Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
BerlinettaSport
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Car(s): 159 1,9 jtdm
Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Fiat 128 3P

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja BerlinettaSport »

Polforea kirjoitti:
veskuk kirjoitti:159 sisälämpöanturi
Miten pääsee helpoiten käsiksi ja puhdistamaan sisäilman lämpötila-anturin ja sen pienen puhaltimen? Anturin pienessa puhaltimessa näkyy pyörivän joku pöly/karvapallo. Aiheuttaa hirveetä viivettä sisälämpötilan säätöön. Monilla varmaan samaa vikaa vaikka ette vielä tiedä.....
Kukaan ei vielä tähän tyhjentävästi vastannut, niin otin nyt selvää. Anturin pikkupöhnötin on kiinni kahdella ruuvilla (Torx T-7) takaapäin, helppo ottaa irti kun ensin ottaa AC-paneelin kouraan.

Se paneelikin lähtee helposti irti, on kiinni neljällä ruuvilla takaapäin. On helppo ottaa irti, kun ensin ottaa keskikonsolin naamapaneelin kouraan.

Se keskikonsolin naamapaneelikin lähtee helposti irti - se on kuudella ruuvilla kiinni - 2 keppikulissin takana, 2 yläreunan ulommaisten ilmasuuttimien takana ja 2 radion takana. Ne ilmasuuttimet, radio ja keppikulissikin lähtee helposti irti...
https://m.youtube.com/watch?v=dMMPcRAckCY

Lopuksi nätti homma tuo anturin putsaus. Itse tein tuon äsken ja aikaa kului eniten keksimiseen miten lähtee pioneerin 2-din soitin irti.

En tiedä vaikuttiko mihinkään kun en ole vielä testannut, mutta ajattelin vaikuttavan haalean ilman puhaltamiseen vaikka lämmöt asetettu täysille. Vaikka näemmä ongelman aiheuttajia on muitakin todettu olevan.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Smiik kirjoitti:Tuo "laakerikitti" on periaatteessa se koko napa, eli olka-akselissa on vain kolo ja pultinreiät tuolle laakerikokonaisuudelle (=navalle). Ja vaihto on melko yksinkertainen homma, mutta tunnissa se onnistuu vain jos omistaa jonkinlaisen erikoisen ulosvetäjän tms.
Itse käytän ulosvetäjänä vanhaa kirvestä ja vasaraa. Navassahan on neljä lyöntikohtaa, joihin terä uppoaa ja irrottaa navan. 40 minuuttia hommaan menee, jos tietää, missä laatikossa työkalut ovat.

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Gasolina kirjoitti:Tällainen;
Pro-meininki!

KimmoKo
Viestit: 185
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Niin toi laakerihan lähtee kun vasaralla suostuttelee ja välistä kääntää vähän eri kanttia.
Viimeksi etulaakerista purkautua sisä ja ulkokooli erilleen irroitus vaiheessa eli oli aika valmista kauraa.
Tosin äänikin oli kuin suihkumooottorista aivan hiljaisessakin vauhdissa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

2.4 imusarjan läpät. Näen kyllä sen yläpuolen tangon. Mielestäni ovat auki. Yrittänyt katsoa peilillä ja lampulla sinne taakse/alle. Ainoa vipu minkä näen on jonkun isomman hässäkän alla. Mitään sähköliitosta en ole paikallistanut. Jotain vinkkejä.
Samoin tuo jäähdytysnesteen korkeus. En näe merkkejä mutta vissiin se sauma on suht hyvä?

Mitä muuta tuore 159:n omistajan täytyy tarkistella kuin nuo läpät? Tietty voisi olla jonkun kokeneemman ihan omakin postaus.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Beta Julio kirjoitti:
Gasolina kirjoitti:Tällainen;
Pro-meininki!
:-D Pro työkalut ehkä kuitenkin vaan. Navan laipan kiinnityspultin rei'istä kaksi osuu pyöränpultin reikien kanssa riittävästi linjaan joten se pari lyöntiä ja napa irti.
Giulia Super -69

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:2.4 imusarjan läpät. Näen kyllä sen yläpuolen tangon. Mielestäni ovat auki. Yrittänyt katsoa peilillä ja lampulla sinne taakse/alle. Ainoa vipu minkä näen on jonkun isomman hässäkän alla. Mitään sähköliitosta en ole paikallistanut. Jotain vinkkejä.
Samoin tuo jäähdytysnesteen korkeus. En näe merkkejä mutta vissiin se sauma on suht hyvä?

