Tt-thermon asennus 159:iin
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Tt-thermon asennus 159:iin
Pari viikkoa sitten kyselin tt-thermon asennuksesta, mutta tarkempien asennusohjeiden jäädessä puuttumaan päätin tarttua härkää sarvista.
Ensiksi piti selvittää, onko lämmitin mahdollista asentaa 159:iin. Asennusohjeessa lämmitin suositellaan asentamaan lämmityslaitteen kennon letkuun. Asennusvaihtoehtoja kartoittaessa eräässä korjaamossa tuli puheeksi mahdollinen vesiventtiili, jonka olemassaolo estää jäähdytinnesteen kierron ja tekee tämän tyyppisen lämmittimen käytön turhaksi. Lämpötilan mittaus infrapunalämpömittarilla meno- ja paluuletkuista osoitti termostaatin puolelta tulevan letkun olevan hiukan lämpimämpi. Päätin asentaa lämmittimen kennolle menevään letkuun, jotta auto alkaisi puhaltaa lämmintä mahdollisimman nopeasti. Seuraavaksi autosta lämmönsäätö minimiin ja alla näkyvä letku irti. Pikaliitintä ei tarvitse irroittaa. Puhaltamalla letkuun alkoi viereisestä letkusta kuulua pulputtavaa ääntä. Vesiventtiiliä ei siis ole ja lämmittimen voi asentaa lämppärinkennolle menevään letkuun.
Asennuspaikan halusin olevan mahdollisimman tukeva, turvallinen ja että lämmittimeen pääsee tarvittaessa helposti käsiksi. Lisäksi asennusohjeen mukaan lämmitin täytyy sijaita vähintään 20 cm paisuntasäiliön alapuolella ja ideaalitilanteessa oltava pystysuorassa. Näillä ehdoilla asennuspaikaksi valikoitui tulipelti. Koska asennuksessa täytyy operoida sekä ylä- että alapuolelta, on polttoainesuodatin kiinnikkeineen sekä moottorin alapuolen suojamuovi irroitettava. Muuten käsille ei riitä tilaa varsinkaan konehuoneen puolella. Kuvassa näkyy lattaraudasta tehty kiinnike, jonka kiinnityskohtaa on kavennettu, jotta kiinnitysmutterille jää riittävästi kierrettä.
Lämppärinkennolle menevä letku on moottorin päästä ulkohalkaisijaltaan 25 mm ja tulipellin läheltä 30 mm. Kennon letkuilla on yhteinen kiinnike, ja pari senttiä ennen tätä kiinnikettä ulkohalkaisija on vielä 25 mm. Katkaisin letkun tästä kohdasta, koska ostamistani tarvikkeista paksumpi letku oli sisähalkaisijalta 19 mm eli ulkohalkaisija on noin 25 mm. Tt-thermon liitännät ovat 16 mm.
Seuraavassa kuvassa oranssi viiva kuvaa letkua moottorista thermolle ja punainen thermolta kohti lämppärinkennoa.
Moottori-thermo -välille laitoin
- 1 kpl 19 mm 1-kulmaletku
- 1 kpl 16 mm 1-kulmaletku
- 1 kpl 16/19 mm supisteliitin
Thermolta kennolle laitoin
- 1 kpl 16 mm 3-kulmaletku
- 1 kpl 19 mm 3-kulmaletku
- 2 kpl 16 mm jatkoliitin
- 2 kpl 19 mm jatkoliitin
- 1 kpl 16/19 mm supisteliitin
Sitten ilmausta (ja tottakai kennon paluuletkun ilmausruuvi katkesi ) ja pari päivää nestepinnan tarkkailua. Jäähdytinnestettä meni pari litraa.
No kannattiko? Todellakin. Ensinnäkin siksi, että korjaamo olisi ottanut lämmittimen ja sisähaaran asennuksesta päivän työn. Mutta tärkeimpänä se lämmitysteho. Parin tunnin lämmityksen (ilma -1,5 astetta) jälkeen lämpömittari nousi käynnistyksessä 55 asteeseen! Tosin käynnistyksen jälkeen lämpömittari tipahti 50 asteeseen, mutta parin sadan metrin ajon jälkeen alkoi kohota. Eli jäähdytinnesteen lämpötila lienee melko lähellä 50 astetta. Kone tuntuu ympäriinsä kädenlämpöiselle.
