Ajoituksen muunnin (vvt) jakopäänhihnan vaihdossa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Ajoituksen muunnin (vvt) jakopäänhihnan vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Kuinkas se menee? Vaihdan hihnan jahka saapuu mutta kuinka tuo vvt-pyörä asemoidaan hihnan vaihdossa? Imupuolen hammaspyörä kun käy irti niin kuinka se pyörä suhteessa vvt:hen laitetaan? Kun ne neljä kuusiokolopulttia ovat löysällä on hihnapyörällä muutaman asteen vapaa liike. Kun uusi hihna asennetaan paikalleen asemoidaanko löysät jompaan kumpaan reunaan vai onko mitään merkitystä?

ps. olipas v...nen selitettävä.
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Ajoituksen muunnin (vvt) jakopäänhihnan vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Vastaan itselleni. Imupuolen hihnapyörän vapaaliike pulttien ollessa löysällä on tarkoitettu jakohihnan tasaista kiristymistä varten.
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Ajoituksen muunnin (vvt) jakopäänhihnan vaihdossa

Viesti Kirjoittaja palkus »

Siis hihnanvaihto kuten kuuluu paloilla ja heittokellolla? Kyllä se pakopuolenkin hihnapyörä täytyy helpata. Hihnapyörät myötäpäivään ja remmi sitten lähimmälle hampaalle ilman turhia löysiä vedon puolella. Sitten kun kiristimen kiristää, niin nokkien hihnapyörät pääsee kiertymään vastapäivään sen vähän mitä tarttee ja hihnapyörät kiine. Lopuksi , kun palat poissa yms. kampiakselia kierretään 2 kierrosta ja taas ykkösen yläkuoloon ja tarkistetaan ajotus+ säädetään kiristin justiinsa merkkiin. Tasapainoremmin kiristimen asetuken tarkistus myös. Jakopäiden onkelmat johtuu lähinnä vääristä kiristimien asetuksista, liian kuluneista hihnapyöristä ja paskoista hihnasarjoista. Itellä melkein 4v remminvaihosta ja yli 50000km, mutta laitoinkin ricambi originale ja kiristimet justiinsa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Ajoituksen muunnin (vvt) jakopäänhihnan vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Kaveri pyöräytti sorvissa stopparin m14 kierteellä männän ykk:n hakemista varten varten. Lukkopalat on myös tilattu.
Itse olen muihin automerkkeihin laitellut Gatesin hihnasarjaa/v.pumppua kiristäjineen. Liekö merkitystä remmin kulumiseen/kestämiseen mutta esim honda,vw , ford ja psa moottoreissa mitä on tullut pideltyä löytyy kiristäjä hihnan selkäpuolelta. :roll:
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Vastaa Viestiin