Mitä muuta tuore 159:n omistajan täytyy tarkistella kuin nuo läpät? Tietty voisi olla jonkun kokeneemman ihan omakin postaus.
Läppien yhdystangon laakerointi kuluu ja tanko putoaa pois paikaltaan, jos tanko on paikallaan niin homma on ok. Alapuolella on actuaattori joka käyttää läppiä sille on sähköliitos, mutta ei kai sen kanssa ole ongelmia ollut. Vanhemmissa autoissa oli erilainen läppien laakerointi ja läpät mahdollisesti jumitti, uudemmissa ainoa ongelma taitaa olla itse läppien ja yhdystangon laakerien kuluminen. Yhdystangon laakeroinnin korjaussarja maksaa 2-30eur ja on helppo vaihtaa.

Hmm, jäähdytysnesteen tasolle ei taida olla mitään merkkiä, itse käytän juurikin tuota saumaa merkkinä.

Omassa autossa, joka siis on ex-Maunu ja moni juttu oli jo tsekattu hänen toimesta, ei isompia murheita ole ollut. Takaluukun johtosarjasta on pari johtoa katkennut. Töötin releen olen vaihtanut, samoin pyyhkijöiden, mittariston keskinäytöstä hajos pixeleitä, myös se vaihtui.
Jakohihnaa vaihtaessa huomasin, että apulaitehihnan kiristimeen tulee löysää vaikka se muuten tuntui hyvältä. Ilmeisesti kaasujousi väsähtää, vaihdoin kiristimen ja tämä ongelma poistui. Tässä jotain mitä itsellä tuli mieleen.
Giulia Super -69

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eli tuossa ei ole vaaraa läppien kulkeutumisesta pyttyihin? Eli jotain tälläistä: https://www.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-Saa ... SwD4laqEsB
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Onkos kukaan nokkien kulumista havainnoinut pienissä JöTSeissä? 1,9:n öljykorkin alta löytyi yllätys, selvää kulumaa nenässä.
Operating at the speed of dark

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Eli tuossa ei ole vaaraa läppien kulkeutumisesta pyttyihin? Eli jotain tälläistä: https://www.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-Saa ... SwD4laqEsB
Läpät on kyllä niin tukevaa tekoa, ettei ne sieltä mihinkään lähde. Juuri tuon korjaus sarjan laitoin omaan koneeseen.
Giulia Super -69

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Teoriassa helppo mutta mitä tuskaa oli siellä poteron syvyyksissä tehdä?
Mutta tilaus lähti täältäkin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Kyllä siinä vähän näpräämistä on, mutta siellä poterossa ei tarvii tehdä muuta kuin painaa tanko uusilla laakereilla paikalleen. Muistaakseni tein työkalun jolla laskin tangon alas ja sitten toisella kädellä kääntelin läppien kuulanivelet kohdalleen ja painoin paikalleen. Ei vaikeaa, mutta tarkkaa, selkä voi tulla kipeeksi.
Giulia Super -69

Avatar
antti s
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Syys 2018, 21:22
Car(s): 159 1.9 jtdm
Paikkakunta: Kotka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja antti s »

Alfani puhallin lakkasi työntämästä ilmaa muualle kuin naamalle, joten tilasin moottorin, joka pyörittelee säätötankoa minkä piäisi jakaa puhallusilman lasille, jaloille ja jne. Tietääkö kukaan missä tämä palikka sijaitsee? Oon purkanu keskikonsolin ja hanskalokeron , mutta ei oo vielä löytynyt mokkulaa, mikä tota ilmavirran suuntaa muuttaisi... Oisko mitään vinkkiä?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ennen pystyi aurinkolasit ostamaan kaupassa. Nyt tarvinnee sovittaa myös 159:siin. Yhdetkään perheen laseista ei menneet tuohon lokerikkoon.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