Ensiksi piti selvittää, onko lämmitin mahdollista asentaa 159:iin. Asennusohjeessa lämmitin suositellaan asentamaan lämmityslaitteen kennon letkuun. Asennusvaihtoehtoja kartoittaessa eräässä korjaamossa tuli puheeksi mahdollinen vesiventtiili, jonka olemassaolo estää jäähdytinnesteen kierron ja tekee tämän tyyppisen lämmittimen käytön turhaksi. Lämpötilan mittaus infrapunalämpömittarilla meno- ja paluuletkuista osoitti termostaatin puolelta tulevan letkun olevan hiukan lämpimämpi. Päätin asentaa lämmittimen kennolle menevään letkuun, jotta auto alkaisi puhaltaa lämmintä mahdollisimman nopeasti. Seuraavaksi autosta lämmönsäätö minimiin ja alla näkyvä letku irti. Pikaliitintä ei tarvitse irroittaa. Puhaltamalla letkuun alkoi viereisestä letkusta kuulua pulputtavaa ääntä. Vesiventtiiliä ei siis ole ja lämmittimen voi asentaa lämppärinkennolle menevään letkuun.
Asennuspaikan halusin olevan mahdollisimman tukeva, turvallinen ja että lämmittimeen pääsee tarvittaessa helposti käsiksi. Lisäksi asennusohjeen mukaan lämmitin täytyy sijaita vähintään 20 cm paisuntasäiliön alapuolella ja ideaalitilanteessa oltava pystysuorassa. Näillä ehdoilla asennuspaikaksi valikoitui tulipelti. Koska asennuksessa täytyy operoida sekä ylä- että alapuolelta, on polttoainesuodatin kiinnikkeineen sekä moottorin alapuolen suojamuovi irroitettava. Muuten käsille ei riitä tilaa varsinkaan konehuoneen puolella. Kuvassa näkyy lattaraudasta tehty kiinnike, jonka kiinnityskohtaa on kavennettu, jotta kiinnitysmutterille jää riittävästi kierrettä.
Lämppärinkennolle menevä letku on moottorin päästä ulkohalkaisijaltaan 25 mm ja tulipellin läheltä 30 mm. Kennon letkuilla on yhteinen kiinnike, ja pari senttiä ennen tätä kiinnikettä ulkohalkaisija on vielä 25 mm. Katkaisin letkun tästä kohdasta, koska ostamistani tarvikkeista paksumpi letku oli sisähalkaisijalta 19 mm eli ulkohalkaisija on noin 25 mm. Tt-thermon liitännät ovat 16 mm.
Seuraavassa kuvassa oranssi viiva kuvaa letkua moottorista thermolle ja punainen thermolta kohti lämppärinkennoa.
Moottori-thermo -välille laitoin
- 1 kpl 19 mm 1-kulmaletku
- 1 kpl 16 mm 1-kulmaletku
- 1 kpl 16/19 mm supisteliitin
Thermolta kennolle laitoin
- 1 kpl 16 mm 3-kulmaletku
- 1 kpl 19 mm 3-kulmaletku
- 2 kpl 16 mm jatkoliitin
- 2 kpl 19 mm jatkoliitin
- 1 kpl 16/19 mm supisteliitin
Sitten ilmausta (ja tottakai kennon paluuletkun ilmausruuvi katkesi ) ja pari päivää nestepinnan tarkkailua. Jäähdytinnestettä meni pari litraa.
No kannattiko? Todellakin. Ensinnäkin siksi, että korjaamo olisi ottanut lämmittimen ja sisähaaran asennuksesta päivän työn. Mutta tärkeimpänä se lämmitysteho. Parin tunnin lämmityksen (ilma -1,5 astetta) jälkeen lämpömittari nousi käynnistyksessä 55 asteeseen! Tosin käynnistyksen jälkeen lämpömittari tipahti 50 asteeseen, mutta parin sadan metrin ajon jälkeen alkoi kohota. Eli jäähdytinnesteen lämpötila lienee melko lähellä 50 astetta. Kone tuntuu ympäriinsä kädenlämpöiselle.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Onko TT-thermon nykylaadusta kokemuksia?
