Kyllä on, sama öljy. Nyt on jotkut kultaakin kalliimmat Liqui Molyt.Manu kirjoitti:^Olisko ollut Mobil 3309? Lauantaina mulle vaihdetaan toiseen kertaan laatikkoon ne kun on toiminut loistavasti. Samaa käyttävät Opeleissa, Volvoissa yms
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kukaan ei vielä tähän tyhjentävästi vastannut, niin otin nyt selvää. Anturin pikkupöhnötin on kiinni kahdella ruuvilla (Torx T-7) takaapäin, helppo ottaa irti kun ensin ottaa AC-paneelin kouraan.veskuk kirjoitti:159 sisälämpöanturi
Miten pääsee helpoiten käsiksi ja puhdistamaan sisäilman lämpötila-anturin ja sen pienen puhaltimen? Anturin pienessa puhaltimessa näkyy pyörivän joku pöly/karvapallo. Aiheuttaa hirveetä viivettä sisälämpötilan säätöön. Monilla varmaan samaa vikaa vaikka ette vielä tiedä.....
Se paneelikin lähtee helposti irti, on kiinni neljällä ruuvilla takaapäin. On helppo ottaa irti, kun ensin ottaa keskikonsolin naamapaneelin kouraan.
Se keskikonsolin naamapaneelikin lähtee helposti irti - se on kuudella ruuvilla kiinni - 2 keppikulissin takana, 2 yläreunan ulommaisten ilmasuuttimien takana ja 2 radion takana. Ne ilmasuuttimet, radio ja keppikulissikin lähtee helposti irti...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Suurkiitos! Sehän löytyy helposti...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko tiatoo, vaikuttaako paine-eroanturi hiukkasloukun poltto väliin?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Sillähän se mittaa tukkoisuuden ja polttaa sitten tiheämmin kun paine aroanturin raja-arvot ylittyvät. Esim jos letku on poikki ja paine on 0 niin ei lähde polttamaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos tiedosta, täytyy siis se vaihtaa. Missähän päin se sijaitsee konehuoneessa? 159 jtdm 2.0..hiukkasloukku on pesty, imusarja vaihdettu, egr-venttiili uusittu mut silti polttelee. 100 km välein.quppe kirjoitti:^ Sillähän se mittaa tukkoisuuden ja polttaa sitten tiheämmin kun paine aroanturin raja-arvot ylittyvät. Esim jos letku on poikki ja paine on 0 niin ei lähde polttamaan.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vanha 159 2.4JTDm teki myös tosi usein dpf polttoja. Gasolina paikallisti vian irti olleeseen imusarjaläppien tankoon.
Läpät pääsivät heilumaan auki kiinni kesken ajon, joka vähensi tehoja ja aiheutti dpf:än tukkeutumista.
Myös mielestäni käyttämäni GM öljy aiheutti lisää polttoja. Mobil EPS:n kanssa ei ylimääräisiä polttoja ole tullut nykyisiin autoihin.
Läpät pääsivät heilumaan auki kiinni kesken ajon, joka vähensi tehoja ja aiheutti dpf:än tukkeutumista.
Myös mielestäni käyttämäni GM öljy aiheutti lisää polttoja. Mobil EPS:n kanssa ei ylimääräisiä polttoja ole tullut nykyisiin autoihin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
FIALFE kirjoitti:Kiitos tiedosta, täytyy siis se vaihtaa. Missähän päin se sijaitsee konehuoneessa? 159 jtdm 2.0..hiukkasloukku on pesty, imusarja vaihdettu, egr-venttiili uusittu mut silti polttelee. 100 km välein.quppe kirjoitti:^ Sillähän se mittaa tukkoisuuden ja polttaa sitten tiheämmin kun paine aroanturin raja-arvot ylittyvät. Esim jos letku on poikki ja paine on 0 niin ei lähde polttamaan.
Olis varmaan hyvä katsoa koneella mitä lukua antaa kierrokilla ja tyhjäkäynnillä. Itse en tunne 2.4jtdm:ää mutta normaalisti letku lähtee dpf pöntöstä pe-anturiin. Vika voi tosiaan olla muuallakin
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sen verran noita liittimiä 2.0 dpf pöntössä että joku noista se varmasti on. Ja jos kuten 2.4:ssa niin se on se mikä ei ole suoraan pöntössä kiinni vaan välissä on letku.FIALFE kirjoitti:Kiitos tiedosta, täytyy siis se vaihtaa. Missähän päin se sijaitsee konehuoneessa?