antti s kirjoitti:Alfani puhallin lakkasi työntämästä ilmaa muualle kuin naamalle, joten tilasin moottorin, joka pyörittelee säätötankoa minkä piäisi jakaa puhallusilman lasille, jaloille ja jne. Tietääkö kukaan missä tämä palikka sijaitsee? Oon purkanu keskikonsolin ja hanskalokeron , mutta ei oo vielä löytynyt mokkulaa, mikä tota ilmavirran suuntaa muuttaisi... Oisko mitään vinkkiä?
Useampi moottori / tanko siellä on. Yksi on kaasupolkimen yläpuolella, joka taitaa olla ainoa "helposti" nähtävä moottori.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Millanen homma lienee JTS-koneeseen "ulkopuolisen" kampiakselin stefan vaihto? Epäilys josko tihkuttaa vähän öljyä sieltä.

Entä mistä mahtaa viestiä yli 20c pakkasessa ilmeisesti ohjaustehostimesta kuuluva jollotus?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuossa kun on tullut kahlattua viestejä läpi niin jollotus saattaa loppua öljynvaihdolla tehostimeen (valvolinen ja Citroen hydenesteen väliltä löysin kokemuksia, nyt toki voi päivitellä kokemuksia kun on kunnon pakkasia). Toinen on säiliön sihdin likaisuus.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Beta Julio kirjoitti:Millanen homma lienee JTS-koneeseen "ulkopuolisen" kampiakselin stefan vaihto? Epäilys josko tihkuttaa vähän öljyä sieltä.
Kuvien perusteella erittäin helppo, ulkopuolinen oletettavasti tarkoittaa apulaitehihnan päässä olevaa. Ja koska ketjukone niin tiiviste on suoraan apulaitehihnan rattaan alla, remmikoneessa pitäisi purkaa myös jako edestä pois.
Eli apulaitehihna pois, ratas pois, stefakin näyttäisi olevan normaalin mallinen, eli sopivalla työkaluilla tai puuruuveilla vedetään pois ja uutta tilalle.
Pyörä pois ja tiellä oleva muovi sieltä takaa pois että näkee tehdä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

JiiTeeÄssä kirjoitti:
Beta Julio kirjoitti:Millanen homma lienee JTS-koneeseen "ulkopuolisen" kampiakselin stefan vaihto? Epäilys josko tihkuttaa vähän öljyä sieltä.
Kuvien perusteella erittäin helppo, ulkopuolinen oletettavasti tarkoittaa apulaitehihnan päässä olevaa. Ja koska ketjukone niin tiiviste on suoraan apulaitehihnan rattaan alla, remmikoneessa pitäisi purkaa myös jako edestä pois.
Eli apulaitehihna pois, ratas pois, stefakin näyttäisi olevan normaalin mallinen, eli sopivalla työkaluilla tai puuruuveilla vedetään pois ja uutta tilalle.
Pyörä pois ja tiellä oleva muovi sieltä takaa pois että näkee tehdä.
Ok, kiitos, tuohan kuulostaisi sellaiselta mitä voisi itsekin osata tehdä. Onko kampiakselin stefan paikalleen nakuttelussa sama perusperiaate kuin vetarin stefankin, eli sopivan kokoisella hylsyllä tai putkenpätkällä vain nakuttelee paikalleen?

Sitten varsinainen tyhmä kysymys (en ole koskaan kampiakselin stefaa vaihtanut); täytyykö öljyt laskea kaikki pois että sen voi vaihtaa? Vai riittääkö jos auto on tunkattu kallelleen toiseen suuntaan?

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Tuossa kun on tullut kahlattua viestejä läpi niin jollotus saattaa loppua öljynvaihdolla tehostimeen (valvolinen ja Citroen hydenesteen väliltä löysin kokemuksia, nyt toki voi päivitellä kokemuksia kun on kunnon pakkasia). Toinen on säiliön sihdin likaisuus.
Kiitos, täytyypä kokeilla öljyt vaihtaa sinnekin. Muistelen että niitä on ollut kahdenvärisellä öljyllä, ja omassani oli punaista. Onko vinkkiä mistä sen sihdin saa kouraansa? Täytyykö koko ohjaustehostimen öljysäiliö tyhjentää ja kaivella sieltä?