Breraan voisin harkita lämmitintä, kun sydämestä vihlaisee tuon punaniskapuolison tapa hoitaa auton esilämmitys kelien kylmetessä. Auto puoleksi tunniksi pihalle raksuttamaan ennen lähtöä...
Breraan voisin harkita lämmitintä, kun sydämestä vihlaisee tuon punaniskapuolison tapa hoitaa auton esilämmitys kelien kylmetessä. Auto puoleksi tunniksi pihalle raksuttamaan ennen lähtöä...
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
En tiedä nykylaadusta, mutta itsellä tämä sama lämmitin toimii edelleen hienosti. Jos joskus hajoaa, niin en edes harkitse muunlaista lämmitintä tilalle.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Kiitos muuten hyvästä ohjeesta. Vaikuttaako tuo kuristus 16 mm:in lämmityslaitteen tehoon?
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Ehdin asentaa tuon ensimmäisenä syksynä ennen pakkaskelejä, joten vertailukohtaa ei ole.hjpp kirjoitti:Kiitos muuten hyvästä ohjeesta. Vaikuttaako tuo kuristus 16 mm:in lämmityslaitteen tehoon?
Sen verran hyvin tuossa tarkenee, että ero on kyllä marginaalinen.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Tämä tuli asennettua.
Laitoin sen tosin lämmittimen paluuletkuun, kun sen siihen hieman helpommalla sai. Tarvikkeina meni kaksi 16 mm:n letkua 90 asteen kulmalla ja kaksi supistetta, joista toisen sahasin tukiholkiksi. Tuon paluuletkun sisähalkaisija oli luokkaa 20-22 mm, joten toinen uusi letku tuli sovitettua tukiholkilla höystettynä suoraan vanhan sisään. Paluuletku kiertää nyt jouheasti täyden ympyrän TT:n kautta.
Kerran sitä on käytetty ja silloin toimi. Toivotaan pitkää ikää.
Laitoin sen tosin lämmittimen paluuletkuun, kun sen siihen hieman helpommalla sai. Tarvikkeina meni kaksi 16 mm:n letkua 90 asteen kulmalla ja kaksi supistetta, joista toisen sahasin tukiholkiksi. Tuon paluuletkun sisähalkaisija oli luokkaa 20-22 mm, joten toinen uusi letku tuli sovitettua tukiholkilla höystettynä suoraan vanhan sisään. Paluuletku kiertää nyt jouheasti täyden ympyrän TT:n kautta.
Kerran sitä on käytetty ja silloin toimi. Toivotaan pitkää ikää.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Isojötsiin TT-Thermon asennuspaikka, lämmitin on nyt ollut käytössä vuoden verran ja tyytyväinen olen, kone on vihdoin lämmin pakkasellakin.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4 ... 35#p591735
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4 ... 35#p591735
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Edelleen toimii ja lämmityslaitteen tehoon ei arvioperusteisesti ole vaikutusta.
- Liitteet
-
- IMG_1272.JPG
- (140.3 KiB) Tiedosto ladattu 4899 kertaa
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Tuon säteilylämmittimen teho kun on niin kehno, niin olen tällaista TT-Thermoa haaveillut itsekin, jos vain jaksaisi alkaa asentelemaan. Tietysti toki pohdintaan vaikuttaa sekin että aionko toisenkin talven tuolla täksi talveksi ostetulla 159:llä ajella. Toistaiseksi olen kyllä sen verran tuosta tykännyt, kulutkin kun on kohtuudessa koska tuohon riittää pelkkä liikennevakuutus, että periaatteessa voisi kesällä vaikka nikkaroidakin tuon TT-Thermon paikalleen. Ilmeisestikin puhaltelee heti lämmintä kun starttaa, jos kerran 55 asteeseen nousee? Vaikuttaako tuohon lämpimänpuhallukseen se, asentaako sen paluuletkuun vai muuhun, ei kai?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Meidän toisessa 159:ssä lämmityslaitteen putket kiertää webaston kautta, joka on apurungon päällä nokalla.