- Liitteet
-
- dpf20.jpg
- (38.86 KiB) Tiedosto ladattu 4159 kertaa
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
FIALFE:
Kuinka saastainen DPF oli ennen pesua ja millä kilometreillä? Oliko muita oireita kun tiheät poltot? Mikä oli syy imusarjan vaihtoon?
Kyselyikä vaivaa kun samanlaisella moottorilla ajelen.
Kuinka saastainen DPF oli ennen pesua ja millä kilometreillä? Oliko muita oireita kun tiheät poltot? Mikä oli syy imusarjan vaihtoon?
Kyselyikä vaivaa kun samanlaisella moottorilla ajelen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kylläisyysaste oli 80 prossaa eli täynnä, ajettu siinä kohtaa 202000. Aiemmin ei o tarvinnu tehdä tyhjennystä, poltot on riittänyt. Vikakoodeja herjas pakokaasu anturista joka olikin rikki ja vaihdettiin, egr oli hajalla ja täysin tukossa. Imusarjassa oli akselit ja Läpät väljät ja ku on muovia ei kuulemma pysty korjaan varmaksi.Ruokoton kirjoitti:FIALFE:
Kuinka saastainen DPF oli ennen pesua ja millä kilometreillä? Oliko muita oireita kun tiheät poltot? Mikä oli syy imusarjan vaihtoon?
Kyselyikä vaivaa kun samanlaisella moottorilla ajelen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kysyin huollosta ni olivat tarkastaneet anturin ja kuulemma toimii niinku pitääkin. Enää on moottorin ohjausyksikkö mis voi olla hapettumaa tai jotain muuta. Kaikki toimii muuten mut ku polttelee niinku joku tupakoija, jatkuvasti.JiiTeeÄssä kirjoitti:Sen verran noita liittimiä 2.0 dpf pöntössä että joku noista se varmasti on. Ja jos kuten 2.4:ssa niin se on se mikä ei ole suoraan pöntössä kiinni vaan välissä on letku.FIALFE kirjoitti:Kiitos tiedosta, täytyy siis se vaihtaa. Missähän päin se sijaitsee konehuoneessa?
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuo on hyvä tietää että swirl läpät ja niiden akselit ovat muovia, ehkä vähemmän todennäköinen täystuho jos / kun joskus lasahtavat.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Se on koko imusarja muovia joten korjaus on mahdotonta ettei lähde mitään palasia eteenpäin esim turbon.Ruokoton kirjoitti:Tuo on hyvä tietää että swirl läpät ja niiden akselit ovat muovia, ehkä vähemmän todennäköinen täystuho jos / kun joskus lasahtavat.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Läpäthän voi vaikka kotipihassa lukita auki(? kai nää auki haluttiin, enää muista)-asentoon ja ottaa piuha irti motorööristä. Uudemmissa kai vaan lie tulee vikakoodia?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Villi veikkaus on et kyllä pukkasi vikakoodia ja näyttö olis ku joulukuusi.Aquatica kirjoitti:Läpäthän voi vaikka kotipihassa lukita auki(? kai nää auki haluttiin, enää muista)-asentoon ja ottaa piuha irti motorööristä. Uudemmissa kai vaan lie tulee vikakoodia?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei kai tuo auki lukitseminen auta mitään, jos läpät on kuluneet.
Kuluneisuudella varmaankin tarkoitetaan akselin laakerointia eli aiheuttaa ahtovuotoa ja näin ollen savutusta/dpf:än tukkeutumista sekä k-arvon nousua yli sallitun.
Kuluneisuudella varmaankin tarkoitetaan akselin laakerointia eli aiheuttaa ahtovuotoa ja näin ollen savutusta/dpf:än tukkeutumista sekä k-arvon nousua yli sallitun.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Just näitä se tarkoittaa, katsastuksessa sai polkea moneen kertaan että sai hyväksyttävän lapun ulos. Ilmavuoto oli joka sekotti muitakin juttuja. Akselissa oli millien heittoja ja akseli ei liikkuu mihinkään ku oli niin likaset paikat. Putsauksen jälkeen huomasivat että onpa väljät paikat.Maunu kirjoitti:Ei kai tuo auki lukitseminen auta mitään, jos läpät on kuluneet.