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Beta Julio kirjoitti:Ok, kiitos, tuohan kuulostaisi sellaiselta mitä voisi itsekin osata tehdä. Onko kampiakselin stefan paikalleen nakuttelussa sama perusperiaate kuin vetarin stefankin, eli sopivan kokoisella hylsyllä tai putkenpätkällä vain nakuttelee paikalleen?
Juuri näin
Beta Julio kirjoitti:Sitten varsinainen tyhmä kysymys (en ole koskaan kampiakselin stefaa vaihtanut); täytyykö öljyt laskea kaikki pois että sen voi vaihtaa? Vai riittääkö jos auto on tunkattu kallelleen toiseen suuntaan?
Ei öljyä niin paljon moottorissa ole että se makaisi kampiakselin kaulalla asti, mutta 100-varma en ole etteikö ulottuisi tiivisteen alareunalle. Jos vaan tunkkaa nurkan ylös niin varmaan riittää.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se nurkka joka tapauksessa tarvii tunkata ylös, että saa pyörän ja sisälokarin pois edestä. Vaikka lie isojötsiä pienemmästä myllystä nyt kyse, niin lonkalta sanoisin ettei öljypinnan kanssa ole huolta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jostain muistelen että joku oli täyttänyt tehostimen tällä: http://www.lubadmin.com/upload/produit/ ... 1/4008.pdf
+40 viskositeetti hyvin lähellä. Pakkasviskositeetti näyttäis varsin hyvältä. C5 pyörittää tuota jousituksessa sekä ohjauksessa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Beta Julio
Viestit: 589
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kiitokset JiiTeeÄssä, Polforea ja Alfistipohjoosesta, minäpä alan näillä ohjenuorilla työstämään asioita jahka saa Saksanharrasteet tieltä eka kasaan. :)

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Nääs nääs Tampereella työmatkalla.

Loppumatkasta öljyvalo varoitti öljyn määrästä.

Jos nyt jättää hifistelyt pois ja kävelee Motonjetiin niin mitä öljyä pitää ostaa 2,4 jtdm koneeseen laittaa?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Fiatin hyväksyntä löytyy Motonetin valikoimassa Mobil 1 0W-40-öljyltä. Jos haluat halvempaa, niin hae Prismasta Valvoline SynPower 5W-40, silläkin on oikea hyväksyntä.

Rema
Viestit: 232
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Alkoi turvatyynyn varoitusvalo palamaan, mitä olisi tehtävä, onko jokin rele /sulake vian aiheuttaja ?

Ostin Tribodyn 20 W-50 öljyä 946 ml, laitoin Mobil 0W-40 öljyn joukkoon n. 500 ml, haen tällä laakereiden, nokkien ym. kestävyyttä. Seuraava öljynvaihto Tridodyn 5 W-40, ehkä joukkoon Tribodyn 20W-50 n. 450 ml. Autollani on ajettu nyt 187000 km. Öljy on väriltään lähinnä sinistä.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Rema kirjoitti:Alkoi turvatyynyn varoitusvalo palamaan, mitä olisi tehtävä, onko jokin rele /sulake vian aiheuttaja ?
Luettava vikakoodit ja niiden avulla paikannettava ja korjattava vika.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Rema kirjoitti:Alkoi turvatyynyn varoitusvalo palamaan, mitä olisi tehtävä, onko jokin rele /sulake vian aiheuttaja ?

Ostin Tribodyn 20 W-50 öljyä 946 ml, laitoin Mobil 0W-40 öljyn joukkoon n. 500 ml, haen tällä laakereiden, nokkien ym. kestävyyttä. Seuraava öljynvaihto Tridodyn 5 W-40, ehkä joukkoon Tribodyn 20W-50 n. 450 ml. Autollani on ajettu nyt 187000 km. Öljy on väriltään lähinnä sinistä.
Kannattaa tarkastaa etupenkkien alla olevat liittimet.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Mikael J
Viestit: 148
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Beta Julio kirjoitti:Millanen homma lienee JTS-koneeseen "ulkopuolisen" kampiakselin stefan vaihto? Epäilys josko tihkuttaa vähän öljyä sieltä.