Ei huomattavaa lämmitystehon alennusta vaikka myös pohjamuovi on pois.
Mitään takaiskuventtiili hässäkkää ei ole asennettu väliin. Vielä kun tuo webasto jaksaisi lähteä tulille.
Kiinasta tilasin TT-thermoa vastaavan 3kw lämmittimen ja defa yhteensopivan johdonpätkän. Kaivinkoneeseen ajattelin laittaa sen kiinni.
Ei huomattavaa lämmitystehon alennusta vaikka myös pohjamuovi on pois.
Mitään takaiskuventtiili hässäkkää ei ole asennettu väliin. Vielä kun tuo webasto jaksaisi lähteä tulille.
Kiinasta tilasin TT-thermoa vastaavan 3kw lämmittimen ja defa yhteensopivan johdonpätkän. Kaivinkoneeseen ajattelin laittaa sen kiinni.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
^^ Varmaankin lämmityslaitteen kenno on lämpimämpi, jos lämpö kiertää ensin sen kautta. Tämäkin versio tuntuu riittävältä.
Asennus on iltapuhteen pituinen tuumailuineen, jos alle pääsee hyvin.
Asennus on iltapuhteen pituinen tuumailuineen, jos alle pääsee hyvin.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Ensimmäinen TT-thermo kohtasi loppunsa 2,5 vuoden jälkeen. Pumppu toimii, mutta neste ei lämpeä yhtään.
Onkos joku asentanut parannetun XC -version? https://www.tt-thermo.fi/tuotteet.html?id=0/748629
Parannukset kuulostavat hyvälle laitteen eliniän kannalta.
Onkos joku asentanut parannetun XC -version? https://www.tt-thermo.fi/tuotteet.html?id=0/748629
Parannukset kuulostavat hyvälle laitteen eliniän kannalta.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Ilmeisesti ei ole täällä XC:stä kokemuksia?jazma kirjoitti:Ensimmäinen TT-thermo kohtasi loppunsa 2,5 vuoden jälkeen. Pumppu toimii, mutta neste ei lämpeä yhtään.
Onkos joku asentanut parannetun XC -version? https://www.tt-thermo.fi/tuotteet.html?id=0/748629
Parannukset kuulostavat hyvälle laitteen eliniän kannalta.
Päädyin tuossa kampiakselin stefaa vaihtaessani vetämään piuhan sisätilalämppärille ettei tarvi enää ikkunoita rappailla ens talvena. Samalla mittailin säteilylämmittimen varmistaakseni että se on sökö, ei mennyt virtaa läpi eli selvä peli. Uusi defan säteilijä olisi 129eur, ja TT 500XC:n saa 159eur. Valinta kohdistuu siis TT:hen.
Mutta arvaako sitä 1000XC:tä laittaa ettei pala tolpista sulakkeet jos sisätilalämppärikin on toista tuhatta wattia?
Mitä kaikkia putkenpätkiä ton TT:n mukana tulee?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Voit laskea sillai summittaisesti, että 10A nallilta saa ulos sen ~2,2kW ja 16A nallilta ~3,6kW. Minä oon tupannu tähtäämään 2kW kokonaiskuormaan, koska vaikka kotona on dedikoitu 16A tökkeli autolle, ei välttämättä jossain kyläilypaikoissa yms ole.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
^^ Eipä tainnut paketissa olla kuin kaksi letkunkiristintä. Hyvä kun ovat saaneet kasvatettua liitäntöjä edes hiukan, mutta isommatkin ne voisivat olla.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Ok, täytynee siis ostaa samalla noita mutkia ja supistimia sitten kun ostoksille lähtee. Mitenhän tuo 17mm lähtö, ainakin mitä motonetin noita perusletkuja katselin niin siellä oli 16mm ja 19mm vaihtoehtona, ei 17mm lainkaan.. Saakohan sen 16mm letkun venyteltyä siihen sitten vai mitenkähän tuo onnistuu..
90-asteisia kulmia näkyi olevan myös muovisena, mahtaako tuolla olla merkitystä ottaako ne kumiletkuna vai tommoisena "kovana"?