Kuluneisuudella varmaankin tarkoitetaan akselin laakerointia eli aiheuttaa ahtovuotoa ja näin ollen savutusta/dpf:än tukkeutumista sekä k-arvon nousua yli sallitun.
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 02 Heinä 2018, 19:08
- Paikkakunta: Klaukkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Auton etuosasta on alkanut kuulua jotain ihme kohinaa. Sen kuulee jo 40km/h mutta selkeästi 80-100km/h.
Onko kyseessä pyörän laakerit vai mikä? Autoon tehty iso jarruremppa viime syksynä joten sen puolesta pitäisi olla asiat kunnossa.
Onko kyseessä pyörän laakerit vai mikä? Autoon tehty iso jarruremppa viime syksynä joten sen puolesta pitäisi olla asiat kunnossa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Kohina sataviisysin vasemmasta etunurkasta on oikeinkin tuttu ilmiö, jos sulla on M32 loota siinä niin...
Operating at the speed of dark
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Molemmat oikeanpuolen laakerit vaihdatettu täällä, eka 67 tonnissa ja toka ehkä 95:ssä. Kohinalta se aluksi taisi kuulostaa
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 24 Huhti 2018, 08:08
- Car(s): 159 1750 TBi 2011
- Paikkakunta: Espoo / Munchen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Omaan 159:iin vaihdettiin vasemman etupyörän laakeri 90tkm:n kohdalla, alkoi ensin kohinana ja muutama sata km myöhemmin oli jo aika kova meteli.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ajankohtaista aihetta täällä puidaan... ei siis Brexitiä vaan laakereita ;=D
Omasta autostani on nyt parin päivän ajan kuulunut varsinkin jossain 50 km/h vauhdissa ihmeellistä rohinaa, voisikohan tässäkin olla laakeri kyseessä.
Yritin IPhonen äänittäjällä ottaa tuosta jotain evidenssiä mutta aika huonosti kuuluu. Jostain 30 sekunnin kohdalla saa jotain selvää tuosta taustaäänestä.
Yritän laittaa tuon liitteenä jos joku saa jotain tolkkua. Jaahas, M4a tiedostoja ei näköjään pysty liittämään tähän mukaan.
Jännä että välillä tuo ääni häviää ja sitten taas alkaa ärsyttävä kurnutus.
Muuten auto on ihan hyvä ja vakaa ajaa.
Waverunner
Omasta autostani on nyt parin päivän ajan kuulunut varsinkin jossain 50 km/h vauhdissa ihmeellistä rohinaa, voisikohan tässäkin olla laakeri kyseessä.
Yritin IPhonen äänittäjällä ottaa tuosta jotain evidenssiä mutta aika huonosti kuuluu. Jostain 30 sekunnin kohdalla saa jotain selvää tuosta taustaäänestä.
Yritän laittaa tuon liitteenä jos joku saa jotain tolkkua. Jaahas, M4a tiedostoja ei näköjään pysty liittämään tähän mukaan.
Jännä että välillä tuo ääni häviää ja sitten taas alkaa ärsyttävä kurnutus.
Muuten auto on ihan hyvä ja vakaa ajaa.
Waverunner
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
... vielä jatkoa.
Jos auton vie pajalle ja nostaa ilmaan niin onko se tyyliin 1 min homma todeta onko laakeri paskana vai ei?
Jos auton vie pajalle ja nostaa ilmaan niin onko se tyyliin 1 min homma todeta onko laakeri paskana vai ei?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
"Ehkä"
Yleensä rikkinäinen pyöränlaakeri paljastaa itsensä ammattilaiselle varsin nopeasti parilla perustestillä (välykset, rohinat, tärinä jousessa), mutta ihan 100% varmaksi ei voi sanoa - vastaan on tullut sellainenkin, mitä kukaan muu ei uskonut vialliseksi ennenkö se vaihdettiin, kun ainoa efekti oli vaimeahko ääni ajon aikana.