Entä mistä mahtaa viestiä yli 20c pakkasessa ilmeisesti ohjaustehostimesta kuuluva jollotus?
Itse vaihdoin pari vuotta sitten kampiakselin stefan 2.2 jts:ään kun oli vuotanut jo pidemmän aikaa. Ei ole sen jälkeen vuotanut. Osanumero stefalle on 71779381.
Itse tilasin täältä https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/159_Seal.shtml

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Maski täysin peitossa. Lunta oli pakkautunut etuiskareiden yläosat, siis moottoritilassa, "täyteen". Ja takaovien kehykset. Tyypillistä? Vai puuttuuko jotain tiivistettä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Pakkasjuttuja:

1. Lämpöä riittää
2. Käynnistyminen on varmaa (jo ennen TT-Thermon asennusta)
3. Olen tutustunut kovettuneiden moottorinkiinnitysten aiheuttamaan tuntemukseen. Ilman taustatietoa voisi säikäyttää. :lol:

...sitten viimeisenä se kysymyksen muotoinen: Nyt kovimmilla pakkasilla on startin jälkeen lehahtanut miedosti diesel ja tutkin konehuoneesta vuotoa ja toimitus oli nopea: Polttoainesuodattimen päälle oli pieniä määriä kertynyt dieseliä (siinä laidassa on ura johon kertyä). Näyttäisi tihkuvan taaimmaisen letkun liittimestä. Mahtaako se nyt olla tulo vai lähtöletku? Pitäisköhän tuosta huolestua vai ainoastaan seurata tilannetta?
Viimeksi muokannut Ruokoton, 27 Tammi 2019, 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jora
Viestit: 23
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 11:37
Car(s): Alfa Giulietta 1.4 multiair
Ex Alfa 159 2.4 JTDm
Ex Alfa 156 1.8 TS,
Ex Alfa 147 2.0 TS
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jora »

Kokemuksia polttoainesuodattimien laadusta? Mikä kestää ja mikä ei? Hintahaitari virosta tilattuna aika huikee, edullisin 10€ ja kallein 60€.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kaikki on toiminut, mutta ei siitä suuria johtopäätöksiä voi tehdä, kun tankatut aineet ovat aika puhtaita.
Itsekin olen ihmetellyt suurta hintahaarukkaa ja otinpa kokeiluun tuollaisen halvan suodattimen. Ajattelin, että niitähän onkin hyvä vaihdella vaikka tiuhempaan, mutta sinnehän se on jäänyt paikalleen möllöttämään. Taitaa olla jo kohta 60 tkm:ä ollut käytössä.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Vähän offtopikkina suodatin keskusteluun, en tiedä onko tuon isondieselin suodattimella mitään varsinaista suodatusarvoa olemassa. Vedenerottimena koko purkki mielestäni itseään mainostaa. Oston jälkeen vaihdoin ja sen jälkeen parikertaa tyhjentänyt pohjan jos olisi sattunut vettä kertymään.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Onkos muilla 159:ssä sellaisia "oireita" että aina pakkasella ohjaus tuntuu jotenkin "natisevan" ja jopa pientä klappia havaittavissa?

Ilmat kun taas lämpenee niin natina on luultavasti poissa...

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Mikä vois olla kyseessä ku laittaa palikan virtalukkoon ni virrat ei kytkeydykkään päälle. Tekee tällaista aina sillon tällöin? Vaihde vapaalla, kytkin pohjassa ja painaen jarrua...

Avatar
nipaka
Viestit: 1047
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Palikassa huono patteri?
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

nipaka kirjoitti:Palikassa huono patteri?
Onko siinä Palikassa patteri muuta ku kaukosäätöselle lukitukselle vai miten se toimii?

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Onkohan näissä asetuseroja? 159 herää eloon, kun avaimen laittaa koloonsa, mutta Brera vaatii vielä panalluksen starttinappulasta.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

hjpp kirjoitti:Onkohan näissä asetuseroja? 159 herää eloon, kun avaimen laittaa koloonsa, mutta Brera vaatii vielä panalluksen starttinappulasta.
Mulla ainakin tulee virrat päälle ku palikan lykkää paikalle ja napista käymään.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