Kyllä se kovasti näyttäisi siltä että toinenkin talvi tulee 159:llä kärrättyä, jos siihen nyt oikein sisätilanlämppärit ja tt-thermot asentaa.
90-asteisia kulmia näkyi olevan myös muovisena, mahtaako tuolla olla merkitystä ottaako ne kumiletkuna vai tommoisena "kovana"?
Kyllä se kovasti näyttäisi siltä että toinenkin talvi tulee 159:llä kärrättyä, jos siihen nyt oikein sisätilanlämppärit ja tt-thermot asentaa.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Vähemmän liitoksia, vähemmän vuotoja.
Biltemassa tai melkein missä tahansa varaosaliikkeessä maksaa sitten samat letkut ja liittimet alle puolet Motonetin hinnasta.
Biltemassa tai melkein missä tahansa varaosaliikkeessä maksaa sitten samat letkut ja liittimet alle puolet Motonetin hinnasta.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
No niin, suunnitelman mukaisesti aloin tuota asennusta värkkäämään. Ensimmäinen tenkkapoo tuli tarvikeliikkessä; meinasivat että tuo uusi XC-sarja oli niin paska että päättivät lopettaa koko TT-Thermon jälleenmyynnin. XC-sarjasta 300 myydystä oli 150 tullut takaisin takuuseen. KLD2 oli kuulemma sentään kestänyt pari vuotta, kuten tuossa yllä mainittua. Molempia oli jämäkappaleita vielä hyllyssä, joista aikoivat takuuhuollot hoitaa. Näin ollen ostin KLD2:n 1000-wattinenko se nyt oli.
Noh, toinen tenkkapoo tuli sitten letkujen kanssa. Tarvikeliikkeessä ei ollut minkäänlaisia mutkia 16mm tai muussakaan koossa. Noh, menin sitten puuiloon, josta olin scoutannut 16mm-mutkia jo ennakkoon. Sieltähän niitä löytyi ja muutamia otin mukaani, mutta seuraava tenkkapoo oli sitten 16mm-19mm supistimet. Niitä ei löytynyt puuilosta, eikä k-raudan lvi-puoleltakaan.
Kysymys kuuluu siis, mistä olette ostaneet noita 16mm-19mm -supistimia?
Noh, toinen tenkkapoo tuli sitten letkujen kanssa. Tarvikeliikkeessä ei ollut minkäänlaisia mutkia 16mm tai muussakaan koossa. Noh, menin sitten puuiloon, josta olin scoutannut 16mm-mutkia jo ennakkoon. Sieltähän niitä löytyi ja muutamia otin mukaani, mutta seuraava tenkkapoo oli sitten 16mm-19mm supistimet. Niitä ei löytynyt puuilosta, eikä k-raudan lvi-puoleltakaan.
Kysymys kuuluu siis, mistä olette ostaneet noita 16mm-19mm -supistimia?
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Jossain Fixus tmv. liikkeessä niitä taisi olla. Ylempänä kirjoitin laittaneeni toisen 16 mm:n letkun tukiholkin kanssa suoraan isomman letkun sisään. Sopivasta kohtaa katkaistuna et tarvitse koko supistusta lainkaan vaan molemmat sopivat vanhan sisään.
Ei ole vuotanut liitos.
Ei ole vuotanut liitos.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Kiitos, juu, kirjoituksesi perusteella päädyinkin ostamaan hieman suppeamman arsenaalin putkia, ja ajattelin toteuttaakin esittämälläsi ajatuksella, mutta tuo supparien saatavuus tosiaan pääsi yllättämään. Pitääpä vilkaista josko edes motonetissä olisi.hjpp kirjoitti:Jossain Fixus tmv. liikkeessä niitä taisi olla. Ylempänä kirjoitin laittaneeni toisen 16 mm:n letkun tukiholkin kanssa suoraan isomman letkun sisään. Sopivasta kohtaa katkaistuna et tarvitse koko supistusta lainkaan vaan molemmat sopivat vanhan sisään.
Ei ole vuotanut liitos.