Yleensä rikkinäinen pyöränlaakeri paljastaa itsensä ammattilaiselle varsin nopeasti parilla perustestillä (välykset, rohinat, tärinä jousessa), mutta ihan 100% varmaksi ei voi sanoa - vastaan on tullut sellainenkin, mitä kukaan muu ei uskonut vialliseksi ennenkö se vaihdettiin, kun ainoa efekti oli vaimeahko ääni ajon aikana.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ok, kiitos aktiivisesta palstan lukemisesta ja muiden auttamisesta.Polforea kirjoitti:"Ehkä"
Yleensä rikkinäinen pyöränlaakeri paljastaa itsensä ammattilaiselle varsin nopeasti parilla perustestillä (välykset, rohinat, tärinä jousessa), mutta ihan 100% varmaksi ei voi sanoa - vastaan on tullut sellainenkin, mitä kukaan muu ei uskonut vialliseksi ennenkö se vaihdettiin, kun ainoa efekti oli vaimeahko ääni ajon aikana.
Omassani esim. 50 km/h tai 80 km/h ajettessa tuo äänen taajuus menee "ylös ja alas". Viittaako laakeriin? Vai kuuluuko rikkinäisestä laakerista tasainen ääni koko ajan?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Laakeriulinaan yleensä vaikuttaa laakerin kuormitus, eli esim. kallistelu sivusuunnassa saa ääneen yleensä muutosta.
Jos taas ääni suoraan ajaessa ujeltaa kaasupolkimella hallittuna vähän sillai sireenin tyyliin ylös-alas, niin minä lähtisin eka tsekkaamaan ahdinta ja tarkistamaan ahtovuotoja (sekä sitä näiden legendaarista pakosarjavuotoa) - autohan lie edelleen se 2.4 JTDm.
Jos taas ääni suoraan ajaessa ujeltaa kaasupolkimella hallittuna vähän sillai sireenin tyyliin ylös-alas, niin minä lähtisin eka tsekkaamaan ahdinta ja tarkistamaan ahtovuotoja (sekä sitä näiden legendaarista pakosarjavuotoa) - autohan lie edelleen se 2.4 JTDm.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Otin taannoin videonpätkän kun jupisin toimittajalle pyöränlaakerista: https://www.youtube.com/watch?v=Xi5KErVyagQ
Tuossa nyt ei tosin hirveästi enää tarvinut arpoa, että onko siinä vikaa vai ei. Tuossa videossa tosiaan noin 40 km/h ja ratilla heijaten oikealle ja vasemmalle.
Itse olen kyllä kuullut laakereita jotka tasaisella nopeudella heijaavat ääntä. Tosin kaasun painaminen ei tuohon vaikuta.
Heittokellolla vanteen reunasta: https://www.youtube.com/watch?v=9f1SyE285hU
Tuossa huomaa sen hyvin, että mikä tuntuu lonksuvan millitolkulla, niin ei se liike niin iso olekaan.
Toki jos on pieni ääni, niin kyllä se yleensä ajamalla isonee ja siten lopulta paljastaa itsensä Ainakin tuo oma pyöränlaakeri tuhosi itsensä ensioireiden jälkeen melko nopeasti.
Tuossa nyt ei tosin hirveästi enää tarvinut arpoa, että onko siinä vikaa vai ei. Tuossa videossa tosiaan noin 40 km/h ja ratilla heijaten oikealle ja vasemmalle.
Itse olen kyllä kuullut laakereita jotka tasaisella nopeudella heijaavat ääntä. Tosin kaasun painaminen ei tuohon vaikuta.
Heittokellolla vanteen reunasta: https://www.youtube.com/watch?v=9f1SyE285hU
Tuossa huomaa sen hyvin, että mikä tuntuu lonksuvan millitolkulla, niin ei se liike niin iso olekaan.