FIALFE kirjoitti:
hjpp kirjoitti:Onkohan näissä asetuseroja? 159 herää eloon, kun avaimen laittaa koloonsa, mutta Brera vaatii vielä panalluksen starttinappulasta.
Mulla ainakin tulee virrat päälle ku palikan lykkää paikalle ja napista käymään.
Nyt se virtalukko teki stopin kokonaan, ei tu virrat päälle vaikka kokeilin uutta vara-avainta. Voisiko sinne mennä kosteutta ja huurtua sinne ettei aallot siellä kulje niinku pitäs vai mikä siinä vois olla? Ei varmaan tarvi pattereita kuin ovien aukaisuun tai sulkemiseen. Voisko akussa tai sulakkeissa olla vikaa ku esim keskuslukitus toimii moitteetta.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kattoppa ekana akun viereisestä sulakerasiasta maxisulake F3.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Polforea kirjoitti:Kattoppa ekana akun viereisestä sulakerasiasta maxisulake F3.
Onko se sulake akun päällä suoja kannen alla, katsoin sinne mut oli normaalia tuhdimpia sulakkeita 3 kpl. Mistä tiedän jos on niistä joku sulake palanu?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei vaan akun ja lokarin välissä oleva "Fuse and relay box" -otsikoitu musta laatikko.

Nyt kun on oikea näppis, voi kirjoittaa pidemmälti. Siitä sulakkeelta F3 (20A) menee punamusta karva rattiakselissa kiinni olevaan rattilukkomoduuliin, voi myös mitata suoraan rattilukon liittimeltä että tuleeko sinne +12V punamustaan piuhaan (taisi olla nasta C1).

Jos sähkö tulee, niin ongelma kiteytyy todennäköisemmin rattilukkopurkkiin TAI avainpesämoduulin (TEG) virransaantiin. Jälkimmäisen paljastaa, jos avainpesään syttyy valo kun sinne avaimen työntää. Jos se rattilukkomoduuli on sähköisesti rikki, voi korjaaminen olla mielenkiintoinen operaatio.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Polforea kirjoitti:Ei vaan akun ja lokarin välissä oleva "Fuse and relay box" -otsikoitu musta laatikko.

Nyt kun on oikea näppis, voi kirjoittaa pidemmälti. Siitä sulakkeelta F3 (20A) menee punamusta karva rattiakselissa kiinni olevaan rattilukkomoduuliin, voi myös mitata suoraan rattilukon liittimeltä että tuleeko sinne +12V punamustaan piuhaan (taisi olla nasta C1).

Jos sähkö tulee, niin ongelma kiteytyy todennäköisemmin rattilukkopurkkiin TAI avainpesämoduulin (TEG) virransaantiin. Jälkimmäisen paljastaa, jos avainpesään syttyy valo kun sinne avaimen työntää. Jos se rattilukkomoduuli on sähköisesti rikki, voi korjaaminen olla mielenkiintoinen operaatio.
Avainpesään syttyy kyllä valo kun avaimen paikalleen työntää. Auto meni korjaukseen kun en viitsinyt sitä työpaikalle sitä yöksi jättää ku on vähä arveluttavaa seutua. Kaipa ne siellä osaa tutkia paremmin kuin minä, toivottavasti mut kiitos vinkeistä.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Siinä tapauksessa avainlukija saa sähköä ja rattilukko on joko virraton tai rikki.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-15 ... anism.html

Tuon mukaan pitäisi tulla virheilmoitus (ainakin joissain tapauksissa) jos on sökönä rattilukko : "Vehicle protection system not available". Tässä tosin lukon moottori oli surissut, mutta ei silti toiminut.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Ruokoton kirjoitti:https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-15 ... anism.html

Tuon mukaan pitäisi tulla virheilmoitus (ainakin joissain tapauksissa) jos on sökönä rattilukko : "Vehicle protection system not available". Tässä tosin lukon moottori oli surissut, mutta ei silti toiminut.
Juu tuollainen ilmoitus tuli näyttöön vähän ajan päästä ku oli muutaman kerran avainta paikalleen syöttänyt.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Siinä tapauksessa ko. linkistä voi löytyä apu - tai ainakin lisätietoa selvittelyyn. Helpoimmillaan voinee korjautua käyttämällä boksin liitin auki ja puhdistamalla kontaktit. Pahimillaan tarvitaan uusi boksi.

Vastaa Viestiin