EDIT: Motonetissä ois tommmmmone, liekkö soppeli? https://www.motonet.fi/fi/tuote/450362/ ... e-o19-15mm
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Liekö sattumaa, että https://www.tt-thermo.fi/ myy nyt välivarastostaan XC -sarjaa 50 euron alennuksella?Beta Julio kirjoitti:No niin, suunnitelman mukaisesti aloin tuota asennusta värkkäämään. Ensimmäinen tenkkapoo tuli tarvikeliikkessä; meinasivat että tuo uusi XC-sarja oli niin paska että päättivät lopettaa koko TT-Thermon jälleenmyynnin. XC-sarjasta 300 myydystä oli 150 tullut takaisin takuuseen. KLD2 oli kuulemma sentään kestänyt pari vuotta, kuten tuossa yllä mainittua. Molempia oli jämäkappaleita vielä hyllyssä, joista aikoivat takuuhuollot hoitaa. Näin ollen ostin KLD2:n 1000-wattinenko se nyt oli.
Sanoivatko tarvikeliikkeessä tarkemmin, että mikä noissa XC -sarjalaisissa on hajonnut?
Onkohan KLD -sarjalaisessakin samat ongelmat, kun nettisivujen mukaan uusitussa KLD2:ssa on "suurempi teho pumpussa, uusi vastusrakenne sekä uusi tiivisterakenne".
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Meinasi että pumppu pyörii muttei lämmitä, eli vastukset kai palaa XC:ssäkin, liekö joku pieni suunnitteluvirhe siinä rakenteessa missä se vastus ei ole suoraan kosketuksissa nesteen kanssa... Tai voihan se olla enemmän tai vähemmän tietoinen valmistusvirhekin, suunnittelija speksaa jonkun tietyn lämpöäjohtavan matskun vastuksen ympärille, ja kinkki sitten korvaa ko.matskun jollain vähän samannäköisellä...jazma kirjoitti:Liekö sattumaa, että https://www.tt-thermo.fi/ myy nyt välivarastostaan XC -sarjaa 50 euron alennuksella?Beta Julio kirjoitti:No niin, suunnitelman mukaisesti aloin tuota asennusta värkkäämään. Ensimmäinen tenkkapoo tuli tarvikeliikkessä; meinasivat että tuo uusi XC-sarja oli niin paska että päättivät lopettaa koko TT-Thermon jälleenmyynnin. XC-sarjasta 300 myydystä oli 150 tullut takaisin takuuseen. KLD2 oli kuulemma sentään kestänyt pari vuotta, kuten tuossa yllä mainittua. Molempia oli jämäkappaleita vielä hyllyssä, joista aikoivat takuuhuollot hoitaa. Näin ollen ostin KLD2:n 1000-wattinenko se nyt oli.
Sanoivatko tarvikeliikkeessä tarkemmin, että mikä noissa XC -sarjalaisissa on hajonnut?
Onkohan KLD -sarjalaisessakin samat ongelmat, kun nettisivujen mukaan uusitussa KLD2:ssa on "suurempi teho pumpussa, uusi vastusrakenne sekä uusi tiivisterakenne".
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Lienee juu. Yhdestä suorasta esim. 16-16 jatkosta saat toki katkaistua tarvittavat kaksi tukiholkkia.Beta Julio kirjoitti:
EDIT: Motonetissä ois tommmmmone, liekkö soppeli? https://www.motonet.fi/fi/tuote/450362/ ... e-o19-15mm
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Kova pää, ymmärsin vasta nyt että tarkoitit tuossa yllä ettå supistimien sijasta menisi kahdella 16mm tukiholkillakin, kun laittaa molemmat vain sinne alkuperäisen letkun sisään. Täytyypä kokeilla silleen.hjpp kirjoitti:Lienee juu. Yhdestä suorasta esim. 16-16 jatkosta saat toki katkaistua tarvittavat kaksi tukiholkkia.Beta Julio kirjoitti:
EDIT: Motonetissä ois tommmmmone, liekkö soppeli? https://www.motonet.fi/fi/tuote/450362/ ... e-o19-15mm
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Hommaa taas pähkäilty, varsinaista etenemistä ei ole tapahtunut... Tuolla KLD2:lla tulee minusta vähän hankalasti tuo toinen letkuliitin jos sen asentaa alkuperäisen telineen mukaisessa suunnassa. Se tulee suoraan pakosarjaa kohti ja tilaa ei jää paljoa. Lisäksi itseä hieman arveluttaa tuo kiinnitys tulipeltiin, tuntuu ettei siitä arvaa summassa pukata ruuvia läpi...