Toki jos on pieni ääni, niin kyllä se yleensä ajamalla isonee ja siten lopulta paljastaa itsensä Ainakin tuo oma pyöränlaakeri tuhosi itsensä ensioireiden jälkeen melko nopeasti.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Huhti 2018, 11:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 JTS 1.9 SW '10
ex:
Cadillac SRX V8 '05
Chrysler PT Cruiser 2.0 '02 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tästä aiemmin kyselin, enkä oikein tullut hullua hurskaammaksi. No nyt yhtäkkiä Alfa päätti että on talvi ja lämmityksen syytä toimia Eli korjasi itse itsensä ennen kuin ehdin itse tehdä asian eteen mitään. Edelleen ilma on hiukan viileämpää kuskin puoleisista kanavista, mutta selkeästi lämpimämpää kuin aiemmin. Ulkomaisilta foorumeilta sen verran googlettelin että epäilen johtuvan tästä: In the drivers footwell on the centre console there was yellow plastic piece hanging loose like an arm with a elbow. On the end is a square peg that fits into a plug. Its a bit tight to get at but that sorted it Tämä ilmeisesti ainakin aiheuttaa toispuoleista kylmenemistä lämmityskanavissa. En ole vain jaksanut pakkasilla könytä jalkatilaan asiaa tutkimaan.Axu kirjoitti:Nyt kun on ensimmäiset pakkaskelit takana, olen huomannut että Alfan lämmitys on yllättävän heikko. Vaikka lämppärin lyö täysille, ei voi sanoa että ilma olisi erityisen lämmintä. Onko tämä nyt ominaisuus vai onko jossain vikaa? Lisähuomiona kojelaudan keskellä olevista suuttimista tulee lämpimämpää ilmaa kuin laitimmaisista. Eli pitääkö pukea vain enemmän päälle, vai olisiko tähän joku ratkaisu?
Autossa on manuaalinen ilmastointi.
Mutta toivottavasti auto korjaa jatkossakin itsensä jos jotain vikaa ilmenee
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Minä onnistuin luomaan viime syksynä samanlaisen tilanteen raitisilmasuodattimen vaihdon yhteydessä.Axu kirjoitti:Tästä aiemmin kyselin, enkä oikein tullut hullua hurskaammaksi. No nyt yhtäkkiä Alfa päätti että on talvi ja lämmityksen syytä toimia Eli korjasi itse itsensä ennen kuin ehdin itse tehdä asian eteen mitään. Edelleen ilma on hiukan viileämpää kuskin puoleisista kanavista, mutta selkeästi lämpimämpää kuin aiemmin. Ulkomaisilta foorumeilta sen verran googlettelin että epäilen johtuvan tästä: In the drivers footwell on the centre console there was yellow plastic piece hanging loose like an arm with a elbow. On the end is a square peg that fits into a plug. Its a bit tight to get at but that sorted it Tämä ilmeisesti ainakin aiheuttaa toispuoleista kylmenemistä lämmityskanavissa. En ole vain jaksanut pakkasilla könytä jalkatilaan asiaa tutkimaan.
Mutta toivottavasti auto korjaa jatkossakin itsensä jos jotain vikaa ilmenee
Ihmettelin kun suodatin meni hieman kangerrellen poteroonsa ja ilmeisesti onnistuin siinä samalla hipaisemaan suodattimen vieressä olevia ilmakanavan läppiä.
Asennuksen jälkeen jälkeen kuskin puolelta puhalsi kuumaa ilmaa, mutta vänkärin puolelta haaleaa. Ero oli varsin selvä.
Lämmöt sain tasapainoon manuaalisella "kalibroinnilla", kun pyörittelin muutaman kerran lämmönsäätöä minimistä maksimiin.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Moi,
Kävin duunin jälkeen tuossa korjaamolla, auto ylös ja vasen etulaakeri siellä paskana.
Motonetissa ei osaa kuulemma ollut, Fixus oli mennyt minuutti ennen soittoa kiinni kun ehdin soittaa 17:01.
Huomenna kaveri ehtisi sen työn tekemään jos osan vaan saisin jostain hommattua.
Mitäs näitä mestoja pk-seudulla muita on mistä siis saisin etupyörän laakerin huomenna aamulla?
Kiitos jeesistä palstalaiset!
Waverunner
Kävin duunin jälkeen tuossa korjaamolla, auto ylös ja vasen etulaakeri siellä paskana.
Motonetissa ei osaa kuulemma ollut, Fixus oli mennyt minuutti ennen soittoa kiinni kun ehdin soittaa 17:01.
Huomenna kaveri ehtisi sen työn tekemään jos osan vaan saisin jostain hommattua.
Mitäs näitä mestoja pk-seudulla muita on mistä siis saisin etupyörän laakerin huomenna aamulla?
Kiitos jeesistä palstalaiset!
Waverunner
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko todentotta niin että pk-seudulta ei samana päivänä tehdystä tilauksesta saa haettua HETI Alfaan etupään pyörän laakereita?
