. Eli vaihdan kyllä tehostinöljyt ja rvs sisään. Ajattelin irroittaa säiliöstä paluun ja ohjata sen jäteöljyksi. Uutta syöttäen säiliöön. Toki paluu natsa tukittuna. Ohjaus laidasta laitaan. Mut mistä öljystä nyt hyvät kokemukset?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Nesteen ISO VG 22 hydrauliöljy on osoittautunut kelpo valinnaksi. Ei ole ulissut länsirannikon pikku pakkasissa kertaakaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Itse olen rummuttanut Valvoline Synpoweria, ei ole niin kovaa pakkasta 6 vuoden aikana löytynyt (Oulun lääni) että olisi ongelmia. Mutta, se on sitten niin ohutta lirua että ohjaus muuttuu vähän raskaammaksi. Tai sporttisemmaksi
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Kysymys - 159 ohjaustehostimen öljysäiliö
Eli paineet pienenee? Vai mihin tuo voisi perustua. Mutta hyvä ehdotus. Nesteen öljyä en äkkiseltään löytänyt "pienpakkauksista".
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)