Onko kukaan siis asentanut tällaista 2.2JTS:ään? Mietin että mahtaisiko tuon saada järkevimmin akkutelineen alapuolelle kiinni?
Kumpi noista tulipellin läpi menevistä letkuista on paluu? Kuskin vai vänkärin puoleinen?
EDIT: päivittelin kuvat suoraan näkyville linkkien sijasta.
Onko kukaan siis asentanut tällaista 2.2JTS:ään? Mietin että mahtaisiko tuon saada järkevimmin akkutelineen alapuolelle kiinni?
Kumpi noista tulipellin läpi menevistä letkuista on paluu? Kuskin vai vänkärin puoleinen?
EDIT: päivittelin kuvat suoraan näkyville linkkien sijasta.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Tämä homma jäi tuossa lomalla vähän muiden hommien jalkoihin, mutta kun aamuisin lämpötilat huitelee jo +7:ssä, niin palautui taas mieleen.
Eli tuonne tulipeltiin tuota ei saa järkevästi, johtuen noista letkulähdöistä. Olisiko kellään mitään kantaa / vinkkiä asiaan, että voisiko tuo toimia tuossa letkussa mikä tulee tuon akkutelineen vierestä, kun olin katsovinani että tuonne akkutelineen alle sen ehkä saisi ängettyä?
Eli tuonne tulipeltiin tuota ei saa järkevästi, johtuen noista letkulähdöistä. Olisiko kellään mitään kantaa / vinkkiä asiaan, että voisiko tuo toimia tuossa letkussa mikä tulee tuon akkutelineen vierestä, kun olin katsovinani että tuonne akkutelineen alle sen ehkä saisi ängettyä?
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Eikös se pitänyt saada asennettua aika alas? Löytyisikö tulipellistä alempaa tilaa?
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Tahtoo siellä alempana olla pakosarja vielä enemmän tiellä :/ Ohjeessa muistaakseni oli että 10cm paisarin alapuolelle, joten jos sen tuohon akkutelineen alle saisi kiinni niin silmävaraisesti arvioituna minusta voisi mennä oikealle korkeudelle.hjpp kirjoitti:Eikös se pitänyt saada asennettua aika alas? Löytyisikö tulipellistä alempaa tilaa?
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Tuon akkutelineen alle asentamisessa nyt päällimmäinen kysymys on että kumpi letku noista tulipellin läpi tulevista letkuista oli se meno ja kumpi paluu? Kun tuo mikä tuossa kuvassa näkyy tuossa akkutelineen vieressä, on toinen niistä tulipellin läpi tulevista letkuista, niin voiko sitä ylipäänsä siihen letkuun asentaa?
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Kuskin puoleinen on meno ainakin muun mallisessa. Olettaisin, että kaikissa malleissa olisi sama.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
Hyvä, kiitokset tiedosta. Minun nähdäkseni se letku menee "semmoisenaan" siitä akkutelineen vierestä, eli lieneekö tuota asennuspaikkaa vastaan mitään muuta lisäsyytä mitä minä noviisina en osaa ajatella? Niin tietäisi kannattaisiko sitä alkaa purkamaan sen verran että näkisi että mahtuuko sitä ylipäänsä tuohon paikkaan asentamaan...hjpp kirjoitti:Kuskin puoleinen on meno ainakin muun mallisessa. Olettaisin, että kaikissa malleissa olisi sama.
Re: Tt-thermon asennus 159:iin
ite asensin 2,2 jts akkukotelon alle https://www.mtt-trading.fi/cat/p3096-tt ... ja-fi.html toi lämmitin,ja siitä apurunkoa hyväksi käyttäen sisähaara porkkanasorvilla lammityslaitteen kondessioveden ulostulovesiputken vierestä sisään ja samalla meni stp vaimennusmattoa jalkatilaan paljaille peltipinnoille sori kuvia ei siinä tohinassa tullu otettua