Kenelläkään ei ole hyllyssä? EVVOT (ei voi #ittu olla totta!!!)
Kenelläkään ei ole hyllyssä? EVVOT (ei voi #ittu olla totta!!!)
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
On totta.
Sattuneesta syystä 159-harrastajalla pitää aina olla yksi pyörännapa hyllyssä. Heitä puhelinnumero yksityisviestillä, niin infoan JOS lähden huomenna konttorille - tuossa tapauksessa kulkeutuu noudettavaksi Pasilasta, korvattavissa joko rahalla tai tuomalla mulle uusi vastaava (tarkoittaa siis myös vähintään vastaavan laatuista osaa eli orggis, MOOG, SKF, SNR tms uskottava merkki, joku BTA ei välttämättä vakuuta...) tilalle, kunhan paketti pääsee perille asti
Sattuneesta syystä 159-harrastajalla pitää aina olla yksi pyörännapa hyllyssä. Heitä puhelinnumero yksityisviestillä, niin infoan JOS lähden huomenna konttorille - tuossa tapauksessa kulkeutuu noudettavaksi Pasilasta, korvattavissa joko rahalla tai tuomalla mulle uusi vastaava (tarkoittaa siis myös vähintään vastaavan laatuista osaa eli orggis, MOOG, SKF, SNR tms uskottava merkki, joku BTA ei välttämättä vakuuta...) tilalle, kunhan paketti pääsee perille asti
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
159:n laakereita ei taida myytyä jokapäivä. Ja ei ole kummallista että yleisempikin osa tilataan tukusta myyjäliikkeelle.Waverunner kirjoitti:Onko todentotta niin että pk-seudulta ei samana päivänä tehdystä tilauksesta saa haettua HETI Alfaan etupään pyörän laakereita?
Kenelläkään ei ole hyllyssä? EVVOT (ei voi #ittu olla totta!!!)
Nykypäivää on että myjillä ei ole omaa varastoa. Tukusta saa yleiset(tojotan jarrut yms) osat päivässä. Harvinaisempi osa vienee kauemmin kun tukkurillakaan ei sitä ole. Tehdastilauksessa menee oma aikansa.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mistä näkisi mikä on Alfa 159 (2,4 jtdm) vuosimalli 2007 vasemman etupään laakerin tuotekoodi?
Voisin sillä yrittää metsästää vaikka käytettynä jostain tästä läheltä jos ei muuten löydy.
Kiitos!
Voisin sillä yrittää metsästää vaikka käytettynä jostain tästä läheltä jos ei muuten löydy.
Kiitos!
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Jäitä hattuun ja unohda koko idea. Muutamassa päivässä saa laakerin (tällä hetkellä) käteen vaikka kuinka monesta paikasta ja vaihto 40 minuutin hommana sopinee aika monen korjaamon aikatauluun.
Jos et ole viikonloppureissua tekemässä Kilpisjärvelle, niin ei se laakeri ehdi mitään lisäharmeja aiheuttaa.
Jos et ole viikonloppureissua tekemässä Kilpisjärvelle, niin ei se laakeri ehdi mitään lisäharmeja aiheuttaa.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tiistaina pitäisi lähteä työmatkalle Tampereelle ja autokorjaamo huomisen paikalla, loppuviikko lomalla.
Pitäisi siis saada huomenna se osa jostain niin kaikki menisi hyvin. Kai?
Pitäisi siis saada huomenna se osa jostain niin kaikki menisi hyvin. Kai?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Olen konttorilla, napapaketti (SNR, uusi) haettavissa Pasilasta. Lähtenen kotiin joskus 14-15 välillä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oli peräkontissa. Mistähän uupuu? Äkkiseltään en keksinyt.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Polforea kirjoitti:Olen konttorilla, napapaketti (SNR, uusi) haettavissa Pasilasta. Lähtenen kotiin joskus 14-15 välillä.
Hello, näin viestisi vasta nyt.
Aamulla soitin Fixus Konalaan ja sieltä tilasivat jostain tuon osan ja klo 12:00 kävin osan hakemassa sieltä ja nyt auto on pajalla jossa tuota veivataan kiinni.
Fixus veloitti tuosta 180,00 euroa eli kuulostaa aika kalliilta hinnalta omasta mielestäni. Oma mielikuva että noi hinnat pyörii jossain 80 euron nurkilla mutta voin toki olla väärässäkin.
Eli näköjään aamulla ennen klo 9:00 tehty tilaus ehti Fixus Konalaan klo 12:00 eli on tuossa logistiikka kyllä kunnossa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oulrait. Ihan kohtalainen hinta se minusta on nopeasti toimitetusta osasta, etenkin jos on laatumerkkiä. Kuutisen vuotta sitten orggis maksoi 390e.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Etupenkkien alta, sähköliittimen suojalta näyttäis.Alfistipohjoosesta kirjoitti:
Oli peräkontissa. Mistähän uupuu? Äkkiseltään en keksinyt.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nuo läystäkkeet on tosiaan etupenkkien alta. Ne voi asentaa painamalla takapenkiltä käsin. Siellä on varmaan sähkövermeet näkösällä kun katsot.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
OK. Kiitos.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Puhutaanko tässä nyt siis tuollaisesta "laakerikitistä" vai kokonaisesta navasta? Tällaisen pirkka-tarvikkeen näyttäisi saavan 36€:llä nykyään jos siis pelkästä laakerikitistä puhutaan:Polforea kirjoitti:Oulrait. Ihan kohtalainen hinta se minusta on nopeasti toimitetusta osasta, etenkin jos on laatumerkkiä. Kuutisen vuotta sitten orggis maksoi 390e.
Jos tuon vaihto ei tosiaan ole kuin alle tunnin homma, niin taidan tilata tuollaisen halpislaakerin varastoon, kokeilee huvinpäiten tuollaista jos tulee tarvetta...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuo "laakerikitti" on periaatteessa se koko napa, eli olka-akselissa on vain kolo ja pultinreiät tuolle laakerikokonaisuudelle (=navalle). Ja vaihto on melko yksinkertainen homma, mutta tunnissa se onnistuu vain jos omistaa jonkinlaisen erikoisen ulosvetäjän tms. Vaihdoin itse syksymmällä kaikki neljä laakeria (Q4 on sama laakeri myös takapyörälle) ja niissä meni aikaa 4-8 tunnin väliltä. Suurin vaikeus on saada kiinni juuttunut napa irti olka-akselista ainakin jos se on ollut paikallaan vuosikausia. Itse laitoin tilalle noin 90€/kpl maksaneet SNR laakerit.
Tässä aika kattava ohje hommaan, mistä näkee myös rakenteen. http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_brer ... ange.shtml
E: Työn kestosta: Nosturi saattaa auttaa tässäkin hommassa aika paljon, kun laakeria pääsee paremmin moukaroimaan eri suunnista. Itse annoin lämpöä pienellä kaasutoholla ja irroitusöljyä sekä käytin ohjeessa olevan kuvan mukaisesti erikokoisia talttapäisiä ruuvimeisseleitä, joilla sain lopulta kiilattua laakerin ulos kolosta. Yritin myös käyttää laakerin pultteja apuna siten, että löin löysällä oleviin pultteihin moskalla. Tästä oli kuitenkin vain vähän apua, sillä moskan liikuttamiseen on vain rajallisesti tilaa eikä pultteihin pysty lyömään ilman hylsyä tms. välissä, mikä vähentää vielä iskun voimaa.
Tässä aika kattava ohje hommaan, mistä näkee myös rakenteen. http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_brer ... ange.shtml
E: Työn kestosta: Nosturi saattaa auttaa tässäkin hommassa aika paljon, kun laakeria pääsee paremmin moukaroimaan eri suunnista. Itse annoin lämpöä pienellä kaasutoholla ja irroitusöljyä sekä käytin ohjeessa olevan kuvan mukaisesti erikokoisia talttapäisiä ruuvimeisseleitä, joilla sain lopulta kiilattua laakerin ulos kolosta. Yritin myös käyttää laakerin pultteja apuna siten, että löin löysällä oleviin pultteihin moskalla. Tästä oli kuitenkin vain vähän apua, sillä moskan liikuttamiseen on vain rajallisesti tilaa eikä pultteihin pysty lyömään ilman hylsyä tms. välissä, mikä vähentää vielä iskun voimaa.
Viimeksi muokannut Smiik, 18 Tammi 2019, 14:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Yo!
Joo, no yleensä olen varmaan mennyt näissä osissa / töissä todella halvalla ja varmaan alta riman mutta eilen tosiaan maksoin laakerista 180 euroa Fixuksella ja vaihtotyö maksoi 70 euroa.
Autonkorjaaja sanoi, että se paketti mistä maksoin 180 euroa niin kaikkia niitä osia ei olisi tarvittu mutta tulipahan ostettua kun puhelimessa niin kehoitettiin tekemään.
No, ei tuo pahan hintainen kai ollut... pääasia että nyt on kunnossa tai siis eilen jo tuli kuntoon ja nyt taas menee ulisematta niin ettei koiranulkoiluttajat käänny katsomaan että mikä *ittu sieltä nyt tulee?!?
Pikku kevennys loppuun: Naapurille jutustelin tästä eilen kun tein duunin jälkeen lumitöitä. Tuli puheeksi, että hän oli joskus ostanut kerralla jostain kaksi kappaletta Alfa 159:jä jostain konkurssipesästä mutta "ei siinä vuotta pitempään mennyt kuin toinen oli mennyt varaosiksi eikä edes riittänyt" eli sellainen Alfa kokemus tällä naapurilla. Toivoi kyllä sydämestään että mulla on vaivattomampi kokemus italialaisesta autosta!
Joo, no yleensä olen varmaan mennyt näissä osissa / töissä todella halvalla ja varmaan alta riman mutta eilen tosiaan maksoin laakerista 180 euroa Fixuksella ja vaihtotyö maksoi 70 euroa.
Autonkorjaaja sanoi, että se paketti mistä maksoin 180 euroa niin kaikkia niitä osia ei olisi tarvittu mutta tulipahan ostettua kun puhelimessa niin kehoitettiin tekemään.
No, ei tuo pahan hintainen kai ollut... pääasia että nyt on kunnossa tai siis eilen jo tuli kuntoon ja nyt taas menee ulisematta niin ettei koiranulkoiluttajat käänny katsomaan että mikä *ittu sieltä nyt tulee?!?
Pikku kevennys loppuun: Naapurille jutustelin tästä eilen kun tein duunin jälkeen lumitöitä. Tuli puheeksi, että hän oli joskus ostanut kerralla jostain kaksi kappaletta Alfa 159:jä jostain konkurssipesästä mutta "ei siinä vuotta pitempään mennyt kuin toinen oli mennyt varaosiksi eikä edes riittänyt" eli sellainen Alfa kokemus tällä naapurilla. Toivoi kyllä sydämestään että mulla on vaivattomampi kokemus italialaisesta autosta!
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Laakeri lähtee muutamassa minuutissa irti kun käyttää oikeanlaista työkalua.
Oma versio on sopivaksi muotoiltu putken pätkä, jota vasten pääsee kiristämään renkaan pultin mutterimopolla. (Kannattaa käyttää muuta pulttia kuin niitä millä vanne on yleensä kiinni )
Gasolina käyttää liukuvasaraa, joka on kiinnitettynä suoraan navan kiinnitys kohtiin m10 pultilla.
Molemmat systeemit toimivat hyvin ja lihaskunto pysyy alhaisena.
Oma versio on sopivaksi muotoiltu putken pätkä, jota vasten pääsee kiristämään renkaan pultin mutterimopolla. (Kannattaa käyttää muuta pulttia kuin niitä millä vanne on yleensä kiinni )
Gasolina käyttää liukuvasaraa, joka on kiinnitettynä suoraan navan kiinnitys kohtiin m10 pultilla.
Molemmat systeemit toimivat hyvin ja lihaskunto pysyy alhaisena.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Taisin yrittää jollain vastaavalla viritykselläkin, mutta työkalun laatu ei ilmeisesti ollut riittävä, joten tappeluksi meni.Maunu kirjoitti:Laakeri lähtee muutamassa minuutissa irti kun käyttää oikeanlaista työkalua.
Oma versio on sopivaksi muotoiltu putken pätkä, jota vasten pääsee kiristämään renkaan pultin mutterimopolla. (Kannattaa käyttää muuta pulttia kuin niitä millä vanne on yleensä kiinni )
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tällainen;
- Liitteet
-
- 20180826_135754.jpg
- (58.43 KiB) Tiedosto ladattu 2619 kertaa
Giulia Super -69